Waarom Ford in zwaar weer verkeert

Auteur: , 20 Reacties

Het dondert, bliksemt en regent meters bier water bij Ford.

factory

Maar dat was dan ook precies wat ze voor ogen hadden bij de ‘Blue Oval’. Binnenkort krijgt de uitdrukking ‘het in Keulen horen donderen’ een nieuwe lading. In Ford’s nieuwe fabriek in Keulen kunnen ze namelijk extreme weersomstandigheden simuleren om auto’s te testen. In de Ford Weather Factory is weder van allerlei soorten pluimage mogelijk, zo kan de temperatuur gevarieerd worden van -40 graden tot (+)55 graden Celsius. Tevens kan de droogte van de Death Valley of de vochtigheid van het regenwoud gesimuleerd worden, evenals hevige regen of sneeuwval. Als klap op de vuurpijl is het ook nog mogelijk om de lucht samen te stellen zoals die hangt op 5.200 meter hoogte. Het is kortom net de fabriek uit Sjakie en de Chocoladefabriek alleen dan zonder Sjakie en chocolade.

In een promotiefilmpje melden de nerds van Ford met trots dat de hoogste berg van Europa daarmee nu in Keulen te vinden is. Daarmee is volgens Ford de Mont Blanc van de troon gestoten want die haalt de 5.000 meter niet eens. Maar Ford heeft het niet bij het juiste eind: echte bollebozen weten namelijk dat de hoogste berg van Europa de Elbroes is, gelegen in de Russische kaukasus. Deze moloch meet 5.642 meter hoog en behoudt daarmee zowel de echte als de virtuele troon. #nerdburn.

Maar dat doet verder niks af aan het technologische hoogstandje dat het Amerikaanse bedrijf vlak over de grens in Duitsland gebouwd heeft. Drie afzonderlijke windtunnels zorgen voor de extreme omstandigheden. In het geval van de hoogtesimulatie moeten de techneuten na hun noeste arbeid zelfs eerst in een aparte kamer acclimatiseren opdat hun oren niet exploderen op grondniveau.

Toch zit er ook een triest randje aan deze innovatie. Waar blijft de traditie van het autospotten in The Death Valley, op de Großglockner of in het noorden van Scandinavië? En waar moet het heen met alle testcoureurs die voor hun werk rondtuften in deze regionen? Gevoelsmatig verkleint de hang naar de koude harde data van de testfaciliteit de kans op toevalstreffers zoals de Volkswagen Iltis en verdwijnt zo de romantiek weer een beetje meer uit de autowereld. Maar goed, de vooruitgang is niet af te stoppen. Bestijg jij met vertrouwen de Elbroes in een Ford Fiesta na een test met een uit de kluiten gewassen koelfan of heb je meer vertrouwen in het echte werk?



20 reacties

Ik vind het een mooie ontwikkeling. Op den duur zal het kosten besparen. En dat testrijden.. persoonlijnlijk word ik niet warm van een goed ingepakte auto waarvan zogenaamde ‘spyshots’ zijn gemaakt.
@berlinetta: daarbij komt dat die ingepakte auto’s nog steeds wel rond zullen blijven rijden. Zijn gewoon rijdende reclamezuilen natuurlijk
Edit: Neen!

Maargoed, ontopic maar weer: goed zaak dat ze hiermee uitgebreider kunnen testen maar ik hoop toch echt dat ze ook nog daadwerkelijk met de auto’s erop uit trekken. Het lijkt me best wel fijn trouwens, met een fiesta (st) de berg op en af raggen om te testen. Waar moet ik me aanmelden?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Echte weersomstandigheden zoals Death Valley heb je ook dingen als stof en vuil. De vraag is natuurlijk in hoeverre deze klimaatsimulator kan gaan en hoe realistisch het kan worden. Verder is het niet meer dan een logische stap en misschien wel bij uitstek ideaal om aan te bieden, tegen betaling, voor andere kleine fabrikanten zoals Koenigsegg of Pagani.
Misleidende titel level 9000!
Wat betreft de hoogte, je kunt in Europa of de VS helemaal niet op de 5000 meter hoogte rijden. Dus het is wel extreem dat ze dat opzoeken. Misschien heb je wel een berg die zo hoog is maar is het niet begaanbaar, ook niet met 4×4.

Echter in Azie en Zuid-Amerika zijn dit soort wegen er wel. Ik heb zelf wil in de Himalaya rondgereden op dit soort hoogtes (hoogste publiek toegangelijke weg ter wereld op 5600 meter) en tja, daar zie je weinig Fords.
Het zijn wel uiterste waar ze zich mee bezig houden in markten waar ze bijzonder weinig verkopen.

Toch is het wel heel leuk dat ze het doen. Een moderne auto op die hoogtes geeft allemaal fout codes en als je te lang doorrijdt met die knipperende lampjes gaat ie in de storingsloop, ben je helemaal mooi klaar mee.
Leuke click-bait!
Walgelijk suggestieve kop! BAH! Op basis van de mogelijkheden van dit centrum kan het evengoed zo zijn dat Ford een zonnige toekomst ziet, dat ze zich in een kalm klimaat bevinden, dat er een onbewolkte tijden in het verschiet liggen enz. enz….. Heel mooi dat Ford nu met dit centrum zelf kan bepalen hoe goed het gaat met de onderneming!
Zo’n centrum is leuk voor een eerste indicatie van een nieuw voertuig, maar het zal nooit het echte testwerk vervangen.
Of je kunt af en toe SPV tests doorvoeren met productie voertuigen.
Ben benieuwd wat dat heeft moeten kosten. Testen in de werkelijke omgeving zal trouwens toch wel blijven bestaan..
Ideale leefomgeving voor Bear Grillz
@allesmetturbo: ik wens hem veel sterkte met eten zoeken
Niet alle autofabrikanten zullen zo’n faciliteit kunnen bekostigen natuurlijk. Het is ‘alleen’ Ford maar.
Zouden ze testen in t eggie schrappen óf zullen deze testen dan minder problemen opleveren?
Serieus.. hou eens op met die misleidende titels.. triest!
Alle spotters verplaatsen zich nu naar Keulen airport, waar al deze prototypes naartoe zullen worden gevlogen.
Clickbait!!!!! Geintje hoor
Toch vervelend voor de tripjes van alle testrijders!
En de rest van de fabriek in Keulen is zwaar verouderd!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).