Dit weekend gaan we op zoek naar een gezinsvriendelijke youngtimer voor 7.000 euro.
We hebben het er altijd over dat autorijden zo duur is in Nederland. Dat heeft natuurlijk een reden: autorijden IS over het algemeen heel erg duur in ons koude kikkerlandje. Aanschaf, onderhoud, accijnzen, MRB, BTW, BPM: een auto is op je huis na waarschijnlijk het duurste object dat je aanschaft.
Een auto kost dan ook nog eens enorm veel om rijdend te houden én je hebt nog eens te maken met afschrijving. Krijg je een auto van de zaak? Dan moet daar succesbelasting over worden betaald in de vorm van bijtelling. Kortom: het is kneiterduur om auto te rijden. De bijtellingsknallers en andere auto’s die fiscale voordelen genieten zijn niet zozeer voor heel erg gierige mensen, maar eindelijk een keer een meevaller voor mensen die, let’s face it, vaak al een heleboel belasting betalen.
Youngtimer
Een andere oplossing is de youngtimer regeling. Als je een eigen onderneming hebt, kun je een auto op de zaak zetten. Als deze 15 jaar of ouder is, kun je deze tegen 35% van de dagwaarde zakelijk rijden. Kijk, dat is best een interessante aanbieding. Zeker als je bekijkt dat auto’s van 15 jaar geleden stiekem veel leuker zijn. Veel cilinders, trage automaten, atmosferische motoren, relaxte onderstellen: het was een andere tijd.
Freddy is op zoek naar een gezinsvriendelijke youngtimer. Hij heeft een eigen zaak waar hij de auto op kan zetten. Op privé gebied gaat het ook uitstekend, want de eerste kleine is onderweg. Gefeliciteerd! Er moet dus iets komen dat ruimer en praktischer is dan zijn huidige Renault Mégane Coupé. Hieronder het signalement in een tabel:
Huidige/vorige auto’s | Mazda 323, Hyundai i20, Renault Mégane Coupé |
Koop of lease | Koop |
Budget | € 7.000, liefst € 5.000 |
Jaarkilometrage | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf auto | Toekomstige gezinsuitbreiding |
Gezinssamenstelling | 2, maar kind op komst |
Voorkeursmerken / modellen | BMW, Volvo, VW, Audi, Saab, Mercedes |
No-go merken / modellen | Frans! |
5k of 7k?
Occasions zijn soms net als kinderen. Hoe meer je erin stopt, hoe meer je zult oogsten. Dat begint al met de aanschafprijs. Ja, je kunt prima voor 5.000 euro een goede occasion vinden. Ook voor 3.000 euro. Het verschil is dat je behoorlijk goed ziet waar je geld naartoe gaat. Rond de 7 mille zijn er enorm veel nette youngtimers te vinden met zo’n anderhalve ton op de klok. Verlaag je het budget, dan zie je dat terug aan de kilometers (hoger) uitrusting (minder omvangrijk) en staat (minder). Een dure auto is absoluut geen garantie voor een betere deal, maar een goede youngtimer is vaak iets duurder.
Audi A4 Avant 1.8T Aut. (B7)
6.950
2005
115.000 km
Het voordeel van een behoudende designtaal is dat een wat oudere Audi er nog steeds niet heel erg bejaard uit ziet. De Audi A4 B7 komt uit een tijd dat Audi nog lekker rechttoe rechtaan stukken graniet verkocht. Het is geen dartele bochtenridder, maar een solide langeafstandscruiser. De 1.8T motor is een zeer bekende motor met voldoende reserves, maar als je die niet aanspreekt zijn ze ook behoorlijk betrouwbaar. Fijn blok ook in de omgang. Het interieur is nog altijd van hoge kwaliteit. Alles is Duits, zakelijk en strak. Ondanks dat de auto een D-segment stationwagon is, zijn ze niet bovengemiddeld ruim. Het is zeker een gezinsvriendelijke youngtimer, maar niet voor veel grote kinderen. Een 3 Serie is nog kleiner, maar een beetje Mondeo of Avensis is aanzienlijk ruimer.
Volvo S60 2.0T Sport Edition
6.900
2005
170.000 km
De Volvo S60 was in 2005 alweer 5 jaar oud, dus de meeste kinderziektes zullen er nu wel uit zijn. Het is sowieso een Volvo van de oude stempel, dus maak je wat dat betreft geen zorgen. De 2.0T is een vijfcilinder en brengt dat Blik-op-de-Weg-esque timbre voort. Qua prestaties (180 pk) zit het wel snor. Het is geen snelle auto, wel een vlotte. Rond deze periode begon Volvo met het aanbieden van leuke pakketjes, we vonden een paar Sport Editions waarvan een paar zelfs die dikke bodykit hadden. De Volvo S60 kan het goed hebben. Qua uitrusting zit het bijna altijd wel snor met de S60. Wel even opletten: de stoelen en audio zijn (vaak) van puike kwaliteit, de af-fabrieks navi is archaïsch. Gelukkig zit ‘ie weggeklapt en kun je met een simpele Brodit je smartphone gebruiken. Ja, we weten het: de Volvo V70 is de gezinsvriendelijke youngtimer en die kun je ook gewoon vinden voor het geld, maar de S60 krijgt de hoedtik vanwege de fijne motor en de iets strakkere rijeigenschappen.
Jaguar X-Type V6 Sport Estate
€ 6.950
2004
85.000 km
We moeten even voorkomen dat het weer een Duits feestje gaat worden. De Jaguar X-Type was een rechtstreekse concurrent voor de Duitse Drie. Dat lukte heel redelijk. De X-Type deelde veel techniek met de Mondeo en dat werd door velen gezien als een minpunt, maar dat is kolder. Het is nog steeds een prettig rijdende automobiel. De combinatie tussen comfort en sportiviteit is zeer goed gekozen. Beter dan bij een 3 Serie? Misschien wel. Het interieur is een soort XJ-kopie, maar dan minder fraai qua afwerking en materialen. Ook heb je geen XJ-ruimte. Het geeft de auto een unieke uitstraling, maar het wordt niet heel erg mooi oud. In tegenstelling tot de Mondeo heeft de V6 22 pk meer (192 in totaal) en krijg je vierwielaandrijving.
Honda Accord Tourer 2.4 Executive (CM2)
€ 6.750
2004
90.000 km
Als je de running costs echt laag wil houden, check dan deze Honda Accord. Het is één van de fijnste middenklassers die je destijds kon kopen en nu is het een uiterst prettige gezinsvriendelijke youngtimer. De auto laat in vergelijking met een instap-A4 of 3 Serie niet echt een steek vallen. Integendeel. In de loop der jaren is gebleken dat deze generatie Accord bijzonder betrouwbaar is, net als alle andere Accords overigens. De 2.4 motor moet je wel een beetje op toeren houden, maar dan staan er ook 190 trappelende paarden voor je klaar. Qua ruimte is het geen wonder, maar beter dan zijn Duitse premium concurrenten.
Lexus IS300 SportCross (XE10)
€ 6.700
2001
155.000 km
Zoek je de leukst rijdende premium D-segment auto, dan is de Lexus de beste keuze. De Lexus IS moest concurreren met de 3 Serie, net op het moment dat de E46 een beetje soft was geworden. De IS300 Sportcross is een ‘lifestyle’ stationwagon met nauwelijks meer ruimte dan de sedan. Ook op de achterbank valt het tegen, alhoewel het voor een baby voldoende is. Het interieur is origineel vormgegeven, maar wel plastiekerig. Het geld is in dit geval gegaan naar de 2JZ-GE motor, een vierentwintigklets drieliter zes-in-lijn met 220 pk, die via een ietwat trage automaat op de achterwielen worden overgebracht. Qua uitrusting zijn ze bijna allemaal bovengemiddeld goed uitgerust, pas later kwamen er IS200’s Sportcross met kleine wieltjes.
Saab 9-5 Estate 2.3t Arc (YS3E)
€ 6.450
2002
135.000 km
Een van de fijnste familieauto’s van 15 jaar geleden was de Saab 9-5. In tegenstelling tot de favoriet in deze klasse (de 5 Serie E39), had de 9-5 aanzienlijk meer ruimte tot zijn beschikking. Daarmee is het nu een uitstekende gezinsvriendelijke youngtimer. De 9-5 Estate heeft als allergrootste voordeel dat het géén Volvo V70 is. Wel heeft de 9-5 Estate de kwaliteiten van de V70: veel ruimte, verregaand betrouwbaar (bij goed onderhoud), geen bochtenridder en uitstekende stoelen. Qua motoren moet je even opletten. De 2.0 en 2.3t zijn verreweg het fijnst in de omgang. De 3.0 met asymmetrische turbo is leuk bedacht, maar dient vermeden te worden. Veel Saabs 9-5 zijn goed onderhouden en vertroeteld door hun eigenaren, maar check het van te voren. Ook is het zaak om bij lage kilometerstanden dit zo sluitend mogelijk te krijgen.
Opel Vectra GTS OPC (A)
€ 6.500
2004
150.000 km
het probleem met Duits en premium is dat je er relatief veel voor betaald en niet heel erg veel voor terugkrijgt. De Opel Vectra is ook een Duitse auto en in deze OPC-uitvoering meer dan de moeite waard. Wat is het? Het is een Vectra GTS, met die zeer fraaie daklijn die de Duitse premium merken nu ‘4-deurs coupe’ zouden noemen. Die carrosserie is overigens zeer aerodynamisch, dus een hoge topsnelheid is geen enkel probleem. De eerste exemplaren hadden 256 pk, later werd dat iets verhoogd naar 280 pk. Die auto’s hebben géén begrenzer, maar zijn wel sneller dan 250 km/u. Het is wel lastig om een fraai en origineel exemplaar te vinden.
YOLO: Mercedes-Benz 300 SE (W140)
€ 5.950
1993
100.000 km
In het budget zie je overal W220’s voorbij komen. Het klinkt gek, maar voor 7 mille koop je een heel aardig exemplaar. Een post-facelift 3.7 S350 is misschien de meest verstandige keuze als je een bijzondere gezinsvriendelijke youngtimer zoekt. Maar de W220 is bijna te sierlijk om een S-Klasse te zijn. Bij een S-Klasse wil je een tank en meer tank dan de W140 wordt het niet. De auto is simpelweg te groot, maar dat is juist ook zijn charme en kwaliteit. Rijden in een W140 is een zeer ontspannende ervaring. Het liefst heb je een V12 of V8, maar de zes-in-lijn loopt minimaal net zo mooi. Uiteraard is staat, onderhoud en zorg het belangrijkste bij dit soort auto’s. Staar je dus zeker niet blind op kilometers of bouwjaar.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Robert zegt
Dit is bij voorkeur het prijssegment waarin ik ook graag shop, vanwege de grote value-for-money, de beschikbaarheid van veel opties (10-15 jaar geleden waren zaken als c.c., airco, navi, etc. nog lang niet altijd standaard) en het feit dat de auto’s nog direct niet in de hoek zitten waar je serieus moet investeren (als in: méér dan een grote beurt) om de boel nog rijdend te houden (disclaimer: uitzonderingen daargelaten).
Mijn huidige auto viel ook in deze categorie, en kan ik van harte aanbevelen: de Mercedes C-Klasse 180 Kompressor stationwagen (S203), bj. 2007. Kies voor de post facelift uitvoering (>2004), die hebben de tekortkomingen van de vroegere exemplaren (roest, electronica) af-fabriek al grotendeels opgelost. Prijzen variëren vanaf ±2500 euro voor een auto met >3 ton levenservaring t/m 7000 euro voor een ‘net ingereden’ exemplaar met < 150 dkm. Exemplaren met minder dan een ton op de teller zijn er ook, maar pas op voor (lastig verifieerbare) import en astronomische vraagprijzen. Verbruik, vaste lasten en running costs zijn alleszins acceptabel en met 143 pk / 220 Nm kun je in dit land uitstekend uit de voeten.
Edit: als er een kleine op komst is, koop dan éérst een kinderwagen. En neem deze mee met het bekijken/proefrijden. Best vervelend als de kinderwagen niet achterin de kofferbak past,
tjorque zegt
Dat is idd een hele goede tip van die kinderwagen!
Toen onze eerste dochter geboren was bleek de kinderwagen amper in de auto (golf) te passen waardoor dat de andere bagage aan de voeten van mijn vrouw moest staan…
evdw zegt
Waarom niet gewoon eerst de auto en daarna rijdt je naar de baby winkel voor een kinderwagen en kijk je welke erin past.
cloverleaf zegt
@evdw: dan heb je buiten de hormonale toestand van nieuwe moeders gedacht. Die zijn nog in staat om een andere auto te kopen
techniekmeneer zegt
A4 1.8T is echt een heerlijke auto. Oliezeef preventief vervangen en je hebt er verder weinig omkijken naar.
vaakbenjetebang zegt
Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, Over de betrouwbaarheid kan ik niets uit ervaring zeggen, maar een A4 is voor mij echt een zeldzaam oninteressante auto om te rijden. Vreugedelozer zijn ze zelden gebouwd. Voordeel is wel dat ze populair zijn, dus als je het niks vindt, kun je hem makkelijk weer verkopen en er niet veel bij inschieten.
crs86 zegt
@techniekmeneer: helemaal mee eens, maar dan wel met handbak. De multitronic automaat moet je van houden en is, zeker uit die tijd, zeer storingsgevoelig.
tortuga zegt
@techniekmeneer: net terug uit zuid Frankrijk, daar is zo een 1.8 A4 benzine uitgebrand. Komt van de zelfde familie als brandende Lamborghini. Dus neen laat maar staan.
christian85 zegt
S60 gezinsvriendelijk? Nou kies maar alvast iets anders met een kleine op komst. Spullen om mee te nemen zul je anders eerst volledig moeten demonteren alvorens je deze door de nauwe kofferbaktoegang krijgt.
davelepeef zegt
@christian85: achterbank blijft ook weinig van over als je zelf voorin wil zitten zoals de stoelen mogelijk maken. Zo’n maxi cosi vreet ruimte!
mikje90 zegt
@davelepeef: Een maxi cosi vreet inderdaad ruimte, maar de Volvo S60 heeft echt belachelijk weinig beenruimte achterin voor het formaat auto. Uit het lijstje is de Honda Accord de slimste keus, en de S-klasse de leukste (niet slimste i.v.m prijzig onderhoud).
davelepeef zegt
@mikje90: eeh… Dat zeg ik toch eigenlijk ook? Te grote stoelen, te weinig ruimte achterin > stoelen dus naar voren. Overigens is de beste auto hier natuurlijk een Mondeo, die wel wordt genoemd maar wel ontbreekt in de lijst. En dit is toch een lijstje bij uitstek voor een 159???
lekbak zegt
@davelepeef: een Mondeo, avensis of passat zijn goede keuzes maar ook dodelijk saai. Dan is de Honda een stuk leuker, maar inderdaad ook de 159.
davelepeef zegt
@lekbak: ’n Honda is ook geen fluit aan. Alleen lollig dat ie toeren draait wat wel weer nodig is om vooruit te komen ook. Voor 7k koop je een ST220 (of je dat moet doen laat ik in het midden…) of een 2.5 turbo.
lekbak zegt
@davelepeef: een Mondeo is wel heel saai vormgegeven, en je ziet ze op elke straathoek. De Honda stuurt een stuk scherper en rijdt in het algemeen een stuk beter dan in ieder geval de avensis en de passat. En je ziet ze dus zelden, wat het ook al een stuk leuker maakt. Een st220 voor dat geld moet je niet willen en de 2,5t is te nieuw.
davelepeef zegt
@lekbak: :) Ik vind een Honda juist erg duf, een voordeel en nadeel is dat het model tot, wat is het, 2015 zowat hetzelfde was. Maar vooruit, een Mondeo sprankelt ook niet direct. We kunnen een beetje de middenweg zoeken, wat dacht je van een Mazda 6??
goodvibrations zegt
@lekbak: die durft @willeme niet meer te benoemen na zijn eigen ervaringen… ?? Terwijl ik een collega heb die bijna nergens last van heeft gehad… Zelf ook lang “jeuk” gehad richting die auto.. vond hem wel wat zwaar..
willeme zegt
@goodvibrations: ik zou de Alfa 159 alleen adviseren met een diesel of de 1.7T motor. De 1.7T’s zijn maar heel eventjes geleverd en zijn lastig te vinden in het budget. De andere benzinemotoren zijn gewoon heel erg ‘knaak’. De 1.8 MPI is te saai voor woorden en de JTS blokken zijn gewoon slecht (of kunnen erg slecht zijn, zeker 14 jaar na dato ;-)) Met zo’n diesel kun je een beetje dat gewicht verbloemen dankzij veel koppel.
mikje90 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
davelepeef zegt
@mikje90: hoho… Dit gaat me een beetje te ver vriend. Je moet hier namelijk “jouw” gebruiken, dus met een W aan het eind!
lekbak zegt
@davelepeef: een maxi-cosi past alleen in de grootste auto’s op de markt. Of achter de bijrijder die de stoel wel gewoon naar voren kan zetten.
davelepeef zegt
@lekbak: klopt. Maar vooral bij Volvo viel me vaak op dat er van die joekels van stoelen staan die überhaupt al ruimte vreten…
bischero zegt
@davelepeef: ook in de vorige V60 niet aan te raden als de inzittende voorin langer dan 1.75 is. Hoe saai ook, dat doen Passat en Mondeo gewoon beter
jack_abarth zegt
@christian85:
Indien de gordels van een S60 net zo lang zijn als die van een V70, dan zijn die eigenlijk te kort voor een maxicosi.
Jep, zelf mogen ondervinden.
tmenges zegt
@jack_abarth: klopt, hier ook gehad en het wil allemaal net aan met de maxi cosi .
volvo-s60-adept zegt
@christian85: Eens, de kofferbak is op zich wel aardig, maar de opening te klein. En zoek naar een 2.5T. De verhalen over scheurende motorblokken is klinkklare onzin bij dit type, en je hebt (veel) meer koppel. Gewoon een geartronic en je hebt de perfecte reiswagen.
lekbak zegt
Men kan natuurlijk niet ongestraft op een advies reageren zonder je eigen auto aan te raden: een Subaru Legacy is daadwerkelijk een prettig product die prima in dit lijstje past.
Verder zou ik ook de w210 niet overslaan. Niet de meest dynamische auto, en pas op voor roest. Maar het is een ongekend fijne reisgenoot die technisch best goed is.
Henk zegt
+ voor de W140; Yolo !!
pcooperworks zegt
Mondeo?
wza1979 zegt
Ik rij al een jaar of 10 in oude s klasses. Eerst w140 later de w 220. Tuurlijk is het verbruik en de wegenbelasting wat hoger maar het zijn de goedkoopste auto,s die ik gehad heb. Er gaat domweg amper wat aan kapot. Ook heb ik ze steeds voor meer geld verkocht dan waarvoor ik ze gekocht had.
Ik wil wel weer terug naar de w140. Dat is toch echt de enige echte s klasse nog.
lekbak zegt
@wza1979: wat hoger? Voor de meerprijs van het verbruik en de wegenbelasting kan ik elk jaar zo’n beetje mijn auto tot niks afschrijven en een andere kopen. Die 4 tot 6ct per km onderhoud en reparatie en 4ct afschrijving ga je echt niet besparen als je een S-klasse rijdt hoor.
phaeton zegt
De 2.0T is ook gewoon geleverd in de V70, al zijn ze niet volop te vinden. Een 2.4 170 rijdt bijna net zo vlot. 1500 apart houden om de automaat te laten spoelen en ander preventief onderhoud. Houd dus in een budget van 5-6. Een S60 wil je echt niet met een kleine koter. Succes.
rolov zegt
@phaeton: is dat blok goed? De 2.4? Of is de 2T beter?
stfm zegt
In dezelfde omstandigheden kocht ik 2 jaar geleden een Volvo 940 voor 4000 euro. Meer dan genoeg ruimte en niet stuk te krijgen…
neymar zegt
BMW 3 Serie
Tiemen zegt
@neymar: die zou ik afraden, de E46 misschien maar de E90 met de uithardende klepseals lekker laten staan..
bakkerst zegt
Waarom een station als je maar 1 kind gaat krijgen? Toen wij onze eerste kregen kochten we een Panda! Voor twee volwassenen en een baby echt voldoende hoor.
Kies een wandelwagen frame waar je ook je Maxi-Cosi op kan klikken dan heb je heel die gigantische wandelwagen bak ook niet nodig
En ja, zelfs die eerste jaren Panda vallen al in de youngtimer categorie.
Bij de tweede hebben we een 159 SW gekocht, en die voldoet nog steeds. Destijds ook een Accord overwogen, de ruimste auto waar ik ooit in gereden heb. Als je veel bagage ruimte prettig vindt, ga dan voor de Honda. Wij hebben hem laten staan vanwege de matige algemene staat, en tja het interieur van de 159 sprak me enorm veel meer aan dan dat van de Accord.
davelepeef zegt
@bakkerst: volgens de officiële spelregels mbt babies is het volgens mij niet de bedoeling je baby langer dan 2 uur aan ’n stuk in een maxi cosi te laten zitten… Of dat nou echt zo ernstig is laat ik even in het midden…
lekbak zegt
@bakkerst: als je op de koffie gaat bij je schoonmoeder moet je op z’n minst de volgende dingen mee:
Kinderstoel,
Kinderwagen met reiswieg
Wipstoel
Aankleedkussen
Commode kastje
Kinderbadje met poten
Ibc met dubbel gefilterd mineraalwater
Twee pakken luiers
4 setjes kleren
10kg melkpoeder
Flessenwarmer
Camerababyfoon
Reserve camerababyfoon
Complete babykamer uitzet van de babydump
Rubberen vloertegels.
Ok, misschien die reserve camerababyfoon niet. Ik zie ouders soms de meest bizarre dingen meenemen. De laatste keer tijdens een familieweekend kwam een stel in twee auto’s, want ze hadden één kind. Wij waren met twee kinderen in een 206je, die is zo lekker zuinig dus de stationwagen hadden we thuis gelaten.
scalvaro zegt
Je vergeet het kind zelf mee te nemen.
lekbak zegt
@scalvaro: daar is geen plek meer voor.
flutterby zegt
@lekbak: klinkt als een goede reden om niet naar schoonmoeder te gaan. Ik blijft wel thuis, meer ruimte in de auto.
davelepeef zegt
@flutterby: maar dan komt ze wel naar jou toe. En dán weet ze dus waar je woont. Ook niet wat je wil.
flutterby zegt
@davelepeef: zo leuk ben ik niet hoor.
flutterby zegt
Als die op de zaak gaat heb je liever een auto voor 5k die 3k onderhoud nodig heeft dan perfecte auto voor 7k.
Mijn advies; doe een gok met een hoge kilometerstand. Uiteindelijk is goed onderhoud en snelwegkilometers veel belangrijker dan 15 jaar oude auto die amper 7k per jaar gereden heeft. De kans is groot dat die kilometers de motor veel zwaarder belast hebben.
Verder moet de auto natuurlijk wel in goede staat ogen. Hiermee kom je al snel uit bij een Duitser of Volvo.
crashingduke zegt
2JZ-GE!! Oftewel een Supra stationcar.
crashingduke zegt
2JZ-GE! Oftewel een Supra stationcar.
erwinlagcher1977 zegt
@crashingduke: En toch heb ik mijn sedan ingeruild voor een GS300 uit 1997. 5 meter slagschip met de 2JZ-GE in het vooronder.
grasvreter zegt
Met kind op komst altijd een stationwagen kiezen. Heb zelf een sedan en een stationwagen, en een 2e kind op komst. Zo’n sedan heb je heel snel vol met een kinderwagen plus nog wat spullen, in een stationwagen kan je maar blijven stapelen.
davelepeef zegt
@grasvreter: ligt er maar net aan. Een D segmenter met flinke kofferbak is bijna net zo ruim als een C segment station – ervan uitgaande dat je ‘m niet tot het dak vult. Vorm maakt ook al uit, kan je de kinderwagen in de lengterichting kwijt of past ie alleen dwars. In elk geval zat geklooi…
grasvreter zegt
Maar je kan dus wel mooi tot het dak vullen. En dat zal je gaan doen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@grasvreter: wat een onzin! Ik ben na de komst van mijn eerste kind gewoon doorgereden met de Saab Cabrio. Jij bent zeker ook zo iemand die direct naar een Vinex wijk is verhuisd bij het eerste kind. Verschrikkelijk, je leven houdt niet op bij het krijgen van een kind hoor…
peewee05 zegt
Met een kleine op komst zou ik eerst een kinderwagen kopen en dan de auto. Dan kun je kijken of de kinderwagen goed en wel in je auto past!
OT: doe mij de S60 of beter nog de V70 maar! Die van mij net weggedaan met 480k op de klok, was elke dag feest, nooit gezeik.
davelepeef zegt
@peewee05: sowieso geen sedan met korte klep nemen. Een hoedenplank is ideaal om je baby op te verschonen…
pignon zegt
@peewee05: koop een Grand Espace. Dan hoef je de kinderwagen ook niet in te klappen. Daar past echt alles in. Het hele lijstje van hierboven
pignon zegt
@pignon: overigens kochten we die pas bij kind nr. 4. Maar vanaf kind 1 sleep je al van alles mee. Een beetje ruimte is dan geen luxe.
SvenskaAeroplanAB zegt
Een Lexus en een Saab in het advies, het kan niet op! Gezien de wensen past de Saab beter. De IS is echt klein… En de 9-5 is een genot. En nu relatief erg goedkoop.
SvenskaAeroplanAB zegt
PS: Rover 75 is well6nog een goed en leuk alternatief
Dutchcarwizard zegt
Altijd de Lexus!!!
jajeroenja zegt
IS300 met de LS430 motorswap.
frederik zegt
Ik mis de E91 hiertussen. Ik heb een 325i gehad, geweldige auto en praktisch genoeg met twee kinderen. Niet heel ruim maar ruim genoeg. Kinderwagen en dat soort spul past makkelijk. En het relatief kleine formaat en lage gewicht zorgt voor een fijn en lichtvoetig rijgedrag (vergeleken met bv een 5-serie).
lekbak zegt
@frederik: 1500kg licht? Dat is zeker 500kg te zwaar om licht genoemd te mogen worden!
frederik zegt
@lekbak: Je hebt volkomen gelijk, daarom zei ik ook “relatief” licht. Voor mij voelde de 325i veel lichter aan dan de 535i die ik nu heb. En als het een praktische station moet zijn en een beetje modern zul je met 1000 kg helaas niet uitkomen zoals je weet.
flutterby zegt
@frederik: z’n 6 cilinder helpt ook niet mee voor een praktisch lichtgewicht ;)
frederik zegt
@flutterby: Nee maar het is wel leuk :)
saxoke zegt
Die A4 avant mag je meteen van je lijstje schrappen. Mn broer heeft dat eentje gehad, toen hij deze net had, heb ik m een weekje geleend om met mn kersverse gezin (mn dochter was toen amper 2 weken jong) op pad te gaan. Met de maxicosi op de achterbank, achter de voorpassagier, kon de voorpassagier niet deftig meer zitten. Mn vrouw (1m78 groot) zat telkens met de benen tegen t dashboard. Qua rijden is het wel een enorm fijne auto, ruimte in de kofferbak valt ook wel mee te leven. Hoewel een Golf 5 variant meer ruimte te bieden heeft.
cossiekiller zegt
De Accord of de Vectra. Goeie keuzes waar je niet direct op leeg loopt.
joki zegt
Hier twee kinderen, nooit station, SUV of wat dan ook gehad. Dakkoffer erop voor de reizen, anders is een sedan echt wel voldoende. Beetje je kindermateriaal op elkaar afstemmen en de benodigde ruimte valt nog wel mee.
joki zegt
Hier twee kinderen, nooit station, SUV of wat dan ook gehad. Dakkoffer erop voor de reizen, anders is een sedan echt wel voldoende. Beetje je kindermateriaal op elkaar afstemmen en de benodigde ruimte valt nog wel mee. Maar in dit geval zou ik zo’n Mercedes zoeken…
frank2b zegt
Leuke line-up!
vaakbenjetebang zegt
Uit het rijtje, met de wensenlijst van de koper in gedachten: de Honda. Vergaand hufterproof, groot zat, rijdt fijn, er staat er niet op iedere straathoek nog eentje, karakteristiek design, niet populair bij het dievengilde. What’s not to like?
mat1980 zegt
Ik kocht toen ik in jouw stadium van het leven stond een avensis station doordat de kinderen ouder zijn en het geen volksverhuizing meer is als je ergens een bakkie gaat doen zou de station eruit kunnen… maar de avensis rijd nog steeds prima, gaat alleen voor regulier onderhoud naar de dealer. Maw de avensis is gewoon een niet zo sexy maar hele verstandige en stiekem hele fijne aanrader!
joejojo2012 zegt
En ik zit te koekeloeren naar een Avensis Verso 7zitter. Ik lees geen gekke verhalen over deze wagen, behalve de d4d 170 pk diesel. Al ben ik met een benzine dik tevreden.
pignon zegt
@mat1980: dat geldt ook voor onze grand espace. Die hebben we al bijna 15 jaar. 475k km op de klok. En nog steeds een super auto!
rrk147 zegt
Ik zou voor een Vectra GTS gaan. Vind dat nog steeds een erg strakke auto, vooral als GTS. En best ruim. Weet niet of ze super degelijk zijn, maar broer heeft een Zafira uit dat tijdperk, en roest schijnt een dingetje te zijn, naasr olieverbruik (van de 2.2) en een kapotte automaat, dus handbak. Evt kun je een Signum nemen, die is achterin nog ruimer ivm de langere wielbasis.
bartteeuwen zegt
@rrk147: nadeel van die 2.2 (direct injectie) is dat deze e10 niet zo lekker slikt. Daardoor wel ontzettend goedkoop over te nemen.
vpowert zegt
Dan is de 2.8 V6 Turbo misschien iets? Op dit exemplaar valt vast wat af te dingen: https://www.autowereld.nl/opel/signum/2-8-v6-irmscher-xenon-automaat-lederbek-33710822/details.html
Is wel een flink schip en dat dingen tussen beide achterstoelen, was dat geen koelkastje?
hanse1one zegt
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mercedes-benz-r-350-4-matic-full-options-benzine-grijs-b91daf7b-ad1f-438e-8853-bcebe66ac587?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 5.900,-
Kilometerstand: 78.918 km
Bouwjaar: 10/2006
saxoke zegt
@hanse1one: wat Mercedes hier ooit mee bedoeld heeft weet ik nog steeds niet. Op de 1 of andere manier associeer ik dit ding steeds met Playmobiel
etype zegt
Ik zou voor een Opel signum gaan, voor 5k heb je er een met minder dan een ton op de teller, ruimte en van alle gemakken voorzien.
povel zegt
Jaguar s-type 4.2 van na 2003 en voor de YOLO een S-type R , veel betrouwbaarder dan de meeste denken.
V8Vantage zegt
In deze prijsklasse op de zaak rijden? Zoveel bespaar je netto nu ook weer niet voor 5000 tot 7000 aanschafwaarde. Tenzij je heel veel garage bezoekjes verwacht. Waarom niet gewoon km declaraties? En een deel van de BTW terugvorderen op je onderhoudskosten, gelijk aan het deel zakelijk gereden km’s? Scheelt ook weer tijd van je boekouder en bijtelling geneuzel.
autopet zegt
@vantagev8:
Geen verkeerde inschatting. Na 5 youngtimers was ik toch wel een beetje klaar met het toch iets meer oude stijl van autorijden. Auto’s waren goed, maar rijden/ reageren niet zo vlot, stil, comfortabel als een modernere auto. En met 19 ct p km ‘declareren’ kom je heel eind in de kosten. Meer moderne snufjes, lager verbruik en voor 7000 euro zijn er goede moderne auto’s te koop.
Andere tip als je wel echt youngtimer wilt rijden: 14 jarige auto’s zijn vaak goedkoper ivm de youngtimer hype. Koop de auto als 14 jarige auto privé en verkoop m aan je BV zodra ie 15 is. Geldt niet voor zzp-ers, omdat dat geen gescheiden financieel huishouden is.
giertjuh zegt
Ik zou voor een Mondeo ST 220 wagon gaan
giertjuh zegt
Ik zou voor een w203 Estate gaan of een Mondeo ST 220 wagon
noensboy zegt
Twee kindjes met 14 maanden ertussen. Tot de jongste 3 jaar werd rondgereden in een Mitsubishi Carisma, daarna overgestapt op een Volvo S80 omdat de beentjes niet in 90 graden over de MaxiCosi kwamen. Nooit ruimtegebrek gehad.
bartteeuwen zegt
@noensboy: al mij herinneringen aan de mitsubishi charisma waren dat deze opvallend ruim is, ook achterin. Toch te krap?
noensboy zegt
@bartteeuwen:
Op een gegeven moment moesten ze in stoeljes gaan zitten, naar voren gericht. Toen kwamen we wel ruimte tekort omdat de onderbenen naar voren steken. Ik ben zelf 1,9m dus was vanaf dat moment wel te krap.
bartteeuwen zegt
Ik heb met ongeveer deze eisen een focus mk2 gekocht. Lagere gewicht (en daarbij komende sprintkracht) heeft mij in het c-segment doen shoppen. Een alfa 159 heeft nog op de shorlist gestaan maar gewicht (MRB), verbruik en tegenvallende prestaties bij het merendeel van de motoren (wilde geen diesel) zorgde dat ik ook die liet staan. Nu een Focus mk2 2.0 in bezit. Relatief laag gewicht (onder de 1250kg) en met 146pk voldoende rap. Het stuurt best leuk. Ook de binnenruimte is best oke voor het segment. Verbruik is te overzien en verzekering is vreemd genoeg nog goedkoper dan mijn vorige auto (corsa C 1.2). Qua aanschaf zit je nog wat onder het voorgestelde budget en eigenlijk is de auto. Een soort middenweg tussen praktisch, toch nog een beetje sportief en ergens nog redelijk verstandig.
saxoke zegt
Toen in 2009 mn dochter geboren werd, een nieuwe Berlingo aangeschaft. Puur voor de ruimte. K dacht, doe de hele optielijst er maar op, dan heb k nog een beetje het “auto” gevoel erin. Ontzettend makkelijk die ruimte. Schuifdeuren is een groot punt. Kids zitten iets hoger wat het “inladen van de kids” makkelijk maakt. En als bij wonder reed die gechipte 1.6HDi nog niet zo slecht. Na een 2.5jr werd de 2e kleine ten huize Saxoke geboren en ook toen bewees t bakkerskarretje zijn nut. Toen t ding 6jr was heb k m ingeruild op een C5, want ik wilde terug iets wat een auto was. Bij inruil van de Berlingo kwam weer een groot voordeel van da ding naar boven, hij was 6jr oud, en ik kreeg bijna 50procent van de nieuwprijs ervoor terug, (t ding was 6jr en had 110dkm gelopen) Nu, 11jr na de Berlingo heb ik een Leon ST, met kids van 11 en 8 heb ik nog nooit ruimte te kort gehad, de Cupra maakt autorijden voor papa’s ook leuk.
evdw zegt
Je wil terug naar iets dat weer auto was en koopt wéér een Citroen??!
Nou ja goed, nu heb je het in ieder geval begrepen met de Leon, dat is een gave bak!
saxoke zegt
@evdw: ja, de C5 van het laatste model. In mijn ogen nog steeds een enorm fijne auto. Geen enkele D segmenter bied meer comfort dan die hydraulisch geveerde C5. Nu had ik het na 5jr wel gehad met t comfort, en de auto mocht wat kleiner, en sneller, en toch nog relatief comfortabel, daarom kwam er de Cupra. Maar nogmaals, met de C5 was echt niets mis. Als D segment gewoon n top auto. Je moet m wel met een zwaardere motor hebben dan de 2.0HDI136 die ik had. De 2.2hdi204 zou m beter passen. En ie moet automaat zijn, dat brengt nog wat extra comfort mee.
volvov7025t zegt
Ik had toen de eerste kwam een v70. Niet al te ruim op de achterbank, maar wel alle ruimte (achterbak). Ook voor nr 2 en 3. Heel fijn als je de kinderwagen niet helemaal hoeft in te klappen. Geen bochtenridder, maar met turbo een vlotte cruiser. En heel betrouwbaar en relatief voordelig onderhoud.
Die mercedes s spreekt wel tot de verbeelding. Future classic en qua prijs op het dieptepunt. Andere optie: een 600sec. Met die grote deuren kom je ook makkelijk achterin.
Praeses zegt
Er is maar 1 ding belangrijk in dit stadium: zelf uitproberen.
Koop (of leen) een kinderwagen + maxicosi met stoeltje, installeer de hele boel en kijk hoe goed je kunt zitten.
Onze auto is best ruim en die kinderwagen in de kofferbak gaat prima, maar ik had nooit gedacht dat die maxicosi zo veel ruimte inneemt. Mijn vriendin zit nu met dr knieën tegen het dashboard.
Vergeet dus sowieso alle ‘lifestyle stations’ of sedans, nu begrijp je opeens waarom zoveel gezinnen in een Octavia Station of Focus Station rijden. Saai? Jazeker, maar liever dat dan klem zitten.
Mijn advies? Mazda CX-7! Vette bak, groot, dikke motor, redelijk betrouwbaar en zeker niet saai.
https://www.autowereld.nl/mazda/cx-7/2-3-turbo-executive-4×4-trekhaak-airco-dealer-oh-33755967/foto.html
Edit: oh shit, die is te jong om als youngtimer te gelden. Nou, dan toch de Honda maar!
nautique206 zegt
Als ik iedereen moet geloven, kun je het beste een Mercedes Sprinter kopen voor de kinderwagen.
Praeses zegt
Toch nog even verder gezocht. Ik dacht, er moet toch iets gavers te vinden zijn dan die opties hierboven, die nog steeds lekker ruim zijn? Ja dus!
– Lexus RS300: https://www.autowereld.nl/lexus/rx/300-executive-automaat-navi-climate-202-632-km-nap-orig-nl-auto-apk-08-21-33693247/details.html
– Infinity FX35: https://www.autowereld.nl/infiniti/fx/35-automaat-youngtimer-dak-nap-33754041/details.html
thijsdeg zegt
Afgelopen jaar is ons 1e kindje geboren, en ik heb toen een focus 3 station gekocht, zo’n bijtellingsknaller op diesel en ik kan oprecht zeggen dat het een super auto is, ruimte zat ook met de maxicosi achter de stoel en tegenwoordig het kinderstoeltje en alles past er gewoon zonder problemen in. Heb nog een mondeo en een 3 serie overwogen maar de focus is qua runnen costs gewoon veel interessanter