• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo deden de exclusieve merken het in 2019

Auteur: machielvdd, gepost 3 januari 2020 om 12:16 – 20 Reacties

Welke exclusieve merken waren het minst exclusief?

Het is alweer de derde dag van 2020, maar we zijn nog niet klaar met terugblikken op het afgelopen jaar. We hebben de best verkopende auto’s van 2019 behandeld, maar de onderkant van het lijstje is natuurlijk ook interessant. Daar treffen we namelijk de exclusieve automerken aan. Wat viel er op dat gebied op in 2019?

Lamborghini een opvallend merk in het straatbeeld, maar nu vallen ze ook op qua verkoopcijfers. De verkopen stegen namelijk maar liefst met 157,9%. Daarmee is het merk na Tesla de grootste stijger. Het gaat natuurlijk om een fractie van de aantallen, maar toch. Waar er in 2018 niet meer dan 19 nieuwe Lambo’s verkocht werden, waren dat er in 2019 opeens 49. Zo zie je maar wat een SUV voor een merk kan betekenen.

Waar Lamborghini dus goede zaken deed, ging het bij de gedoodverfde concurrent Ferrari juist minder. Waar in 2018 nog 50 Nederlanders de sleutel van een nieuwe Ferrari overhandigd kregen, bleef het vorig jaar bij 38. Ook bij zustermerk Maserati moesten ze met minder genoegen nemen. Met een daling van 64 naar 34 exemplaren halveerde het aantal verkochte Maserati’s bijna.

Bij de Britten ging het vooral bij Bentley erg lekker. Het aantal verkochte Bentley’s steeg van 46 naar een recordaantal van 75. Dit was vooral te danken aan de Continental. Deze bleek erg populair te zijn, aangezien er maar liefst 60 van verkocht werden. In Gaydon was er minder reden voor een feeststemming, omdat de verkopen van Aston Martin ondanks de komst van de nieuwe Vantage daalden van 31 naar 26. Alle hoop is nu gevestigd op de DBX.

Je kunt je afvragen of Porsche nog onder de exclusieve merken geschaard kan worden, maar voor de volledigheid zullen we dit merk ook even meenemen. In 2019 werden er 1.324 nieuwe Porsches verkocht. Hoewel dit er aanzienlijk meer zijn dan de directe concurrentie is het wel een daling van 10,9%. De bestverkochte Porsche was de Macan, gevolgd door de 911 en de Cayenne.

De onderkant van de lijst word gedomineerd door Britse merken. McLaren verkocht 16 auto’s, Rolls-Royce 13, Morgan 7 en Lotus is de hekkensluiter met 5 exemplaren. Gelukkig is er nog een sprankje hoop voor Lotus.

Bron: Aumacon

Foto credit: kp92 op AutoJunk

Ook interessant!

  • Porsche, Lamborghini en Bentley Rotterdam opent deuren
    Porsche, Lamborghini en Bentley Rotterdam opent deuren
  • Porsche Bentley Lamborghini Rotterdam
    Porsche, Bentley en Lamborghini Rotterdam staat er nu zo voor
  • In deze video neemt Wouter plaats achter het stuur van de Porsche 911 992 Ben Jr. Ook gaan we even terug in de tijd met een Porsche 356!
    Met de meest exclusieve Porsche 992, de gelimiteerde Ben Pon Jr rijden
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

aumacon, autoverkoop, Bentley, Ferrari, Lamborghini, lijstjes, Maserati, Porsche

Vorig bericht: « Mustang-rijder wil geen ruimte maken voor Tesla’s
Volgend bericht: Kies het luchtruim in Aston Martin-stijl »

Lees Interacties

Reacties

  1. supercarwaar zegt

    3 januari 2020 om 12:23

    Knap dat Maserati onder Ferrari is gebleven ondanks de veel goedkopere Ghibli.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 januari 2020 om 12:33

      @supercarwaar: Het helpt Maserati natuurlijk niet echt dat de Ghibli en Levante geen hele goede auto’s zijn. Bij de oude vertrouwde Duitse merken krijg je voor hetzelfde geld een auto die beter afgewerkt is, luxer aanvoelt en vaak veel nieuwere tech aan boord heeft. Dan ben je als Maserati aangewezen op een heel klein groepje liefhebbers dat een nieuwe auto nodig heeft, het geld heeft voor een Maserati en dan ook nog zo gek van het merk zijn dat ze de tekortkomingen voor lief nemen. En dat waren precies 34 Nederlanders in 2019

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 januari 2020 om 13:04

      @supercarwaar: Tja, geen hond wil die hebben, je ziet ze daadwerkelijk nooit! Maserati is een schitterend merk, maar hopeloos verouderd.

      Login om te reageren
  2. thomassnelweg zegt

    3 januari 2020 om 13:12

    Is er nog iets van een Königsegg of een Pagani verkocht?

    Login om te reageren
    • madhatter zegt

      3 januari 2020 om 13:56

      @thomassnelweg: Ik dacht dat die niet toegelaten worden in Nederland

      Login om te reageren
      • yippiekaye zegt

        3 januari 2020 om 14:06

        @madhatter: Beide merken hebben een Europese type goedkeuring en moeten in alle Europese landen worden toegelaten. Ik denk dat prijs en beschikbaarheid een belangrijkere reden waren..

        Login om te reageren
    • Justawheelchairguy zegt

      3 januari 2020 om 15:43

      @thomassnelweg: er is langere tijd een ccxr op Nederlands kenteken geweest maar die is verhuist naar de Oosterburen.

      Login om te reageren
  3. SvenskaAeroplanAB zegt

    3 januari 2020 om 13:14

    Hier kun je Lexus ook wel tussen zetten… Is in elk geval exclusiever dan Porsche ;)

    Login om te reageren
  4. schaap zegt

    3 januari 2020 om 13:24

    In vergelijking met België is Porsche in Nederland nog vrij exclusief.
    In BE verkocht Porsche in 2019 275 4 stuks, wat een stuk minder is dan de 3222 van 2018.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 januari 2020 om 14:09

      @schaap: Wij hebben dan ook een exlusiviteitsbelasting die dat allemaal strak houdt. Noemen ze in de volksmond ook wel BPM….

      Login om te reageren
  5. schaap zegt

    3 januari 2020 om 13:29

    Hier de andere exclusieve merken in BE in 2019:
    Maserati 174, Ferrari 124, Alpine 232, Bentley 96, Aston Martin 44, Lamborghini 33, Rolls Royce 30, McLaren 17, Caterham 8, Lotus 45, Dalalra 1, Morgan 24 en Cadillac 1.

    Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      3 januari 2020 om 14:09

      @schaap: Hoeveel heeft Lexus in België verkocht afgelopen jaar? Ben wel benieuwd. Voor m’n gevoel is Lexus in België groter dan in Nederland.

      Login om te reageren
      • schaap zegt

        3 januari 2020 om 15:09

        @svenskaaeroplanab: Lexus verkocht vorig jaar 1479 stuks

        Login om te reageren
        • SvenskaAeroplanAB zegt

          3 januari 2020 om 18:00

          @schaap: Ah kijk, iets meer dan de 1.100 in Nederland

          Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      6 januari 2020 om 23:15

      @schaap: Aardig wat Maserati’s Ferrari’s als je het mij vraagt

      Login om te reageren
  6. E550 zegt

    3 januari 2020 om 15:12

    Het is interessanter om te weten hoeveel van die Lambo’s daadwerkelijk op NL kenteken zijn gezet.

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      3 januari 2020 om 19:25

      @e550: Er worden alleen op nl kenteken geleverde auto’s geteld.

      Login om te reageren
  7. alloallo zegt

    3 januari 2020 om 16:09

    Geen bugatti??

    Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    3 januari 2020 om 20:11

    Sinds wanneer is Lotus een exclusief merk?

    Het is een sympathiek merk, maar exclusief …..

    Login om te reageren
    • futse zegt

      3 januari 2020 om 20:58

      @frank2b: als er 5 van verkocht worden…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North