Autoblog-advies: gezinsauto met karakter voor €8.000

Auteur: , 132 Reacties

Dames en heren, het volgende gaan we bijna allemaal wel een keer mee maken. Je eerste auto is een leuke klassieke Mini, MX-5 of M3 uitgevoerde 316i. Dan ga je wat meer verdienen en kan je dat stukslaan op een echt leuke auto. In het geval van Sander een Alfa Romeo Brera. Een coupe versie is altijd gaaf, helemaal op basis van een Alfa 159.

159

Maar dan komen er praktische dingen om de hoek kijken. Want ook op relationeel vlak heb je stappen gemaakt waardoor je een babykamer mag gaan verven. Daar moet de auto dan op worden aangepast. Want ondanks dat een baby bij geboorte al een halve meter groot is, moeten er gigantisch veel spullen mee. Potten olvarit, dozen met luiers, liters melk en tassen met doekjes, spenen en dekentjes.

Dat is Sander nu overkomen. Zijn gezin is met 50% uitgebreid en hij heeft nu nog een Alfa Romeo Brera. Kudos! Echter, door de geschetste situatie moet Sander gaan kijken naar een vervanger voor de 2 deurs Italiaan. Uiteraard kan Sander op Marktplaats.nl gaan kijken naar alle opties maar het zijn er simpelweg te veel. Daarom stuurde hij een mailtje naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met de vraag: wat moet ik kopen?

Sander heeft wel een paar eisen. Ten eerste moet de auto ruim voldoende zijn voor de baby en babyspullen. Dat moet te doen zijn. Echter, Sander wil vooral geen saaie auto. Een Opel Vectra of Honda Accord zijn goede auto’s, maar ook een beetje slaapverwekkend. Aangezien Sander niet heel veel kilometers gaat maken zijn brandstofkosten en een hogere kilometerstand niet zo’n probleem. Zoals je mag verwachten hebben we ook nu een tabel met de wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:Alfa Romeo Brera, Skoda Fabia
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€6.000 tot €8.000
Jaarkilometrage:<10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Kind op komst
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, kind onderweg
Voorkeursmerken /modellen:Moet er goed uit zien
No-go modellen / merken:Zuipschuiten

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 TBI (939B)
Het moment is nu eindelijk daar. De Alfa Romeo 159 krijgt de topnominatie vandaag. Op zich wel logisch, want de Sportwagon voldoet aan alle eisen. Het dashboard zal je bekend voorkomen, want deze is gelijk aan die van de Brera. Ga voor een zo laat mogelijk exemplaar, bij voorkeur met de 1750 TBI benzinemotor. Deze zijn een stuk lichter en sturen prettiger. Uiteraard zijn er wat punten die aandacht behoeven (check ze hier), maar het is allemaal best te overzien.

159

Renault Espace 2.0T Privilege (J81)
Van alle MPV’s was de Renault Espace altijd een chique optie, zeker in Privilege trim. Groot voordeel is de ruimte: alles en iedereen kan mee en dan nóg heb je ruimte over. De Espace was zeker niet vrij van kinderziekten, dus ga voor een jong exemplaar en bekijk deze video. Omdat de grote MPV behoorlijk uit de gratie zijn, kun je voor 8 mille een heel aardig exemplaar scoren. In tegenstelling tot de 3 voorgaande Espace modellen is de vierde behoorlijk staan, dus de 2.0 met twinscroll turbo is echt het minimum. De 2.0 zonder turbo moet er enorm aan trekken.

Espace

Ford S-Max 2.0 16v
De S-Max komt vaker voorbij bij het Autoblog advies. Deze Ford weet praktisch gemak aan fijne rij-eigenschappen goed te combineren. Het stuurgedrag en wegligging zijn bovengemiddeld goed, zeker in deze klasse. De huidige S-Max ziet er bijna hetzelfde uit, dus je rijdt nog in een ‘vers’ model. De 2.5T uitvoering (met Volvo motor) is leuker, maar vind je alleen met veel kilometers in een minder mooie staat. De gewone 2 liter is niet bijzonder, maar met 145 pk voldoende. Papa @CasperH vertelt hier waar je op moet letten.

S-Max

Mercedes-Benz E200 Kompressor Combi (S211)
Premium rijden kan ook gewoon. De E klasse heeft een enorm voordeel: de bagageruimte. Die is mega groot: je komt nooit ruimte tekort. Een voordeel is wel dat het gewoon een stationwagon is. Dus je hebt niet het nadeel van het hoge(re) gewicht van een SUV of MPV. Ondanks de luxe badges zijn niet alle E-Klasses luxe uitgevoerd, dus check wel even of alle opties er op zitten die je graag wilt.

E200

Nissan Murano 3.5 V6 (Z50)
Bovenstaand issue zal je niet hebben met de Nissan Murano. De Murano was een van de eerste crossovers en een van de USP’s was dat er nauwelijks items op de optielijst stonden: alles zat er standaard al op. Leer, navi, grote wielen en een goede stereo zitten er altijd op. De Murano heeft de zelfde 3.5 V6 uit de 350Z (iets andere afstelling) en weet adequate prestaties op het asfalt neer te zetten. Daarbij lust de motor wel een slokje, maar aangezien je niet zo veel kilometers maakt hoeft dat niet een probleem te zijn. Het is in elk geval een originele keuze.

Murano

Lancia Thesis Emblema (841)
Als je niet te veel inleveren op stijl, wat logisch is gezien de Brera, is dit wellicht leuk om naar te kijken. De prijzen van de Thesis verschillen enorm. Sommige kun je voor voor een habbekrats meenemen (€2.000) en anderen zijn erg prijzig (meer dan 12 mille). Vaak met een reden: ga dus niet automatisch voor de goedkoopste. Het is zeker geen sportieve auto en dat is juist de charme. Zie het als een Italiaanse Citroën C6: veel stijvoller dan een Duitser.

Thesis

Cadillac SRX 3.6 Sport Luxury
Dit is tegen de no-go in. Geen Amerikaan en geen SUV. De Cadillac SRX is weliswaar een Amerikaanse SUV (eigenlijk een crossover) en minder Amerikaans dan je zou denken. Ten eerste is het ontwerp nog steeds uitstekend: gewoon een strakke auto. Om te rijden is het ook minder zompig dan een Amerikaan en het interieur is meer dan adequaat. De V6 is meer dan voldoende, alhoewel een Northstar V8 (325pk) mogelijk is. Nog een voordeel zijn de zeer schappelijke prijzen. Voor 7-8 mille kun je een goed exemplaar vinden met minder dan een ton op de klok.

SRX

Yolo: Daimler Double Six
De ultieme Jaguar heet geen Jaguar maar Daimler. Voordat de achtcilinders kwamen kon je kiezen uit twee smaakjes: een zes-in-lijn of twee maal dat blok, vandaar Double Six. De 6.0 V12 moet het vooral hebben van zijn trillingsvrije loop. De zijdezachte motor is de attractie, evenals het hoogpolige tapijt en het gelooide leer. De kosten voor onderhoud zijn magistraal hoog, evenals het brandstofverbruik. Voor 8 mille is er niet veel keuze, maar er staan exemplaren tussen die zeker de moeite waard zijn. Ze zijn bizar incourant, daar kun je een voordeel mee doen. Totdat je hem weer in moet ruilen.

Double Six

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



132 reacties

Ja, de Alfa natuurlijk, een No brainer.
@sketcher: Doe dan de Saab 9-3 Sport Estate… Ruimer, betrouwbaarder, sneller, veiliger, betere stoelen, algehele kwaliteit veel beter. En…. mooier!
@svenska_aeroplan_ab: technisch zijn 159 en 9-3 redelijk aan elkaar gerelateerd. Alleen staat de Alfa op het GM Premium platform en de Saab op het (goedkopere) Epsilon platform. De Alfa zal in alles net even beter zijn ;)
@willeme: ik heb ze beiden gehad en kan je melden: het is onzin wat je zegt…
@svenska_aeroplan_ab: Wij ook. En ik kan je zeggen, onzin wat je zegt.
@svenska_aeroplan_ab: die Saab miste ik al inderdaad.. Welke hier ook wel thuis wilde zien is de Volvo v50
@sketcher: ik heb zo’n 1750TBi SW gehad. Een zwarte zonder ti-pakket. Ziet er leuk uit, rijdt redelijk en ik was niet heel erg onder de indruk van de algehele ‘build quality’. Verder is hij behoorlijk onzuinig dus als je er veel mee rijdt is dat ook wel een punt.

Om het zo te zeggen: voor mij niet de eerste keuze hier.
@stephane8200: ik heb zelf ook een 159
@sketcher: Blijkbaar heeft iedereen een 159, en toch zie ik ze te weinig rijden ;) ik ben zelf ook trotse bezitter, maar dat heb ik hier al zo vaak in de comments gezet.
@rw1994:
Een rode JTDm 16 klepper geheel standaard op een aftermarket setje Xenon na, omdat ik de verlichting sla-vond
Al dik over de tweehonderd twintig duizend kilometers heen.
En op een ander stuurhuis na – nooit serieuze kosten gehad.
@rw1994: die van mij zal je ook niet zo snel zien, ik rij op het rare eiland rond aan de andere kant van de Noordzee :)
@stephane8200: heb er geen. Rij een berlingo uit 2000.
@ronaldddvos: ik heb er ook geen meer. Dit gaat over 4-5 jaar geleden.
Inkoppertje in 3…2…1….
Voor dat budget heb je geen mooie 159 sw 1750 met ti pakket. Zeker geen laat modelletje… Ik vind de 1750 TBI ti beter passen bij de vorige zoektocht.
@cloverleaf: Heb ook even gezocht. Zoiets kost inderdaad toch wel rond het dubbele van de gewenste 8K budget. Als ze zo goedkoop waren had ik er ook wel een gekocht…
@willeme: Het dashboard van de 159 is dus identiek aan dat van de 159?
Moet dat niet Brera zijn?

-Edit: Ja, klopt! Is gefixt!-
Ook niet alledaags: de Saab 9-3 of 9-5.
Of een Volvo V70 in het groen met dikke vijfcilinder. Grote hond achterin en het plaatje is compleet! ;)

@123bat: goeie tip man, ik heb er 1, alleen een blauwe. No-Go over het hoofd gezien?
Toch fijn dat het interieur van de 159 gelijk is aan die van de 159! ;)

-edit: Inderdaad erg fijn! Zonnesteekje ;)-
Ik zou voor de double six gaan, rijd je tenminste nog met klasse.
Mooie BMW E46 330i touring. Heerlijk rijdende auto met alle luxe en ruimte.
@ontploffer: eindelijk! veruit de beste keuze in dit segment
Serieus Autoblog: “een beetje spannend, niet te saai”. En wat de 2e keus is, is een espace?!?

Mijn kopje thee:
Saab 9-5 (met bril), 2.3t Hirsch. Deze ‘tuner’ maakte er werkelijk waar pareltjes van. 300pk, en nog een prima uiterlijk. Niet saai, maar ook geen Italiaanse flair.

Uit dezelfde fabriek, de Caddilac BLS (evt. Als station). Als 2.0T een prima kandidaat. Uitgesproken uiterlijk.

Renault Laguna estate Gt. (phase III). De derde generatie stond in tegenstelling tot de tweede, juist bekent als wél betrouwbaar. Als GT, met meesturense achterwielen een heerlijke auto. Nadeel is hooguit z’n wat anonieme uiterlijk, al zijn de Duitse concurrenten saaier vormgegeven.

Succes met je keuze!
@mrhyde: Correctie op mezelf: De Laguna is boven budget. Volvo V50 2.5t kan wel: Niet supergroot, maar in mijn omgeving op veel plekken prima voldoende gebleken als gezinswagen.
@mrhyde:

Van alle full size MPV’s is de Espace de minst saaie. Elke rit is het weer spannend of je op de bestemming aan komt. Zonder gekheid: de Espace is een chique wagen hoor. Zeker in luxe trim met lederen interieur met glazen dak. Het is geen busje met stoelen erin (Caravelle ofzo).

Laguna is inderdaad betrouwbaar, maar dat is pas saai ;)
@willeme: In luxe trim absoluut chique, en een heerlijke reismobiel. Maar ‘spannend’… tsja. Maar dat is sowieso binnen de full-size-MPV’s lastig te vinden.
@MrHyde: de V6 versie gaat nog serieus hard voor een MPV.
@mercedesclk350:
Absoluut een heerlijke (hoge snelheid) reismobiel, en ontzettend chique. Maar om m spannend te maken, zul je er toch mee moeten doen wat Top Gear met de Avantime V6 hebben gedaan. Zelfde motor, ook hoge MPV, en plots een racewagen geworden. Hij heeft dus absoluut de potentie voor veeeeel spanning. Alleen nu nog niet helemaal (imho)
@mrhyde: Op hoge snelheid wordt het met een Espace al spannend genoeg. Het stuur moet je in ieder geval goed vasthouden, want het ding vangt evenveel wind als een zeiljacht met grootzeil…
@mercedesclk350: Die 3.5 V6 is trouwens dezelfde die in de Murano en de 350Z ligt. Sleutelen in de motorruimte van de Espace was ook meteen onmogelijk. :p Dit apparaat heeft zelfs een snellere acceleratietijd dan de eerste Audi TT, blijft me toch wel verbazen!
@MrHyde: idd, honda accord sports tourer is bijvoorbeeld toch wel stuk leuker dan een espace. Accord sports zijn niet saai, spreek uit ervaring.
De S211 natuurlijk! Rijdt super comfortabel, is betrouwbaar, zit vol luxe en is nog relatief zuinig voor zo’n auto. Aanrader!
Nog een Yolo: Dodge Avenger! De 2 liter is niet een strepentrekker maar wel aardig vlot. Dashboard is simpel en met een kind (viezigheid) makkelijk schoon te maken. Daarnaast lekker stil rond de 150/160 en sturen kan ‘ie ook wel aardig voor een Amerikaan!
@vonklausenburg: geen geschikte familie auto tenzij de achterbank passagiers geen hoofd hebben.
@mercedesclk350: baby’s dus… ;)
@e1000bmw523i: Ik vraag me af wat eerder komt, je kind zijn hoofd die het hemeltje raakt of het zat zijn van die auto. Ik denk dat beide binnen 6 jaar mogelijk gebeuren.
@mercedesclk350: Heb zelf een Dodge Avenger gehad, met twee kinderen (1.70m en 1.88m) en die konden prima toeven achterin. De Dodge was dan ook echt een yolo-auto. Nu een W211 en die is gewoon superieur.
@vonklausenburg: Ben zelf niet zo gesteld op “ver-Europeesde Amerikanen”, die Avenger is duidelijk een niet zo ‘Murican versie van de Charger. Zelf ooit eentje geleend van een toenmalige collega, ik werd er droevig van. Amerikanen offeren alles op voor die dikke V8 motor en toch een beetje prijs redelijk houden, kom je aan met je 4IL plastic interieur, zware Amerikaan zonder hoofdruimte achterin (wmb viel dat reuze mee, maar dat is uiteraard verschillend per persoon). Prima omdat ik hem mocht lenen, maar ik zou hem never nooit zelf kopen.

Zelf heb ik nu een W212 Coupé, maar ik ben een C63 AMG aan het overwegen. Die zijn alleen behoorlijk aan de prijs….
@mercedesclk350: Ik snap je volledig. Het was voor mij toen ook alleen een echte yolo-aankoop. Het design vond ik lekker dik en met het optimaliseren van de computer was ‘ie ook direct wat vlotter. Hebben er toch zo’n 1,4 ton meegereden naar volle tevredenheid. Maar of ik nog een keer een Dodge zal kopen? Nee, niet na mijn ervaringen met Volvo’s en mijn huidige Benz.
Astra g opc / zafira A Opc. Z20leh turbo erop en grotere fmic en chippen
Honda Accord slaapverwekkend, en dan komen jullie met dit lijstje af -_-‘
@nasty: mijn gedacht.
En niet bij huidige/vorige auto’s kijken… Staat daar gewoon een Fabia… ZzZzZZzZzzz….

Daarnaast redelijk schuipschuiten als optie, terwijl dat een no go is…
@willeme 1750TBI in goede staat voor 8k? Dat red je toch nooit! De modellen van deze prijs zijn toch allemaal van voor de facelift?
@dutchdriftking: Hier op autoblog.nl heeft de 159 een grote naam. Niet in de handel. Dit zijn geen courante auto’s. Alleen bij een beperkt publiek populair. Je kan een schitterende 1.8 met weinig kilometers voor dit geld. Een 1750 tbi is lastiger, maar met een beetje afdingen lukt dat wel.

Daarom worden ze vaak geadviseerd: je krijgt veel auto voor je geld. Maar courant: neuh. Een 3-serie, Passat of A4 verkoopt een stukje makkelijker.
@willeme: 1.8 helemaal eens maar als jij die 1750TI kunt vinden voor dat geld …………… ik ben in de markt! (en geef je ook nog wat commissie ;-) )
Een Fiat Croma?

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=276284038
@misterdrogba:
Ik zou het idd ook wel weten, gewoon een hele goede en ondergewaardeerde wagen, waar je nu de vruchten van pkukt !
@misterdrogba:
Wat een lelijk gedrocht.
Wil er nog niet dood in gezien worden, is dit nu het geprezen Italiaanse design?
Een lachertje.
Een E39 Touring misschien? In 530d config verkrijgbaar met tonnen aan opties.
@mercedesclk350: Dan kan hij met het oog op de weinige kilometers misschien beter een 530i halen
@germancarsftw: Ik bedoelde 530 maar die D glipte er achteraan.
Blijf me er over verbazen dat er direct na de conceptie meteen een ruimte probleem ontstaat. Kan me nog een kampeervakantie herinneren in Zuid-Frankrijk, met eigen tent, 2 volw en 2 kinderen, waarvan de jongste 1 maand oud, met een… Fiat Uno
@gamma81: Klinkt wel als een ideale situatie ja. Dat een Uno/Aygo blijft rijden wil niet zeggen dat er wat gekocht kan worden met iets meer comfort en gebruiksgemak.
@gamma81:
Ik kan me nog herinneren dat de Polen een ietsie meer vrijheId kregen onder Lech Walensa en gezinnen met 14 man gewoon in een 126 FIAT hier naartoe kwamen!
Is een gebbertje natuurlijk, maar heb me altijd verbaasd hoeveel Polen er in een126 pasten en Italianen in een oer-500!
Een knalblauwe Saab 9-3 Estate
De 159 uiteraard, of anders de Thesis ook een geweldige wagen. Voor de Espace zou ik toch echt voor de 3.5V6 gaan, zuipt als de neten maar is een beul van een motor die hem echt bloedsnel maakt. En is een Nissan aandrijflijn, dus gaat niet stuk. Verbruik in de stad is tegen de 1op7, maar met zeven man plus dakkoffer op vakantie haal je makkelijk 1op10.
E46 325i touring met M pakket!
Een Benz natuurlijk: Primium lang voordat andere merken dat woord überhaupt wisten te spellen…..
@gash: oeps…
Een hatchback van formaatje golf is groot zat als je één of twee kinderen hebt. Zolang de maxi-cosi maar past. Want dat is nog wel eens een probleem. Een kinderwagen past eigenlijk altijd wel en verder heb je echt niet zoveel meuk nodig. En anders leer je maar inpakken.
@lekbak: je hebt gelijk, toch is het zeker de eerste 2 jaar (want dan sleep je het meest mee) super handig als je de spullen er zo in kan gooien en je niet elke keer alles nauwkeurig moet inpakken. Zeker ’s ochtends voordat je naar het werk gaat en je kind nog weg moet brengen of bijvoorbeeld ’s avonds als het al donker is.
@potjak: juist voor het dagelijkse heb je niet zo’n grote auto nodig. Isofix base er in en je klikt je stoeltje zo vast. Tas gooi je er naast op de bank en klaar ben je.

Maar ook bij een weekend weg hebben we ruimte zat in mijn a-klasse. Kinderwagen en twee boodschappen tassen vol meuk kan je zo achterin smijten. Als het moet past er zelfs baggage voor 4 volwassenen bij in de kofferbak, pas dan moet je echt passen en meten.
@lekbak: wat voor super kinderwagen heb jij dan? Die van mij heeft een onderstel die goed stuurt :) maar beroerd inklapt. Het is een ongelukkige combi in mijn V50. Maar goed als de buggy mee kan is een hatchback voldoende idd.
@dwersbongel: joolz. Geen idee welk model maar wel recent. De reiswieg haal je er zo af en dan eerst het onderstel en dan de wieg er bovenop zo overdwars in de koffer. Dan past er nog één brede tas naast. De rest er bovenop. Als er echt gepakt moet worden dan kunnen de wieltjes er met één beweging af (per wiel) en kan tussen het frame van het onderstel ook nog allemaal meuk. Allemaal zodat ik ook nog zicht in de binnenspiegel heb.

Nu ze uit de reiswieg is gegroeid is het helemaal een lachertje. Dat vervolg zitje kan er nu gewoon op blijven zitten terwijl je het hele gebeuren achterin legt. Als je niet vol hoeft te pakken tenminste. Wij gaan twee keer per maand een weekend naar Friesland (familie) dus dan wordt je er vanzelf handig in.
@lekbak: dat is ook zo.
@lekbak: Juist, ik heb ook nog een paar jaar doorgereden met een Ford Puma, die is zelfs kleiner dan de Brera! Toen de tweede eraan kwam was het helaas afgelopen met de Ford en kwamen de stationwagons eraan te pas.
ST220!
@nopetrolnofun: Juist !! dat is echt een hele goede fijne auto.
Ook prachtig om te zien trouwens, maar vind nog maar eens een nette.
@bofkont: precies, m’n pa rijdt er al 6 jaar in rond, maar echt netjes is die jammer genoeg niet meer….
@nopetrolnofun: Met alle respect, maar je houdt je auto toch zelf netjes? Of is het een maandagochtend exemplaar?
@phaeton: allebei, ik had hem voor hem uitgezocht. Maar hij gebruikt hem veel voor zijn werk, trekhaak eronder (gelijk al verpest) en moeders pakt nog een paar hoge stoeprandjes mee in Oostenrijk….
@nopetrolnofun: een 1750TBI?? dat is wel de beste keus voor deze wagen, heerlijk blok!
Honda accord slaapverwekkend? Met dit budget kan hij een type S bemachtigen met een heerlijke 2.4i vtec moter, snel zat, luxe zat en als je de station variant neemt ook nog een boel ruimte. En oerdegelijk.
@retsok: eens hiermee. Mooie betrouwbare auto ook nog. Maar zelf zou ik voor de 159 gaan. De 2.2 jts. Die 1750turbo kun je schudden voor dit budget.
8k en een 159 1750TBI, dat is natuurlijk onzin, ga je echt niet vinden voor dit geld.
Verder ga toch weg met die 159, het is een matige zwaarlijvige auto die nergens in uitblinkt.
Die adoratie hier is echt onzinnig, en grotendeels verzonnen door mensen die er nooit een meter in hebben gereden. Afgelopen week nog een 159 3.2 V6 proefgereden met een kameraad, wat een afknapper deze motor, hij heeft ook een 156 GTA met de echte oude 3.2 V6 Busso, zoveel beter en sneller, vooral de gretigheid op het gas, bij de 159 totaal niet aanwezig, wat een lui ding.
Ook de kofferuimte van de SW is echt bedroevend.

Wil je ruimte en Italiaans rijden, pak dan een croma 1.9 JTD 16v, heerlijke ruime wagen, uiterst comfortabel ook en vrij vlot. En zeer betaalbaar.
@bofkont: 159 biedt gewoon waar voor zijn geld en zit er goed uit. Met een beetje afdingen kun je een eind komen. Gigantisch incourante handel.

Maar een 159 afserveren en een Croma aandragen… Zit u al lang in de zon? ;)
@willeme: Met een kleine heb je ruimte nodig, en met een budget van 8K zit je met een croma gebeiteld en heb je een mooi fris exemplaar, 8k voor een 159 zit je echt aan de onderkant van de markt, het is maar wat je wilt uiteraard. Goed ziet een 159 er wel uit, maar waar voor je geld?? nee zeker niet.
@bofkont: dan is de Opel Signum wellicht ook een alternatief.
@alloallo: Idd , kwa ruimte zeker! is ook verder helemaal geen verkeerde auto.
@bofkont: Gelukkig is de 156 GTA niet al op leeftijd.
@phaeton: Dat klopt ondertussen een oude auto aan het worden, maar wat is hij fijn!!
@bofkont: De motor, prima. Eens. Maar dat zwaarlijvig, zet zo’n SW eens naast een 156 SW. Dan is een 156 gewoon een kleine auto. Is het ook. Van binnen nog niet in de buurt van de binnenruimte van een 159. En de kofferruimte van een 159 beroerd? Wel eens een 156 sportwagon proberen te laden? Dat een GTA veel beter en spannender rijdt weet ik ook wel. Maar tussen 2 dieseltjes is het verschil veel kleiner. En is de 159 stukken comfortabeler en minder zenuwachtig.

Groetjes van iemand die er in 13mnd 60k mee heeft gereden.
@e34m5touring: De 156 is idd een stukje kleiner, maar zoveel meer Alfa DNA heeft hij, sturen etc etc etc
Heb 3 maal een 156 gehad, en heb diverse malen de 159 mogen rijden ook langere afstanden.
Het comfort van de 159 is wel beter.
Alfa of de Lancia!
Ik zou ook zeker een Mazda 6 overwegen. Hatchback of station maakt niet zoveel uit. Beide zeer ruim en stuurt fantastisch. Betrouwbaar en als je de 2.3 active neemt kom je zeer goed vooruit. Zelfs een 2.5 met iets meer kilometers is al binnen bereik. Gaat nog harder
Ik zou voor de Murano of SRX gaan ?
FIAT Stilo SW
Audi A3 sportback 3.2 FSI Quattto
@ko4n: Ook ketting problemen door slechte spanners, en kwa prestaties echt niet zo heel erg bijzonder verder.
De 147GTA is echt veel sneller.
@bofkont: Misschien even een parasol op zoeken? De A3 heeft idd wat punten net die V6, maar om dan een 147 GTA aan te bevelen … :)

Zeer mooie auto’s, maar die hebben veel, heel veel liefde nodig. En een Q2 diff.
@willeme: Klopt Q2 diff is zeker een aanrader, technisch is de GTA verder bulletproof.
Uiterst robuuste betrouwbare motor, nogmaals kwa prestaties en beleving kan die 3,2 van audi er niet aan tippen.
Dus de man zegt: geen zuipschuiten en jullie komen met zes- en twaalfcilinders aan zetten en andere looiige waar? Volgens mij is dit doorgestoken kaart om de 159 te laten winnen….. Kannietanders
“Dames en heren, het volgende gaan we bijna allemaal wel een keer mee maken.”

Oh, is dat zo? Er zijn (gelukkig) ook nog mensen die geen kinderen willen hoor…
@henrie: tot je vriendin een keer vergeet te slikken, je rubber knapt, het spiraaltje vroegtijdig op is of je gewoon sterk zaad hebt.

Of je moet liefhebber van de achterdeur zijn natuurlijk…
@lekbak: Nou, daar zijn ook wel weer dingen op te verzinnen: morning after pil, of als je daar te laat voor bent abortus. Desnoods laat je je leiding doorknippen, dan hoef je ook niet aan symptoombestrijding te doen…

In ieder geval alles beter dan kinderen te moeten opvoeden…
@henrie: Gelukkig (?) dachten jouw ouders daar anders over.
@frederik: Ja, maar omdat mijn ouders graag kinderen wilden (ze hebben er drie), hoef ik dat toch nog niet te willen? En ik zie ook geen biologische redenen om me voort te planten, want er zijn al meer dan genoeg mensen op de wereld…
@henrie: ghehe. Zelfs leiding knippen is geen garantie. Abortus moet zij dan ook nog maar willen, hormonen steken daar niet zelden een stokje voor.

Er is maar één oplossing: eelt kweken!
@lekbak: Haha… Maar inderdaad, garanties zijn er niet in het leven…
@henrie: zo te horen heb jij dus een fantastische jeugd gehad…
@stefanvts16v: Onzin. Mijn jeugd heeft niets te maken met het feit dat ik geen kinderen wil. Mijn broer is maar twee jaar ouder en heeft dus praktisch dezelfde jeugd gehad als ik, en die wil (en heeft) wel kinderen…
Lijkt me wel relevant om te vermelden dat een murano altijd een CVT bak heeft, dat is voor velen een dealbreaker.
Met 1 kind kan je prima af in het B segment. Mocht je klaar willen zijn voor de tweede dan minimaal C of een B station.

Natuurlijk moet je wel rekening houden dat als de bestuurder 2m is dat er geen maxicosi achter past in een B segment.
Een Espace? Heeft ie dan ook nog 8K liggen voor onderhoud en reparaties?
Een volvo v40 is ruim genoeg voor kinderwagen maxicosi en deregelijke
@willeme vergeet – afgezien van de 159 SW – de belangrijkste…

E39 Touring. Staan er zat in deze prijsrange (voornamelijk 525i).

Just my twee centen.
@e1000bmw523i:
Idd.
Een solide keuze.
Gebouwd als een tank.
De mijne is 13 jaar oud, geen kraakje of piepje te horen.
Schitterende geluidsdemping.
Fijne motoren, heb zelf de 525i.
Stuurt erg fijn. Zeker op 17 inch wielen.
Net nog 1800 km met de mijne gedaan. Puur genieten.


Een Brera is toch helemaal prima met één kind? Bij de tweede doe je een upgrade naar medium station zoals een 3-serie. Zescilinder erin en je hebt niets te klagen. Ik heb nu drie kinderen en prop ze in een 5-serie. Geen MPV shit voor mij. Maar als het zou moeten, dan maar een Espace met V6.
Als je écht blij wilt worden, E46 330i touring.
@allesmetturbo: Juist en nog zonder turbo ook!
Helemaal niemand die een Lexus Is 200 noemt? Rwd, snel genoeg en ruim zat tot er meer dan twee kids mee moeten lijkt me. Maar je moet er wel je kinderwagen op uitzoeken. Ik zou deze aanraden. Bomvol luxe, mooi exemplaar en dealeronderhouden.

http://m.autoscout24.nl/anbod/lexus-is-200-business-leder-d-riem-verv-nieuwe-banden-benzine-zwart-293879903
@w0o0dy:
Ja, mooi ding. Lijkt maar niet oud te worden. En verbaas me er altijd over hoe goedkoop ze zijn. Voor 5k heb je ook al nette exemplaren.
Geen zuipschuit. En dan een lijst met enkel zuipschuiten. Neem dan een diesel.
@e34m5touring: Geen zuipschuit in de zin van een Cayenne Turbo of Hummer H2 (of Aston DB7 V12 ;)). Een beetje verbruik was geen probleem, gezien het lage jaarkilometrage.
@willeme: Ja snap ik wel, maar als hij specifiek aangeeft ‘geen zuipschuit’ en ik zie een SRX en een Double Six staan, dat zijn zelfs met 10k enorme zuipbakken. Dan mag je echt in de handen knijpen als je double digits haalt. Murano net zo. Allen mooie en leuke auto’s (zeker die SRX, over guilty pleasure gesproken!) maar wel auto’s waarbij je die niet zuipen eis wel moet laten vallen. Ben met je eens dat sub 10k per jaar wat meer ruimte geeft, maar dan moet ie ook niet zeiken over peut. Maar goed, valt me wel vaker op bij die aanvragen. Men wil allemaal wat snels, maar wel met een verbruik van 1:40…
En daarom heb ik geen kinderen..
Hoi saampjes.
Ik durf te zeggen dat ik iets weet van familie-vervoer. En ook dat het complete, falikante onzin is om voor 1 kid uit te wijken naar een full-size MPV.
De vraagsteller wil een Brera vervangen door wat praktischers. Dan is een C-segment hatch al prima – tenzij je een Italiaan neemt, want dan past de kinderwagen niet in de laadopening van de koffer. Zelfs de wat beter ontworpen B-segmenters geven je geen problemen. Houd je over dat het allemaal nogal saai is in de kleinere segmenten. Zelf deed ik het met een Seat Malaga, indertijd…
Anyways, dikke E-klasses of Murano’s lijken me hier geen geweldig advies.
Ik zat te denken aan de Chrysler PT Cruiser. Die merkwaardige retro MPV.
En het is eigenlijk een best tof ding. Serieus ruim ding. Grote koffer, makkelijk bereikbare achterbank en veel lebensraum (om het zo maar te nomen). Da’s gewoon handig met een kind op komst. Daarnaast best soepel geveerd en sowieso meer karakter dan een Alfa 159….. Kwa motoren weet ik eigenlijk niet wat je moet hebben. Denk dat de 2.4 benzine de best keus is. En het leuke is, ze kosten geen drol! Kies er eentje in de “Limited” uitvoering, die zit goed in de spulletjes.

Hier eentje in een knalrood kleurtje en mooie chromen wielen met 55 duizend kilometer op de teller:
http://link.marktplaats.nl/m1078432690?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90254
@rob: Kinderen reduceren zo’n ding in 20 min tot een hoopje plastic onderdelen. Heb ze nieuw verkocht. En je weet, een groot US car fan, maar dat was echt rommel. Mooi gestylede deurgreep aan de binnenkant, doe je de deur open heb je dat hele paneel in je hand. Knopjes die afknappen, vormloze stoelen en doordat de achterkant schuin afloopt valt de bruikbare ruimte nog best tegen. Model ziet er cool uit, je hebt zelfs een gele limited edition gehad hier die echt uitzag als een Factory HotRod (verlaagd, flinke wielen en een knalkleur). Maar die kleur vervaagde binnen een paar jaar, het chrome op de wielen was zo dun dat na de eerste stoeprand schade de velg begon te corroderen en dan viel het chrome er gewoon af. Koplampen werden helemaal dof na een aantal jaar.
Ik weet nog dat men best high hopes had met dat model in Europa (zelfs nog een diesel van Mercedes erin gegooid voor de Euro markt) maar helaas kwam het niet echt van de grond.
@e34m5touring:
Ha, wel, mijn oompje heeft er één gehad. Vier jaar, met veel plezier. Een 2.4 Limited met die mooie chromen wielen. Dat chroom zat er nog netjes op toen ie hem inruilde voor een, jawel, Alfa 159. Slechte stoelen kan ik mij niet herinneren, heb er ook niet hele lange stukken ingezeten. Interieur straalt verder inderdaad weinig vertrouwen uit.

En een blik om Markplaats toont inderdaad veel doffe en afgeleefde exemplaren. Maar toch denk ik als je de krenten uit de pap weet te vinden dat het een geinige MPV is. Keer wat anders wel. In hetzelfde straatje heb je ook nog de Chevrolet HHR. Al zul je daar precies hetzelfde van vinden denk ik ;-) Niet perse de beste keus, maar hee; dat is een Alfa 159 ook niet…..
@rob: Ik kreeg een full options CRD (de diesel) als demo. Mooie zwarte met beige interieur en die chrome sloffen. Destijds best wat duimpjes omhoog mee gehad. Maar na een paar proefritten en ritjes als leen auto was de rek er wel uit. Heb die wielen er maar onderuit laten halen en laten wisselen voor de non chrome variant. En het interieur, tja… Niet echt kindbestendig zullen we maar zeggen. HHR is wel een generatie nieuwer. Dat zie je wel terug in de kwaliteit moet ik eerlijk zeggen. Al is dat ook zeker geen Phantom van binnen. Maar die zijn technisch wel ok. Meer ruimte ook. Je pikt ze wel voor weinig op. Z’n opvolger is hier nog een tijdje nieuw verkocht. Dat is de Orlando. http://cdn1.carbuyer.co.uk/sites/carbuyer_d7/files/car_images/chevrolet-orlando_mini_mpv_2014_cut_out.jpg
Tweede suggestie is een Lancia Musa. Die is kwa formaat kleiner als een PT Cruiser, maar nog steeds een ruim beestje. Daarbij betekent kleiner ook lichter en zuiniger = minder kosten. En met dit budget ook ruim verkrijgbaar.

Dit exemplaar is bijvoorbeeld gewoonweg prachtig. Mooie half lederen stoelen, cruise control, chique spaakwielen en een panoramadak; kan die kleine mooi naar buiten kijken. Sowieso de meest chique MPV die je kunt krijgen.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/294268490?asrc=st|as
Heb vandaag een 159 gekocht voor mijn zus. Ze wilde een of andere rare Peugeot, daar heb ik haar vanaf gepraat.
@cpp1: wanneer worden er weer lintjes uitgedeeld? ..
Het ultieme advies is volgens mij een Lancia Delta! Een ruime hatchback met een karrenvracht aan karakter.
De perfecte combinatie van een mooi interieur/exterieur en praktisch gebruiksgemak. Ook zijn Lancia´s meestal goe uitgerust.

Raar eigenlijk dat niemand hem getipt heeft!
Stop a.u.b. eens met het verheerlijken van die oude 159. Er zijn zat auto’s die beter rijden, betaalbaarder zijn en niet roesten. Zelfs in Amsterdam Zuid-Oost willen ze dit niet meer hebben.
Gewoon keihard een FIAT Panda!!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m1082558960-fiat-panda-4×4-1-1-injectie-bj-2003.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90254 nog F****ing 4×4… En met het bedrag wat nog overblijft ons uitnodigen voor pizza, bij je favoriete pizzeria!
Ford Mondeo Wagon vanaf 2001. Dan hou je zeker een paar ruggen in je zak voor een leuke vakantie naar Florida.
Je wilt zeker toch niet veel uitgeven aan een auto?!
jammer alleen dat een 159 sportwagon TBI niet te koop is voor prijzen in de buurt van 8.000.- euro…
Een Volvo V70 een optie?
Laatste Citroen C5?

Zelf heb ik de 1e serie Murano altijd wel mooi gevonden. Zeker in zo’n opvallende kleur. En optielijst? nvt. Geniaal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).