Autoblog-advies: caravantrekker met hoge zit voor 35k

Auteur: , 122 Reacties

We hebben weer een leuke aanvraag binnen!!

mazda-cx5-blue-side

Soms heb je van die aanvragen waar je niet direct het antwoord op weet. Leuke GTI voor 10 mille? Kijk eens naar een Focus ST. Ruime station met een beetje flair: daar is de verplichte Alfa 159. Zuinig dieseltje voor 7k? Een Polo Bluemotion is een prima koop. Maar in dit geval wisten we niet direct wat nu aan te raden.

Dus de redactie van Autoblog.nl ging er eens goed voor zitten. Want we hebben een mailtje gekregen van Roel. Hij is op zoek naar een auto met een paar hele specifieke en belangrijke eisen. Roel is op zoek naar een vervanger voor een Mercedes C180 CGI. Niet zozeer omdat ie op is, maar je wilt eens wat anders. Er zijn ook een paar extra eisen waar we rekening mee dienen te houden. Zoals je van ons gewend bent, het eisenplaatje:

Huidige /vorige auto's:Mercedes C 180 CGI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 35.000 maar er iets boven mag ook, dit bedrag is al inclusief inruil huidige auto.
Jaarkilometrage:25.000km
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Vernieuwing huidige auto en switch naar een hogere zit
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen (65+)
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen

Maar daar houdt het niet bij op. De opvolger van de C-Klasse moet een aanmerkelijk hogere zit bieden. Niet alleen voor de instap, maar ook het prettigere overzicht. Het minimum trekgewicht moet 1500kg zijn, gezien het feit dat het gewicht is van de caravan. Verder is een lage kilometerstand gewenst. Het hoeft geen nieuwe auto te zijn, maar liever niet meer dan 30k op de klok, zodat er een tijd onbezorgd mee gereden kan worden. Laatste dingetje is het verbruik. Rond de 1 op 10 is aanvaardbaar, maar niet meer dan dat. Dus een Jeep Grand Cherokee SRT-8 valt helaas af. Ik zou wel even een omslag berekening maken, want met 25.000 per jaar zit je ongeveer op het omslagpunt. Gelukkig zijn de onderstaande auto’s ook met een prima diesel te verkrijgen.

BMW-220i-beige-front-side

De Anti-AB keuze: BMW 220i Active Tourer
Serieus?? Een BMW 2-serie Active Tourer? Op Autoblog? Jazeker. Kijk, misschien is het niet wat allemaal verwachten van een BMW, maar het is een puike auto. Van de midi-MPV’s misschien wel de beste. Het interieur is volwassen en beidt een hoge zitpositie. De 2.0 liter turbo motor weet prima prestaties te combineren aan een acceptabel verbruik en er kan 1.500 kg geremd gewicht achter. Daarbij heb je voor 35k voldoende keuze uit compleet uitgevoerde exemplaren. Niet een spectaculaire keuze, maar voldoet prima aan de eisen. Met een M-sport pakketje ziet het er best aardig uit, voor een MPV. Wil je een SUV en achterwielaandrijving, dan is de X1 ook een optie. Echter merk je wel dat deze auto een volle generatie ouder is. Ook moet het uiterlijk je aanstaan.

ford-smax-silver-corner-front

Nog altijd fijn: Ford S-Max
Toen ie net op de markt kwam, was het een revelatie. De S-Max combineerde de rijeigenschappen van een Mondeo (erg goed!) met de ruimte van een MPV. En dat in een prima uitziende koets. De 1.6 turbo motor levert prima prestaties en het verbruik ligt in het echt rond de 1 op 12,5. Zowaar een goede score. Voor 35 mille heb je een hele late versie van ná de facelift in Platinum uitvoering. Dan heb je alle opties die je maar kunt wensen. De huidige S-Max is qua uiterlijk nauwelijks verschillend, dus je rijdt nog altijd in een ‘vers’ model. Toppertje.

mazda-cx5-red-front-side-city

De beste keuze: Mazda CX-5
Sommige auto’s weten hun segment te definiëren, de CX-5 is zo’n auto. Het is een betrouwbare makker, lekker ruim en een prettig hoge zitpositie. Het rijdt het heel volwassen en de motor (2.0 liter, zonder turbo’s) is buitengewoon prettig on de omgang. Geremd kan er 1800kg achter, dat is zeker een prettige gedachte. Daarbij is het ontwerp erg sterk: herkenbaar en origineel zonder dat je meteen in Multipla zit. Voor 35 mille heb je erg veel keuze uit complete GT-M of TS+ uitvoering met weinig kilometers. Nuchter bezien een erg goede keuze, en Jeremy Clarkson agrees. Ook niet onbelangrijk…

collage-tav4-crv-forester

Uitstekend Trio:
Niet dat deze auto’s niet goed zijn om apart te behandelen, maar de kwaliteiten zijn bijna allemaal gelijk dat de dealer een groter verschil kan maken dan de auto’s zelf. De Honda CR-V, Subaru Forrester en Toyota RAV 4 zijn alledrie meer dan uitstekende auto’s. Voor 35 mille heb je een exemplaar van één of twee jaar oud met nauwelijks 10k op de klok. En dan heb je een luxe uitvoering, automaat en 2.0 liter motor. De verschillen zijn erg klein: de Honda is net even wat mooier afgewerkt, de Subaru heeft altijd vierwielaandrijving en de Toyota ziet er net even wat vlotter uit. Wat doorslaggevend kan zijn: de Subaru mag 2000 kg trekken, de andere twee 1500 kg.

volvo-xc60-blue-grey-side-front

Premium I: Volvo XC60
Als je vanuit een C-klasse komt, is het begrijpelijk dat je wederom weer een premium product wenst. De Mercedes GLK is logische stap, echter binnen de gestelde eisen helaas niet te vinden. Sowieso zijn ze niet zo veel verkocht, maar de meeste hebben aanmerkelijk meer gelopen dan 30.000 km. Hetzelfde geldt voor de Audi Q5 en BMW X3. Er zijn enkele die nét aan de eisen voldoen, maar het zijn dan wel hele karig uitgeruste exemplaren. Met de Volvo XC60 heb je net even wat meer keuze, zij het niet heel veel meer. In het budget past een 2.0T met 203 pk en voorwielaandrijving, en die is altijd gekoppeld aan een (niet probleemloze) automaat. Deze combinatie mag 1800 kilogram trekken, dus je hebt wat over.

audi-q3-samoa-orange-side-snow

Premium II: Audi Q3
Nieuw een auto waar je niet direct warm van wordt, behalve deze dan, maar eentje die eigenlijk heel goed aan de eisen voldoet. Standaard zijn het best kale auto’s, maar veel eigenaren hebben hun Q3 redelijk luxe uitgevoerd. In het budget is de 2.0 TFSI met 170pk quattro een aanrader. Relatief zuinig en een fijne motor in de omgang. Let wel even op of de olieschraapveren vervangen zijn, dan is het olieverbruik meteen een stuk lager. Verder heb je er een goede auto aan: mooi dashboard, lekker hoge zitpositie en de quattro kan 2.000 kg trekken.

dodge-ram-1500-laramie-crew-cab-blue-caravan

Yolo: Dodge RAM 1500
Ook in het budget te krijgen (ex. btw). Moet wel even op de zaak gezet worden. Grijs kenteken en LPG zijn twee andere noodzakelijke eisen om belasting en brandstofkosten binnen de perken te houden. Maar dan heb je er een goede aan. Zo’n pickup heeft niet eens door dat er een caravan achter hangt. Ik heb laatst in een nieuwe Ram gezeten en ik moet zeggen: qua interieur een enorme vooruitgang op wat we normaliter gewend waren van pickups. Niet subtiel, wel erg leuk.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



122 reacties

Of je trekt gewoon geen caravan.
@gop1: dat is ook mijn keuze. Neem een sport auto en huur een appartement. Het hele jaar fun en geen hoge onderhoudskosten.
@xiran: wat een onzin! Met de Caravan reizen is erg leuk! Het ene jaar ga ik in een luxe resort en het andere jaar met de caravan.. Maar dan wel met Airco, mover en automatisch level systeem, gemak dient de mens
@timd: waarom zou je zoveel geld uitgeven aan een caravan als je ook een sport auto had kunnen kopen. Daarnaast mag je de hele rit 90 en is de auto met caravan toch niet zo zuinig als gedacht.

Persoonlijk zie alleen maar nadelen aan een caravan. Dan heb ik er nog niet eens over de camping gehad.
@xiran: “sportauto” kerel, hoe oud ben je ? 14? Een sportauto is niet het belangrijkste in de wereld hoor….
@timd: nee klopt, een caravan nog minder.
@xiran: dan is inderdaad de sportauto belangrijker!
@gop1: echt bedankt voor deze welkome aanvulling, heeft de beste man echt wat aan….

Ik heb vele van deze auto’s al gereden. De S-Max stuurt echt geweldig, maar of een man van 65+ daarop zit te wachten is maar de vraag. Belangrijk lijkt mij de makkelijke bediening en dat vind ik als Ford rijder toch altijd wel een dingetje. Ja het is een kwestie van gewenning, maar zelfs na 1,5 jaar heb ik er af toe nog moeite mee.
Ik rij ook weleens met iets achter de auto en dan is het toch wel fijn dat je een turbo onder je motorkap hebt dus voor mij valt de CX-5 ook af.

Mijn keuze zou vallen op de xc60, een comfortabele auto die ook nog eens overzichtelijk is en die zelfs vandaag de dag er nog goed uitziet.
@87sandyd: want als jij 65+ bent wil je ook niet meer lekker autorijden??
@87sandyd: als je 65+ bent stop je inderdaad best met mooie goed sturende wagens te kopen. Je bent dan tenslotte bijna klaar om in je kist te kruipen… Even serieus, best zielig dat je denkt dat een man van 65+ geen boodschap heeft aan een goedsturende wagen. Ik koop dan alvast een lekkere M / AMG / RS
@gop1: Het lijkt mij ook kut hoor, ieder zijn ding, maar ik zou geen trekadvies kunnen geven. Naja voor caravans dan.
Wanneer leren die grijsaards het eens: (hoge zit) als de kinderen het huis uit zijn is een hotel goedkoper. (Caravan) als de kinderen het huis uit zijn kun je voor hetzelfde geld met het vliegtuig. (1500kg trekkracht) als de kinderen het huis uit zijn, hoeft je reis niet tot zuid Frankrijk te gaan, koop een Mazda MX5 en stop bij leuke hotels onderweg naar Portugal of Geiekenland.
Geen tiguan in het advies? Ik zou er nooit voor kiezen, maar voor een volledig advies zeker een toevoeging lijkt mij.
@mp1394: Jawel, Q3 staat erbij toch.

http://cdn.meme.am/instances/500x/50219707.jpg
@jaapiyo: De Q3 en de Tiguan zijn 2 compleet verschillende auto’s
@mp1394: Inderdaad, buiten dat is de nieuwe Tiguan een stuk voordeliger geworden en er qua uiterlijk goed op vooruit gegaan
@mp1394: Een Touareg kan ook nog toch? Wat een beest is dat zeg
De Mazda lijkt me juist de meest waardeloze keuze met zijn ongeblazen 2 liter vierpittertje uit het jaar nul: voor sleurhut-trekkerij is juist koppel onderin fijn, liever iets met een turbo dus..

Aan de andere kant: je houdt er wel weer fijn onze in decennia zorgvuldig opgebouwde reputatie mee hoog van nietszeggende nederlandse middenklassertjes voor te zwaar beladen caravans op de linkerbaan die de Alpen amper over komen en al het verkeer ophouden..
@parker: als je koppel wilt neem je een V8 geen turbo. Een turbo krijg je pas power bij de hogere toeren
@thefmanl: dat hangt van de setup af, projectwagens en bepaalde oudere sportwagens hebben een hoge boost threshold die van het blok een tweetrapsraket maken. Alle turboblokken in reguliere auto’s hebben een kleinere turbo die de cilinders al bij lage toeren op druk brengt, ver voordat een atmosferisch blok z’n maximale vullingsgraad bereikt.
@knipperlichtje: Hee, Captain Slow. Leuk dat je ook even aanschuift!
@thefmanl: Ik heb een 3L V6 en een 2L turbodiesel staan.
Bij de V6 280 nm bij 4500 t/min.
Bij de diesel 350 nm bij 1700 t/min.
Dus ik volg uw logica niet echt…
@parker: nog nooit gereden met de sky active… wakker worden!
@bergmm: gelukkig niet, nee. En ik hoef er ook niet in te rijden om te weten dat het nooit zo goed zal rijden als een turbomotor. Maar toch veel plezier met je ‘sky-actief’..
@parker: de enige motor met een compressie verhouding van 14:1 en ook nog directe benzine injectie.

Probeer he zou ik zeggen.

Daarnaast gaan de meeste turbo’s rond de 1,5 k stuk. Geen probleem natuurlijk maar het is wel een duur dingetje.
@parker: op voorhand zeggen dat het ver verouderde techniek is en nooit goed zal rijden.
Een hoogcompressieblok zonder oplading laat zich nu eenmaal anders rijden maar het is zeker niet behelpen, ook niet met flinke caravan erachter.
Ik rij het zelf niet en wil jou ook niet overhalen om hem goed te vinden, dat is gelukkig een persoonlijke interpretatie.
@parker: Er rijdt niets zo goed als een grote atmosferische motor. Punt uit. Turboblokken reageren traag bouwen hun koppel niet mooi gelijkmatig op.
@dondeboer: klopt als je het over een 1980′ Saab 99 turbo hebt, maar tegenwoordig is dat zelden nog zo, al helemaal niet bij de steeds gangbaarder wordende bi-turbo’s: één voor lage- en één voor hoge toeren.
@parker: Ik weet waar ik het over heb… Er staan hier een volvo biturbo uit 2015, een alfa V6 uit 2004 en een charade turbo op de oprit. De V6 is veruit de fijnste motor. Zuipt wel als een malle, maar wat hangt dat geweldig aan het gas.
@parker: mwah dat kan maar de meeste turbo hebben verstelbare schoepen. Het allernieuwste is de elektrische turbo.

Ala je een auto met elektrische turbo hebt ben ik het met je eens. Dat is idd beter dan atmosferische.
@bergmm: een skyactive ontwikkelt z’n vermogen pas bij hogere toeren, de relatief hoge compressie helpt wel wat bij lagere toeren, maar een turbomotor met een vergelijkbaar piekvermogen laat bij een tussensprintje van 1500 tot 2500 toeren een skyactive in het stof happen.
@knipperlichtje: als je een caravan gaat trekken in dat toerengebied gaat alles stuk.
@parker: Die 2 liter 4 cilinder is anders wel een sky active. Net zo zuinig als een geblazen 1.6 maar hoeft niet honderd miljoen miljard toeren te maken om van zijn plek te komen. Volgens mij het beste van 2 werelden.
@srthellcat: je gelooft teveel in mooie reclame praatjes..
@parker: valt wel mee. Ik heb nergens overdreven en mijn vergelijken kloppen aardig met de werkelijkheid.
Ik vind die Dodge eigenlijk gewoon geniaal. Waarom niet??!!
@TimoBac: omdat pa 69 wordt, en een oude stempel pre-graaicultuur bankier is geweest. Een beetje te flashy ;-)
Wat een advies.. ik voel me al saaier worden als ik er naar kijk.
@mab: me too, iets voor pensionadoblog.nl of http://www.mijnlevenisnutochechtvoorvij.nl ;-)
@bluebird: ja ik zie nu pas dat het mensen zijn van 65+
Als BMW fanboy kan ik natuurlijk alleen maar met BMW’s aankomen, dus als de active tourer te lelijk is, misschien eens kijken naar een X1 (iets minder lelijk) of (mijn eigen voorkeur) lekker tevreden zijn met 60K kilometers en een X3 nemen of wellicht nog ietsje meer en een X5 of een discovery nemen (maar dat is wellicht wat overdreven voor 2 personen)
@undifined1: als fanboy moet je ook een beetje objectief naar je merk kunnen kijken.
Subaru forester!
GLA?
Of een XC70 als alternatief voor de XC 60?
BMW X1 2.8i x-drive. Ruimschoots binnen het budget plusminus 27000euro, ongev 5 jaar oud, en 258 pk. Mijn keus is gemaakt. Van het eerder genoemde rijtje kies ik de Mazda. Mooi, degelijk, relatief licht, goede stoelen, en atmosferisch blok.
Well fuck me sideways. Nog niks Frans voorbij zien komen.

Doe ik het; Renault Espace!
@Rick-dos: Je was me net voor..
@Rick-dos: mooi ding is dat
Renault kadjar bose met benzine automaat heb je ook voor dit geld! En nog wat geld over voor een panorama dak. Zit vrijwel alles op en aan zo’n bose
@henkhupelschoten: geen Mercedes deze keer
@henkhupelschoten:

We have a winner .. Top Tip ..
@henkhupelschoten: Ik raad dat af, of wacht in ieder geval nog een jaar. Ik ken iemand die er een heeft aangeschaft en vanaf het moment dat ie bij de dealer weg reed heeft hij er alleen maar electronica problemen gehad. En omdat de dealer nog bijna geen ervaring heeft met de Kadjar duur het oplossen van al die problemen lang, erg lang.
@robert110: zozo, je kent 1 iemand! Ja, dat is wel een goede referentiekader voor alle Kadjar auto’s.
Ik zou voor de Volvo of de Mazda gaan
Ford kuga, genoeg ex demo auto’s te koop voor dat budget met max 10k op de teller.
@dirkiii: of een b220 4matic
@dirkiii: mag daarbij ook nog is 2 ton trekken. Vriendinnetje van mij heeft hem vanwege dubbele paardentrailer. Heerlijk ding
@looijschelder: eens, niet ‘is’
@looijschelder: Heb je het nu over jouw vriendin of de paardentrailer?
@mikkeloentje: hahaha il had het over de auto maar om antwoord te geven op de vraag, zij ;)
@dirkiii: ik was al aan het zoeken, waar die tussen stond. Inderdaad vanwege het absurd hoge trekgewicht van 2ton met een benzine 1.5 FWD. Mijn 2.0Diesel mag maar “slechts” 1800kg.
Ik ben wel een beetje fan geworden van de XC60 de laatste tijd. Zie er steeds meer rijden (of ze vallen me nu op dat kan ook) en die auto ‘klopt’ gewoon op een of andere manier. Zeker hier in het pittoreske Brabant waar je, als je flink je best doet, nog wel ergens een zandweggetje kan vinden. Volgens mij is de automaat van de 2.0T en T5 trouwens redelijk ok omdat die motoren pas later werden geïntroduceerd, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Volvo V40 Cross Country, facelift model?
@kraakensmaak: Niet echt hoge instap/zit.
VW Sharan/Seat Alhambra (huidige generatie), het best met een diesel en 4-motion. Enorm trekgewicht, erg comfortabel, zuinig… Totaal emotieloos, maar goed met een caravan erachter maakt dat zowiezo niet uit. En met de binnenafmeting van een Sharan/Alhambra heb je minder snel last van een overbeladen caravan.
Keuze simpel: Japan!. kan geen Europeaan/Amerikaan tegenop, dat is vragen om ellende zodra de garantie periode is afgelopen.
@sracert: van sushi kun je anders aardig ziek worden en dat is ook japans..
@parker: de plak rijst is niet automatisch susi.

Ik herhaal probeer goede van een Japanse chef. Blijf weg bij
@sracert:

En een tyfus end weg anders ..
En dat met een caravan ..
2007 Cadillac Escalade. Dan heb je tenminste niet zo’n suffe sleper zoals bovenstaand
@dutchcorvette: 1 op 10
@pixeltrooper: ik haal met mijn tahoe zelfs net 1/8
@pixeltrooper: dus?
@xiran: eis was 1 op 10, nooit dat een Escalade dat haalt. Is (jammer genoeg) dus geen optie
@pixeltrooper: oooowh w8 dat heb ik over het hoofd gezien. Dan heb je idd gelijk.
Raptor.. Lekker offroad met de caravan of aanhanger
@willeme we hebben het advies preventief gevolgd. Mijn vader heeft de benzine Mazda gekocht, deze wordt heel binnenkort in elkaar geschroefd en verzonden.

We hebben alle auto’s die je genoemd hebt de revue laten passeren, behalve de Dodge. Die zou ik zelf graag willen hebben, maar ik denk dat die net een brug te ver is voor mijn pa ;-)

iig was de beredenering ongeveer: De MPV’s vond hij niet zijn ding, de premium Audi, Merc, BMW (en de Range Rover / Freelander die ik er als yolo had bij gestopt) zijn het niet geworden omdat hij ze te duur vond. De Mazda is hagelnieuw en biedt bijna hetzelfde. De Volvo heeft het ook niet gered, helaas heb ik geen idee waarom.

Hij heeft trouwens in mijn opinie veel te weinig auto’s proefgereden, hij was er erg snel uit met Mazda. Hij was een KIA tegengekomen die hij mooi vond, maar de dealer raadde hem de Mazda aan. Die heeft hij gereden en daarna is hij gelijk gaan onderhandelen. Ik denk omdat hij bij de Mazda een goed gevoel had qua auto EN dealer, plus dat hij goed geld terug kreeg voor zijn eigen auto.

Hij zit wel nog een beetje met het solide gevoel van zijn Merc tov de Mazda, met name met bijv het dichtgooien van de deur. Hebben ze die sound engineer toch niet voor niets daar bij Merc ;-)

@dunhozzie: wat is dit??? Alle moeite dus voor niets?
@parker: totaal onverwacht toen ik 3/2 de mail stuurde, maar inderdaad mijn vader was erg daadkrachtig. We zijn alsnog blij met het advies, hierdoor voelen we wel ons wel gesterkt
@dunhozzie:

Mooi zo .. Effe rijden en kopen die meuk ..
Niet mekkeren met foldertjes en inruilprijzen ..
Gewoon snel zaken doen .. Goed is goed ..
Daar hou ik van ..

Uitkomst is dan van ondergeschikt belang ..
@dunhozzie: gefeliciteerd, gt-m line?
Ik ga op vakantie en neem mee 20 kuub plastic .. 80 kg aardappelen .. Jus de boules ballen .. Alpino petje .. Talen woordenboek .. Pleepapier .. Zonnebrand olie .. Alsof het nog 1986 is ..

Advies .. Mistubishi spacestar ..
@lincoln: toen was ik 5 en mijn zus 7 en hadden we nog 8 jaar camping te gaan. Top tijd!

Maar goed, voor pa & ma is de beredenering gewoon makkelijk: ergens kunnen fietsen wanneer ze zin hebben, met alle gemakken van thuis. En ondanks dat ie nooit is gestopt en nog genoeg verdiend, kun je op hun leeftijd dat het makkelijkste en € efficiëntste met de caravan. Dus.
@dunhozzie: Moet je je hier al verontschuldigen voor de manier waarop je vakantie wilt vieren? Wat een onzin.
Ik heb drie kleinere kinderen, en die hebben het altijd ontzettend naar hun zin op de camping. Dan ga ik toch niet in een te klein appartement zitten voor 1500 euro per week omdat ik anders wat uit te leggen heb?
@CRX:

Maakt toch niet uit ..
Iedereen denkt dat ie op een goede manier vakantie viert ..
Iedereen weet ook dat het complete onzin is en gaat er dan net als jij duiding aan geven ..
@CRX: Kamperen is gewoon ideaal met kinderen omdat je de ruimte heb. De gemiddelde kinderloze-zelf-nog-kind autoblogger zal dat vast niet begrijpen.
@dunhozzie: vergeet niet dat je een caravan moet schoon houden, onderhouden, stallen en meeslepen. Als je dat bij elkaar optelt kan je net zo goed in een appartement gaan zitten. Helemaal als je ziet wat een weekje op een goeie camping kost…
@lincoln: plastiek? Zo’n sleurhut is toch van karton?!
Reken maar dat je lekker zit in zo een Dodge
Mitsubishi Pajero?? Ik heb er zelf nog 1 in de aanbieding met een 3,8L benzine V6 in het vooronder… (Uiteraard een long wheel base)
Uh, Ford Kuga misschien! Trekgewicht van 2000kg met 1.5 EcoBoost! Machtige wagen
Grappig, iedereen zit lustig te adviseren en over 8 weken zitten dezelfde adviesgevers steen en been te klagen over het toegenomen aantal sleurhutten op de weg die het liefst nog op de verboden derde baan inhalen !

Ik kan geen advies geven, hoe wilt u een advies krijgen van de man die altijd zegt dat Alfa’s rood zijn en niet over een trekhaak dienen te beschikken !

Ik haat die krengen, categorisch, omdat de meeste bestuurders hun debiele en simpele rijstijl niet aanpassen aan de combinatie waarmee ze op weg zijn; even Nederlands offensief rijden in landen waar het geen gewoonte is om je knipperlicht naar links aan te zetten en het hele zootje, als een blind paard, dan maar op hoop van zegen gewoon naar links te pleuren, met kinderen en al op de achterbank. !!

En ja het gaat goed met me ik heb absoluut geen pilletje nodig maar heb deze twijfelachtige combinaties TE vaak ondersteboven zien liggen op de eerst ede beste steile helling onder Namen in de Ardennen of op de Franse A1 nog voordat het hele lease-plan gezin Parijs had weten te bereiken !
En bij gelegenheid te vaak tolk mogen spelen voor zo’n Hollandse doorzon-lullo bij de Franse Gendarmerie, dit uit puur medelijden voor de man’s ega en nog meer voor de man’s nazaten !
@desjonnies: heeerlijk, ik pink een traan weg..
@desjonnies: ghehehehe “Leaseplan gezin” You made my day +1!
@desjonnies:

Amen!
Behalve dat sleuthutten sowieso vreselijke dingen zijn voor ender welke wagen.

Vang ik op dat je vind dat SUVs met hun hogere zwaartepunt en lagere stabiliteit dan een station nog minder geschikt zijn om hutten te sleuren?
@desjonnies: amen!
Ik zou zeggen iets in de trant van een Mercedes-benz GLK, Nissan X-Trail, Of gewoon lekker een gewone Mitsubishi Outlander Op Benzine of diesel zonder Elecktro meuk, Ook een optie zou de Kadjar kunnen zijn of ff wachten op de Nieuwe Scénic, Overige opties zouden in mijn geval lekker een discovery sport of defender op grijskenteken nemen, deze doelgroep is vaak toch met z’n 2 thuis.

Ook hebben we nog zoiets als een Yolo advies dan zou ik kijken naar auto’s in de vorm van een gebruikte Cayenne, of Q7 ofzo
Een nieuwe Land Rover Discovery 2.2 TD4 is ook een goede keus. Ziet er ook nog redelijk premium uit
Het is jammer dat de auto hoger moet zijn. Zoals ze bij TopGear zeiden, de Superb is het beste wat je voor je carvan kan hebben. Op het ravijn na dan.
Scenic? Espace?
En een infinity natuurlijk
Nieuwe RAV4?
Keuze is al gemaakt, top!

Maar ik moet altijd aan de SsangYong Rexton denken als ik zaken als ‘trekgewicht’ enzo lees. Wat iedereen die wat te slepen heeft lijkt een Rexton te hebben. Iedereen!

De rijke heer die zijn paarden moet verplaatsen. De marktkoopman, met zijn kroam. De zelfstandige aannemer. Kermis volk. Wegenbouwers. Motorcrossers. Autohandelaren.

Maar gek genoeg geen enkele caravanbezitter……..
Bij de 2 serie haakte ik af
De CX-5 is *geen*, ik herhaal *geen* fijne trekauto. Ik rij zo’n ding (zonder trekhaak overigens) en kan slechts zeggen: het rijdt -voor een SUV- prima, maar de 2.0 heeft gewoon niet de gewenste karakteristiek om iets zwaars lekker van z’n plek te krijgen. De diesel is een ander verhaal, zeker met AWD, maar de benzine? Nah…
@Griffin: precies! Maar alle Mazda fanboys geloven het meteen als Mazda zegt dat alles anders wordt als je ‘m ‘sky-ektiv’ noemt..
@parker: ik ben geen “mazda-fanboy”, maar SkyActiv is een interessante technische insteek. Mazda heeft er mee aangetoond dat een moderne motor niet direct betekent dat je een klein blokje met een kwetsbare turbo en/of compressor maakt. Lees de technische achtergrond hier => http://www.greencarcongress.com/2011/08/skyactiv-20110804.html
@Griffin: al decennia proberen fabrikanten van alles met turboloze kleine motoren. Variabele kleptiming heeft nog wel zoden aan de dijk gezet, maar verder blijft het gepruts in de marge: je komt nooit zo ver als met een turbo. Mazda maakt er een prachtig marketingverhaaltje van, maar in de praktijk rijdt het nog steeds hetzelfde: futloos en saai..
@parker: oké een les je thermo basic voor jouw. Energie met een compressie motor staat voor PV=mRT. Wat kort inhoud dat je 3 componenten kan aanpassen. Compressie, volume en temperatuur. Volume kan, dit is de Amerikaanse oplossing maar staat gelijk aan meer brandstof (slecht idee). Dan is er nog de temperatuur. Dit is mogelijk maar lastig op materiaal gebied en slijtage.

Tot slot blijft compressie over. Dit is het enige wat haalbaar te verbeteren is. De gemiddelde marketing bobo snapt dit niet. Gezien je reacties jij ook niet. Ik hoop dat je het nu wel begrijpt. Wat je er mee doet moet je zelf weten.
@xiran: en wat levert het op? Een schamele 210nm koppel en in 9.2 sec naar de 100.. Nou, boehoeee wat een verschil dat ‘skaai-active’.. not..
@parker: Gefeliciteerd je kent de brochure. Cijfers betekenen niks zonder duiding.
De vorige Volvo 2.0 D3 (5 cil met 163pk ipv 4 cil met150pk) had 400Nm koppel. De huidige “slechts” 350Nm.
Mercedes-Benz GLA waarschijnlijk de meeste centjes terug voor je c-klasse
Je zit hoger en een mooie verschijning op de weg
Ik zal kijken voor een Forester XT. Die is comfortabel, krachtig, plus dat die niet alleen een zware caravan mág trekken, hij kán dat ook gewoon uitstekend, door slimme awd niveauregeling etc.
De nieuwe Nissan X-trail met 163 PK benzine motor en een trekvermogen van 1900KG nu in de aanbieding, 33.000 euro!
Een ssangyong
Tucson 1.6 T-gdi 4×4 automaat met premium pakket. Top auto met de juiste uitstraling😄
@robert_hoge: eindelijk een man met smaak…
😉😉😉

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).