Wat is de leukste fun roadster voor 7.000?
Voor het advies van vandaag komen we uit bij die van Jelmer. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Jelmer niet alleen staat. Niet alleen omdat hij voorzien is van een partner, maar omdat we deze aanvraag rond de lente veel krijgen: een leuke tweezits roadster voor erbij. Geen rijdende Panna Cotta als een Saab Cabrio of een fout getunede E36 met imitatie-koplampen. Een keurige roadster waarbij de motor slechts een onderdeel is van de rijbeleving.
Jelmer is precies naar zoiets op zoek. Het hoeft niet heel erg nieuw te zijn, zo lang het maar een leuk rijdende roadster is. Eenvoudiger gezegd dan gedaan, want zijn vrouw wil namelijk ook een paar verzoeken in laten willigen. Als er dan toch 5-7 mille stuk geslagen gaat worden op een auto, dan wel eentje waarmee je bijvoorbeeld een midweekje op vakantie kunt. Uit financieel oogpunt mag het best iets zijn wat op termijn meer waard wordt. Nu zouden wij bij dat laatste zeggen: zolang je maar lol hebt, investeringen in deze prijsklasse zijn er bijna niet, laat staan als het een open sportwagentje moet zijn. Dat gezegd hebbende, we gaan op zoek naar de leukste fun roadster voor 7.000 euro.
De eisen en wensen zijn als volgt:
Huidige /vorige auto's: | Audi e-Tron, Audi A4 Avant |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Alleen prive, zakelijk al een Tiguan R-Line |
Budget: | 5.000 tot 7.000 euro |
Jaarkilometrage: | Niet zoveel: max 10k per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Gewoon benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Roadster voor de fun-kilometers |
Gezinssamenstelling: | Kinderen hebben studenten OV gelukkig |
Voorkeursmerken/modellen: | Als het dat er maar af kan |
No-go modellen / merken: | Saab Cabrio en andere zompige vierzitters |
Mazda MX-5 1.8 S-VT Sportive (NB2)
€ 6.500
2005
130.000 km
Het is de maatstaf in zijn klasse, zeker in de categorie fun roadster voor 7.000 euro. Sterker nog, Mazda bedacht deze klasse. Nou ja, ze hedden het concept van Britse sportwagens geleend en geperfectioneerd. In het budget heb je keuze uit late NB-modellen of hele vroege NC-modellen met veel kilometers. Tip: laat die latere links liggen. De NC is een beetje de drol onder de MX-5’jes, zeker de pre-facelift modellen. De latere ND’s zijn gezegend met veel meer feedback en finesse. Ook voelt ‘ie iets potiger aan, ondanks het bescheiden aantal van 146 paarden. In het budget is er ruime keuze. Let wel op roest, want deze auto’s kunnen enorm hard wegrotten.
Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (R170)
€ 6.950
2002
160.000 km
De SLK is een roadster voor mensen die niet van de rijeigenschappen van een roadster houden. Voor een tweezits roadster met achterwielaandrijving rijdt de auto ook knap beroerd, eigenlijk. De besturing is lachwekkend indirect, het onderstel is te zacht en de handbak schakelt als een pan erwtensoep. Nee, pak een automaat en je hebt een soort kleine C-klasse cabrio. De 2.3 viercilinder met mechanische compressor is een serieus krachtige machine die onderin en boven in de toeren goed thuis is. Nog een voordeel: het land staat er vol mee. Ga voor een model van na de facelift, die zijn net even wat strakker.
Audi TT Roadster 1.8 5v Turbo quattro (8N)
€ 6.750
2000
115.000 km
De Audi TT was overduidelijk op mensen gericht die jonger van geest waren dan de gemiddelde SLK-bestuurder. De SLK-bestuurder had eigenlijk altijd meer jaren geleefd dan nog te gaan. De TT Roadster is eigenlijk veel briljanter dan de gesloten versie. Het was nooit de scherpste coupé, maar kijkend naar de cabrio-concurrenten was de TT Roadster een solide aanbieding. De auto is aanzienlijk dynamischer dan de SLK, maar dat is niet zo moeilijk. Het zijn bijzonder goede cabrio’s: het dak opent snel en is van stof, dus je hebt nog wat bagageruimte over. De 1.8T motor is een gemoedelijke brombeer en met een beetje mazzel heb je een nimbus grijs exemplaar met zo’n baseball-handschoen. De 180 pk-versie met handbak is echt snel zat, maar mocht je tuningsplannen hebben is de 225 pk beter geschikt, mede dankzij de vierwielaandrijving. Zowel een voor als nadeel: het is technisch gezien een Golf. Onderdelen zijn dus goedkoop en eenvoudig te vinden, maar de auto is niet hard en exotisch als deze eruit ziet.
MG TF 160
€ 6.800
2002
75.000 km
De MG is juist wel een raszuivere exoot. Het is namelijk een Britse sportwagen met middenmotor. Het was altijd een beetje onduidelijk wat MG met de F in gedachten had, die was behoorlijk comfortabel, wellicht te zacht en soepel. De TF was aanzienlijk straffer. Nog altijd geen wonder van sportiviteit of fijn gevoeligheid, maar je kon er iets beter mee spelen. De 1.8 motor lust af en toe wel een koppakking, maar de K-Series zijn misschien wel de fijnste viercilinders ooit gebouwd: onderin lekker krachtig, terwijl ze ook lekker door de toeren gejaagd kunnen worden. Als sportauto is de MG TF niet geschikt, maar het comfort van de SLK biedt ‘ie niet. Ook is de TF niet bijzonder ruim en kan het qua onderdelen telkens lastiger worden. Daar staat tegenover dat het koetswerk bijzonder fraai oud wordt en de charme van zo’n MG klopt helemaal.
Alfa Romeo Spider 2.0 T. Spark 16v Lusso (916S)
€ 6.750
2002
120.000 km
Uiteraard moet er ook een Italiaanse sportwagen in komen te staan, als we op zoek zijn naar een fun roadster voor 7.000 euro. De Alfa Romeo Spider van de 916-generatie was voor het eerst voorzien van voorwielaandrijving. Wederom zien we hier dat een auto met voorwielaandrijving beter rijdt dan met achterwielaandrijving, want de voorganger bood een antieke rijervaring. Ga voor een zo laat mogelijke Spider tot 2003, daarna kregen ze een moeilijk lelijke neus die totaal niet aansloot bij de rest van het design. Qua motoren: die 3.0 V6 is het meest magistraal, maar zeer lastig te vinden binnen het budget. Ga daarom ook voor een nette 1.8 of 2.0 T.S. Die sturen fijner (minder gewicht in de neus), maken een verslavend lekker kabaal en zijn snel zat voor het type auto. Het verschil tussen de 1.8 en 2.0 is op papier erg klein, in het echt merk je dat de 2.0 veel beter bij de les is, zeker laag in de toeren. Vermijd altijd de 2.0 JTS. Sla de 2.0 V6 Turbo over.
Toyota MR2 1.8 VVT-i (W30)
€ 6.500
2001
130.000 km
Ondanks dat de Mazda MX-5 de evergreen is in zijn klasse, is de MR-2 op bijna alle punten beter. We zoeken de leukste fun roadster voor 7.000 euro en meer fun dan een MR2 wordt het niet. De MR2 is lichter, heeft een prettigere motor, ziet er knapper uit (persoonlijk uiteraard) en weet veel meer rijplezier te bieden dan de Mazda MX-5. Daarmee bedoelen we niet dat de gewone MX-5 géén lol biedt, maar de MR-2 is echt hilarisch. Die kan elk moment gecontroleerd dwars. Ook op legale snelheden heb je een grijns zo grote als een Spindle Grille. Zijn er dan geen nadelen? Ehh, ja. Het grootste nadeel is het gebrek aan bagageruimte: voorin is er heel weinig plaats. Ook is er nauwelijks aflegruimte. Daarmee beperkt de MR2 zich echt tot funauto en is het lastiger om leuke trips door Europa te maken, zoals je met de andere auto’s wel kunt. Vermijd de SMT halfautomaat. Altijd.
BMW Z3 Roadster 2.0i (E36/7)
€ 6.950
2000
160.000 km
BMW was er vlug bij met de roadster-revival in de jaren ’90. De Z3 werd een enorm succes, wat betekent dat je ze goed in het budget kunt vinden. Daarbij is er eigenlijk alleen maar keuze uit viercilinders: vroege 1.8 en 1.9’s, of een latere 1.8i. We vonden één 2.0 bij een particulier. Die zescilinder draagt wel een beetje bij aan de BMW roadster-magie. Van zijn rijkwaliteiten hoeft ‘ie het verder niet te hebben, want de Z3 is een beetje ouderwets, heeft weinig grip en is weinig communicatief. Daarom is een late 1.8i in een nette uitvoering misschien wel net zo goed. Je gaat toch niet scheuren. Gewoon een fantastisch uitziende tweezits cabrio voor mensen met bescheiden haast.
YOLO: Porsche Boxster (986)
€ 7.950
1997
165.000 km
Nu zijn we echt lekker Yolo bezig met een leuke fun roadster voor 7.000 Te meer omdat je het niet redt met 7 mille. Je moet namelijk over het budget gaan qua uitgaven én rekening houden met hogere kosten qua onderdelen en onderhoud. Dat zijn meteen de grootste nadelen. Voor de rest is zo’n Boxster bijna perfect. Men zegt dat ze te langzaam zijn, maar dat is alleen naar Porsche maatstaven het geval. Alles in dit rijtje blijf je met gemak voor, alleen de TT quattro is nipt sneller. De Boxster doet verder vooral heel erg weinig verkeerd: de zescilinder heeft slechts 204 pk (toen ‘ie nieuw was), maar klinkt uit de kunst. De wegligging is fabelachtig en het stuurgevoel zuiver en direct. Het totaalplaatje klopt gewoon. De eerlijkheid gebeid wel te zeggen dat je per 1.000 euro dat je uitgeeft aan een Boxster, ook terugziet aan de auto.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
haroldv zegt
Ipv de boxster…koop een Z4! 6-cilinder, betere proporties, genoeg ruimte en normale onderhoudskosten.
alper zegt
@haroldv: als je voor 7K een nette exemplaar weet let me know. ?
haroldv zegt
ipv boxster…dus redt je net niet. vanaf 8.500 wel.
kajapompe zegt
@haroldv: voor 8,5 heb je ook niet echt een mooie, misschien één met vier cilinders, maar das 2 te weinig :/
haroldv zegt
moet wel daarbij toevoegen. Ik heb er 1 gekocht, 6 jaar geleden voor 10k. Dus echt veel afschrijving heb je niet.
s2000vtec zegt
Uiteraard zou ik voor een Honda S2000 kiezen maar deze is niet in deze prijsklasse te verkrijgen. Wel uit dezelfde tijd als veel van de genoemde concurrenten. Maar de S2000 heeft een veel hogere restwaarde gehouden. Hoe kan dat ?
emping zegt
@s2000vtec: omdat ie zeldzamer beter en betrouwbaarder is. Plus v-tec en je kan hem tot de 8/9000 rpm knallen.
PunicaOase zegt
@s2000vtec: hij is gewoon gaver en beter dan de alternatieven hierboven.. ik zou er voor doorsparen.. dan maar een jaartje later.. ze schrijven niet meer af dus het geld ben je uiteindelijk ook niet kwijt..
dios zegt
Voor het geld kan men heel veel leukers vinden dan een s2000. Ik heb er een gehad (heel net exemplaar), alleen geeft het je een leeg gevoel, de lol is er heel snel vanaf met een s2000. Auto is een beetje karakterloos.
galgootje zegt
@dios: ehhh say whaaat?? Karakterloos? Vindt je dat echt? Wow, nou ik heb de mijne al vanaf 2006 en er gaat geen rit voorbij waar er niet een “oor tot oor” grijns op m’n gezicht te zien is. Wat is dan karakter in jouw beleving? Serieuze vraag trouwens, no burn, oprecht benieuwd hoe een mede s2k eigenaar de auto als karakterloos bestempelen kan. :-)
bogey zegt
Ik denk dat hij gewoon reactie wil uitlokken. Een auto die er zo uitziet na 20 jaar en zo fijn rijdt heeft wel degelijk karakter.
Wat je wel kan zeggen is dat hij niet bijzonder snel is en dat je moet ‘werken’ vooraleer je vooruit gaat, maar dat is voor mij nu ook net charme. Sommigen laten de turbo’s liever het werk doen…
tonniejj zegt
Voor dit geld kan het waard zijn om te kijken in de UK, rond de 6000 pond voor een prefacelift met 150k ervaring. Even goed onderhoud laten plegen, verse olie goed bijhouden voor de prefacelift en je kan rijden naar de 2-3-4 ton met een enorme grijns :)
neo1 zegt
Heel blij met mijn 2003 (facelift) MR-2! Met 6 speed SMT. Top kar!
luckyluck zegt
@neo1: uit dit lijstje de MR2, sowieso.
kle500 zegt
@neo1: ik willem! Haast onrealistisch veel, maar zag er gisteren weer 1 over de dijk tuffen, poor man’s lotus.. <3
SpeedGeek zegt
De Z3 overslaan. Kwalitatief erg slecht interieur, bmw onwaardig zelfs. Het motorblok heeft wel koppel maar snel is hij niet. Heeft tevens heel wat kwaaltjes. Zit positie is slecht door het niet kunnen verstellen van het stuur (Ik ben 185cm) alhoewel je wel een stelbaar stuurkolom kunt plaatsen uit de e36.
Ophanging is een combi van een e36 voor en een e30 achter wat hem, met dit vermogen, voorspelbaar maakt maar niet uitdagend. Vergeleken met een eerste generatie mx-5 absoluut snaar strakke ophanging.
Mijn moeder heeft een Z3 2.0i en heeft hiervoor een NA mx-5 gehad dus vandaar de ervaring die ik heb met deze kappers mobieltjes.
SpiderIV zegt
zo’n 916 in de kleur Giallo Zoe is toch wel een plaatje!
NB natuurlijk niet zo’n hutkoffer achterop zetten.
Helemaal eens met het advies “Ga voor een zo laat mogelijke Spider tot 2003” met als aanvulling laat die electrische kap maar lekker staan. Heb je meer last dan lol van.
SvenskaAeroplanAB zegt
Heeft ie nou én een E-tron én een A4 én een Tiguan? Tja, dan snap ik dat je op zoek bent naar wat fun…
Supra1981 zegt
@svenskaaeroplanab: bovenaan staat huidige/vorige auto’s. Dus het kan zijn dat de A4 er niet meer is ?
tortuga zegt
@supra1981: komt heel erg hard overeen met de vorige die voor diesel hatchback uitkeek
screamer zegt
Ik wil nog een alternatief toevoegen, de Smart Roadster, zeker als Coupe uitvoering kun je wel een weekendtas meenemen, maar in het vooronder zit ook voldoende ruimte voor onze stoffen koffer(max grootte voor handbagage in het vliegtuig).
Daarnaast is de Roadster erg klein, maar ik pas er perfect in met mijn 1,95m. En omdat er maar een 3 cilinder in zit, is hij sowieso zuinig, zelfs met hard doortrappen haal je alsnog 7ltr/100km.
Neem wel absoluut minstens de 82PK versie!
marcel174 zegt
@screamer: dat was ook het eerst waar ik aan dacht. Heb zelf voor erbij een roadster coupe. Erg grote fun factor. Iedereen loopt direct te roepen over de bak maar als je begrijpt hoe die werkt en met flippers aan het stuur is het erg goed te doen.. Ik vind het nog steeds een onderschatte auto..
mpc007 zegt
Ja maar hij us toch gewoon veel te traag om lol mee te hebben?
roadster1976 zegt
@maarten_zoutendijk: de roadster? Nee hoor! Pak de 82 pk versie maar en ga eens rijden ;)
Dutchdriftking zegt
Doorsparen voor een Boxter dus. De enige welke in de juiste uitvoering echt meer waard kan worden. Een setje Lobster wielen er onder en hij is af.
karaya zegt
Beetje vergelijkbaar met de 912, een net-niet Porsche.
Dan kan je lang wachten voordat deze in waarde stijgt. En ze zijn niet bepaald zeldzaam.
Blijf het een vrouwenauto vinden op de verkeerde manier. In technisch opzicht de beste keus, laat daar geen twijfel over bestaan.
kareljansen zegt
@dutchdriftking: Een boxter uit deze prijsklasse ga je echt niet aan verdienen hoor. Schrijft niet veel af, maar inclusief onderhoud gaat die je echt wel geld kosten. (En dat mag natuurlijk ook!)
polpol33 zegt
@dutchdriftking: dat ga je niet halen voor dit geld.
Ik heb afgelopen winter een Boxster 986 gekocht voor de lol om op te knappen. Gelukkig heb ik er heel weinig voor betaald want ondanks dat ik alles zelf doe ben ik nu al 4500€ verder.
Wat je koopt voor 9k€ bijvoorbeeld is leuk maar heeft meestal veel werk nodig om weer op niveau te komen. Of je moet kunnen leven met een versleten auto. En onthoud: Porsche onderdelen en onderhoud = normale prijs x factor 2,5.
petroldrinker zegt
Ik mis de 350Z roadster in dit lijstje, dat lukt ook al voor dat budget, en dan wel de leukste keuze denk ik.
emping zegt
@petroldrinker: dat lukt niet met dit budget.
galgootje zegt
@emping: Duitsland wel maar, naja dan dus nog import. Moet je zin in hebben.
petroldrinker zegt
Lukt zeker wel, in nederland heb je ze ook al voor die prijs, en anders importeren.
frits05 zegt
Een MR2 maar dan de versie 1990-1999. Ruimer interieur, sneller en ziet er veel beter uit dan zijn opvolger. Plus iig voldoende bagage ruimte voor een weekendje weg. Koop een zo origineel mogelijke en je hebt gelijk een toekomstige klassieker
jometdebanjo zegt
TT overslaan! Laatst een documentaire gezien. Drama auto zoveel gebreken
tazmania zegt
@jometdebanjo: haha. Dat valt echt reuze mee. De 1st gen TT is juist kwalitatief enorm goed. Net zoals de Golf/A3 uit die jaren.
bernoulli zegt
Het zou in dit lijstje niet de topper zijn, maar een Fiat Barchetta was ook een leuk roadstertje.
barchettadriver zegt
Voor 7K koop je een hele mooie barchetta van na de facelift (2003-2005). Dan rij je tenminste stijlvol rond. MX5 NB heel erg uitkijken voor roest, MGTF koppakkingen (zijn betere voor te koop, maar het Rover K-Series blok is eigenlijk te flexibel). MR2: Leuk, maar veel meer dan je onderbroek kun je niet meenemen. SLK is een bejaardenbak, TT is gewoon een Golf, rijdt als een Golf en is zo enorm als een Golf. Z3 rijdt als een 3-serie.
Zo, iedereen op de kast?
Porker moet je op zoek naar een Boxster S, want zelf met m’n barchetta kan ik de standaard Boxster het leven aardig zuur maken. Die 204 PK moeten nogal wat meer kilo’s meeslepen dan die 130 van de barchetta. Daar rijd je geen Boxster voor.
Dan toch maar voor die Alfa of toch maar de barchetta nemen. :-)
polpol33 zegt
@barchettadriver: Ik heb de Barchetta altijd erg mooi gevonden. Leuk om te toeren. Aantal tripjes gemaakt 20 jr geleden in de Barchetta van mijn toenmalige vriendin.
Maar een Boxster bijhouden in deze verbouwde Punto is een illusie. Het gaat niet alleen om de pk’s. De Fiat is een heerlijke voorwielaangedreven toermachine. De Boxster is een sportautootje. Ik heb een luchtgekoelde 911 en een Boxster 2.5. Op de snelweg houdt je me vast bij maar zodra er bochten verschijnen ben je kansloos.
Los hiervan ben ik het volledig met je eens dat de Barchetta bovenaan in dit lijstje hoort te staan.
barchettadriver zegt
@Polpol: Die Boxster was een automaat en mijn barchetta is zowel qua motor, alsook qua onderstel niet helemaal standaard meer. Open filter, supersprint en snellere nokkenas, onderkant -30mm, versteviging in motorruimte.
Echt niet normaal zo scherp als mijn barchetta qua onderstel is geworden. Wellicht dat de situatie wat verduidelijkt. Tegen modernere Boxsters kan ik overigens niks beginnen. Da’s wel duidelijk, maar de eerste serie vond ik matig. Overigens, niet dat ik er geen zou willen hebben hoor…. :-)
Maar dan wel met handbak.
mpc007 zegt
Dat een Z3 als een 3 serie rijdt is nauwelijks een nadeel. Zeker niet als je vergelijkt met de rest.
detroitv8 zegt
Ik heb een SLK’jte. Niet alleen de rijeigenschappen zijn belabberd, ook de roestduivel is geen onbekende. Heb dit zelf opgelost met schroefsetje en flink wat las & spuitwerk. Maar nu erg blij mee, zeker met de 230 Kompressor een lekkere raket.
mpc007 zegt
Het blijft imo echter een lelijk ding. Pas vanaf de 2e generatie was het design ok.
dunhozzie zegt
Yolo: Pontiac trans am 1995 in DEU
Yolo2: Jaguar XJSC 1988 in BE
Gezien de leeftijd niet te duur om naar NL te halen, maar daarna begint het feest pas… maar compleet binnen de voorwaarden ;-)
1975mini zegt
Zulke adviezen zijn natuurlijk een leuke indicatie maar ik zou altijd zelf met alle opties rijden en dan een keuze maken. Is heel persoonlijk wat je van een auto vindt. Een NC is lekker wat ruimer dan een NB en voelt echt een stuk moderner en rijdt voor iedereen die geen coureur is erg goed en is zeker leuk genoeg. Met een zetje krijg je een NC namelijk makkelijk dwars en kan je leuk spelen (als dat je ding is). Zelf vond ik de MR2 enorm tegenvallen en een stuk minder lekker rijden dan iedere MX5. Maar nogmaals, gewoon gaan rijden en zelf uitkiezen :)
babybenz zegt
Ik zou voor de Z3 gaan, voor €7000 heb je echt een hele nette met weinig kilometers. Afschrijving heb je niet meer, zijn betrouwbaar en eventuele onderdelen zijn goed te vinden en goedkoop. Ga er eens mee rijden, ze rijden erg goed en zien er leuk uit (vind ik dan). Zijn ook leuke kleurcombinaties te vinden als je daarvan houdt.
Graafke zegt
Chrysler crossfire is ook een leuk alternatief
jack_abarth zegt
Ik vind eigenlijk alles wat er genoemd wordt voor dit budget allemaal nogal voorspellend en de standaard keuze. Daarbij ook nog dat het wagens zijn die waarschijnlijk al 100x van eigenaar gewisseld zijn omdat die ook ooit eens in de menopauze zijn gekomen. Met dit budget zou ik zoeken naar een nette 306 cabrio, bij voorkeur de 2.0. voor pakweg € 5.000,-. Het resterende bedrag voor een goede 0-beurt en eventueel wat tweeks in de vering en misschien motorisch een scherpere nokkenas erin.
mpc007 zegt
Ik heb er naar gekeken maar je moet qua onderstel en motor wel echt f orse en dure aanpassingen doen om het sportief te maken..
jack_abarth zegt
@maarten_zoutendijk:
Klopt, maar de auto kost dan ook geen fluit.
intergrale zegt
Nadeel van de vele roadstertjes is dat ze gemaakt zijn voor vrouwen. Het zijn nou niet bepaald de meest mannelijke auto’s om als man in te vertoeven..
tenaci zegt
Tja… bij de MX-5 kun je wel stoppen. Als je een SLK overweegt denk dan eens aan de Chrysler Crossfire. Zelfde techniek, maar stuk mooier en zeldzamer.
fmgarcia zegt
@tenaci: Inderdaad, de crossfire is echt een leuke auto. Zeker met de 3.2 MB echt een vlotte auto. Zelf zou ik mx5 of mr2 kiezen. Of een fijne cooper s cabrio zoeken.
isleofman zegt
Een hoop lol gehad met een z3 2.8. Wel onderstel en nog een aantal zaken aan moeten passen om er echt van te kunnen genieten. Zie ondertussen dat een goede 6 cilinder voor dit budget helaas niet meer te koop is.
mpc007 zegt
Z3 2.8 worden echt duur, van goede aanbieding kan je niet meer spreken. Voor zelfde geld haal je nu nog een E46 330Ci.
faithnomore zegt
Hier staan volgens mij een aantal fouten in. Een Audi tt 1ste gen dynamisch ? In de toenmalige media schreef men toch heel andere dingen. Niet alleen niet dynamisch, gewoon compleet niet adequaat voor een roadster en gevaarlijk op hoge snelheid. Stond bij mijn weten nog op golf 3 platform en was dusdanig slecht dat het onveilig was. Enige positieve punt was het uiterlijk.
Ook de alfa spider heb ik nog nooit dynamisch horen noemen door niet alfisten, de Mercedes SLK dan weer wel.
Tenslotte lijkt de boxster me niet yolo, maar net slim
b088y zegt
@faithnomore: Boxster voor 8K is denk ik niet echt slim. Als je in dit budget shopt voor de deze auto loop je denk ik snel leeg op onderhoud en had je beter direct een ‘net’ exemplaar kunnen kopen.
polpol33 zegt
@b088y: klopt helemaal
laptom zegt
@faithnomore: Sluit me even hierop aan. Spider is echt een drama on me te rijden. Boxter en SLK brengen echt serieus veel plezier mee.
willeme zegt
@faithnomore:
1. Wegliggingsproblemen was de coupé. Die werd op hoge snelheid erg licht. Was direct een modificatie voor: ESP en een achterspoiler. De Roadster heeft deze altijd af-fabriek meegekregen.
2. TT staat op een gemodificeerd PQ-34 platform. Daar staat de Golf IV ook, niet de Golf III.
3. Qua dynamiek valt de TT redelijk tegen, maar de Z3 en SLK nog meer. Komen we op punt 4
4. De SLK is absoluut niet dynamisch. Het stuurhuis is veel te traag, veel te gevoelloos en veel te licht en wollig. Er zijn zitmaaiers en heftrucks met meer feedback. Onderstel was ook absoluut niet sportief. Overigens had Mercedes dit bewust gedaan, zodat de clientele zich direct thuisvoelde in de R170.
5. Alfa Spider is aanzienlijk dynmischer dan zijn voorganger. Bijzonder dynmisch? Neuh, maar zelfs dat is dus meer dan genoeg om de Z3 en SLK van repliek te kunnen dienen ;-).
Boxster is YOLO: want boven budget en Porsche onderhouds- en onderdelen prijzen.
Paul58 zegt
@faithnomore: ik heb de coupe variant gehad van de Alfa 916 (1.8 t-spark). Ik vond dit juist een bijzonder dynamische auto. Qua rechte lijn snelheid was het niet bijzonder maar man wat kon dat ding hard door een bocht.
sfv82 zegt
Slk is wel het overwegen waard. Niet het meest dynamisch ,maar dynamischer dan je verwacht dankzij de korte wielbasis en achterwiel aandrijving. Verder kun je voor dat geld een goed exemplaar kopen. Een hardtop op een cabrio zetten is een hoop gedoe, en moet je ook nog ergens opslaan. Zeker als je auto niet in een garage kan staan, is een slk het overwegen waard.
sfv82 zegt
Al deze auto,s zijn leuk op dijkwegen. Zoek vooral een goed exemplaar. Audi TT,s zijn vaak afgeragd, en een Boxster is niet realistisch voor dat geld.
Jochempie zegt
De MX-5 is het beste totaalpakket en één van de lichtsten. Ik geniet nog elke week van m’n 1994’er 1.8.
dutchneon zegt
Even wat bijleggen en voor de Porsche gaan…. als je hem inderdaad goed onderhoud blijft het ook wat waard ;)