AB Advies: Cabriolet voor leden van 50 Plus (22,5K)

Auteur: , 44 Reacties

Open genieten en een beetje praktisch gemak: kan dat wel?

Lexus IS Cabriolet

Sommige dingen zijn niet echt verenigbaar. Een Pownews-verslaggever en compassie. Jack Plooij en objectiviteit. Anijshagelslag met curryketchup. In dat rijtje past ook een praktische cabriolet. Op het moment dat er een zaag in een auto wordt gezet moeten er direct concessies worden gedaan. Je moet dat dak kwijt, dus is de bagageruimte minder, evenals de ruimte op de ‘achterbank’. Cabriolets zijn zwaarder en zijn minder ‘stijf’. Dus qua rijeigenschappen schiet je er ook niet zo veel mee op. Waarom zou je dan in hemelsnaam kiezen voor een open auto?

Dat vroeg Vincent zich niet af. Want alle nadelen wegen wat hem betreft namelijk niet op tegen het grote voordeel: het dak kan eraf. Zelfs in de herfst, als er een schraal zonnetje staat, kun je open rijden. Het maakt elke rit net even specialer. Je hoeft ook geen haast te hebben om deze lol te beleven. Op dit moment heeft Vincent een Renault Mégane Cabriolet, maar deze loopt nu echt op zijn laatste benen. Er mag wel wat mooiers voor in de plaats.

Het moet wel een enigszins praktische auto zijn. Dus hoe leuk een Honda S2000 of Porsche Boxster ook zijn, die gaan het niet worden. De achterbank gaat niet vaak bezet worden, maar is wel handig voor net even wat meer aflegruimte. Ten opzichte van de Mégane mag de volgende auto wel een slagje ruimer zijn en als het even kan een hogere instap hebben. De Mégane is namelijk vrij krap en behoorlijk laag. Op dat laatste komen we zo nog even terug. Anders nog iets? Jazeker, lederen bekleding, automaat en navigatie zijn gewenst en het liefst een auto met een stoffen kap. Net even wat praktischer. Een hardtop mág overigens wel, zolang de auto maar een bruikbare kofferruimte heeft. In onderstaand overzicht kun je de eisen en wensen van Vincent zien:

Huidige /vorige auto's:Renault Megane Cabrio 1.6 16V Expression
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€20.000,- ietsjes meer mag ook, max €22.500,-
Jaarkilometrage:ca. 10.000 per jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:huidige instap te laag
Gezinssamenstelling:2 50-plussers
Voorkeursmerken /modellen:Opel Cascade / Audi A4
No-go modellen / merken:Chrysler PT Cruiser Cabrio

Over de instap: dat is eigenlijk bij alle cabriolets een heikel punt. Ze zijn meestal gebaseerd op reguliere sedans of coupé’s en de zithoogte daarvan is relatief laag-bij-de-gronds. Er zijn wel enkele cabrio’s met een hoge instap. De Nissan Murano is er als Cabrio geweest, maar die zijn niet in Europa verkocht (en zijn alsnog te duur). De Range Rover Evoque is er ook als open variant, maar die is nog erg jong en dus prijzig. Om nog maar te zwijgen van de Mercedes-Benz G-Klasse cabriolet, die zijn bijna onbetaalbaar geworden. De enige betaalbare cabrio met een hoge instap is de Chrysler PT Cruiser. Maar ja, die staat op de no-go lijst.

Lancia Flavia Cabriolet 2.4
21.950
2012
50.000

Een Lancia Flavia? Wat is dat nu weer? De Lancia Flavia was de zwaar verlate opvolger van de Lybra. Het was een resultaat van het kwaadaardige brein van Sergio Marchionne. Zijn idee was simpel: Chryslers in Europa gaan Lancia heten (behalve in de UK). De Flavia Cabrio is onderhuids gewoon een Chrysler Sebring. Het was de bedoeling dat de auto moest concurreren met auto’s als de Audi A5 Cabriolet. Dat niveau haalt de auto absoluut niet. Waarom raden wij dan toch deze auto aan? Wel, omdat niemand ervan gehoord heeft en niemand er naar op zoek is, kun je schandalig goede deals doen. Voor zo’n 20 mille vind je een Flavia Cabrio met alle opties. Dan heb je het over een model van enkele jaren oud en met nauwelijks kilometers op de klok. Plus ongetwijfeld lekker veel ruimte om af te dingen.

Lancia Flavia Cabriolet

Mercedes-Benz E200 CGI Cabrio Elegance
21.000
2011
110.000

We weten het intussen allemaal: dit is eigenlijk geen E-Klasse. De E-Klasse cabrio van deze generatie is onderhuids gewoon een C-klasse. Dat gezegd hebbende, de auto heeft wel het karakter van een E-Klasse. Dat betekent relaxt en comfortabel, geen sportieve aspiraties. In het budget lukt een V6 (E350) helaas niet, maar de 200 CGI is meer dan capabel om de auto acceptabel vooruit te stuwen. Ga bij voorkeur voor een Elegance, past goed bij de auto. Sommige auto’s zijn ‘volledig AMG-uitgevoerd’ en kun je het beste links laten liggen. De E-klasse Cabrio was zo relaxed dat er geen echte AMG-variant van was. De epische rijtest van @Sacha kun je hier bekijken.

Mercedes-Benz E200 CGI Cabriolet

Ford Mustang Cabrio V6
22.500
2012
60.000

Dan hebben we nu een auto met V6, terwijl je bij de ‘Stang eigenlijk de V8 wil hebben. Althans, dat is de aanname. Natuurlijk is de V8 geweldig, maar laten ons deze keuze even uitleggen. Met alle respect, de eerste serie Mustangs van de vijfde generatie hebben een abominabele bouwkwaliteit. Later, na de facelift werd het een heel stuk beter. Nog geen Opel niveau, maar acceptabel. De overjarige zescilinder werd vervangen door een 3.7 Duratec en dat is een bijzonder fijne motor. Met 309 pk zelfs ietsjes sterker dan de V8 van voor de facelift. De Mustang is geen perfecte auto, dat weten we. Maar je hebt bakken karakter, een geweldig uiterlijk, prima prestaties en een uitstekende uitrusting. Dat maakt veel goed. Wat ook veel goed maakt: deze late Mustangs staan te boek als zeer betrouwbaar. De punten waar je op moet letten vertelt @casperh in dit aankoopadvies.

Ford Mustang V6 Convertible

Opel Cascada 1.4 Turbo Cosmo
22.750
2014
20.000 km

We benoemden het Opel niveau. Stap van de Ford over naar de Opel en je ziet enorme verschillen. De Opel is aanmerkelijk saaier en veel beter in elkaar geschroefd. U begrijpt, deze auto moet de ratio aanspreken. Daarom brengen we ook rationele redenen. De Opel Cascada in dit lijstje is slechts 3 jaar oud, zakt door zijn assen van de opties en heeft nauwelijks kilometers gelopen. Dus je hebt een relatief nieuwe auto. En we kunnen doorgaan met de voordelen. De auto is redelijk praktisch inzetbaar. Met zijn tweeën kun je een heel eind komen. Nadelen? De Cascada is bijzonder zwaar en de 1.4 turbomotor voelt futloos aan. Maak er even een proefrit mee, want als je daar mee kan leven, heb je er een uitstekende auto aan.

Opel Cascada

BMW 630i Cabriolet High Executive
22.500
2007
125.000 km

Weinig auto’s kunnen zo fout en gaaf zijn tegelijkertijd. Een M6 Cabriolet of getunede 650i Cabrio is meteen een ontiegelijke sjakenbak. Gaaf, snel en indrukwekkend: absoluut. Smaakvol: absoluut niet. Maar als een luxe aangeklede 630i Cabriolet is de 6 Serie een van de smaakvolste cabrio’s die je kan krijgen. Opmerkelijk. Het is ook de configuratie die het beste bij de 6 Serie Cabrio past. De 3.0 liter grote zes-in-lijn draait waanzinnig soepel en de automaat past daar perfect bij. Het gezang van die zespitter past uitstekend, beter dan het ordinaire geblaf van een 645. Omdat de auto gebaseerd is op een D-segment auto (de 5-serie) heb je net even wat meer ruimte dan in andere vierzits cabrio’s. Gaaf detail: de achterruit zit niet in de kap verwerkt. Als je het dak inklapt fungeert deze als windreflector.

BMW 630i Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
21.950
2008
46.000 km

Saab is helaas niet meer. Dat is bijzonder jammer, want sommige auto’s die ze bouwden waren precies wat de doelgroep voor ogen had. De Saab Cabriolet is daar het beste voorbeeld van. Daarom moeten we ook deze auto benoemen. Het is de ultieme 50+ cabrio voor levensgenieters die niet elke bocht dwars willen gaan. De auto zit fantastisch en is praktisch behoorlijk inzetbaar. De motor is een fijn ding, nog een typische turbomotor van vóór de downsizing. Niet superzuinig, maar wel smeuïger dan een pot Calvé. In goede conditie worden deze auto’s steeds zeldzamer. Afgaande op de prijsstijgingen van de originele Saab 900 Cabriolet, zou het een daardoor een redelijk verstandige investering kunnen blijken met beperkte afschrijving.

Saab 9-3 Cabriolet Aero

Lexus IS250 C Luxury (XE20)
21.000
2009
50.000 km

Aanvankelijk moesten we aan de senioren-mobiel pur sang denken: de SC430. Deze is overigens ook in het budget te verkrijgen. Maar aangezien het een praktische auto moest zijn, is er een verstandiger alternatief: de Lexus IS250 C. Je moet er even goed naar zoeken, want veel zijn er niet van gebouwd. Maar vind je er eentje, dan heb je een topper. De IS250 is vooral erg comfortabel. De sedan-variant is aanzienlijk sportiever. De automaat doet zijn werk uitstekend en de meeste uitvoeringen zijn bijzonder luxe uitgerust. Dan is er ook nog de befaamde Lexus-betrouwbaarheid. Voor een auto met klapdak is de IS250 C relatief praktisch. Enig nadeeltje: de atmosferische V6 is niet al te krachtig en moet er daarom flink voor werken om de vaart er een beetje in te houden. Een auto voor de relaxte bestuurder dus.

Lexus IS250 C

YOLO: Jaguar XK8 Cabriolet
€ 24.000
2004
50.000 km

Als het aankomt op elegante cabriolets dan moet deze er wel tussen staan. De Jaguar XK8 is een van de fraaiste cabriolets ooit. Ja, we hadden ook kunnen kiezen voor een hele vroege X150 met enorm veel kilometers. Maar vooralsnog lijkt dit origineel mooier oud te worden. In het budget kun je kiezen voor de allerlaatste exemplaren van deze generatie. Alles in de XK8 is afgestemd op gerieflijkheid. De V8 levert weliswaar 300 pk, maar is vooral erg gecultiveerd. Hetzelfde geldt voor de automaat. Super praktisch is de auto uiteraard niet, maar de auto is bruikbaarder dan een Maserati Spyder of Chevrolet Corvette. Het verbruik ligt een stapje of twee hoger dan bij de hierboven genoemde auto’s en de onderhoudskosten eveneens. Ook zijn er een paar technische aandachtspunten. Vandaar Yolo. Maar wat een plaatje.

Jaguar XK8



44 reacties

Een C70, maar dan de eerste generatie. Hou je genoeg over om evt. gebreken op te laten lossen en de auto in topstaat te brengen. Wel voor de 2.3 turbo kiezen, de 2.4T kun je beter laten staan. En wat je ook doet, breng ‘m níet naar de Volvo dealer! Die hebben tegenwoordig alleen nog maar verstand van 2.0 liter vier cilinders…
@silverarrow: dit wilde ik ook al neerzetten! 👌🏼
@kennone: heb jij een Volvo?
@silverarrow: dan kun je toch net zo goed in een pan spaghetti zonder deksel gaan zitten? Stuk goedkoper en net zo slap.
@thijsj: Da’s inderdaad de service en klantvriendelijkheid die je van een Volvo dealer mag verwachten. Point proven, bedankt daarvoor!
Een Nissan Murano, praktisch met een hoge instap. Valt ook goed binnen de doelgroep 50 en een kekke groene broek ipv een rode ribbeltjesbroek.
@RubenPriest: Gezien de positie van de letters op het toetsenbord zal het per ongeluk zijn gegaan, maar de 6-serie is gebaseerd op een E-segmenter, geen D-segmenter;)

On topic:
De Lexus is wel de meest originele keuze, ook om de lasten nog enigszins laag te houden. Indien dat geen probleem is, dan lekker voor die 6-serie gaan.

Overigens is de Cascada met 1.4 Turbo echt een no-go, meer nog dan in het artikel wordt beschreven. Die motorisering is echt bijzonder onderbemeten voor deze auto, laat staan als je een dagje naar Zuid-Limburg gaat.
Gewoon altijd voor de 1.6 Turbo gaan, die voldoet altijd. Bij de concurrentie moet je bij de Peugeot 308CC ook de instapper laten liggen (1.6VTI, deze is ongeblazen) en kiezen voor de 1.6 THP met 156 of 200pk.
@granlusso: @Willeme bedoel ik natuurlijk. Heb ik je nu beledigd of is het een plezierige vergelijking?
Opel Cascada, mooie goede auto, zowel open als dicht. Wel de 1.6 turbo zoals eerder genoemd
E of 6.
En laat nou net de IS250 lexus niet uitblinken in betrouwbaarheid, veel kwaaltjes.
Gaat tenminste op voor de sedan uitvoering.
Ik zou absoluut voor de E klasse gaan of een iets oudere CLK 320, heerlijke fijne zes cilinder.
@m54b30: Ik dacht eerlijk gezegd dat de sedan als zeer degelijk bekend stond. Wat voor kwaaltjes zijn dag dan?
@granlusso: dag=dat
@granlusso: Zijn zeker niet ook niet heel slecht, maar maatje van mij heeft er ook eentje, toch geregeld wat mee.
En her en der lees ik dat toch wel meer in reviews nu ze wat ouder worden.
Bedankt voor de ideeën. De Lexus spreekt mij nu het meest aan. Ik ga mee eens oriënteren.
Overigens zou ik met dit budget sowieso naar auto’s van eind jaren negentig tot ongeveer 2005 kijken. De keuze qua motorisering is vaak wat fijner/dikker (wat zich voor een cabrio laat vertalen als meer comfort), je houdt wat geld over en de afschrijving is een stuk minder dan een recentere Cascade o.i.d.
Cabrio’s met een hoge instap en binnen het budget:
Suzuki SJ/Samurai
Daihatsu Feroza
Jeep Wranger/CJ
Land Rover Defender 110 en 90
Land Rover Series 1/2/3 88 en 109
Toyota FJ40
Suzuki Vitara
Suzuki Jimny
Toyota 4Runner
Daihatsu Taft
Uaz 469
Opel Frontera
Toyota RAV4

Stuk voor stuk een stuk praktischer dan de bovengenoemde suggesties.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Mercedes E, want de meest auto’s uit mijn lijstje rijden voor geen meter en werken eigenlijk alleen als je een 4×4 zoekt.
De Jaguar natuurlijk.
Schitterende auto, heerlijke V8 en beter en betrouwbaarder dan menigeen denkt.
Een mooie donkergroene met crème leer.
Zo’n laatste serie XK8 is best goed hoor. Die zijn behoorlijk betrouwbaar. Prachtige auto ook. Oogt ondanks de minimale verschillen toch een stuk moderner dan de pre facelift. En je zit redelijk op de bok dus qua instap wellicht net voldoende. Hoop style voor je geld. CC cabrio’s vind ik sowieso zelden mooi ivm daklijn en enorme voorruit.
Ik zou voor een Saab gaan. Blijven mooie auto’s, en nog waardevast ook.
@smoked: ik vind het wel heel veel voor een Saab wat technisch gewoon een Opel is.
@rufctr01: Ik zou een pre-facelift nemen voor 12-15k. Houd het geld op de bank en koop over een kleine tien jaar iets nieuws.
Ten alle tijde zou mijn keuze de Mustang zijn.
@arnoldh: te allen tijde
Ik heb best veel Astra TwinTops en twee Cascada,s gereden en ondanks dat ik niet van de cabriolets (en al helemaal niet met klapdak) ben vond ik beide best fijne auto’s. Ik zou dus voor de Cascada gaan.
@noosaheads: Alleen is de 1.4 turbo van Opel niet al te best. (turbo en zuigers)
Maar ook de handgeschakelde bak die in bijna alles Opels gebruikt wordt gaat erg snel kapot.

Leuk on te leasen, maar kopen ?
Waarom een xk8 als je ook de nieuwere xk al kan krijgen in het budget, wel goed zoeken, maar het kan!
@spykerboy: Omdat V8
@720s: heb je in de latere XK ook gewoon hoor….
@spykerboy: Tuurlijk. Maar niet voor dit budget.
@spykerboy: Omdat de oude XK8 nóg mooier is dan zijn opvolger. Neem alleen al het dashboard van de oude, dat bijna volledig van houtfineer is met van die mooie ronde uitsparingen voor de klokjes…

Nog een echte Jag van de oude stempel, je kan er onbeschoft hard mee rijden, maar de wetenschap dat dat kan volstaat en de sfeer in de auto nodigt juist uit om geen haast te hebben, omdat je er zo lang mogelijk in wil blijven zitten. Ondanks dat ze nog steeds mooie auto’s maken mis ik dat sfeertje wel bij de nieuwere generatie Jags.
@moveyourmind: “Neem alleen al het dashboard van de oude, dat bijna volledig van houtfineer is met van die mooie ronde uitsparingen voor de klokjes…” precies de reden waarom ik niet een XK8 zou willen, hout hoort in de openhaard, niet in een auto in mijn optiek!

Alsof je overigens niet met de XK van erna hard kan rijden….

Gelukkig vele smaken, ik zou de XK pakken en de XK8 laten staan, veel lelijker dan de XK.
@spykerboy: En wil je het helemaal mooi dan neem je er één die door het Duitse Arden onderhanden genomen is:

http://www.arden.de/fileadmin/user_upload/Bilder_Produkte/Jaguar/xk8_int_3.jpg

Bijna onvoorstelbaar dat dat een Duitse tuner is, zo geraffineerd als zij een Jaguar nog verfijnder weten te maken, maar het zijn dan ook echte Jaguar-liefhebbers en dat zie je terug in het resultaat.
@moveyourmind: poh, dat is wel heel fraai zeg!
@moveyourmind: alleen jammer dat dat het interieur is van een XK8 en geen XK….
Ik zou uit het rijtje van AB de Mercedes kiezen.
Ik denk dat ik zelf ook naar een latere generatie C70 zou gaan kijken. Allebei testen en dan beslissen welke je het meest gelukkig maakt.
Als ik mij emotie zou moeten volgen dan is er maar 1 in het rijtje die ik zou willen hebben: de Jag.
Maar….ze kunnen best wel problemen geven.
Mer se des
Iemand die Megane rijdt zal eerder neigen naar iets niet zo super dik of teutonisch, wil prijs kwaliteit en is image niet zo een issue.
Ik zou zeggen die Opel Cascada, met een 1.6 niet de bluf en niet superduur in onderhoud.
Sub-primijum heeft zo zijn voordelen!
Ik mis de VW Eos,of valt deze buiten de boot?
Yolo: Jaren 60 amerikaanse cabrio, dan kan je met 6 mensen tegelijk cabrio rijden. Het is ook toegestaan voor mensen met benen om achteraan plaats te nemen. Niet alleen is zijn koffer ruim, dak kan open terwijl er spullen in de koffer liggen. Ondanks het formaat van een zee container met een V8 er in ook best vlot. Zo oud dat je elke milieuzone terug in mag en de taks is 2 keer niets. De nadelen zouden roest en de lever termijn van onderdelen zijn. Om de genoemde redenen zou ik nooit een Europese cabrio willen.
Aan de C70 heb ik leuke herinneringen, ik zou daarvoor gaan anders de saab 93 cabrio. De lexus IS250 met een soepele 6 cylinder kan wel leuk zijn maar heb ik geen ervaring mee.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=324102226

S4 cabrio. Dit is toch de winnaar?
De Chevrolet SSR natuurlijk. Cabrio, verhoogde instap en voldoende laadruimte.
De motor is misschien een klein beetje yolo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).