Zo gaan Tesla’s voortaan bezorgd worden

Auteur: , 38 Reacties

Die vieze oude dieseltrucks moeten exit.

Tesla Semi

Het komt best een beetje raar over dat Tesla’s nog steeds op ‘conventionele’ trucks door de wereld verscheept worden. Alle bespaarde CO2-uitstoot van de auto’s worden weer compleet teniet gedaan door de vieze dieseldampen van de truck. Op dat gebied is tot nog toe geen revolutie geweest. Wat doe je dan, als Elon Musk zijnde? Het heft in eigen handen nemen natuurlijk. Ondertussen al weer meer dan een jaar geleden liet Musk zien hoe de toekomst van vrachtverkeer eruit ziet. De Tesla Semi is een volledig elektrische truck die naar verluidt dit jaar op de markt komt.

Voordat je nu naar onder scrolt om in de reacties een leuke grap te maken over de productie van Tesla (Model 3 in de opstartperiode, we kijken naar jou), er lijkt daadwerkelijk schot te zitten in de werkelijke Semi-productie. Nou zijn productieproblemen tegenwoordig zowat gemeengoed in de wereld der elektrische auto’s, dus de verwachting is dat 2020 iets realistischer is voor de grootschalige Semi-productie. Tot die tijd kunnen worden we opgewarmd door de Semi’s die Tesla al wél heeft gebouwd.

Tesla deelde op hun Instagram-pagina een paar video’s van hoe de Tesla Semi, volgeladen met een Model X, Model 3 en Model S, binnenkort auto’s moet gaan bezorgen.

View this post on Instagram

Tesla Semi loaded up

A post shared by Tesla (@teslamotors) on

Nou gaat deze eerste Semi-delivery natuurlijk meer om de stunt, maar aan de later gedeelde afbeeldingen te zien heeft Tesla wel degelijk met de Semi een gezin zeer blij gemaakt met een nieuwe Model X. Ook kun je hier goed zien hoe groot de Semi is in vergelijking met mensen. Persoonlijk dacht ik dat de Semi veel kleiner was…

View this post on Instagram

Tesla Semi delivering cars to customers

A post shared by Tesla (@teslamotors) on

Blije gezichten alom, want wees eerlijk: het is best gaaf om te zien dat Musk niet meer buiten zijn eigen merk hoeft te zoeken voor transportmogelijkheden. Overigens zijn er al vele partijen die interesse hebben in de elektrische truck, grote Amerikaanse bedrijven als Walmart en Budweiser willen de truck hebb0n. Nog heel even geduld dus.



38 reacties

En we zullen ook geen grappen maken over de gemiddelde lengte van de oriental
@senwedural: Vind het semi-grappig.
Wederom ook bij deze Semi-truck heb ik weer de vraag; Waarom moeten EV’s altijd zo lelijk zijn? Is dat stiekem een hint om langer in onze “vervuilende” oude barrels te rijden? 🙈😂
@ghost: vrachtwagens zijn functioneel en nooit mooi.
@flutterby: daar heb je een punt. Moet zeggen De Neus van Scania vond ik toch altijd wel mooi te zien en nog steeds.
@ghost: de laatste generatie Scania is anders spuug lelijk.
@ghost: Voor de betere stroomlijn.
@ghost: de klassieke Amerikaanse vrachtwagen heeft al 40 jaar dezelfde uitstraling. Een beetje vernieuwing en innovatie kan geen kwaad.
@ghost: dit is wel interessant leesvoer in dat kader, gaat over het MAYA (most advanced, yet acceptable) ontwerpprincipe. https://www.interaction-design.org/literature/article/design-for-the-future-but-balance-it-with-your-users-present
Voor Europa is die vrachtwagen niet ideaal; want neus. Dat kost weer lengte van de trailer. En dat betekent weer minder lading. Voor een bulktransportbedrijf als de mijne is dat niet echt ideaal… Vervoer al tegen het maximum aan. Voedingssector is veeleisend en wil zoveel mogelijk aanlevering/exporteren voor een zo’n laag mogelijke kilometerprijs. Voorlopig genieten wij hier nog wel even van de V8 diesel.
@maxidyne: Die V8 diesel heeft flink wat onderhoud nodig hoor..
@flutterby: en vergeet de diesel niet die erin moet. Is de Semi van Tesla de oplossing? Misschien niet maar het is wel de volgende stap naar een andere manier van vervoeren en dat is alleen maar goed.
@jaso013: anders is niet altijd beter, maar op basis van de ervaringen van taxi chauffeurs en het comfort van de koppel, stilte en gebrek aan trillingen durf ik tegen zeggen dat de meeste vrachtwagenschauffeur overtuigt zijn zodra ze ermee rijden. De vraag alleen is of de energie opslaan in batterij voldoet of toch dat waterstof hiervoor ingezet kan worden. Al is beide vooral een infrastructuur dingetje..
@flutterby: en het gewicht van de accu’s, want maximaal laadvermogen is gewoon noodzakelijk. Dat speelt bij personenauto’s gewoon minder.
@rrk147: als jij daar meer over weet hoor ik het graag!
@flutterby: Alleen is de vraag wat goedkoper is. Het onderhoud en de brandstof van de V8 of in plaats van 10 vrachten er 11 moeten rijden omdat je minder mag vervoeren.
@flutterby: ik denk dat dat nog wel eens kon meevallen. Een moderne vrachtwagen motor heeft een onderhoudsinterval van 140.000 kilometer. En is ontworpen op 1.200.000 kilometer. Nu doen de Tesla personenauto’s het erg goed op dat vlak, vergelijkbaar of beter dan moderne downsize motoren, maar is dat in het vrachtverkeer nog even afwachten. Daar is de belasting wellicht groter en intensiever.
Tesla personenwagens zijn supersnel. Zouden we met een Tesla semi dan ook eindelijk verlost zijn van de vrachtwagens voor wie geen invoegstrook lang genoeg is om een beetje op tempo te komen? Moet prettig zijn voor een vrachtwagenchauffeur om met 90 te kunnen invoegen ipv met 60.
@mashell: Hij kan met lege trailer geloof ik 0 tot 80 km/u in 5 seconden. Gewone trucks zijn zonder trailer ook relatief snel maar geloof niet zo snel.
Ik verwacht met volle trailer alsnog veel vlotter dan alles wat er nu rond rijdt.
@fanboy: valt mee denk ik qua verschil, denk dat de chauffeur vrolijker wordt van die zeeen aan koppel + schakelen
@lekkaah: Schakelen? Vrachtwagens hebben gewoon een automaat hoor en geen enkele automaat is zo soepel als een fixed gear en 4 elektromotoren.
@fanboy: Zo snel is een lege truck (met name een trekker zonder trailer) niet hoor, je hebt dan tractieproblemen waar een paard de hik van krijgt. Nu weet ik niet wat het leeggewicht van de Tesla Semi is maar dat zal hoger zijn dan van de gemiddelde trekker, wat dan juist helpt. Straks even de specs opzoeken, ben wel benieuwd eigenlijk!
@maxidyne: recent is er door de EU extra ruimte gegeven voor dit soort ontwikkelingen. Zolang het het maar ten gunste komt van de brandstofbesparing.
“Ja zo stil als een muis, knal ik Utrecht centrum door. Met men 30 tonner Tesla, waar ik met laden 3 uur verloor. Accu’s vol, dikke lol, van dat scherm snap ik geen h*l. En dan moet ik even denken, wat hadden we met een knalpijp toch een lol. “
@tom307: Elon Wijngaard. Heel goed!
@tom307: vooralsnog zijn de voorspellingen dat die Tesla Semi het langer vol houd dan de bestuurder mag rijden.
Nu nog de batterijen van de lading Tesla’s serie schakelen met die van de Semi en hij heeft er een pak extra range bij. Moet de dealert wel nog even vlug bijladen voor delivery. :-)
@w0ut: Dat is precies wat er al in de Semi zit, stuk of 8 tot 10 Model 3 accu’s en laders.
Voor de levering naar Europa met de vuile dieselstokendeoceaanschepen heeft hij ook een oplossing. Zijn “boorcompany” kan een tunnel door de aarde boren en zo de wagen’s onder de Oceaan laten rijden.
En toch word het nooit wat met dat elektrisch rijden, net als met de trein die heeft nooit het paard kunnen vervangen.
@kobus1967:
de elektro motor bestond al decennia voor de benzine motor er kwam. Just saying.
@kobus1967: waarom niet?
“Alle bespaarde CO2-uitstoot van de auto’s worden weer compleet teniet gedaan door de vieze dieseldampen van de truck.” Bron?
Ondertussen zijn fabrikanten als Nikolau en Hyundai bezig met een vrachtauto op waterstof te ontwikkelen die 2000 kilometer op één tank kunnen rijden. Toyota heeft al een waterstof vrachtauto die in bedrijf is ergens in Los Angeles.
@appeltaartislekker: diversificatie, mooi toch?
Zoals er nu ook cng trucks rijden, lijkt me H2 en elek ook een mooie tandem te kunnen worden.
@appeltaartislekker: mooi toch! Zo lang diesel maar verdwijnt. Waterstof is minder duurzaam dan een batterij, maar de huidige batterijen zijn ook zeker niet perfect. Alles gaat en staat bij infrastructuur, want ook waterstof voor 2000 km bereik heb je niet in 5 minuten “getankt”. Plus de opslag (en eventuele productie) bij het tankstation moet dit honderden keren per dag kunnen leveren, misschien een is laadinfrastructuur dan toch een stuk eenvoudiger (lees: goedkoper).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).