Zo had de X-Klasse altijd al moeten zijn

Auteur: , 24 Reacties

Verhogen is zoveel beter dan verlagen.

De Mercedes-Benz X-Klasse is een van de jongste toevoegingen aan de range van Das Haus. De kleine pickup is onthuld in 2016 en kent een redelijke start.

De op de Nissan Navara gebaseerde X-Klasse verkoopt op zich niet verkeerd, maar om behouden te kunnen blijven moest het beter gaan. Reden voor Mercedes om de X-Klasse na deze generatie waarschijnlijk te onthouden van een opvolger. De X-Klasse kun je redelijk luxe en aankleden en zelfs naar Brabus brengen voor een behandeling, maar wellicht dat men juist een stoerdere pickup wenst.

Carlex X-Klasse '19

Dat is vanaf nu mogelijk met dit vervaarlijk uitziende apparaat. Het is het laatste project van de firma Carlex en het lijdend voorwerp is de Mercedes-Benz X-Klasse. De auto begon zijn carrière als concept, ‘Powerful Adventurer’ genaamd. Officieel is deze X-Klasse ook nog een concept, maar het ziet er wel heel erg productierijp uit. Fabrikanten en tuners doen dit wel vaker: zo kom je net even wat vaker in het nieuws.

Carlex X-Klasse '19

De X-Klasse van Carlex is voorzien van een lekker dikke bodykit met flinke ballonbanden eronder. Geen faux-circuit achtige auto, ze hebben er een brute offroader van gemaakt. De groene wrap is misschien niet ieders smaak, maar dit is een van de weinige auto’s waar het wel degelijk op staat. Tevens is de X-Klasse niet verlaagd, maar juist verhoogd. Precies wat je wilt met dit soort auto’s. Mocht het interieur je niet aan staan, dan heeft Carlex daar zeer fraaie oplossingen voor. Wanneer de onderdelen leverbaar zijn en wat het gat kosten is vooralsnog onbekend.



24 reacties

Ik vind het best wel een zwaktebod dat een merk als Mercedes een niet zelf ontwikkelde auto op de markt zet. Ja peugeot en citroen doen het ook (toyota aygo, mitsubishi asx), en de bestelbusjes, tot daar aan toe, maar een pick up truck op de markt willen zetten, en dan maar gewoon een nissan met mercedes badge verkopen. Past niet bij de status en historie van het merk. Naar mijn mening. Ik vind de renault techniek in de a klasse ook al een beetje hmmmmmm.
@grasvreter: misschien moeten ze dat ook maar gaan doen in de f1
@grasvreter: samenwerken is een slimme manier om je ontwikkelkosten laag te houden. Bijna alle merken doen dat op grote of kleine schaal. MB doet diepgaand marktonderzoek voordat ze een “nieuw” model lanceert, en er zal dus wel een markt zijn voor Nissans met een ster op de motorkap.
@grasvreter: Mercedes had inderdaad meerder opties voor zo’n auto:
1. Zelf ontwikkelen en hem hiermee veel duurder maken.

2. Bewezen techniek inkopen en er zelf een auto omheen bouwen die voldoet aan de standaarden van Mercedes-Benz. Tegen een lagere prijs voor zowel producent als consument.

Bij mijn weten staat de Nissan navara/frontier altijd hoog in de lijstjes van “best small/midsize pick-up. En heeft Mercedes er slim aan gedaan om dit onderstel als basis te gebruiken. En er dan zelf een eigen carrosserie, aandrijving, comfortopties en service netwerk aan te hangen wat je van Mercedes-Benz gewend bent.
@gerwin420: vroeger was Nissan wel goed, maar tegenwoordig staan de heel erg slecht aangeschreven met de Nevara. Isuzu, Mitsubishi, Toyota en zelfs ford en Volkswagen hebben het veel beter voor elkaar. De motoren zijn niks bijzonders, het frame is een lachtertje (breekt gewoon doormidden) en zodra je de pick-up gaat gebruiken (beladen) zijn ze bijna niet meer te besturen.

Rijkswaterstaat is niet voor niks van de Nissan nevara naar de Isuzu d-max gegaan. Die laatste doet werkelijk alles beter.
Je kan slechtere merken als basis gebruiken. De 4×4 historie en status van Nissan is aardig indrukwekkend.
@mopar70: Als reactie op grasvreter..
@mopar70: Alleen is de reputatie van de Nevara wat minder indrukwekkend.
@robert110: Da’s waar. Past niet bij de Nissan 4×4 heritage
Weet iemand welke bergpas dit is?
@fanboy: ziet er wel leuk uit hè?

Heb je alleen geen x-klasse voor nodig. Heb spannender dingen gedaan met de w123 op zomerbandjes. De focus zal misschien net te laag zijn, maar ik zou het alsnog gewoon proberen waarschijnlijk.
@lekbak: Weet ik ook wel, zeker na 2 reizen door Azië. En heb toch al een 4×4. Maar dat was niet mijn vraag. Ik vind dit soort bergpassen gewoon fantastisch om te rijden, vooral hoe het eruit ziet.
@fanboy: ik ben nog niet met de auto uit Europa geweest maar het lijkt mij helemaal geweldig om naar Azië te rijden. En dan ook met een 4×4, want als ik het in mijn harses krijg dat ik een weggetje in moet, dan ga ik die in. Deze weg ziet er heel erg smakelijk uit. Hopelijk over een jaar of vijf met een belastingvrije g-klasse.
@lekbak: met een w123 kom je ook al op mega veel plekken, en 4×4 is vaak niet nodig zoals je zelf al zei.
Het geld voor een mooie G klasse kun je beter aan de reis zelf uitgeven
@fanboy: maar ik wil die g-klasse gewoon graag ;-).

Ik moet alleen mijn vrouw nog eventjes overtuigen dat zo’n trekker echt wel comfortabel en ruim genoeg is met twee kinderen voor een reis van 6 weken (school enzo…). We hebben wel besloten dat zodra zij klaar is met de studie en een baan heeft, er een oldtimer bij komt om een hele zomer mee op vakantie te gaan.
@lekbak: Leuk. Wij zijn vorig jaar 7 maanden weggeweest met de kids toen het nog kon voor het school tijdperk.
Nu zitten we ook aan de 6 weken en dat is ook geen straf :)
Maar wil wel voor een moderne auto gaan vanwege de kilometers als je weer een bestemming ver van huis kiest. Oude diesel zonder airco en dan met kids is niet heel makkelijk om ver mee te komen.
Vond het altijd mooi om een simpele oude diesel te hebben op reis, maar ben er nu wel een beetje klaar mee.
Handtasjer gaat het vandaag niet worden ..
@lincoln: Zekers als er niet eens 2 fietsjes normaal inpassen dan mag het de naam pick-up niet dragen, hoe moet er dan ooit een Harley of quad in passen ?? Lame !
Gaaf ding wel!
Geen snorkel, geen lier. Maar wel alle items aangevinkt waar mijn zesjarige op zou reageren. Salonoffroader, is dat een woord?
mist wat een LED bar of dergelijke…dit als gechipte X350d zie ik wel zitten.
@Willeme: Ik kan een verlaagde pick-up (die toch haast nooit off road gaat) toch eigenlijk wel heel erg waarderen het maakt ze super dik imo.
Hadden ze liever een Toyota Hilux als basis kunnen pakken….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).