6 redenen waarom jij moet forensen met deze Porsche 911

Auteur: , 53 Reacties

Het is toch even wat anders dan rondcrossen met een compact SUV'tje.

Het leuke van een Porsche 911 is dat er een 911 is voor iedereen. Er is altijd wel een 911 die goed aansluit bij je wensen. Behalve dan bij @Wouter. Hij wil namelijk een 911 GT3 Touring, maar dan met PDK. Oh, en een handgeschakelde 911 Turbo Targa met achterwielaandrijving lijkt mij wel leuk. Gelukkig bouwen de heren van Ruf deze nog.

Maar mocht je een redelijk goede managementfunctie bekleden en een auto zoeken voor de dagelijkse kilometers, kan het rijden in een Porsche een kostbare aangelegenheid zijn. Je kan natuurlijk uitwijken naar een Boxster of Cayman, maar als zelfs dat te duur is, is er nog een oplossing. Namelijk een tweedehands 911! Er zijn heel veel redenen om het niet te doen. Dit zijn 6 redenen om het juist wel te doen:

1. Het is een stijlvolle kleurencombinatie
Porsches 911 kun je krijgen in heel erg veel kleuren. Maar om één of andere manier kiezen de meeste mensen voor een grijstint. Dat past immers goed bij de haarkleur van de eigenaar. Maar zeker een 996 kan dankzij zijn cleane lijnen best wel een kleurtje hebben. Speedgelb of Indisch Rot zijn twee (goedkope, want gratis) opties, maar dit donkerrood geeft de 911 zowaar wat klasse. In combinatie met het caramel-interieur heb je wel iets bijzonders.

2. Het is een Cabrio
Natuurlijk. Je hebt nu minder stijfheid en een hoger gewicht. Voor de betere ringtijden niet handig, maar voor je dagelijkse auto maakt dat niet zo veel uit. Vanaf de 996 zit het dak (eindelijk) keurig weggewerkt als het neergeklapt is. De 993 heeft had nog zo’n lelijke kraag, net als een Kever Cabriolet.

3. Het is een automaat
Net als het puntje hierboven iets voor de purist. Natuurlijk heeft de handbak de voorkeur wanneer je er eens lekker voor gaat zitten. Maar wie wel eens een automaat heeft gereden in de file, wil niet snel meer terug. Daar komt bij dat de automaten van Porsche rond die tijd heel aardig waren. Niet supersnel als een PDK tegenwoordig, maar in die tijd waren voldoende automaten die echt heel erg traag waren.

4. Er zit een LPG tank in!
Jazeker! Waarom er niet meer auto’s rijden op autogas is soms een beetje onduidelijk. Maar LPG heeft wel een paar voordelen. Met name bij het tanken merk je een groot verschil. Een litertje LPG doet op dit moment zo’n 80 cent. Niet meer zo spotgoedkoop als vroeger, maar bij een auto die een slokje lust betaalt het zich snel uit. Volgens de adverteerder haal je zo’n 1 op 8 met deze auto.

5. De motor is gereviseerd
De Porsche 996 kreeg destijds een compleet nieuwe motor. Deze 3.4 liter grote zescilinder boxermotor had voor het eerst waterkoeling. Puristen schreeuwden moord en brand, maar de 911 mocht wel ietsjes efficiënter worden. Dat zorgde helaas voor de nodige kinderziekten met enge afkortingen als EMS. @CasperH verteld je in deze video van de hoed en de rand. Maar alles is hier dus al aangepakt. Dat is wel een geruststelling, want de kosten kunnen toernhoog zijn bij een slecht onderhouden exemplaar.

6. De prijs
Daarmee komen we op de prijs uit. De verkoper wil er namelijk heel erg graag 23.000 euro voor hebben. Inderdaad, dat is 17.000 goedkoper dan de instapversie van de Volvo XC40. Dus in plaats van zo’n verkeersdrempel-specialist kun je er ook bij rijden als Hank Moody. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.



53 reacties

Reden 7: Er zit een hardtop bij. Een prima manier om je auto tegen de weersomstandigheden te beschermen, en het zorgt voor wat extra isolatie.
@Jochempie: wat een onzin dat hardtop argument; je hebt een cabrio of niet. Maakt de al lelijke auto nog lelijker!
@doublechevron65: als je nagaat dat bladeren en andere rotzooi je afwatering aan de zijkanten van de kap kan blokkeren, waardoor het op de achterkant het plaatwerk kan stromen, is het fijn dat een hardtop óver de afvoer wordt geplaatst.
@jochempie: nee hoor een cabrio blijft een cabrio; regendruppels zijn minder relevant.
@doublechevron65: Als je eenmaal een rottende cabrio hebt meegemaakt prijs je dat stuk plexiglas de hemel in.
@doublechevron65: Sorry, glasvezel. Met een echte ruit.
@Jochempie: gewoon open rijden… dat is ‘t
@doublechevron65: en parkeren?
@jochempie: doe ‘m in de garage zodat niemand dat spiegelei kan zien
Ik wil hem, ik wil dit. Ik rijd overigens lpg en tank rondom amsterdam onder 60 cent, en langs snelweg onder 70 cent. Dus nog steeds spotgoedkoop. Ik maak winst op de 19 cent/km vergoeding. Verzekering, mrb en apk meegerekend
@basbasbas: alleen met deze Porsche zal je niet meer genoeg hebben aan die €0,19 per kilometer dus als ik jou was zou ik gewoon blijven rijden wat je nu rijdt.
@basbasbas: tja.. ook ik denk eraan lpg te rijden. Ik tank al iedere dag in België.. 0,30cent hier…
@chrism: €0,003 per liter is wel erg goedkoop ja!
@metalmike: oeps… Paar nulletjes vergist.. 30cent natuurlijk.
Gave kleurencombinatie inderdaad en, als ik de feiten opsom, misschien toch wel een aantrekkelijke auto als dagelijks vervoer. Want laten we wel wezen, een automaat ís nou eenmaal fijn, net als een enigszins beschaafd brandstof verbruik. Het nodigt ook minder uit tot sportief rijden, wat eveneens de brandstofconsumptie ten goede komt.

Wel helemaal oprijden, tot 700.000km ofzo. Dat is wel tof, om na verloop van tijd met zo’n versleten, maar goed onderhouden 911 rond te rijden. Krijg er een beetje een ‘in Zeist wonende architect met Volvo 240’ gevoel van.
Helemaal leuk. Hebben zet maar neer
Ziet eruit als een keurige auto, in inderdaad een mooie kleurstelling. Maar vind ’t niet zo’n mooi model.
Ik vind de Lagaay-911 trouwens steeds mooier worden…
Automaat en LPG tank op een 911? Nee dankje

-Edit: waarschijnlijk bleef het knopje met het uitroepteken hangen. Is nu gefixt-
Bij onze pomp staat de LPG prijs momenteel op 0,547. In Groesbeek bij Nijmegen. De andere Pomp in Oosterbeek bij Arnhem is hij altijd een paar cent goedkoper. Dus met 80 cent zit je volgens mij echt bij een van de duurste jongens van NL…
@ontploffer: Ja.. 30 cent hier
Een elfje met 2 ton gelopen en op gas? Nee dankje, op gas moet je koken niet rijden.

Kleur is wel gaaf!
@shibby:
Lees de advertentie even . . .
@amghans: de motor is gereviseerd maar staat niks over de bak of verder rol- of remwerk.
@shibby:
Tuurlijk, je gaat een motorrevisie doen en laat de rest crummy.
@shibby: Koken doe je op inductie, dat is helemaal de shit.
@granlusso: koken doe je niet, dat laat je doen.
20k is echt best goedkoop voor een 911 zonder deuken en gaten toch?
Het is dat ik de omelet koplampen echt verschikkelijk vind, anders zou ik m voor de grap een jaartje kopen en voor dezelfde prijs door proberen te kopen.
@gregorius: 20 is goedkoop, 23 is 3 meer ;-)
@futse: Voor 20k mag je ‘m denk ik ook wel komen halen.. Maar ik ben het met Gregorius eens, ware het niet dat ik ‘m wel tof vind qua model.
@gregorius: kijk en omdat mensen zoals jij (en ik) de omelet lampen lelijk vinden is de 996 niet bijster veel waard tot een paar jaar terug had je ze al voor 10 – 15k in duitsland
@ko4n: de goeie ouwe tijd…
En het rijdt niet verkeerd..
Prachtig model en schitterende kleur. Dit lijkt me daarnaast ook een goede investering. Had ik maar een garage om hem in te zetten..
@saffie89: haha een tiptronic lpg cabrio een goede investering? Denk het toch net
Wie wil er nu in zo’n spiegelei rondrijden? Niemand toch? Dit model heeft de slechtste verkoopwaarde in Duitsland.
@doublechevron65: hier ook, daarom dat je hem voor die prijs kan kopen. Rijdt je wel 911 natuurlijk :-)
@doublechevron65: dit was hèt model toen ik jong was. Puur om nostalgische reden alleen al is dit de Porsche die ik wil hebben!
Ik rij een 986 Boxster op LPG. Stom genoeg rijdt ie per kilometer voordeliger dan de Diesel bedrijfswagen. Dus in de zomer is het lekker open klanten bezoeken. En in de winter schors ik hem en gaat ie de stalling in.
@efignition: welke winter? in NL hebben we geen winters meer
Grappig ik heb deze auto wel eens gepoets en heb ook het hele interieur eruit gehaald want hij had het bekende watlekkage probleem. Oude auto uit Dubai.
@3246cm252kw: het leer mag nu ook wel weer een beurtje gebruiken. Leuke auto verder!
Leuke kleuren combi maar Cabrio Tiptronic en LPG zijn zegmaar alle 3 afknappers op de 911 die toch al het minst begeerlijk is. Nee nee ik zou verder zoeken naar een fraaie coupé met handbak, desnoods een zilvere
Kan iemand mij vertellen waarom je net na een revisie de auto verkoopt??
Dat is toch het uitgelezen moment om lekker een tijdje voordelig te gaan sturen?
Smeuig verhaal van de schrijver maar als ik dan toch moet kiezen tussen een moderne lease bak of deze Porsche dan kies ik voor de kleurloze 13 in een dozijn leasebak. Deze auto is gewoon netjes gepoetst en zal best nog aardig meekomen, maar bij de minste geringste storing of onderhoud ga je echt niet vrolijk meer worden.
En dan nog op LPG, ik roep altijd, gas is om op te koken!
@falafel: ik dacht dat we allemaal aan het elektrisch koken moesten :-). Kleur staat de 996 goed, interieur wel met veel slijtage en ziet er wel heel 90s uit. 997 stukken mooier
Grappig item! Ik heb 6 maanden geleden een 996 cabrio – toptronic gekocht om elke dag mee naar werk te rijden (geen LPG trouwens..)

Rijdt echt zalig! Met 300 pk is de auto serieus snel. Elke dag opnieuw met een glimlach instappen en op werk aankomen.

Enige serieuze punt om nog eens over na te denken is onderhoud: ik zit op15k in 6 maanden! (Nieuw blok, banden, draagarmen, gaspedaal) de auto is nu in nieuwstaat, dus elke dag met een lekker gevoel de kilometers maken!

Geen spijt van! 😎
@cabrio4fun:
Ook al een ander/revisieblok. Zijn die 996 blokken zo kwetsbaar ? Na hoeveel kilometer was de oude kaduuk ?
@amghans: de eerste generatie valt nog mee. De update blokken kunnen kapot draaien.

Ik heb een volledig nieuw onderblok vanuit Duitsland.

Die van mij is op 180.000 kapot gegaan. Je kan dit voorkomen door je lagers in het blok eens in de zoveel tijd te vervangen. Kost je 2000,- per keer….

Ook de 997 heeft dit (soort) problemen trouwens.
@cabrio4fun:
Oki, duidelijk. Hopen, dat een (atmosferische) 991 geen last meer van die lager-narigheid heeft.
@amghans: heb je er een, of komt er een?
@cabrio4fun:
Heb er een.
€0,80 voor een litertje LPG?! Dat is zo maar een kwart meer dan wat je in de praktijk kwijt bent.
Ik rijd nu een jaar of 3 LPG, en kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan €0,65 heb betaald. Gisteren was het €0,599, en dan nog weet ik wel een paar pompen (zelfs langs de snelweg) die daar onder zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).