Volkswagen doet exact het tegenovergestelde van Jaguar en grijpt terug op het verleden.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat zagen we afgelopen week maar weer eens met de nieuwe reclame van Jaguar. Het gaat natuurlijk al decennia matig met het merk. En om het tij te keren hebben ze kennelijk de sleutels gegeven aan een club door kleur en sekse geobsedeerde narcisten die ‘iedereen willen includeren’. Nou ja, iedereen behalve de traditionele Jaguar-klant, uiteraard. Want zoals altijd bij dit soort types, betekent hun versie van ‘inclusie’ in de praktijk vooral dat ‘de boosdoeners’ puur op basis van hun geslacht, kleur en seksuele oriëntatie liefst zo snel mogelijk geëxcludeerd en gecancelled moet worden. Waarbij elke zelfreflectie mist over het feit dat dit exact is, waartegen ze claimen te strijden. The mind boggles.
Op basis van de reacties op de webz, kunnen we op zijn Brits vast zeggen ‘good luck with that‘. De reclame is dermate generiek in diens wokisme, dat er van de tekst ‘copy nobody‘ nog meer ironie af druipt dan dat er olie druipt uit de gemiddelde XJS. Maar goed, wie weet wordt de nieuwe Jaguar wel een geweldig excentriek ding. We zijn sceptisch, maar laten ons graag verrassen.
Enfin, waar Jaguar alle heritage bij het grof vuil wil zetten, gaat Volkswagen precies de andere kant op. De ID reeks slaat maar niet echt aan bij klanten. Volkswagen denkt niet dat dat komt omdat er te veel van oudere producten inzit, maar juist te weinig. We wisten al dat de ID.2 een klein beetje retro-saus over zich heen zou krijgen. Maar nu blijkt dat Volkswagen de hele ID-reeks wat meer op oude Volkswagens wil doen laten lijken. Kai Grünitz van Volkswagens board zegt over de nieuwe designrichting:
It’s going back to where we came from, closer to what Volkswagen stands for.
Veranderingen in het design gaan gepaard met een update van het MEB-platform. Zoals eerder bericht heeft Volkswagen de ontwikkeling van het nieuwe Scalable Systems Platform (SSP) uitgesteld. In plaats daarvan wordt het MEB-platform langer doorontwikkeld. Met daarbij dus ook een nieuwe richting in design.
Hoewel Grünitz niet in detail treedt, ligt het voor de hand dat de ID.3, ID.4 en ID.5 het eerste aan de beurt zijn met ingrijpende facelifts. De ID.Buzz heeft al een beetje de moderne retro-vibe, dus daar zullen wijzigingen wellicht minder noodzakelijk voor zijn.
Op zich zien wij een moderne revival van Volkswagen anno 1997 wel zitten. Kleine Spaltmasse, extreem zachte interieurs, Bauhausesque design. Een klein beetje premium voor de massa. Kom maar door met die moderne Golf I en/of Golf IV. Zelfs een Golf VII mag wel. Zo lang het maar een beetje minder knakig is dan nu. Heb jij er ook trek in? Of moet Volkswagen hetzelfde doen als Jaguar? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Ik denk dat de looks maar een deel van het probleem zijn. VW rijders hebben een bepaald verwachtingspatroon van ‘hun’ merk, zoals dat voor de meeste merken geldt, en in termen van (bouw)kwaliteit, ergonomie, prijs-prestatieverhouding, het is gewoon niet des Volkswagens. Dat is het bovendien ook al een paar jaar niet meer. En een retro sausje gaat dat mijns inziens niet 1 2 3 oplossen.
RiKe zegt
Dat ben ik met je eens, de kwaliteit bij Volkswagen (eigenlijk bijna de hele VAG groep) is sterk achteruit gegaan de laatste jaren. Zowel qua fysieke onderdelen, ergonomie, maar ook zeker de software aan boord
Fernando zegt
de kwaliteit bij Volkswagen (eigenlijk bijna de hele VAG groep) is sterk achteruit gegaan de laatste jaren.
Dat is bij alle Duitse merken het geval. Eerst decennia´s lang puike auto´s leveren en als ze een goede naam hebben het te grabbelen gooien. De ellende die ik met mijn Mercedes heb gehad wil ik nooooooooooit meer
kas_par zegt
Toch heb ik in mijn ID.3 nooit echt problemen gehad, dat heb ik van geen enkele andere auto die ik gereden heb nog kunnen zeggen…
HZW zegt
Ja, de VAG kwaliteit is echt dramatisch in veel modellen, kijk alleen maar naar, hoeveel hard plastic er te vinden is in Audi’s.
Een € 100K+ Audi RS3 bv, je mag toch wel voor dat geld meer premium verwachten, met minder hard plastic in het interieur.
Zelfs bij alle modellen hoger in de modellen range, is veel te veel hard plastic aanwezig, bekleed het met leder of alcantara, zodat het wat meer premium wordt, voor het vele geld dat je betaald.
560pk zegt
De ID reeks is vooral qua design een flop. Te hoog, lomp en generiek. Voeg daarbij de matige bedienbaarheid, de initieel matige software en niet te vergeten de torenhoge prijzen, zowel qua onderhoud als aanschaf, en het rampscenario is een feit.
De NL dealers doen een duit in het zakje met garagetarieven van +€ 160/uur, vergezeld van een bijna net zo hoge arrogantie
kas_par zegt
Generiek ja? Dat is ook waarom half Nederland het er nog steeds over heeft? Je mag er niet van houden, maar ze hebben qua design wel een statement gemaakt. Ik vind het een stap vooruit en ben daarom voor het eerst van m’n leven Volkswagen gaan rijden. Nu Volkswagen weer teruggaat naar het oude ren ik weer hard weg. Volkswagen de deur uit, ander serieus merk erin.
harrie zegt
Statement? Dat zouteloze spruitjes design?
Ze verkopen niet voor niks dramatisch.
kas_par zegt
Ze verkopen dramatisch omdat de klanten die Volkswagen altijd had een stel pubers op leeftijd is die nog steeds geilt op nutteloze metertjes, lampjes en knopjes… Helaas is het Volkswagen niet gelukt een meer volwassen publiek aan te spreken en gaan ze weer terug naar de pubers, ik haak dus ook weer af.
jeffreym3 zegt
De enige statement die VW gemaakt heeft is dat ze een tamelijk saaie, maar goed uitziende modellenreeks, zonder aarzelen dit werkende concept de prullenbak in durven te gooien, om vervolgens naar een tamelijk saaie, maar nu ook spuuglelijke, niet kloppende en niet werkende (deels toekomstige) modellenreeks over durven te stappen om zo al hun klanten weg te jagen.
a_buis zegt
Nieuwe hybrid Tiguan: schuifdak wil niet meer dicht, app werkt nouwelijks dus even opwarmen vanuit huis helaas, raam opent na sluiten vanzelf, Apple CarPlay weigert regelmatig dienst (zoekt dan naar wifi?) dus ja wat elektronica en software gedoe. Rijdt overigens erg prima.
a110 zegt
Helemaal mee eens. Vraag mij regelmatig af waar VW mee bezig is, als ik weer zo’n rijdende lichtbalk zie aankomen.
kas_par zegt
Tja, ik vraag me juist af wat mensen bezield om zo’n ouderwets puber bak te rijden die Volkswagen altijd produceerde en nu dus weer gaat doen. De ID.3 vind ik fantastisch, ren nu weer hard weg bij Volkswagen nu ze toch weer gaan focussen op de pubers due verliefd zijn op nutteloze prullaria in de auto.
hotze zegt
De ID3 fantastisch? Dan ben je ws 1 van de weinigen op de aardkloot.
kas_par zegt
Ken heel wat collega’s met een ID.3 of ID.4, zonder uitzondering allemaal dik tevreden. Het zijn vooral de mensen die nog nooit een Volkswagen ID gereden hebben die om het hardst roepen dat het zogenaamd zo slecht is.
Snelle zegt
Eindelijk snappen ze dat ze een beetje emotie moeten toevoegen aan een product. Ipv het artikel (de auto) telkens op een kopieer apparaat te leggen. Vindt zo’n golf 5-12 (weet nog niet eens hoeveel versies er van zijn) zooo saai. Maar goed heel Nederland de kt dat het de beste auto is en blijft dat geloven ondanks rammelende kettingen en oli zuipende motoren.
kas_par zegt
Emotie? Je klaagt over het kopieergedrag maar moedigt wel aan dat ze nu oude meuk gaan kopiëren naar moderne auto’s? Wat is het nou?
Motomoto zegt
Als het kalf verdronken is…
Mini Joe zegt
Het gerucht gaat dat ze de kever willen elektrificeren door middel van een dynamo op de trap as.
kennone zegt
Lekker retro een 1.9SDI er in hangen.
hotze zegt
Of zo’n turboloze 1.6 van jaren geleden, wat een drama.
Allison Burgers zegt
De ID.7 is top. De rest snel op dat niveau brengen.
pimmie zegt
Maat wat een rijdende kermis is dat met die enorme rode ledbalk met zelfs verlicht logo achterop. Verschrikkelijk.
kennone zegt
Vergeet de 16inch trommelremmen niet
Allison Burgers zegt
Zo, die is oud.
mashell zegt
Als je een ID.4 in het donker ziet rijden, dan is de streep onderbroken en dat ziet er zo knullig uit, dat schreeuwt om een verlicht logo.
HZW zegt
Dat begint Audi ook al te doen, rijdende kerstbomen produceren, je wordt helemaal gestoord van al die kerstboom verlichting binnen en buiten.
Waar is de normale functionele auto verlichting gebleven, de koplamp positie van vroeger wordt tegenwoordig kerstverlichting DRL’s, om vervolgens ergens anders in de voorbumper de daadwerkelijk functionele verlichting onder te brengen.
Wat een onzin design trend.
Allison Burgers zegt
Als dat het sterkste argument is, dan is het dus echt een topauto..,.
kas_par zegt
Tja, ik reed de eerste ID.3, één van de beste auto’s due ik ooit gehad heb. Er wordt veel over geklaagd door mensen die er nooit in gereden hebben, maar top auto, goede kwaliteit, ontzettend fijn om te bedienen juist, software is inmiddels écht fantastisch en ik vind het nog steeds een mooie wagen on z’n klasse. Maar helaas gaat Volkswagen weer terug naar z’n verleden met meer puberale features, prullaria, klokjes, onnodige knopjes. Dé reden dat ik voor de ID.3 nooit Volkswagen zelfs maar overwogen heb en nu dus ook weer afhaak. Jammer, had best wat kunnen worden als ze doorgezet hadden. Nu zijn ze net niks voor de volwassen rijder en ook net niks voor de puberale rijder.
harrie zegt
Je bent je miskoop voor jezelf wel heel hard aan het goedpraten hier.
En ja ik heb er wel in gereden, na een krap half uur proefrit de sleutels heel snel weer ingeleverd en bedankt voor de dikke voorraad korting die ze me konden bieden.
kas_par zegt
Het is dat m’n leasecontract afloopt en ik het ding in moet leveren, had er graag nog 1 of 2 jaartjes langer in gereden… dat is de eerste leaseauto waarbij ik dat ooit heb gehad. Daadwerkelijk gevraagd om een verlenging van het contract, maar helaas geen optie.
Heb nog wel getwijfeld aan een nieuwe ID.3, maar ze zijn echt minder geworden. Plus dus dat Volkswagen weer terug wil naar het oude imago, dat spreekt me echt niet aan. Vandaar nu toch maar een ander merk (en wisseling van spijzen…).
Pordon zegt
Sjah als je het moderne equivalent van een eerste en tweede generatie Mercedes A- klasse bouwt kan je er niet veel van verwachten. De ID.3 trekt daarmee ook een beetje hetzelfde publiek want ik zie er voornamelijk 60+ er in rijden.
Wat een bijzonder lelijk hok is dat.
mashell zegt
Dus terug naar de basis. Geen Tesla na-aperij met slechte ergonomie, goedkope afwerking en agile ontwikkeling meer maar gewoon weer duidelijke specificaties en focus op kwaliteit en SOP’s.
HZW zegt
Ook dat GTI ding op de foto boven aan is een drama design, compleet fantasie loos design.
Dat is het gevolg van designer inteelt bij VAG, iedere designer maar laten rouleren binnen het VAG concern.
De meeste designers hebben al bij alle merken gewerkt, binnen VAG.
Een Audi Q2 ziet er uit als een VW Polo SUV, plak er een VW logo op en iedereen gelooft het, dat dit eigenlijk als VW Polo SUV bedoeld was.
citroen55 zegt
De Jaguar klant sterft uit, dus gaat de boel op de schop, met voor oude Jag ogen een (te) controversieel concept. Het werkt, want je hebt er veel regels aan besteed. Maseratie probeert het ook met een nieuwe richting in de communicatie naar buiten. Geloof dat het nog niet zo veel opgeleverd heeft. We zullen het zien zodra de XJ… op de markt is.