• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo bevestigt komst nieuwe driecilinder

Auteur: MrBrown, gepost 23 augustus 2014 om 16:18 – 46 Reacties

Volvo aandrijflijn


CO2 is king, dus ook de jongens van Volvo snoepen steeds meer cilinders van hun motorblokken af in de race naar minder uitstoot. Rond 2016 zullen er van de, voor het merk typische vijf cilinders, nog slechts drie over zijn. De komst van een driecilinder is nu door Volvo bevestigd.

DRIVE-E
Vorig jaar introduceerde Volvo onder de naam DRIVE-E een hele berg aan nieuwe viercilinders. Tot 2016 zal het merk met variaties op die VEA-motoren komen, daarna worden de wat minder potente viercilinders uitgefaseerd en wordt het gamma van onder aangevuld met motoren uit de nieuwe driecilinder-familie.

Gemiddeld 95 g/km
Volgens Deker Crabb, motorenbaas bij Volvo, zet het merk deze stap om te voldoen aan toekomstige emissiedoelstellingen. Waar de gemiddelde uitstoot van Volvo in Europa nu op 120 g/km ligt, wil het in 2020 gemiddeld slechts 95 g/km uitstoten. Voor de Australische markt ligt het doel zelfs op 75 g/km.

Benzine, diesel en hybride
Er komen in eerste instantie enkel benzine varianten van het driecilinder turboblok, op latere termijn worden er oliestokende driepitters aan het gamma toegevoegd. Ook zou het blok in combinatie met elektromotoren een geschikte hybride-aandrijflijn vormen. Hoeveel varianten er precies komen wil Crabb niet zeggen, wel weten we dat dit er minder zijn dan dat de viercilinder-familie er telt.

Niet voor de XC90
De S60, V60 en XC60 zouden de grootste modellen zijn die het motorblokje onder kap krijgen. Met een driecilinder is er met die auto’s een CO2-uitstoot van circa 95 g/km te behalen. Volgens Volvo is het qua koppel voor de XC90 helaas nog niet haalbaar een driecilinder te monteren.

Uitstel van elektrificatie
Het merk probeert met de de driecilinders de verdere elektrificatie van haar modellengamma zolang mogelijk uit te stellen. De driecilinder moet het minstens tot 2025 uithouden, pas dan denkt Volvo dat het commercieel interessant wordt grotendeels op elektriciteit over te gaan. (via autocar.co.uk)

Ook interessant!

  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Techniek, turbo, Volvo

Vorig bericht: « Gespot: deze Porsche 911 Targa is giftig
Volgend bericht: Zijn 26 inch wielen onder een Audi Q7 nog wel praktisch? »

Lees Interacties

Reacties

  1. knipperlichtje zegt

    23 augustus 2014 om 16:22

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    Realistische aanpak van Volvo, wachten met volledige elektrificatie totdat de technologie er klaar voor is en ondertussen de verbrandingsmotoren steeds zuiniger maken.

    Login om te reageren
  2. 888natan zegt

    23 augustus 2014 om 16:25

    Ik heb niks tegen de toekomst, maar het wordt saaier en saaier qua auto’s; geen gebronk of ‘kleppen open’. Alles gaat richting stil en zuiniger, wat logisch is maar wel erg jammer.

    Login om te reageren
  3. Kvgorp zegt

    23 augustus 2014 om 16:34

    Ik kan me niet voorstellen dat je een aygo motor in je Volvo wilt. Een echte petrolhead moet hier toch wel het zuur van krijgen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 augustus 2014 om 16:49

      @Kvgorp:
      Bij mijn weten ging Volvo net als BMW modulair met hun motoren, uitgaande van 500cc per cilinder. Dat komt dus in dit geval neer op 1,5l met een turbo.
      Dat is toch wel even iets anders dan een 999cc NA torretje.
      Wat ligt er in de i8? Precies een 1,5l 3 pittertje en ik ken weinig “petrolheads’ die zich daarmee gestraft voelen..

      Login om te reageren
    • Mielie zegt

      23 augustus 2014 om 17:18

      @Kvgorp: Een ‘Aygo motor’ is wel erg kortzichtig omschreven. Toevallig heb ik onlangs gereden met de 1.0 Ecoboost van Ford en gisteren nog de 1.5 3-cilinder in de BMW 2 Active Tourer. En toegegeven, van tevoren verwachtte ik er niet veel van. Maar geloof me als ik zeg dat je er als normale bestuurder niks te kort mee komt.
      Absoluut niet ondergemotoriseerd of andere verhalen die de ronde doen.

      Login om te reageren
      • remylahaye zegt

        24 augustus 2014 om 10:24

        @Mielie: inderdaad ! Mijn moeder heeft een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en wat is dat een fantastisch blok! We rijden er altijd lekker stevig mee door en we halen alsnog 1:16,5 gemiddeld ! Dus dat ze niet zuinig zijn is onzin en het rijdt leuker dan een standaard 4 pitter

        Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      23 augustus 2014 om 17:34

      @kvgorp: helemaal eens. Ik heb nu tijdelijk een Peugeot 208 3 cilinder als vervanger vanwege vandalisme kras op mijn Volvo. Het rijdt wel, maar het voelt toch onderbemeten. Zelf ook een smart Brabus roadster gehad en daarmee had ik dat gevoel toch niet. Kwestie van gewicht, vermoed ik.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 augustus 2014 om 20:16

        @stephane8200:
        In de roadster kom ik ook weinig te kort, toch juich ik deze ontwikkeling toe.
        Tegen de tijd dat mijn blokje op is heb ik een hoop alternatieven.
        Stel dat zo’n 1.5 turbo erin te lepelen is, zit je toch al vlot met 160pk op de achterwieltjes en dan wordt het pas echt leuk..
        Zo heb ik ook al de nieuwe aandrijflijn van de fortwo op mijn lijstje staan, 0.9 turbo met een twinclutchbak moet toch ook mogelijkheden hebben in dat bakkie.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          24 augustus 2014 om 13:42

          @jrk68: goed idee. Lijkt me wel een uitdaging om de electronica aan de praat te krijgen omdat dat standaard redelijk verweven zit.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            24 augustus 2014 om 15:58

            @stephane8200:
            Ik heb het er al over gehad met Jos en Imro, die laatste ziet de uitdaging wel zitten.
            Volgens Jos moet het mogelijk zijn om de 1.0 van de 452 te transplanteren, qua aansturing schijnt dat nog wel te doen te zijn.
            Vooral de nieuwe motor lijkt mij interessant omdat je dan een betere bak kunt monteren.
            Nu verlies je veel tijd van de lijn omdat hij eerst koppelt en dan pas toeren en dus ook druk gaat opbouwen. Dat heeft te maken met een sensor in het rempedaal, althans dat ie wat Imro mij vertelde. Hij is al bezig om die buiten werking te stellen.

            Voorlopig loopt hij nog als een zonnetje, dus ik heb nog even de tijd om erover te puzzelen.

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              24 augustus 2014 om 18:05

              @jrk68: klinkt goed. Laat maar horen als het zover is. Sander is met mijn zwarte ‘project’ roadster wel een beetje aan het puzzelen geweest met het een en ander aan extra zaken op de standaard motor.

              Login om te reageren
  4. parker zegt

    23 augustus 2014 om 16:43

    Nee, nee en nog eens nee. Minder dan zes cilinders is niks, wordt niks. Opzouten met die grasmaaiertroep!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 augustus 2014 om 16:45

      @parker:
      Face it knul, tegen de tijd dat jij je rijbewijs hebt is de keuze beperkt tot ouwe meuk of een nieuwe brommobiel..

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        24 augustus 2014 om 15:04

        @tupperware: Over ouwe meuk (e39 6cilinder bijvoorbeeld) zou ik niet klagen, maar wel over de belastingen die het onbetaalbaar maken !

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          25 augustus 2014 om 09:14

          @sulobb: gewoon kwestie van nog ouwere meuk kopen, e3 3.0 of 3.3 bijvoorbeeld, mrb vrij it is

          Login om te reageren
    • luuktb zegt

      23 augustus 2014 om 17:47

      @parker: Ik baal nog steeds dat auto’s niet meer op kolen rijden!
      Dat er geen telefooncellen zijn de typemachine is verdwenen en de komst van stadsverwarming heeft de plaats van de gezellige olie gestookte kachel ingenomen.
      Nee technologische vooruit gang ik vind het maar achterlijk!

      Login om te reageren
      • parker zegt

        23 augustus 2014 om 21:19

        @luuktb: gelul, jij kunt je gewoon geen dikke V6 of V8 veroorloven, je bent gewoon jaloers

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      23 augustus 2014 om 18:43

      @parker: ik kom anders nooit iets te kort met mijn vijfpitter hoor.

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        23 augustus 2014 om 21:17

        @ej20g: Ik kom altijd Diesel tekort met mijn 5 cylinder. Dat drinkt ie veeeeel te snel op…

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          23 augustus 2014 om 21:38

          @marcus: tsjah, laten we maar zeggen dat brandstof bij mij ook het enige is wat ik vaak te kort kom!

          Login om te reageren
          • sulobb zegt

            24 augustus 2014 om 15:10

            @ej20g: O ja vergeten te zeggen: het is een 4 cilinder, niet eens een 5 cilinder :(

            Login om te reageren
        • sulobb zegt

          24 augustus 2014 om 15:08

          @marcus: Hier ook hetzelfde geval. 2.0crdi, verbruikt bijna nooit minder dan 8-8.5l/100km.
          Volgens officiële cijfers: gem. 7.5l/100km
          Just f*ck it…

          Login om te reageren
    • alcantara zegt

      23 augustus 2014 om 18:54

      @parker: Volvo-rijders maken toch geen gebruik van 6pits power, dus dan kunnen ze net zo goed met 3 cilinders rijden (en een R-design pakket bestellen zodat het er toch snel uitziet met dubbele Sport auspuff).

      Login om te reageren
    • celicatwincam zegt

      23 augustus 2014 om 18:57

      @parker: Ik kom met 4 cilinders ook niets te kort.

      Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      25 augustus 2014 om 19:15

      @parker: Volgens mij moet jij nog eens een geschiedenisles “Volvo’s 5-in-lijn motoren” volgen. Mooier dan veel 6 cilinders. Maar ik snap uiteraard wat je bedoelt, ik had graag gezien dat Volvo voor de klant altijd nog een echte T5 optie zou openlaten: 5 dwarsgeplaatste cilinders met een lekkere turbo erop. Heerlijk roffelen…

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    23 augustus 2014 om 17:10

    Gaat toch wel de toekomst worden dit (voor de korte/middel lange termijn). Een 3 cilinder icm. met een elektromotor kan voldoende prestatie bieden.
    Allemaal prima voor de woon/werk bak. Gewoon zorgen dat er nog iets met een atmosferische 6 of 8 cilinder in de garage staat voor de lol.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      24 augustus 2014 om 15:11

      @trustmeiamanengineer: Hopelijk laten ze dat laatste toe in de toekomst.

      Login om te reageren
  6. volvo-s60-adept zegt

    23 augustus 2014 om 17:47

    Ik begrijp helemaal dat Volvo mee moet, mijn antieke vijfpitter haalt een gecombineerd verbruik van 1 op 11 met heel voorzichtig doen. Maar er gaan nog heel wat litertjes euro doorheen voor ik m’n vijfpitsturbo inruil op zo’n spaarvarkentje…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      23 augustus 2014 om 18:50

      @volvo-s60-adept: mee eens. Ik haal gemiddeld ongeveer 1 op 11 á 1 op 12 met mijn nog antiekere vijfpitter (2.5 20V uit 1994). Die gaat alleen weg als er een T-5 voor terug kan komen…

      Login om te reageren
      • marcus zegt

        23 augustus 2014 om 21:18

        @ej20g: 2009 Volvo V70 2.4d 175ps automaat; loopt 1 op 11 met #hetouderijden

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          23 augustus 2014 om 21:44

          @marcus: fijne motor. Maar 1 op 11 is aardig fors. Al is jouw V70 natuurlijk wel wat zwaarder dan mijn 850 sedan (die doet 1.347 kg leeg). Al staan de vijfcilinder diesels van Volvo natuurlijk niet bekend om hun zuinigheid, wel om hun fijne loop. Gelukkig doet mijn auto op de snelweg 1 op 14 en daar bevind ik mij het meest. Binnendoor ongeveer 1 op 8 á 1 op 9. Met doortrappen geeft de boordcomputer 1 op 4 aan en ik ben bang dat dat akelig dicht in de buurt komt van de werkelijkheid. Niet dat ik klaar, zo’n vijfpitter is en blijft een genot om te rijden. Zelfs de diesel rijden heerlijk en klinken best goed. En dat komt van iemand die behoorlijk anti-diesel is.

          Login om te reageren
      • Joost zegt

        24 augustus 2014 om 10:31

        @ej20g: die 1 op 11 ga je never nooit niet halen met een T5. Spreek helaas uit ervaring.

        En de stoelen uit een 850 zijn ongeëvenaard btw :)

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          24 augustus 2014 om 13:19

          @ijoost: met een T-5 niet inderdaad. Maar mijn 20-kleppertje red dat wel. Zodra ik kan wil ik wel de overstap maken naar een T-5 en dan verwacht ik ook zeker niet hetzelfde verbruik.

          Login om te reageren
          • E320cdi zegt

            25 augustus 2014 om 19:19

            @ej20g: mijn 20V (met AT, dat wel natuurlijk) haalt vaak de 10l/100km niet eens… Rustig rijden/100 tuffen zit er meestal ook niet in, daar klinken die 5 cilinders veel te mooi voor!

            Login om te reageren
  7. reistje zegt

    23 augustus 2014 om 19:40

    Op zich vind ik de nieuwe keuze richting eco van Volvo best goed met bijvoorbeeld de V40 en V60.

    Maar verder ben ik weinig enthousiast. Ik vind de cijfers altijd erg tegen vallen. Zo haalt een eco-Golf die 25 jaar nieuwer is dan mijn GTI slechts 2/3km per liter meer, terwijl dat er bij die moderne Golf van alles is gedaan om het verbruik te verbeteren…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 augustus 2014 om 22:41

      @reistje: er is inderdaad van alles aan gedaan. Maar een paar 100 kilo extra meezeulen heeft zo z’n effect.

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    23 augustus 2014 om 21:50

    Leuk voor auto,s die na tien jaar op de sloop staan.

    Login om te reageren
  9. Frits3000 zegt

    23 augustus 2014 om 22:30

    Hopen dat hij net zoals de BMW i8 klinkt, klinkt wel gaaf! :)

    https://www.youtube.com/watch?v=Fp_v58tBSs4

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      24 augustus 2014 om 15:13

      @Frits3000: Dat klinkt raar.
      Niet goed, maar eigenlijk ook niet slecht…

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    23 augustus 2014 om 22:44

    Ach het is Volvo, die maken de wagen zo stil dat je het niet hoort en zetten achterop een cryptische code als T4 zodat je het vermoedt, monteren een flink deksel over de motor en de petrolhead zal het niet eens merken.

    Login om te reageren
  11. Sracerr zegt

    24 augustus 2014 om 00:52

    @Parker Right on! F@ck off met die zgn. moderne nep troep!.

    Login om te reageren
  12. series2 zegt

    24 augustus 2014 om 01:33

    Bah!

    Login om te reageren
  13. desrues zegt

    24 augustus 2014 om 08:39

    Ik heb zo eens met een renault captur gereden 1.2 120pk versie en ook een ford fiesta 1.0 met 125pk. De cijfers op papier leken veel belovend maar ik vond de motor totaal niet fijn lopen. Als het dan toch een 3 cilinder moet zijn dan liever toch met een grotere longinhoud.

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      24 augustus 2014 om 13:24

      @desrues: dat is dan wellicht persoonlijk, ik vond de captur 1.2 verrassend lekker rijden en prima meekomen in het verkeer. En ik rijd zelf een busso v6, dus het is niet dat ik niks gewend ben ;)

      Login om te reageren
  14. Hubert zegt

    24 augustus 2014 om 10:34

    Weer een reden om mijn 2.4 5-pitter helemaal op te gaan rijden.

    Login om te reageren
  15. Corrado16v zegt

    26 augustus 2014 om 01:30

    Stiekem haat ik het milieu wel een beetje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North