Lease maar: Jaguar F-Type of Range Rover Evoque

Auteur: , 41 Reacties

Ben jij die marketingdirecteur bij een zeer succesvolle startup? Dan heb je nu twee topkeuzes om de blits te maken!

Jaguar F-Type - Range Rover Evoque

In principe kun je elke auto leasen. Normaal gesproken denk je met een leaseauto onwillekeurig aan een Kia Rio, Volkswagen Golf of Renault Talisman, afhankelijk hoe dankbaar je baas is. Op het moment dat het leasebudget een stukje hoger ligt, zien we voldoende aanbod van sedans, stationwagons en SUV’s. Maar wat als je niet zo veel kilometers maakt en totaal iets anders wil. Wat als je de vrijheid hebt om iets knotsgeks uit te kiezen? We slaan de Duitse auto’s bewust even over. Prima auto’s, maar iets te serieus. Wat zijn dan leuke opties?

Deze twee Britse cabrio’s zijn allesbehalve saai en je hebt ze voor de prijs van een redelijk aangeklede BMW 5 Serie, om maar wat te noemen, De Jaguar F-Type behoeft bijna geen toelichting. De Roadster kwam in 2013 op de markt en bijna iedereen was er lyrisch over. De combinatie van looks en prestaties zijn uitstekend. Het enige nadeel was dat de auto redelijk prijzig was. Daar is onlangs verandering in gekomen met de toevoeging van een nieuwe, kleinere benzinemotor. De Evoque Cabrio is ook nog niet zo lang op de markt. Het is een bijzonder type auto dat eigenlijk geen concurrenten heeft, vandaar deze vergelijking.

Merk:
Jaguar
Land Rover
Type:F-TypeRange Rover Evoque
Uitvoering:Roadster i4 Dynamic RConvertible Si4 HSE Dynamic 4WD
Catalogusprijs:€ 83.620€ 87.750
Fiscale prijs:€ 82.470€ 86.600
Leasetarief:1.250 p.m.€ 1.320 p.m.
Vermogen:300 pk bij 5.500 tpm240 pk bij 5500 tpm
Koppel:400 Nm bij 1.500 tpm340 Nm bij 1.250 tpm
Topsnelheid:250 km/u217 km/u
0-100 km/u:5,7 sec.8,1 sec.
Verbruik:1 op 16,11 op 12,2
CO2 uitstoot:163 g/km185 g/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Deze auto’s zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. De Range Rover is wat completer, maar dat komt ook omdat er meer aanwezig is. Zo is de achterbank neerklapbaar bij de Land Rover, de Jaguar heeft natuurlijk geen achterbank. De stoelen zijn in de Jaguar bekleed met leder en alcantara, de Range Rover heeft vol-lederen bekleding. Parkeersensoren zijn erg handig bij dit soort auto’s, beide hebben het aan de achterkant, alleen de Evoque heeft ze ook aan de voorkant zitten.

Je kan beide auto’s zo luxe maken als je zelf wilt. Er is een breed scala aan velgen, kleuren en bekledingen om jouw unieke auto samen te stellen. De standaarduitrusting is overigens keurig: climate control, cruise control, navigatiesysteem, regensensor, simmende binnenspiegel, alarm en schakelflippers aan het stuurwiel krijg je er altijd bij in deze uitvoeringen.

Exterieur
Wat is die Jaguar een plaatje. De tijd heeft er voorlopig nog geen vat op gekregen. Die lange neus in combinatie met de korte, gedrongen achterkant zorgen voor een uiterst fraai zijaanzicht. De neus is onlangs subtiel strakgetrokken, je kan de nieuwe F-Type het makkelijkst herkennen aan de nieuwe bumper en de indeling van de koplampen. De Dynamic R uitvoering die wij hier behandelen is helemaal af. Je krijgt dan 19″ lichtmetalen velgen, het ‘Design-pack’ in glanskwart, wat kleine afwerkingdetails in het interieur en de gave LED-koplampen. Dan de hamvraag: is deze auto zakelijk verantwoord? Nee, maar een Jaguar kan waarschijnlijk wel wat meer sympathie opwekken dan bijvoorbeeld een Porsche of BMW.

Jaguar F-Type Roadster

De Evoque cabrio is een polariserende auto. Je vindt hem ontiegelijk gaaf of verschrikkelijk lelijk. Een middenweg lijkt er niet te bestaan. Zeker het exemplaar op de foto’s doet daar nog een paar schepjes bovenop met de oranje lak en de zwarte velgen. Het is een van de weinige cabrio’s die er mooier uitziet met het dak dicht. Aan de voorkant is het allemaal prima: gewoon een dikke Evoque. Maar het lijkt wellicht een beetje op een badkuip op wielen. Een hele dikke badkuip, dat wel.

Range Rover Evoque Convertible

Interieur
Het interieur van de Jaguar is minder uitgesproken dan het exterieur van de Britse Roadster. Dat is op zich niet erg, want het is nog altijd de moeite waard. Op zich zit het logisch in elkaar, maar er zijn een paar kleine missers. Een kniesoor die daar op let. Mocht het interieur je te zwart en donker zijn, kun je uiteraard andere combinaties kiezen. Er is zelfs een mogelijkheid om het dashboard in een andere kleur dan zwart te krijgen, maar dat kan in alleen in combinatie met de ‘Performance’- stoelen en maken de auto een stuk duurder. Nog een minpuntje: er is weinig aflegruimte in het interieur, ook in de kofferruimte is het huilen met de spreekwoordelijke pet op.

Jaguar F-Type Roadster

Dan de Land Rover. Ehh, Range Rover. Het zal je niets verbazen dat het interieur bijna identiek is aan dat van de reguliere Range Rover Evoque. Dat betekent een zeer strak ontwerp, zonder dat het saai wordt. Ook hier heb je enorm veel keuze om de auto naar wens aan te kleden. In tegenstelling tot de Jaguar is dit wel een relatief praktische cabriolet. Ten eerste vanwege de achterbank. Voor boodschappen, koffers en niet al te veeleisende passagiers is het prima te doen. De bagageruimte is ietsjes groter dan in de Jag, maar met 250 liter nog steeds erg klein. Dat dak moet natuurlijk ergens weggeklapt worden.

Range Rover Evoque Cabrio

Rijden
Dit lijkt een eenvoudige zaak: de Jaguar wint op alle fronten. De Jaguar heeft 60 pk meer vermogen, 60 Nm meer koppel en een lager gewicht. De Jaguar zit net over de anderhalve ton, de Evoque Cabrio zit bijna op twee ton. Die viercilinder-motor is een uitkomst voor de F-Type. Natuurlijk, het surplus aan vermogen van de V6 is leuk, maar de V6 is beetje een bedenkelijk blok. Het is namelijk gewoon de V8, maar dan met zes potten in plaats van acht. Dat is een goedkope oplossing (Jaguar kon geen Ford-motoren meer gebruiken), maar de V6 is daardoor behoorlijk zwaar. De viercilinder is een bijzonder lichte en compacte krachtbron, waardoor insturen veel prettiger is. Qua prestaties kunnen we kort zijn: die zijn goed voor elkaar.

Jaguar F-Tyope Roadster

De Range Rover is dus erg zwaar en heeft minder vermogen uit eenzelfde soort motor. Daar lijden de prestaties onder. Die zijn namelijk op zijn best acceptabel te noemen. Maar daar gaat het niet om bij deze auto. In combinatie met de acht-trapsautomaat is de Evoque snel genoeg voor het verkeer op de asfaltjungle in Nederland. Je zit lekker hoog en de afstelling is verrassend strak. Ondanks dat waarschijnlijk niemand het gaat doen, kun je er ook mee in het terrein uit de voeten. Het is geen Defender, maar omdat het een Land Rover is, kun je ook buiten de gebaande paden nog voortbewegen.

Range Rover Evoque Cabrio

Conclusie
Twee compleet verschillende auto’s van hetzelfde concern. Sterker nog, zelden waren auto’s qua prijs zo aan elkaar gewaagd, maar qua uitvoering zo enorm verschillend. Het zijn wel unieke, karaktervolle aanbiedingen. Een standaard crossover ligt natuurlijk veel meer voor de hand, maar het is goed om te weten dat er nog wat anders te krijgen is voor dit enorme bedrag. Dan is het alleen even de vraag welke het moet worden.



41 reacties

Ik kies de jaguar daar moet ik niet eens over nadenken. De evoque vind ik een verschrikkelijk ding. Het weegt evenveel of een jaren 60-70 Amerikaan maar dan lelijker.
@shiva: Even veel als wat? Hou ons niet in spanning!
De Jag voor mezelf, de Range voor de lady of the house. Wel de coupe Jag want ik pas niet in de cabrio.
@E34M5Touring: wat is je lengte? Dan kan ik ook een beetje inschatten of ik er misschien nog net in pas.
@banaan7: Ik ben 2.07m en met de stoel op de achterste stand (krakend tegen het achterbord) zit ik nog niet onderin de stoel. Klem tegen het dash. Zelfs als passagier kan het eigenlijk niet. Heb dat wel gedaan maar had het logo 2 dagen in mn knie staan.
@e34m5touring: aan je reacties te lezen ben je nog steeds in de groei ;-).
@e34m5touring: als passagier zit je sowieso krapper in een F-type als de bestuurder, dingetje om rekening mee te houden.
@e34m5touring: Goed ingeburgerd al zie ik. Een Amerikaan is vaak wat groter (en dikker).
@e34m5touring: Dat begrijp ik niet helemaal. Heeft de cabrio een lager dak of hoe zit dat?
@berlinetta: Stoel kan niet ver genoeg naar achter waardoor mn benen geen plek hebben.
@e34m5touring: Ahzo, best logisch ook. Dat dak moet ergens naar toe inderdaad.
Ik weet het zo net nog niet. De Range Rover is redelijk uniek. Maar bij de Jaguar blijft het klagende gevoel of een Porsche Boxster niet een betere auto is.
@mashell: wil je een perfecte auto kies een boxster. Wil je absolute fun kies de Jag.
@mashell: haha beetje verveelde snobben opmerking. Onbereikbaar voor het gros, al dan geen vergelijk met Porsche. Uniek of niet, zit niks tussen.
Zonder het artikel te lezen: de Jaaaaaaag! Wat een plaatje.
Evoque is voor succesvolle kapperszaakketeneigenaren.
Met die Evoque denk ik alleen maar: Wat een hoop geld voor weinig auto.
Godskolere wat een geld voor de Evogue. Ik vind het wel een aardig ding. Hij is anders, excentriek.. Kan ik best wel waarderen.

Maar ja, als je dat ding tegenover de F-type zet… Dat vind ik wel zo’n schitterende wagen. Een keuze maken is nog nooit zo makkelijk geweest.
Buiten mijn normbudget en buiten de richtlijnen, coupe en cabrio, zijn uit den bozen.
Grappig, ik zag toevallig een uur geleden voor het eerst zo’n caab evoque rijden hier.. heel apart.. niet mijn ding iig. Wel weer wat anders.
De F-Type. T blijft een schoonheid! Wel met een kleurtje. En als ik dan een dakloze terreinridder zou moeten kiezen: de Wrangler.
Laatst een F-type gereden met V8 en compressor voor een paar dagen. Lijkt me toch wat minder met de 4 cilinder. Net zoals bij de 718 Boxster trouwens.

Die Evoque vind ik helemaal niets. Collega heeft een hardtop versie en ik vind het allemaal net niet wat betreft kwaliteit en bediening.
Bizar dat je die jaguars vrijwel nooit ziet rijden ..

Misschien omdat die mensen voor een Toyota GT86 of een 124 spider gekozen hebben ..
@lincoln: Nice..
Ik heb tot vorig jaar in een vestiging gewerkt die op een steenworpafstand ligt op die van Kimman Amsterdam en woon in het centrum, toch heb ik die oerlelijke Evoque Cabriolet tot op de dag van vandaag nog nooit in het echt gezien.Gelukkig maar. Zal wel iets met onderbewustzijn te maken hebben.Of zo.
Die Evoque is voor mensen met schijt aan alles. Geniaal dat Landrover een model maakt voor die doelgroep. De F-type met 4 pitter is wellicht de allerbeste F-type en als liefhebber van sportwagens absoluut mijn keuze. Wel als coupe graag.
Een jag met 4 cilinders… hoe goed het blok ook is… voor 80k€ móeten er meer cilinders in mijn auto liggen.

De evoque kan ik kort over zijn. Ik ben geen voetbalwijf.
De Evoque is al nooit een mooie auto geweest. En toch hebben ze een nog lelijkere variant weten te verzinnen.
Betekent dat dat ik de Jag kies? Absoluut niet. Mooie auto, verkeerde motor (voor mij). Een Jag moet meer cilinders hebben.
Ik zou er gewoon een mooie Audi A6 van leasen. Van het overige geld zou ik niet eens een roadster kopen, maar gewoon een relatief oude coupé.
Even flauwe reactie: een simmende binnenspiegel is in Brabalonie een zeurende binnenspiegel…. Maar on topic: ik heb de diesel Evoque cabriolet gereden en vond het helemaal niks. Wat een foute bak. De F daarin tegen…
Ik zou voor de Jag gaan. In België begint de 4 cilinder bij 57 000 euro maar ,zoals hierboven reeds enkele hebben aangehaald, zou ook ik voor de coupé gaan.
MAAR als de andere wagen de Boxster/Cayman met 4 cilinder (2 liter) zou zijn , weet ik het nog niet.

@AB : een vergelijkende test dringt zich op tussen Jag/Porker met 2 liter cilinderinhoud……..
@ericc:

Als het om 2.0 4-cilinders zou gaan dan zou ik wanneer ik in werkelijkheid een keuze moest maken voor een Golf GTI gaan. Without a doubt.
@jack_abarth: Nou nee. Bij een hatch-back zou ik de A45 AMG nemen. En waarom de GTI als de R ook een 2 liter is met 300pk?
Bij de Jag en de Porker spreken wel andere waarden mee dan bij een Golf. De Golf GTI is zeker geen slechte auto maar de “next step” speelt ook een rol. Klanten voor de Jag of Porker gaan niet kijken naar een hatch-back, ze zoeken ook nog luxe, afwerking, rijgenot in een niet dagelijkse auto.
Makkelijke keuze: een van de mooiste auto’s van het afgelopen decennium tegenover handtasje numero uno.
@berlinetta: de Jag een handtasje noemen gaat ook wel weer erg ver 😉
Uiteraard de Jagg, maar wel de V6! Dat geluid is fenomenaal!
@joost1996: v8 maar wel met enkel RWD. Het geluid van de motor en de je banden enorm lijden is fenomenaal!!
Eh 22% bijtelling over veel, laat maar dan liever de Jaguar I-Pace met 4% bijtelling volgend jaar.
@kobus1967:

Dat geldt alleen als je ‘m zakelijk gaat rijden.
@jack_abarth: dat was toch de strekking van het verhaal?
@kobus1967: ja. Maar het moest ook open en leuk zijn, de I Pace is dat beide niet ;-).

De 4% geldt alleen tot 50.000, fe vanafprijs van de I Pace is ongeveer 80-85 mille.
Tijdje terug een f-type met 6 cillinder zien rijden. Die man gaf gas en er kwam een behoorlijke grijzige rook uit de uitlaat… Met koude motor gaan trappen of een gevoelig/slecht motorblok?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).