Audi e-tron vernederende Kia is in de hoek gezet

Auteur: , 69 Reacties

Baas boven baas.

Vrijwel iedereen ziet Parijs als de hoofdstad van Frankrijk, maar in de jaren ’40 was de metropool langs de Seine een tijdje in handen van Duitsland. Wellicht hebben de Germanen vandaag de dag nog steeds een beetje invloed op de gang van zaken, want de Kia e-Niro vinden wij op de Paris Motor Show in de hoek.

Wie een eerder artikel van ons heeft gelezen over de e-Niro zal ongetwijfeld weten waarom dit is gebeurd. Ken je de reden niet, dan praten we je even snel bij. Audi presenteerde onlangs zijn eerste volledig elektrische auto, de e-tron. Hoewel op zich geen verkeerde auto, mist de bolide een indrukwekkend rijbereik. Een slordige 400 kilometer is niet verkeerd, maar aangezien de Duitsers héél lang de tijd hebben genomen om de auto te onthullen, hoopten we op meer. Kia maakte fijn gebruik van dit gebrek, door op hetzelfde moment aan te kondigen dat de e-Niro met het grootste accupakket liefst 450 kilometer ver moet komen. Het kan maar net het verschil betekenen tussen aankomen en stilvallen.

Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat de auto beter in de smaak valt dan de Audi. De Koreaan heeft immers een design waarin niet iedereen zich in zal kunnen vinden. De Audi e-tron, daarentegen, heeft een ontwerp dat wat gemakkelijker te verteren is.

De nieuwe e-Niro (die veel techniek deelt met de Hyundai Kona) komt naast de al bestaande en succesvolle Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid in de line-up van Kia. Kia heeft sinds de marktintroductie van het model in 2016 wereldwijd al meer dan 200.000 exemplaren van de Niro verkocht, waarvan 65.000 in Europa. In Nederland zijn er sinds de introductie van de Kia Niro Hybrid meer dan 10.000 exemplaren verkocht. De Kia Niro Hybrid is daarmee de bestverkochte hybride van Nederland in 2017 en 2018. De e-Niro is na de Soul EV de tweede volledig elektrische auto van Kia die wereldwijd wordt verkocht.

De verkoop van de Kia e-Niro start eind 2018. De vanafprijs maakt Kia binnenkort bekend.

UPDATE: Kia Motors Europe heeft gecorrigeerde WLTP-cijfers bekend gemaakt voor de actieradius van de Kia e-Niro. De correcte actieradius van de e-Niro is 455 kilometer met 64 kWh-batterij en 289 kilometer met 39,2 kWh-batterij. De prijzen vind je hier!



69 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Een KIA is in ieder geval veel betrouwbaarder dan een Audi
@robbie123: als in motorisch..?
@postman91: als in remschijven die niet kromtrekken.
@robbie123: eens en niet vergeten garantie periode
@robbie123: Ik heb van horen zeggen dat deze e-Tron toch echt geen olieverbruik heeft :-)
@robbie123: ach meneertje popie jopie hoor met zijn minderwaardigheidscomplex.
Over beide wagens is geen zinnig woord te zeggen momtenteel qua betrouwbaarheid.
Beide zijn niet of nog maar net op de de markt.
@robbie123: audi is weer betrouwbaarder dan jij
450km range? Ik meen zelfs 485 officieel volgens WLTP
Tja, 7 jaar garantie doet ’t nog steeds minder op feestjes dan een sleutel met Audilogo…
@henk_he: wat het wel lekker doet op feestjes is een werkende auto die zijn garantie niet nodig heeft.

Bij Audi krijg je te maken met PON die de garantie door de fabriek af heeft laten kopen en zelf schijt aan de klant heeft.
@foramen: borrelpraat
@foramen: echt kletspraat! mijn persoonlijke ervaring is toch heel anders.
@ferdinandvw: oh nee sorry, als het bij jou goed zit dan zal dat bij iedereen zo zijn.
@foramen: slap gelul , kruip maar weer terug onder je steen
@justsomebody: jij bent hier degene die onder zijn steen vandaan ligt te roeptoeteren met zijn roze VAG brilletje op..
Typisch weer.
@foramen: tweede keer weer dat je aannames doet zonder onderbouwing, ik heb nog nooit VAG gereden in mijn leven. Dit zegt weer alles over het kort door de bocht “denken” van jouw soort.
@henk_he: Langer garantie betekend niet dat het beter is he? Simpelweg minder vaak betalen voor je reparaties. Bij ons op het bedrijf hebben we 2 sportages gehad en ik ben blij dat die garantie er op zat zeg.
@michaelb: langer garantie betekend wel dat er meer vertrouwen is vanuit de fabrikant.
@dees: en klantvriendelijkheid.
@dees: hahahaha, nee. Garantie is tegenwoordig gewoon een verzekering op productiefouten.
@dees: ehmmm nee.
@henk_he: nee joh, bij onze feestjes lachen ze je keihard uit met een Audi of Mercedes logo, daar rijden de niet-werkende, UWV handophouders, getatoeëerde, middelvinger opstekende, troep uit auto gooiende, mede-landgenoten in.
@drdrift: jij werkt bij kia?
@sjonniedeluxe: nee bij de douane, ik onderschep drugs
@drdrift: ja ja om ze weer aan criminelen door te verkopen zeker, de douane is zoooo betrouwbaar

Het design van een Kia is de laatste jaren flink op vooruitgegaan waar de audi juist is blijven hangen. Tenslotte wacht ik wel op de echte cijfers over de range van consumenten. De cijfers die fabrieken afgeven zijn niet echt betrouwbaar. Zo is dat de laatste jaren gebleken. (En nee dat is geen bash richting VAG, volgens mij klopte de cijfers bij andere bedrijven ook niet. Mompelt iets over nissan leaf)
@kimhung: je weet het misschien niet, maar de WLTP testcyclus voor electrisch autos is heel wat realistischer dan de oudere norm doorgaans gebruikt voor de Leaf, NEDC. In ‘Leaf cijfers’ komt de E-Niro waarschijnlijk 600km ver (op papier). De Kia Soul EV haalt in normaal gebruik in testen zijn aangegeven WLTP actieradius zonder veel moeite en zonder eco modus te gebruiken. Dus reken maar dat deze e-Niro gewoon 450km ver komt in de praktijk. En ja dat is ruwweg 3x (!) verder dan de eerste generatie Leaf, i3 etc. en de allerbeste op de markt afgezien van een paar Teslas die vele malen meer kosten.
@kimhung: en deze test suggereert dat de e-Niro, als ie zijn cijfers waarmaakt zoals de andere modellen uit Korea, het beter zal doen dan de Tesla 100kWh modellen:
http://autobest.org/first-european-independent-ev-real-range-test-press-release/
Ik heb niet eens wat meegekregen over deze elektrische variant van de Niro… Vreemd dat deze uitvoering zo onderbelicht blijft. Helemaal omdat deze auto een stuk bereikbaarder is voor potentiële kopers.
@granlusso: is een artikel over geweest hier op AB.
Wat een suggestief artikel. Voer om Audi te bashen. Anderzijds om Kia op imago en design af te zeiken. Lekker gemakkelijk clickbait, voor de zoveelste keer.

Ik zou eens beginnen met je huiswerk te doen. Deze auto is exact de Hyundai Kona omdat ze beide uit de Hyundai Motor Group komen. Geen nieuws dus want die Kona is al een half jaar met dezelfde range op de markt.

Dus iedere keer dit als nieuws verkondigen, ondanks de premiere in Parijs, is gewoon goedkoop clickbait.

Het voelt zo langzamerhand meer en meer of het pure autonieuws tot klikvoer omgetoverd moet worden om jullie boterham van te betalen.
@stephane8200: Ben het met je eens ,vooral de laatste tijd staan er van die vervelende teksten boven artikelen van VAG.
@dijan: Er staan sowieso heel erg vaak domme (populistische) teksten boven de artikelen. Blijf gewoon neutraal in de titels..
@dijan: Doen ze om jou te plagen, weet het zeker. En geef ze eens ongelijk met deze spec’s van een Kia! Had zelf ook echt verwacht dat VAG met een no brainer EV zou komen met minstens 650 km actieradius.
@stephane8200:

“Deze auto is exact de Hyundai Kona”.

Dezelfde? De Hyundai ziet er toch echt we anders uit hoor, te beginnen bij het logo.
@erik2907: Zo? Scherp, man. Dank je.

Technisch natuurlijk.
@stephane8200: dat begrijpt mijn k.nt ook wel dat ze technisch gelijk zijn.

#humoruitgeschakeld?
@erik2907: Duitsers hebben geen humor.
@erik2907: humor hoort grappig te zijn.. Geen excuus om maar wat te roepen.
@stephane8200: we zeggen ook niet dat Kia een primeur heeft toch? Ze maken alleen goed gebruik van het momentum, en wij doen daaraan mee.

Ik heb de Kona nog wel even gelinkt in het artikel, wel terecht om dat te benoemen.
@autoblogger: het is blijkbaar nieuwswaardig. Of het dan als ‘nieuw’ bedoeld is kun je over discussiëren natuurlijk.

De strekking van mijn bericht blijft verder hetzelfde. Niet dat noodzakelijkerwijs als afschrijving van Autoblog als auto-medium bedoeld is, dat zeker niet. Het lijkt me in alle gevallen een uitdaging om de balans tussen goede content en een commerciele insteek te kiezen. Onafhankelijk en objectief, zoals een bekend autoblad jarenlang poogt te zijn. Voeg daar aan toe relevant, vermakelijk en actueel. Daar is de uitdaging.

Als lezer kun je en mag je dan feedback geven, dus dat doe ik.

Misha Charoudin – ben even zijn nickname kwijt hier – met zijn vrijages met Audi zijn ook een voorbeeld hoe integriteit ineens op een hellend vlak kan te komen. Vind ik, lees: een mening. Ik gun hem ook het allerbeste verder en kijk zijn blogs regelmatig van begin tot eind. Maar dit terzijde en als aanvulling op voorgaande punt.
@stephane8200: kern van waarheid, helaas..
@stephane8200: En dat is ook tegelijk wel een beetje de kracht van AB natuurlijk. Net zoals dat ze geen objectieve autoreviews plaatsen. Het is toch ook wel grappig om de lezer een beetje te prikkelen en af en toe op het verkeerde been te zetten. Tenminste, ik hou er wel van en zie de humor er van in. Als jij daar niet tegen kan kan je beter een wat stoffigere autonieuws site opzoeken.
@evdw: jij ook hier ;) Het is een balans zoals ik hierboven bedoelde. Ik zit nu al een tijdje en de smaak verandert wel eens. Kan ook met het team te maken hebben wat wisselt en de toon van schrijven.
@stephane8200: Ik moest even nadenken maar nu weet ik het weer, wat was het toen warm he :) En inderaad de ene autojournalist is de andere niet maar het is voor mijn gevoel wel allemaal in ongeveer dezelfde lijn van schrijven.
@evdw: inderdaad, maar wel netjes ;)

Klopt wat je zegt en ik vergelijk het met online marketing. Klanten willen eigenlijk precies dat aangeboden krijgen maar niet dat ze op de vingers gekeken worden. Dat vinden ze eng. Toch gebeurt het natuurlijk de hele tijd.

We worden gevoerd met discussievowe dus discussie genoeg hier. Dat is een feit. Als je alleen schrijft dat een Kia e-Niro een range heeft van 485KM, 400L kofferruimte en dat hij €39.995 kost haakt ook iedereen af.
@stephane8200: disscussievoer. Typen en koffie drinken tegelijkertijd helpt niet.
@stephane8200: met het verschil dat de voeten van de achterpassagiers bij de Kia wel onder de voorstoelen passen en bij de Hyundai niet.
Vergeet de prijs niet, ook die is stukken gunstiger in het voordeel van de Kia.
@evdw: Komop , je vergelijkt een Kia picanto toch ook niet met een mercedes C. De audi moet je vergelijken met de Jaguar of Tesla.
@dijan: daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Sommigen claimen dat Tesla niet premium is, anderen claimen dat Kia erg grote stappen heeft gemaakt qua interieur/afwerking.

Maar goed, als we ze niet mogen vergelijken op prijs, dan zou je toch wel verwachten dat een premium model als Audi veel meer actieradius heeft dan een goedkope Kia?
@autoblogger: vergelijk ze eerst eens op formaat, gewicht, vermogen en Cw waarde voor je aan subjectief kwaliteitsverschil begint.
Een GLA200 komt ook verder op een liter brandstof dan een GLE450. Dat is kort door de bocht het vergelijk wat jullie maken hier.
@torsen: Nee hoor, jij hebt het hier nu weer over het verbruik, het ging om de actieradius. Dat het verbruik hoger is is logisch als de auto zwaarder is. Een GLE450 heeft daarom ook een grotere tankinhoud dan een GLA200 waardoor hun actieradius ongeveer hetzelfde is.
@evdw: Dat is mijn punt. Als je twee totaal verschillende platformen op één statistiek gaat vergelijken zal het altijd uitpakken in het voordeel van het platform dat daarvoor het meest geschikt is.
Met een andere pet op had er net zo goed kunnen staan Audi vernederd Kia Niro op acceleratie, topsnelheid of een andere statistiek die gunstig uitpakt. Dat is net zo’n waardeloze vergelijking.

Als Kia nou met een zelfde formaat, gewicht, vermogen en Kw’s deze 485 Km wist te realiseren dan zou ik het volkomen eens zijn en zouden ze Audi en al die andere e-merken vernederd hebben.
Nu word er, voor mijn gevoel, een opzettelijk kromme vergelijking gemaakt om lekker te provoceren

Is het fijn om 85 km verder te kunnen op een lading? Tuurlijk!
Gaat een potentiele E-tron koper daarom een C-segment crossover overwegen? Tuurlijk niet.
@torsen: Nee joh, ook dan nog niet zou een Kia een Audi kunnen vernederen. Een Sorento kan bijvoorbeeld een Q5 ook niet vernederen ook al hebben ze wel hetzelfde formaat, gewicht, actieradius en vermogen.
@dijan: AB maakt hier het artikel over het vergelijk tussen deze 2 auto’s, dat doe ik niet. Ik haak er alleen op in omdat ze de prijs van de 2 helemaal niet meenemen in hun argumenten.
Alleen voor mensen die geen verstand van auto’s hebben is range het enige criterium. Waarom maakt niemand zich druk om ‘range’ bij brandstofauto’s als het gaat om ‘beste’, meest begerenswaardige, enz.? Vreemd.
@marcel_butter: Omdat zelfs de meest brandstofverslindende voertuigen toch nog een iets of wat bereik hebben. En zelfs al is het er snel door, eventjes een paar minuutjes geduld om te tanken en je kan weer ettelijke honderden km’s verder. Moest je dan toch zonder brandstof vallen, kan je desnoods te voet naar een tankstation om 5 litertjes…

Deze zaken kan je allemaal niet met een elektrische wagen. Leeg = leeg. Eventjes bijladen op de pechstrook zit er niet in. Wil je toch bijladen, kan je bv bij een Tesla op een half uur 80% van je batterij opladen, mits je aan een supercharger oplaadt…en het is nog steeds een half uur natuurlijk.
@SimonMc: klopt, maar daar staat tegenover dat je een electrische auto elke nacht thuis, op de oprit, in de garage of aan de openbare laadpaal kunt bijlagen. Je kunt het zo organiseren dat je nooit tijd verliest met laden. Terwijl ik het te regelmatige 5 minuten bij het tankstation in zo’n pistool staan knijpen ook een verlies van tijd vind. Misschien sta op weg na vakantie een een half uur te lummelen bij een snellader als je electrisch rijdt. Maar hoe erg is dat voor twee keer per jaar? Electrisch rijden is anders en dat kan handiger of minder handig dan een brandstof wagen voor je uitpakken.
@simonmc: Je vergelijkt appels met peren. Het maakt in de praktijk voor heel veel mensen niet uit of een EV 300 of 500 km elektrisch rijdt op een lading. Na 2,5-3 uur rijden maak je over het algemeen toch wel een stop. En veruit de meeste mensen maken zeer zelden zo’n lange rit. Ik heb nu nog een BMW i3 met range extender uit de eerste serie en tank nauwelijks benzine. Range is een psychologisch ding bij EV’s. Het aantal snelladers groeit als kool en ook het aantal laadpunten op locaties neemt snel toe. Als je ergens op bezoek bent voor een paar uur en daar kan je de auto weer opladen, dan heb je helemaal geen tijdverlies.
Daarbij geldt dat als je onderweg bent, je de auto in de meeste gevallen niet hoeft ‘vol’ te laden. Je hoeft slechts zoveel te laden, dat je weer op je bestemming kunt komen, want daar kan je gewoon weer laden.
Het is anders denken.
@marcel_butter: Het is echt niet het enige criterium maar wel een hele belangrijke, op dit moment. Brandstof is overal te krijgen en tanken gaat snel. Als dat over 20 jaar met electra ook zo is zal range een stuk minder belangrijk worden.
@evdw: Range maakt nauwelijks meer uit als het verschil is tussen 300 en 500 km. Voor sommige mensen die veel rijden wel, maar voor veruit de meeste mensen absoluut niet.
Blijf ’t geestig vinden, Killed In Action 👌🏼
De Duitsers worden links en rechts ingehaald. Jarenlang op hun luie premium reet gezeten en Tesla en Azië uitgelachen.
Nu is het alle zeilen bij zetten. Dieselschandalen, auto’s niet op tijd klaar voor WLTP eisen, EV’s met belabberde specs.
Interesting times.
@harrie: Precies ik verkoop KIA (en andere wagens zoals pick-up trucks) hier in Canada. Het is echt goed spul wat zij maken, de garantie uitgebreider dan de concurrentie. JD Power heeft lovende rapporten over KIA. Ik ben echt een autogek maar het is wel zo dat Aziatische merken een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt.{Waar ik voorheen niks van wilde weten….) Europese auto’s top , maar vergeet de concurrentie niet. Maak een keer een test rit en zie het voor jezelf…
Voor mensen die hun auto een naam geven en deze Kia overwegen, hier is de stoere naam Robert wel geschikt. Robert e-niro, dat past gewoon.
@mashell: ik vind em leuk
Spijtig dat de achterkant zo ongeloooofelijk lelijk is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).