12 dingen die je moet weten over de nieuwe 911

Auteur: , 42 Reacties

Een nieuwe Porsche 911 is toch altijd meer van hetzelfde? Vaak wel. Gelukkig heeft de '992' wat verrassingen voor ons petto.

Porsche 911

De tijd vliegt voorbij als je lol hebt. Dat cliché gaat zeker op voor de huidige Porsche 911, de 991. Dat laatste getal is de interne fabriekscode waar wij liefhebbers maar al te kwistig mee smijten om duidelijk te maken welk model we precies bedoelen. De meest legendarische interne fabriekscode is ‘939’, maar vandaag beperken wij ons tot de ‘992’. Dat is namelijk de code voor de nieuwe 911 die op stapel staat. Porsche is er druk mee aan het testen op dit moment, gezien de vele spy-shots die we van diverse spotters te zien hebben gekregen. Scoren bij de Vrijdagmiddagborrel? Deel dan deze 12 dingen die je moet weten over de 992. Het levert geheid promotie op.

1. De 992 wordt geen compleet nieuwe auto.
In principe zou je de 992 kunnen zien als een evolutieversie van de 991. Dat was natuurlijk met de 996 en 997 ook het geval. Er verandert een hele hoop, maar het MMB-basisplatform is identiek. In principe is dat ook vrij logisch, de ontwikkelingskosten zijn erg hoog, terwijl de afzet redelijk beperkt is. Ferrari deed het ook met de 348 – 355, 360 – 430 en 458 – 488. Wel wordt de 992 een stukje breder. Qua zijaanzicht lijkt er voorlopig niet veel te veranderen. Gelukkig maar.

Porsche 911 Carrera (992)

Fotocredit: @michaeldejong (bekijk de video hier)

2. Het design wordt een stuk stoerder
Het design van de 911 wordt een stuk stoerder dan het huidige model, niet dat dat een muurbloempje is overigens. Maar met dank aan de toegenomen breedte en gelijk gebleven hoogte en lengte moet de 992 een stuk heldhaftiger overkomen. We verwachten daarbij veel stijlkenmerken van de nieuwe Panamera, Cayenne en Mission-E. Het bewijs daarvan zagen we een paar maanden geleden toen dit plaatje de wereld in werd gestuurd door een, naar alle waarschijnlijkheid, niet meer bij Porsche werkzame stagiair.

Porsche 911 Carrera (992)

Fotocredit: @carspotterjeroen (bekijk de video hier)

3. De 992 wordt slechts beperkt autonoom
De nieuwe 911 krijgt autonome functies, zo laat Porsche ontwikkelingschef August Achleitner weten tijdens een interview met AutoCar. Het is meer ter ondersteuning met techniek die voorhanden is, dan dat de auto zich volledig autonoom kan laten rijden. Denk aan lane assist met stuurcorrectie. Een techniek die je al in veel auto’s ziet, maar nog niet leverbaar is op de 911. Er zal nog altijd een bestuurder nodig zijn om in recordtempo over de ‘Ring te rijden.

Porsche 911 Carrera

4. Er komt geen volledig elektrische 911, waarschijnlijk wel een hybride
Ondanks dat Ruf al 10 jaar geleden met de E-Ruf (afbeelding onder) op de proppen kwam, is er voorlopig nog geen elektrische 911. Wel is het mogelijk dat er een 911 komt met elektrische ondersteuning, zoals bijvoorbeeld een 48V motor. Ook gaan er geruchten dat de Carrera 4 een PlugIn hybride kan worden. De zescilinder boxermotor doet de achterwielen, de voorin geplaatste elektromotor drijft de voorwielen aan. Zoals de Volvo XC90 T8 dat ook heeft, maar dan andersom. Porsche heeft er al mee getest, want de GT3 Hybrid had exact zo’n layout. Ook komt er een heel snelle hybride-variant met 700 pk.

Ruf E-Ruf

5. Er komt een 911 Carrera
Porsche evalueert zijn 911 modellen altijd heel gestaag. De 911 Carrera behoudt zijn 3.0 zescilinder met dubbele turbo. Middels wat tweaks zal de motor iets zuiniger worden en gelukkig ook iets krachtiger. Verwacht ongeveer 375 pk.

Porsche 911 Carrera (992)

Fotocredit: @Dutchstylez (bekijk de hele fotoserie hier)

6. Er komt een 911 Carrera S
De 992 zal direct als Carrera en Carrera S leverbaar zijn. De Carrera S had bij de 991 een iets ander onderstel, 20″ velgen en grotere remmen (met rode klauwen). Verwacht bij de 992 ongeveer dezelfde upgrades. Het vermogen zal zo rond de 435 pk liggen.

Porsche 911 Carrera 4S

Fotocredit: @Spotcrewda (bekijk de hele fotoserie hier)

7. De 911 Turbo wordt veel sterker
Er komt uiteraard weer een 911 Turbo. Deze krijgt een extra breed koetswerk met enorme banden om het hoge vermogen goed kwijt te kunnen. Net als de huidige 911 Turbo en Turbo S is vierwielaandrijving en een automaat standaard. Van de Turbo komt geen hybride-variant, deze zou te zwaar zijn. Wel maakt de 992 Turbo een vermogenssprongetje: van 540 naar 600 pk.

Porsche 911 Turbo (991)

Fotocredit: @Cavin (bekijk de hele fotoserie hier)

8. De 911 Turbo S doet er nog eens schep bovenop
Uiteraard komt er ook een 911 Turbo S. Bij de 991 werden de Turbo en Turbo S tegelijkertijd op de markt gebracht. Daarvoor was de Turbo S altijd een zeldzaam uitloopmodel dat helemaal aan het einde van de levenscyclus aan het gamma werd toegevoegd. De 911 Turbo S krijgt waarschijnlijk 630 pk. In principe zijn het iets terug-getunede blokken uit de 911 GT2 RS.

Porsche 911 Turbo S (992)

Fotocredit: @Spotcredwa (bekijk de fotoserie hier)

9. De 911 GT3 krijgt twee turbo’s
Een bericht waar we minder blij mee zijn is dat de nieuwe GT3 ook een zescilinder turbomotor krijgt. De drievingerige strandeend én Bobo de Bruine Bosbeer worden beide met uitsterven bedreigd, omdat Porsche tot nu weigerde de motor van de GT3 te voorzien van turbo’s. Hoe ze het gaan invullen is minder duidelijk. Het ligt voor de hand dat er gebruik gemaakt gaat worden van een versterkt Carrera S blok. Aangezien de GT3 straat- en raceauto’s heel dicht bij elkaar zitten qua techniek, moeten we er ook niet gek van op kijken dat Porsche met een unieke motor komt. Als een soort doekje tegen het bloeden. Denk aan het Mezger blok van de GT3 en Turbo uitvoeringen van de 996 en 997.

Porsche turbo

10. Het interieur wordt moderner
De 992 krijgt wel een compleet nieuw dashboard. Verwacht wordt dat er veel kenmerken van de Panamera (afbeelding onder) hun weg vinden naar de 911. Denk aan touchscreens, bedieningspanelen met haptische feedback en een naar wens in te delen digitaal instrumentarium. Vanwege de grotere breedte kan Porsche iets meer ruimte creëren voor de achterpassagiers. Het moet niet gekker worden.

Porsche Panamera Turbo

11. Er komt natuurlijk een 911 Cabriolet
Uiteraard komt de 911 Cabriolet ook weer terug. De kapconstructie zal exact gelijk blijven. Ook dat is niet zo vreemd. Zo is het dakmechanisme van de BMW 4 Serie exact gelijk aan die van de 3 Serie Cabrio die hem voorging. Ook de Mercedes SL van de R230 en R231 maken gebruik van hetzelfde dak.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)

fotocredit: @spotcrewda (bekijk de hele fotoserie hier.)

12. Ook de 911 Targa komt terug!
Op basis van de Cabriolet komt er ook een Targa met zijn klassieke rolbeugel en unieke dakconstructie. Deze komt iets later dan de Coupé en Cabriolet.

Porsche 911 Targa 4 GTS (991) '17

UPDATE: de nieuwe 911 is inmiddels officieel, alle info check je HIER!



42 reacties

just another playstation dus ..

voor de echte mannen die zichzelf graag “petrolhead” noemen uiteraard ..
@lincoln: Ik zal jouw reactie’s nooit begrijpen…
@fendercd60: dat blijkt als je zon reactie geeft…
@fendercd60:

als je op je eigen nickname klikt .. dan zie je jouw laatste 20 comments ..

bedankt voor het compliment dus ..
@lincoln: Uhm, graag gedaan denk ik ? 😂
@fendercd60:
Misschien begrijp je deze van ons aller Lincoln:
Porsche maakte de leukste auto’s toen ze nog gewoon door highschool kids gekocht werden.
@fendercd60: blijf proberen, want zodra je ze wel begrijpt is het puur genieten.
@fendercd60:
Het enige dat je hoeft te weten is dat die comments afkomstig zijn van iemand die reacties plaatst met veel spelfouten en zich koortsachtig probeert te profileren als “de laatst overgebleven échte petrolhead”. Iemand die schreeuwt om aandacht in de vorm van plusjes. Negeren en doorlopen is het beste advies. ;)
Hoogte punt van dit verhaal is voor mij de ‘drievingerige strandeend’ 😂
@deora: Roept overigens wel de nodige vragen op. Want wordt de drievingerige strandeend echt bedreigt door de atmosferische GT3 of moet het beest gewoon leren zijn hoogtepunt te bereiken anders dan d.m.v. die 3-vingerige pootjes van hem?
Ik wil de nieuwe gt2 rs. De rest boeit me niks
@shadowbroker: go big or go home
Eigenlijk zou Porsche de 911 alleen nog maar als de heerlijke Targa variant moeten uitbrengen. Voor alle andere usecases zijn er betere alternatieven beschikbaar, zelfs binnen hetzelfde concern.
@omeslo: Nou dan begin ze maar eens op te noemen.
@berlinetta: R8, TT, Cayman, etc?
@shadowbroker: voor de r8 heb je al een dakkoffer nodig als je slecht n weekend weg wil. Verder 4 wiel aandrijving. Niet echt n verbetering
@964rs: De R8 gaat ook nog eens uit productie.
@shadowbroker: een TT??? Hahahahahahahaha
@omeslo: Dit is een eye opener voor mij!
Er zijn dus mensen (in ieder geval 1) die de Targa een mooie uitvoering vinden (?!)
Ik ben benieuwd, vooral naar de achterlichten en het interieur.

En toch ben ik nog steeds van mening dat het huidige model niet verouderd overkomt, hellemaal in Targa uitvoering in de juiste kleur/interieur combinatie nog altijd een ware schoonheid.
@simonferrari: Porsche kennende is dat wel het geval zodra deze uitkomt. Ze maken hem net dikker, mooier, nieuwer, sneller dat het uitgaander model ineens een stuk minder nieuw.
Erg knap van Porsche want ik ben het (nu) helemaal met je eens
@simonferrari: Porsche kennende is dat wel het geval zodra deze uitkomt. Ze maken hem net dikker, mooier, nieuwer, sneller dat het uitgaander model ineens een stuk minder nieuw.
Erg knap van Porsche want ik ben het (nu) helemaal met je eens.
En 13, naar het schijnt komt er ook een 4deurs-versie van. Oh wacht.
Een GT3 met turbo? Kan je niet maken…
@basr32: Nvu dus snel een gt3 halen! Die wordt geld waard
Ik ga voor de opvolger, retromodelletje 993.

Zonder de gekheid, als verwacht wordt de 911 steeds meer een gran tourer: breder, langer, zwaarder en comfortabeler. Het zal vast briljant sturen, en de moter blijft lekker achterin de kont hangen, maar een kleinere sportwagen is het ook niet meer. Blijft evolutie.
@gijsso: dat is het toch al een poosje? Er wordt niet voor niets zo vaak geroepen dat de Cayman de ‘echte 911’ opvolger is
@davelepeef: ja klopt, heb je helemaal gelijk in! Niks nieuws aan de horizon, zal vooral gewoon weer erg goed zijn zoals altijd, maar altijd die bittere nasmaak dat het goedkopere instapmodelletje eigenlijk wel leuker is
Ik ben al niet echt gecharmeerd van alle 911-versies, die geproduceerd zijn na de allereerste oer 911, maar mijn God, wat een hondslelijke wanstaltig dikke reet heeft deze wagen! Over overhang gesproken, je moet er bijna een aanhangerrijbewijs voor hebben…
@lithiumion: We roepen bij deze het overhangerrijbewijs in het leven
Ik heb altijd een zwak gehad voor 911’s en bij deze is dat niet anders. Negen jaar geleden kocht ik een nieuwe 997. Die heb ik nog steeds. Alsook nij de introductie van de 991 overweeg je dan een nieuwe te kopen. Je krijgt dan een snellere auto met modernere techniek. Wel moet je dan weer een hele smak geld neertellen. En dan vraag je je af of dat het wel waard is. Ik bedoel, de estetische beleving is niet veel Anders. Ik heb de 997 dus gehouden en er een andere auto bijgekocht. Misschien een volgende generatie.
Geeuw….
Gewoon van het zelfde… overgewaardeerde karretjes
@right: idd. Moet zeggen ze bij porsche meeste luie onterwerps hebben. Een lijntje anders tekenen en je hebt weer een nieuwe porsche.
@raym: ze bieden ook enkel parttime aan
Stel dat Porsche hun 911 model uit hun aanbod schrapt ….. zouden de voor of tegenstanders dit leuk vinden? Het 911 model is en blijft sinds 67 een van de meest besproken wagens …
@dwfc: 64
Nummer 8 is een Carrera S met sportuitlaat en geen Turbo
De targa blijft ik een erg mooi model vinden
Achterlichtbalk is echt afgrijselijk!
mooier als mijn 964 carrera S wordt het niet meer. Deze stuurt zoals het moet en je hebt skills nodig om zo snel mogelijk over Zandvoort heen te knallen. Nog steeds een topper deze 911 uitvoering, die nog door Lagaay is getekend en de 964 is de redding van het merk geweest.
@willeme. “De meest legendarische interne fabriekscode is ‘939’”. Ik neem dat hier de 959 bedoeld wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).