• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De prijsverlaging van Tesla is een briljante zet!

Auteur: willeme, gepost 20 maart 2019 om 21:01 – 139 Reacties

Tesla Model S Novitec


Een enorm lange neus.

Als er een merk is dat de gemoederen bezig houdt, dan is het Tesla wel. Er gaat geen dag voorbij of er verschijnen nieuwsberichten, persberichten, geruchten of wonderlijke tweets over het Amerikaanse automerk. Tesla critici zijn zwartkijkers, plofmotorfetisjisten, holbewoners, Bob Lutz en fanatieke reaguurders.

Dan is er een hele tijd niets. Aan de andere kant van het Tesla spectrum vinden we fanatici, Elon Musk-aanbieders, Elon Musk zelf en Tesla-eigenaren die dankzij enorme MIA, KIA en andere fiscale regelingen ineens waan-zin-nig met het milieu begaan zijn: “dat jij nog in een dieselauto rijdt. Ongelooflijk! Je moet toch eens een keer aan anderen gaan denken met je ouderwetse opvattingen!”. Je kent ze.

Door die polarisering lijkt het alsof er geen middenweg is, als het om Tesla gaat. Daar gaan we vandaag even wat verandering in brengen. Tesla is niet zo geweldig als het lijkt, maar absoluut ook niet zo slecht. Nuance, dames en heren.

We beginnen even met het slechte nieuws. Ondanks dat Tesla grote stappen zet, is het duidelijk dat ze pas ‘sinds kort’ auto’s bouwen. De interieurs zijn extreem minimalistisch. Dat lijkt gedaan uit de overtuiging van overzichtelijkheid en ergonomie, maar men kan de kwaliteit van de Duitse premium-merken nog niet evenaren. Het materiaalgebruik is matig tot slecht, de afwerking is gemiddeld tot abominabel. Zeker als we het moeten vergelijken met andere merken als Audi, BMW en Mercedes. Die plastic bak waarin je zit, mag je eigenlijk niet eens vergelijken met het fraaie interieur uit de nieuwe 3 Serie.

Tesla Model 3 '19

Ook de zeer beperkte keuze qua uitvoeringen en opties geeft aan dat Tesla absoluut niet premium is. Bij een premium auto is er veel keuze in uitvoeringen, motoren en grote verscheidenheid in opties. Nu hebben sommige Tesla’s items standaard die andere merken niet eens aanbieden, maar het feit blijf dat je een Tesla slechts beperkt naar wens kunt samenstellen.

Tesla Model S configurato '19

Tot zover de kritiek. We hebben de afgelopen jaren enorm veel berichten de wereld ingestuurd. Over heel erg veel merken die komen met elektrische auto’s. Die geluiden zijn niet nieuw, die zijn er al jaren. Nu zijn er wel wat elektrische auto’s en er zijn er een hoop aangekondigd, maar die zit nauwelijks wat soeps bij. Te klein, te duur, te lange laadtijd, te korte range: noem maar op. De enige fatsoenlijke elektrische auto’s zijn misschien wel de Kia e-Niro en de Hyundai Kona.

Hyundai Kona Electric '19

In het hogere prijssegment zijn ook de eerste elektrische auto’s van de traditionele merken leverbaar. Denk aan de Audi e-tron en Jaguar I-PACE. We moeten alleen niet vergeten dat Tesla de Model S al in 2009 op de IAA in Frankfurt onthulde. 2009. Dat is 10 jaar geleden! Men verkoopt de auto sinds 2012, de Model S is dus al zeven jaar op de markt. En nog steeds bijt de concurrentie zich stuk op het onderdeel ‘elektrische’ auto. Er lijkt wat dat betreft gewoon geen fatsoenlijke concurrentie voor Tesla.

Tesla Model S '19

Laten we eens kijken naar de concurrenten van Tesla. Ondanks dat het merk minder ‘premium’ is op het gebied van opties, mogelijkheden, afwerking en kwaliteit, komen de prijzen en klanten redelijk overheen. Dat maakt het een concurrent.

Porsche Taycan
We beginnen met de Porsche Taycan. Dit moet de grote verandering gaan worden. Volledig elektrisch, maar dan een echte Porsche. De Taycan begon zijn carrière als Mission-E concept VIER JAAR geleden. Dat is een complete leasetermijn. Vorig jaar werd de naam Taycan voorgesteld, inclusief wat specificaties. De naam is prima: past in het huidige modelbeleid van Porsche. De specificaties waren matig. Het stelde niet al te veel voor, temeer omdat ze allemaal gebaseerd waren op NEDC richtlijnen. We leven nu in maart 2019 en nog nergens is de Taycan te bekennen. Porsche lijkt de zaakjes niet op orde te hebben. Ja, het zal wellicht een betere auto zijn dan de Model S, maar een betere elektrische auto wordt het waarschijnlijk niet. Zolang de Porsche-showrooms verstoken blijven van de Taycan hebben ze sowieso nog steeds geen enkele elektrische auto in het aanbod.

Porsche Mission-E '19

Jaguar I-PACE
De Jaguar I-PACE is de eerste elektrische auto waar we enigszins enthousiast over waren. De heren technici hebben er een fijn sturende auto van weten te maken. Iets dat zeer gewaardeerd wordt. Qua interieur, afwerking en bouwkwaliteit kun je zien dat Jaguar beter zijn zaakjes op orde heeft. Ook hier kun je spreken van een betere auto. Echter, bij de I-PACE heeft Jaguar bewezen dat ze moeite hebben met het concept. De laadtijden zijn ridicuul lang, dat gaat helemaal nergens over. Ondanks goede voornemens, blijkt de actieradius ook nog eens erg kort te zijn. Zeker in de winter is het om te huilen. Nu moeten de ‘eigenaren’ van zo’n I-PACE niet miepen, die rijden de auto immers vanwege fiscale overtuigingen, maar feit blijft dat de kersverse Auto van het Jaar een minder goede elektrische auto is dan een Tesla Model S of Model X.

Jaguar I-PACE EV400 HSE '19

Audi e-tron
Dan naar de Audi e-tron quattro. Dit begint er al een beetje op te lijken. Het interieur van die auto is beeldschoon. Precies wat je van een Audi mag verwachten. Sowieso komt de auto meer over als een ‘kwaliteits-product’. Ook in vergelijking met de Jaguar komt de Audi hoogwaardiger over. Daarbij duren de laadtijden minder lang en in vergelijking met de Jaguar is de actieradius minder desastreus. Dus wat hebben we te zeuren op de e-tron? Nou, wij niet zo heel erg veel eigenlijk, het lijkt dat Audi er zelf wat minder mee in zijn nopjes is. Het merk heeft enorm geïnvesteerd in elektrische techniek, meer dan 2 miljard euro. Die gaan ze niet terugverdienen met de e-tron quattro, zeker niet nu de verkopen van dat model enigszins achterblijven bij de verwachtingen.

Audi e-tron 55 '19

Maar het drama gaat door. Tesla heeft jaren geleden al geïnvesteerd in hun netwerk van Superchargers. Andere merken zijn nu ook (eindelijk) bezig met aanbieden van laadstations, zoals IONITY, maar ondanks de vele miljoenen aan investeringen, is het bij lange na geen alternatief voor de Tesla Superchargers. Daar kun je voor minder geld je auto laden. Sterker nog, dat laden gaat ook nog eens retesnel.

Tesla Supercharger

We hebben het al jaren gehad over de komst van ‘Tesla-Killers’. Overal kregen we te horen dat, nu de concurrentie ook overgaat op elektrische auto’s, Tesla wel kan inpakken. Niets blijkt minder waar. Tot op heden is Tesla nog altijd superieur in het bouwen van elektrische aandrijflijnen. De prijsverlagingen die onlangs zijn doorgevoerd zijn dan ook een uitstekende zet. Nu kan de concurrentie zich er nog meer op stukbijten. Audi en Porsche gaven al aan dat ze geld verliezen op de verkoop van de e-tron en Taycan, met de nieuwe prijzen van Tesla wordt het wel een erg groot verschil. Die concurrentie kan hier niet tegenop, Tesla loopt enorm ver voor op het gebied van accu’s, productie, superchargers, modelaanbod (kleine sedan, grote sedan, kleine suv, grote suv, roadster, pickup, vrachtwagen) en nu ook verkoopprijzen! Het is inmiddels maart 2019 en er is nog steeds geen fatsoenlijke concurrentie. Tesla laat zien dat hun auto’s nog eens tot 33% goedkoper aangeboden worden, puur omdat ze het kunnen. Een meesterlijke zet.

Ook interessant!

  • Nieuwe koplampen Model S
    Nieuwe koplampen Model S verlichten de boel nog beter
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, premium, Tesla

Vorig bericht: « Deze BMW 2002 is waanzinnig modern
Volgend bericht: Pagani en TopCar zijn nu een stelletje? »

Lees Interacties

Reacties

  1. T16 zegt

    20 maart 2019 om 21:09

    Tot op heden is Tesla nog altijd superieur, klaar!

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      20 maart 2019 om 21:11

      @t16: En in prijs verlaagd.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 maart 2019 om 21:39

      @T16: Op EV gebied wel inderdaad.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      20 maart 2019 om 22:05

      @T16: hele artikel in 1 zin, niet slecht?

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        21 maart 2019 om 20:55

        @ghost: • Eindelijk eens een artikel op AB over Tesla waarin ik me zo ongeveer kan vinden! @willeme weet imo de realiteit en objectiviteit m.b.t. Tesla te benaderen. Alleen ben ik het met de 2 eerste alinea’s niet eens. Alsof er alleen maar fanatieke polarisatie bestaat m.b.t. tot dat merk. Ja, ik weet het. Er zijn fans en haters en iedereen heeft zijn eigen redenen en wil daarom ook zijn eigen gelijk proberen te krijgen. En dat kan op dit blog nog wel eens uit de hand lopen. Maar waarom zou je het ook niet eens kunnen bekijken zoals ik dat doe? (Vooraf: Ik wil niet beweren dat ik gelijk heb!) Ik, 70 jaar jong, rijd momenteel als koerier met een Ford Mondeo 2.0 TDCi combi uit 2006 nog altijd zo’n 120.000 km per jaar door half Europa. De ritten, die ik maak, zijn gemiddeld zo’n 2.000 km per keer. Daarbij verbruik ik gemiddeld 5,91 l/100km (1 op 16,92) = 120 liter diesel per rit. (zie verbruiksmonitor op grootste concurrent van AB, gemeten over ca. 300 tankbeurten). En ik ben mij ervan bewust, dat ik daarmee toch een hoop rotzooi de lucht inblaas. Diesel is nou eenmaal niet de zuiverste brandstof. En ja, ik ben nogal milieubewust. Is dat verkeerd? Dacht van niet! Ik sta daarom open voor nieuwe technieken, die de wereld minder verpesten en waarmee ik mijn werk zou kunnen uitvoeren. Wat Elon Musk op poten heeft weten te zetten bewonder ik daarom zeer, zonder dat ik hem aanbid! Ik kom zelf uit de autowereld (GM) en ik weet, hoe moeilijk en kostbaar het is om nieuwe technieken in- en door te voeren. Daarom bewonder ik de acties van Elon Musk. Ook voor een miljardair vind ik het bewonderenswaardig om je geld in te zetten op een wereld, waarin de gevestigde orde al een heftige strijd levert en dat hij komt met een revolutionair alternatief: Het elektrische rijden. Hij, Musk, had de euvele moed om tegen de gevestigde orde in, met alle moeilijkheden van een onervaren autoproducent, auto’s te gaan produceren, die, zoals nu al is gebleken, een succes blijken te zijn en waarbij de gevestigde orde zich wenst aan te sluiten. Maar we zien nu al hoe moeilijk dat blijkt te zijn. Ook ik heb bepaalde problemen met de modellen, die hij in de markt zet. Voor mij hoeft het allemaal niet premium te zijn, maar wel van goede kwaliteit. Daarom zie ik ook liever een echt dashboard voor me dan een overdreven tablet op een verder kaal ding. Maar zelfs dat zou ik kunnen accepteren. Mijn probleem is echter de prijs. Ik kan me zo’n Model 3, die aan al mijn wensen zou voldoen, gewoon niet permitteren.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          21 maart 2019 om 20:57

          @9000cse: goed verhaal, lekker kort ook!

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            22 maart 2019 om 03:51

            @ghost: Weet je, ghost? Jouw “lekker kort ook”-opmerking breekt het positieve van je eerste 2 woorden weer totaal af. En dat mag dan misschien ook de bedoeling van je zijn, maar leuk vind ik het dan niet meer. En weet je waarom? Omdat je het waarschijnlijk niet de moeite waard vindt om voor je eigen mening uit te komen. Dit is namelijk een blog, waarop iedereen zijn mening mag geven zolang het maar tussen de lijntjes blijft. En dat is ook precies mijn bedoeling. Ik heb namelijk een mening! Maar ik vind wel, dat ik dan ook gerust mag uitleggen waarom ik die heb. En dat kost natuurlijk moeite. Maar die heb ik er graag voor over, al hoeft niemand het met me eens te zijn. Ik ben niet op deze blog om plusjes te vergaren met lachwekkende one-liners, maar om mijn kennis over de autowereld op peil te houden. En daarom reageer ik soms op een bericht. @willeme vind ik daarom ook nog altijd de beste berichtenleverancier van allen op deze blog. Maar als hij een mening verkondigt die ik niet kan delen, dan mag ik die van mij er gerust op los laten. Probeer dat zelf ook eens! Wedden, dat velen zo’n onderbouwde mening zullen delen?

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              22 maart 2019 om 07:55

              @9000cse: lieve 9000cse, je hebt helemaal gelijk, je mag je mening geven. Ik hoop dat je inziet dat mijn reactie niet serieus was en een uitspraak is die veel wordt gezegd als iemand een wat langere reactie schrijft. Volgens mij is het een leus van Loesje(mocht je het niet kennen, Google dan eens op Loesje). Ik vermoed bovenal dat je dit niet wist, gezien de erg serieuze reactie. Hoe dan ook, was niet bedoeld om te haten, je hebt zeker een goed verhaal en duidelijke uitleg van je mening gegeven. Fijne dag alvast, grt Ghost.

              Login om te reageren
              • 9000cse zegt

                23 maart 2019 om 02:30

                @ghost: Hahaha! Die ghost toch! Mooi, dat je het even rechtzet! Daarom: Jij ook nog een fijn weekend!
                PS: Maar: “lieve 9000cse”? Kijk maar uit, want deze ouwe knakker kan soms heel erg onlief zijn! :-)

        • Esprit_de_Flandre zegt

          21 maart 2019 om 22:30

          @9000cse: Je hebt een heel goed punt qua polarisatie. Er zijn heel wat genuanceerde mensen over, in dit geval, Tesla. Probleem is dat als je iets genuanceerd positief zegt over Tesla, de die-hard haterz je neerzetten als een fanboy, en als je iets genuanceerd negatief zegt, de fanboys je verwijten een hater te zijn.

          En die meningextremisten zijn gewoon altijd luider dan de rest.

          Dat geldt niet alleen voor Tesla, maar voor heel veel dingen, zoals politiek, Europa, migratie, etc…

          Het is tactiek waarbij je in een discussie geen argumenten gebruikt, maar gewoonweg blijft beuken met allerlei irrelevante uitspraken en vooral beschuldigingen, tot de ander het opgeeft. Dan heb je “gewonnen”…

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            22 maart 2019 om 04:24

            @esprit_de_flandre: Voor wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Maar zelfs ik kan sommige “haters” wel begrijpen. Ik ben ook jong geweest en kon “het gebrul van imposante auto’s met 8 en méér cilinders” ook wel waarderen. Te meer, omdat ik ze zelf lang heb gereden. Daarom schaar ik me ook onder het begrip “petrolheads”, al past misschien de laatste 2 decennia het begrip “autofanaat” beter bij me. Maar daar bedoel ik niet mee dat ik fanatiek wil vasthouden aan de technieken van de voorbije 100 jaar. Ik sta open voor nieuwe technieken en daarom bewonder ik datgene, wat een Elon Musk op poten heeft weten te zetten en wat hij daarmee heeft losgemaakt in de mondiale autowereld. Ik bekijk die ontwikkelingen vanuit mijn eigen situatie. Vrij nuchter, dus. En ik kom tot de conclusie, dat ik, (die in vergelijking met de meeste autoblog-reaguurders, toch wel absurd lange ritten maak), goed gebruik zou kunnen maken van zo’n Tesla. Met name met zo’n Model 3. Mijn pauzes zijn ongeveer om de 300 km en zijn lang genoeg om weer op te laden tot de volgende pauze. En ik zou alleen maar blij worden van de rust, die zo’n EV oplevert. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik 2.000 km achter elkaar zou moeten rijden met zo’n brulijzer.

            Login om te reageren
    • rlnl zegt

      20 maart 2019 om 22:17

      @T16: klopt! Alleen de vraag is wat ‘we’ daarmee opschieten. De toekomst gaat elektrisch zijn. En de voorsprong van Tesla wordt alleen maar groter. We zitten dus straks aan Tesla vast. Ik zou liever zijn dat andere merken korter volgen, waardoor we sneller naar de toekomst gaan én meer variatie hebben, dus meer te kiezen.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 maart 2019 om 07:08

        @rlnl: ik hoor al 5 jaar dat het enkel een kwestie van willen is voor de grote merken. Ik wacht geduldig af tot ze het eindelijk willen.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        21 maart 2019 om 11:41

        @rlnl: netto zijn we met zen allen wel veel verder op EV gebied dankzij Tesla…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 maart 2019 om 11:55

          @Onehp: EVs hebben gelijkspanning motoren en niet de wisselspanning motoren van Nikola.

          Login om te reageren
          • roelth zegt

            21 maart 2019 om 13:37

            @flutterby: Dat klopt niet wat je zegt. Alle EVs hebben 3 fase AC (wisselstroom) motoren. Gelijkspanningsmotoren hebben namelijk altijd koolborstels. Die zouden bij deze vermogens en dus hoge stromen veel te hard slijten.

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      20 maart 2019 om 22:37

      @willeme: hele goeie uiteenzetting! De zet van Tesla om op zon grote schaal accu’s te produceren is de winnende, daarmee maken ze het de concurrentie echt moeilijk. De superchargers maken het compleet, even Parijs heen en weer met twee keer een koffie stop is wat anders dan dat ionity laden met de Audi.

      Heb voor de grap bij de testrit met de Etron even de Favo bestemming van Bram Schot ingesteld, totaal een kleine 5 uur laden om met 20% soc aan te komen in Sankt Anton….. Teveel koffie kan ook ?

      Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    20 maart 2019 om 21:14

    Helemaal mee eens. Zeker wat Europa betreft maken de Koreanen nog een kans (maar die hebben gigantische levertijd, produceren boijkt toch wel lastig te zijn :P )

    Echter in Amerika, ook al zijn auto’s daar goedkoper, een Model 3 voor 35.000 dollar, is wel lastig concurreren.

    De Model 3 hier naar toe verschepen kost geloof ik iets van 10% import tax oid en dan nog 21% btw eroverheen. Plus de transport kosten.

    Login om te reageren
  3. quinn zegt

    20 maart 2019 om 21:17

    Ze hebben gegokt op Al Gore zijn docu uit 2005 (het begin van de zogenaamde milieuridders) Tot nu toe redelijk goed gegokt totdat de milieulobby zeepbel kapot knalt en subsidies afgebouwd worden, etc., etc. Over de gehele linie is Tesla overigens enorm verliesgevend, wanneer het klapt zullen de gevolgen desastreus zijn.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 maart 2019 om 21:27

      @quinn: Allemaal mooi en wel, maar wat is het alternatief?

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        20 maart 2019 om 21:45

        @SimonMc: met de technologie die we nu hebben, diesel.

        Login om te reageren
    • pietertjep85d zegt

      20 maart 2019 om 21:31

      @quinn: ‘over de gehele linie is Tesla overigens verliesgevend’: Tesla investeerd enorm veel. Dat is de reden dat ze zo ver voorlopen in van alles. Het merk bouwt fabrieken, ontwikkeld (compleet nieuwe) automobielen zoals de model 3 en de truck. Dat zijn forse investeringen die zich over een lange termijn terugverdienen, maar niet als ‘winst’ meetellen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 maart 2019 om 07:04

        @pietertjep85d: zo werkt bedrijfsvoering niet. Omzet – kosten – investeringen = bedrijfsresultaat. Andere fabrikanten investeren heel veel meer en realiseren wel een positief bedrijfsresultaat. Eigenlijk investeert Tesla teveel (want er blijft geen winst over) maar ook weer te weinig (de Model S is al 7 jaar oud). Het bedrijf wordt gerund als een start-op, het eindigt dan ook met een overname of een faillissement.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 maart 2019 om 07:15

          @mashell: vergeleken met wat andere merken investeren is het peanuts. Helemaal je het marketing budget erbij op telt.

          Login om te reageren
        • grandmasterb zegt

          26 maart 2019 om 00:20

          @mashell: model porsche 911 is al circa 60 jaar oud

          Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 maart 2019 om 21:47

      @quinn: Tesla kan kapot, maar als je denkt dat elektrisch rijden of duurzame energie investeringen zeepbellen zijn dan vrees ik dat je het mis hebt. Vooral als subsidie niet meer nodig is.

      Login om te reageren
    • alassad zegt

      20 maart 2019 om 21:51

      @quinn: zelfs als ze failliet gaan, hebben ze genoeg losse onderdelen die op zichzelf zeer aantrekkelijk zijn. Neem het SuC netwerk, de batterijfabrieken etc..

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 maart 2019 om 07:38

      @quinn: niemand rijdt een Tesla voor het milieu. De aandrijflijn is zo verfijnt wat Bentley en Rolls Royce al decennia proberen. Welk geluid? Welke trillingen? En altijd véél vermogen beschikbaar.

      Het interieur is natuurlijk niet op hetzelfde niveau, maar dat hoeft ook niet voor een betaalbare massaproductie auto.

      Login om te reageren
      • itest zegt

        21 maart 2019 om 08:15

        @flutterby: rijdt jjj maar eens in een model x met je stuur voluit gedraait naar links of rexhts en dan voel je hoe verfijnt het is….. of als je vol wegtrekt kijken of je geen trilling van de motor voelt….

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 maart 2019 om 08:38

          @itest: wow dat is wel heel specifiek.. Als jij een X voor me regelt dan probeer ik het. Graag tussen Hemelvaart en Pinksteren zodat ik geen slome benzine auto hoeft te rijden.

          In mijn Model 3 heb ik dit nog niet gemerkt, maar ik gooi ook bijna nooit mijn stuur volledig om.

          Login om te reageren
          • itest zegt

            21 maart 2019 om 09:22

            @flutterby: als je een parkeervak uitreed heb je het al dus geen hele rare situatie. Wellicht krijg je een x een x mee als de 3 voor ‘onderhoud’ bij de dealer stil staat ?

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 maart 2019 om 10:38

              @itest: helaas, dat is nog twee jaar wachten. Verschrikkelijk die onderhoudsinterval. Dan maar hopen dat er nog iets mis gaat waardoor ik eerder bij de service center langs mag.

              Login om te reageren
        • pantarhei zegt

          21 maart 2019 om 14:46

          @itest: vol wegrijden uit een parkeervak??? Of de auto het wel of niet aankan en wat voor geluiden hij daar bij maakt is nogal niet relevant… Geen zinnig mens haalt dat zijn hoofd, dan vallen er slachtoffers op die parkeerplaats.

          Login om te reageren
          • itest zegt

            21 maart 2019 om 15:16

            @pantarhei: lezen is ook een vak, OF betekend een andere scenario….

            Login om te reageren
            • pantarhei zegt

              21 maart 2019 om 15:19

              @itest: tuurlijk Iteststs sorry bril in me tesla leten liggen

              Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      21 maart 2019 om 11:26

      @quinn: kletskoek, je snapt nog steeds niet dat electrisch woon werk verkeer superieur is ongeacht de stand van het klimaat

      Login om te reageren
      • quinn zegt

        21 maart 2019 om 14:20

        @thierryvth: haha lol… jij snapt hoe het werkt. Woon-werkverkeer is dat minstens 700.000km per jaar?? Jullie linkse milieuactivisten zijn de reden van de klimaatverandering!

        Login om te reageren
  4. autodidact zegt

    20 maart 2019 om 21:17

    Het is toch jammer dat het design en de bouwkwaliteit niet kunnen overtuigen.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      20 maart 2019 om 21:39

      @autodidact: Design ben ik zeker niet met je eens, die is over de gehele lijn van de modellen gewoon dik in orde. Kijk gewoon eens naar de vele geitenwollen sokken modellen van de EV concurrentie van de afgelopen tijd. Veel bejaarden auto’s die ook nog eens slecht presteren.

      Bouwkwaliteit ben ik met je eens, die is zeker nog niet premium te noemen.
      Maar ja, daar kan je ook niet over blijven zeiken en is een compromis die ikzelf, vanuit een Audi, ook heb moeten maken. Ik rij zelf nu in de model 3 en die is qua bouwkwaliteit wel echt weer een stuk beter dan de model S. En de modellen die nog komen, zullen elke keer weer beter zijn.
      En wees eerlijk, het zou toch ook helemaal bizar zijn als Tesla als nieuwkomer op de markt óók nog eens in zijn eerste modellen een afwerking neer had kunnen zetten zoals van een BMW of Mercedes?

      Tesla heeft zeker nog niet alles op orde maar de nieuwe model 3 waar ik nu in rij is echt een geweldige wagen!

      Login om te reageren
      • robiejan85 zegt

        20 maart 2019 om 23:30

        @evdw: Ik heb precies hetzelfde, kom ook uit een Audi en rijd nu 2 weken een model 3 LR AWD. Rijdt fantastisch, en als tech geek ook wel leuk al die snufjes.

        Hoewel het op het eerste oog er netjes uitziet, hoor en voel je echter wel dat het geen premium Duitser is.

        Tot nu toe weegt het rijplezier ruimschoots op tegen de afwerking. Ben benieuwd of dat blijft.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          21 maart 2019 om 00:06

          Ik heb een Tesla nog nooit “gevoeld”. Een Audi vaker in gereden en helaas ook aan gesleuteld. Ik vraag mij oprecht af: wat valt er zo tegen aan het voelen van de Tesla? Is het stuurgevoel slecht? Die vind ik bij Audi ook niet overtuigend. Voelt het knopje anders? Is dat relevant? Waar gaat het over? @robiejan85:

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            21 maart 2019 om 08:03

            @pa045: Audi is er meester in om via het interieur het gevoel van een kwaliteitsproduct over te brengen. Marketingmensen noemen dat geloof ik ‘perceived quality’. Zet een gemiddelde consument in een Audi en hij zal denken dat hij in een fantastisch kwaliteitsproduct zit. Puur door hoe de knopjes en dergelijke aanvoelen. Dat heeft overigens niets met daadwerkelijke kwaliteit te maken, want een Starlet uit ’93 heeft een perceived quality van 0 maar is feitelijk een topproduct.

            Login om te reageren
            • pantarhei zegt

              21 maart 2019 om 14:50

              @vaakbenjetebang: veel knopjes en ledjes is premium, ik kom uit een volvo (semi premium) Wat een rust aan je ogen in een Tesla zonder al die knopjes. Het plastic in de volvo was van mindere kwaliteit dan dat in mijn huidige X

              Login om te reageren
        • mcshine zegt

          21 maart 2019 om 00:17

          @robiejan85: Och, zo schrok ik anders ook van een Audi A1 en de T-Roc daar zit ander plastic in dan ik van Audi en VW gewend was. En nog steeds krijg je moeiteloos hem op 40k. Ook als “30TFSi”… Maar ja, “Premium” hè.

          Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 maart 2019 om 21:44

      @autodidact: Het design kan veel mensen bekoren. Bouwkwaliteit misschien niet. Binnenkort even zien in een Model 3 van binnen, ben benieuwd.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 maart 2019 om 22:03

        @fanboy: neem je wat pillen mee tegen het huilen, want ik vrees dat je depressief uitstapt

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          20 maart 2019 om 22:09

          @lekkerlinksrijden: Dat wordt dan weer goed gemaakt door in 3 seconden naar de 100 knallen hoop ik :D

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            20 maart 2019 om 22:56

            @fanboy: ik ben er stil van

            Login om te reageren
          • nijhofp zegt

            20 maart 2019 om 22:58

            @fanboy: De meeste tijd zit je in de auto dus een mooi interieur is wel een echt must. Deze mix van Tupperware en Ikea is werkelijk te lelijk en zou mij geen fijne reis bezorgen. Net als de slechte stoelen in de S, X en 3.
            Dat de auto snel is kan leuk zijn af en toe maar daar heb je 99% van de tijd dus niks aan.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              21 maart 2019 om 09:33

              @nijhofp: Misschien, maar de soepele aandrijflijn heb je continu plezier van. Heb ik al gemerkt met het rijden van de Model S. Die ik zelf een prima interieur vond hebben op het te grote scherm na.
              Zo’n aandrijflijn is gewoon superieur aan die van een brandstofauto. Zo soepel en trillingsvrij.

              Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 maart 2019 om 07:14

        @fanboy: het is een hoogwaardig interieur. Misschien niet premium waardig, maar ik zie het onderscheid niet. Misschien als je uitvoerig ermee knuffelt, maar er zit geen hard plastic in. Ten minste alleen de knopjes voor de raambediening.

        Login om te reageren
  5. realhustler zegt

    20 maart 2019 om 21:19

    Toch ben ik bang dat de elektrische auto het alleen gaat redden door kunstmatige middelen zoals minder of geen wegenbelasting, minder of geen bpm, minder of geen bijtelling. De overheid heeft al aangegeven dat benzine en diesel auto’s zwaarder belast gaan worden om de elektrische auto te stimuleren, lees voor te trekken.
    Het is geen pure marktwerking. Bij gelijke belastingen kan een elektrische auto best een alternatief zijn, maar dat is het nog niet.
    Btw, het spelletje is oneerlijk, mijn auto stoot minder co2 uit dan de auto van mijn vrouw, maar ik betaal 4,5 x de wegenbelasting. Als milieu belangrijk is, dan moeten ze daar ook wat aan doen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 maart 2019 om 21:45

      @realhustler: Je vergeet de veel goedkopere running cost. Nauwelijks onderhoud. Je ziet het al terug in de leaseprijzen en die zijn heel belangrijk. Ze mogen best wat duurder zijn.

      Mensen kochten ook jarenlang turbodiesels die duurder waren.

      Login om te reageren
      • Foramen zegt

        21 maart 2019 om 06:31

        @fanboy: running cost is nu nog laag maar geloof nooit dat wanneer de helft van het Nederlandse wagenpark elektrisch er geen vorm van “autorijstroom” komt.
        Als inkomsten uit brandstofaccijns drastisch afneemt moet het ergens anders vandaan komen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 maart 2019 om 07:48

          @foramen: dat is het voordeel van stroom; het is overal! Belasting op stroom is geen autobelasting maar een energiebelasting, want ze kunnen nooit tegenhouden dat jij je EV aan een regulier stopcontact oplaad.

          Login om te reageren
          • Foramen zegt

            21 maart 2019 om 08:08

            @flutterby: tenzij ze natuurlijk de algehele belasting over energie verhogen omdat ze dat onderscheid niet kunnen maken.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 maart 2019 om 08:40

              @foramen: zonnepanelen wekken belastingvrij op en als ze de energiebelasting op stroom verhogen is een warmtepomp niet meer rendabel en blijft iedereen aan het gas.

              Oh en zelfs al betaal je 35ct/kWh dan is het goedkoper dan benzine..

              Login om te reageren
    • desalen zegt

      20 maart 2019 om 21:47

      @realhustler: precies! Laat je vrouw maar wat meer betalen! Zal d’r leren!

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      21 maart 2019 om 05:03

      @realhustler: Er is vandaag evenmin een pure marktwerking. Brandstof op koolstofbasis is wel degelijk gesubsidieerd, op allerhande zichtbare en minder zichtbare manieren. Je hebt, om die balans recht te trekken, twee opties. Of je verhoogt de prijs van koolwaterstofproducten, en dan moet iedereen de bonen vreten. Of je verlaagt de prijs van de EV’s, en verzacht je de pil voor iedereen. Nu probeert de overheid het eerste heel zachtjes aan te doen, en het tweede wat harder. Drie keer raden welke andere verhouding je het hardst zou raken?

      Login om te reageren
      • dennisn52b30 zegt

        21 maart 2019 om 05:19

        @BaRa: ja hoor brandstof gesubsidieerd ? ja op negatieve basis: enorme accijns aan de pomp, houderschapsbelasting en gigantische BPM bij aanschaf van een motor met vermogen.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          21 maart 2019 om 09:42

          @dennisn52b30: En toch heeft de man gelijk. Ja, jij en ik betalen accijns en belasting, maar de brandstof op zich is goedkoop – daar klagen we ook altijd over. 3x raden hoe die brandstof zo goedkoop kan zijn..

          Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      21 maart 2019 om 07:35

      @realhustler: de elektrische auto heeft nu nog praktische bezwaren waarmee een auto op fossiele brandstof niet mee te maken heeft, zoals range en ’tank’ tijd, gewicht, en toch ook kosten. Ik denk dat een Zoe een goedkope, kleine elektrische auto is maar die is voor die klasse aardig aan de prijs. Da’s voor leaserijders minder spannend dan voor particuliere kopers. En daarbij blijf ik benieuwd naar de praktische kant, qua laden. Als iedereen 2 auto’s ’s nachts aan het netwerk hangt, dan kan toch helemaal niet qua capaciteit?? En liggen er dan overal van die snoeren op de stoep? Er is nog een hoop te verbeteren, en denk dat de grote jongens pas gaan pompen als dat soort dingen zijn opgelost.

      Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    20 maart 2019 om 21:20

    De e- Tron is zo inefficiënt dat de range niet in de buurt komt van de Tesla en zelfs de i- pace is efficiënter….

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      20 maart 2019 om 21:33

      @w0o0dy: Klopt, hij is gewoon te zwaar.

      Login om te reageren
    • alassad zegt

      20 maart 2019 om 21:53

      @w0o0dy: dat viel me ook tegen inderdaad. Op alle onderdelen verbruik ver boven ipace en model x

      Login om te reageren
  7. smex zegt

    20 maart 2019 om 21:21

    De e-tron verkoop valt tegen? Misschien hadden ze er dan niet zo’n spuuglelijk front op moeten zetten. Al vind ik de rest van de auto wel prachtig.

    Login om te reageren
    • autodidact zegt

      20 maart 2019 om 21:25

      @smex: zag hem toevallig vandaag op de A20 rijden, in een opvallende blauwe kleur. Voor een Audi is het een behoorlijk opvallende auto, maar er zitten wel wat te veel frutsels aan.

      Login om te reageren
  8. mcshine zegt

    20 maart 2019 om 21:25

    Niet “Premium” want er zijn geen opties….. Das hetzelfde als niet “Premium” want er zijn niet genoeg knopjes. Een ouderwetse denkwijze. Mijn recent bestelde basis-Model 3 heeft afgezien van Autopilot aan standaard uitrusting: LED lampen, stoelverwarming voor en achter, allwheeldrive, elektrisch verstelbare stoelen en stuur, 18 inch, 350pk maar schijnbaar is het meer “Premium” wanneer je hetzelfde geld uitgeeft aan 3 cilinders, terwijl de optielijst nog vol staat met lege vakjes…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 maart 2019 om 21:30

      @mcshine: Dat is een ‘fout’ die vaker gemaakt wordt. Een rijke uitrusting is niet zozeer premium. Een beetje Kia Ceed zit vol met items waarvoor je moet bijbetalen bij een ‘premium’ merk.

      Wat wél een kenmerk is van premium producten, is dat je ze geheel naar eigen wens kunt aankleden. Iets dat bij Tesla, begrijpelijkerwijs, bijna niet mogelijk is.

      Login om te reageren
      • pietertjep85d zegt

        20 maart 2019 om 21:33

        @willeme: en natuurlijk de lap leder op het dashboard. Dat is pas écht premium.

        Login om te reageren
        • utregcity zegt

          20 maart 2019 om 21:48

          @pietertjep85d: je bedoeld die dooie koe? Ja, echt prie-jie-um.

          Login om te reageren
      • fanboy zegt

        20 maart 2019 om 21:50

        @willeme: Echter, de hele hype/aantrek van de auto’s zelf (ja die gaat verder dan subsidie) is wel premium te noemen. Dat sommige mensen echt die Tesla willen en niet iets anders. Geslaagde marketing denk ik.

        Login om te reageren
      • crepito zegt

        20 maart 2019 om 21:54

        @willeme: Tja, wat is premium? Waar is de definitie? Bij gebrek aan beter wordt dit premium genoemd. Maar zoals een hoge pief bij Porsche al zei; Tesla heeft een soort nieuw segment aangeboord. ‘Tech-premium’. Niet ‘luxury-premium’.

        Login om te reageren
      • evdw zegt

        20 maart 2019 om 21:54

        @willeme: Een Kia kun je behoorlijk naar wens aankleden maar is nog steeds niet premium.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          20 maart 2019 om 22:31

          @evdw: Volgens mij is er niet heel veel mogelijk bij Kia, toch? Alleen de kleur en een paar opties volgens mij.

          Login om te reageren
          • evdw zegt

            20 maart 2019 om 22:48

            @willeme: Nou de lijst met “Extra’s” zoals Kia ze noemt, is behoorlijk groot. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de Ceed.

            Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        20 maart 2019 om 23:57

        @willeme: Ik zie een markt voor een “Premium” Tesla veredelaar zoals Alpina BMW. Krijg je de keuze in paint-to-sample lakkleuren en verschillende interieuropties als in kleuren, stiksels en eventuele piping. Oh wacht… daar zijn er al talrijke tuners voor.

        Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        21 maart 2019 om 06:33

        @willeme: Dat is niet helemaal waar. Volgens mij heeft bovenstaande gelijk, maar dan nog als toevoeging dat premium een combinatie van is van merkbeleving, materiaalgebruik en inderdaad de opties die er op zitten/kunnen.

        Een lijst met opties of full packages aanbieden is een andere manier van je product prijzen, maakt je niet gelijk premium..
        Volgens mij kan je op een Lincoln Navigator bijv kiezen uit een drietal pakketten en Thats it. Lincoln is nou niet bepaald een niet-premium merk in de US..

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          21 maart 2019 om 06:35

          @olivier420: @willeme Ach ach ach begrijpend lezen… Een “kenmerk van” – We zeggen hetzelfde :-) :-) het is nog vroeg ..

          Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      20 maart 2019 om 21:51

      @mcshine: ook Tesla noemt het Premium, dus laten we wel eerlijk blijven. Basisversie die we (ik ook) hier hebben (Long Range en Performance) heeft Premium inclusief maar de Short en Mid Range hebben dat niet.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 maart 2019 om 22:14

      @mcshine: zozo wat heeft jou bewogen om van een Z4.35i naar een Tesla te gaan? Gadgetfreak? Hyperidder? Of gewoon financiële voordeel

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        20 maart 2019 om 22:26

        @lekkaah: Auto van de zaak vs weekendauto. Die Z4 zit inmiddels al 7 jaar in de familie. Daarnaast nog een FN2 en een paar tweewielers…

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 maart 2019 om 07:52

      @mcshine: grootste onzin. Alleen de Duitsers hanteren van de bizar uitgeklede premium instappers met een optielijst waar je U tegen zegt. Lexus en Infitini zijn totaal niet premium en Opel natuurlijk wel.

      Login om te reageren
  9. mats106rallye zegt

    20 maart 2019 om 21:35

    Ik ben eigenlijk niet voor elektrische auto’s maar Tesla heeft het toch wel heel goed bedacht hoor! Ook al gaat de productie niet altijd even soepel ze blijven de beste

    Login om te reageren
  10. mcshine zegt

    20 maart 2019 om 21:37

    Timing is trouwens briljant, over 2.5 uur gaan de (Nederlandse) prijzen met 3% weer omhoog.

    Login om te reageren
  11. stephane8200 zegt

    20 maart 2019 om 21:47

    Vergeet ook niet de batterijenproductie. Nieuwe gigafactory in China van Tesla produceert straks net zo veel als de rest van de wereld bij elkaar. Gaan concurrenten straks bij Tesla kopen of moeten kopen.

    Login om te reageren
  12. crepito zegt

    20 maart 2019 om 21:48

    Het zou ook bizar zijn als een start-up in Amerika in een aantal jaar op interieur niveau kan komen van de Duitsers die al 100 jaar bezig zijn. En Tesla kan het zich ook niet veroorloven om voor een model geld te verliezen (zie E-tron). Ook Porsche calculeert maar 10-15% bruto marge in. En dan gebruikt Tesla ook nog eens aluminium en levert meer performance. Ik blijf het knap vinden. Maar komende jaren blijven nog steeds zeer kritisch, maar ik heb zo’n vermoeden dat de Gigafactory in Shanghai een extreem succes gaat worden.

    Login om te reageren
  13. dwfc zegt

    20 maart 2019 om 21:52

    Wacht nog eens 10 jaar en herlees dan dit artikel …. de 3 grote Duitse brands pompen miljarden eigen middelen in hun bedrijf en gaan de switch geleidelijk doorvoeren. Een politieke keuze kan die nog versnellen. Ik hoop dat de FCO van TESLA zijn berekening klopt. Een volgende kapitaalronde zal weinig opbrengen. Zoals jullie aanhalen, TESLA heeft een hoop sterke punten en nog steeds een voorsprong. Hun laadnetwerk is van goudwaarde en naar de toekomst toe hun money maker. Eens ze dit open stellen voor andere brands …. doch een Europeaan of het merendeel is verknocht aan de Duitse 3. Momenteel focussen we ons ook teveel op de actieradius, of het nu 450 is voor een TESLA of 400 voor een Audi, dit is niet het allerbelangrijkste punt. Ik lees nooit vergelijkbare commentaren van het verschil in rijafstand tussen een diesel van merk x en y ? De aangehaalde punten van de laadtijd en de infrastructur van het netwerk is voor me veel belangrijker …

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      20 maart 2019 om 22:30

      @dwfc: 10 jaar? Ik denk dat de grote merken echt niet meer dan 5 jaar nodig hebben.

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      20 maart 2019 om 22:59

      @dwfc: weer 10 jaar wachten? Damn, die gasten zijn langzaam.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 maart 2019 om 09:26

      @dwfc: In de papieren Autovisie wordt de afstand altijd aangehaald bij benzine en diesel modellen. Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat bij dergelijke modellen het punt gewoon niet relevant is omdat je bij een lege tank in 5 minuten weer een volle hebt.

      Je loopt geen risico een afspraak te missen door onverwachts te moeten laden.

      Login om te reageren
  14. vetnek zegt

    20 maart 2019 om 22:12

    @willeme: even nieuwsgierig naar jou visie t.a.v. onderstaande:

    Apple wordt geclassificeerd als ‘premium’ maar biedt toch een geringe keus in het aanbod. Echter wel hoogwaardige kwaliteit.

    Als Tesla de kwaliteit zou verhogen met betere materialen en afwerking maar het aanbod minimalistisch houdt.. zou je ze dan wel als premium classificeren?

    Of staat in jou optiek term premium in de automotive voor iets anders?

    OT: fijn artikeltje weer hoor!!

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 maart 2019 om 22:15

      @vetnek: ja, dat is wat ‘premium’ betekent, eigenlijk..

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        20 maart 2019 om 22:26

        @lekkaah: @lekkaah: Waarvan akte maar inhoudelijk geef je geen antwoord op m’n vraag die overigens ook niet aan jou gericht was.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 maart 2019 om 22:35

      @vetnek: Apple heeft toch vrij veel keuze, volgens mij. Je kan kiezen uit processoren, intern geheugen, opslag geheugen, softwarepakketten, grafische kaarten en bij de MBP zelfs uit kleur! Ok, beide zijn grijs (alhoewel de 12″ Retina MB er ook is in het goud).

      Met die upgrades kun je behoorlijk kiezen hoe je het wel hebben: 32 GB geheugen, Vega GPU en standaard opslag? Kan gewoon. Hexacore i9 met 16 GB geheugen en Radeon GPU kan ook. Bij veel minder premium concurrenten zit je vaak al aan een paar upgrades vast als je bijvoorbeeld de beste chipset wil.

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        20 maart 2019 om 22:59

        @willeme: zit wat in maar puur kijkend naar wat je als eindklant kan kiezen. Geheugen, kleuren en eventueel een diversiteit in inches.

        Deel je mening dat de afwerking niet denderend is ten opzichte van de (oude) prijzen maar klaarblijkelijk betaal je als klant wel voor een stuk techniek die de concurrentie niet kan evenaren in 2019 terwijl de Tesla technieken 7-9 jaar ouder zijn.

        Ik zie veel gelijkenissen met Apple. Ook Jobs was een pionier op een vlak waarvan hij vond dat er iets ontbrak binnen het bestaande segment van de markt dus vandaar even nieuwsgierig naar jou mening :-)

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 maart 2019 om 08:43

        @willeme: bij Tesla heb je toch ook keuze uit motoren (CPU), accu (geheugen), software en kleur? Alleen de harddisk mist, maar daar staat wel 4 interieur variaties tegenover.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 maart 2019 om 09:19

          @flutterby: Yes. Bij een auto heb je net even iets meer onderdelen en normaal gesproken iets meer ‘configuratiemogelijkheden’. Dat heeft Tesla logischerwijs niet.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            21 maart 2019 om 10:41

            @willeme: bij Lexus en Infiniti is de keuze ook beperkt, maar waarom zou willen kiezen als je alles erop kan krijgen of standaard heb?

            In het productieproces is dat gewoon een kostenbesparing en de klant krijgt meer waar voor z’n geld zonder acties, reclames of onderhandelingen.

            Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      20 maart 2019 om 22:44

      @vetnek: *jouw, *jouw

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 maart 2019 om 07:08

      @vetnek: een BMW 5 serie is eigenlijk ook niet premium, er zijn in de gewone prijslijst veel te weinig kleuren beschikbaar (zwart, grijs en wit in een paar varianten).

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        21 maart 2019 om 09:18

        @mashell: Er zijn 11 kleuren volgens mij. Dan heb je ook nog 5 individual kleuren. En kun je elke kleur krijgen die je wenst. Best wel priemiejum.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 maart 2019 om 10:12

          @willeme: er is maar een individual kleur dat is de kleur die jezelf specificeert, dat wat BMW individual noemt is eigenlijk gewoon een tweede optieprijslijst met daarop standaard kleuren. Helaas zetten ze (zeker voor de 5 serie) alle leuke kleuren daarop en maken ze die extra duur. Dat is niet premium, dat is geldklopperij (hoewel je kunt beargumenteren dat dingen premium verkopen de ultieme geldklopperij is). Als ik uit vier stuurwielen en tien bekledingen kan kiezen dan is 40 lakkleuren in de standaard prijslijst niet teveel gevraagd.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            21 maart 2019 om 11:06

            @mashell: Je vat het perfect samen, dat is een onderdeel van Premium. De Individual lakken zijn overigens niet dezelfde lakken, maar dan een andere kleur. Ze bestaan uit meer lagen en kennen meer schakeringen. Ze blijven ook veel langer mooi. Hetzelfde geldt voor ‘Individual’ leer. Dat is ook wezenlijk anders. Of het geldklopperij is: eh, ja. Maar zoals je zelf perfect samenvat: dat is premium.

            Er is geen value for money. Vergeet niet dat de Chris Bangle de opdracht te geven om de E60/61 vorm express lelijk te maken, zodat het M-Sport paketje (dat de looks aanzienlijk verbeterde) vaker besteld zou worden.

            Login om te reageren
            • poeperman zegt

              21 maart 2019 om 13:51

              @willeme: dat laatste is toch een geintje

              Login om te reageren
  15. robert110 zegt

    20 maart 2019 om 22:28

    Ik denk eerlijk gezegd dat als tesla er voor gekozen had om zaken als het laadnetwerk open te stellen voor iedereen ze de voorsprong die ze nu hebben al lang kwijt waren geweest. Dan was de vraag naar elektrische auto’s van andere merken veel groter geweest en waren auto’s als de Audi Magnetron en de Hyundai Quinoa een paar jaar eerder op de markt gekomen en hadden we nu waarschijnlijk al de volgende en betere generatie van die auto’s gehad.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      20 maart 2019 om 22:54

      @robert110: Nee hoor zelf dan nog niet. De auto’s die je noemt zijn gewoon geen Tesla killers, ook niet met een goed laadnetwerk.

      Login om te reageren
    • anders zegt

      20 maart 2019 om 23:34

      @robert110: waarom zou Tesla dat doen? Het is een commercieel beleid, geen overhridsinstelling? Zijn investeren en de verliezen opvangen en een ander winstgevend meeprofiteren?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        20 maart 2019 om 23:48

        @anders: ik zeg niet dat ze het hadden moeten doen. Ik vraag me alleen af wat er was gebeurt als ze het gedaan zouden hebben.

        Login om te reageren
  16. w0ut zegt

    20 maart 2019 om 22:37

    Je vergelijkt wagens die alleen beschikbaar zijn of heel binnenkort beschikbaar. Maar prijst ondertussen wel Tesla met modellen die pas over 2 jaar misschien 3 jaar beschikbaar gaan zijn. Dan moet je eerlijk zijn en ook de toekomstige EV’s van de concurrenten noemen.

    Range verlies bij koude hebben alle EV en hybrids last van. Met de Tesla 75D haalde ik in de winter een 310km range.

    Tesla superchargers in Belgie zijn er 10. Ik ga geen 20km rijden om mijn wagen op te laden. Wel handig tijdens de langere roadtrips.

    Ik ben geen fan van Tesla maar zet me niet weg als een holbewoner of anti EV. Tesla is een meester in perception marketing. Soms zelfs op randje van beurs manipulatie. In 2014 presenteerde ze auto-drive als volledig autonoom. Auto gaat zich zelf parkeren etc etc. Dikke hype, profiteren van stock increase en 5 jaar later is het er nog steeds niet.

    EV’s blijven voorlopig een produkt voor de elite (ook de goedkope Model 3). Zeker de modellen met een deftige range zijn voor een gemiddelde Belg (Nederlander?) niet te betalen. De early adopters zijn enthousiaste marketeers voor Tesla. Mijn 50 jaar oude buurman geeft echter geen f* om de 0-100 of het laatste hippe modelletje. Die wil een praktische, betaalbare wagen en liefst geen 30 minuten tanken.

    Login om te reageren
  17. dick1980 zegt

    20 maart 2019 om 23:04

    Doet @kempenaer nog een dutje? Of is deze anti-Tesla reaguurder erg geschrokken van de waarheid?

    Login om te reageren
  18. lecomte zegt

    20 maart 2019 om 23:29

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  19. Jantje_555 zegt

    20 maart 2019 om 23:47

    en moeten we nu de Muskias gaan aanbidden? Of is autoblog gestopt met brandstof door de aderen te laten stromen…

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      21 maart 2019 om 05:08

      @jantje_555: nee hoor, die brandstof vloeit nog steeds en is nog steeds een koolstofverbinding. Het heet glucose.

      Login om te reageren
  20. Ram-G-maN zegt

    20 maart 2019 om 23:59

    @willeme: Ik zie een markt voor een “Premium” Tesla veredelaar zoals Alpina BMW. Krijg je de keuze in paint-to-sample lakkleuren en verschillende interieuropties als in kleuren, stiksels en eventuele piping. Oh wacht… daar zijn er al talrijke tuners voor.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      21 maart 2019 om 21:55

      @AutomotiveDesigner: Brabus doet dat al.

      Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    21 maart 2019 om 00:01

    Het meest opvallende aan het Tesla verhaal is dat de grote autofabrikanten zo verschrikkelijk falen als het gaat om de productie van elektrische auto’s. Ik lees hier en daar nog het bericht dat die “over een paar jaar” de markt echt wel gaan overnemen. Als zowat de halve wereld en zijn grootmoeder in een Tesla rijdt. Die, als ze dat wil, vanaf 2020 ook nog op de derde zitrij in een model Y kan plaatsnemen. Maar dat terzijde.

    Over een tijdje zou het best wel kunnen dat we VAG als het Nokia van de autowereld zien. En Tesla de Apple. De vraag is: Welk automerken worden Xiaomi en Huawei?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      21 maart 2019 om 07:54

      @pomoek: draai het verhaal eens om, hoe snel denk je dat Tesla een brandstof aangedreven auto op de markt kan brengen? Er speelt natuurlijk veel meer dan een clubje engineers, er zit bij bedrijven als BMW en de VAG groep een enorme logistieke machine achter. Dat moet ook meelopen. Daarmee is nu ook nog prima geld mee te verdienen. Als ze echt zoveel haast zouden hebben, had er vast al meer elektrisch spul op straat gestaan.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        21 maart 2019 om 09:13

        @davelepeef: remmende voorsprong? Ik denk dat de grote autofabrikanten er inderdaad last van hebben. Wat ik graag zou zien is dat er concurrentie komt voor Tesla. Dat is gewoon beter voor ons als consument. Maar ik denk dat deze eerder uit een onverwachte hoek komt (China?) Dan uit Duitsland.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          22 maart 2019 om 08:29

          @pomoek: eens. We zitten nu allemaal op de Duitse 3 te wachten, maar dat komt door de schijnbare perceptie van premium. Ik ben veel meer benieuwd wanneer merken als Ford en Opel eens met iets op de proppen komen. Iets modaals :) Daarmee kunnen we stappen zetten.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        21 maart 2019 om 23:32

        @davelepeef: Kijk, dat er nog goed geld te verdienen is met conventionele auto’s, das waar. Dat ze daarom misschien hun eigen EV zo lang mogelijk uitstellen, dat zou goed kunnen.

        Ik vind dat een domme strategie. Elk product en elke technologie komt aan z’n einde. Onvermijdelijk. Een slim bedrijf zorgt ervoor dat ie zichzelf vervangt. Doe je dat niet, dan verdwijn je. Veel van de eerste autobouwers waren ook oorspronkelijk koetsenbouwers. Die zagen in dat de auto hen ging vervangen, dus gingen ze die zelf bouwen. Er waren er vast ook die dachten: “dat stinkend ding, dat wordt niets, dat zal het nooit halen tegen een goed betrouwbaar paard.” Die zijn er dus niet meer…

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          22 maart 2019 om 08:21

          @Esprit_de_Flandre: klopt, als je de ontwikkelingen niet kan bijhouden, dan val je op een moment achterop. Ik veronderstel alleen dat reguliere autofabrikanten vergeleken met Tesla al een bepaalde voorsprong hebben, en stel mezelf dan de vraag hoeveel moeite ze er nu in stoppen. Net zo veel als bij Tesla, meer, of minder? We weten ook dat heel veel R&D ook wordt uitbesteedt aan externe bedrijven. Zijn ”we” daarop aan het wachten? Ik ben het met je eens hoor, het duurt te lang, maar ik begrijp op een manier wel de afwachtende houding. Ik denk wel dat het nu lang genoeg duurt. Voor mij persoonlijk betekent dit tempo dat ik zeker de komende 10 jaar nog niet elektrisch kan reden, om simpele redenen als aanschafprijs, en dan praat ik over occasions. Ik ga niet m’n financiën zo inrichten zodat ik maar mee kan doen, maar ik verwacht daardoor wel hogere kosten ivm het wegpesten van de verbrandingsmotoren.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            22 maart 2019 om 08:24

            @davelepeef: doh, de reguliere fabrikanten hebben een achterstand, geen voorsprong.

            Login om te reageren
  22. porsche928 zegt

    21 maart 2019 om 01:50

    Eindelijk een goed stuk over Tesla!

    Login om te reageren
  23. enjoypunani zegt

    21 maart 2019 om 06:18

    Elon Musk aanbieders? Hoe moet ik me dat voorstellen?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      21 maart 2019 om 23:33

      @enjoypunani: Psst, Elon Musk kopen?

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        22 maart 2019 om 06:23

        @Esprit_de_Flandre: Mensen die zich aan Elon aanbieden.. Bah bah nee, dank u.

        Login om te reageren
  24. flyerbunch zegt

    21 maart 2019 om 08:01

    Uhm.. prijsverlaging??? Volgens jullie artikel van 11/03 zijn deze weer allemaal teruggedraaid. Beetje raar dat je dit dan als basis neemt en dan de vergelijking gaat doen..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 maart 2019 om 09:35

      @flyerbunch: Iets bijgesteld. Er is alsnog sprake van enorme prijsdalingen.

      Login om te reageren
  25. Dutchdriftking zegt

    21 maart 2019 om 08:54

    Een behoorlijk realistisch beeld. Overigens ben ik wel benieuwd hoe we over een jaar of 10 naar Tesla kijken, een van de velen, een partij die last heeft van de ‘remmende voorsprong’, of nog altijd een speler welke met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

    Login om te reageren
  26. tttijn zegt

    21 maart 2019 om 09:30

    Mercedes en Audi hebben de cockpit tot kunstwerken verheven. Tesla loopt op een ander gebied (ver) voor. Gelukkig mogen we kiezen, voor elk wat wils.

    Login om te reageren
  27. richard_rosenberger zegt

    21 maart 2019 om 09:48

    Mijn Model 3 moest even een paar dagen naar Tilburg voor wat service. Inderdaad kwaliteitsissues. Ik kreeg een splinternieuwe BMW 320I automaat mee. Eerlijk is eerlijk: de kwaliteit van de afwerking is gewoon beter. Maar ik heb de BMW laten staan, elke keer als ik even weg moest zag ik ertegenop om in te stappen. Als je uit de Model 3 komt, en dan in zo’n plofkoets stapt met een overweldigend dashboard, dan heb je het idee dat je 10 jaar terug in de tijd stapt. De Model 3 is dan wel minimalistisch ingericht, maar het rijden ermee veranderd je perceptie van het autorijden. Dit is het nieuwe rijden. De Model 3 is mijns inziend superieur aan alles waar brandstof in moet. Niet overtuigd? ga eens proefrijden. Het is niet voor niets de best verkochte EV ooit. In Nederland in 6 weken tijd bijna 1000 registraties. Met de Model 3 (en Tesla in het algemeen) rijden is een belevenis op zich. DE afwerking bij aflevering kan beter, zeker, maar Tesla lost alles zonder morren op. Ze weten zelf ook dat het een massaproduct is. Maar technisch benaderd de auto perfectie, en is zijn tijd zeker een decade vooruit. Zoek maar eens op internet naar het onderzoek van Sandy Monroe, van Monroe associates. Zijn ongezouten, en onafhankelijke mening spreekt boekdelen. Ik wil niet meer terug. Een Tesla is elke cent waard die je ervoor betaald, ondanks de kwaliteitsproblemen waar ze nog wel mee te kampen hebben.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 maart 2019 om 11:59

      @richard_rosenberger: niet toepasselijk als reactie dan “Amen!”

      Wat een fantastische auto, ik begreep de bizar hoge gebruikerstevredenheid vanaf dag één.

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        22 maart 2019 om 06:26

        @flutterby: nee, bij Amen geloof je in God. Die heeft niks met deze auto te maken: “Elon” is de reactie ;-).

        Login om te reageren
  28. portie4oempfff zegt

    22 maart 2019 om 10:38

    In 2 woorden. Amen Tesla! I rest my case.

    Login om te reageren
  29. nautique206 zegt

    22 maart 2019 om 13:59

    En de meest verkocht EV is…..

    Login om te reageren
  30. quinn zegt

    23 maart 2019 om 07:23

    Milieuvriendelijk!!! Er is op grote schaal sprake van kinderarbeid, zo schrijft Deutsche Welle.

    Vooral in Congo is de situatie dramatisch. De grondstof voor accu’s, het erts, wordt vaak met de hand gedolven. Ook in de kobaltmijnen heersen middeleeuwse toestanden. Mijnwerkers hebben geen bescherming.

    Login om te reageren
  31. grandmasterb zegt

    26 maart 2019 om 00:42

    In Nederland moeten onschuldige voorbijgangers vaak kanker-en vele andere ziektesverwekkende sigarette of sigarenrook inademen, dat is ook dramatisch! Maar die voorbijgangers hebben geen bescherming.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      26 maart 2019 om 06:36

      @grandmasterb: Zielepoot! En jouw autouitstoot ademen ze niet in?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North