• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wow: actieradius van 1.000 km dichterbij dan je denkt

Auteur: Loek, gepost 4 april 2019 om 19:54 – 147 Reacties

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen


Nooit meer range-anxiety: binnenkort kan het.

De belangrijkste specificatie van een auto is moeilijk te bepalen. Bij de ene auto vind je het belangrijk dat hij veel pk heeft, bij de andere wil je juist lekker veel koppel en bij weer een andere heeft de uitstoot en/of zuinigheid prioriteit. Bij elektrische auto’s is het wel makkelijk te bepalen: alles draait om actieradius. Een actieradius van 300 km is zowat gemeengoed, auto’s als de Hyundai Kona Electric en de ‘premiumdriehoek’ bestaande uit de Audi e-tron, Mercedes EQC en Jaguar I-PACE halen ongeveer 400 km Tesla zit daar dan weer net boven met 400 tot 500 km in de duurste modellen.

Allemaal heel netjes in een relatieve context, een paar jaar geleden was 150 km namelijk al heel wat. Maar een doorsnee auto met verbrandingsmotor haalt voor een fractie van de prijs makkelijk een hoop meer kilometers op één lading/tankbeurt. Zodra de elektrische auto zo’n actieradius kan realiseren, dan wordt het pas echt interessant. Daarom moeten we je even voorstellen aan Innolith.

Dit Zwitserse bedrijf houdt zich bezig met oplaadbare batterijen voor grootschalig gebruik. Bijvoorbeeld dus auto’s. De capaciteit van batterijpakketten wordt gemeten in wattuur per kilogram (wh/kg), een Tesla Model 3 heeft een capaciteit van ongeveer 250 wh/kg. De kracht van de superbatterij van Innolith heeft volgens het bedrijf een lading van 1.000 wh/kg. Dat betekent een actieradius van zo’n 1.000 km! Dat is het dubbele van een gemiddelde Tesla. Netjes!

Het zijn niet alleen krachtigere batterijen: ook zijn ze beter. Zo is het licht ontvlambare karakter van lithium-ion wel eens een dingetje, maar de nieuwe batterijen van Innolith zijn gemaakt van andere materialen die ‘stabieler zijn’.

Harde claims: we weten niet hoeveel er van in de praktijk waar is. Wel klinkt een actieradius van 1.000 km heel lekker, dan is het argument ‘en de zomervakanties dan?’ ook gelijk verleden tijd voor de elektrische auto. We zullen zien hoe ver Innolith het gaat schoppen. (via The Verge)

Ook interessant!

  • Tesla Model Y rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, batterij, Elektrisch

Vorig bericht: « Koop de goedkoopste Ghibli van Nederland
Volgend bericht: Zo heten deze bekende auto’s elders ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. sabrerator zegt

    4 april 2019 om 20:00

    Zou dit dan eindelijk die lang beloofde doorbraak zijn?

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      4 april 2019 om 21:21

      @sabrerator: Er wordt niks over volume gezegd. Ik hoop voor ze dat de batterijen ook een interessante dichtheid hebben.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 april 2019 om 22:06

      @sabrerator: Die doorbraak komt er wel. Er zijn namelijk naast dit bedrijf nog zo’n 739057614305763 bedrijven (ik kan er een paar naast zitten…) die ook dergelijke claims maken voor de nabije toekomst. Ik kijk zelf meer naar de grote bedrijven. Bijvoorbeeld de fittie tussen Toyota en Tesla omtrent de Panasonic Solid State techniek. SS is technisch al mogelijk, maar het politieke spelletje is nog in volle gang…

      Login om te reageren
      • chills zegt

        4 april 2019 om 22:32

        @svenska_aeroplan_ab: de SS en politiek… als dat maar goed gaat…

        Login om te reageren
        • haaren zegt

          5 april 2019 om 13:19

          @chills: ?

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      5 april 2019 om 10:37

      @sabrerator: En jongens en meisjes willen we MEER of MINDERrrrr……Kobalt???

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      5 april 2019 om 11:34

      @sabrerator: 1000 zou alleen maar een doorbraak zijn omdat we dit gewend zijn van de brandstof auto’s. Het gaat er meer om wat je echt nodig hebt en tevens een andere mindset.
      Ik heb 500km en dat is meer dan genoeg voor dagelijks gebruik. Naar de wintersport laad ik 2x 45 min helemaal vol en ik ben er. Weliswaar met een bijna lege accu maar ook op de bestemming kan ik hem gewoon op mijn gemak laten voldruppelen op bijvb 230v.
      Waarom dit een doorbraak zou moeten zijn is mij dus een raadsel. Gewoon even de radius die je gewend bent van een brandstof auto loslaten en kijken welke range comfortabel genoeg is, thats it.

      Login om te reageren
      • 19trd zegt

        5 april 2019 om 13:17

        @evdw: de spijker op zijn kop. Rusttijden en een klein hapje of een bakje koffie op vakantieritten zijn nu al vaak langer dan het laden duurt.

        Login om te reageren
  2. sirprize zegt

    4 april 2019 om 20:02

    Wij van wc eend adviseren wc eend.. Eerst zien, dan geloven.

    Login om te reageren
  3. oldebronx zegt

    4 april 2019 om 20:04

    Watt? Ik stroom over van spanning!

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      4 april 2019 om 20:08

      @oldebronx: dat zei mijn ohm ook altijd!

      Login om te reageren
      • ikkeook zegt

        5 april 2019 om 06:21

        @bierbuik: Voordat zijn stoppen doorsloegen.

        Login om te reageren
    • creaminator zegt

      4 april 2019 om 20:20

      @oldebronx: echte petrolheads houden weerstand

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        4 april 2019 om 20:53

        @creaminator: zolang ik maar genoeg vermogen op het circuit heb!

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        4 april 2019 om 21:56

        @creaminator: “bieden” weerstand…

        Login om te reageren
        • creaminator zegt

          4 april 2019 om 23:12

          @bara: echte petrolheads houden weerstand tegen verbetertrollen. Weerstand en bieden horen niet vanzelfsprekend samen.

          Login om te reageren
    • karhengst zegt

      5 april 2019 om 11:10

      @oldebronx: Het liet zich raden dat dit een flux van gevatte opmerking ten gevolg zou hebben.

      Je kan gerust van een schrikdraadje spreken.

      Login om te reageren
  4. jaso013 zegt

    4 april 2019 om 20:07

    Leuk maar wie heeft er nu echt een range van 1000km nodig. Als we heel eerlijk zijn echt bijna niemand volgens mij. #laadofobia

    Login om te reageren
    • MoeWat zegt

      4 april 2019 om 20:17

      @jaso013: ik

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        4 april 2019 om 20:20

        @moewat: okay dus jij rijdt per dag bijvoorbeeld: 10 uur lang gemiddeld 100km per uur. Zonder ergens een afspraak oid te hebben waar je eventueel zou kunnen laden? Of je bent vrachtwagenchauffeur?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          4 april 2019 om 20:29

          @jaso013: heb je over die opmerking nagedacht?

          Zo ja dan begrijp ik dat jij nooit verder komt dan nodig voor de dagelijkse boodschap. Saai leventje heb je dan. De meeste mensen willen wel eens op bezoek bij familie aan de andere kant van het land, of op vakantie met een bepakte auto, vaak zelfs in winterse omstandigheden. Maar jij niet natuurlijk…

          Login om te reageren
          • jaso013 zegt

            4 april 2019 om 20:30

            @lekbak: heb jij over je opmerking nagedacht? Precies.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              4 april 2019 om 20:40

              @jaso013: ikke wel.

              Ik besef wel dat een auto niet alleen geschikt moet zijn voor de dagelijkse woon-werk rit maar voor alles wat je ermee wilt. Een auto is te duur om niet altijd te voldoen. Huren voor vakantie gaat ook niet werken want iedereen gaat tegelijk op vakantie en wil dan dus tegelijk huren.

              Dus je vorige opmerking (en ook deze) slaan helemaal nergens op en bewijzen alleen maar dat je niet nadenkt over wat je typt.

              Login om te reageren
              • bugboy zegt

                4 april 2019 om 21:01

                @lekbak: Je kunt onderweg gewoon laden hoor. Vandaag nog een lange trip gehad. Even aan de stekker en bij de Mac een ijsje gehaald. Toen het ijsje op was zat ik weer op 75% en kon weer door. Op vakantie heb je meestal wel 2 stops van >30 minuten. Prima om even te laden.

              • lekbak zegt

                4 april 2019 om 21:10

                @bugboy: met 4 man en bagage moet je vaak stoppen als je op wintersport gaat, zelfs in de zomer is een tesla maar net genoeg. Natuurlijk kan het wel, maar met 1000 range kan je zelfs een sleurhut meenemen. En je kunt stroom leveren aan het net om dat stabiel te houden zonder gelijk met lege accu te staan.

                Maar los daarvan is het natuurlijk wel een hele domme opmerking hierboven. Alsof je auto slechts de range hoeft te hebben van je dagelijkse ritje…

              • bugboy zegt

                4 april 2019 om 21:15

                @lekbak: Voor wintersport zijn er idealere auto’s, maar een sleurhut hoef ik niet. Met een sleurhut kun je maar max. 110, dus dat is trager dan een EV (incl laden). Dat neemt de Nederlander wel voor lief. Af en toe laden weer niet. Kwestie van wennen. De rest van het jaar vind ik een EV fijner dan een gewone auto. Het ongemak tijdens de wintersport neem ik inderdaad op de koop toe. Het aantal personen maakt geen groot verschil. Kou of een dakkoffers wel.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 08:38

                @lekbak: met mijn Model 3 bereik ik heel Nederland en retour, ook in de winter. Enige beperking is dat ik mij aan de maximum snelheid moet houden.

                Het huren van een auto voor vakantie kan prima. Tenslotte huren we ook al kamers, huisjes, kampeerplaatsen, campers, tenten en caravans terwijl we allemaal (zogezegd) tegenlijk op vakantie gaan.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 08:57

                @flutterby: dan moeten de verhuurders dus honderdduizenden auto’s beschikbaar hebben. Want we gaan heel Europa met ons allen door en gebruiken dan honderdduizenden hotels, tenten en huisjes.

                Jij woont ook wel heel speciaal trouwens dat je heel Nederland op en neer kunt. Zelfs als je in Utrecht woont kan je weerskanten nog 200km rijden voordat je het land uit bent. En dan kom je echt niet meer terug op 1 lading. En de meeste mensen wonen niet zo centraal als Utrecht.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 09:05

                @lekbak: niet iedereen gaat met de auto naar het buitenland en mensen zoals ik nemen genoegen met een half uur pauze elke 2-3 uur.

                Heel bijzonder woon ik niet hoor, Maastricht is met 214 km wel krap, maar is dat wel écht Nederland? En anders red ik het met 5 minuten aan de supercharger.

              • cloverleaf zegt

                5 april 2019 om 08:58

                @flutterby: allemaal in de bouwvak tegelijk naar europcar. Zie je het voor je. Moet je voor de gein eens opzoeken wat een clio kostte tijdens die vulkaanuitbarsting in Ijsland…

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 09:00

                @cloverleaf: gaat iedereen met de auto naar het buitenland op vakantie dan? Én ik neem genoegen met elke 2-3 uur een half uurtje pauze hoor terwijl de auto eind van het jaar maar 15 minuten pauze nodig heeft.

              • cloverleaf zegt

                5 april 2019 om 09:09

                @flutterby: Niet iedereen. Wel HEUL VEUL!

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 09:17

                @cloverleaf: we zijn ook met heul veul! Kijk in de vakantie maar op Schiphol hoeveel mensen de auto in Nederland laten.

              • cloverleaf zegt

                5 april 2019 om 11:20

                @flutterby: vliegtuigen kunnen vaker per dag heen en weer vliegen op de piekdagen. Huurauto’s niet…

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 13:46

                @cloverleaf: heb je de laatste 5 woorden ook gelezen?

              • f31bmw320d zegt

                10 april 2019 om 22:03

                @cloverleaf: toen hebben we voor weinig een 5GT gehuurd vanuit München :-)

          • BaRa zegt

            4 april 2019 om 21:57

            @lekbak: En dat doe je zonder te pauzeren? Dat is noch gezond, noch veilig.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              4 april 2019 om 22:07

              @BaRa: wat denk je dat er over blijft van 400km wltp range als je met een volgeladen auto op de snelweg gaat rijden? En die kuddes die een caravan naar de andere kant van de wereld willen slepen komen net in de volgende provincie. Die 1000km range is echt niet voor iedereen noodzakelijk, maar is echt wel een goede optie om te hebben. En veel mensen zullen het willen als het enigszins betaalbaar word.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 08:40

                @lekbak: gewicht is verwaarloosbaar zo lang je een constante snelheid aanhoud. De Ioniq en Model 3 zijn net zo efficiënt, maar de Model 3 is ~400 kg zwaarder.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 08:47

                @flutterby: je rolweerstand neemt wel toe. Iedereen die wel eens met lading rijdt weet dat je verbruik toeneemt als je zwaarder word. Ook als er aan de buitenkant niks veranderd.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 08:59

                @lekbak: Klopt, maar is verwaarloosbaar in vergelijking met luchtweerstand of verwarmen van de cabine (stoelverwarming en airco verbruiken véél minder).

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 09:18

                @lekbak: rolweerstand is verwaarloosbaar in vergelijking met luchtweerstand en verwarming. Airco en stoelverwarming is ook nauwelijks merkbaar.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 09:40

                @flutterby: waarom kan ik dan in de vijf rijden met een lege kar met huif en moet ik 90 in z’n 3 rijden als ik er een motor van een ton in stop? Of waarom heeft de oude bus opeens nog maar een top van 95 als die beladen is vs 125 als die leeg is?

                Zoals gezegd. Iedereen die ooit met lading heeft gereden weet dat het onzin is wat je nu zegt. Ik kan het echt merken als er 4 volwassen mensen in mijn auto zitten. En als het bij mij voor meer verbruik zorgt dan is dat bij iedereen zo.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 10:39

                @lekbak: je slaat de spijker op zijn kop, een brandstof motor is verschrikkelijk inefficiënt! Een elektromotor is niet afhankelijk van toeren om kracht te leveren.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 10:57

                @flutterby: Ten eerste word een verbrandingsmotor alleen maar efficiënter als je die gaat belasten (tot op zekere hoogte). Daarbij heeft dit niks te maken met efficiëntie maar met benodigde energie. En een elektromotor kan echt niet uit het niks meer kracht leveren. Daar is gewoon meer brandstof voor nodig, stroom uit accu’s in dat geval.

                Ik snap dat je pro ev bent, en ik vind het best leuk om een beetje met je te sparren. Maar van dit soort berichten word ik dan weer een beetje verdrietig, omdat dit toch wel basiskennis is.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 13:32

                @lekbak: de efficiency van een brandstofmotor is ook afhankelijk van het toerental, vandaar dat het in zijn 3 wel lukt maar in 5 niet. Nogmaals een elektromotor is niet afhankelijk van toeren om kracht te leveren, maar natuurlijk nog steeds afhankelijk van een energiebron. Ik heb nooit beweerd dat een elektromotor geen energie nodig heeft, enkel minder.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 13:41

                @flutterby: de reden dat het in de vijf niet lukt is niet vanwege efficiëntie maar omdat de motor bij de lage toeren in de vijf de energie niet kan leveren. Efficiëntie is hoeveel bruikbare energie er uit een gegeven hoeveelheid energie (brandstof) word gehaald, en dat staat hier los van. Een elektromotor is daar ook beter in, maar dat neemt niet weg dat in beide gevallen meer energie nodig is bij meer gewicht. Een ev neemt meer stroom als je die gaat beladen. Ook bij constante snelheid. En dat was uiteindelijk waar het om ging.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 13:48

                @lekbak: ik zeg ook niet dat meer gewicht niet meer energie vereist. Ik zeg dat het (bij een ev) verwaarloosbaar is tov luchtweerstand en (cabine)verwarming.

              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 13:55

                @flutterby: en ik zeg dat het geen ene donder uitmaakt of het een ev is of dat het een verbrandingsmotor is, de stijging in benodigde energie en daarmee de daling in actieradius blijft gelijk als je gewicht toevoegt.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 14:38

                @lekbak: https://insideevs.com/tesla-model-x-energy-consumption-towing-various-trailers-video/

                Vergelijk het verbruik van “car” maar eens met “gtb 1200 t2”. Vergelijkbaar verbruik bij 1750kg(!) verschil. Of de 900kg verschil bij een gelijk verbruik tussen een lege paardentrailer of een van de caravans.

              • Jochen zegt

                5 april 2019 om 19:03

                @flutterby: airco kost gemiddeld zo’n 0,5 liter per 100km extra, vrij substantieel (bron:ANWB)

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 19:36

                @jochen: mijn airco kost geen enkele liter. Enige vloeistof die erin gaat is ruitersproeivloeistof.

              • karhengst zegt

                5 april 2019 om 11:30

                @lekbak: fwiw, ik ben het met je eens vanuit mijn persoonlijk perspectief. Daarnaast is die 1000km dus iets wat eerst op de Model S-achtige auto’s van toepassing zal zijn. Te duur voor zelfs de meeste zakelijk rijders met een leuk budget, laat staan de gemiddelde leaser.

                Voor mij komt een elektrisch model ook pas ter sprake zodra ik in de winter 500km kan karren met een gemiddelde van 130 (niet als incidentele top).

                Dat tempo gaat pas omlaag zodra ik een tukkie kan doen of een boek mag lezen achter het stuur. Rij regelmatig 800km op een dag en dat met een tempo te doen die niet de range naar beneden trekt is niet aan mij besteed.

            • kareljansen zegt

              4 april 2019 om 23:09

              @BaRa: sinaasappel erbij, en ook dat ik geen enkel probleem.

              Login om te reageren
          • marinepower zegt

            5 april 2019 om 06:28

            @lekbak: de andere kant van NL is voor 80% van de Nederlanders wellicht max. 300 km, en niet iedereen hoeft (gelukkig) op wintersport. En Schiphol ligt bijna ook voor iedereen in NL binnen een straal van 250 km. Ik persoonlijk zou met een een range van 400 km zat hebben.

            Login om te reageren
            • Jochen zegt

              5 april 2019 om 07:47

              @marinepower: met dit soort kortzichtige berekeningen vergeet je het probleem dat aan het ontstaan is van voldoende oplaad-mogelijkheden. Niet iedereen kan bij vertrek starten met een volle accu, noch kan je op de plaats van bestemming niet altijd opladen.
              Ik rijd zakelijk een aantal keer per maand meer dan 500km op 1 dag. Elektrisch kan voor mij nu niet. Thuis en op de zaak geen mogelijkheid tot laden (of te creëren) en zeker niet altijd de luxe om overdag ergens 20-40 minuten aan een paal te hangen. Een accu-range van 1000km zou voor beteken dat elektrisch rijden een serieuze optie wordt.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 08:41

                @jochen: In het ergste geval kan je in 15 minuten 200 km bijladen, of 400 km in diezelfde 15 minuten vanaf eind dit jaar. Kwestie van de juiste EV kiezen.

        • racerx zegt

          4 april 2019 om 21:14

          @jaso013: Nou ja, ik moest eergister + gister 800km rijden en op mn overnachtingsadres was geen laadmogelijkheid (Duitsland he, weinig laadpalen buiten de snelwegen en steden). Met een EV was ik dus genaaid, want een uur aan de kant staan k*ntvingeren is niet aan mij besteed. Heb de rit overigens op 1 tank diesel gedaan in een nieuwe Kia Cee’d uit de pool van de zaak, prima ding trouwens.

          Elektrisch rijden is natuurlijk prima, maar dit soort doorbraken zijn wel echt nodig… Dan nog vind ik het bagger dat het laden zo lang duurt als je onderweg moet ‘tanken’. Een kwartier wil ik nog wel wachten, maar dan houdt het ook wel op.

          Login om te reageren
        • toyotavenray zegt

          4 april 2019 om 22:04

          @jaso013: er is een tesla die nu al meer dan 400.000 heeft gelopen. Die was in klokje rond bij autoweek.

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            4 april 2019 om 23:53

            @toyotavenray: Nou en?

            Login om te reageren
            • toyotavenray zegt

              5 april 2019 om 07:53

              @theblazerunner: die maakt dus dagelijks ook veel kilometers. En moet dus een goede range hebben. En met die 1000 km. Haal je makkelijk heen en terug. Waarbij je nu altijd ergens moet laden.

              Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      4 april 2019 om 20:24

      @jaso013: het scheelt wel behoorlijk als niet alle autos tegelijkertijd aan de stekker hoeven te hangen.

      Login om te reageren
    • horch zegt

      4 april 2019 om 20:48

      @jaso013: een beetje accupakket (95kW) weegt zo’n 800kg.
      Volgens het artikel kom je met die nieuwe techniek 2x zo ver met hetzelfde gewicht. (Volgens mij 1000wh/kg overigens niet het dubbele van 250wh/kg maar het viervoudige?)
      Dan kun je de accu ook 2x zo klein maken als je de range niet nodig hebt. Dat is volgens mij het punt hier.
      En daarvan zeg ik, ja dat willen wij!

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        4 april 2019 om 21:00

        @horch: Precies, dit dus.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        5 april 2019 om 08:44

        @horch: jij snapt het! Lichtere accu’s is de toekomst. Elke longrange EV rijder kan beamen dat je lang niet dagelijks hoeft te laden, alleen als je afhankelijk bent van één fase laden misschien, maar dat is een beperking van de onboard charger en niet de accu.

        Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      4 april 2019 om 21:14

      @jaso013: dan stop je gewoon een kleinere en goedkoper batterij in je auto met bv 500km range.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      5 april 2019 om 08:55

      @jaso013: ik. Rijd 2 a 3x in de maand 415km heen en 415 terug. Kan daar niet opladen. Hence diesel?

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      5 april 2019 om 10:38

      @jaso013: Als de caravan er achter gaat is het wel fijn :D

      Login om te reageren
  5. dwfc zegt

    4 april 2019 om 20:07

    Eens komt de dag heren, maar belangrijker voor me is de laadtijd!
    Als deze naar 3 minuten kan zijn alle obstakels van de baan …

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 april 2019 om 20:28

      @dwfc: naar mate de actieradius toeneemt word de laadtijd minder belangrijk.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 april 2019 om 20:30

        @maotje: andersom ook hè. Als je in 5 minuten 300km range kan bijladen heb je genoeg aan 300km range.

        Login om te reageren
        • Koenigsegg-fan zegt

          5 april 2019 om 02:15

          @lekbak: Het opladen in 3 minuten is technisch onhaalbaar. Hier een simpel rekensommetje:
          Het meest uitgebreide accupakket voor de Tesla Model S is 100 kW uur.
          Dat is 100 x 60 = 6000 kW minuut.
          Om van leeg naar vol te gaan in 10 minuten is er dus constant 6000/10 = 600 kW nodig. Ofwel; het volle vermogen van een Aston Martin Vulcan.

          De range van die Tesla is grofweg 430 km, dus al was het mogelijk om continu het volle vermogen van een vulcan te leveren aan ieders auto op ieder gewenst moment, dan zou het nog steeds zo’n 7 minuten duren voor de accu’s weer een range van 300 km konden leveren. Maar ik hoop dat het met de vergelijking met de Vulcan al duidelijk is dat dit heel onrealistisch is. Het is daarnaast ook heel slecht voor de levensduur van de accu’s.

          Vergroten van de range is dus de meest nuttige ontwikkeling voor elektrische auto’s.

          Login om te reageren
          • ikkeook zegt

            5 april 2019 om 06:28

            @tesla-fan: Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. 100 kW uur is gelijk aan 6000 kW minuut?

            Login om te reageren
            • Koenigsegg-fan zegt

              6 april 2019 om 10:34

              @ikkeook: Het omrekenen van kW uur naar kW minuut wordt weliswaar niet vaak gedaan, maar als het gedaan moet worden, dan is het wel op deze manier. Er zitten 60 minuten in een uur, dus voor 1 kW uur krijg je 60 kW minuut, net zoals er 100 cm uit 1 m te halen zijn.

              Login om te reageren
              • ikkeook zegt

                7 april 2019 om 07:59

                @Tesla-fan: Dus, volgens jouw logica, als ik 100 km/u rijd leg ik 6000 km/min af?

              • Koenigsegg-fan zegt

                7 april 2019 om 09:10

                @ikkeook: Nee, want dat is km – gedeeld door – uur en niet km – keer – uur. Omdat het de omgekeerde bewerking betreft, is het net andersom: 100 km per uur = 100/60 km per minuut (ofwel 1.667 km per minuut.)

                De eenheid kW uur is kW x uur en niet kW / uur. Daarom is de bewerking een vermenigvuldiging en geen deling.

          • racerx zegt

            5 april 2019 om 06:38

            @Tesla-fan: Met de huidige accu’s wel, andere accu’s die sneller laden of gewoon een brandstofcel met waterstof zou ideaal zijn.

            Login om te reageren
            • Koenigsegg-fan zegt

              6 april 2019 om 11:20

              @racerx: Met de huidige accu’s wel, andere accu’s die sneller laden of gewoon een brandstofcel met waterstof zou ideaal zijn. Het technisch probleem zit ‘m eigenlijk niet in de accu’s of de laders, maar in de belasting op het stroomnet. ik denk dat ik er niet duidelijk genoeg over was, dus hierbij nog een simpele berekening:
              Het Nederlands stroomnet kan maximaal 31,5 GW aan vermogen leveren. Er zijn in Nederland ruim 9 miljoen personenauto’s (excl. vrachtwagens, bussen, etc.), waarvan er dagelijks zo’n 2,5 miljoen op de weg rijden (eigenlijk meer, maar ik maak het niet te gek). Stel dat iedereen een elektrische auto heeft. Na een dag werken en terugrijden naar huis, stopt slechts 1 miljoen mensen de auto in het stopcontact. Als het stroomnet maximaal vermogen levert en niets anders hoeft te doen behalve het opladen van deze auto’s, dan kunnen de auto’s opladen met maximaal:
              31,5 GW / 1000000 auto’s = 31,5 kW per auto

              Zelfs met de beste verbruikscijfers voor elektrische auto’s (Lightyear One concept), zo’n 10 kWh per 100 km, heb je bijna een uur nodig om een range van 300 km te halen.

              Dat op zich lijkt geen ramp. Niemand hoeft snel te laden, want iedereen is dan namelijk al thuis voor de buis… of toch niet? Nee, daar is geen stroom meer voor over. Ook kan er geen licht meer aan, de treinen kunnen niet meer rijden, ziekenhuizen moeten het van eigen noodstroomvoorziening doen, datacenters liggen dan plat, etc.
              Het is ook waarschijnlijker dat verreweg de meeste van de 2,5 miljoen auto’s die dagelijks op de weg zijn ’s avonds binnen twee uur van elkaar aan de stekker gaan, maar mijn voorzichtige schatting is al erg genoeg.

              Laadpalen en thuisladers kunnen vaak al 25 kW leveren, dus als iedereen aan de elektrische auto’s gaat moeten wij óf een hoop kerncentrales erbij bouwen (moet namelijk wel groen), óf we zetten verder in op het vergroten van de range, zodat het zelfs na diepe nachtvorst de elektrische auto langer 130 km/uur kan rijden dan wat verstandig is voor een mens.

              Login om te reageren
            • Koenigsegg-fan zegt

              6 april 2019 om 11:23

              @racerx: Sorry, was vergeten bij mijn eerste antwoord je opmerking weer te wissen. Dan nu over brandstofcel: Ja, dat lijkt mij ook een mooie oplossing, maar ontwikkelingen voor het verduurzamen van het produceren van weaterstof gaan heel langzaam nog. Wie weet is dat anders over 10 jaar.

              Login om te reageren
          • lekbak zegt

            5 april 2019 om 08:10

            @Tesla-fan: een ev gebruikt 200 tot 220wh per km. Dus voor 300km heb je genoeg aan 66kwh accu. In vijf minuten 66kwh laden betekent bijna 800kw oplader.

            Maar het hele idee is dat accu’s gaan verbeteren waardoor je dus wel snel kunt laden. Nu is het technisch onmogelijk, maar dat hoeft in de toekomst niet zo te zijn. Sterker nog, als je de huidige accu’s zou vergroten tot 1000kwh dan kan het allang. Ze laden nu 100kwh accu’s met 350kw. Een stel condensatoren bij een oplaadpunt zetten en draadloos laden zie ik nog wel gebeuren.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              5 april 2019 om 08:57

              @lekbak: de Model 3 (met Aero) zit op 150-180 met uitschieters boven de 200 voor het opwarmen van de cabine. Éénmaal op temperatuur met 130 km/u rond de 180 w/km en met 100 km/u rond de 150 w/km.

              Bij de supercharger met 100 KW komt dat neer op 600 km per uur. Eind dit jaar wordt 250 KW mogelijk en spreek je over 1800 km/u, al houdt de accu dat hooguit een 10 minuten vol (300 km).

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                5 april 2019 om 09:02

                @flutterby: de model 3 is heel zuinig ja. Maar om te berekenen hoeveel range je nodig hebt moet je niet van het beste uitgaan maar van redelijk slechte omstandigheden. Ook in de winter wil je mobiel blijven. Voor een model 3 kan je wellicht met 180 tot 200 rekenen maar andere auto’s moet je soms echt die 220hw/km pakken.

              • flutterby zegt

                5 april 2019 om 09:07

                @lekbak: Tja, je moet ook niet klagen dat een Dacia herrie maakt bij 150 km/u. Niet voor niets wordt geroepen dat Tesla ver voorligt op de concurrentie.

            • Koenigsegg-fan zegt

              6 april 2019 om 11:31

              @lekbak:
              @flutterby:
              De techniek vordert en dat begrijp ik, maar wij zijn al voorbij de grens van hoe snel er opgeladen kan worden, als wij ervan uitgaan dat iedereen een elektrische auto gaat rijden. De limiet ligt namelijk bij het stroomnet. Dat heb ik hierboven in mijn reactie op @racerx al geschreven.

              Login om te reageren
      • dwfc zegt

        4 april 2019 om 20:53

        @maotje: das sterk van je, ik rij nu met men diesel gemiddeld 850 km met een tankbeurt. Dus neem ik aan dat je het leuk vindt om 35 minuten te wachten tot je tank vol is met diesel ???

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          4 april 2019 om 21:05

          @dwfc: dat is nou weer t voordeel van een ev. Die zet je ‘s avonds aan t stroom en de volgende dag is die weer vol. gaat niet met jouw diesel he? Moet je blijven staan tot t tankpistol afslaat en vervolgens naar binnen om te betalen waar je ook weer in de rij mag wachten.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            4 april 2019 om 21:16

            @maotje: Moet die mogelijkheid er wel zijn, da’s lang niet altijd het geval.

            Login om te reageren
            • BaRa zegt

              4 april 2019 om 22:00

              @racerx: daar moet je toch echt andersom redeneren. Je dieseltank moet groot genoeg zijn voor een bereik van pakweg 800 km, net omdat je thuis (of in de parkeergarage, of op je straatparkeerplek) geen dieselpomp hebt. Thuis kan je wel je auto opladen. Best mogelijk dat die paal er nu (nog) niet staat, maar de paal plaatsen is een kwestie van doen, niet een kwestie van (niet) kunnen.

              Login om te reageren
              • V8Vantage zegt

                4 april 2019 om 22:18

                @bara: mis, is heel vaak een kwestie van niet kunnen of zelfs mogen.

              • racerx zegt

                5 april 2019 om 06:42

                @BaRa: Ik snap je best hoor, maar ik slaap echt niet elke nacht thuis en ben vaak weg. Lang niet elke locatie waar ik overnacht heeft een laadpaal (tot nu toe geen eigenlijk) en daar heb ik ook geen invloed op. De elektrische auto is voor mij gewoon geen optie, alleen lijken de elektra adepten dat gewoon niet te willen begrijpen. Ik weiger echt om langer dan een kwartier te wachten tot m’n auto weer good to go is. Voor m’n normale woon/werk rit is het inderdaad ideaal, maargoed, een leuke elektro auto is niet te betalen en leasen is er niet bij.

              • racerx zegt

                5 april 2019 om 06:44

                @racerx: daarnaast heb ik geen eigen oprit en vind ik het ook nog eens asociaal om een laadpaal aan de straat neer te flikkeren en daarmee een parkeerplaats te claimen.

              • maotje zegt

                5 april 2019 om 07:45

                @racerx: is allemaal een kwestie van tijd. Voordat er wel bijna overal geladen kan worden. Daar waar vraag naar is of komt word gecreeerd. Vooruit kijken heet dat. 20 jr geleden had je een telefoon, computer, fototoestel ,discman en agenda. Tegenwoordig zit dat allemaal in 1 dingetje en kun je ook nog eens in je zak stoppen. De techniek staat niet stil en gaat als een speer.

              • racerx zegt

                5 april 2019 om 13:32

                @maotje: mooi, tegen die tijd haak ik aan.

          • dwfc zegt

            4 april 2019 om 21:35

            @maotje: Heb een Esso Europe kaart, geen wachttijden, zeer gemakkelijk!
            Niet iedereen zal in de toekomst s’nachts kunnen opladen hé, zie ik niet gebeuren in grote steden als A’dam of A’pen … neen ben zeker pro EV, heb net een 745 e aangeschaft maar om volledig elektrisch te rijden moet de laadtijd gelijkaardig zijn aan die van atmosferische wagens … das ook comfort !

            Login om te reageren
            • maotje zegt

              5 april 2019 om 09:01

              @dwfc: allemaal een kwestie van tijd. De omschakeling komt vanzelf.

              Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    4 april 2019 om 20:18

    Het echt belangrijke is dat van bestaande range de prijs naar beneden gaat. Dat is veel belangrijker, samen met heel snel kunnen laden.
    Een auto die 1000km kan maar gigantisch duur is en maar met 20kw kan laden is veeel nuttelozer dan een Tesla die nu op 250kw kan laden, straks op 350 misschien wel?
    Deze technologie is vooral relevant als prijs naar beneden en eventueel nog sneller kan laden.
    Als het bijvoorbeeld de Model 3 naar 30.000 euro brengt met 500km en snelladen ga je die heel veel zien.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      4 april 2019 om 23:58

      @fanboy: Nee want zo veel kunnen ze niet leveren.

      Login om te reageren
  7. dees zegt

    4 april 2019 om 20:19

    Zoals ik het artikel op the Verge lees gaat het hier om theorie, anders hadden ze wel een werkend exemplaar laten zien en tests laten draaien.
    Dan gaat het ook nog eens om een startup, lijkt mij dus een bedrijfje dat geld wil binnenhengelen door beloftes te maken.

    Ik bedoel de bedrijven die werken aan solid state accus hebben tenminste werkende exemplaren laten zien.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 april 2019 om 22:08

      @dees: precies dit

      Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    4 april 2019 om 20:23

    Wonder accu’s worden al jarenlang beloofd. Kwestie van tijd voordat het daadwerkelijk zover is. Maar dan nog is er een hele uitdaging voordat die accu’s geladen zijn. Ergens moet die stroom vandaan komen en bij de auto komen. En zonnepanelen of windmolens gaan dat niet redden, net zoals het huidige stroomnet trouwens.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      4 april 2019 om 21:27

      @lekbak: Dat is het ding van de mensheid. We lossen problemen op. Het glazen energieplafond dat jij ziet, zien innovators niet, of ze beuken er brutaal doorheen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 april 2019 om 21:37

        @Jochempie: ooit komt het vast wel. Maar we willen nu opeens heel snel zowel elektrisch rijden als elektrisch verwarmen en ook nog eens van gas en kolen af. Allemaal tegelijk. Dat is gewoon niet reëel.

        Login om te reageren
        • gandini zegt

          5 april 2019 om 10:58

          @lekbak: Slimme tactiek toch? Als je de lat hoog legt en dan tot 75% komt, bereik je meer dan dat je de lat op een reële hoogte legt. Mensen zijn dan van nature geneigd om het touw enigszins te laten vieren. Ik stel me eigen doelen ook altijd iets te ambitieus. Het zal je nog verbazen tot hoever je kan komen, als je echt heel graag wilt.

          Login om te reageren
          • gandini zegt

            5 april 2019 om 11:01

            @gandini: Echt niet te geloven… “MIJN” eigen doelen

            Login om te reageren
    • bartsss zegt

      4 april 2019 om 23:01

      @lekbak: accu’s worden goedkoper dus nog ff en je laad de overdag opgewekte stroom van je zonnepanelen op in accu’s die je ergens in huis hebt staan. Daar laad jij snachts dan weer je auto van, net zoals je daar de rest van je huis op laad draaien.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        5 april 2019 om 08:13

        @bartsss: dan heb je een voetbalveld aan zonnepanelen nodig. Bovendien heb je soms weken achter elkaar een hele lage opbrengst.

        Èn zijn zonnepanelen gewoon puur vergif, en de wereld vergiftigen met zware metalen om een beetje CO2 te besparen is zo’n beetje het domste wat je kunt doen, want die zware metalen lekken er nu al uit.

        Login om te reageren
  9. hiostu zegt

    4 april 2019 om 20:24

    Als het 250wh/kg is voor 400 tot 500km dan zou 1000wh/kg bij hetzelfde gewicht dus uitkomen op 1600 tot 2000km en niet 1000km. Maar het lijkt me dat je dan eigenlijk de helft aan gewicht mee gaat nemen. Wat dan ook meteen weer een extra voordeel heeft op het verbruik. Dan heb je dus met de helft van het gewicht van de huidige accupacks een rangen van waarschijnlijk 1100km. Dat is diesel range. Alleen zul je dan nog meer vereisen van de laadpalen om dat snel vol te krijgen.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      4 april 2019 om 21:01

      @hiostu: als je net 1100km gereden hebt dan kan je best een paar uur pauzeren en is snelladen niet nodig.
      En van korte ritten is je batterij niet geheel leeg en kan je ook traag laden wanneer je niet rijdt…
      Het snelladen lijkt me dan niet echt een dwingende noodzaak…

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        4 april 2019 om 21:11

        @tjorque: 250kwh accu ga je niet snel vol krijgen zonder fast charger. Met fastcharger zal dat al tussen de 3 en 4 uur duren. Als je pech hebt zoals met een Jaguar iPace dan krijg je hem thuis niet eens in 24 uur laden vol. Ik heb collega’s die een lege iPace niet eens volbkrijgen met 8 uur laden doordat die geen 3 fase laden heeft.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          4 april 2019 om 22:18

          @hiostu: de i-charge-at-slow-pace, heb in deze morgen nogmaals in het echt gezien, djeezes wat een lelijke kont heeft dat ding.
          Wanneer die een grotere batterij zou krijgen, zullen ze wel snelladen implementeren. Lijkt me nu gewoon nog iets dat ze nog moeten uitontwikkelen maar nog niet klaar mee waren.

          Login om te reageren
  10. ghost zegt

    4 april 2019 om 20:26

    Waarschijnlijk als je 80km/u rijdt en hypermiled bij het leven. Blijf lekker doorkarren op het sap van satan. Als ik de stad niet meer in mag in de toekomst, ga ik wel ergens landelijker wonen.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      4 april 2019 om 21:13

      @ghost: ik ga gewoon lekker van satan sap naar een model 3. Eens kijken hoe dat bevalt, van 0-100 in 4,6s lijkt me wel wat. En die 1200km range die ik nu heb is eigenlijk misschien 1x per jaar nodig. Mijn woon-werk verkeer is gemiddeld 12km enkele reis.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        4 april 2019 om 21:18

        @hiostu: ga dan (elektrisch) fietsen.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          4 april 2019 om 21:32

          @ghost: ik krijg geen electrische fiets van het werk, wel een auto ?.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            4 april 2019 om 21:34

            @hiostu: je betaalt het gewoon zelf hoor een leaseauto. Een fiets kan je zelf aanschaffen. Betaal je ook geen bijtelling over, tel uit je je winst. Als ik 12km enkeltje van werk woonde, was ik oprecht geen fietsen.

            Login om te reageren
            • hiostu zegt

              4 april 2019 om 21:41

              @ghost: die leaseauto gebruik ik ook voor andere dingen, dus ik moet toch een auto hebben. Nu heb ik een passat waar ik 370 euro per maand voor betaal. De model 3 is al een stuk goedkoper. Ik heb onbeperkt privé kilometers die ik mag maken. Daarnaast moet ik ook veel naar klanten en dat is ook soms onverwacht en dan moet ik dus toch de auto op kantoor hebben staan.

              Login om te reageren
              • theblazerunner zegt

                5 april 2019 om 00:02

                @hiostu: Straks rijden alle leasers ‘ecologisch verantwoord’ in een VW Up!

      • racerx zegt

        4 april 2019 om 21:19

        @hiostu:

        https://youtu.be/DHHKU4znvo8

        Login om te reageren
  11. boomhauwer zegt

    4 april 2019 om 20:27

    Wordt een leuke laadkabel als je het binnen enkele uren wilt volladen..

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 april 2019 om 20:30

      @boomhauwer: met zo’n actieradius mag dat best 8 uur duren toch? Kwestie van savonds laat aan t stroom zetten en de volgende ochtend kun je dr weer een paar dagen mee rijden. Voor t gros van de mensen zal t voldoende zijn.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 april 2019 om 20:36

        @maotje: dat ga je nooit vol krijgen in 8 uur met je 3x25A thuis.

        Hoeft ook niet want je gebruikt het maar zelden, en anders hang je je auto aan de snellaadstations onderweg.
        Het is vooral nuttig als buffer voor het stroomnet zonder gebrek aan range te krijgen en om te kunnen snelladen zonder te overbelasten. En om de auto geschikt te maken voor vakantie natuurlijk.

        Login om te reageren
        • V8Vantage zegt

          4 april 2019 om 22:27

          @lekbak: ff hoor, maar de elektrische auto gaan gebruiken als buffer? Voor andere electrische auto’s? Die enkele keer dat de stroom uitvalt? Volgens mij heeft nl een van de meest stabiele voorzieningen dus zal het wel een buffer zijn voor andere electrische auto’s. Verder overigens eens. Range boeit niet heel erg, laadtijd wel.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            5 april 2019 om 08:17

            @vantagev8: het heeft te maken met de stabiliteit van het stroomnet. Energiecentrales hebben grote vliegwielen die de boel stabiel houden. Maar die willen we immers allemaal weg hebben. Een windmolen of zonnepaneel kan dat niet. Daarom moeten er grote accu’s aan het net gekoppeld worden die elk kleine piekje op kunnen vangen om ons precies die 230v op 50hz te kunnen geven. Een paar hele grote accu’s, of heel veel kleine zoals in auto’s (ja, op deze schaal is 1000kwh klein).

            Login om te reageren
            • V8Vantage zegt

              5 april 2019 om 13:47

              @lekbak: Klopt helemaal, die was ik even vergeten. Er komt nog een tijd dat die zonnepanelen weer uit de weides gehaald worden en de windmolens afgebroken worden.

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          5 april 2019 om 09:10

          @lekbak: mijn auto verbruikt 6x meer dan mijn huis per maand (25.000 km/j). Het voorverwarmen kost waarschijnlijk meer stroom dan mijn huis nodig heeft. De impact van balanceren van het net via de auto is dus minimaal.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            5 april 2019 om 09:16

            @flutterby: het handige van je auto is juist dat er zo’n grote accu in zit. Je kunt daarmee het stroomnet stabiliseren. Pieken en dalen opvangen enzo. En als je dat automatisch laat doen en je hebt net die afspraak in de buurt van Maastricht terwijl ze ontladen hebben dan kan je met 1000kwh accu gewoon rustig heen en weer zonder te laden. Met je huidige accu weet je zeker dat je moet laden onder die omstandigheden.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              5 april 2019 om 10:42

              @lekbak: of gewoon een opt-out zodat je netbeheerder jou auto voor die enkele gevallen niet mag gebruiken. Of een permanente opt-out als je hier dagelijks last van zou hebben.

              Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        4 april 2019 om 23:19

        @maotje: overdag bedoel je? Als alle zonnepalen maximaal rendement leveren.

        Login om te reageren
  12. wimof zegt

    4 april 2019 om 20:55

    Anderzijds als we willen betalen om die 1000 km te hebben is dat toch voldoende, toch.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    4 april 2019 om 21:04

    Die elektrische A5 als E-tron GT met 1000km range, dan is de toekomst zo slecht nog niet.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      4 april 2019 om 21:14

      @dutchdriftking: de e-tron gt is toch op basis van de a7?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        4 april 2019 om 22:55

        @hiostu: Ik dacht A5 maar kan het mis hebben.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 april 2019 om 07:44

        @hiostu: ik zeg op basis van de Taycan. Sowieso niet op basis van een bestaand model met verbrandingsmotor.

        Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    4 april 2019 om 21:25

    Fijn. Kan ik eindelijk in een elektrische auto naar Nederland rijden.

    Grappig trouwens, al die verbaasde Autoblog-reaguurders die niet snappen dat mensen auto’s voor andere doeleinden dan woon-werkverkeer gebruiken. Daar heb ik een fiets voor.

    Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    4 april 2019 om 22:19

    Iedereen met een zogenaamde range-anxiety, moet plots elke week naar het zuiden van Frankrijk.

    Mensen hebben geen range-anxiety, ze hebben een change-anxiety. We zijn bang voor verandering, omdat we dan onze dagelijkse routine ineens moeten doorbreken. We staan nog liever elke dag diesel walmen te snuiven dan thuis te komen, en het ding zichzelf laten opladen.

    Krijg dat maar eens logisch uitgelegd…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 april 2019 om 22:22

      @simonmc: Oh en zelfs al moet je naar het zuiden van Frankrijk, in de toekomst zie ik daar ook geen problemen meer:

      https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-nieuwe-v3-supercharger-is-retesnel-121571

      5 minuutjes laden en je kan weer 120 km verder. Niet verkeerd, toch?

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 april 2019 om 08:21

      @SimonMc: maar al rij je eens per jaar ver weg. Dat moet toch ook gewoon kunnen met je auto? En als je een sleurhut wilt verplaatsen moet dat ook gewoon kunnen. Een koeriersbusje moet ook gewoon elektrisch kunnen worden. Ook internationaal werk.

      Niet iedereen hoeft zo’n zware accu, maar het is zeker noodzakelijk dat het mogelijk word.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        5 april 2019 om 09:16

        @lekbak: ik heb nooit begrepen dat mensen auto’s kopen op basis van een behoefte die 2x per jaar voor komt en daar duizenden euro’s aan spenderen, dat kan voordeliger.

        Natuurlijk mag iedereen zijn geld besteden zoals die wilt en is het een goed excuus om de vrouw te overtuigen dat 200 pk onder motorkap écht nodig is.

        Login om te reageren
  16. duittenb zegt

    4 april 2019 om 22:44

    Met mijn Hyundai Kona reed ik vorige week van Schiphol naar Brussel en terug op 1 batterij lading. Heb me overal aan de maximum snelheid gereden. Moet wel zeggen dat ik daarna ook ècht MOEST laden :-)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 april 2019 om 01:32

      @duittenb: Best wel netjes eigenlijk.

      Login om te reageren
  17. creaminator zegt

    4 april 2019 om 23:11

    @bara: echte petrolheads houden weerstand tegen verbetertrollen. Weerstand en bieden horen niet vanzelfsprekend samen.

    Login om te reageren
  18. FB_1269020922 zegt

    4 april 2019 om 23:58

    300-400 km echte range bij 120 km/h is gewoon voldoende, mits je op je tussenstops in 15-30 minuten weer een dergelijke range kan bijladen. Dat begint u al te komen. Uiteraard kost het tijd om zoiets te realiseren, maar het komt wel.

    Login om te reageren
  19. unknown234 zegt

    5 april 2019 om 00:47

    Dit begint er op te lijken. Als je dan een keer vergeet om op te laden, kun je er hoogstwaarschijnlijk de volgende dag er mee weg komen. Die zogenaamde pauzes van 15-30min daar zit ik niet op te wachten, ik maak liever zelf de keuze ipv de auto.

    Medelijden met jaguar rijders!

    Login om te reageren
  20. willemveenstra zegt

    5 april 2019 om 12:44

    Trap het gaspedaal meer eens een paar keer wat dieper in. Dan ben je heel snel door je range heen. Dus van 1000km range blijft er op de duitse autobahn nog 250km over.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      5 april 2019 om 13:28

      @willemveenstra: dat is met je dino-slurper toch ook zo?

      Mijn motor haalt hooguit 250km met een tank. Terwijl het boekje me 350km doet geloven. So?

      Login om te reageren
  21. willemveenstra zegt

    5 april 2019 om 13:59

    Alleen 1 groot verschil met 3 minuten ben je weer onderweg met je brandstof auto!

    Accu leeg is ten eerste zoeken om een laad mogelijkheid en ten tweede sta je te wachten bij de laadpaal als je die gevonden hebt.

    Zolang je niet in het zelfde tempo kan laden als tanken is een electrische auto geen vervanging van een brandstof auto!

    Login om te reageren
  22. basjaski zegt

    5 april 2019 om 14:41

    Zo lang ik niet in zo’n elektrisch hok geforceerd wordt doen jullie maar lekker wat je wilt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North