Autoblog advies: de leukste warme hatchback voor €4.500

Auteur: , 59 Reacties
Ford Fiesta ST '06

Op zoek naar het maximale aantal smiles per hour.

Koen is docent en onlangs van school gewisseld. Bij zijn oude werkgever kon Koen nog samen met zijn vriendin carpoolen naar het werk. Omdat de nieuwe school 30 kilometer de andere richting op is, is dat helaas niet meer mogelijk. Daarom is hij op zoek naar een leuke tweede auto. De auto moet wel bedrijfszeker zijn, geen oldtimer ofzo. Een leuke warme hatchback, graag. De auto moet elke ochtend gewoon starten. Hij moet niet te laat komen op zijn werk, alhoewel zijn leerlingen dat meestal geen probleem vinden! Hij heeft al wat rond gekeken naar leuke auto’s, maar weet nog niet waar hij nu écht voor gaat kiezen. Samengevat, Koen zoekt een uitzonderlijk leuke auto, die niet iedereen heeft. En met een beetje pit graag.

Huidige /vorige auto's:Mitsubishi Colt 1.3
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 4.500
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:2e auto
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Peugeot 106 Rally, Suzuki Ignis Sport
No-go modellen / merken:Volkswagen

Citroen C2 VTS 1.6 16v
€ 3.900
140.000 km
2008

De Citroen C2 is een beetje een vergeten hatchback. Het is in feite het sportieve broertje van de C3. In standaarduitvoering smoelt de C2 niet bijzonder, maar in de VTR, VTS en GT-uitvoeringen krijg je dikke bumpers en grote wielen die de uitstraling een zeer positieve boost geven. Het is echter van belang om te kiezen voor de VTS en de VTR te laten staan. De VTR heeft 110 pk en een gerobotiseerde handbak, die voor een traumatische ervaring kan zorgen. De VTS heeft 125 pk, een feller karakter en een handbak. Dus altijd voor die gaan. In het budget kun je kiezen voor de leukste exemplaren van na de laatste facelift. Veel staan er overigens niet te koop.

Citroen C2 VTS 1.6 16v '08

Fiat Panda 100HP (169)
€ 4.500
90.000 km
2007

De Panda 100HP was voor Fiat een poging om een leuke, vlotte rijdersauto te maken, zonder dat het te gek werd. Een paar jaar later beseften ze dat dit veel beter gedaan kon worden met een sausje van Abarth. Vandaar dat de auto niet een lang leven was beschoren. De Fiat Panda 100HP heeft een 1.4 dubbelnokker met 16 klepjes en je raadt het nooit: 100 pk! Ondanks dat de motor een kabaal maakt en het onderstel behoorlijk hard is, merk je meteen dat het geen hele snelle jongen is. Zeker als ‘ie wat vol beladen is merk je het direct. Naast het leuke uiterlijk heeft de Panda 100HP een heel groot voordeel: lage kosten. Het verbruik valt mee, het gewicht is erg laag, onderhoud is voordelig en de afschrijving is ook redelijk laag.

Fiat Panda 100HP (169) '07

Ford Fiesta ST
€ 4.500
160.000 km
2006

Bij Ford kun je heel veel kanten op. De eerste die naar boven komt is de SportKa. Een bijzonder leuk stuurmansautootje dat aantoont dat pk’s niet enkel verantwoordelijk zijn voor de rijdersvreugde. Een vierde generatie is ook mogelijk, maar dan zit je vast aan exemplaren met zeer hoge kilometerstanden en heb je geen leuke uitvoering. Daarom raden we ditmaal een Fiesta ST aan. Eigenlijk is dit een van de laatste échte klassieke hot hatches. Gewoon een dikke motor (uit de Mondeo), strak onderstel en een lekker dik voorkomen. De motor is niet bovengemiddeld hitsig, alhoewel een open luchtfilter en uitlaat van Mountune een hele hoop goed kunnen maken. In Nederland werden ze geleverd met de strakke 17″ wielen, check of deze er ook onder zitten, want sommige eigenaren hebben die prijzige wielen al een keer van de hand gedaan en er generiek imitatiespul ondergezet.

Ford Fiesta ST '06

Renault Clio Renault Sport 172
€ 4.250
155.000 km
2002

De Clio lijkt voor een groot gedeelte op de Ford Fiesta. Het interieur voelt minder degelijk aan en de zitpositie is werkelijk lachwekkend, maar die fantastische motor maakt bijna alles goed. Onderin sleurt ‘ie er al lekker aan (mede dankzij het lage gewicht van de Clio), maar eenmaal op toeren is het een zeer rappe hot hatch. Natuurlijk, op de Autobahn heb je de grootst mogelijke moeite met een Mercedes E200, maar op een bochtige B-weg kun je het een raszuivere sportwagen zeer lastig maken. Qua aanbod staan er veel ‘gemodificeerde’ exemplaren tussen, probeer voor zo origineel mogelijk te gaan. Dat is altijd goed voor de restwaarde. Bekijk hier het aankoopadvies van de Renault Clio II.

Renault Clio Renault Sport 2.0 16v '02

Mitsubishi Colt CZT (Z30)
€ 4.500
125.000 km
2007

Een warme hatchback die vaak vergeten wordt. Eigenlijk ten onrechte, want ook deze auto heeft zo zijn charmes. Dat komt vooral door de potente motor die dwars voorin ligt. Deze 4G15 motor wordt bijgestaan door een turbocompressor die 150 pk levert. Dat is nog maar het begin, want deze typisch Japanse motor is relatief eenvoudig te kietelen naar meer vermogen. 200 pk is geen enkel probleem. Nog een voordeel is dat ze relatief modern zijn. Zeker ten opzichte van de Fiesta en Clio merk je dat deze auto een volle generatie jonger is. Laatste voordeel: het is een Nederlands product! Het complete aankoopadvies kun je in deze video bekijken.

Mitsubishi Colt CZT '07

Suzuki Swift Sport
€ 4.500
125.000 km
2009

Stiekem is dit een auto die bij veel AB-adviezen ertussen staat en dat is volkomen terecht. De Suzuki Swift Sport is een junior-GTI pur sang, misschien nog wel beter dan zijn snellere opvolger. De atmosferische 1.6 motor moet je flink op toeren houden, maar net als de motorfiets-motoren van het Japanse merk doen ze dat met verve. Ook qua rijden is deze auto een feestje. Nee, in absolute termen is dit geen heel snelle auto. Het is wel een loepzuiver gooi- en slijtwagentje. Dat heeft als voordeel dat je alle sensaties en lol hebt, zonder direct je rijbewijs kwijt te raken.

Suzuki Swift Sport '06

YOLO: Lancia Delta HPE HF Turbo i.e. (836)
€ 4.500
255.000 km
1995

Mocht je op zoek zijn naar een unieke hatchback, dan is dit je kans. Volgens ondergetekende is het nog altijd de fraaiste snelle hatchback. De HPE is al geweldig strak en de HF Turbo doet daar een paar visuele pracht-schepjes bovenop. Het is wel een Lancia uit de jaren ’90 met tweeën-halve ton op de klok, dus het YOLO-keurmerk is op zijn plaats. De turbomotor is heerlijk ouderwets: onderin gebeurt er niet zo veel en reageert de motor wat traag, maar eenmaal voorbij de 3.500 toeren gaat ie er als een malle vandoor. Ook is het een van de best klinkende viercilinder turbomotoren. Daar kunnen de huidige downsize-torretjes niet tegenop.

Lancia Delta HPE HF Turbo (836) '96

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



59 reacties

Ik denk dan toch de Fiesta, de Suzuki is wellicht beter maar heeft een behoorlijk hoge zitpositie.
Tip, spaar nog even door
@tjongejongejonge: of koop een 1.5l colt of lancia.
@mikje90: of de Clio! Ik denk de leukste van alles wat er tussen staat!
Een goede Clio RS met die kilometers voor deze prijs en in goed staat!? Ben ik nog niet tegengekomen!
@reactief: Ik zou trouwens voor een Renault Twingo GT gaan. Chippen naar 130pk. Alle luxe erop en eraan en relatief zuinig.
@reactief: Dan beter nog even door sparen voor een RS. Die chippen en je hebt 150 pk. Dat is pas leuk gooien en smijten :)
@stevenk97: GT heeft met dat 1.2TCE blokje een veel fijner motor karakter. Vanaf 3000 toeren al vol koppel en standaard dan al 145Nm. Stage 2 er op en je hebt 135pk met 225Nm op hetzelfde aantal toeren. En maar 955kg. Rs heeft standaard 160Nm /133pk pas bij 4400 toeren en met chippen 178Nm/146pk. En 1024kg. Dan is de gt toch meer fun. Overigens blijven het truttenschudders en heb je in het dagelijkse file rijden helemaal niets geen fun er mee.
@kevinova: Alleen heeft de GT geen sport onderstel. Twingo RS ligt als een blok op de weg, al helemaal als je het cup onderstel hebt.
@reactief: Deze bijvoorbeeld? Kun je vast nog wel €500 op afdingen ;-). Niet helemaal origineel maar wel netjes nog.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-2-0-16v-sport-benzine-zwart-337d2a73-f61b-d36d-e053-e250040ae4fe
Geen idee wat ze kosten, Mazda 2 GT-M? Bedrijfszeker, voldoet aan lauw en een Mazda dus stuurt prima
@drsjeroen: hum, ik zie 86pk max…
@drsjeroen: beter kijken!
Bedankt voor de tips! Ik kon echter niet wachten en heb het budget een beetje opgehoogd, sinds vorige week staat er dan ook een renault twingo rs gordini voor de deur!
@koentje0: Goede keus!
@koentje0: https://www.autojunk.nl/2018/09/renault-twingo-rs-gordini-226516
@koentje0: gaaf! Waarom zou iemand trouwens een Gordini kopen en dan de strepen eraf halen? Dat is een beetje hetzelfde als een pizza met artisjokkenhartjes bestellen en dan vragen of ze de artisjokkenhartjes eraf laten.

Goed dat ze weer terugkomen iig!
@gulli: Lullo
@lekkerlinksrijden: Kom je iets tekort?
@e28forever: nee hij kent zijn klassiekers 😊
@gulli: strepen maken hem niet sneller
@koentje0: Heel gaaf!! Kleine tip; monteer kentekenplaten met oplegletters ;). Dat staat net even wat chiquer
@koentje0: Tof! Hoe bevalt ie? Overweeg zelf ook een Twingo RS :)
Ik zou gaan voor een leuke classic mini cooper s. Stuurt als een kart en heeft voldoende pit
Toyota yaris ts 2007 😉
Ik zou de yolo Lancia zeker laten staan als je wat betrouwbaars zoekt maar is wel een leuke bak
Ik zou het budget iets ophogen en gaan voor een Renault Twingo RS Gordini!
@moveyourmind: lul ;-)
@lekkerlinksrijden: Daar heb je gelijk in. Niet zo sjiek on Koen niet te feliciteren met zijn leuke keuze! Veel plezier met je nieuwe aanwinst Koen!
Ikzelf zou voor de lancia gaan, fiesta st heb ik een gehad en die was het net niet voor mij. Heeft net wat vermogen tekort en ik vond hem niet fijn zitten. Ik ben 1,95m lang. De rest heb ik helemaal niks mee
Ik zou voor de Lancia gaan. Heel gaaf, zeker zo in het geel.

Of op zoek gaan naar een leuke snelle Honda Civic.
Rij zelf een C2 vts. Rijdt leuk en strak en best vlot als je hoor in de toeren zit. Alleen rij ik altijd met oordopjes wegens het motorgeluid boven de 110.
@agdesigns: niks leuk aan dan
100% de Swift Sport! Prima uitgerust, zeer betrouwbaar, pittig, goede wegligging en een leuk uiterlijk! Fietsa is ook een leuke, alleen met deze leeftijden wel iets meer onderhoud nodig..
Ik heb zelf zowel de Clio RS als de Fiesta ST gehad. Beide hele fijne auto’s. De fiesta was de best sturende voorwielaandrijver waarin ik ooit heb gereden.
Perfecte afstand voor een e-bike! Maar ik zou ook de auto pakken hoor ;-) Een mini cooper heb je ook voor dat geld trouwens
Hoewel koen al voorzien is, 206 rc? Altijd warme gevoelens voor
Twingo RS enikkandeheiligeGordininaamnietuitmijnstrotkrijgen bij dat hok!
Peugeot 206 GTI!
@mercedesw140: die heb je voor 2k ook wel. 4k heb je zelfs een RC ;)
Ik zou voor de Clio of Colt gegaan zijn in dit lijstje. Misschien dan zelfs eens de Colt. Chipje erop en je hebt een heel leuk scheurijzertje dat je in principe weinig gaat kosten. En een beetje een sleeper!
Ibiza 6k2 cupra
Laats nog een gekocht voor een bekende voor 4500euro van de 2de eigenaar met 86000km
Grande Punto Sport.
Corolla t sport, ondergewaarde auto waar je met 192pk veel fun mee kan hebben
Ik heb wel eens gehood dat die 4g15 mitsubishi motoren makkelijk opblazen als je ze de sporen geeft. Wellicht dat een 2.4 liter er ook in past?
Yaris T-sport
Kan iemand me vertellen waar je een Swift Sport kan vinden uit 2009 voor €4500. Absoluut nergens, waardeloos advies dus.
Dacht leuke 2e auto voor Mn vriendin. Maar dat kan dus helemaal niet.
@cjdg: relax. Gewoon te vinden, je hoeft niet eens je best te doen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-6-sport-benzine-rood-9a0e0374-0703-4c17-e053-e250040adc28

Er staan echt zat Swift Sports voor dat geld te koop. Echt geen enkel probleem ;-). Je kan je vriendin dus heel blij maken!
@willeme: jaaaaa, das een driedeurs 😜
Ik heb op 3 sites gezocht en kon niks vinden. Bedankt voor de link.
Ik neem de adviezen van Autoblog wel degelijk ter harte, nav de test van de Arteon heb ik daar voor gekozen als nieuwe auto.
@cjdg: ‘waardeloos advies dus’. En bedankt ;-). Voor de adviezen struinen we veelal 10 of meer verschillende internetsites af om te kijken wat er is te vinden. Daarbij is de vijfdeurs versie vrij zeldzaam. Bijna alle Swift Sports zijn namelijk een driedeurs. Sterker nog, alle auto’s op de Panda en Swift na zijn altijd een driedeurs. Alleen de De Panda is altijd vijfdeurs, bij de Swift is er (soms) keuze. Fijn dat de Arteon bevalt!
@willeme: misschien dat de begeleidende foto van een 5-deurs een beetje misleidend was voor me. 😜
De Arteon bevalt idd prima. Casper was zo enthousiast in zn review, dat ik m wel moest uitkiezen.
De benoemde Fiesta ST met 2.0 liter viercilinder blok is enorm aan te raden! Het wordt echter lastig om in het genoemde budget van €4500 een nette en originele ST te vinden met minder dan 1,5 ton op de teller ben ik bang…
Ignis sport. Dikke lol en nooit stuk.
Rij nu een Clio rs mk2 Team uit 2005. Ook met het prachtige recaro interieur van de trophy.. dit is het enige model waar dat in gedeeld werd! De auto is ook 50 kg lichter dan alle modellen! Wat een heerlijke wagen! Echte aanrader.. alleen al als je op toeren komt.. wauw! Iedere keer weer een glimlach.. :)
Ik rij zelf een Panda 100HP. Met Koni STR.T kit met H&R veren om het weggedrag iets te verbeteren(lees meer comfort). Het stuiteren op korte dwarsrichels is daarmee minder. Daarnaast is t onderhoud toch iets prijziger dan men denkt. Originele onderdelen zijn duur, en de Panda heeft een niet zo dagelijks voorkomende bandenmaat(195/45R15). Waardoor banden ook prijzig zijn.
Deze bandenmaat is met de standaard veren(dus niet gaan verlagen) wel aan te passen naar 195/50R15.
@theveenmeister: dan zijn de wangen van de banden iets hoger en klopt de km-teller niet meer helaas
@tmenges: Onzin! Tellers wijken eigenlijk altijd wel iets af. Bij de 100HP is met de standaard banden,100 kilometer op de teller, 95 GPS kilometers. Ik heb voor de intallatie van de Koni kit ook op 50 hoog banden gereden ipv. 45 hoog. 100 op de teller is dan 98/99 km/u op de GPS. De grotere omtrek van de banden verandert de tellerafwijking iets. Maar het is niet zo dat de teller niet meer klopt.
Een goeie “jonge” 206RC is pok n optie? 177pk voor geen 1000kg
Ik zou voor de Colt CZT gaan. Ma heb jarenlang zo’n ding gehad. Kocht deze destijds met 15k km op de klok en heeft deze tot 125k km probleemloos gereden. Enige wat stuk is gegaan is de aircopomp maar een 2de handsje van de sloop, heeft het wederom totop inruil volgehouden.

Auto was nog wat gekieteld naar 180pk en reed heel erg goed, menig GTi’tje (5) achter je weten te houden. Imo beste bang for Buck in dit lijstje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).