Spyker B6 Venator is gebaseerd op de Artega GT

Gepost op 05-03-2013 om 22:21 door - 44 Reacties »

Spyker B6 Venator versus Artega GT
Het profiel van de Spyker B6 Venator kwam ons al zo bekend voor! De Lotus Evora was de eerste gok, maar het blijkt de Artega GT te zijn.

In 2007 hoorden we voor het eerst iets over Artega, het project van Klaus Dieter Frers (oprichter van toeleverancier Paragon). Zijn doel was om een kleine sportieve coupé met zo’n 300 pk op de markt te brengen. De Artega GT kreeg lovende kritieken van de pers en schopte het tot EVO car of the year. Daarmee vormt het Artega GT chassis een betere basis dan Spyker tot nu toe heeft gehad.

Dat een prijs geen instant recept is voor succes werd in het geval van Artega ook weer pijnlijk duidelijk. De verkoopaantallen waren niet hoog genoeg, mede gezien het stevige prijskaartje ten opzichte van concurrenten zoals de Porsche Cayman. Na diverse loze beloften, nieuwe investeerders en samenwerkingsverbanden ging de boel vorig jaar failliet en werden de restanten opgekocht door Frers/Paragon.

V6 van Volkswagen
De Artega werd aangedreven door de bekende 3.6 V6 van het Volkswagen concern. Standaard levert de atmosferische V6 300 pk, terwijl Spyker voor de B6 Venator een vermogen van meer dan 375 pk claimt. Dat is een forse vermogensstijging voor een atmosferische motor, maar er zijn diverse tuners die er met turbo’s veel meer pk’s uit weten te peuren.

Ingewijden melden echter wel dat een motorendeal met Volkswagen nog verre van rond is. Gezien het trackrecord van Spyker en de Chinese aandeelhouders (Youngman) is het ook niet ondenkbaar dat het antwoord uit Wolfsburg een besliste NEIN kan zijn.

Dat het platform van de Artega GT ingezet kan worden, lijkt al veel waarschijnlijker. Eigenaar Paragon heeft geen plannen meer om de Artega GT nog te bouwen, maar blijft wel bestaande klanten ondersteunen met onderdelen en onderhoud. Extra omzet van de licentie van het platform of zelfs het gedeeltelijk bouwen van de B6 Venator zal Paragon vermoedelijk niet snel afslaan.

Victor Muller geeft de Artega GT in feite een tweede leven met een veel spannender jasje en de “illustere” naam Spyker. Hij schroeft het vermogen op van 300 pk naar 375+ pk, maar tegelijkertijd stijgt de prijs nog harder. Een Artega GT had een prijskaartje ex belastingen van 70.000 euro, de richtprijs voor de B6 Venator is 125.000 euro.

Of het een haalbare kaart gaat zijn, is nog even koffiedik kijken. Het grote voordeel is in elk geval dat de B6 Venator relatief snel op de markt gebracht kan worden omdat het grootste deel van de ontwikkeling al door Artega is gedaan. Resten alleen nog de vragen of er genoeg klanten te vinden zijn die de stevige prijs van de B6 Venator willen betalen, en of het Volkswagen concern Spyker hun motoren gunt. Als dat laatste niet het geval is, dan zal Victor Muller op zoek moeten gaan naar een andere V6. Lukt dat niet, dan strandt de ontwikkeling direct en schrijven we nog een Spyker bij in de lijst van concepts die nooit de weg hebben gehaald.

PS: Kudos voor @pjotr die dit 2 dagen geleden al meende te zien!

44 reacties   toon alles
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Ok, maar wist je dat de volledig nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus nu al te bewonderen zijn bij Nederlandse dealers? Check DIT!
Achterkant van de Spyker doet mij denken aan een Maserati GranTurismo.
@thomcarspotter: vanaf de zijkant gezien dan.
@thomcarspotter: je slaat de spyker op z’n kop!!
Wat een mooie auto die artega!
Nou begrijp ik het, Artega is failliet gegaan omdat ze te weinig geld vroegen voor de Artega GT.

Gelukkig pakt Victor dat veel slimmer aan, hij vraagt gewoon nog meer geld *proest*.


PS Heb je liever een Artega GT voor 70k die is ontworpen door Henrik Fisker, of een Spyker B6 voor 125k die is ontworpen door Victor Muller. Ik zou het wel weten.
@robbie: De ontwerper die nu onder Victor Muller handelt is Simon Koop
@Michiel_vd_Brink: het leek me inderdaad al sterk dat hij het helemaal zelf zou doen ;)

Zoiets doe je niet in een middagje lijkt me.
@robbie: Ik heb wel met die Simon te doen… Victor doet niet aan ere wie ere toekomt en houdt de goede mensen actief buiten beeld. Simon Koop zal nooit en te nimmer in een persbericht van Spyker genoemd worden. Zo werd het mij destijds ook verboden om mijn eigen schetsen te signeren met een paraafje en een visitekaartje met mijn naam en functie erop kwam ook nooit. Ik vind het knap van Simon dat hij al zoveel jaren op zijn plek is blijven zitten. Dat heb ik niet zo lang uitgehouden. ;)
@Michiel_vd_Brink: Mag ik dan vragen van wiens hand de Aileron komt? Naar mijn weten niet Simon Koop…
@jellet: Naar mijn weten wel, maar ik heb eventuele nieuwe designers bij Spyker niet ontmoet… als die er al waren…

Kijk maar eens op de site van Simon. Daar staan de Spykers waaraan hij heeft gewerkt in zijn portfolio: http://simonkoop.nl/
Inclusief de SSUV, want ik heb Simon destijds binnen gehaald en direct na mijn vertrek nam hij mijn plaats in.
@Michiel_vd_Brink: Aaaah, de Michiel. Lang geleden. Wanneer ga je ons nog eens verblijden met designcolumns? Vond ik, zoals velen, altijd interessant.

Waar ben jij zoal mee bezig tegenwoordig?
Audi stuur met Spyker logo vind deze auto toch wel iets hebben wat andere supercarga niet hebben
@mercedessls: een Lamborghini heeft ook een Audi stuur en is ook een supercar ;)
als ik er geld voor had kocht ik er een, wat een verschrikkelijk mooie auto
“Daarmee vormt het Artega GT chassis een betere basis dan Spyker tot nut toe heeft gehad”

Objection: conjecture! Ooit in een C8 spider/laviolette gereden? Vooral de latere modellen schenen een erg goed in balans afgesteld chassis te hebben (in tegenstelling tot het vroege exemplaar in top gear) dat zonder problemen om kan gaan met 500+ pk.
Het in samenwerking met Lotus ontwikkeld Aileron onderstel heb ik ook alleen maar zeer lovend horen worden ontvangen in de media, met als enige kritiek het gebrek aan power. Jullie conclusie vind ik debatable
En in welk jaar was de Artega ECOTY/EVO Car Of The Year?
De Evora was het in 2009, maar de Artega staat zelfs geen enkele keer in de top 5!
http://en.wikipedia.org/wiki/Evo_Magazine#Evo_Car_Of_The_Year_Winners
Ik riep het gisteren al, terwijl iedereen nog op de Evora fiets zat…
@pjotr: je riep het eergisteren al ;) Zie ook de PS onderaan het artikel.
Geef mij die Artega maar hoor. Die Spijker is het net niet. Neus van de Aileron, veel te scherpe vouwen in de zijkant (doen me denken aan die auto van will.i.am) en een spuuglelijke achterkant. Als ze er gewoon een mini Aileron (ook qua zij- en achterkant) van hadden gemaakt, was dit een prachtige auto geweest.
de artega weegt (leeg) minder dan 1200 kg. De b6 weegt 1400 kg ? Voor en achtergrille van gietijzer misschien?
Komen er ook nog livepics?
Het ontwerp van de Spyker vind ik maar niks. Volgens mij hebben ze eerst de auto ontworpen en vervolgens aangepast, zodat het op het chassis van de Artega past. De verhoudingen kloppen gewoon niet.
We moeten een nieuwe auto op de markt brengen want we maken verlies.
Laten we die auto van die fabrikant nemen die net over de kop is gegaan omdat het ding niet verkocht.
Dan maken we hem lelijker en duurder, misschien dat we dan wel winst gaan maken….
Dus op dit prijspunt kunnen we nu kiezen tussen een Porsche 911 (snel en zeer degelijk), Corvette (monsterbak maar wel minder degelijk), Nissan GTR (Monsterbak en degelijk), BMW M5 (Ultieme cruiser) en een 2e hands R8 heb je ook al voor minder dan een ton.
Ik zie niet waarom iemand zo stom zou zijn om deze kitcar met een volkswagen swaffelmotor te kopen.
Ik weet in ieder geval dat er in iedere tak die spijker probeerd aan te spreken minimaal 3 betere opties te krijgen zijn.
Waarom moet het een V6 zijn? Een kleine V8 zal er toch ook wel in passen.
Waarom gaat Victor niet bij Audi aankloppen? ze hebben potente motoren genoeg in hun rekken & Spyker is al klant bij audi.

Het is wel goed nieuws dat de Artega een nieuw leven krijgt!
@vale46: was klant bij Audi is een betere omschrijving. Waarom denk je anders dat ze op zoek waren naar een andere motor voor de Aileron.

En vergeet niet dat er nu een extreem smalle VR6 motor in die Artega ligt. Een veel bredere V6/V8 monteren kan dan nog best lastig zijn.
Jahoor, het is ze bij Spyker weer gelukt, opnieuw een prachtige wagen. Iets minder extreem als de voorgaande Spykers, maar nog steeds heerlijk.

De aanschafprijs is even schrikken, maar je krijgt er wel iets heel speciaals voor. Want zeg nou zelf, er is geen enkel ander automerk te wereld dat zo’n mooi interieur maakt. Of überhaupt zo’n speciale wagen. Rechtvaardigt de hoge aanschafprijs naar mijn bescheiden mening.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!