• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zie jij welke retro-Peugeot verstopt zit onder dit Pikes Peak-monster?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 22 februari 2025 om 10:08 – 14 Reacties

Agressieve vleugels, veel koolstofvezel: deze Peugeot is helemaal klaar voor de heuvelbestorming.

Ach, de jaren ’70. Wat had het me leuk geleken om in die tijd te leven. Formule 1-coureurs konden nog goed met elkaar opschieten en auto-ontwerpers gingen helemaal los met prachtige creaties. Ook het Pikes Peak-concept hierboven dankt zijn herkomst aan die tijd. Dit beet is het werk van het Peugeot Design Lab. Zie jij al welke Peugeot er onder de gigantische vleugels schuilgaat?

Als je aan de 504 dacht, verdien je een pluim. Wie zelfs de 504 Break voor de geest haalde, krijgt een gratis podcastaflevering cadeau. De Break was een van de vele varianten op de 504 uit de jaren ’70. Je had destijds tal van versies. Zo was er van de 504 een coupé, cabrio, stationwagon, rallyauto, offroader en zelfs een pick-up.

De huidige ontwerpers kozen ervoor om de 504 Break als basis te gebruiken. De extra ruime variant heeft een langere wielbasis dan het origineel en een hoger dak. Daarnaast is er een extra achterbank geplaatst die 180 graden is gedraaid ten opzichte van de bank ervoor.

Aanpassingen aan de 504

Van die bankjes blijft bij Peugeots eigen ontwerplaboratorium weinig over. Sterker nog, er blijft überhaupt weinig over van het origineel. Voorop zien we grote open wielkasten, moderne klauw-koplampen en het huidige Peugeot-logo. Er zijn geen deuren meer, maar een opening naast de bestuurders- en bijrijdersstoel met daarachter een gesloten paneel. Zoals het een Pikes Peak-racer betaamt, is er een gigantische achtervleugel met een even agressieve diffuser. Natuurlijk bestaat een groot deel van de koets uit koolstofvezel.

Aan de binnenkant zien we een doldwaas interieur met een combinatie van wit en roze. Het nog altijd conceptueel Hypersquare-stuur is ook in deze showauto aanwezig. In de volgende generatie Peugeots zou van die yoke-stuur een productieversie aanwezig moeten zijn.

We komen in de cabine achter de inspiratie voor dit project. De veelvuldig herhaalde getal ‘113’ refereert aan een Franse rapgroep met die drie cijfers als naam. In 2000 trad de groep op tijdens de uitreiking van de Franse muziekawards. Dat deed 113 met een 504 Break.

Koortsdroom of mogelijke realiteit?

Natuurlijk gaat Peugeot een 504 Break niet ombouwen tot Pikes Peak-racer. Toch? Als we de woorden van nieuwbakken Peugeot-baas Alain Favey van een tijdje geleden mogen geloven, is niets onmogelijk. Hij hintte al op een terugkeer van het GTi-label. Favey vertelde daarbij dat ”niets wordt buitengesloten” bij het terugbrengen van Peugeots uit het verleden. Ook geen Pikes Peak-504 Break?

Via Autocar

Ook interessant!

  • Gespot - Peugeot 106 Rallye in nieuwstaat
  • Video: Peugeot-held haalt nog even in
  • Kimera K39
    Kimera K39 is gruwelijk lekkere Pikes Peak racer
  • Peugeot e-Legend
    Peugeot gaat geen oude koeien uit de sloot halen

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

504, concept, Klassiekers, Peugeot, pikes-peak

Vorig bericht: « Jeremy Clarkson keert terug op televisie in autoprogramma!
Volgend bericht: Nieuw op kenteken: heel veel Bentley’s en een kneiterdure Enzo »

Lees Interacties

Reacties

  1. degrotemuis zegt

    22 februari 2025 om 10:24

    Jeej, gratis podcast gewonnen! De achterkant had ook wel een klein beetje weg van de 104, maar de orientatie van de achterlichten maakte het wel duidelijk. De koplampen zijn helemaal niet te missen. Beetje luchtig model zo zonder deuren en wel erg vierkant, zelfs voor een pikes peak spoilermobiel, maar een moderne productieversie met wat 504 dna voor naast een e legend productieversie zou wel een leuke zijn!

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 februari 2025 om 11:20

      Meende op basis van de kopfoto ook even een 104 te herkennen. Maar een 504 Familiale dus. Eens kijken of dit ding daadwerkelijk Pikes Peak gaat bestormen.

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    22 februari 2025 om 11:02

    Poh, dikke unit

    Login om te reageren
  3. Mike zegt

    22 februari 2025 om 11:23

    Ik dacht aan een fiesta maar dat is een ford

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      22 februari 2025 om 18:19

      Zag ik er ook eerst in!

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 februari 2025 om 11:35

    Waarom hebben ze oma’s zondagse tafelkleed gebruikt als bekleding van de stoelen?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 februari 2025 om 11:37

      Die doet de sponsoring : “Powered by Granny” 🙂

      Login om te reageren
    • drtim zegt

      22 februari 2025 om 12:00

      Dat was de enige voorwaarde waaronder ze oma’s ouwe trouwe 504 break mochten gebruiken.

      Login om te reageren
  5. citroen55 zegt

    22 februari 2025 om 12:35

    Het was overigens de bedsprei van oma, daar kan ik mij nog goed aan herinneren, vooral als ze aan het strijken was, geen enkel vouwtje.

    Login om te reageren
  6. Roskampies zegt

    22 februari 2025 om 15:48

    Ik vind heul lelijk.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    22 februari 2025 om 17:43

    Dacht aan een 205 op het eerste zicht

    Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    22 februari 2025 om 17:58

    @Bas Leesberg: je gooit wat varianten door elkaar. De 504 Break is was gewoon 5-persoons, die had geen derde zitrij. Dat was de 504 Familiale. In het artikel worden die twee door elkaar gebruikt, maar dat is dus onjuist. Verder stond de derde zitrij gewoon in rijrichting, net als bij latere MPV’s. Volvo stationcars uit die tijd kon je krijgen met een derde zitrij die achterstevoren gemonteerd was, maar bij de 504 en 505 Familiale keken ook de achterste passagiers de goede kant op.

    Overigens – kom maar door met die podcastaflevering ;) Ik herkende ‘m meteen aan de bovenste foto. En in je lijstje met versies ontbreekt nog een sedan en een pausmobiel…

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    22 februari 2025 om 18:56

    Onhandig die verticale bekerhouders in dat stuur. Wordt wel een zooitje zo….

    Login om te reageren
  10. Exit Luminar zegt

    22 februari 2025 om 22:34

    Rete vet dit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North