A-Klasse slikt verkeerde brandstof, stopt na 1.305 km

Auteur: , 73 Reacties

Die gaat nergens meer naartoe.

Zij die in de hoogtijdagen van Top Gear net als miljarden anderen achter de buis kropen om het jolige drietal (en The Stig) de gekste capriolen uit te zien halen, zullen tot op de dag van vandaag beweren dat ieder ander autoprogramma het onderspit moet delven. Zelfs in zijn huidige vorm kan The Grand Tour niet tippen aan het BBC-programma. Toch waren “die andere programma’s” wel degelijk de moeite om te volgen, al was het alleen maar om de handige tests die zij uitvoerden.

We doelen hiermee in het specifiek op een fragment uit een aflevering van Fifth Gear, waarin producer en deeltijd-presentator, Jon Bentley, uitzoekt hoe bepaalde motoren reageren als ze de verkeerde brandstof worden gevoed. Met zijn onderzoekje toont hij aan dat dieselmotoren wel tegen een stootje kunnen, maar dat benzinemotoren iets gevoeliger zijn wanneer ze de verkeerde peut worden gegeven.

Goed, dit ‘onderzoek’ is misschien jaren geleden uitgevoerd, maar het bijtanken van de verkeerde brandstof is iets dat nog vrij regelmatig gebeurt. Wanneer je denkt dat nieuwe auto’s beter bestand zijn tegen een dergelijke vergissing, dan is deze praktisch nieuwe A-Klasse hier om het tegendeel te bewijzen. De motor van de A180 in kwestie, een benzinemodel, heeft het namelijk begeven na een foutieve tankbeurt. Het exemplaar ziet er nog zeer knapperig uit en dat is ook logisch, want de tellerstand staat momenteel op slechts 1.305 kilometer. De A-Klasse, die zeer netjes met luxe opties is uitgerust, is in maart van dit jaar op kenteken gezet.

De huidige verkoper probeert snel van de bolide af te komen, maar vraagt alsnog 19.050 euro voor de A-Klasse van de vorige generatie. Naar verluidt is enkel de motor naar de hemel, dus een grote klus zal het niet hoeven zijn. Durf jij het, of koop je liever gewoon die nieuwe?



73 reacties

Nee bedankt, nooit een mooi model gevonden
@parttimeautospotter: leuk met amg pakket, maar niet €45000 leuk
@wildewesten: dat is het ook, hij ziet eruit als een vw polo van de vorige generatie. In dat segment vond ik de audi s3 sedan mooi.
Nu nog eentje zoeken die afgeschreven is maar waar de motor goed van is, klussen en deze weer de verkoop en van de andere de delen in de verkoop.
@chriscross: gezien de km stand zou ik hier gewoon een nieuw blok in zetten.
Ik ben wel benieuwd wat er op technisch vlak gebeurt met zo’n motor.
@omarrs6: Ik voel een artikel aankomen @willeme
@omarrs6: Ik kan me niet voorstellen dat die hele motor in de soep gedraaid is. Injectoren zullen wel aan gort zijn, en de benzinepomp ook. Wellicht nog een sensor hier en daar en een regelaartje. Al met al zal het best prijzig zijn, en een hoop werk maar het is vast te redden.
@lekbak: zo’n vermoeden had ik al
@lekbak: zouden de zuigers ook niet aangetast zijn, alle leidingen moeten mee vervangen omdat de overtallige brandstof terug naar de tank gaat. Mogelijk roet problemen in je uitlaatsysteem. Nu moet ik zeggen dat ik enkel hardop na denk, ik ben geen mechanieker.
@acizane80: ja maar goed doe een volledige revisie, kost je een paar duizend euro maar dan is een gloednieuwe mercedes toch nog niet afgeschreven? Vind ‘t maar een raar verhaal
@acizane80: Leidingen kan je spoelen. Diesel smeert beter en is minder oplossend dan benzine dus dat zou geen probleem mogen zijn. De katalysator zou een knauw gehad kunnen hebben maar er is niet lang mee gereden, de motor houdt er al snel mee op. Ik denk dat het reuze meevalt als je het zelf doet. Arbeid is killing in deze kwestie vermoed ik.
Ik vind het toch altijd knap hoe mensen zoiets overkomt. Ik kijk altijd 3x voordat ik de slang uit de automaat haal en bij diesel staat er vaak ook nog een sticker op of hangt er een klep voor de slang.
@berlinetta: sowieso knap want een diesel spuit is te groot voor benzine. Ooit het 205’je van m’n moeder litertje of 4 verkeer getanked. Daarna vol met benzine gegooit, niks aan de hand maar achteraf extreem dom van mezelf dat mij niet opviel dat die pompspuit niet paste…
@goodolddays: Niet bij alle auto’s zo, vooral Amerikanen en sommige Aziatische auto’s hebben vulopeningen die groot genoeg zijn voor zowel diesel als benzine spuiten. Bij Europese auto’s is dat idd vaak wel goed geregeld.
@mopar: ha grappig wist ik niet…
@mopar: en wat blijkt, deze Mercedes in kwestie is een Europese auto. Dus je commentaar is overbodig.
@vroaaar: Ik bepaal zelf wat overbodig is. Hij schreef dat een diesel spuit te groot is voor een vulopening van een auto. Ik schreef dat er ook auto’s zijn waar dat niet het geval is. Als je zuur wilt doen dan ga je iemand anders maar trollen kiddo.
@goodolddays: ik heb op een vervangwagen benzine getankt ipv diesel. Probleem was dat ik identiek datzelfde voertuig enkele weken eerder ook had gekregen, maar dat was benzine. Nu moest ik ff rap ergens zijn na het verkrijgen van de vervang auto die let een leeg tank meegegeven was. Dus ff onoplettend geweest en benzine ipv diesel getankt. Maar letterlijk vol getankt, ik had het door nog voordat ik de pomp terug op zijn plaats zette. Moeten leeg polpen aan de brandstof pomp, blijkbaar kan je via de brandstof klep niet meer leegzuigen.
@berlinetta: het is mij gelukkig nog nooit overkomen (afkloppen), maar ik kan me voorstellen dat een vergissing mogelijk is. Zeker als je bijvoorbeeld jarenlang diesel hebt gereden, en dan weer benzine gaat rijden. In een moment van verstandsverbijstering is een foutje zo gemaakt. Wel een duur foutje in dit geval. Wat ik vreemder vindt is dat de eigenaar ‘m zo verloopt. Een nieuwe auto is toch all risk verzekerd mag ik aannemen?
@henk_he: De vraag is of de verzekering dat dekt.
@berlinetta: totdat je in de haast het zelf een keer overkomt. Iedereen kan het gebeuren. Ook jou
@roadster1976: ik rij al 20 jaar met verschillende voertuigen op verschillende brandstoffen. Van 2t, benzine tot diesel. Nog nooit gemist..
@boomhauwer: niet iedereen is zo oplettend als jij he. Of wil je een sticker?
@boomhauwer: gefeliciteerd
@roadster1976: Zeker, dat is waar. Maar juist daarom controleer ik het altijd. Altijd even dubbelchecken.
@berlinetta: het is wel eens gebeurd dat bij het leveren aan een pomp de benzine en diesel omgewisseld zijn. Verder kan ik mij voorstellen dat iemand abuis kan zijn als hij of zij bijvoorbeeld zakelijk een diesel rijdt en privé een benzine oid..
@bakingmynextbenz: dit klinkt heel bekend… 😒 #5LiterPeutInEenDiesel
@dreke: dat moet wel een baaldag geweest zijn! Je kwam er wel ‘op tijd’ achter?
@bakingmynextbenz: na 5 liter even binnen afgerekend en toen 45 ltr diesel erachteraan, en geen centje pijn! Ff schrikken maar verder best gelopen! 😁👍
@berlinetta: ik heb het ook eens gehad. Maar toen waren er nog pompbediendes, die voor je tankten. De goede ouwe tijd. Was een diesel dus niet echt een probleem.
@ikleesookoverautos: Bij een dieselmotor gaat je brandstofpomp naar de klote omdat deze niet gesmeerd word. Is één van de duurste dingen in een auto. Beter diesel in je benzine dan andersom.
@berlinetta: en bij een a-klasse staat het ook nog op de tankdop zelf en binnen de klep.

Als de auto je niet bevalt is dit wel een mooie manier om je aanschafbedrag terug te krijgen van de verzekering
@dirkiii: ga je niet terugkrijgen van de verzekering 😄
@mpgc: ongeveer de helft van de verzekeraars dekt het (all-risk)
@dirkiii: de term all risk is best misleidend. Het is zeker niet zo dat alle risico’s op schade door het gebruik van de auto zijn gedekt. De term all risk wordt gebruikt om aan te geven dat er naast de verplichte dekking tegen wettelijke aansprakelijkheid ook dekking is voor ruitschade, diefstal, brand en beschadiging van de verzekerde auto door aanrijdingen…. leg mij maar uit waaronder schade door het tanken van de verkeerde brandstof onder valt 😄
@dirkiii: ik lees 1/3e van de vol casco verzekeraars die het dekt en 1/6e van de WA verzekeraars
@berlinetta: Wij hadden een tijd zowel een benzine als diesel auto. Als je vaak wisselt van auto en je bent even niet zo scherp, dan tank je zo verkeerd. En ja, ik heb in Zuid-Duitsland op weg na wintersport benzine in de dieselauto gegooid. Geen grote ramp als je zelfs het contact daarna maar niet aanzet. leegpompen en doorrijden.
@bmw1cabrio: het schijnt zelfs zo te wezen, als je maar a 20 euro op een volle tank doet, dus een kwartje dat het helemaal geen kwaad kan. Gewoon vol gooien met goede brandstof en gaan.
@bmw1cabrio: Maar daarom zeg ik ook dat ik het altijd even extra goed controleer. Dan gebeurt het je dus niet. Mensen die het wel gebeurt, controleren het niet voordat ze tanken.
Waarom koop je een auto met ‘dikke Mercedes’ looks en dubbele Auspuffs, maar met de power die het vermogen van een brommobiel amper overstijgt. Wat een faal…
@alcantara: overdrijven is ook een kunst…
@alcantara: mensen op leeftijd denk ik, gezien de kilometerstand (1300 km in 9 maanden!?!) en het feit dat er verkeerde brandstof getankt is…
@alcantara: Afgezien van het leder staat hier gewoon een vrij standaard, onopvallende hatch met toevallig een ster in de neus. “Dik” is niet een woord wat in me op komt en die uitlaten zijn waarschijnlijk gewoon chroomstrips op de bumper.
@alcantara: ehm €€€€
@alcantara: inmiddels wel benieuwd wat je zelf rijdt? Ook door je commentaar bij andere artikelen.
@f31bmw320d: Al járen in een afgetrapte 323Ci, en bevalt me eigenlijk nog prima in vergelijking met nieuwe auto’s waarin gereden heb. Qua rijplezier dan, maar dat is ook het enige wat me boeit.
Ik koop hem liever gewoon sowieso niet, wat een lelijke modellen zijn die A klasses. Compleet uit verhouding.
Ik heb wel eens gezien dat een behulpzame man een meisje hielp en alsnog de (diesel) slang in de benzinetank kreeg. Bleek dus een foutje te zijn. Maar punt is dus wel dat het knap is dat je een groter (diesel) vulpistool in dat kleine gaatje krijgt. –deze reactie is behoorlijk afhankelijk van het bericht.
@dwersbongel: Ik heb laatst nog een film gezien waar dat gebeurde. Het meisje vond het niet zo prettig.
haha in de advertentie: “WRONG FUEL TANKED”. Schitterend. #dunglish
De A-Klasse, die zeer netjes met luxe opties is uitgerust.. Inclusief schermrand van de navi die dikker is dan de schermrand van mijn magnetron
Ben zelf ook weleens gered door een te kleine vulopening van mijn hem zo e auto. Bij de pomp heb je normaal 2x benzine en een keer diesel met klep. Deze bp pomp had dat ook bij 1 pomp maar de pomp in de rij er naast had 2x diesel 1x benzine, ik pak uit gewoonte de middels no ultimate. Doordat deze niet paste zag ik dat het ultimate diesel was. Had best een duur foutje kunnen worden.
@sanderb: ultimate is inderdaad flink aan de prijs!
Ander motorblok en dat ding is weer prima. Zal wel een auto(schade)bedrijf zijn die dat ding koopt (voor 15 mille Max) en er dan even een tweedehands motor in lepelt. Verder is er natuurlijk niet veel mis met dat ding dus….
@w0o0dy: Waarom een andere motor? Veel zal er niet kapot aan zijn, hooguit het hele injectiesysteem verwacht ik. In een moderne dieselmotor doet benzine meer schade dan diesel in een benzinemotor.
Straks gaat er een ruil motor in met 2 ton op de teller en weer in de verkoop. Dat gaat niemand ooit weten, lekker!.
Diesel in een benzine auto is niet zo’n ramp andersom is veel erger. Kwestie van doorspoelen met benzine, paar nieuwe bougies en gassen maar. Al paar keer meegemaakt (als monteur).
Trouwens voor de mensen die zich afvragen waarom iemand die fout maakt. Meestal gevalletje auto van vrouw/man gewisseld en zonder nadenken erin pleuren wat je gewend bent. Al moet je bij diesel in een benzine auto flink doordouwen met die nozzle
Ik blijf moeite hebben om advertenties met meer dan 3 uitroeptekens serieus te nemen…
Flink spoelen met remmenreiniger en hij doet het weer!!
Ben ik de enige die twijfels heeft bij dit verhaal, een benzine moet het aardig kunnen hebben idd moet een blok wissel niet nodig te zijn, ook past de slang niet en het staat er wel opzichtig bij, maar geen kentekens en alleen voor de export misschien een verkapte manier om een schade, diefstal of auto met veel meer KM te verkopen?
Bij een klant van mij was een Actros ongemerkt met Adblue afgetankt en stilgevallen. Dat scheen ook wel vaker te gebeuren.
Bij een benzine motor zullen de zuigers smelten en de katalysator zal in sommige gevallen ook mee vervangen moeten worden. Hangt er vanaf hoe dat de meng verhouding benzine/diesel is waardoor je wel kunt blijven rijden maar de vebrandingstempratuur op loopt tot de motor het dus begeeft. Dit gebeurd overigens eerder bij een direct ingespoten benzinemotor.
@petros: Zuigers smelten? Diesel, ook wel dieselolie genoemd, is dus zoals gezegd, olie. Bougies slaan gelijk vet, geen vonk meer, motor valt stil. Tank leeg pompen, leidingen doorspoelen, en gaan met die banaan.
@techniekmeneer: Juist, precies dat
@techniekmeneer: Injectoren vervangen, pompen die het wellicht te zwaar hebben gehad. Vele uren arbeid. Gaat al snel in de papieren lopen. Maar de motor zal nog wel goed zijn…
@lekbak: In dit geval zal er waarschijnlijk meer schade zijn, anders was de auto wel weer klaar gemaakt. Maar ik heb dit al vaak meegemaakt, en in tot nu toe alle gevallen voldeed het om alles af te pompen en door te spoelen.. Benzine systeem kan prima tegen diesel, alles word alleen moddervet. Als je het omdraait word het een ander verhaal, veel dieselcomponenten gaan kapot door (de schrale) benzine.
@techniekmeneer: denk je dat ik een verhaaltje verzin ofzo
@petros: ja, ofzo.
Ik vermoed dat er weinig aan de hand . Diesel heeft als eigenschap ook een smerende functie .
Bij benzine niet.
Kwestie van tank ledigen en de rest spoelen.
Kan zijn dat de bougie zijn vet geslagen door de diesel deze dan vervangen.
helaas (en tot mijn schande) eenmaal 150 km met benzine in een HDI motor gereden. Resultaat kapotte injectoren etc. Kostenpost > 5000 euro. Vanzelfsprekend was mijn werkgever not amused.
Benzine in een diesel is een ander verhaal.
Omdat benzine geen smeer eigenschappen heeft gaan de onderdelen van een diesel zoals inspuitpomp en injectoren drooglopen.
De kalibraties van de hogedrukpomp en verstuivernaalden zo nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd dat ze de smering nodig van de diesel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).