We gaan kijken of oude bijtellingsknallers interessant kunnen zijn!
We komen bijna op het punt dat de bijtelling geen invloed meer gaat hebben op de autoverkoop. Waarschijnlijk zijn ze er in Den Haag achter gekomen dat extreem veel BPM net zo effectief werkt. Je moet niet het goede belonen, maar het slechte afstraffen. Een zin die Martin Gaus nooit zou durven uitspreken.
Maar de overheid heeft een lange tijd wel de meest dubieuze bepalingen gehad. Voordat we gaan zeuren: het idee was goed. Mensen die een schone auto rijden, hoeven minder bijtelling te betalen en vice versa. Alleen werd gebruik gemaakt van opgaven volgens NEDC waarden. Fabrikanten kwamen er al snel achter hoe je daar handig op kon inspelen.
Het resultaat: het gehele land overstroomde met de auto’s die je in dit lijstje zit. Karige dieseltjes, omslachtige PHEV’s en zelfs een elektrische auto. We reden alles wat een lage bijtelling heeft. Nu is het op zich ook wel begrijpelijk. Mensen die dergelijke wagens nieuw kunnen rijden, betalen natuurlijk al emmers vol met belasting.
Wat wij ons nu afvroegen: zijn voormalig bijtellingsknallers nog een beetje interessant? We keken even op Marktplaats en vonden deze aanbiedingen:
Volkswagen Polo BlueMotion Comfortline
€ 5.450
2012
97.289 km
De Volkswagen Polo Bluemotion is een beetje het symbool van het ultieme sparen. De koning van de bijtellingsknallers. Een sjoemeldieseltje in het vooronder, een extra goedkoop dashboard in het interieur en povere uitrusting met dure opties. Veel Nederlandser dan deze voormalig bijtellingsknaller wordt het niet. De Polo an sich is een hele goede occasion. Onderdelen zijn overal te vinden, iedereen kan er aan sleutelen het rijdt best comfortabel voor zo’n kleintje. Alleen het BlueMotion gehalte moet je mee kunnen leven. Een veel te luide driecilinder diesel, met na de softwarefix te weinig vermogen (daarvoor ook trouwens) en een bak met te lange verhoudingen. Tip: de latere 1.4 TDI was véél prettiger om te rijden, maar was veel minder populair vanwege de hogere bijtelling… Nog een tip: pak de Grande Punto 1.3 MultiJet. De Polo die wij vonden had een ander voordeel: een lage kilometerstand. Voor iets meer dan vijf mille en nog geen ton op de klok.
Renault Mégane dCi Coupé GT-Line
€ 9.450
2013
101.373 km
Net als de Polo was de Mégane een vrij normale auto met een extreem karig dieseltje in het vooronder. Gelukkig had Renault gekozen voor een viercilinder diesel, wat de geluidsproductie iets beperkte. De Mégane was ook een slag groter (en duurder) dan de Polo. Tegenwoordig vind je ze overal. In dit geval zochten we een kekke Mégane Coupé met weinig kilometers (zijn er niet veel van), maar als je vijfdeurs en met name Estate zoekt: er is heel erg veel keuze. Zeker nu de afschrijving zijn deel heeft gedaan, kun je ze voor een paar duizend euro al opsporen. Is zo’n auto dat waard? Als je veel kilometers maakt en je erbij neerlegt dat 100 km/u inderdaad een prima snelheid is, kun je goede deals vinden. Voordel ten opzichte van de Polo: er zijn veel complete exemplaren geleverd en lekker dik aangeklede actiemodellen. In principe geldt alles wat voor de Mégane geldt ook voor de Peugeot 308 e-HDi. Er zullen zat mensen zijn die de overstap hebben gemaakt.
Volkswagen Passat GTE
€ 15.990
2015
109.403 km
Volkswagen had van bijna elk model wel iets dat door kan gaan als bijtellingsknaller. Voor de grapjassen ons terecht wijzen: ook ná dieselgate. De Passat GTE is daar een uitstekend voorbeeld van. Het is ook een voorbeeld hoe ‘moderne’ techniek werkt in een prettige auto. De Passat GTE heeft een bijzonder fraai interieur en zeer prettige stoelen. Om te rijden is de Passat vooral heel erg comfortabel. Het is niet de GTI onder de hybrides wat dat betreft. Ook is het wel van belang hoe je ermee omgaat. Als je consequent laadt en de verbrandingsmotor rustig laat ‘ondersteunen’, kun je serieus zuinig rijden. Ga je even door Duitsland 200 km/u rijden, gaat het heel erg hard de andere kant op. Een beetje een ambivalente auto, dus.
Volvo V40 D4 R-Design
€ 12.950
2012
47.058 km
Je moet even goed opletten bij deze compacte spaar-racer. Want de ene Volvo V40 op diesel is de andere niet. Er zijn twee V40 bijtellingsknallers. De eerste is de D2. Dat is net als de Mégane net snel genoeg om niet gevaarlijk te zijn. Dankzij wat koppel onderin heb je in Nederland er voldoende aan. Maar de D4 heeft 190 pk en aanzienlijk meer trekkracht. Deze versie heeft altijd de voorkeur, zeker omdat het verbruik niet zo heel erg anders was. De V40 is best een puike auto. De auto is iets te populair geweest, maar het is best een knappe auto om te zien. Stoelen zijn best aardig, comfort is voor elkaar. En je hebt zo’n chique Volvo-badge op de voorzijde prijken. Als je toch in de markt bent voor een kleine en luxe diesel, is de V40 D4 altijd een kijkje waard.
Mitsubishi Outlander PHEV
€ 11.950
2014
118.380 km
Meer nog dan de Polo BlueMotion stond de Metsubsidie Foutlander PHEV symbool als het gaat om bijtellingsknallers. In principe was de Outlander een heel gemiddelde aanbieding in zijn klasse, een beetje de onderkant als we eerlijk moeten zijn. Sterker nog, zijn voorganger (die in nederland gebouwd werd!) was in veel opzichten een betere auto. De Outlander PHEV rijdt zoals ‘ie er uit ziet: een beetje oubollig. Kortom, deze auto kunnen we eenvoudig tot zijn ventieldoppen affikken. Dat gaan we niet doen, want het zijn briljante occasions. De betrouwbaarheid staat op een heel erg hoog peil, ze zijn lekker ruim (ook voor hun klasse) en als je je best doet, kun je een prima verbruik halen. De vraagprijzen zijn verrassend hoog. Natuurlijk, als autoliefhebber worden we er ongelukkig van, maar hoeveel emotie leg jij in de aanschaf van een nieuwe wasmachine of droger? Precies. Genoeg mensen zoeken gewoon een voertuig. Het exemplaar dat wij vonden, deze grijze Outlander, daar is iets bijzonders aan. Je kunt ‘m namelijk kopen. Of niet. Dat kan ook met deze Zanussi op wielen. Mooi toch?
Volvo XC90 T8
€ 42.899
2015
77.583 km
Net als Volkswagen weet Volvo wel hoe goede bijtellingsknallers te bouwen. Het zijn twee erg populaire merken in Nederland, dus op zich ook wel logisch. De XC90 was helemaal nieuw voor Volvo. Dat heeft zijn voordelen, want het was een gaaf en dik ding. Geheel terecht won ‘ie de AutoBlog van het jaar troffee. Qua betrouwbaarheid zijn er wel wat issues geweest die je normaal gesproken niet met Volvo in verband brengt. Is zo’n XC90 een goede koop? Net als met de Passat gaat het er heel erg om hoe je de auto gaat gebruiken. Op skivakantie rijd je die 50 liter tank in no-time leeg. Ook heeft de voortrein nogal moeite met de 320 benzine-pk’s. Desalniettemin is het een zeer puike familie SUV die daadwerkelijk ruimte biedt aan zeven personen. Dus als je zelf kunt laden en vijf kinderen hebt: lekker doen.
Tesla Model S 60
€ 32.500
2013
181.000 km
We kunnen natuurlijk niet een Tesla vergeten als het gaat om bijtellingsknallers. Het is er nog steeds eentje. Ondanks dat ze het zonder Nederland wel hadden gered, is onze markt wel degelijk belangrijk geweest in de opstartfase van het Amerikaanse merk. Nu hebben we allemaal ons oordeel klaar liggen omdat ze het interieur zijn vergeten in te bouwen, maar het merk is gewoon ‘heet’. Kijk maar naar de gebruikte prijzen. Dit is een vroege basis uitvoering met veel kilometers en zelfs die moet nog meer dan 30 mille opbrengen. Let wel: excl. btw! Voordeel is dat Tesla’s qua uiterlijk nauwelijks evolueren, dus je rijdt nog steeds in het huidige model. Een groot nadeel is dat je ook veel updates gaat missen. En de afwerking was in 2013 nog lang niet op niveau, maar ja. In een Tesla ben je helemaal het mannetje. Je bent de wereld aan het redden, iedereen vindt je cool en op de aanschafprijs na kost het niet zoveel. Lekker toch?
Volvo V60
€ 13.950
2014
89.494
Nee he. Nóg een Volvo. Tsja, Volvo was een kei in het maken van bijtellingsknallers. De Volvo V60 D6 was hun eerste knaller. De opzet was simpel doch effectief. Je hebt een dikke vijfcilinder diesel op de vooras en een elektromotor op de achteras. In principe rijdt dit heel erg lekker. Omdat beide motoren veel koppel leverenn, komt de V60 goed van zijn plek. Maak alleen niet de fout door te denken dat het een sportieve auto is. Ook niet in R-Design uitvoering. De V60 is zwaar en reageert overal traag op. Het ruimte aanbod is ook niet denderend ten opzichte van de toch niet al te ruime V60. Dus de V60 D6 kun je beter overslaan. Tenzij! Tenzij je thuis kunt laden, niet al te veel ruimte nodig hebt en comfort belangrijker vindt dan sportiviteit. Het exemplaar dat wij vonden is deze V60. Gewoon een keurige auto met weinig kilometers.
grasvreter zegt
Zo’n outlander heb ik ook wel eens naar gekeken, worden allen ex btw aangeboden. Dus particulier moet je nog even 21% bij de prijs optellen die je overal ziet.
Een Polo Bluemotion is overigens de meest getunede auto van Nederland. Vind er maar 1tje die echt zo schoon is als toen ie uit de fabriek kwam, oh wacht, toen ie zijn update had gehad. De EGR is vrijwel altijd weggeschreven, roetfilter er vaak uit gehaald. Zou beiden celstraf op moeten staan naar mijn mening, maar goed, ik heb dat niet voor het zeggen in Nederland. Snap dat je geen zin hebt om iedere 30k km 1000 euro uit te geven aan een EGR, maar zonder ga je qua uitstoot decennia terug in de tijd.
Oh en ze stinken als je er achter rijdt, maar dat doen nogal veel diesels. Ik hou niet zoveel van diesels, dat is duidelijk ja.
jaapiyo zegt
Ik ook niet. Itt CO2 is diesel moord. Ik denk dat collega @willeme dat ook zal beamen. Zo’n diesel is eigenlijk onfatsoenlijk.
moveyourmind zegt
Jij maakt het wel helemaal bont met je diesel is moord!
Ga je toch lekker een Tesla rijden…
Fanboy dat je er bent ?
grasvreter zegt
Ik snap je sarcasme e.d., maar grappige is, als je achter een 20 jaar oude diesel staat bij het stoplicht dan ben je een hele vent als je die zieke meur en zwarte stoom bij het wegrijden niet onfatsoenlijk vindt.
stuko zegt
@grasvreter: als je last hebt van een diesel voor je, dan moet je je interieurfilter eens gaan wisselen of je ramen dichthouden..
grasvreter zegt
Ik zeg dat ook altijd tegen mijn buren. Als je last hebt van mijn harde muziek moet je maar beter isoleren en de deuren en ramen dichthouden.
jaapiyo zegt
Geen sarcasme. Ik ben voor dikke benzineblokken maar diesel is slecht voor mensen.
laptom zegt
@jaapiyo: Ben trots op je Jaap
marc94 zegt
@jaapiyo: diesel stoot wel minder co2 uit. beter voor de “opwarming vd aarde”
johnhert zegt
@grasvreter: Ik ben zeer blij dat u niets te zeggen heeft in Nederland !
Richmond zegt
@grasvreter: idem met de katalysator
Groninger zegt
@grasvreter: celstraf op EGR wegschrijven en roetfilter verwijderen… Greta, is that you?
florisje zegt
@groninger: Het slaat toch nergens op dat auto’s belast worden op CO2 en andere uitlaatgassen… En dat je dan zo 40x meer stikstof uit stoot door dat onderdeel niet te hebben. Gewoon een criminele actie van Volkswagen achteraf.
jaapiyo zegt
Zo dan, die Tesla prijs. Was het niet zo dat ondernemers die na alle subsidies destijds effectief voor 14K konden regelen? VAMIL en OMGWTFBBQ et cetera?
flutterby zegt
@jaapiyo: klopt, maar mooi dat je er dan nog 30-50k in de verkoop voor kan vangen toch? Ondernemers he..
LaLancia zegt
Met een Megane diesel hoef je echt niet op een houtje te bijten hoor. Voor veel mensen is de 1.5 dci ruim bemeten. Ik heb een 308 BlueHDi, en meer heb je eigenlijk niet nodig.
flutterby zegt
@lalancia: In de Clio ook een erg prettig blok. Die staan trouwens ook voor een appel en een ei te koop.
hooesi zegt
@lalancia: pas nou op voor permanente ban op deze site ?
rw1994 zegt
@lalancia: Helaas kan ik dat beamen. Mijn zwager in een (gechipte) Megane 1.5 dCi, en ik in mijn (gechipte) 159 2.0 jTDM. Ik was zeker niet sneller, maar dat zal wel aan het voluptueuze voorkomen van de alfa liggen ;).
Dutchdriftking zegt
@rw1994: Ach, het oog wil ook wat.
koeberg zegt
Een maat van me heeft een Mitsubishi Outlander. Hij rijdt namelijk alleen maar in de regio en af en toe een reis naar het buitenland. Al die ritten dicht bij huis gaan elektrisch. Bevalt hem prima. Wanneer hij tankt is het E5 omdat de benzine zo lang in zijn tank zit.
flutterby zegt
@koeberg: Hier sinds kort een Passat GTE en red toch zeker 2/3 tot 3/4de van mijn 45km enkele reis woon-werkverkeer elektrisch.
Bij de pomp kies ik ook altijd voor premium, meestal zijn de extra kilometers de meerprijs wel waard en hoe langer tussen de tankbeurten hoe beter.
racerx zegt
@flutterby: zo’n hybride is volgens mij zo gek nog niet. Op de snelweg mooi de ICE z’n werk laten doen, waar die het beste tot z’n recht komt. In de stad mooi de elektromotoren laten zoemen.
flutterby zegt
@racerx: Het is wel afhankelijk van je gebruik. Ik druk zo maar 10x per week de stekker erin, terwijl dat met een Model 3 LR maar 2x hoefde.
racerx zegt
Ik houd voorlopig toch liever de flexibiliteit van een ICE, vandaar dat een goede hybride me theoretisch ideaal lijkt. Jammer dat zo’n accupakket wel wat weegt, maargoed, het is niet alsof je zo’n auto koopt om eens een stevig potje te sturen.
florisje zegt
@racerx: Het is “the best of both worlds” en de “worst of both worlds. Flexibiliteit tegenover dubbele onderdelen, meer gewicht en meer dingen die kapot kunnen gaan. Het probleem ontstaat omdat mensen iets harder na moeten denken hoe ze hun auto gebruiken, dat is vooral het geval met een EV omdat je nergens op terug kan vallen. Totdat je het zelf onder de knie krijgt en dan realiseert dat je eigenlijk zo goed als niks inlevert, dat wordt nog verder versterkt door het geld wat je bespaart.
racerx zegt
Nou ja, mijn schoonfamilie woont in Hongarije en je voelt ‘m al aankomen: dat is niet te doen met een EV, al is het alleen maar omdat daar zo goed als geen laadpalen zijn buiten de hoofdstad. Vliegen en huurauto kan, maar dan zou ik per sé elektrisch moeten willen rijden. Met een leasebak zou dat inderdaad gekund hebben, maar aangezien ik gewoon particulier m’n auto koop hoef ik niet per sé een EV aangezien significant financieel voordeel er nauwelijks is, zodat regelmatig een vliegreis en huurauto regelen onder de streep teveel gaat kosten . De auto moet dan ook voor AL mijn doeleinden inzetbaar zijn, niet voor slechts een gedeelte. Voor het meeste gebruik in NL zou de gemiddelde EV prima voldoen inderdaad, mits je ‘m elke avond aan de lader gooit. Dat is voor mij nog wel een dingetje, vind het al bloedirritant om dat met mn telefoon te moeten doen, laat staan met een auto. Voorlopig nog geen elektrische auto voor mij dus: ik heb er niets op tegen, maar momenteel voor mij geen optie aangezien ik niet met alle geweld elektrisch hoef te rijden.
flutterby zegt
@racerx: alleen het Tesla netwerk heeft een fatsoenlijk snellaadnetwerk buiten Nederland, Duitsland en Noorwegen. Ook in Hongarije zitten er genoeg, zeker als je aan huis ook kan laden.
kevertje zegt
Zolang je batterijen het volhouden is dat PHEV-concept natuurlijk een prima idee. Maar het voortdurend laden/ontladen is moordend voor de lithium-cellen. Bij vrienden van me met die Mishubishi na nog geen 6 jaar – hups, plots gedaan! Een kost waarmee dit ding – waarvan je zonder technische problemen de retourwaarde al zag verdampen terwijl je even kuchte – meteen helemaal de prijs in gewicht van oud ijzer waard wordt. Ik heb het al wel eens eerder gezegd ;-) de theorie rond al dit elektrisch gedoe is mooi behalve de batterijen. Zolang in die technologie geen verandering in komt, blijft elke EV of zelfs hybride een groen yuppie-vermaak. Lithiumbatterijen en performante elektromotoren zijn niet alleen peperduur, bovendien zijn ze een ecologische draak vol zware metalen uit de meest bedenkelijke hoeken van deze planeet, vreten abnormaal veel kW’s ook door hun bijkomend gewicht en het wordt afwachten dat ze lang genoeg op een bruikbare manier meegaan. Dan is het gemakkelijk schreeuwen over verkeerde diesels, die nog evenveel CO2 uitstoten dan een gemiddelde hond maar wel in één ruk doorrijden tot in Z-Frankrijk. Alleen maar omdat de politiek een (verkeerde) groene schandpaal nodig had. Ondertussen ondergaat de stadsbewoner de kankerverwekkende benzeendampen en nog meer fijn stof, want ja wat doet Jan met de pet nu… een auto met benzinemotor kopen die 20-30% meer brandstof verbruikt en CO2 uitstoot, als het daar in de echte wereld al bij blijft. Is het klimaat met iets van dit alles gered? Natuurlijk niet maar de illusie is er wel.
flutterby zegt
@kevertje: misschien moet je die troep van de Nissan Renault alliantie gewoon mijden. Mijn Passat doet na 185k km nog gewoon 30-35km op een accu terwijl ik veel klachten heb gelezen dat ze de 25 km amper redden. Volgens mij is het meer een rijstijl dingetje, en ja ik knal ook gewoon met 120-130 over de snelweg. Al pak ik voor die stukken alleen de elektromotor als ik naar een laadpaal rijd.
kevertje zegt
Het laatste wat voor mijn huis staat is Renault. Ik heb er nochtans 4 in het totaal gehad hoor en meteen de reden waarom ‘nooit meer’. Als de Franse staat er nu niet tussen kwam, zou Renault alleen nog in de geschiedenisboekjes staan..
flutterby zegt
@kevertje: alsof de Duitsers zoveel beter zijn..
jaapies zegt
Bij de V40 D4 moet je ook nog even rekening houden met een begrensde topsnelheid van 190. In NL geen probleem, maar jammer als je door Duitsland denkt te gaan knallen…
flutterby zegt
@jaapies: eenvoudig eraf te halen als je de eco banden vervangt voor fatsoenlijk rubber.
HIM zegt
Er zijn er vast meer maar hoort de BMW 330e en de MERC 350e er niet bij? geen 0% maar wel 7 en 15% wagens
camber24 zegt
@him: Peugeot 308 sw mis ik ook, was een tijdje een 14% bijteller.
alfabeta zegt
Lekker, die dieseltjes, mooi rustig bij 100 in de slaapstand en lekker veel koppel, als toch nog even gas wilt geven, behalve die eerste twee.
r525 zegt
De Mégane vind ik qua ontwerp best bij de tijd gebleven. In mn goede ouwe tijd bij Renault destijds een keer op 1 dag 14 van afgeleverd…
hooesi zegt
@r525: zal lekker persoonlijke aflevering geweest zijn, bijna teslastyle!
volvo-s60-adept zegt
Vergeet de 308 SW BlueHDI niet. Heerlijke wagentjes en je koopt ze voor een knaak en een bos wortels
mark383 zegt
Kan ik beamen, wij hebben m ook gehad thuis. 120 pk, maar voelt veel sneller. Met lederen interieur van binnen ook heel netjes. Twee nadelen: prehistorische infotainment (was in 2014 al achterhaald) en het schijnen niet geheel probleemloze auto’s te zijn (hoewel wij thuis 90k probleemloze kilometers hebben gereden – op een gescheurde AdBlue tank na). Voor rond de 7000 euro vind ik het echter een steengoede aanbieding.
bernoulli zegt
“Er zijn twee V40 bijtellingsknallers.”
Nee. Drie. De D4, de D2 1.6 (PSA) en de D2 2.0 (Volvo).
fpsdoug zegt
Leuk artikel om te lezen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
vluggejapie zegt
Waar is het kanon, de geweldenaar en tevens onverwoestbare 308sw blue hdi in dit rijtje? Die zou toch wel bovenaan moeten staan..
arta zegt
Zo’n diesel is niet te betalen in NL!
Lekker goedkoop in de aanschaf, maar vervolgens elke maand €150,- aan HSB aftikken. En dan met je V60 D6 of XC90 t8 een paar keer per jaar naar dealer om storingen te laten verhelpen.
Die prijzen van de Outlander en Tesla tonen welke auto’s er echt gewild zijn.
v60germany zegt
@arta: ooit gehoord van het half tarief aan MRB bij hybride?
trolololo zegt
@v60germany: die er volgend jaar af gaat en je dan lekker 1950 kg aan D6 diesel MRB kan lappen? Good luck!
v60germany zegt
@trolololo:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/belasting-elektrische-auto
Zou Wobke die korting tot 2025 (en rest afbouwend tot 2026) zelf bedacht hebben?
Ik denk dat een Golfje TDI toch goed in de buurt komt qua MRB.
opa4auto zegt
Diesel zit nu zo in de verdomhoek dat de prijzen er ook naar zijn.
Een V40 D2 kost 700€/jaar meer aan MRB dan een benzineversie. Maar een benzinevariant is in de aanschaf ongeveer 5000€ duurder! Dus ik neem m’n D2 mooi over van de leasemij.
En in 5jaar geen enkele echte storing gehad (fingers crossed)
tge2 zegt
Allemaal blik om om te huilen. Blij dat ik geen vertegenwoordiger ben en me verplicht in, al dan niet electrisch, schraapblik moet verplaatsen.
bernoulli zegt
@tge2: die vergegenwoordigers zijn juist slim. Superlage kosten voor hun woon-werk/gezinscontainer en daardoor geld over voor een echte funcar voor erbij.
flutterby zegt
@tge2: geen vertegenwoordiger, maar elektrische rijdt gewoon 100x comfortabeler. De response op het acceleratiepedaal, geen schakelmomenten en door de instant torque voel ze allemaal rap bij een normale(/dagelijkse) rijstijl.
karhengst zegt
Ik ben wel verbaasd dat er een Poli diesel met lage kilometerstand wordt aanbevolen. Is dat niet juist af te raden bij zulke modellen omdat je dan zeker weet dat ze zelden tot nooit goed warm zijn gereden?
Verder ben ik wel benieuwd wat de Passat GTE voor bijzonder interieur heeft. Ik rij nu een gewone benzine en het is gewoon VW: her en der wat zacht plastic maar weinig luxe. Gisteren m’n klauw nog open gehaald aan een stuk hard plastic bij de hoofdsteun. Hun afwerking is echt zwaar overgewaardeerd.
Ot92 zegt
@karhengst wat voor Vw heb je
karhengst zegt
@Ot92: Een 2017 Passat.
Ot92 zegt
@karhengst
Of te wel een Passat van het laatste model, wel een pre-facelift, een b8.
Dat model is qua afwerking en gebruik van materialen zeker vooruit gegaan vergeleken met het vorige model.
Ik ben van een b6 2006 model overgestapt naar een b8 2016 model, je merkt echt verschil qua rijden enzo. De b8 heeft naar mijn idee minder last van onderstuur dan mijn vorige b6. Ook is de b8 een stuk stiller, helaas heeft elke voordeel weer zijn nadeel. Hierdoor krijg je weer wat meer last van windgeruis bijvoorbeeld.
Qua luxe zou je gelijk kunnen hebben, de geleverde auto’s hier in NL zijn vrij kaal, ookal is het een highline. Bijv. dezelfde auto in Duitsland heeft meestal al de assistentie zooi en standkachel e.d. erop zitten.
Hoe je je klauw open hebt gehaald door de hoofdsteun is mij een raadsel overigens, dat is mij nog niet gelukt tot op heden.
Trouwens als je infotainment systeem traag is, dan zou je ‘m moeten laten updaten. Bij de meeste zit er nog hetzelfde sw op vanuit het fabriek. Die van mij is laatst geupdate door de dealer, hij werkt toch iets sneller nu.
karhengst zegt
Dat laatste gaat niet meer gebeuren aangezien hij binnenkort toch uit de lease gaat, maar thanks voor de tip, anderen hebben er misschien wat aan. Qua rijden is het overigens een lekker comfortabele bak, snap wel dat mensen het waarderen, zeker met het adaptieve onderstel in comfort is het lekker deinen, wat goed past bij de aard van de auto. De stoelen zijn ook top, wederom erg comfortabel, voor sommigen wellicht te zacht. Mijn enige andere ervaring is overigens met een Polo van 10 jaar terug, was voor z’n klasse een net karretje, was overigens niet het genoemde BlueMotion model maar een Comfortline. Daar was daadwerkelijk nog verschil in de gebruikte plastics voor het dashboard, maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij een Passat van deze generatie ook nog het geval zou kunnen zijn?
Overigens betreft het hier een Duitse business line, voor zover ik weet. Geen idee wat de verschillen zijn tussen eventuele Nederlandse versies. Wat betreft het openhalen: De bank lag plat en ik was op zoek naar het knopje om de hoofdsteun te laten zakken. Niet de meest dagelijkse positie, maar wel een plek waar je mogelijk een knopje kan verwachten, die vaak op de tast wordt bediend.
flutterby zegt
@karhengst: buiten de 100.000 knopjes en omslachtig infotainmentsysteem vind ik het prima, maar ja ik zit nog het liefste in een Model 3(/Y) dus heb toch geen begrip van luxe volgens vele hier.
PS: de chroomlijst bij passagiersdeur zit ook schreef, vast een maandagmorgen model.. :’)
Ot92 zegt
@flutterby In een passat b8 veel knopjes??
Weet je zeker dat ie verder overal goed aansluit? Ik heb het namelijk bij meerdere passats gezien, gelukkig mis ik de chromen sierlijsten onderaan de deuren en bumpers, hoef ik straks minder te ontchromen.
flutterby zegt
@Ot92: alleen op het stuur zitten al teveel knopjes. Als ik een knopje een maand lang niet nodig hebt dan is het voor mij een zinloos knopje.
Ot92 zegt
@flutterby
Op het stuur zitten inderdaad best een aantal knopjes, maar dit is bij een Bmw en Mercedes ook het geval tegenwoordig.
Eerder had de Passat een cruisecontrol hendel onder de richtingaanwijzer hendel zitten, deze is komen te vervallen zodat ze de boel op het stuur konden plaatsen.
Ikzelf gebruik elke knop dagelijks behalve het knopje van de telefoon en spraakbesturing. Dit komt doordat ik bijna nooit telefoneer in de auto en spraakbesturing vind ik een beetje onhandig, duurt me allang te lang.
flutterby zegt
@Ot92: een knopje voor 1 km/h harder en een voor zachter. Ook beide voor 10 kilometer. Dat kan prima samen door ingedrukt te houden zoals Renault dat doet, of nog beter een scrollwiel zoals Tesla.
Daarnaast heb je een resume knop die geen functie heeft als cruise control aan staat, waarom niet met dat knopje ook de cruise control uit zetten?
Vervolgens moet je om de afstand tot je voorligger te korten (ACC) eerst de afstand vergroten.. erg bijzondere keus, het zal wel met legacy te maken hebben..
karhengst zegt
@flutterby: het aantal knoppen vind ik nog in orde. Radio, airco en auto-parameters zijn precies de dingen die ik niet op een scherm wil.
Helaas is de infotainment langzaam en omslachtig ja, en een touch screen in een niet-autonome auto is gewoon ruk, terwijl iDrive al jaren de benchmark is in bediening.
Het verschil in afwerking tussen Tesla en VW is vooral perceptie denk ik: VW wordt veelal bejubeld door mensen die kennelijk nooit iets luxers zijn gereden terwijl Tesla vanwege z’n prijs direct tegenover MB/Audi wordt gezet. Maar ik geloof niet dat Tesla ooit heeft gepretendeerd qua luxe en afwerking überhaupt met die merken mee te willen doen. Enkel qua performance een aandrijving.
flutterby zegt
@karhengst: niets mis met een touchscreen, maar dan wel op het niveau van Apple en Android en niet zoals Windows 8. Helaas kiezen de meeste auto fabrikanten nog steeds voor dat laatste, al waren de eerste helemaal een ramp (Renault R-Link 1 én 2).
bimmerfan zegt
Doe mij de Q7 etron maar een dikke v6 diesel en de helft van de belasting betalen.
Ot92 zegt
@bimmerfan idd en met een simpele remap beschik je over 450pk.
paulsurfing zegt
2 v60 D6 gehad 7 jaar probleemloos 400.000 in gereden, met 17 inch velgen heel comfortabel en met 18 inch in r design een stuk sportiever
hippopotamus zegt
Ik heb twee jaar geleden voor iets meer dan 3k zo’n Punto EVO 1.3 multijet gekocht met 120k op de teller, en ik lach me kapot. Standaard is te alsof je tegen een natte spons aanduwt, maar met een chippie soepel en vlot. Alsnog zonder moeite 1 op 21.
madhatter zegt
@hippopotamus: ik heb er na het Autoblog advies 3 in 2 jaar gekocht. Allemaal na de 150k ketting gebroken. Dus wees voorzichtig
superfunky zegt
Veel te negatief tav de D6.
Klopt, na 300m proefrit wist ik al dat het onderstel ruk was en de na 10 minuten was ik al klaar met de aandrijving.
Dus, oplossing:
– 19 inch
– Rica tuning
– Heico dempers en veren
Resultaat: snaarstrak rijdende 360pk blafbak. Heel wat Duitsers helemaal gek gemaakt; “oh, een Volvo, die kan ik hebben”. Not! Een heerlijke auto.
Inmiddels afgezakt 3e auto, 160k km’s en ik moet zeggen, de accu is nog 75% en dat valt me niet eens tegen, wetende dat hij 5 jaar lang 2x per dag volledig vol geladen en leeg gereden is.
v60germany zegt
@superfunky: eens, hier ook na 200K D6 ook een prima tevreden ervaring.
Voet op de rem, gaspedaal half in, ding maakt dan prima sporen.
Ot92 zegt
@superfunky Ook na de 150km/h? Want dan gaat de electro motor uit en dan ben je een zwaardere v60 D5 in feite.
Trouwens hoeveel pk en nm koppel doet ie zonder de electro motor? 250pk of iets dergelijks?
superfunky zegt
@Ot92: nope, Rica geeft niet alleen meer pk/koppel, ook blijft de elektro langer meewerken. Tot 175, meen ik. Ok, mijn huidige M550d stampt echt waanzinnig door tot 250, de V60 deed dat tot 220 en gleed dan langzaam tot de 260, maar boven de 220 was het echt werken. Het blijft wel een Volvo.
360pk heeft hij totaal, wat heeft de D5 dan? 280/90 ofzo, meen ik.
Ot92 zegt
@superfunky Dan gaat ie toch best hard, ik had niet verwacht dat ie zo hard kon gaan.
camber24 zegt
Hoezo is die opmerking te negatief? Je zag er toch ook een kern van waarheid in, anders had je al die aanpassingen niet hoeven doen denk ik.
superfunky zegt
@camber24: ja, dat ben ik ook wel met je eens. De basis was te zacht, slecht onderstel en weinig spannende motorafstelling. Maar ja, wil je een lijstje met 100 auto’s waar dat voor geldt en waar je voor 5% van de aankoopprijs wel een hele fijne, goede auto kunt maken? ;)
transaxleman zegt
Die PHEVs zijn super deals als je thuis kunt laden en 80% kan rijden binnen 30km per dag. Daarbuiten, pfoe begin er niet aan.
De Outlander is zowaar nog zaaddodender dan een 2 grand tourer. En op de snelweg 130 met lege accu? Hoppa 1 op 10 als je geluk hebt.
De V60 is een snelle auto, en daarmee wordt bedoeld snel op een recht stuk. Geen sperdiff op de vooras dus als die 5 cilinder in zn sas komt schaatst die alle kanten op. Achterwielen zijn alleen elektrisch aangedreven en ze zijn de communicatie met de voorwielen vergeten lijkt het soms.
Al menig gekke momenten gehad in de sneeuw een bocht om. Voorwielen verliezen iets grip, en de achterwielen besluiten opeens mee te doen.
En als je een beetje van doorrijden houd sta je elk jaar bij de bandenboer voor nieuwe banden.
En t ding is veel te straf afgeveerd om al dat gewicht enigszins in bedwang te houden. Niet echt comfortabel.
dare2think zegt
Leuk artikel, en wat is het antwoord op de vraag in de titel?
NEE.
Bij elke auto blijkt wel dat ze zijn ontwikkeld zijn voor een bepaalde comfortzone, en binnen die comfortzone zijn ze getest en milieuvriendelijk genoeg bevonden. In de gangbare praktijk (ofwel: real life) komen die omstandigheden nauwelijks voor. De hybride wordt niet altijd volgeladen dus de niet volgeladen accu’s moeten als dure extra ongebruikte kilo’s meegesleurd worden en ‘de 1.2′ wordt op zijn staart getrapt om toch enige performance te halen. En de V40 D2? Die heeft een geheel eigen fanbase en imago gekregen.
Ik vind dat fossiele auto’s momenteel nog de meest premium en pure rijervaring bieden (waar geluid voor een belangrijk deel aan bijdraagt) maar alle voorbeelden hierboven falen juist op dat gebied. Dus zo kom ik uit op de Tesla voor de auto die nog het meest aantrekkelijk is van dit lijstje.
Nu kleine auto’s ook steeds kleinere motoren krijgen en elektrisch worden gaat de categorie ‘simpele lichte hot hatch met een warm aantal pk’s tegen acceptabele prijs als occasie’ verdwijnen. Voorbeeld. Een Colt 1.6 uit 2002 had 90 pk en reed als een drol. Maakt(e) dat uit? Nee, je had fún. Het glijden gebeurde door het beperkte vermogen bij controleerbare snelheden en het atmosferisch opgewekte vermogen was voldoende voor precies genoeg fun per euro. Rijvaardigheid verkrijgen op het gebied ‘weinig grip, veel slip’ was goedkoop en bereikbaar. In 2020 kosten warme hatches nieuw zoveel en komen met zoveel airbags en opties dat het woord ‘simpel’ niet meer voorkomt. Het gewicht is dan toch maar omhoog gegaan, het aantal pk’s steeg mee, maar de fun daalde net zo hard. En omdat je veel harder moet gaan om fun te hebben heeft niemand een idee van grip meer. Met als gevolg Kamervragen en landelijke paniek bij 4 mm sneeuw. Mensen..
Nu is die categorie ‘warme hatches’ pas na 100 jaar automobiele sector ontstaan. De auto’s werden steeds kleiner en uiteindelijk werd alles verpakt in een hatchback. Misschien gaat dat met elektrische auto’s ook wel gebeuren, de bruikbare modellen zijn immers momenteel nog fors bemeten sedans. Wie weet..
fiscaal zegt
@willeme. Bedankt voor het artikel en de timing! Vandaag besloten mijn lease outlander in privé over te nemen. Wel gekeken naar gebruikte model x (slappe deuren) en gebruikte xc90 (autoblog review erg veel kans op problemen), maar lijkt outlander meest betrouwbaar en voordelig (tm 2024 half tarief mrb). Wij rijden 95% elektrisch en best ruime auto. Je moet er wel een hobby auto bij hebben, want de outlander is alleen een vervoermiddel. Je kijkt niet om als je uitstapt…
neeszz zegt
De huidige bijtellingsknaller C350e is ook wel het bekijken waard. Al staan ze er allemaal wel ex. BTW op, vallen de prijzen best mee voor de prestaties en uitrustingen.