Officieel: nieuwe Volvo S60 geen kilometervreter

Auteur: , 49 Reacties
Volvo

In traditionele zin van het woord.

Bij een Volvo met een kilometerstand van om en nabij de half miljoen, dan denk je al gauw aan een diesel. Zulke aantallen gaan we bij de nieuwe S60 niet zien, in elk geval niet met deze brandstof.

Volvo Cars heeft vandaag bekendgemaakt dat de nieuwe S60 de eerste Volvo zal zijn zónder dieselmotor. De auto wordt enkel in combinatie met een benzinemotor op de markt gebracht. Het is de start van een nieuw offensief. Vanaf 2019 komt elke nieuwe Volvo met een milde hybride benzine, plug-in hybride benzine of volledig elektrische aandrijflijn. Uiteindelijk zal de benzinemotor ook uitgefaseerd worden en stapt Volvo over op volledig elektrische auto’s. Håkan Samuelsson is de CEO en zei er het volgende over:

Our future is electric and we will no longer develop a new generation of diesel engines,.. We will phase out cars with only an internal combustion engine, with petrol hybrid versions as a transitional option as we move towards full electrification. The new S60 represents the next step in that commitment.

De nieuwe S60 komt in eerste instantie met een reeks viercilinder Drive-E benzinemotoren en twee plug-in hybride varianten op de markt. Mild hybrides volgen een jaar later. De productie van de nieuwe S60 gaat in de herfst van start. Volvo produceert de S60 in een nieuwe fabriek in Charleston, South Carolina.

Ben je ook anti-diesel? Check onze recente artikelen daarover, want ook merken als Toyota, Nissan en Suzuki stoppen met diesels.



49 reacties

Ik zie de benzineprijs alweer stijgen. Iets met vraag en aanbod…
@henk_he: Prima als de diesel dan maar lager wordt en verkrijgbaar blijft.
@sketcher: Jaaa lijkt mij heerlijk. 1 op 23 rijden en 20 euro betalen per tankbeurt, kijk er nu al naar uit <3
De belangrijkste vraag is of de nieuwe hybride setup óók zonder grote problemen de half miljoen km haalt.
@dare2think: benzine* hybride heeft weinig nut met deze kilometervreters aangezien het slechts een klein deel is in vergelijking met het aantal km op benzine.
@dare2think: autoblog denkt van niet
@dare2think: Ja hoor, gewoon keurig zijn beurtje geven. Dan kom je al een heel eind. Zeker die hybride’s gaan een eind komen. Die rijden tot 50 km/u grotendeels op de elektromotor, die dan een veel groter rendement heeft. Het ‘zwaarste’ voor een verbrandingsmotor zijn juist dat soort snelheden, terwijl bij snelweggebruik juist die verbrandingsmotor in zijn element is. Dus dat komt wel goed.

Ja, ten opzichte van een oude 740 zal het tegen kunnen vallen. Veel kaler en langzamer vind je ze ook niet. Qua veiligheid destijds hoogstaand, nu hopeloos verouderd. Zo slecht is het allemaal niet tegenwoordig ;-)
@willeme: alleen het verbruik zal bij de hybride kilometervreter tegen gaan vallen… want de kilometervreters die ik ken rijden toch echt voornamelijk snelweg… en dan moet de benzinemotor de elektromotor accu etc ook meezeulen…
@peug206: Ah, ja. Die kon ik zien aankomen.

Op hele lange ritten heb je gelijk. Ga je op vakantie met een XC90 T8 en rijdt je constant boven de 200, dan is de (50 liter) tank in 2,5 uur leeg. Toevallig rijd mijn vader er elke dag mee op de snelweg en haalt volgens mij zo’n 1 op 15-16 gemiddeld. Met 430 pk, 600 Nm, 7 zitplaatsen en 2.250 kilo is dat volgens mij een uitstekende score.

Pas als je flink over de toegestane snelheid gaat, stijgt het verbruik enorm. Laadt je de accu’s altijd op en rijd je tussen de 0 en 140 km/u dan is een goed verbruikscijfer prima te halen.
@willeme: yep een uitstekende score. Alleen jammer dat die waarden ten opzichte van een benzinemotor alleen dus gelijk zijn gebleven met een aantal jaar terug. Het rendament ligt hoger omdat die elektromotor erin zit, niet omdat de auto zelf zuiniger is. En dat is het grote pluspunt van een diesel in dat segment juist…. voor de ritten van 75< km werkverkeer is het onzin om überhaupt nog diesel te rijden. Maar met 50.000km per jaar wat de doelgroep is van deze "kilometervreters" is benzine nog ver in het nadeel.
@peug206: Probeer met een oude XC90 maar eens op 1 op 15/16 uit te komen…
@zelfrijikeenbarrel: met de bovengenoemde rijstijl lukt dat.
@willeme: Verbruikscijfers als je puur naar benzine kijkt is dat op zich best goed ja. Maar je vergeet daarbij dat de totale energieverbruik natuurlijk hoger is. Je verbruikt namelijk ook de energie die in de accus zit. Je hebt dan ook nog 9kW accu verbruikt. Benzine levert voor 1 liter 9kW. Dus als je die liter erbij optelt hoeveel heb je dan gemiddeld gereden? Dus stel je hebt 50km gereden met 1 op 15, dan heb je 3.33 liter verbruikt. Maar ook electriciteit met dezelfde energie van 1 liter, dus totaal 4.33 liter. Dan kom je uit op een gemiddelde van 1 op 11.5. Dat is ineens niet heel erg indrukwekkend. En uiteindelijk is dat de impact op het milieu. Nu kan die 9kW uit hernieuwbare energie komen, etc etc. Onderaan de streep is dat het een grote auto is, die veel energie vereist om in beweging te zijn.
@hiostu: Ja en nee. Natuurlijk is wordt er ook elektriciteit geleverd. Het rendement is op lage snelheden (wanneer de elektromotor meehelpt) vele malen hoger dan een verbrandingsmotor. De elektromotor kan hier veel spaarzamer met de energie omgaan. Vice verse is het ook zo. Op hoge snelheden is het rendement van een elektromotor juist veel lager.

Als we die 1 op 11,5 gemiddeld aanhouden, voor een een 2.250 kg zware SUV met 430 pk is 11,5 zonder elektrohulp een keurige score! Ik kan er geen eentje bedenken die dat haalt, namelijk.
@willeme: Ja, maar het is een 2250 kg SUV door alle extra electromotoren en accu’s. Daarnaast spreek je die 430 pk niet aan met het beschreven rijgedrag. Als je dat wel gaat doen, dan is je verbruik nog vele malen hoger. Een BMW X5 28i haalt ook ongeveer 1 op 11,5 en weegt ook 2000kg.
@hiostu: Nooit ‘maar’ achter ‘ja’ zetten ;-)

Alle auto’s met veel vermogen kunnen relatief zuinig als je ze relaxed op koppel rijdt. Uiteraard neemt het verbruik flink toe als je het aanspreekt.

Goed vergelijk met die BMW X5. Die zal namelijk aanzienlijk meer verbruiken en qua prestaties niet eens in de buurt komen van de T8. Die moet namelijk alle newtonmeters uit een turbootje persen en heeft geen elektromotor klaar staan.

Begrijp mij niet verkeerd, ik houd van dikke diesels. Ik zal laatst in een X5 3.0d en de loop van zo’n zes-in-lijn diesel is magistraal. real-world performance en verbruik is ook uitstekend.

De het hybridesysteem van de XC90 T8 biedt gewoon weg meer voordelen. Je hebt en flinke prestaties als je dat wil hebben. Het is echt een vlotte auto. Als je rustig rijdt, is je verbruik zeer acceptabel. Gebruik je de accu’s goed, dan is de auto erg zuinig (op benzine ;-)).

Overigens is niet alles perfect bij zo’n T8. Op Autobahnsnelheden gaat het hard, boven de 200 moet de benzinemotor alles zelf doen en de voorwielen hebben soms moeite met de 330 pk’s op de voorwielen. Het is geen ‘echte’ vierwielaandrijver.

De T8 is een compromis. Afhankelijk van hoe je hem gebruikt kan het een geweldige auto zijn. Rijd je 3 keer op en neer naar Italië, dan zou ik een dikke diesel overwegen ;)
@willeme: Ja achter maar kan prima, zolang je zelf maar beseft dat het nee betekent en dat was ook mijn bedoeling ;). Als jij die BMW X5 28i opdezelfde manier rijdt als die T8 om tot dat 1 op 15 verbruik te komen, dan lukt het daarmee ook om tot de 1 op 11,5 te komen. Dus voornamelijk rechts hangen en langzaam optrekken. Dat zul je namelijk met de T8 moeten doen, anders haal je dat 1 op 15 verbruik ook echt niet.

Ik ben zelf geen fan van de huidige hybride oplossingen. Het levert in de praktijk gewoon te weinig op. Alsof ze in de begin dagen een paard met wagen uitrusten met een extra motor. En dan als het paard moe was, de paard in de wagen plaatsten en de motor dan gebruikten. Ga dan gewoon voor volledig elektrisch. Misschien dat de 48v mild hybride systemen nog wat gaan opleveren.
@hiostu: Nee, daar zit juist het grote verschil. Juist die elektromotoren leveren veel koppel van 0 toeren. Je kan echt vlot door het verkeer heen loodsen en alsnog die 1 op 15-16 halen (mits je niet te ver van je huis werkt), mocht dat verder dan 100 – 150 km zijn dan vervalt het voordeel en zal de BMW inlopen qua zuinigheid. Daar zit echt een enorm verschil in.

Dat je geen fan bent, dat mag. Uiteindelijk is en blijft het een compromis. Het is met name hoe je de auto gebruikt. Bij de Volvo heb je meer mogelijkheden. De XC90 is véél sneller dan de X5 sDrive28i en kan ook nog eens véél zuiniger zijn.
@willeme: “De XC90 is véél sneller dan de X5 sDrive28i en kan ook nog eens véél zuiniger zijn.”

Dat eerste is waar, dat tweede betwijfel ik ten zeerste. Tot nu toe zijn alle hybride autos in ons wagenpark echt niet zuiniger dan de gewone benzine tegenhangers. En daar zit een bonus malus constructie aan, dus die mensen rijden zo zuinig mogelijk. Er zijn erbij die rijden 100 op de snelweg als max snelheid. Het is zelfs zo erg dat hybrides niet meer geleased mogen worden. Het heeft simpelweg geen nut, behalve voor de bijtelling. En dat gaat over een wagenpark van 400+ auto’s.
@hiostu: Vergeet ook niet dat meer gewicht ook meer slijtage aan remmen, banden, ophanging (en sterker uitgevoerde onderdelen) betekent en dus iets hogere onderhoudskosten aan die zaken. Leuk dat je motor minder vervuilt; maar ik laat liever de motor een keer spoelen dan dat ik 4 remschijven een keer extra moet vervangen …
@dawwg: Die hybrides remmen vooral elektrisch, slingeren de generator daarbij aan en winnen remenergie terug. Alleen bij noodstop en onder de 5 km/u worden de mechanische remmen ingeschakeld. Ik heb bij mijn vorige hybride 300k km gedaan met het eerste setje remblokken.
@willeme: Ik moet zeggen, dat valt me serieus mee. Ik ging er eigenlijk van uit dat je in de praktijk gewoon op 1 op 10 uitkomt. Een serieus nadeel is wel dat je in de basis een voorwielaandrijver hebt. Ik had een tijdje een XC60 zonder AWD en dat gekrabbel van de voorwielen in combinatie met een weinig subtiele tractiecontrole word je snel zat. En oh ja… het viercilindergeluid… ;-)
@peug206: ik rij nu een Volvo V60 D6. Woon-werk is 125km enkele reis, waarvan ik er zo’n 50 elektrisch kan rijden (dankzij de volle accu waarmee ik vertrek en regeneratie onderweg). Dus ondanks de vrij lange rit doe ik toch 40 procent elektrisch. Nu weet ik niet of de werkgever de elektriciteit duurzaam inkoopt maar thuis doe ik dat wel via Qurrent. Het dieselverbruik is ondanks de oldskool vijfcilinder met zestraps automaat 5,0l/100km (en ik rij Vmax+30 als er ruimte is).

Ik denk dat je moeite hebt om dat na te doen in een dieselgestookt koekblik zoals een Corsa 1.3 CDTI. Op de korte afstand is een hybride nog veel meer in het voordeel.
@willeme: Klinkt als een sluitend verhaal, maar er is nog één puntje: wat als de accu leeg is midden op de snelweg. Dan mag de verbrandingsmotor (koud) meteen vol aan de bak. Dat geeft extra slijtage.
@dare2think: in de hoogste versnelling bij <2500 toeren zal dat wel meevallen lijkt me. Tenzij je 140 rijdt natuurlijk
@henk_he: de plus doet ’t niet, 140 plus bedoel ik
@dare2think: Nee. De motor wordt al verwarmd ‘klaargezet’. Wanneer de accu leeg aan het raken is, wordt de motor al stilletjes bijgezet.
@willeme: Weer wat geleerd.
@dare2think: Ik vraag me vooral af hoe het zit met de temperatuur van de olie wanneer veel stadskilometers gemaakt worden met een hybride. Gevoelsmatig zal de benzinemotor dan steeds maar voor korte tijd aanslaan, vooral om de accu bij te laden. Terwijl het algemeen bekend is dat iedere verbrandingsmotor zo vaak mogelijk volledig op bedrijfstemperatuur moet komen, juist de olie om ophoping van condens en de vorming van sludge te voorkomen. Hoe is dit bij een hybride geregeld? Want dat is tamelijk cruciaal voor een lange levensduur.
@mgmgb: De motor wordt “warm” gehouden door zo af en toe te draaien.

Hoe dan ook, er wordt wel lekker veel gespeculeerd over hybrides die niet degelijk zouden zijn, maar de Prius is zo ongeveer de betrouwbaarste auto en hebben wel vaker de miljoen kilometer gehaald. 500K is in ieder geval al helemaal geen probleem. Alles met originele accu pakket.

Diesel is alleen maar complexer geworden met allerlei levensduur problemen (sowieso EGR e.d.)
Degelijkheid was voorheen nooit een issue bij een Volvo, wat er niet opzat, kon ook niet kapot. Motorisch ging het ook heel lang goed, met hele degelijke blokken. Maar nu met alle elektrische gizmo’s en electronica gaan we het meemaken. De nieuwe V90 is in ieder geval nog niet geheel uitgekristalliseerd en probleemloos.
@marinepower: noem 1 moderne auto die na introductie probleemloos was. Het is geen excuus, maar wel de realiteit
Die huidige schrale vierpitter Volvo diesels zal ook niemand gaan missen. Een hybride setup lijkt me ook gewoon de toekomst (voorlopig). Alleen zou je deze gecombineerd met een diesel een nog lager verbruik opleveren. Maar dit is wellicht niet schoon genoeg te krijgen, zeker niet als de motor steeds afslaat en dus roetfilters en het NOx aftertreatment systeem afkoelen.
@trustmeiamanengineer: er is niks mis met de D4 imho. Heb er 200.000km probleemloos met gereden. En hard. Dat gaat prima met de 400nm en 190pk.
Waarom slijt een benzinemotor sneller dan een diesel? Kan iemand me dat is heel simpel uitleggen?
@dromedaris: Slijt niet sneller (tegenwoordig)… Het komt omdat ‘vroeger’ een dieselmotor nog veel sterker en zwaarder was uitgevoerd (dan een vergelijkbaar benzineblok) vanwege de hogere temperaturen en krachten in het blok. En omdat een diesel natuurlijk minder toeren draait. Maar tegenwoordig met turbo’s, hogere torentallen voor diesels en directe benzine inspuiting voor benzine motoren maakt het allemaal weinig meer uit denk ik.
@dromedaris: Door de hogere drukken die bij Diesel ontstaan worden er vaak sterkere materialen gebruikt waardoor hij slijtvaster is. Daarbij is het toerental wat een diesel draait vele malen lager. Dus minder omwentelingen van de motor. Wat ook minder slijtage geeft.
Als je bijv. een ouwe Mk1 Zafira pakt.
De basis 1.6 90pk draait bij 120km/h 4000toeren.
De basis diesel zit dan rond de 2800 toeren (als ik me niet vergis). Dat zorgt gewoon voor minder slijtage.
Daarom loopt een US V8 (vooral de oudere blokken) maar zo door. Die draaien diesel toerentallen en slijten daardoor veel minder.
@e34m5touring:
Eigenlijk ook gek dat er geen totaal aantal gemaakte omwentelingen stand bestaat. Vast wel ergens in de ECU, maar niet op het dashboard.
Zegt toch veel meer dan een kilometer stand.
@harrie: Er is (als ik me niet vergis) een 60ties Corvette geweest met een total RPM meter. Eigenlijk zou een draaiuren meter zoals op machinerie en boten eerlijker zijn. Dan weet je echt hoeveel de motor gedraaid heeft. Ook alle uurtjes stilstaand in de file bijv.
@dromedaris: zoals de anderen al zeggen, er zit minder energie in een liter benzine dan in een liter diesel dus om hetzelfde vermogen te leveren moet je meer toeren maken en dat zorgt gewoon voor meer slijtage.
Volvo en Lotus behoren beide tot Geely. Benieuwd of in de nieuwe Exige en Evora (2020) Volvo-motoren komen te liggen en/of ze hybride techniek in de Lotuswagens gaan steken. Huidige Toyota als leverancier zie ik niet gebeuren.
PS. In België is de diesel nog de lieveling van de lease-maatschappijen. Gaan deze firma’s ook het benzine-hybride verhaal volgen?
@ericc: Er gaan al de nodige geruchten dat Lotus de benzinemotoren van Volvo gaat afnemen. Grootste uitdaging schijnt de koeling van de blokken te zijn en alle onderdelen die daarvoor nodig zijn. Qua afmetingen en prestaties past het blok uitstekend bij een Lotus. Zeker die versie met turbo en supercharger!
!
Moest er nu nog een samenwerking tussen volvo en koenigsegg zijn ben ik helemaal tevreden. Een S90 met een ongeblazen agera V8…. Kan maar blijven dromen(niet dat ik hem kan betalen). Maar ik heb wel een zwak voor volvos
Een collega van me kreeg, een paar weken geleden, bij de garage van zijn preemieoem hybride Duitser de opmerking om niet zo veel uitsluitend elektrisch te rijden o.w.v. mogelijke stukken aan zijn wagen. Hij woont nog geen 20km van zijn werk en doet dat zoveel mogelijk elektrisch.
@w0ut: kun je dit uitleggen? Ik snap het namelijk niet zo goed.
Zuiver elektrisch rijden betekent:
Minder draaiuren motor -> minder oliewissels, luchtfilters, oliefilters, benzinefilters, aandrijfriemen, distributieriemen, manuren,… -> minder inkomsten voor de garage.
@stijnvermeersch: En dat is vooral ook de reden dat elektrificatie van het wagenpark met zorgen door de BOVAG-leden wordt bekeken.

Eens in de 80k km nieuwe banden. En dat is dan je hele onderhoud …. Daahaaag onderhoudsmelkkoetje….
eigenlijk passen dit soort vooruitstrevende beslissingen best goed bij Volvo. Was destijds geloof ik de eerste met airbags, gordels achterin, overdrive bij de automaten.
Die kan van de shortlist, helaas. Net nu ze toch best een lekker setje diesels op de markt hebben gezet. Een D5 of D4 zelfs lijkt me een erg nette concurrent voor een 2.0 TDI, 320d of C220d.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).