• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volledige Volkswagen ID reeks krijgt retro sausje

Auteur: jaapiyo, gepost 23 november 2024 om 20:40 – 35 Reacties

ID.2

Volkswagen doet exact het tegenovergestelde van Jaguar en grijpt terug op het verleden.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat zagen we afgelopen week maar weer eens met de nieuwe reclame van Jaguar. Het gaat natuurlijk al decennia matig met het merk. En om het tij te keren hebben ze kennelijk de sleutels gegeven aan een club door kleur en sekse geobsedeerde narcisten die ‘iedereen willen includeren’. Nou ja, iedereen behalve de traditionele Jaguar-klant, uiteraard. Want zoals altijd bij dit soort types, betekent hun versie van ‘inclusie’ in de praktijk vooral dat ‘de boosdoeners’ puur op basis van hun geslacht, kleur en seksuele oriëntatie liefst zo snel mogelijk geëxcludeerd en gecancelled moet worden. Waarbij elke zelfreflectie mist over het feit dat dit exact is, waartegen ze claimen te strijden. The mind boggles.

Op basis van de reacties op de webz, kunnen we op zijn Brits vast zeggen ‘good luck with that‘. De reclame is dermate generiek in diens wokisme, dat er van de tekst ‘copy nobody‘ nog meer ironie af druipt dan dat er olie druipt uit de gemiddelde XJS. Maar goed, wie weet wordt de nieuwe Jaguar wel een geweldig excentriek ding. We zijn sceptisch, maar laten ons graag verrassen.

Enfin, waar Jaguar alle heritage bij het grof vuil wil zetten, gaat Volkswagen precies de andere kant op. De ID reeks slaat maar niet echt aan bij klanten. Volkswagen denkt niet dat dat komt omdat er te veel van oudere producten inzit, maar juist te weinig. We wisten al dat de ID.2 een klein beetje retro-saus over zich heen zou krijgen. Maar nu blijkt dat Volkswagen de hele ID-reeks wat meer op oude Volkswagens wil doen laten lijken. Kai Grünitz van Volkswagens board zegt over de nieuwe designrichting:

It’s going back to where we came from, closer to what Volkswagen stands for.

Veranderingen in het design gaan gepaard met een update van het MEB-platform. Zoals eerder bericht heeft Volkswagen de ontwikkeling van het nieuwe Scalable Systems Platform (SSP) uitgesteld. In plaats daarvan wordt het MEB-platform langer doorontwikkeld. Met daarbij dus ook een nieuwe richting in design.

Hoewel Grünitz niet in detail treedt, ligt het voor de hand dat de ID.3, ID.4 en ID.5 het eerste aan de beurt zijn met ingrijpende facelifts. De ID.Buzz heeft al een beetje de moderne retro-vibe, dus daar zullen wijzigingen wellicht minder noodzakelijk voor zijn.

Op zich zien wij een moderne revival van Volkswagen anno 1997 wel zitten. Kleine Spaltmasse, extreem zachte interieurs, Bauhausesque design. Een klein beetje premium voor de massa. Kom maar door met die moderne Golf I en/of Golf IV. Zelfs een Golf VII mag wel. Zo lang het maar een beetje minder knakig is dan nu. Heb jij er ook trek in? Of moet Volkswagen hetzelfde doen als Jaguar? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.Buzz langer, sterker en meer vermogen
  • Volkswagen plug-in hybrides
    Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst
  • Nieuwe ID-modellen Volkswagen zijn voordeliger, maar niet goedkoper
  • Volkswagen Golf krijgt een lichtgevend logo

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « BREEK: BMW levert fabrieksnieuwe diesels met HVO100 in de tank
Volgend bericht: Deze recente obscure EV’s zijn “met tegenzin gebouwd” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    23 november 2024 om 21:05

    Ik denk dat de looks maar een deel van het probleem zijn. VW rijders hebben een bepaald verwachtingspatroon van ‘hun’ merk, zoals dat voor de meeste merken geldt, en in termen van (bouw)kwaliteit, ergonomie, prijs-prestatieverhouding, het is gewoon niet des Volkswagens. Dat is het bovendien ook al een paar jaar niet meer. En een retro sausje gaat dat mijns inziens niet 1 2 3 oplossen.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      23 november 2024 om 21:28

      Dat ben ik met je eens, de kwaliteit bij Volkswagen (eigenlijk bijna de hele VAG groep) is sterk achteruit gegaan de laatste jaren. Zowel qua fysieke onderdelen, ergonomie, maar ook zeker de software aan boord

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        24 november 2024 om 05:21

        de kwaliteit bij Volkswagen (eigenlijk bijna de hele VAG groep) is sterk achteruit gegaan de laatste jaren.

        Dat is bij alle Duitse merken het geval. Eerst decennia´s lang puike auto´s leveren en als ze een goede naam hebben het te grabbelen gooien. De ellende die ik met mijn Mercedes heb gehad wil ik nooooooooooit meer

        Login om te reageren
      • kas_par zegt

        24 november 2024 om 06:11

        Toch heb ik in mijn ID.3 nooit echt problemen gehad, dat heb ik van geen enkele andere auto die ik gereden heb nog kunnen zeggen…

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        24 november 2024 om 10:59

        Ja, de VAG kwaliteit is echt dramatisch in veel modellen, kijk alleen maar naar, hoeveel hard plastic er te vinden is in Audi’s.
        Een € 100K+ Audi RS3 bv, je mag toch wel voor dat geld meer premium verwachten, met minder hard plastic in het interieur.
        Zelfs bij alle modellen hoger in de modellen range, is veel te veel hard plastic aanwezig, bekleed het met leder of alcantara, zodat het wat meer premium wordt, voor het vele geld dat je betaald.

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      23 november 2024 om 22:36

      De ID reeks is vooral qua design een flop. Te hoog, lomp en generiek. Voeg daarbij de matige bedienbaarheid, de initieel matige software en niet te vergeten de torenhoge prijzen, zowel qua onderhoud als aanschaf, en het rampscenario is een feit.
      De NL dealers doen een duit in het zakje met garagetarieven van +€ 160/uur, vergezeld van een bijna net zo hoge arrogantie

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        24 november 2024 om 06:10

        Generiek ja? Dat is ook waarom half Nederland het er nog steeds over heeft? Je mag er niet van houden, maar ze hebben qua design wel een statement gemaakt. Ik vind het een stap vooruit en ben daarom voor het eerst van m’n leven Volkswagen gaan rijden. Nu Volkswagen weer teruggaat naar het oude ren ik weer hard weg. Volkswagen de deur uit, ander serieus merk erin.

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          24 november 2024 om 09:46

          Statement? Dat zouteloze spruitjes design?
          Ze verkopen niet voor niks dramatisch.

          Login om te reageren
          • kas_par zegt

            27 november 2024 om 23:39

            Ze verkopen dramatisch omdat de klanten die Volkswagen altijd had een stel pubers op leeftijd is die nog steeds geilt op nutteloze metertjes, lampjes en knopjes… Helaas is het Volkswagen niet gelukt een meer volwassen publiek aan te spreken en gaan ze weer terug naar de pubers, ik haak dus ook weer af.

            Login om te reageren
        • jeffreym3 zegt

          24 november 2024 om 11:07

          De enige statement die VW gemaakt heeft is dat ze een tamelijk saaie, maar goed uitziende modellenreeks, zonder aarzelen dit werkende concept de prullenbak in durven te gooien, om vervolgens naar een tamelijk saaie, maar nu ook spuuglelijke, niet kloppende en niet werkende (deels toekomstige) modellenreeks over durven te stappen om zo al hun klanten weg te jagen.

          Login om te reageren
  2. a_buis zegt

    23 november 2024 om 22:20

    Nieuwe hybrid Tiguan: schuifdak wil niet meer dicht, app werkt nouwelijks dus even opwarmen vanuit huis helaas, raam opent na sluiten vanzelf, Apple CarPlay weigert regelmatig dienst (zoekt dan naar wifi?) dus ja wat elektronica en software gedoe. Rijdt overigens erg prima.

    Login om te reageren
  3. a110 zegt

    23 november 2024 om 22:36

    Helemaal mee eens. Vraag mij regelmatig af waar VW mee bezig is, als ik weer zo’n rijdende lichtbalk zie aankomen.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      24 november 2024 om 06:07

      Tja, ik vraag me juist af wat mensen bezield om zo’n ouderwets puber bak te rijden die Volkswagen altijd produceerde en nu dus weer gaat doen. De ID.3 vind ik fantastisch, ren nu weer hard weg bij Volkswagen nu ze toch weer gaan focussen op de pubers due verliefd zijn op nutteloze prullaria in de auto.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        24 november 2024 om 10:57

        De ID3 fantastisch? Dan ben je ws 1 van de weinigen op de aardkloot.

        Login om te reageren
        • kas_par zegt

          27 november 2024 om 23:41

          Ken heel wat collega’s met een ID.3 of ID.4, zonder uitzondering allemaal dik tevreden. Het zijn vooral de mensen die nog nooit een Volkswagen ID gereden hebben die om het hardst roepen dat het zogenaamd zo slecht is.

          Login om te reageren
  4. Snelle zegt

    23 november 2024 om 23:26

    Eindelijk snappen ze dat ze een beetje emotie moeten toevoegen aan een product. Ipv het artikel (de auto) telkens op een kopieer apparaat te leggen. Vindt zo’n golf 5-12 (weet nog niet eens hoeveel versies er van zijn) zooo saai. Maar goed heel Nederland de kt dat het de beste auto is en blijft dat geloven ondanks rammelende kettingen en oli zuipende motoren.

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      24 november 2024 om 06:05

      Emotie? Je klaagt over het kopieergedrag maar moedigt wel aan dat ze nu oude meuk gaan kopiëren naar moderne auto’s? Wat is het nou?

      Login om te reageren
  5. Motomoto zegt

    24 november 2024 om 00:40

    Als het kalf verdronken is…

    Login om te reageren
  6. Mini Joe zegt

    24 november 2024 om 00:50

    Het gerucht gaat dat ze de kever willen elektrificeren door middel van een dynamo op de trap as.

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    24 november 2024 om 01:00

    Lekker retro een 1.9SDI er in hangen.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      24 november 2024 om 10:59

      Of zo’n turboloze 1.6 van jaren geleden, wat een drama.

      Login om te reageren
  8. Allison Burgers zegt

    24 november 2024 om 01:32

    De ID.7 is top. De rest snel op dat niveau brengen.

    Login om te reageren
    • pimmie zegt

      24 november 2024 om 06:32

      Maat wat een rijdende kermis is dat met die enorme rode ledbalk met zelfs verlicht logo achterop. Verschrikkelijk.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        24 november 2024 om 08:14

        Vergeet de 16inch trommelremmen niet

        Login om te reageren
        • Allison Burgers zegt

          24 november 2024 om 14:03

          Zo, die is oud.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 november 2024 om 08:31

        Als je een ID.4 in het donker ziet rijden, dan is de streep onderbroken en dat ziet er zo knullig uit, dat schreeuwt om een verlicht logo.

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        24 november 2024 om 11:11

        Dat begint Audi ook al te doen, rijdende kerstbomen produceren, je wordt helemaal gestoord van al die kerstboom verlichting binnen en buiten.
        Waar is de normale functionele auto verlichting gebleven, de koplamp positie van vroeger wordt tegenwoordig kerstverlichting DRL’s, om vervolgens ergens anders in de voorbumper de daadwerkelijk functionele verlichting onder te brengen.
        Wat een onzin design trend.

        Login om te reageren
      • Allison Burgers zegt

        25 november 2024 om 16:01

        Als dat het sterkste argument is, dan is het dus echt een topauto..,.

        Login om te reageren
  9. kas_par zegt

    24 november 2024 om 06:03

    Tja, ik reed de eerste ID.3, één van de beste auto’s due ik ooit gehad heb. Er wordt veel over geklaagd door mensen die er nooit in gereden hebben, maar top auto, goede kwaliteit, ontzettend fijn om te bedienen juist, software is inmiddels écht fantastisch en ik vind het nog steeds een mooie wagen on z’n klasse. Maar helaas gaat Volkswagen weer terug naar z’n verleden met meer puberale features, prullaria, klokjes, onnodige knopjes. Dé reden dat ik voor de ID.3 nooit Volkswagen zelfs maar overwogen heb en nu dus ook weer afhaak. Jammer, had best wat kunnen worden als ze doorgezet hadden. Nu zijn ze net niks voor de volwassen rijder en ook net niks voor de puberale rijder.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      24 november 2024 om 09:49

      Je bent je miskoop voor jezelf wel heel hard aan het goedpraten hier.
      En ja ik heb er wel in gereden, na een krap half uur proefrit de sleutels heel snel weer ingeleverd en bedankt voor de dikke voorraad korting die ze me konden bieden.

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        27 november 2024 om 23:48

        Het is dat m’n leasecontract afloopt en ik het ding in moet leveren, had er graag nog 1 of 2 jaartjes langer in gereden… dat is de eerste leaseauto waarbij ik dat ooit heb gehad. Daadwerkelijk gevraagd om een verlenging van het contract, maar helaas geen optie.
        Heb nog wel getwijfeld aan een nieuwe ID.3, maar ze zijn echt minder geworden. Plus dus dat Volkswagen weer terug wil naar het oude imago, dat spreekt me echt niet aan. Vandaar nu toch maar een ander merk (en wisseling van spijzen…).

        Login om te reageren
  10. Pordon zegt

    24 november 2024 om 07:32

    Sjah als je het moderne equivalent van een eerste en tweede generatie Mercedes A- klasse bouwt kan je er niet veel van verwachten. De ID.3 trekt daarmee ook een beetje hetzelfde publiek want ik zie er voornamelijk 60+ er in rijden.

    Wat een bijzonder lelijk hok is dat.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    24 november 2024 om 08:58

    Dus terug naar de basis. Geen Tesla na-aperij met slechte ergonomie, goedkope afwerking en agile ontwikkeling meer maar gewoon weer duidelijke specificaties en focus op kwaliteit en SOP’s.

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    24 november 2024 om 11:19

    Ook dat GTI ding op de foto boven aan is een drama design, compleet fantasie loos design.
    Dat is het gevolg van designer inteelt bij VAG, iedere designer maar laten rouleren binnen het VAG concern.
    De meeste designers hebben al bij alle merken gewerkt, binnen VAG.
    Een Audi Q2 ziet er uit als een VW Polo SUV, plak er een VW logo op en iedereen gelooft het, dat dit eigenlijk als VW Polo SUV bedoeld was.

    Login om te reageren
  13. citroen55 zegt

    24 november 2024 om 12:22

    De Jaguar klant sterft uit, dus gaat de boel op de schop, met voor oude Jag ogen een (te) controversieel concept. Het werkt, want je hebt er veel regels aan besteed. Maseratie probeert het ook met een nieuwe richting in de communicatie naar buiten. Geloof dat het nog niet zo veel opgeleverd heeft. We zullen het zien zodra de XJ… op de markt is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North