• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel auto’s verkocht Volkswagen in 2018

Auteur: Loek, gepost 10 januari 2019 om 22:01 – 31 Reacties

Dit kost de VW Arteon met 190 pk 2.0 TFSI


De hele wereld wordt geserveerd. Dat resulteert in flinke cijfers.

Qua cijfers valt er deze week een hoop te melden. Elk automerk presenteert tijdig haar verkopen over het afgelopen jaar. Bizarre nummers hebben we nog niet écht gezien. Ja, 255.000 Porsches is veel, maar met de enorm populaire Macan, Cayenne en Panamera is Porsche geen ‘exclusief supercarmerk’ meer. En daarover gesproken: 4.800 McLarens is ook een grote stap voor de Britse supercarbouwers, maar valt weer in het niet bij zowel Porsche als SEAT, laatstgenoemde wist (op relatief kleine schaal, want niet wereldwijd) bijna 520.000 auto’s op hun naam te zetten. Grote getallen, maar de moeder der, eh, alles komt even vertellen hoe het moet.

Volkswagen verkocht wereldwijd in 2018 namelijk 6.244.900 auto’s. Ook hier is er daardoor sprake van een record, maar met de hakken over de sloot. Vergeleken met 2017 (6.230.300 auto’s) een toename van ‘slechts’ 0,2%. Daar er in Zuid-Amerika 13% meer is verkocht, gaat het om kleine aantallen (474.000 auto’s in 2018 vs 419.200 in 2017). Het grootste verlies word geleden in Azië (met name China), waar de 1,7 rode procenten een afname van 3.342.800 naar 3.285.600 auto’s betekent. Bijna het dubbele wat ze in Zuid-Amerika winnen, word verloren in Azië. De grootste percentuele domper valt in Noord-Amerika, daar moet VW 3 procent inleveren. Had ‘VW’ ze maar niet moeten uitschelden.

Voor VW heeft het succes (nog) niet te maken met elektrospul. De e-Golf ging zo’n 50.000 keer over de toonbank, maar door de beperkte range is het nog geen klapper. Het zijn voornamelijk de SUV’s waar VW winst boekte: er werden zo’n 38 procent meer SUV’s verkocht dan vorig jaar. Met name de hippe T-Roc beleeft een goed debuutjaar, maar ook de Tiguan blijft populair. Met de introductie van de T-Cross is de kans groot dat steeds meer mensen een VW-SUV kunnen betalen. Momenteel is een vijfde van de verkochte Volkswagens een SUV/crossover.

VW staat op het punt om hun portfolio enorm uit te breiden met volledig elektrische modellen en nog meer SUV’s. Wat dat betreft was 2018 een bufferjaar: in 2019 gaan we weer dikke records zien. Tenminste, zo hoopt het Duitse merk.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Zoveel kost de Volkswagen ID.3-instapper met kleinere accu
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, China, SUV, verenigde-staten, Volkswagen

Vorig bericht: « Lewis Hamilton doet zichzelf een peperduur optrekje cadeau
Volgend bericht: Toyota verpest het eigen Supra-feestje »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    10 januari 2019 om 22:08

    Verkauf Wagens

    Login om te reageren
  2. qwerty1234 zegt

    10 januari 2019 om 22:26

    Ik ben wel benieuwd of de arteon het goed doet. Prachtige wagen!

    Login om te reageren
    • autodidact zegt

      10 januari 2019 om 22:38

      @qwerty1234: mooi en apart van buiten ja, maar dat zie je er aan de binnenkant niet vanaf.

      Login om te reageren
    • Boomer zegt

      11 januari 2019 om 11:01

      @qwerty1234: Ik ook want ik was al vanaf september aan het wachten om er een te bestellen. Uiteindelijk na 4 maanden wachten en aan het lijntje gehouden te zijn voor VW gekozen voor een C200 coupé. De 2.0 TFSI is (nog steeds) niet bestelbaar omdat ze hem niet (succesvol) door de WLPT cyclus heen krijgen. Dus dan blijft de 150PK versie over of de 280 PK. 150 is echt te weinig op de arteon 280 pas niet in mijn leasebudget.
      Uiteindelijk dus geforceerd naar Mercedes gegaan (geen spijt van overigens) terwijl ik al jarenlang trouwe VAG klant was.
      Kortom ik denk dat dat de verkopen van de Arteon geen goed gedaan heeft als je voor 1/3 van het jaar een hele range niet kan leveren.

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    10 januari 2019 om 22:27

    14.000 auto’s verschil..het lijkt weinig maar das toch best fors, er zijn dagen bij dat ik geen eens 14.000 auto’s op een dag zie.

    Login om te reageren
  4. patrick_koning zegt

    10 januari 2019 om 22:32

    Hier in Mexico zie ik ze bij bosjes rijden, dan met name de Jetta 2019, jullie oude Polo en Vento als huurauto.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      10 januari 2019 om 23:02

      @patrick_koning: hebben ze daar geen vw fabriek?

      Login om te reageren
      • patrick_koning zegt

        10 januari 2019 om 23:30

        @lekkaah: alles is hecho en Mexico.

        Login om te reageren
  5. appeltaartislekker zegt

    10 januari 2019 om 23:25

    Ik ben nu ook benieuwd naar de cijfers van Toyota.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      11 januari 2019 om 13:49

      @appeltaartislekker: Meestal richting de 8 miljoen geloof ik, maar een artikel met bron zou fijn zijn ja @720s

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        11 januari 2019 om 21:44

        @fanboy: de info van VW (en de andere merken) komt uit een persbericht, die hebben we van Toyota nog niet ontvangen voor zover ik weet. We doen ons best!

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          11 januari 2019 om 23:05

          @720s: rustig aan hoor :)

          Maar ben wel benieuwd. Want volgens mij worden er nog altijd de meeste auto’s met een Toyota badge verkocht. Maar kan alleen cijfers van het hele concern vinden

          Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    10 januari 2019 om 23:56

    ik dacht hier te kunnen lezen hoeveel de VAG groep verkocht heeft, SEAT, SKODA, VW en Audi zijn toch bijna zo goed als hetzelfde van interieur, zelfs de Urus is een verbouwde Q8 tenslotte.

    Is er dus ergens een lijst of optelsom die van VW tot en met Scania gaat? En is het dan het concern dat wereldwijd de meeste auto’s heeft verkocht?

    Login om te reageren
    • chrisvonmeer zegt

      11 januari 2019 om 06:35

      @jantje_555: ja die is er en die is heel makkelijk te vinden. Tegelijkertijd als je zelf te lui bent om te googlen, ga ik het ook niet voor je doen.

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        11 januari 2019 om 19:00

        @chrisvonmeer: ooh vriendelijk hoor…als jij eens hulp nodig hebt zal ik eveneens een langer antwoord typen dan het antwoord gewoon te geven.

        Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      11 januari 2019 om 09:06

      @Jantje_555: vag is met gemak het grootste concern, alleen al omdat ze zoveel merken onder zich hebben.

      Login om te reageren
  7. bimmert zegt

    11 januari 2019 om 00:30

    Dat zijn er 6 miljoen en een beetje teveel…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 januari 2019 om 07:40

      @bimmert: ruim zes miljoen mensen zijn het daar een beetje mee oneens.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2019 om 05:23

    Is het ze toch nog gelukt. Is er ook nog een overzicht welke modellen er goed en welke juist veel minder verkocht zijn?

    Login om te reageren
  9. monsieurleloure zegt

    11 januari 2019 om 08:54

    2018 was een bufferjaar? Ze worden al gekker bij VW, hoop dat er dit jaar een stuk minder van verkocht worden. Geeft in ieder geval meer variatie op de wegen

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      11 januari 2019 om 10:13

      @monsieurleloure: Hoe krijg je het voor mekaar om negatief te worden op iets wat niet negatief is? Echt ,wat ben jij een flauwe vent.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        11 januari 2019 om 12:29

        @dijan: wat is er flauw aan? Ze zijn de laatste tijd redelijk vaak negatief in het nieuws geweest. Dus jouw redenatie gaat niet helemaal op!

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        11 januari 2019 om 12:32

        @dijan: Jaloezie?

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          11 januari 2019 om 14:26

          @wimof: ?

          Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        11 januari 2019 om 14:25

        @dijan: Ik ben flauw…
        Ik heb net wat zout op mijzelf gestrooid, het hielp weinig.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      11 januari 2019 om 13:11

      @monsieurleloure: En wat rijd u dan om de variatie op de weg te bevorderen?

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        11 januari 2019 om 14:24

        @dirkv: Mercedes en Alfa Romeo, driemaal raden welke nu ter reparatie bij de garage staat…

        Login om te reageren
        • hape zegt

          12 januari 2019 om 19:50

          @monsieurleloure:
          De Mercedes, tenzij je met de Alfa ernstig de bocht uit bent gevlogen.

          Login om te reageren
  10. hotze zegt

    11 januari 2019 om 12:29

    Wow, wist niet dat de helft ervan in chinatown wordt verkocht. Echt whopping veel.

    Login om te reageren
  11. bimmert2017 zegt

    11 januari 2019 om 13:07

    De verwachting voor 2018 was consolidatie, 14k is weinig op dit soort enorme aantallen. 2019 en met name 2020 wordt een flinke groei verwacht.

    Login om te reageren
  12. artje zegt

    13 januari 2019 om 21:37

    Zelf éénmaal een keer een nieuwe VW aangeschaft, na jaren geld opzij gelegd te hebben..Maar weet wel dat ik persoonlijk niet meer ga bijdragen aan de verkoopstatistieken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North