Spyker B6 Venator is gebaseerd op de Artega GT

Gepost op 05-03-2013 om 22:21 door - 44 Reacties »

Spyker B6 Venator versus Artega GT
Het profiel van de Spyker B6 Venator kwam ons al zo bekend voor! De Lotus Evora was de eerste gok, maar het blijkt de Artega GT te zijn.

In 2007 hoorden we voor het eerst iets over Artega, het project van Klaus Dieter Frers (oprichter van toeleverancier Paragon). Zijn doel was om een kleine sportieve coupé met zo’n 300 pk op de markt te brengen. De Artega GT kreeg lovende kritieken van de pers en schopte het tot EVO car of the year. Daarmee vormt het Artega GT chassis een betere basis dan Spyker tot nu toe heeft gehad.

Dat een prijs geen instant recept is voor succes werd in het geval van Artega ook weer pijnlijk duidelijk. De verkoopaantallen waren niet hoog genoeg, mede gezien het stevige prijskaartje ten opzichte van concurrenten zoals de Porsche Cayman. Na diverse loze beloften, nieuwe investeerders en samenwerkingsverbanden ging de boel vorig jaar failliet en werden de restanten opgekocht door Frers/Paragon.

V6 van Volkswagen
De Artega werd aangedreven door de bekende 3.6 V6 van het Volkswagen concern. Standaard levert de atmosferische V6 300 pk, terwijl Spyker voor de B6 Venator een vermogen van meer dan 375 pk claimt. Dat is een forse vermogensstijging voor een atmosferische motor, maar er zijn diverse tuners die er met turbo’s veel meer pk’s uit weten te peuren.

Ingewijden melden echter wel dat een motorendeal met Volkswagen nog verre van rond is. Gezien het trackrecord van Spyker en de Chinese aandeelhouders (Youngman) is het ook niet ondenkbaar dat het antwoord uit Wolfsburg een besliste NEIN kan zijn.

Dat het platform van de Artega GT ingezet kan worden, lijkt al veel waarschijnlijker. Eigenaar Paragon heeft geen plannen meer om de Artega GT nog te bouwen, maar blijft wel bestaande klanten ondersteunen met onderdelen en onderhoud. Extra omzet van de licentie van het platform of zelfs het gedeeltelijk bouwen van de B6 Venator zal Paragon vermoedelijk niet snel afslaan.

Victor Muller geeft de Artega GT in feite een tweede leven met een veel spannender jasje en de “illustere” naam Spyker. Hij schroeft het vermogen op van 300 pk naar 375+ pk, maar tegelijkertijd stijgt de prijs nog harder. Een Artega GT had een prijskaartje ex belastingen van 70.000 euro, de richtprijs voor de B6 Venator is 125.000 euro.

Of het een haalbare kaart gaat zijn, is nog even koffiedik kijken. Het grote voordeel is in elk geval dat de B6 Venator relatief snel op de markt gebracht kan worden omdat het grootste deel van de ontwikkeling al door Artega is gedaan. Resten alleen nog de vragen of er genoeg klanten te vinden zijn die de stevige prijs van de B6 Venator willen betalen, en of het Volkswagen concern Spyker hun motoren gunt. Als dat laatste niet het geval is, dan zal Victor Muller op zoek moeten gaan naar een andere V6. Lukt dat niet, dan strandt de ontwikkeling direct en schrijven we nog een Spyker bij in de lijst van concepts die nooit de weg hebben gehaald.

PS: Kudos voor @pjotr die dit 2 dagen geleden al meende te zien!

44 reacties  toon alle reacties
SEAT
SEAT [ commentorial ]
29-07-2015 om 12:30
Petrolheads <3 roadtrips. Check HIER hoe 4 BN'ers van Berlijn naar Barca scheuren!
@thomcarspotter: je slaat de spyker op z’n kop!!
Nou begrijp ik het, Artega is failliet gegaan omdat ze te weinig geld vroegen voor de Artega GT.

Gelukkig pakt Victor dat veel slimmer aan, hij vraagt gewoon nog meer geld *proest*.


PS Heb je liever een Artega GT voor 70k die is ontworpen door Henrik Fisker, of een Spyker B6 voor 125k die is ontworpen door Victor Muller. Ik zou het wel weten.
@robbie: De ontwerper die nu onder Victor Muller handelt is Simon Koop
@robbie: Ik heb wel met die Simon te doen… Victor doet niet aan ere wie ere toekomt en houdt de goede mensen actief buiten beeld. Simon Koop zal nooit en te nimmer in een persbericht van Spyker genoemd worden. Zo werd het mij destijds ook verboden om mijn eigen schetsen te signeren met een paraafje en een visitekaartje met mijn naam en functie erop kwam ook nooit. Ik vind het knap van Simon dat hij al zoveel jaren op zijn plek is blijven zitten. Dat heb ik niet zo lang uitgehouden. ;)
@mercedessls: een Lamborghini heeft ook een Audi stuur en is ook een supercar ;)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!