• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voormalig Spyker ontwerper doet een motorfiets

Auteur: jaapiyo, gepost 23 juni 2016 om 15:05 – 63 Reacties

Afbeelding Voormalig Spyker ontwerper doet een motorfietsAfbeelding Voormalig Spyker ontwerper doet een motorfietsAfbeelding Voormalig Spyker ontwerper doet een motorfietsAfbeelding Voormalig Spyker ontwerper doet een motorfiets

motor-vandenbrink
Als autoliefhebber ken je Michiel van den Brink wellicht nog van de Spyker Peking to Paris en Vandenbrink GTO. Misschien heb je ook wel eens een column van zijn hand gelezen. Het nieuwste project van de designer betreft een stijlvolle tweewieler.

Het project heeft voorlopig de rollende naam VanderHeide motorcycle by Michiel van den Brink meegekregen en het betreft een klassiek aandoende fiets met een kuip die doet denken aan de buikschuivers van yesteryear. Dat past wel in de lijn van projecten die we kennen van Michiel. Deze interessante column uit 2007 over coachbuilding, de hang naar het speciale en het historische, blijkt dan ook in retrospect een vooruitziende blik in de toekomst te zijn geweest. Immers bewegen merken als Lamborghini, Ferrari en Rolls-Royce steeds meer in de richting van one-offs en/of in zeer beperkte oplage gemaakte modellen.

Maar even terug naar de motor. De gebroeders VanderHeide hebben er een 1.000 cc blok uit een Aprilia RSV ingehangen, deze unit zal dan ook behoorlijk snel zijn. Rolf van der Heide heeft overigens ook Carver gewerkt, als engineer, evenals bij Spyker. De basis van de constructie wordt gevormd door een volledig carbon monocoque frame uit één stuk. Veel eerdere pogingen om een volledig carbon motorfiets frame te ontwikkelen faalden jammerlijk doordat de frames de neiging hadden om bij het balhoofd te breken. VanderHeide heeft daarom een compleet nieuw ophangsysteem aan de voorkant ontwikkeld, welke het traditionele balhoofd elimineert en de krachten mooi over het frame verdeelt.

Een nieuw volledig instelbaar veer- en stuursysteem met double wishbone en pushrod moet voor een betrouwbaar stuurgedrag zorgen. De opvallend gekleurde voor- en achterdemper liggen in rechte lijn achter elkaar en werken samen om een houten bips te voorkomen. Ook de wielen zijn opgetrokken uit carbon voor nog meer ‘added lightness’.

Leg jij jouw felgekleurde motorpak en helm met een brullende zwarte panter erop al vast klaar voor het moment dat je een blokje om kan gaan met dit ingetogen stijlvolle rijwiel?

Ook interessant!

  • Suzuki Misano is een motorfiets met vier wielen
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, design, motoren, vandenbrink

Vorig bericht: « Audi Q2 prijzen: dit kost Audi’s kleinste Q
Volgend bericht: Volvo S60/V60 – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. trbn zegt

    23 juni 2016 om 15:08

    Cheape achterlichtje ziet er niet uit

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 juni 2016 om 15:14

      @trbn: Zeg je dat ook over de Pagani Zonda? Of de Lancia Stratos? Of de Lamborghini Miura? Die hebben ook allemaal goedkope achterlichtjes..

      Login om te reageren
      • papa zegt

        23 juni 2016 om 17:51

        @Jochempie: of mclaren f1 Ferrari 250gto etc

        Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      23 juni 2016 om 15:17

      @trbn: lijkt van een RS50/125/250 te komen.. Wel verantwoord ten opzichte van het gebruikte blok.. ?

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      23 juni 2016 om 15:18

      @trbn: snap je toch niet… hoe veel moeite zou het nou kosten om daar een mooi achterlicht in te integreren?!

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        23 juni 2016 om 15:24

        @2wheeler: Ik denk als je goed kijkt dat je ziet dat het achterlicht precies de contour heeft van de “extrusie” waar hij op gemonteerd zit, dus daar heeft MvdB wel degelijk over nagedacht.

        Login om te reageren
      • darrock zegt

        23 juni 2016 om 19:44

        Best een duur grapje… het ontwerpen en goedgekeurd krijgen van lampen is ontzettend duur en lastig.

        Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    23 juni 2016 om 15:10

    De kuip om de koplamp vind ik iets te ver overhang hebben, dat komt de stance niet ten goede. Verder een interessante vormgeving, maar als je onderuit gaat zul je de hele kuip moeten vervangen. Motorfiets voor vermogende jongens en meisjes dus..

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 19:44

      @Jochempie: Sterker nog; kuip en frame zijn één geheel. De buitenste laag is tot op zekere hoogte repareerbaar, maar bij een vieze valpartij heb je al snel een nieuwe monocoque nodig. Dat is de prijs die je betaalt voor een zo lichte en compact mogelijke motorfiets.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        23 juni 2016 om 20:56

        @Michiel_vd_Brink: Ach ja, in dat opzicht verschilt het niets van een beetje redelijke racefiets. Vallen is frame vervangen.

        Login om te reageren
      • mrB zegt

        23 juni 2016 om 22:12

        @Michiel_vd_Brink: Gaaf weer iets over je te lezen Michiel! Vet ontwerp, zeker voor liefhebbers van techniek interessant om te zien. Misschien een idee om een gastcolumn over te schrijven? :P

        Login om te reageren
  3. harrie zegt

    23 juni 2016 om 15:10

    Lekker die veer/demper ter hoogte van je ballen.

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 15:15

      @harrie: Daar komt nog een plexiglas plaat overheen.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        23 juni 2016 om 15:19

        @Michiel_vd_Brink: Ziet er goed uit Michiel. Alleen waarom heb je gekozen voor de carbon strip/plaat over de voorvork heen? Het ziet er een beetje gek uit en lijkt me niet functioneel. Of heeft het een doel?

        Login om te reageren
        • Michiel_vd_Brink zegt

          23 juni 2016 om 15:24

          @kilum: Er zit geen plaat over de voorvork heen. Die carbon poten zíjn de voorvork. Het is geen telescopisch systeem, maar een multi-link variant.

          Login om te reageren
          • kilum zegt

            23 juni 2016 om 15:31

            @Michiel_vd_Brink: Ah, ok. Dat is iets wat ik nog niet eerder heb gezien op motorfiets. Anyway ik hoop dat jullie er een hoop mogen verkopen. Het ziet er goed uit in ieder geval.

            Login om te reageren
            • nikilaudaferrari zegt

              23 juni 2016 om 17:26

              @kilum: Dat lijkt denk ik op deze oplossing die BMW gebruikt op de K1300 / K1600 modellen: https://www.tlplanet.com/forum/main-forums/tls-tlr-main-forum/64145-hossack-fior-duolever-front-suspension

              Login om te reageren
            • boomhauwer zegt

              23 juni 2016 om 17:55

              @kilum: bmw gebruikt het nochtans al decennia….

              Login om te reageren
              • Michiel_vd_Brink zegt

                23 juni 2016 om 18:36

                @boomhauwer: grotendeels gelijk, alleen zit bij deze VanderHeide de demper vlak voor het zadel, recht in lijn met de achterdemper, en zijn de ophangpunten verder gespreid en multi-instelbaar.

              • boomhauwer zegt

                23 juni 2016 om 22:12

                @michiel_vd_brink: akkoord, maar ik was bezig over de link ophanging. De wijze van schokbreker is inderdaad uniek. Moest 2x kijken hoe het ineen zat. Leek eerst op een gigantisch lange achter schokbreker. Mooi detail!

      • pomoek zegt

        23 juni 2016 om 15:22

        @Michiel_vd_Brink: Zonder plaat is de Ladies special?

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        23 juni 2016 om 15:23

        @Michiel_vd_Brink:
        Bedankt namens mijn toekomstige kinderen.

        Login om te reageren
  4. kilum zegt

    23 juni 2016 om 15:15

    Mooie fiets.

    Login om te reageren
  5. apriliarsv zegt

    23 juni 2016 om 15:16

    Afgezien van het gebruikte blok krijgt dit mijn handen niet op elkaar

    Login om te reageren
  6. simonvb zegt

    23 juni 2016 om 15:18

    Als het met auto’s niet lukt dan maar met motorfietsen.
    Worden het straks canta’s

    Login om te reageren
  7. apriliarsv zegt

    23 juni 2016 om 15:19

    Volgens mij is het falen van carbon frames niet zozeer te wijten aan het barsten, maar aan het feit dat carbon geen feedback aan de rijder geeft. Geloof het of niet, maar figuren als Rossi, Lorenzo en Marquéz hebben het liefst enige flexibiliteit in het frame.

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 15:25

      @apriliarsv: Dat is per vierkante centimeter te engineeren. Door meer of minder lagen carbon toe te passen kan je het frame en de vorken op strategische plaatsen erg stijf of juist lekker flexibel maken.

      Login om te reageren
      • apriliarsv zegt

        23 juni 2016 om 15:34

        @Michiel_vd_Brink: Ik zou er graag eens foto’s van zien met daglicht gemaakt en uit verschillende hoeken. Hoewel ik over de vormgeving op basis van deze foto’s niet heel enthousiast ben vind ik het erg knap gedaan!

        Login om te reageren
    • subaru555 zegt

      23 juni 2016 om 15:27

      @apriliarsv: klopt, dat was ook het verhaal bij de Britten V1000, te stijf = geen gevoel

      Login om te reageren
      • Michiel_vd_Brink zegt

        23 juni 2016 om 16:22

        @subaru555: Dat is een kwestie van goed nadenken waar je je flexibiliteit ingebouwd wilt hebben. Bij deze VanderHeide kunnen coureurs zelf aangeven hoe ze het willen hebben.

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    23 juni 2016 om 15:24

    Michiel van den Brink maakt altijd erg toffe designs. De 599 GTO, Fra Mauro, M12 GTO, het zijn stuk voor stuk ontwerpen die zeer prettig op het netvlies liggen, maar het zijn ook dingen waar je na een of twee schetsen nooit meer wat van hoort. Ik hoop dat deze motor een beter leven te wachten staat.

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 15:26

      @Edge: Ik hoop het ook! De automotive wereld is nu eenmaal geen eenvoudige business…

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    23 juni 2016 om 15:27

    Best wel een wijs ding!

    Login om te reageren
  10. fmgarcia zegt

    23 juni 2016 om 15:55

    Echt een prachtig design! Chapeau @Michiel_vd_Brink. Fijn dat er nog een plaat over de veer heen gaat! Verder wat een waanzinnig cv qua ontwerpen. Veel succes

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    23 juni 2016 om 16:14

    Kan iemand mij nog eens een cursus onafgeveerd gewicht geven? Het leek mij voor de stabiliteit handig om een beetje gewicht in de wielen te hebben, maar nu zijn ze van Carbon gemaakt. Is dat om tegenwerken in de bochten tegen te gaan oid?

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 16:20

      @Gulli: Een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht is in alle omstandigheden en bij alle soorten voertuigen gunstig voor het rijgedrag.

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafgeveerd_gewicht

      Lichtere wielen accelereren, sturen en remmen ook beter.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      23 juni 2016 om 17:40

      @gulli: een tijdje terug heb ik het uitgelegd op deze pagina:
      http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
      Wel even op je laptop bekijken ivm de flash animaties.

      Login om te reageren
  12. reistje zegt

    23 juni 2016 om 16:31

    Er zitten mooie lijnen in en mooie details op maar het complete plaatje is mij te veel van het goede. Dingen als de multi-link voorophanging had van mij niet gehoeven.

    Login om te reageren
  13. kle500 zegt

    23 juni 2016 om 16:59

    @michiel_vd_brink in hoeverre is dit bedoeld als te produceren model?of is dit puur een designstudie/vingeroefening? Niet bedoeld als kritiek, vind het een prachtig apparaat,vmaar zie zo vaak prachtige designs langskomen die niets meer of minder zijn dan designs, zonder enkele potentie om het ook daadwerkelijk tot productie te schoppen.. puur nieuwsgierigheid dus.

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 17:39

      @kle500: Je kunt het vergelijken met de hoeveelheid spermacellen t.o.v. baby’s. Ieder zaadje heeft de potentie een mens te worden. Ieder design heeft de potentie een product te worden. Beiden hebben iets van een partner nodig en daarna een vruchtbare bodem om in te ontwikkelen.

      Meer zaadjes, meer kans op baby’s. Meer designs, meer kans op producten, maar ook een veelvoud aan designs die niet verder komen dan de tekentafel. Vruchtbare relaties zijn schaars. That’s life.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        23 juni 2016 om 17:56

        @Michiel_vd_Brink: kun je nog eens wat meer vertellen over de werking van spermacellen?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          23 juni 2016 om 18:20

          @papa: lol. Welk merk heeft nu weer ‘Fluid Design’… ?

          Login om te reageren
      • kle500 zegt

        23 juni 2016 om 18:31

        @Michiel_vd_Brink: drukte me misschien iets ongelukkig uit. Was benieuwd of dit een opdracht voor een merk was oid. Maar wel een mooie filosofische nee als antwoord..

        Login om te reageren
        • Michiel_vd_Brink zegt

          23 juni 2016 om 19:17

          @kle500: Dit project is van VanderHeide Motorcycles. Zij bouwen en verkopen hem.

          Login om te reageren
          • kle500 zegt

            23 juni 2016 om 20:00

            @michiel_vd_brink: dank voor de info. Die miste ik nog..

            Login om te reageren
            • kle500 zegt

              23 juni 2016 om 20:01

              @kle500: ps. Ik hoop dat het wat wordt!zoals gezegd een schitterebde machine!

              Login om te reageren
  14. rikkon zegt

    23 juni 2016 om 17:21

    @jaapiyo Dank voor de CC-referentie

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    23 juni 2016 om 18:09

    Prachtige Achterbrug ..
    Chique voorvork ..
    Stoer paardenzadel ..

    Maar .. Die achtervering is te prominent aanwezig ..
    Begrijp wel dat je de schokbreker ergens kwijt moet ..

    Raar idee misschien ..
    Wel eens gedacht aan Carbon bladveren ??
    Dan heb je ineens ook echt een meerwaarde voor de motorbladen ..

    Login om te reageren
  16. poes zegt

    23 juni 2016 om 18:15

    Poeh, hier zitten een paar erg originele elementen in. Vooral de rear-shock natuurlijk. Ontzettend gaaf geïntegreerd in het geheel.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      23 juni 2016 om 18:29

      @poes: de voorkant denk ik. Achter is vrij concentioneel?

      Login om te reageren
      • Michiel_vd_Brink zegt

        23 juni 2016 om 18:37

        @kle500: inderdaad, de achterdemper zit op een normale plek. De voordemper zit daar recht boven.

        Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    23 juni 2016 om 21:00

    Kunnen we anders eens stoppen met de Michiel altijd maar “voormalig Spyker ontwerper” te noemen, en steeds weer in te leiden met P2P en vdB GTO?

    Maw: “Michiel van den Brink doet een motorfiets.”

    Zij die bij die naam nog steeds “huhwie?” denken, gebruik Google. Of gewoon een search op AB…

    Login om te reageren
    • Michiel_vd_Brink zegt

      23 juni 2016 om 21:22

      @Esprit_de_Flandre: Tsja, zo gaat dat soms… Wel fijn dat je dit zegt!

      Ze zeggen altijd: “You are as good as your last achievement”, en in mijn geval was dat de Spyker. (Wat nu niet echt een toonbeeld is van mijn geliefde tijdloze, eleganfrfrrrfrfdfte stijl.) De GTO was wel helemaal mijn stijl, maar zoals jullie allemaal weten is dit project nooit van de grond gekomen. Ik heb alles van de GTO aan mijn compagnon overgedragen en ben alleen verder gegaan, wat geen makkelijke weg was…

      Nu is deze VanderHeide motorfiets mijn ‘last achievement’. Moeten jullie mij vanaf nu dan maar VanderHeide designer noemen? Nèh, doe maar niet. Ik ben gewoon Michiel, freelance designer.

      Login om te reageren
  18. jerudo zegt

    23 juni 2016 om 23:35

    Ondanks de mooie elementen zoals de schokbreker in de tank, carbon voorvork en café racer zitje kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat ik naar een Bmw r1100s aan het kijken ben. Alleen het blok heeft het weg en de achterbrug, anders was het een café racer project geweest van de r1100s.

    Login om te reageren
  19. mrwheely zegt

    24 juni 2016 om 09:09

    Doet die beter nooit meer pppfffff

    Login om te reageren
  20. eefie zegt

    24 juni 2016 om 16:07

    Nette nororfiets!

    Login om te reageren
  21. Michiel_vd_Brink zegt

    2 juli 2016 om 07:46

    De vormen van deze VanderHeide zijn beter te beoordelen bij daglicht. Zie hier een paar foto’s van Goodwood: http://www.ateliervandenbrink.com/#!VanderHeide-Motorcycle-pictures-from-Goodwood-FoS/ab76g/5773e64e0cf2c8c6f2c73360

    Login om te reageren
    • alibombali zegt

      2 juli 2016 om 08:26

      @Michiel_vd_Brink:
      Mooie foto serie Michiel, leuke innovaties in het design maar ook in de techniek.
      Ik neem aan dat de voorvering normaal wordt afgedekt, moet er anders niet aan denken dat je ooit met de kinderbijslag in die veer verstrikt raakt.
      De kleurstelling vervaagt wel de details, maar de klant heeft altijd gelijk, ook als hij dat niet heeft.
      Zou hem graag in een lichtere kleur gezien hebben.

      Login om te reageren
      • Michiel_vd_Brink zegt

        2 juli 2016 om 08:32

        @alibombali: ja, er hoort een transparant plexiglas cover over de voordemper. Je ziet de schroefgaatjes daarvoor al zitten.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 juli 2016 om 08:58

      @Michiel_vd_Brink:

      Wowowow ..
      Komt ie effe 100X beter uit de verf ..
      Smooth dude ..

      Login om te reageren
  22. GielMK1 zegt

    4 juli 2016 om 10:56

    Mooie motor!
    Hij doet mij denken aan de Hunwick Hallam’s X1R Superbike die voor het eerst getoond werd in 1997

    Meer te lezen op
    http://www.odd-bike.com/2014/07/hunwick-hallam-hunwick-harrop-aussie.html

    [IMG]http://4.bp.blogspot.com/-Ck8N-ZwiU58/U8L5r-A5C4I/AAAAAAAAFnM/Ke1nfXsCo6c/s1600/Hunwick+Hallam_X1R-003.jpg[/IMG]
    http://4.bp.blogspot.com/-Ck8N-ZwiU58/U8L5r-A5C4I/AAAAAAAAFnM/Ke1nfXsCo6c/s1600/Hunwick+Hallam_X1R-003.jpg

    [IMG]http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom%20Bikes/Hunwick%20Hallam%20XIR.%20%201.jpg[/IMG]
    http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom%20Bikes/Hunwick%20Hallam%20XIR.%20%201.jpg

    Of google op: Hunwick Hallam

    Login om te reageren
  23. Michiel_vd_Brink zegt

    31 augustus 2016 om 17:00

    Ik heb een artikel geschreven over het designproces van deze VanderHeide motorfiets. Enjoy!

    http://www.ateliervandenbrink.com/#!VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle-Design-process-Part-I/ab76g/57c405adc750095fcaa1093c

    Login om te reageren
  24. Michiel_vd_Brink zegt

    5 september 2016 om 08:52

    Deel twee van het designproces staat nu ook online: http://www.ateliervandenbrink.com/single-post/2016/09/05/VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle—Design-process—Part-II

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North