• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat is Porsche toch aan het doen? Zijn het de laatste stuipen?

Auteur: nicolasr, gepost 10 september 2025 om 18:44 – 12 Reacties

Daar lijkt het bijna wel op. Of is er iets anders aan de hand?

Bij Porsche rommelt het flink, dat zien we al weken. En nu zien we dat weer aan de autosport tak. Het merk dat Le Mans als een soort tweede thuisbaan beschouwde, overweegt nu doodleuk om zijn prototypen uit de WEC terug te trekken. Jawel, de 963 die pas drie jaar geleden groots werd aangekondigd zou zomaar met pensioen gestuurd worden.

Wat is er aan de hand. Heel simpel: geld. De verkopen van straatauto’s haperen, de winstmarges storten in en CEO Oliver Blume moet ergens gaan snoeien. Het is dan een stuk makkelijker om een duur raceprogramma te schrappen dan om de Taycan ineens wél massaal aan de man te brengen.

Wat is Porsche toch allemaal aan het doen?

Dat de geruchten serieus zijn merk je aan de mensen zelf. Het Porsche Penske team in Mannheim, verantwoordelijk voor de 963’s in de WEC, blijkt al weken rond te kijken naar nieuwe banen. Rennsport types die met hun cv onder de arm bij de concurrent aanbellen, dat is meestal geen goed teken. En dat terwijl ze vorig jaar nog doodleuk de rijders titel wisten te pakken.

Betekent dit dat Porsche helemaal stopt met racen? Nee hoor. Het IMSA programma in de VS blijft gewoon draaien. Twee fabrieksauto’s zullen in 2026 vrolijk rondjes blijven knallen. Alleen Europa moet het waarschijnlijk zonder doen.

De aanleiding is een rampzalig tweede kwartaal in 2025. Een winstval van 91 procent is zelfs voor Porsche pijnlijk. Oorzaken zijn hogere importheffingen in de VS, moeilijke tijden in China en natuurlijk die peperdure omslag naar elektrisch. Een elektrische sportwagen van twee ton verkopen blijkt toch lastiger dan de marketingjongens ons ooit deden geloven.

Officieel zegt Porsche helemaal niets. De standaardzin luidt dat men niet ingaat op speculaties. Vrij vertaald betekent dat meestal dat de powerpoint voor de raad van bestuur al lang klaar is en dat het team in Mannheim de verhuisdozen kan bestellen.

Dus ja, het lijkt erop dat de WEC een grote naam kwijtraakt. De fans verliezen een icoon, de concurrentie een serieuze uitdager. Voor Porsche zelf is het gewoon een bezuinigingsronde. Racen mag nog steeds, maar alleen als het minder pijn doet in de boekhouding.

Ook interessant!

  • Porsche onthult naam van nieuwe straatlegale supercar
    Porsche onthult naam van nieuwe straatlegale supercar
  • Video: Inhaalactie Porsche 911 gaat fout
  • Gespot - tweemaal Porsche 918 Spyder
  • De ultieme Porsche is geen Porsche

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Porsche, wec

Vorig bericht: « Allerdikste Mini Cooper S van Marktplaats is een koopje!
Volgend bericht: Toyota geeft een geweldig cadeau aan alle liefhebbers »

Lees Interacties

Reacties

  1. lpgbarrel zegt

    10 september 2025 om 18:56

    Tja, beursgenoteerde winkel.. Dus zullen wel meer saneringen volgen als de winst met 91% gekelderd is!

    Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    10 september 2025 om 19:06

    Oracle sets the tone today 💰 Larry Ellison congrats for becoming the legitimate richest SOB on the planet earth. Waarschijnlijk gaat hij een nieuw hyperjacht bestellen bij Dahmen dit keer met een fullsize indoor American Football veld. Zou er nog wat geld richting RBR gaan voor een nieuwe windkracht12-tunnel?

    Login om te reageren
  3. chills zegt

    10 september 2025 om 20:04

    Ja gek he, als de instapper 911 Carrera zonder opties, al € 194.000,- kost.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 september 2025 om 20:27

      Dat is in NL.. geen grote afzetmarkt..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2025 om 08:37

      Hoe moet de familie Pon anders hun 19e boot betalen?

      Login om te reageren
  4. ericc zegt

    10 september 2025 om 20:08

    Hadden ze maar een Boxster/Cayman met benzine motor op de markt moeten brengen ipv EV. Hetzelfde met de Macan. Maserati kan hybride en full electric ontwikkelen dan moet Porsche dat ook kunnen. Verkeerde beslissing zoals bij Jaguar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2025 om 08:44

      Verkoopt Porsche niet per maand ongeveer net zoveel elektrische Macans dan Maserati aan plug in, electrisch en benzine wagens bij elkaar in een jaar verkoopt? Lijkt me niet het beste voorbeeld voor Porsche.

      Login om te reageren
  5. Niels zegt

    10 september 2025 om 20:26

    Groot, groter, grootst……..afgrond.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2025 om 08:38

      Groot, groter, grootst….. grootheidswaanzin.
      Maar dat gaat natuurlijk meer over Tesla dan Porsche.

      Login om te reageren
  6. F Lamez zegt

    10 september 2025 om 20:53

    Wereldwijd is het enkel zo dat hun electrische avonturen slecht uitpakken. De 718 die ze zopas uitfaseerden ten voordele van een electrische opvolger verkocht zelfs beter dan de taycan en de Macan EV samen. Met de Cayenne EV en de 718 EV in de steigers mag het duidelijk zijn dat Porsche het heel moeilijk gaat krijgen. Ze dachten door de EV regeltjes van de EU als beste leerling te volgen zichzelf in een voorkeurspositie te brengen bij hun cliënteel. Gelukkig hebben Porsche kopers meer verstand en ruggegraat en laten ze duidelijk merken dat ook al heeft de EU zich laten inpakken door Musk en consoorten om buitenlandse EV bouwers voordeel te geven en onze eigen Europese automarkt te laten instorten, dat dit hen nog niet het recht geeft om een EV door ons strot te rammen. Veel Porsche rijders, alvast deze hier, houden liever nog 10 jaar vast aan onze huidige wagen, dan zich in te laten met iets waar een Porsche badge op staat, maar verder hoegenaamd niets qua emotie teweegbrengt en sneller in waarde zakt dan de 0-100 tijd van een taycan turbo gt

    Login om te reageren
  7. rwdftw zegt

    10 september 2025 om 21:17

    Wat ook meespeelt is dat het WEC een zogeheten Balance of Performance (BOP) heeft en volgens diverse merken is die nadelig zodat ze niet eens kunnen winnen. Dus het is niet alleen Porsche, maar de regeldruk van het WEC erbij. Er zijn denk ik meer teams die ermee kappen.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      11 september 2025 om 09:42

      Inderdaad, Porsche wordt steeds gestraft voor een perfecte executie. En dat zijn ze een beetje zat, ook het feit dat er steeds getornd wordt aan de BOP regels en dat vriendjes politiek in racerij nog altijd schering en inslag bij BOP. Meerdere toko’s zijn van plan uit te stappen…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North