Waarom Jaguar vasthoudt aan de sedan

Auteur: , 49 Reacties

Eindelijk goed nieuws op zondag!

Jaguar XE

Wie op een autobeurs over de Jaguar stand loopt, of een dealer bezoekt, zal het wel zijn opgevallen: waar zijn de ‘echte’ Jaguars? Je struikelt over compacte wagentjes met een hoge instap, maar een fatsoenlijke, gracieuze sedan zul je er minder snel aantreffen. Het antwoord is natuurlijk heel erg simpel: Jaguar wil graag auto’s verkopen en in het prijssegment waarin het Britse merk opereert, belieft men graag crossovers.

Jaguar I-Pace, F-Pace & E-Pacce '18

Jaguar produceert op dit moment drie crossovers: de compacte maar succesvolle E-PACE, de fraaie en populaire F-PACE en de bizar lelijke maar (in Nederland althans) immens gewilde I-PACE. Ondanks de toename in vraag naar crossovers, zal Jaguar klassieke sedans blijven maken, ook al zijn het geen populaire auto’s op het moment. Dat laat Jaguar CEO Ralf Speth weten aan Automotive News.

Jaguar XE 300 Sport '18

Jaguar (samen met Land Rover) heeft een zware periode achter de rug, met de aankondiging van massa-ontslagen als gevolg: maar liefst 4.500 mensen moeten een andere baan gaan zoeken. Je zou denken dat ze bij Jaguar met nóg meer crossovers gaan komen, maar dat is dus niet het geval. Althans, als het aan Ralf Speth ligt: “Op dit moment zijn SUV’s erg in trek, maar we zien de vraag afvlakken.”

Jaguar XF 30d '18

Ook de concurrentie is niet mals. De Jaguar XE moet het opnemen tegen de 3 Serie, C-Klasse en A4. Ook de XF kent sterke concurrenten. De verkopen van de XE waren niet denderend. In de eerste 11 maanden van 2018 werden er namelijk 28.402 stuks verkocht, wat een daling is van 21%. Bij de Jaguar XF daalden de verkopen met 23% naar 29.563 exemplaren. De totale verkopen (over de eerste 11 maanden) stegen met 1%. Ondanks de sterke dalingen van de XE en XF, waren de verkoopcijfers van de E-PACE dermate goed om dat op te vangen.

Jaguar XJ L '18

Waarom dan vasthouden aan de sedan? Speth geeft aan dat de markt nog altijd te groot is om te negeren. Daarnaast voorziet hij een grote toekomst voor de sedan. Rond 2030-2040 zullen de emissie-eisen dermate streng zijn dat SUV’s of crossovers niet meer geschikt zijn om er aan te voldoen, denk aan het hogere gewicht en minder gunstigere aerodynamica. Juist de sedan scoort op dat punt veel beter. Vandaar dat Jaguar voorlopig nog sedans zal verkopen. Gelukkig maar.



49 reacties

Rustig afwachten mensen, alles komt goed.
Bizar lelijk???? Hij is prachtig!
@schreute01: dat vind jij. De schrijver dus niet.
@schreute01: Jij spoort niet.
@zesinlijn: dank je voor t compliment!
@schreute01: ik vind ‘m ook niet lelijk. Voor een compacte crossover eigenlijk behoorlijk fraai!
@schreute01: Jij hebt dus duidelijk geen smaak.
@alcantara: gelukkig jij wel!
@schreute01: Ik zou het eerder de ‘minst-lelijke-‘ in plaats van de ‘mooiste’ crossover noemen.
@schreute01: vergeleken met de XF is het écht een gedrocht hoor.
@dutchdriftking: die is ook mooi. Zeker de eerste generatie.
En dan heb ik t dus over de I-Pace.
Mooi. Ik blijf het qua vormgeving 9 van de 10 keer het mooiste vinden. En qua rijden is het sowieso het fijnst!
Precies wat BMW een poosje terug al aangaf; de SUV-trend is eindig. Lang leve de sedan en touring. Die laatste is voor Jaguar geloof ik ook geen succesnummer.
Mooier dan een chique sedan wordt het niet.
Lange neus en flinke kont
@drrossi: ja, wat willeme vergeet (het gaat niet over 911, vandaar) is dat na de I-pace er een skitterunde nieuwe XJ komt, ook volelectrisch. Dus doei tesla, porsche, audi
@piedlourd: als de actieradius en het laden net zo dramatisch is als de I-Pace dan is het nog wel even hallo Tesla!
Jaguar lijkt een compleet nieuw merk wat toevallig ook Jaguar heet ..

Weet het .. off topic ..
Maar heb totaal geen Jaguar gevoel bij het huidige Jaguar ..
@lincoln: eens. Jaguar is z’n mojo wel kwijt van jaren terug. Maar dat geldt stiekem en helaas voor meer merken. Design-technisch vind ik ook met name die F-pace zooo… saai.
@drdre1: ik zit me ineens af te vragen of ik ooit wel eens een F-pace in het wild ben tegengekomen. Misschien heb ik hem wel gewoon over het hoofd gezien
@lincoln: Ik vind de huidige sedan line-up wel echt een Jaguar gevoel geven. Met name de XJ, ook al is deze veel minder conservatief gestyled dan z’n voorganger.
@davido89: De XJ is inderdaad wat bijzonders. De XE mist voor mij echt uitstraling. Een Jaguar moet het niet alleen van het rijden hebben.
Eigenlijk zijn dit a hatch backs
Een mooi gelijnde sedan (zoals de Jags) blijft tijdloos mooi. Sierlijk, statig en chique zonder dat in ‘your face’ gehalte van die SUV’s en cross overs. Blij dat Jaguar er aan vast blijft houden!
@maxidyne: klopt! Een XF van 10 jaar oud ziet er nog steeds fantastisch uit. De huidige XJ wat minder maar blijft imo nog steeds een mooie verschijning.
@maxidyne:
Daarom hoop ik dat ze weer eens mooi gelijnde sedans gaan maken, niet die Audi’s van nu.
Suv is nu een hype maar verdwijnt net zo snel als die gekomen is. Zag je al de MPV’s en in mindere mate de stationcars. ( Best irritant die engelse benamingen…)

Een echte auto is een sedan, als je vroeger als kind een auto tekende was het altijd een sedan, meestal een afgeleide vorm van een Volvo 740 oid.
@monsieurleloure: dat komt omdat de gemiddelde kleuter visueel onderontwikkeld is. Als je autoportieren in de vorm van een voordeur tekent en autowielen fietsspaken hebben, sta je bij mij al -1.
@monsieurleloure:

Toen had de zon nog een gezichtje ..
@monsieurleloure: in mijn boekje ‘alle auto’s 1984 wordt de stationwagen ook netjes ‘combinatieauto’ genoemd.
Gelukkig maar! Die Crossovers heb ik nooit wat gevonden, en ga ik ook niet vinden.. geef mij maar een lekkere Jaguar sedan! Dan zo’n hoog lomp ding
Heb de S-type,die voor onbepaalde tijd met pensioen is, voor de zekerheid toch maar in de schuur gezet. Als Jaguar zo doorgaat wordt die nog eens bestempeld als één van de laatste echte Jaguars ooit gebouwd.
@moveyourmind: De Morse S was een echte Jaguar.
De latere een Ford en als je eronder kijkt ben je het daar helemaal mee eens.
@wimof:
Het is een gedeeld platform met een type Lincoln en de retro Ford Thunderbird.
Die daardoor beide onamerikaans goed reden.
Dus er zit best een flinke snuif Ford in, maar de afstelling is door Jaguar gedaan.

Het is in elk geval geen verbouwde Mondeo.
De S-Type is niet de meest geliefde modernere Jaguar, maar ook in mijn ogen wel een “echte”.
Maar ik ben ook bevooroordeeld.
@sabrerator: Mooi uiteengezet, ik sluit me hier helemaal bij aan. Wie de S-type kent weet dat hij de leaper op de motorkap verdient.

Ondanks dat ik van de S-type houdt heb ik besloten hem niet meer te laten repareren. Puur een rationele beslissing. Maar onder geen beding gaat hij weg. Ook al is er nu niet meer mee te rijden, als ik hem wegdoe krijg ik eerder vroeg dan laat spijt.

De S-type wordt gewoon een klassieker. Misschien niet een klassieker die kapitalen waard wordt. Maar dat maakt niet uit, hij gaat toch nooit meer weg, dat besluit had ik onbewust al gemaakt vanaf het moment dat ik hem kocht. En ik heb het idee dat jij al net zo verknocht bent aan jouw Jaguar.
@wimof:
En Morse reed niet in een S-Type, maar een MK2.
De S-Type was eigenlijk een MK2 met onafhankelijke achterwielophanging en grotere kofferbak.
@sabrerator: Ik wist dat ik een fout aan het maken was en kon het mij niet voor de geest halen wat.
En dat voor iemand die in een Jaguar dealership werkte.
Mijn dementie begint bij 61 jaar en jammer genoeg besef ik het.
Mocht laatst een weekje met een XE sturen als huurauto, beviel me veel beter als ik verwacht had. Lekkere wagen. De kofferbak is met z’n kleine inhoud wel een probleem bij een sedan. Als ik het geld had zou ik een XF station wel een optie vinden.
Er komt een dag dat sedans en grote coupés weer populair worden. Ik kan niet wachten!
Altijd een zwak gehad voor sedans… Blijft voor mij toch de mooiste chassisvorm. Die hoge zit meuk is vooral voor de ouwelui met een zwak gestel en de hipsters/leaserts die denken dat een grotere auto een groter aanzien oplevert. Gewoon zo doorgaan bij jag, cash cows om overeind te blijven en mooie auto’s voor de liefhebber. Eerlijkgezegd nooit een jag gereden maar de laatste jaren vind ik dat ze echt een aantal fraaie wagens neerzetten, beter dan 10-15 jaar terug.
Het ergste wat je kon overkomen was een E zonder servostuur (of een S)
Allemaal snel aan de SUV, nu het nog kan!
Tegenwoordig is de maatschappij verontwaardigd over iedere scheet. Maar niemand die stampij maakt over de inefficientie van de suv. Milieumaffia spreekt uit gemakt maar gewoon over auto’s. En wil die gewoon verbannen. En dat terwijl er zoveel te winnen valt als je suv’s gewoon zou verbannen…
Wat een gedoe om niks, als je een station wilt koop je een bmw of Mercedes of Audi. Wil je een sedan, koop je gewoon lekker die jaaaaaaaggggg.
De XJ en de F-type zijn momenteel de twee enige echte Jaaags.
@emping: Je moet eens een XE rijden met R-sport, benzine.
Of een XF. Geweldige ervaring! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).