• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo vergroot je de range, zonder grotere accu

Auteur: willeme, gepost 22 februari 2023 om 13:01 – 8 Reacties

Vergroot de range, klinkt goed. Maar kan dat ook zonder enorme accu’s te gebruiken?

Het zal jullie wel zijn opgevallen dat je met een elektrische auto iets meer rekening moet hebben met hoe je rijdt. Want een klein stukje omrijden kan een groot verschil maken of je de bestemming in één keer haalt of dat je 20 minuten moet laden. Nu is het altijd goed om er even bij stil te staan hoeveel energie je verbruikt. Het is net als met de grote flacons wasverzachter. In principe heb je maar een beetje nodig, maar die opening is expres zo groot gemaakt zodat je meer verbruikt.

Ford komt nu met het tegenovergestelde van de enorm open flacon. We weten het, dit is een zeldzaam slechte analogie, maar we kunnen het initiatief waarderen. Wat is het precies? Nou, Ford verbetert de actieradius van EV’s, maar zonder dat dit ten koste gaat van het gewicht of de inzittenden. Dat doen ze met hun CEVOLVER- programma, in dit geval met een Transit bedrijfswagen:

CEVOLVER

Vergroot de range

Dat doet het merk op detailniveau. Er zijn geen schrikbarende oplossingen, maar als je erover nadenkt vraag je je af waarom fabrikanten dit niet eerder hebben gedaan (spoiler alert: sommige fabrikanten doen dat wel).

In dit geval gaat het specifiek om verwarming. Het is koud buiten en je hebt van een elektromotor nauwelijks warmte. Die moet je die genereren en dat kost energie, dus actieradius. Er zijn twee dingen van belang. Ten eerste: waar ga je iets verwarmen en de tweede vraag is hoe?

vergroot de range
vergroot de range

Bij Ford gaan ze gebruik maken van oppervlaktewarming. Daarmee heeft het merk uit Dearborn een test gedaan met de Ford E-Transit. Daarbij werden specifieke delen van de auto verwarmd. Denk aan de hoofdsteun, armsteun, deurpanelen en uiteraard het stuurwiel. De filosofie erachter is simpel: zo verwarm je wat je wil verwarmen. Normaal gesproken zet je de verwarming vol aan om warme knuistjes te hebben, maar een verwarmd stuurwiel doet hetzelfde met minder energie.

Maar er zijn meer maniertjes

Daarnaast gebruikt testte Ford nog een paar foefjes. Ondanks dat een elektromotor nauwelijks warmte afgeeft, is er wel degelijk iets van warmte dat met een warmtewisselaar alsnog gebruikt kan worden om het interieur (of de accu) op te warmen. Ook handig is de eco-routebepaling. Deze houdt rekening met de laadpalen onderweg.

vergroot de range

Toegegeven, dat heeft Tesla al een jaartje of, eh, 10? Maar alle kleine beetjes helpen. Tenslotte is er een hoop gedaan op het gebied van accu-management. Het conditioneren van de accu en aandrijflijn wordt met Smart Fast Charging en Powertrain Conditioning geregeld. Verwacht deze features van het CEVOLVER-programma op termijn op productiemodellen van Ford.

Meer lezen? Dit zijn de 13 tofste snelle bedrijfswagens!

Ook interessant!

  • BMW en Ford krijgen nog dit jaar Solid State-accu's
  • Mustang Mach-e krijgt dit jaar goedkopere accu's á la Tesla
  • accu's langer mee
    Accu's langer mee door Nederlandse vinding
  • elektrische Porsche 911
    Elektrische Porsche 911 krijgt solid state accu

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, Ford

Vorig bericht: « Outlander Ralliart is eindelijk sportief en cool
Volgend bericht: BMW specialist doet Seat met Audi motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. vbarchetta zegt

    22 februari 2023 om 13:52

    Wow zijn ze het wiel opnieuw aan het uitvinden bij Ford ofzo….?

    Ik kan mijn auto al zo lang, net zoals vele auto’s momenteel gewoon via de app (of van te voren inprogrameren) opwarmen, zodat de stoelen, achterbank, stuurwiel en andere zaken worden opgewarmd, of de auto volledig laten ontdooien. Hierdoor stap ik elke morgen in een auto die ontdooid is en een hele aangename temperatuur heeft. Je kan zelf aangeven hoeveel graden je graag wilt in het interieur op het moment van instappen, de auto is vaak binnen enkele minuten al op aangegeven temperatuur.

    Door deze functie lijkt het mij overbodig om warmte vanaf een hoofdsteun of dashboard te krijgen, waarom eigenlijk….??

    Op het moment dat de auto aan de laadpaal staat kost het verwarmen geen range. Op het moment dat hij niet meer aangesloten is dan kost je dat wel een paar km range. Verder worden bij mij de accu’s al voorverwarmd alvorens zodra je een route heb ingepland en onderweg moet laden bij de superchargers (Tesla).

    Login om te reageren
  2. kingfisher36 zegt

    22 februari 2023 om 14:04

    BMW iX heeft al dik 2 jaar infraroodverwarming in het dashboard en deurpanelen. Daarnaast ook stuurwielverwarming en verwarmde armsteunen. Dit alles overigens wel in het optionele warmte comfortpakket, maar nieuw is het dus niet.

    Login om te reageren
    • nameel zegt

      22 februari 2023 om 15:20

      de iX is toch pas leverbaar vanaf maart 2022?

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    22 februari 2023 om 14:21

    Ik denk dat deze Ford er één is van een fabrikant uit Keulen. Zoals de kentekenplaten en screenshot ook zeggen. Ford Europa en Ford USA zijn familie maar niet erg close.

    Login om te reageren
  4. Jeroen zegt

    22 februari 2023 om 14:22

    Het hele idee bij Tesla van de stoel- en stuurverwarming is dat je minder energie nodig hebt om dan om de hele cabine te verwarmen. Op zich een simpele oplossing en volgens mij al jaren bij iedereen bekend. Leuk dat Ford nu opeens onder zijn steen vandaan komt…. benieuwd met welke open deuren (zou ik niet doen ivm warmteverlies….) ze nog meer gaan komen.

    Login om te reageren
  5. Gulli zegt

    22 februari 2023 om 14:29

    Ik heb al jaren verwarmde ruitensproeiers, ik wil niet meer zonder!

    Login om te reageren
    • ralfast zegt

      22 februari 2023 om 20:55

      Die zijn inderdaad heerlijk om je handen te warmen bij het voorruit krabben!

      Login om te reageren
  6. schreute01 zegt

    22 februari 2023 om 23:29

    Dus nu moeten we radiatorfolie plakken onder de vloermatten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North