Wat het stuur van de nieuwe Corvette zegt over zijn karakter

Auteur: , 25 Reacties

GM slaat een totaal nieuwe richting in met de C8.

Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette krijgt géén rond stuur

Sinds jaar en dag is de Chevrolet Corvette een sportauto in de lossere zin van het woord. Eigenlijk heeft General Motors, het overkoepelende concern, pas in recente jaren intensief geprobeerd een daadwerkelijk sportief apparaat te maken. Niet langer is het enkel een krachtige auto die hard kan in een rechte lijn, ook op het circuit komt hij goed tot zijn recht.

Deze trend kan niet duidelijker worden doorgezet dan met de nieuwe Corvette C8. De krachtbron verhuist naar het achtersteven en het design is rigoureus aangepast. De authentieke Corvette-vorm maakt plaats voor een design dat sterk doet denken aan een oud ontwerp uit de GM-catalogus: die van de Cadillac CIEN Concept.

In het proces een nieuw karakter te kneden voor de volgende Corvette heeft General Motors besloten ook het stuur te veranderen. Waar nagenoeg iedere Corvette in het verleden een rond stuur had – de een nog lelijker dan de ander – zal de zogenoemde ‘halo car’ van het Amerikaanse merk straks met een sportiever wiel bestuurd moeten worden. Chevrolet heeft deze week het eerste niet-gecamoufleerde beeld van de C8 naar buiten gebracht en hij is zeer anders dan zijn voorganger, hieronder te zien.

Officieel: nieuwe Chevrolet Corvette krijgt géén rond stuur

Net als een groot aantal andere supercars zal de C8 worden voorzien van een ietwat hoekig stuur. Hij is vooral platter en breder dan in het verleden. De focus komt hiermee meer op het bochtenwerk te liggen. Daarnaast zijn de flippers achterop het stuur duidelijk aanwezig – geen verrassing, aangezien de auto naar verluidt enkel met een achttrapsautomaat op de markt zal komen.

Hoewel een nieuwtje als deze eenvoudig genegeerd kan worden, is het een testament van de ballen die General Motors momenteel toont. Het radicaal veranderen van (een van) je meest iconische model(len) is niets niks. Het geeft maar aan hoe graag GM het hoofd boven water probeert te houden in een onstuimige periode. Met de nieuwe Corvette hoopt het klanten weg te pikken van o.a. Porsche, McLaren en Ferrari.

Meer lezen over de nieuwe Chevrolet Corvette? In dit artikel vind je alles dat we momenteel over de auto weten.



25 reacties

Corvette doet prima zaken ..
En wat value for money betreft kan niemand tegen ze op ..
In tijden van hoogconjunctuur is dit een prima zet uiteraard ..
Waarschijnlijk zien ze in China een flinke toename van dit soort meuk ..

En er is weer wat leefruimte voor de Camaro ..
@lincoln: zie ze nauwelijks in China. Miss nu wat meer.
@lincoln: wellicht gaat de prijs straks ook radicaal om dus van C8 kunnen we nog niks zeggen…buiten de VS zijn ze sowieso niet super goedkoop en valt de prijs/kwaliteit juist wat tegen…dus binnen de VS heb je gelijk..daarbuiten toch een stuk minder..
@maartenoosterbaan: Geruchten zijn dat hij toch gewoon rond dezelfde prijs zal zijn als de C7 en dan word het wel zeker een geduchte tegenstander van de concurrentie die zeker 2/3x duurder is (zonder opties :) met opties 4x duurder lol.
@robusa: ik hoop het ook…maar in NL mag je bijna geen lol meer hebben…dus een (h)eerlijke V8 wordt vast zwaar afgestraft…
@maartenoosterbaan: Dat sowieso, maar GEEN lol, niet bijna geen lol, het is NEEderland je weet tog.
@lincoln: Hoest ouwe dibbes ? Gerucht is dat hij rond de prijs van de C7 blijft en ik denk ook wel logisch want om wat te kunnen verdienen hebben ze toch veel volume/sales nodig net als bij de C7. GM kan wel weer een cashcow gebruiken na slechte verkopen van Camaro waarvan ook weer geruchten gaan dat dit wel eens de “laatste” generatie zou kunnen zijn.
Ik ben uitermate benieuwd hoe deze enorme ommezwaai zal gaan uitpakken voor de Corvette. Volgens mij had de auto nu net een eigen, uniek stukje van de markt afgebakend met een redelijk unieke set van eigenschappen. Qua prestaties en prijs in zekere zin vergelijkbaar met de 911, maar qua karakter vrijwel diens tegenpool. Het risico is levensgroot dat de auto nu in vrij volle vijver terechtkomt van sportwagens met middenmotor waar de kopers eerder de voorkeur geven aan iets anders.

Overigens: die zin met ‘hoewel’ aan het begin van de laatste alinea is echt één van de lelijkste die ik het afgelopen decennium heb moeten lezen, zo niet de aller-lelijkste.
@vaakbenjetebang: Belachelijke zin inderdaad, geforceerd engelse uitdrukkingen vertalen is zelden een goed idee.
@pallas: Iets wat ik regelmatig doe nu ik een aantal jaar in een Engels sprekend land woon. Ik lach mezelf met enige regelmaat uit.
@vaakbenjetebang: Als ik iets te zeggen had bij FCA zou ik toch eens gaan onderzoeken of het zin heeft om de Viper opnieuw te introduceren met de motoren van de Charger. Ik denk namelijk dat dit Corvette namelijk behoorlijk wat marktaandeel gaat kosten. Een deel van de charme van een Corvette is dat je met een op het eerste gezicht ouderwets pakket je het de Europeanen toch knap lastig kan maken. Maar het wordt nu gewoon een auto met middenmotor zoals de concurrentie. Bij Porsche houden ze niet voor niets vast aan de motor achterin bij de 911.
@vaakbenjetebang: Eens maar ik denk dat hij met de midden motor alle concurrentie gaat verpulveren aangezien de C7 met motor voorin al gelijkwaardig was aan de 911 ed. wat je zelf al zei en wat ik had vernomen is dat de prijs ongeveer hetzelfde blijft dus win-win.
Overigens: Hij heeft denk ik gewoon ” statement” verwisseld met ” testament” copy/typ foutje, zelfde letters andere volgorde :)
@robusa: Verpulveren, verpulveren… misschien wel als je het dan afzet tegen de prijs, maar de concurrentie is bepaald niet misselijk. Uiteraard kan het zo zijn dat Corvette iedereen een lesje gaat leren, maar dat valt nog te bezien. De echte vraag is of ‘de markt’ GM gaat belonen voor deze revolutie.
“A testament to” vertaal je in het Nederlands naar “Een bewijs van”. Wat hierboven staat, “Een testament van,” is voor zover ik weet geen Nederlands.
On topic: benieuwd naar het eindresultaat :-)
@bara: Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat de ballen van GM bij de notaris zijn geweest om een heel vreemd document in de vorm van een stuurwiel op te laten stellen voor in het ultieme geval, maar dat acht ik niet heel erg waarschijnlijk.
Een dikke Amerikaan hoort niet met automaat naar mijn mening, een mustang, corvette, camaro met handbak hoort gewoon. Net een GTC4Lusso, daar hoort ook een N/A v12 in en geen v8 biturbo.
@nopetrolnofun: Hoort misschien niet maar wat wel hoort is dat ze sneller zijn dan hun concurrenten en dan heb je tegenwoordig echt een handbak nodig.
Straalt weer klasse en kwaliteit uit, net als mijn Logitech stuurtje. 🤔
@drdre1: Wees gerust de C7 was al heel mooi om te zien van binnen, hoe vaak heb je erin gereden in de C7 ?
Zo niet stfu.
Ik vind het nieuwe stuurtje, in vergelijking met de oude, verschrikkelijk. De pre-facelift W222 had ook al zo’n tweespaaks stuur. Die zijn er gelukkig vanaf gestapt.
Ik zie anders toch heel duidelijk een handbak op de interieurfoto, hoor.
@joost1990_2: scherp, ik zie ook geen flippers op het stuur. Iemand die iets kan doen met de foto om de pedalen beter zichtbaar te krijgen?
@joost1990_2: lees de
zin vlak boven die interieurfoto nog eens…
@ikschrijfookoverautos : Je laat me toch weer in de pen klimmen, waarom ? pas in recente jaren intensief geprobeerd een daadwerkelijk sportief apparaat te maken. ” Daarbij haal je in de tekst een artikel van willeme erbij over de C5 genaamd ” Voor het geld is er geen betere sportwagen. Punt. ” En deze C5 kwam op de markt (zie artikel) 1997 !! Kan dat niet echt “pas in recente jaren” noemen toch ?
Buiten dat hij dus voordelig was was de C5 de Corvette die toen de ommezwaai al maakte van alleen hard rechtdoor tot een echte sportwagen die zich op het circuit ook al thuis voelde.
@ikschrijfookoverautos : Dacht ik al weer geen onderbouwde reactie om je “ikschrijfonzinoverautos” te ontzenuwen. Deze post zal ook wel weer verwijderd worden zoals met dat vorige topic.
https://www.youtube.com/watch?v=NcCszG4yNIU
Watch and learn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).