• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gasly: “ga Verstappen het vuur aan de schenen leggen”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 4 december 2018 om 18:54 – 40 Reacties


Give ‘em hell.

Nadat Daniel Ricciardo in de zomerstop onverwachts zijn overstap naar het fabrieksteam van Renault aankondigde, stond Red Bull Racing voor de lastige taak een waardige vervanger voor de Australiër te vinden. De renstal besloot niet veel later, enigszins met de handen gebonden, te kiezen voor Pierre Gasly. De nu 22-jarige Fransman had op dat moment enkele goede Grand Prixs onder zijn riem. Nog belangrijker, Gasly had de nodige ervaring met toekomstig motorenleverancier Honda.

Zodoende was het een logische beslissing om Gasly vanaf 2019 naast Max Verstappen in de Red Bull te zetten. Dat gezegd hebbende, helemaal overtuigd van zijn kunnen zijn we nog niet. In aanloop naar de Formule 1 was Gasly bijvoorbeeld twee jaar actief in de Formule 2. In zijn eerste jaar, uitkomend voor het team van DAMS, eindigde hij als achtste in het klassement. Een jaar later maakte hij de overstap naar Prema en won hij de titel. Kijken we naar dit statistiek, dan lijken we niet te hoeven twijfelen aan zijn stuurmanskunsten. Echter, dit is niet het hele verhaal. Ferrari-junior Antonio Giovinazzi debuteert dat jaar namelijk in de Formule 2 en komt terecht naast Gasly. Giovinazzi, die volgend jaar naast Kimi Raikkonen bij Alfa Romeo Sauber rijdt, weet er in zijn eerste jaar in de opstapklasse bijna met de titel vandoor te gaan.

Hoewel Gasly in de veronderstelling was dat de Formule 2-titel (destijds nog GP2 genoemd) hem een stoeltje bij Toro Rosso moest opleveren, blokkeerde Helmut Marko de ambities van zijn pupil, door hem te parkeren in de Japanse Super Formula. Hier weet de Fransman juist weer de sterren van de hemel te rijden. Ware het niet voor een onfortuinlijk getimede tyfoon in het slotweekend van het seizoen, dan had Gasly mogelijk nóg een titel op zijn cv kunnen zetten.

Kortom, hoe Gasly het volgend jaar naast Verstappen zal doen, zal alleen de tijd ons kunnen leren. In een interview met Sky Sports laat hij in ieder geval weten goede hoop te hebben de strijd met de Nederlander aan te kunnen gaan. Aan ambitie en introspectie ontbreekt het Gasly niet, zo maken we op uit het gesprek met de Britten.

“I’m still only going to be in my second season of Formula 1 so there are still a lot of things to learn and I still need to develop myself. But I know I’m quick, I need to make the best out of my skills and my qualities, but also work on all the areas I can improve. We will see how it goes against Max. He is one of the most talented drivers at the moment, it’s always good to be next to a competitive guy, and I’ll give him the hardest time I can and then try to develop as much as possible as a driver. We’ll see the result I get next year.”

We kunnen nu enkel hopen dat de ontwerpafdeling van Red Bull hetzelfde tempo aanhoudt en dat de Honda-motor inderdaad zo goed is als momenteel wordt beweerd. Als het pakket alleen maar iets beter is dan de combinatie van Red Bull en Renault, dan belooft het veel goeds.

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Video: Verstappen gaat voorbij aan Gasly
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
  • Nieuwe helm van Max Verstappen voor de GP van België
    Red Bull overweegt nóg meer straf voor Max in Rusland

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Antonio Giovinazzi, daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing, sauber, toro-rosso

Vorig bericht: « A-Klasse slikt verkeerde brandstof, stopt na 1.305 km
Volgend bericht: Zo maak je de nieuwe Mercedes A-klasse tot een foute bak »

Lees Interacties

Reacties

  1. JvH zegt

    4 december 2018 om 19:08

    Lijkt mij logisch, ben benieuwd wat het verschil zal zijn.

    Login om te reageren
  2. kazaluna zegt

    4 december 2018 om 19:10

    Succes jongen! Maar Max geeft je zeker geen cadeautjes

    Login om te reageren
    • olivierc zegt

      6 december 2018 om 10:17

      @kazaluna: Nee die ramt je wel van de baan

      Login om te reageren
  3. Mukmans zegt

    4 december 2018 om 19:11

    Aan de laatste gp’s te zien gaat het ineens erg goed met de Renault motor. Denk niet dat Honda sneller zal zijn. En qua betrouwbaarheid lijken ze wel aan elkaar gewaagd helaas. Zou wel eens een vervelend seizoen kunnen worden voor Red Bull.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      4 december 2018 om 19:13

      @mukmans: wat heeft dat met dit artikel te maken?

      Login om te reageren
      • Mukmans zegt

        4 december 2018 om 19:44

        @ikleesookoverautos: Je naam doet anders denken, maar heb je het artikel wel gelezen? Hier wordt toch duidelijk over de Renault en Honda motor gesproken?

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 december 2018 om 20:24

      @mukmans: bij Toro Rosso en Red Bull hebben ze behoorlijk wat informatie en data uitgewisseld. Die weten echt wel van de hoed en rand. @edge en @bassx weten dit waarschijnlijk veel beter, maar van wat ik begreep is het nu om het even. Dit seizoen van Toro Rosso was niets meer of minder dan een testcase voor de Honda motoren.

      De Red Bulls deden het relatief goed, mede dankzij de circuits die gunstig zijn voor de auto (Singapore, Mexico). Dat ze ook zo competitief waren op Sao Paulo en Yas Marina was erg knap. Daar heeft de motor het goed gedaan.

      Bij Honda is er meer zicht op een topproduct. Red Bull krijgt de beste blokken en er wordt veel voor hen geïnvesteerd. Bij Renault zullen ze altijd een klantenteam blijven.

      Login om te reageren
      • Mukmans zegt

        4 december 2018 om 20:44

        @willeme: Absoluut, maar in de laatste races hadden ze nog wat uitvalbeurten ook. Ben benieuwd of dat dan ineens wel goed gaat allemaal.

        Login om te reageren
      • wildbeest zegt

        4 december 2018 om 21:03

        @willeme: onzin, op vermogen werden ze telkens weggereden, in het bochtenwerk werd daarna weer ‘meer’ goed gemaakt

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          4 december 2018 om 21:09

          @wildbeest: bwoah. In de kwalificaties wel. Daar kist de Renault een party-modus. Maar in de races was het verschil minder groot. Tuurlijk, in de bochten winnen ze het meeste, maar zonerg als in het begin, was het niet. Kijk maar naar vorig jaar, toen konden ze bij Red Bull Mercedes en Ferrari nauwelijks bijhouden, nu staken ze er mooi tussenin.

          De motor is zeker niet zo goed als die van Mercedes en Ferrari, maar ook weer niet ZO slecht om het af te doen met ‘onzin’. Het verschil is minder groot. Als Honda nu ook in de buurt komt hebben we volgend jaar hopelijk wat minder grote verschil. Hoe vet zou dat zijn? Dat er meer dan drie teams kunnen winnen?

          Login om te reageren
          • wildbeest zegt

            4 december 2018 om 21:34

            @willeme: mijn analyse is dat het onderstel juist nog meer stappen gezet heeft in de laatste races. Bij doornbos in de analyse zag je juist de redbull hard inzakken op het rechte stuk.

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              4 december 2018 om 22:16

              @wildbeest: dat laatste is echter wel een valkuil. Dat goed zijn in (met name) krappe bochten heeft veel te maken met downforce. Wellicht heeft Red Bull gewoon gekozen voor setups met extra vleugel, waardoor het verschil op de rechte stukken nog groter lijkt.

              Login om te reageren
              • cloverleaf zegt

                5 december 2018 om 11:11

                @jaapiyo: wellicht. Maar als je ziet hoe lang de Rossige Mencow’s de bandjes goed houden tov de Zilveren Pijlen en de steigerende paardjes denk ik echt dat dat niet enkel door wat meer vleugel komt.

                Ik denk dat we met enige zekerheid kunnen zeggen dat ze best een goeie waggie hebben gebouwd. Tevens een niet al te beroerde chauffeur. Dus als de Honda straks van enig niveau blijkt te zijn dan kan het wel eens erg leuk gaan worden..*

                Daarnaast gaat het machtig interessant worden om te kijken naar het onderlinge resultaat binnen de teams:

                Vettel vs Leclerc
                Max vs Pierre
                Hulk vs Ric
                Stroll vs Perez
                Russel vs Kubica

                Ik ga denk ik wel ff kijken volgend jaar ;)

                *mits ze bij Mercedes en Ferrari niet al te grote stappen maken..

      • Edge zegt

        4 december 2018 om 21:58

        @willeme: Geen speld tussen te krijgen. Honda houdt zich relatief op de vlakte, Red Bull is positief over Honda en Renault roept dat ze beter zijn dan de Japanners. Maar volgens de GPS-berekeningen van AMuS ontloopt het elkaar niet zoveel. In kwalificatiemodus haalt de Renault B-spec 710pk, de C-spec 730pk. Honda zat toen in kwalificatietrim op 715, maar had nog een upgrade in de pijplijn die ze naar 750pk tilt. Ter vergelijking, Ferrari en Mercedes werden door AMuS respectievelijk op 790pk en 780pk in kwalificatiemodus geschat.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          4 december 2018 om 22:22

          @edge: klopt, alleen wat me wel een beetje zorgen baart is dat STR onder de radar ontiegelijk veel penalties gepakt heeft dit jaar. Voor hen maakt dat niks uit want als ze er een stuk of vijf goede races bij hebben in het jaar met leuke punten doen ze het prima, maar bij RBR kan dat natuurlijk niet.

          In de McLaren dagen was het probleem van Honda ook dat de resultaten op hun testbank niet correleerden met die op het circuit, noch qua betrouwbaarheid noch qua powah. Door trillingen die niet te simuleren waren (kennelijk) liep het ding in de soep. Deels was dat wellicht te wijten aan Macca’s size zero eis, maar of dat issue nu helemaal opgelost is…

          Laten we zeggen dat ik niet zo optimistisch ben als Der Helmut, gewoon van buitenaf bezien dan.

          Login om te reageren
          • johnhert zegt

            5 december 2018 om 07:07

            @jaapiyo: Fransen die beter zijn dan Japanners… Misschien in hun eigen steden slopen…

            Login om te reageren
  4. ikleesookoverautos zegt

    4 december 2018 om 19:14

    Tuurlijk zegt ie dit. Hij kan een aardig potje sturen maar Max is van een ander kaliber.

    Login om te reageren
  5. W115 zegt

    4 december 2018 om 19:16

    2019 word weer hammer time

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      4 december 2018 om 19:48

      @w115: maar hopelijk is Lewis de spijker en Max de hamer dan! ?

      Login om te reageren
  6. goodolddays zegt

    4 december 2018 om 19:37

    Wishful thinking

    Login om te reageren
  7. mpgc zegt

    4 december 2018 om 19:40

    Gevoelsmatig schat ik Verstappen in als sneller dan Gastly. Maar hoe ze zich precies verhouden tot elkaar zal volgend seizoen moeten blijken. Ik hoop wel dat Verstappen een betere start heeft van het seizoen dan dit jaar. Als ik zo de uitspraken van Gastly lees tijdens het afgelopen seizoen dan krijg ik het gevoel dat ie niet vies is van psychologische spelletjes.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 december 2018 om 21:09

      @mpgc: en aan de Ocon incidenten hebben we gezien dat Max daar best gevoelig voor is.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        4 december 2018 om 23:05

        @mashell: voor psychologische spelletjes is Max niet gevoelig, eerder voor uitdagingen en confrontaties. En dat is toch net even wat anders…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 december 2018 om 11:57

          @rollingstoned: haha. Ocon had aan één woord genoeg om Max op de kast te krijgen. En Max was daar weken later nog pissig om.

          Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            5 december 2018 om 13:33

            @mashell: ja klopt. Maar dat kun je toch moeilijk psychologische spelletjes noemen. ?

            Login om te reageren
  8. skinnybmw zegt

    4 december 2018 om 19:40

    Persoonlijk denk ik dat Max hem met gemak kan hebben…gaat spreekwoordelijk ‘rondjes om hem rijden’, zeg maar. Gasly is een prima coureur maar heeft mij nog niet overtuigd qua niveau om Max te verslaan. Max is echt van een zeldzaam kaliber.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      4 december 2018 om 23:08

      @skinnybmw: klopt, Gasly is geen uitzonderlijk talent en is slechts bij gebrek aan beter van TR naar RB gepromoveerd.

      Login om te reageren
  9. edftw zegt

    4 december 2018 om 19:40

    Ondanks dat ik hoop dat mij het tegendeel word bewezen zie ik in 2019 niet zoveel vooruitgang gebeuren voor Red Bull. Met veel geluk zullen ze gelijk het hele plaatje goed hebben maar de kans is natuurlijk groot dat ze eerst een stapje terug zullen doen. Ben vooral benieuwd hoe Max daar mee om zal gaan als dat gebeurt. En ja, Gasly.. waarschijnlijk word hij helemaal zoek gereden door Max, denk een soort verhouding Bottas tot Hamilton. Waarmee ik ook bedoel dat Gasly geen slechte coureur is maar ook zeker niet bijzonder. Laten we hopen dat het volgend jaar gewoon allemaal klopt en Max op z’n minst regelmatig meerijd voor overwinningen

    Login om te reageren
  10. maarteno zegt

    4 december 2018 om 19:49

    Lijkt me goed plan Pierre! Max moet als eerste minimaal z’n teammaat verslaan!

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    4 december 2018 om 19:57

    Alles best mijn zegen heeft hij, maar als meneertje Gasly maar begrijpt dat hij tweede rijder is en dat als Max meedoet voor het WK-schap hij Max niet in de weg gaat zitten!

    Login om te reageren
  12. cpp1 zegt

    4 december 2018 om 20:01

    Verstappen heeft al een behoorlijk irritant gezicht…maar die Gasley heeft echte een bakkes die vraagt om geslagen te worden. Akelig klein mannetje, bah.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 december 2018 om 21:09

      @cpp1: Laat jij je gezicht eens zien dan i.p.v. verscholen achter een internetforum over een andermans gezicht te oordelen…

      Login om te reageren
    • 750i zegt

      4 december 2018 om 21:11

      @cpp1: hahaha…echt hé. Ik vond Verstappen er al als een puber uitzien maar die andere is echt de overtreffende trap. Die zal nog wel klappen gaan krijgen van Max.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      4 december 2018 om 21:37

      @cpp1: ze zijn razendsnel in een F1 auto. Alles andere is bijzaak. Bovendien hebben ze een groot deel van de tijd een integraalhelm op hun hoofd en zijn hun vermeend onaantrekkelijke hoofden sowieso niet zichtbaar.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 december 2018 om 12:01

        @amghans: hoeveel uur per week dragen ze eigenlijk die integraalhelm? De andere tijd zijn ze bezig met hun primaire taak: reclamepopje zijn.

        Login om te reageren
    • rhellema zegt

      5 december 2018 om 09:25

      @cpp1: een commentator die geen fuck op tv mag zeggen maar ondertussen doe je wel van dit soort belachelijke uitspraken. Hoe hypocriet kan je zijn hahaha!

      Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    4 december 2018 om 22:25

    Max heeft inmiddels gereageerd.

    “Zolang die mij niet in de weg rijdt vind ik het allemaal mooi…”

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      5 december 2018 om 13:09

      @Rick-dos: iets met een hekje?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        6 december 2018 om 00:56

        @cloverleaf: Zullen we het gewoon doen?

        #ontslaJackPlooij ;)

        Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    4 december 2018 om 22:50

    Halverwege het seizoen trekt Gasly een geel hesje aan bij het Red-Bull team denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North