Zonnepanelen op daken elektrische auto’s: wat zijn de voor- en nadelen?

Branded content, 86 Reacties

Hoe zit dat nu eigenlijk.

Zonnepanelen

Elektrisch rijden is het duurzame alternatief van deze tijd, maar zolang de energie niet enkel en alleen duurzaam wordt opgewekt, zijn ook volledig elektrische en hybride auto’s in zekere mate vervuilend voor het milieu. Nu kun je bij sommige energiebedrijven kiezen voor groene stroom, een mogelijk eenvoudigere oplossing is het integreren van zonnepanelen in de daken van zulke auto’s. Hier zijn Kia en Hyundai bijvoorbeeld al druk mee bezig. Wat zijn hiervan nu eigenlijk de voor- en nadelen?

Elektrisch rijden zonder CO2-uitstoot
Een elektrische auto is slechts zo duurzaam als de elektriciteit waarmee je laadt. Elektrische auto‘s die gebruikmaken van grijze stroom stoten namelijk nog steeds relatief veel uit, omdat de energie niet op een duurzame manier wordt geoogst. Daarnaast wordt er gedurende het productieproces van de EV, en dan met name zijn batterijpakket, eveneens een boel CO2 uitgestoten. Dat gezegd hebbende is een elektrische auto wel degelijk schoner dan een benzine-auto, die volgens sommige onderzoeken het dubbele aan CO2 uitstoot. Wil je écht duurzaam bezig zijn, dan rijdt je de elektrische auto op groene stroom, zoals windenergie of zonne-energie. Logischerwijs kiezen veel eigenaren van een elektrische auto dus voor groene stroom. Dat kan door zonnepanelen op het dak van de woning te plaatsen, maar ook door ze op het dak van de auto te leggen. Hyundai komt met drie verschillende typen: een silicium zonnepaneel, een semi-transparant zonnepaneel én lichtgewicht flexibele zonnecellen. Als dit een succes blijkt te zijn, dan is de auto zijn eigen energieleverancier.

Hoge verkoopprijs en productiekosten
Helaas kleven er op dit moment ook een aantal nadelen aan de zonneauto. Een van de belangrijkste redenen waarom dit type elektrische auto nog niet rondrijdt is, simpelweg, geld. Het ontwikkelen van een auto die op zonne-energie rijdt is geen goedkope aangelegenheid. Autofabrikanten moeten grote investeringen doen, ook de uiteindelijke eigenaar zal in eerste instantie diep in de buidel moeten tasten om de auto te betalen. Dat is dan ook de reden dat veel grote automerken wachten tot elektrisch rijden in het algemeen wat populairder wordt. Daarnaast zal het rijden in zo’n dure auto ook te merken zijn aan de autoverzekering. Vooraf de autoverzekering berekenen loont en kan een hoop schelen in de kosten.

Zonnepanelen

Gewicht, oppervlakte en veiligheidsmaatregelen
Een ander probleem is het gewicht van de auto. De huidige zonneauto’s zijn klein en licht. Kijk maar naar de Stella Vie, de zonneauto die in 2017 de World Solar Challenge won. Deze auto weegt slechts 380 kilo! Dit in tegenstelling tot een normale elektrische auto, die qua gewicht behoorlijk zwaar uitvalt. Wel zijn er grote hoeveelheden zonnecellen nodig om een zonnewagen te laten rijden. Zelfs wanneer de auto volledig uit zonnecellen zou bestaan, dan is het oppervlakte daarvoor eigenlijk nog te klein. Wat ook nadelig is, is het feit dat zonne-auto’s voor consumenten nog niet door de keuring voor de openbare weg zijn gekomen. De zonnewagens van de universiteiten zijn daarentegen wel al goedgekeurd.

Lage opbrengst
Helaas zorgen zonnepanelen op daken van elektrische auto’s momenteel voor een te lage opbrengst. Ook de elektrische auto’s van de universiteiten die meedoen aan zonneraces, rijden slechts een gedeelte daarvan op zonne-energie. Een zonneauto is momenteel alleen interessant voor mensen waarbij de auto vaak stilstaat. Heel vaak. De Sion
van Sono Motors, bijvoorbeeld, zou je in principe nooit hoeven op te laden aan een stekker als je minder dan 30 km per dag rijdt. Als je er dan nog eens voor kiest om 5 dagen met de fiets naar je werk te gaan, dan kun je in het weekend 150 kilometer rijden op de opgespaarde zonne-energie!



86 reacties

1 standaard paneel van 1,65 x 1,00 meter heeft ongeveer 330 wp. Dat geeft op een jaar 300 kwh. Dat is dan per maand 50 km rijden.
@rulefollower: Een paar dingen, het zou dan 160km zijn ipv 50 maar weinig inderdaad.

Bij de Sono zie je dat ze overal hebbrn vol geplakt. En dus meer oppervlakte

Maar dan nog is het een hulpmiddel.
@fanboy: Maar een zonnepaneel op het dak zou prima helpen bij de vampire drain, overigens bij een model-s ook genoeg plek op de motorkap, dus samen met dak en motorkap en beetje trunk 5-600 wp? ik zeg doen.
Auto staat altijd buiten te wachten op de zon en kan overal laden, zelfs tijdens het rijden. Als 25% van alle auto’s in NL zonnecellen hebben en slechts 300km per maand zouden laden (ja die 300km haal je makkelijk).

Dan rijden we op jaarbasis ruim 7MILJARD kilometer op keiharde zonnestroom!!!
@rulefollower: berekening lijkt misschien wat kort door de bocht, maar ben het er mee eens dat het niet zoveel toevoegt. Daarnaast, wat kost de productie, hoe wordt het verwerkt als het kapot gaat, wanneer verdient het zichzelf terug, zowel economisch als ecologisch, is de auto dan nog op de weg? Hoeveel gewicht voegt het gehele systeem toe, draagt het überhaupt iets bij wanneer de auto ook aan de lader staat, etc.
Nogmaals: een elektrische auto word niet schoner als je op groene stroom gaat rijden. Zelfs niet als je zonnepanelen gaat zetten om je auto mee op te laden. Elke kWh stroom is zo groen als de mix van groene en grijze stroom die op het gehele stroomnet aanwezig is.
@lekbak: grijze stroom is voor Audi rijders.
@pielemuis: groene stroom is voor schapen die in sprookjes geloven omdat ze te stom zijn om na te denken.
@lekbak: Je snapt toch wel dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Hoe meer mensen gebruik (willen) maken van groene stroom hoe meer er geproduceerd gaat worden.
@vingers: Werkte het maar zo ja!
@vingers: dat is een hele andere discussie.
@vingers: helaas wordt er meer groene stroom verkocht dan er geproduceerd wordt. Een grijze producent koopt certificaten, waardoor de grijze stroom wordt groen gewassen. Ergo -en dat is zuur: groene stroom is grotendeels een fabeltje.
@911targa: https://www.ecopower.be/elektriciteit/aanpak. Voor als je voorbij de fabels over de fabels wilt kijken. Om maar te zeggen dat als je groene stroom wilt, je die echt wel kan aankopen. Natuurlijk is het op het net een “mix”. Een electron dat heen en weer wordt geduwd heeft geen kleur. Maar dat is ook helemaal het punt niet van de discussie. De pointe is dat je als consument inderdaad groen kan aankopen.
@BaRa: https://wisenederland.nl/groene-stroom/zo-werkt-de-handel-groene-stroom

Het is een lang stuk, maar je ziet dus dat het een farce is.
@BaRa: lees artikel; in NL wordt weinig groene stroom opgewekt, maar toch verbruikt de consument meer dan 42% groen. Dit wordt bereikt door certificaten te kopen uit Noorwegen, zodat daar per saldo meer grijs wordt gebruikt.

Eigenlijk een vorm van oplichting, maar je weet: it’s morally wrong to let stupid let keep their money”.
@vingers: Check Lubach ff: https://youtu.be/xW-VLPyxqAM
Dan is het je in één keer duidelijk en het is, hoe triest het onderwerp ook mag zijn, nog vermakelijk ook.
@renegade: 😅😂🥶
@lekbak: ben ik niet mee akkoord , als ik zonnepanelen heb en ik laadt mijn wagen op tijdens de dag is het 100 % groene stroom en stuur ik mijn overschot niet op het net , ’s nachts is het een andere zaak
Maar toch blijft een electrische wagen beter voor het milieu , geen fijn stof en geen uitstoot op het moment zelf
@gorre: er komt wel degelijk fijnstof van banden en remmen
@nautique206: banden, ja. Remmen, nee. Een EV rijd je zonder te remmen met regeneratie. Het rempedaal is enkel voor geval van nood of onder de 10 km/u.

Maaaaar… dat is nog altijd schoner dan een brandstof auto waarbij het niet alleen de banden zijn, de remmen meer gebruikt worden maar ook nog uit de uitlaat komt.
@flutterby: Wat komt er dan van remmen af? Elvenstof?
@barendbotje: Ga maar een keer in een Tesla rijden, hij remt standaard enorm hard af zodra je het pedaal los laat. En dat is geen fabeltje, inmiddels meerdere tesla’s voorbij zien komen die rond de 2 ton nog rondrijden met de eerst remblokken die nog niet versleten zijn!
@barendbotje: het lijkt inderdaad magie, maar waar een verbrandingsmotor alleen naar warmte kan produceren werkt een elektromotor bidirectioneel. Stroom erin, beweging eruit. Beweging erin, stroom eruit! Daar kan Hans Klok nog van leren.
@flutterby: fijnstof idd, maar wat produceren de fabrieken aan schadelijke stoffende waar tot op heden(en de komende paar jaar ook nog) het grootste deel van de energie wordt geproduceerd? Wat kost het om een accu te produceren, hoe lang gaat die mee, wat kost het om er één weer af te breken of te “regenereren”/recyclen, hoe schadelijk is het winnen van de grondstoffen voor accu’s, waar zijn deze grondstoffen te vinden en hoe worden ze getransporteerd, wat verbruikt een elektrische auto extra door het hogere gewicht, etc. Er zijn een hoop vraagstukken die ik nog eens in een goed uitgewerkt onderzoek terug zou zien. Volvo heeft ooit de uitspraak gedaan dat ze goed voor het milieu willen zijn door auto’s te maken die lang meegaan, omdat dat relatief meer toevoegt dan een auto die weinig verbruikt. Gedwongen door wet en regelgeving en imago stappen ze hier vanaf. Ik geloof nog steeds dat ze daar een punt hadden. Daarnaast heb ik horen zeggen dat 1% besparen/minder vervuilen, op sectoren zoals industrie en scheepvaart, meer zoden aan de dijk zet dan een hoog percentage op persoonlijk transport. Het blijft voor iedereen gooien met meningen en visies. Ik ben benieuwd of er ooit een dergelijk gedetailleerd onderzoek gedaan zal worden en wat de uitkomst is.
@wouterjeuring: ik kan je vragen wel beantwoorden, maar je neemt het toch niet van mij aan. Echter is er genoeg onafhankelijk onderzoek die jou vragen beantwoorden. Je bent echt niet de eerste. Zoek en gij zult vinden.

Ben je wel goedgelovig en neem je graag dingen aan van vreemde op het internet; Accu’s gaan verschrikkelijk lang mee (1.600.000 km bij nieuw geproduceerde Model 3’s) en anders kunnen de cellen 1-op-1 omgezet worden voor stabilisatie van het net of thuisopslag. Komt geen recycling aan te pas. BMW heeft ook een vergelijkbaar programma waardoor deze batterij decennia lang hun werk kunnen doen. De capaciteit van een lithium batterijcel is zeer stabiel zo lang deze tussen de 20 en 30 graden blijft en niet (te lang) onder de 10 of boven de 90% lading zit. Nogmaals, perfect voor thuis!
@flutterby: wederom meer reden om eens naar dit soort onderzoeken op zoek te gaan. Dat ik de eerste zou zijn kan ik me inderdaad niet voorstellen :D Ik dacht altijd dat batterijen, zeker lithium gebaseerd een kortere levensduur hadden en vernieuwen/recyclen heb ik verhalen over gehoord dat dit extreem veel energie kost. Ik wil nog steeds graag geloven in Waterstof maar dan moet eerst de productie daarvan op orde komen, en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
@wouterjeuring: mits je niet de kriebels krijgt van Tesla fanboys dan kan ik “Now You Know” op YouTube aanraden. Tikkeltje positief over Tesla, maar ze doen wel hun onderzoek objectief met bron vermelding.
@wouterjeuring: 25 procent van de CO2 uitstoot komt van transport, 13% komt van personen en bestelauto’s. Som van uitstoot vrachtauto’s en bussen en overig is dus zelfs kleiner als die van personen en bestelauto’s.

De industrie is in nederland verantwoordelijk voor 19% van de uitstoot, dat is dus wel groter als alleen de personen en bestelauto factor, maar niet in de mate die jij denkt.
Ik stel voor dat we op alle sectoren focussen ;)
@nautique206: verwaarloosbaar, dat fijn stof van remmen en banden.
@BaRa: de Tesla rijders die ik ken, slijten banden bij het leven. Niet gek ook met zo’n gewicht en zoveel koppel…Dus verwaarloosbaar? Ik waag het te betwijfelen. Maar ik reageerde op de opmerking dat er geen fijnstof vrijkomt en dat is dus pertinent onjuist
@gorre: zo werkt het niet. Dat wat jij overschot noemt is geen overschot. Het is stroom die door anderen gebruikt word waardoor er minder grijze stroom opgewekt hoeft te worden.

Groene stroom kan je wel opwekken, maar totdat het hele net 100% groen is kan je het nooit gebruiken. En dat maakt groene stroom een fabeltje.
@lekbak: Wat je al wel hebt zijn laders voor de elektrische auto’s die het vermogen aanpassen. Dat is nu vooral om ervoor te zorgen dat als alles tegelijk aan gaat in huis, de lader minder vermogen afneemt om je hoofdzekering er niet uit te klappen. Maar het is maar een kleine stap verder om dit aan te passen op basis van wat de zonneomvormer opwekt.
@lekbak: fout. Het elektriciteitsnet heeft geen “kleur”. De leveranciers wel. Als je daar juist kiest, koop je wel degelijk in bij een groene leverancier. Het gevolg daarvan is dat je niet aankoopt bij een “vuile” leverancier. Daardoor verandert de gemiddelde kleur van alle leveranciers samen. Maar jij koopt nog steeds groen.
@BaRa: je gebruikt geen groen. Je gebruikt het gemiddelde tussen groen en grijs. En dat doet diegene die grijs koopt ook gewoon. Als jij een kWh minder verbruikt word er niet minder groene stroom opgewekt en zal die kWh dus naar een grijze stroom klant gaan. Groene stroom blijft dus een fabeltje.
@gorre: omdat jij “groen” verbruikt, moet een ander grijs gebruiken. Dit heet verdringing.
@lekbak: wat versta je onder schoner? Schoner mbt luchtvervuiling word t weldegelijk schoner van.
@maotje: als jij groene stroom inkoopt en daarmee je auto gaat laden is je auto niet schoner dan wanneer je grijze stroom inkoopt. Je auto is zelfs niet schoner wanneer je zonnepanelen zet.

Ik heb het dus over het groene vs grijze stroom. Niet over ev vs verbrandingsmotor.
@lekbak: de energiemix in Flevoland is vrijwel uitsluitend uit wind. Is mijn auto dan wel schoon?
@flutterby: nee, want het stroomnet gaat verder dan de polder. Omdat jij ev rijdt moet iemand anders op grijze stroom koken.
@lekbak: nee hoor, mijn electronen zijn groen opgewekt en groen betaald. Dan moet de rest van Nederland maar niet zo zeuren over een windmolen in hun buurt.
@flutterby: jij snapt het niet, laat maar.
@lekbak: Haha, jawel hoor. Maar dat gezeur over groene of grijze stroom is vermoeiend. Stroom heeft geen kleur, dat is het mooie eraan. Het is verschrikkelijk divers en flexibel!

Het belangrijkste is dat je betaalt voor groene stroom, ja echt groen en niet certificaat groen. Maar met groene stroom ben je er niet, want elke groene kWh die jijzelf niet gebruikt kan een ander gebruiken! Zo lang ons energienet nog niet 100% duurzaam is niet verbruiken van energie altijd de beste keus. Én als je energie nodig hebt dan het liefste elektriciteit, want dat heeft de potentie voor duurzaam. Echter moet het wel rendabel blijven. 10 kWh stroom verbruiken om 1 kuub gas of liter benzine/diesel te besparen is geen duurzame oplossing zo lang er geen overschot aan duurzame bronnen zijn.

Zo doet mijn Tesla makkelijk 5 km op 1 kWh, oftewel 50 km op 10 kWh. Dat staat in verhouding tot 1 op 50 op diesel of benzine!

Bron: https://kwhinzicht.nl/kwhenergie.php
@flutterby: ja en nee. Tenzij die kWh uit een windmolen of zonnepaneel komt. Die naburige gascentrale draait een rendement van 60% dan heb je bij elkaar opgeteld nog zomaar 10% van het totaal aan transport en transformator verliezen. Waardoor die centrale voor jouw 10kWh niet 1 kuub(+/- 10 kWh energieinhoud per kuub noordzeegas) maar 2 kuub aardgas verstookt voor jouw 10kWh.

Ga je dus 10 kWh verbruiken om 1 kuub gas te verdringen en heb je geen eigen opwekking uit zo’n of wind dan is je gasbesparing goedbedoeld maar negatief.
@nietcreatief: maar voordat de diesel of benzine de tank bereikt is ook al de helft van de energie die erin zit verbruikt om het erin te krijgen.

En anders alsnog, 1 op 25 met mijn rijstijl? Dat kon zijn mijn Clio diesel niet hoor!
@flutterby: Ook dat is weer een beetje een ja en nee. Het klopt wel ongeveer hoor, maar de hoeveelheid energie die nodig is om een kuub diesel of benzine in je tank te krijgen is ongeveer vergelijkbaar met de hoeveelheid energie die nodig is om een kuub gas bij de centrale te krijgen. Het een gaat met bunkerboten de wereld over en wordt geraffineerd tot van alles en nog wat, waarbij dat hele proces wel ongeveer draait op de energie die vrijkomt bij het verbranden van de onbruikbare restproducten.
Het ander wordt wereldwijd op stevige drukken gecomprimeerd (80bar is niks) en wordt links en rechts weer opgejaagd omdat de drukval door stroming te groot is geworden. Voor beiden worden boorplatformen in zee geplempt en wordt een deel van het product dat op dat moment niet bruikbaar of economisch te transporteren is afgefakkeld.

Blijft wel gewoon overeind staan dat aardgas, door zijn samenstelling, een veel (veel véél) schonere brandstof is dan diesel of benzine.
Gasbranders zijn ook veel beter regelbaar, 3 of 4-traps low-nox branders enzo. Een rookgasrecirculatie is in een stoomketel een zinnig ding maar in een verbrandingsmotor een bron van ellende en de doodsteek van je vermogen én rendement.

Een beetje een flauw voorbeeld die clio diesel. Hang je de motor daaruit in mijn auto heb je zomaar kans dat ie lachend 1 op 25 loopt. Ik rij ook aardig door, meestal middelde ik uit op 1 op 15 door hoofdzakelijk stadsverkeer. Maar die ene keer dat ik er op een dag 500 km mee over de snelweg sukkelde middelde de tank uit op 1 op 21. Met een 8-klepper, platte 4 boxer, dubbele 2*40 mm Dellorto stortkokers en soms zelfs nog een ingeschakelde airco.
@flutterby: maar dan nog is je tesla niet groener omdat jij groene energie koopt. Hij is juist grijs omdat je meer stroom verbruikt. Nou is grijze stroom beter voor het milieu dan diesel of benzine, maar dat is een andere discussie. Ik word zo moe van mensen die denken het milieu te redden door groene stroom te kopen, maar die ondertussen hun consumptie niet aanpassen.

“Ik kan wel met de auto de kinderen naar school brengen want ik rij toch elektrisch op groene stroom”
@lekbak: het is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot school of verwarming nodig is en hoeveel personen in de auto zitten. Voordeel van elektrisch rijden is wel dat kleine stukjes (zonder verwarming) bijzonder efficiënt en schoon zijn in vergelijking met een koud motorblok.

Maar ik kan mij een onderzoek herinneren dat een volle auto minder CO2 uitstoot heeft dan lopende mensen op vleesenergie ;)
@lekbak: Wat nou als je alleen maar van je zonnepanelen rijdt?
@Jochempie: Dan heb je een heel groot dak of rijd je ‘S winters niet.
@flutterby: Accu’s zijn wel nodig inderdaad. Maar goed, de echte grote oplossing ligt natuurlijk bij het inkorten van het woon-werkverkeer. Voor de uitstoot, voor het energienet, voor het leger krijgen van het wegennet, voor het onderhoud daarvan, geluidsreductie, noem maar op.
@Jochempie: willen we meer of minder energie verbruiken?

Eerst besparen, daar corrigeren.
@flutterby: Hier ben ik het trouwens volmondig mee eens!
@Jochempie: stel, op het hele stroomnet, worden 10 eenheden groene stroom opgewekt. De vraag naar stroom is echter 100, dus de overige stroom is grijs. Nu ga jij elektrisch rijden en is de vraag opeens 105. De energiecentrale, die itt zonnepanelen wel extra capaciteit heeft zal nu 95 eenheden op moeten wekken.

Vervolgens ga jij zonnepanelen zetten. Nu zijn er 15 eenheden groen en 90 grijs. Rij je nu groen? Nee, want als je stopt met elektrisch rijden is het de grijze centrale die terug gaat schakelen naar 85. De zonnepanelen blijven immers wel opwekken.

Alles wat jij meer gaat verbruiken dan wat er groen opgewekt kan worden is grijs. Elektrisch rijden is verbruik toevoegen en daarmee grijs. Ook als je groene stroom inkoopt. Want groene stroom inkopen betekent niet dat er iets veranderd aan de verhouding op het net.
@lekbak: Mijn punt is, wat als mijn eigen privé-zonnepanelen alle stroom opwekken die mijn elektrische auto nodig heeft? Off the grid, dus. 20 m2 is 20.000 km per jaar in NL.
@Jochempie: dan ben je alsnog niet groen, je had die zonnepanelen ook op het net aan kunnen sluiten.
@lekbak: Dit snap ik niet. Ja, het is efficienter als mijn zonnepanelen altijd afgeven aan het net, maar als je puur naar het systeem kijkt van elektrische auto plus zonnepanelen om ‘m op te laden, groener wordt het niet.
@Jochempie: die zonnepanelen zijn goed, en die auto is goed. Maar die auto word niet groener van die zonnepanelen.

Je moet het opwekken van groene stroom los zien van welke vorm van stroomgebruik dan ook. Groene stroom opwekken is goed, maar elke kWh groene stroom die jij gebruikt stroomt niet naar een ander. Waardoor er voor die ander grijze stroom opgewekt moet worden. Ga jij dus elektrisch rijden dan zal een energie centrale moeten werken voor de stroom die door jou ev niet het net op gaat.
@lekbak: Uiteindelijk is dat niet mijn probleem om op te lossen, omdat ik al verantwoordelijkheid voor mijn situatie heb genomen.
@Jochempie: de enige verantwoordelijkheid die je kunt nemen is minder verbruiken. Als jij zonnepanelen zet en daarom maar niet minder gaat verbruiken neem jij je verantwoordelijkheid niet.
@lekbak: Wat je zegt is onlogisch. Als alles dat ik gebruik van mijn eigen zonnepanelen komt, is dat de ultieme verantwoordelijkheid voor je eigen gebruik.
@lekbak: In jouw redenatie van zonnepanelen leggen, met slechts een marginaal verschil op de totale energiemix zou er dus niemand aan beginnen…. een goed begin begint bij jezelf ;)
@dutchneon: groene stroom kan je wel opwekken (door zonnepanelen dus oa) maar niet gebruiken. Itt wat vele mensen denken.
Wat ik niet versta is waarom ze niet standaard op elke electrische wagen het dak maken uit zonnepanelen niet om direct mee te rijden maar om tijdens stilstand de wagen bij te laden , zelf als is het maar 10 % is toch 10% gewonnen , ok er is de kostprijs maar zo duur zijn zonnepanelen nu ook niet meer !
@gorre: er zijn twee merken mee bezig, maar op een goeie dag win je hooguit 40 km.
@flutterby: m’n ouders rijden nooit (veel) meer dan 40 km per dag. Voor hen en voor vele particulieren is een elektrische auto en zonnepanelen in theorie een mooie oplossing. In de praktijk zijn ze nu nog te duur.
@dondeboer: zonnepanelen staan volledig los van de auto. Dat mensen ze combineren heeft te maken met het gebrek aan boerenverstand van mensen.
@lekbak: heb je gelezen waarop ik reageerde? Een zonnepaneel als dak van de auto levert niet zo veel bereik op, maar voor mensen die weinig rijden kan het genoeg zijn. En als het zonnepaneel onderdeel uitmaakt van de auto, dan zou je toch kunnen stellen dat ze er niet volledig los van elkaar staan.
@dondeboer: maar als die auto overdag thuis staat dan kan je die panelen beter op het dak leggen en overschot laden in de auto met bijv een Zappi.
@flutterby: its a numbers game, met slechts 100.000 auto’s die gemiddeld 25km per dag aan stroom genereren via eigen zonnecellen rijd je op jaarbasis al bijna 1 miljard kilometer aan volledig door zon aangedreven kilometers!
Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 120,5g /km is dat alleen aan CO2 besparing al 110miljoen KG aan CO2 uitstoot die niet meer plaats vind.

Maar vergeet niet dat er nog veel meer uitstoot is, waaronder Stikstofoxide, Koolwaterstoffen (PAK’s en VOS) en Fijnstof, ga die er bij tellen en je snapt dat er heus wel een case te maken is voor zonnecellen op auto’s.

Verder ben ik de discussie van groene stroom en grijze stroom zat. Bedenk dat de uitstootcijfers enorm zijn in onze dichtbevolkte gebieden (en die hebben we er genoeg in NL). Als je die centraal verlegd naar verbranden van fossiel in optimale centrales, heb je geen stinkende inefficiënte verbranding in auto’s meer nodig.

Natuurlijk die uitstoot heb je wel, maar niet meer midden in gebieden waar 10duizenden mensen wonen!

Alleen al om die reden roep ik al een paar jaar dat als de sodemieter alle stadsbussen verplicht elektrisch rijden, dat is vrij eenvoudig te realiseren met een vast patroon wat ze rijden en de allerbeste business case om snel uitstoot te verlagen in dichtbevolkte gebieden
@dutchneon: eens, maar de numbergame wordt niet gewonnen door mobiele zonnepaneel, maar door één die vast ligt op het dak.
@flutterby: Overal toepassen! waarom denk je dat ze massaal op caravans en campers geïnstalleerd worden die maar een paar weken per jaar gebruikt worden? Als alle Tesla’s tot nu toe uitgerust waren met zonnepanelen hadden we inmiddels al meer als 9 miljard kilometer extra op zonnestroom gereden.
Als je rekent met de reguliere 35euro per ton co2 praat je al over een 1,2 miljoen euro

Mijn zwembadverwarming is ook off the grid met zijn eigen warmtepomp en accu, dus geen zon = geen verwarming. Ga toch niet zwemmen als het buiten regent of slecht weer is en 25 graden is genoeg!
@dutchneon: dat is toch zonde? Dat zonnepaneel op die camper ligt er een beetje te liggen zodra de accu vol is. Had dat zonnepaneel op een dak gelegen dan was alle overtollige opbrengst het net ingegaan.

Dat zonnepaneel van je zwembad net zo. Zodra de accu vol is doet die niks meer, en op het dak van je huis hadden de buren er een bak koffie van kunnen zetten.

Numbers game, maar alleen als ze op het net aangesloten zijn.
@lekbak: panelen op mijn huis zijn gewoon gekoppeld aan het net. Set waar ik het over heb zijn simpelweg niet aangesloten omdat ik anders een kabel van 120 meter door Mn tuin moet gaan trekken. Heb dus simpelweg een nieuw stroompunt achterin de tuin gecreëerd ;)
@dutchneon: een zonnepaneel heeft een jaar nodig om zijn eigen productieuitstoot goed te maken. Voor enkel verbruik in de zomer is een luxe keuze, geen duurzame keuze.

Als we CO2 als een wereldwijd probleem zien zouden we hier helemaal geen zonnepanelen moet willen, maar lekker rond de evenaar inzetten. In Spanje is de opbrengst al tweemaal zo hoog als hier.
Lijkt mij helemaal niet handig. Op een vaste plek is de zonopbrengst onder de streep veel groter, kans op schade is bij een auto veel groter en daarnaast lijkt het mij ook onnodig ingewikkeld. Jammer dat milieuvriendelijk denken zo vaak strandt in symboolpolitieke oplossingen ‘omdat het idee van je eigen energie opwekken zo leuk is’. Gemeenschappelijke energieprojecten leveren een veel grotere milieuwinst op.
@weetikveel: Voor mijn vrouw zou de Sono Sion genoeg opladen om nooit te laden of te tanken, misschien in de winter een enkele keer.

Voor iedereen wie met de auto naar z’n werk gaat het niet lukken om je auto met zonnepanelen op te laden, hooguit als je werkgever het dak vol legt.
@flutterby: Niet helemaal waar, mijn vrouw doet bijna de hele week met de lading van het weekend. En als we de model 3 hebben lukt dat zeker. We hebben ruim 13Wp liggen, Oost-West en pakken op een goeie dag gemiddeld 70-80kW
@dutchneon: laat je niet wijs maken dat je vrouw aan de weekend lading genoeg heeft! Elke dag even “stekkeren” om bij te vullen..
@flutterby: alleen haar auto… zelf stekkeren we wat regelmatiger :D
@weetikveel: Soms moet je ook in aantallen denken, als een autofabrikant kiest om een populair model wereldwijd verkocht model te voorzien van zonnecellen, praat je meteen over hele grote aantallen. Als het dan maar 500Wp is, zijn het per 6-8 auto’s wel een compleet huishouden aan stroom wat ze niet van het net halen!

Verder is het dak prima geschikt, een dak is niet erg schade gevoelig, de motorkap is wel gevoelig maar één van de makkelijkst te vervangen onderdelen van een auto ;)
Er is nog een simpelere manier: thuis opladen uit 100% gegarandeerd duurzame energie uit Nederlandse wind of zon. Verschillende energie bedrijven bieden dit aan, en accountants zoals pwc onderzoeken en certificeren dat dit ook daadwerkelijk 100% duurzaam is opgewekt. Als nu heel NL ineens op electrisch rijden overcshakelt is er misschien niet genoeg duurzame energie, maar daar zijn we nog ver weg van.
@jag1960: er zijn ook niet genoeg elektrische auto’s..
@jag1960: en als je nou niet laadt uit die groene stroom, fakkelen ze die stroom dan af?
Zonnecellen in het dak nieuw??? Ik heb jaren lang een VW Passat W8 uit 2003 gehad en die had ze al. Zorgde ervoor dat de blower id auto kon blijven draaien en het koeler in de auto bleef. Niet echt nieuwe techniek dus.
@rallye: heerlijke wagen is dat! Mijn vroegere buurman, in de tijd dat ik nog thuis bij pa en ma woonde, had er ook 1, een sedan in een soort Turquoise-achtige kleur, wat ik persoonlijk supermooi vond! Hij had hem destijds nieuw gekocht en ik weet nog dat niemand die W8 kende. Ben benieuwd of die auto nog steeds in NL rondrijdt.
Voor who the hell is dit een advertorial? Kan er geen advertentie tekst uit halen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).