Waarom de F1 nog sneller en furieuzer wordt

Auteur: , 23 Reacties

Geen zorgen, ze nemen niet na elke kwart mijl een pauze. Nog niet, in ieder geval...

f-f-f1

Nieuwe F1-eigenaar Liberty Media werkt keihard aan alle aspecten van hun coverage van de F1 races, om zoveel mogelijk fans aan zich te binden. Logisch ook, het is het enige wat ze redelijk autonoom kunnen veranderen aan de F1 zonder dat ze direct de teams en de FIA op hun nek krijgen. Het afschaffen van grid girls was wellicht een misrekening, maar goed, dat is eigenlijk niet meer dan a sign of the times. We hadden het prettig gevonden als de F1 de politiek correcte goegemeente de vinger gegeven had, maar dat was wellicht teveel gevraagd van een joekelig bedrijf uit het puriteinse Amerika.

In andere opzichten is Liberty flink bezig het audiovisuele spektakel op te krikken en over de ganse wereld uit te rollen. Dit doen ze onder andere middels hun nieuwe Over The Top (OTT) streamingdienst. Om een en ander vorm te geven hebben de mannen van Liberty de hulp ingeroepen van Fox Sports veteraan David Hill. We zijn alvast benieuwd hoeveel Olav en Jack-haters in Nederland daadwerkelijk de overstap maken.

Een van de voorgestelde punten om de show wat op te krikken: de muziek rondom de races. Zoals ondergetekende al vreesde wordt er gedacht aan ‘muziek over slowmotions/replays’ tijdens de races. Grappig genoeg is er op kwaliteitsforum Reddit al een draadje gestart om dit tegen te houden.

comment

Uiteraard zet Liberty Media haar snode plannen echter gewoon door. Ze zetten hierbij wederom in op ‘bewezen talent’. De man die verantwoordelijk wordt voor een (de) nieuwe F1-tune(s) is namelijk niemand minder dan Brian Tyler. Deze componist is verantwoordelijk voor onder andere de muziek van Avengers: Age of Ultron, Iron Man 3, het NFL Theme én de films in het Fast & Furious universum. Cynici kunnen zodoende zeggen dat hij zich specialiseert in puike pulp.

Brian is inmiddels als druk bezig met het composeren, zo geeft hij te kennen via Twitter. Kijk jij al uit naar het eindresultaat van zijn werk?

muziek



23 reacties

Kon aan het plaatje al zien wie het artikel geschreven heeft :)
@agdesigns: Is dat niet een screenshot van die nieuwe documentaire over Paul Walker?
Liberty Media wil waarschijnlijk de “NASCAR doelgroep” op deze manier verleiden om ook naar F1 te kijken. De vraag is of ze zo de huidge kijkers van de F1 niet heel hard aan het wegjagen zijn.
Ze zouden het eens moeten proberen met auto’s die fatsoenlijk klinken… Dan hoef je dat niet te maskeren met een ‘muziekje’…
Dus in het kort: nieuwe F1 bazen willen van wat ooit een playboysport was vol dure decadentie een spektakel maken die meer overeenkomt met de zoveelste schreeuwpartij van de Privé en SBS6 zodat NASCAR liefhebbers ineens een sport gaan kijken die niet overeenkomt met dat wat zij willen, namelijk herrie, pauperij en middelmatig vermaak voor de lage regionen van de sociale ladder.
Ik heb geen marktonderzoek gedaan, maar volgens mij gaat de oude F1 fan straks niet meer kijken.
Voor muziek hebben we toch andere streaming diensten? Ik wil graag geluid van auto’s horen, kunnen ze dat ook regelen? Het geluid van de jankende v10 er overheen zetten. En bij Ferrari de v12
@lekkerlinksrijden: de muziek van het formule 1 spel GPS uit 1996 vind ik eigenlijk wel prima klinken bij de slowmo beelden
@joejojo2012: GPS = GP2
@joejojo2012: de v10 kwalificatiemotor die ze toen gebruikte, heerlijk gillende motoren, deed gewoon pijn aan je oren, een oororgasme
@lekkerlinksrijden: de ideale kans om oorgasme neer te tikken en je verprutst ‘m!
@2wheeler: drank maakt meer kapot dan je lief is
Ze doen maar…

Hier blijft de beeldbuis hoe dan ook uit zolang er geen pitspoezen te zien zijn…

Als er geen tiet is om te kieken dan kieken we moar nie… Simpel zat.

Slappe gedoe van tegenwoordig.
Ik hou van autosport en dus ook van de F1.

Er was een tijd dat ik geen race wilde missen maar ik heb niet het idee dat dit gevoel er nog steeds is sinds de aanwezigheid van Liberty steeds beter te merken is.

Hou het gewoon bij racen zoals het bedoeld is en maak er geen attractie van die ‘leuk is voor het hele gezin’. Daarvoor kijk ik op zaterdagavond wel naar de zoveelste spelshowhit op rtl4 met Linda de Mol, Chantal Janzen en consorten.
Stap 1: de pitspoezen terug
Stap 2: de motoren weer naar V12
Stap 3: Halo verwijderen
@rufctr01: en 2 type banden, slicks en regen.
Los van of het nu nodig is of niet, tis altijd wel fascinerend hoe dit soort (film)muziek gemaakt wordt. En dramatische / bombastische orkesten zijn een genot om naar te luisteren. Laat ze het maar tijdens de hele race uitzenden. Dat commentaar slaat toch werkelijk nergens op.
Ja en dan meteen een ring erbij waarin de coureurs gaan nepworstelen na afloop. Met Hulkenberg Hogan ofzoiets.
Als ik muziek wil luisteren ga ik wel muziek luisteren. Bovendien is dat muziek die ik zelf kies. Bij F1 wil ik gewoon de race zien, inclusief een puike (informatieve) voor- en nabeschouwing. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat “The Chain” bij de BBC intro wel meteen voor een lekker sfeertje zorgde.
Ik weet van de 24h van Le Mans dat ze van die Slow-Mo highlights hebben, en daaronder zit ook muziek. Het idee klinkt stom, maar we weten niet zeker of dat ook zo is tot we het gezien hebben.
Minder motor geluid meer muziek
Kunnen we ook pauzes verwachten waarin de coureurs een musical stukje opvoeren? Straks van de winter lekker naar F1 on Ice kijken!
Allemaal herrie om niks. Laten we eerst nou eens afwachten hoe Liberty die muziek precies gaat implementeren. Is het een relatief rustig melodietje en uiteindelijk herkenbaar melodietje om aan te duiden dat het om een replay gaat? Of gaat men gewoon willekeurig stukjes van nummers uit de top van de Billboard eronder plakken? Dat is nogal een verschil wat mij betreft.

Toen ik nog wekelijks op de BBC keek had je The Chain van Fleetwood Mac als intro, om precies te zijn de de baslijn die op 3:03 begint en de gitaarsolo die daarop volgt. Dat vond ik toch wel zeer geslaagd. Als Bryan Tyler iets weet neer te componeren dat het publiek net zo goed in de F1-stemming brengt en ook nog origineel is, go for it. Al moet ik wel zeggen dat ik niet zo’n fan ben van zijn werk. Ik vind dat mannen als Cliff Martinez, Danny Elfman, Alan Silvestri en Hans Zimmer toch vaak de betere soundtracks componeren. Vooral die laatste vind ik erg geschikt voor een F1 titelsong. Ik vind de soundtrack die hij voor Rush componeerde echt perfect passen bij de snelheid, de sensatie en de emotie die bij Rush horen.
@Edge: niet te vergeten Days of Thunder…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).