Autoblog advies: langzame premium hatchback voor 15k

Auteur: , 125 Reacties

Wel luxe, niet de power. Is dat een verstandige keuze?

Autoblog advies

Vroeger was alles anders, een frase die veel voorbijkomt. De gedachte kwam naar boven bij een aanvraag van Autoblog Advies die laatst voorbij kwam. Justin had namelijk een vraagje: een rijk uitgeruste premium hatchback, maar niet met te veel vermogen. Nog niet zo heel lang geleden zocht je juist naar zoveel mogelijk pk’s in het budget en regel je eventuele opties later wel.

Er zit wel een gedachte achter bij Justin. Hij heeft alles eens zitten uitrekenen en kwam tot de conclusie dat veel pk’s wel erg duur zijn. Daarbij woont Justin in Zoetermeer, dus hij zal weinig aanspraak kunnen maken op het surplus aan vermogen. Hij heeft al zitten struinen op het grote internet en een Mercedes-Benz A-Klasse lijkt hem wel wat. Dan heb je een premium automobiel, waarvan sommige zijn uitgerust met veel opties en zo’n kek AMG pakket. Qua snelheid overigens heeft Justin een vervoersmiddel dat daarin ruimschoots voorziet: een Yamaha YZF R1.

Qua kilometers zou het een twijfelgeval kunnen zijn tussen diesel of benzine, maar Justin wil absoluut geen diesel. Ten eerste vind hij benzine prettiger rijden en hij zit met de restwaarde. Een diesel is goedkoper, maar het is onzeker hoe lang hij er nog mee kan rijden. Ruimte is niet waanzinnig belangrijk, zolang de auto maar luxe is uitgerust. Automatisch airco, xenon (LED mag ook), navigatie, lederen bekleding, mooie wielen, goede stereo: het mag, nee moet er allemaal opzitten. Meer wensen en eisen kun je lezen in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Yamaha R1, Volkswagen Golf GT 1.4 TSI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 15.000. Minder mag, meer niet.
Jaarkilometrage:Zo'n 25.000 km
Brandstofvoorkeur:Absoluut benzine.
Reden aanschaf andere auto:Zoek een luxe en fijne doch compacte auto
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, geen kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Mercedes-Benz A-Klasse
No-go modellen / merken:Engels en Amerikaans. Ook geen kale auto's en/of auto's die veel verbruiken

Mercedes-Benz A180 Edition Sport (W176)
€ 14.995
2013
90.000 km

Met de A-Klasse van deze generatie heeft Mercedes-Benz een homerun geslagen. De vorige twee generaties waren erg beige, visstick en corduroy. Deze generatie is aanzienlijk hipper, zij het een stukje minder praktisch. Voordeel is dat je altijd vijf deuren hebt, wel zo praktisch. Qua rijden is de A180 erg volwassen. De prestaties zijn adequaat, niet inspirerend. Let er wel op dat je een luxere uitvoering hebt, wat eigenlijk geldt voor alle andere auto’s in deze lijst. Standaard zijn ze erg kaal en opties waren duur destijds. Een groot voordeel is de uitstraling, de W176 is nog steeds erg chic en ziet er ook naast zijn opvolger niet verouderd uit. Nadeel: in het interieur zitten op sommige plaatsen plastics verwerkt die niet bijdragen aan het rijke Mercedes-Benz gevoel.

Autoblog advies

Audi A3 1.4 TSI Ambition Pro Line Plus (8V)
€ 13.950
2012
85.000 km
De Audi A3 was de trendsetter in zijn klasse. Al sinds 1996 toont Audi aan dat er absoluut behoefte is aan een chique en premium hathcback. In de prijscategorie waarin we vandaag zoeken, moet je wel even opletten. Zowel de huidige generatie als de vorige zijn te vinden binnen dit budget. De basis van de oude Audi A3 stamt uit 2003, dus die moet je even overslaan. De spoeling wordt dan wel wat dunner, maar dat is zeker de moeite waard. De Audi A3 (8V) was namelijk een enorme verbetering, mede dankzij het MQB platform waardoor de A3 beter stuurt en een stukje lichter is. Ook hier even checken of alles erop zit. De 1.4 TSI is gewoon prima en ook de 1.2 TSI voldoet voor stedelijk gebruik. Ga wel voor een handbak, de S Tronic werkt niet erg lekker met de kleine benzine aggregaten. Nog een puntje: een vijfdeurs (de Sportback) wordt lastig, de meeste Sportbacks die aangeboden worden in deze prijsklasse zijn van de eerdere generatie.

Autoblog advies

BMW 116i High Executive M Sport (F20)
€ 14.500
2013
65.000 km

Zeg je Audi A3 en Mercedes-Benz A-Klasse, dan zeg je natuurlijk BMW 1 Serie. het grote verschil tussen de BMW en de andere twee is de achterwielaandrijving. Dat is uniek voor de 1 Serie in zijn klasse. Dankzij die 1 Serie heb je minder binnenruimte, beenruimte achterin en een kleinere bagageruimte met een hogere bodem. Merk je dat ‘ie zijn aandrijving op de achterwielen heeft? Mwah, echt veel power heeft de 116i niet (alhoewel ‘ie makkelijk te chippen is naar veel meer) en ondanks de M aankleding is de auto niet bijzonder sportief. Het is geen verkeerde auto, prettig in de omgang en als je een witte neemt, lijkt ‘ie net op de auto’s van Wouter en Martijn.

Autoblog advies

Alfa Romeo Giulietta 1.4T Distinctive Sportiva (940)
€ 14.450
2014
75.000 km

Is de Giulietta ‘premium’? Kimi Raikkonen zou zeggen ‘Bwoah’. In standaarduitvoering met de instapmotor is het een iets luxere en fraaiere Fiat Bravo. Maar in een luxere uitvoering met zo’n puike T-Jet motor is het een fijne auto. We weten het, de prestaties zijn niet doorslaggevend, maar voor hetzelfde geld als een Audi of BMW rijd je een luxere, snellere en jongere Giulietta. Qua interieur merk je wel dat de auto een niveautje lager staat dan een Audi A3, maar alles zit erop wat je nodig hebt plus meer. Qua betrouwbaarheid hoef je het zeker niet te laten, de Giulietta is een enorme vooruitgang ten opzichte van de 147. Bekijk hier ons Giulietta aankoopadvies.

Autoblog advies

Lexus CT200h Luxury Line
€ 14.950
2013
80.000 km

Premium hoeft totaal niet Duits te zijn, Japans is ook mogelijk. Heel kort door de bocht is deze Lexus CT200h een luxe Prius. Maar ja, een Audi A3 is ook een luxe Octavia met minder ruimte. De Prius heet wel een paar unieke features. De hybride aandrijflijn is geen hardloper, maar op Nederlandse snelwegen is het meer dan voldoende. Als je een beetje rustig aan rijdt, is het mogelijk om echt uitstekende verbruikscijfers te noteren. Omdat het destijds een bijtellingsknaller van jewelste was, zijn er voldoende exemplaren te vinden in het budget. Zorg wel dat het een luxe uitvoering is. Zowel voor de uitstraling als het interieur doet het wonderen. Nog een positief punt: ze zijn zeer degelijk.

Autoblog advies

Lancia Delta 1.4 T-Jet Momo Design
€ 14.900
2014
60.000 km

De Lancia Delta is de meest premium hatchback van zijn generatie, maar niemand keek er naar om. Het was een beetje een hit-and-miss auto. De lederen bekleding was van ongekende kwaliteit, maar sommige plastic afwerking was dan weer wat minder. Qua infotainment liep de Italiaan ook al achter. Toch zijn er genoeg redenen om voor een Delta te kiezen. Net als bij de Alfa krijg je veel waar voor je geld. Er zijn voldoende (zeer) luxe uitvoeringen te vinden voor het geld. Een enorm pluspunt is de beschikbare ruimte, de Delta is aanzienlijk groter van binnen dan zijn tegenstrevers. Rijdynamisch is het een beetje vlees nog visch auto. De Delta is absoluut niet sportief, maar zeker niet waanzinnig comfortabel. In technisch opzicht zijn ze behoorlijk sterk. Ondanks dat Lancia niet meer bestaat (in Nederland), kun je ‘m gewoon laten onderhouden bij de Alfa/Fiat dealer.

Autoblog advies

Volvo V40 T3 R-Design
€ 14.500
2013
80.000 km

Eveneens een enorm populaire auto was de Volvo V40. Met name de dieseltjes waren enorm in trek bij leasend Nederland. Een fijne benzinemotor vinden is wat lastiger, alhoewel dat relatief is. De T3 is een prima torretje, gewoon de 1.6 EcoBoost van Ford. De V40 staat op het doorontwikkelde platform van de tweede generatie Focus, maar voelt zeker niet zo oud aan als het platform is (2003). Luxe uitvoeringen zijn eenvoudig te vinden. Ondanks dat het een zéér sportieve Volvo is en de auto op een Focus-platform staat, is de V40 overduidelijk meer op comfort gericht dan de Duitsers. Nog een puntje, ondanks de naam Volvo is deze auto niet zo onverwoestbaar als een 240. Check ons Volvo V40 aankoopadvies om te zien op welke punten je allemaal moet letten.

Autoblog advies

Peugeot RC-Z 1.6 THP
€ 13.950
2011
65.000 km

Als je alle ruimte toch niet nodig hebt en een luxe auto zoekt, waarom niet opteren voor een Peugeot RCZ? Het is een soort Audi TT, maar dan specialer. Qua rijdynamiek is de RCZ iets meer een allrounder. Ondanks het spectaculaire uiterlijk gaat er geen GT onder schuil. De 1.6 THP motor kent wat issues, dus is het handig om je goed in te lezen. Het interieur is verrassend fraai op een paar kleine missers na. Net niet premium, maar wel meer dan voldoende. Het is niet de meest praktische auto in zijn segment, maar wel een heel bijzondere. Het is een bijzondere concept car met gele kentekenplaten erop. Een ware exoot met de onderhoudskosten van een Peugeot 308. Waarom niet?

Autoblog advies

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



125 reacties

Ga voor de alfa het meeste waar voor je geld. Die 1.4 t-jet blokken zijn best zuinig en gaan echt niet kapot!!!.
116i chippen dan heb je en de luxe en 200+ pk
@wildewesten: En totaal geen beenruimte, bovendien is BMW minder degelijk dan Alfa Romeo. Shots fired!!!, Maar het is wel waar ;).
@mikje90: “Twee volwassenen, geen kinderen”

Neem de driedeurs en je hebt niks te klagen. Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van het lichte interieur. Grote navi en het H&K audio systeem en je hebt echt een fraaie, luxe ogende wagen.
@karhengst: Heckler & Koch..?
@racerx: ik wil een Heckler & Koch in de auto.. Bij welk merk/model zit dat?
@racerx: Herman & Karton of zoiets
@mikje90: totaal geen beenruimte? Je doet alsof de A- klasse een S klasse is. Hij wilt een luxe uitgerust auto met weinig power. Dan moet hij absoluut voor de A klasse gaan. Maar hoe mild ook @willeme over de 1 serie schrijft, als ik moest kiezen tussen een 1.4 tsi audi wat zijn bekende mankementen heeft en tjah, het is een audi he, altijd kaal voor die prijsklasse, oplichters zijn het daar bij VAG. De simpelste dingen moet je aanvinken wat standaard is bij andere merken of een 1 serie, wat zoveel beter rijd als de A3 en A. Is de keuze voor mij iig makkelijk.
@mikje90: bij dit soort beweringen hoort ook een onderbouwing.
@groninger: ik hoopte al dat iemand dit zou zeggen. Ik heb een BMW 3 serie compact gehad, nu heb ik een Alfa 147. Bij de 3 serie ging het raam mechaniek kapot bij 140000km en bij mijn huidige Alfa gebeurde dit bij 170000km. Bij de Alfa gaat dit mechaniek 30000km langer mee kortom Alfa heeft dus betere kwaliteit onderdelen, dan BMW. Ook het olie verbruik is (nota bene een twin spark) minder dan mijn vorige 3 serie compact.
@mikje90: Raammechaniek en km stand heeft geen verhouding met elkaar. Als ik elke dag mijn raam 20x open/dicht doe en hij gaat bij 140000km stuk of ik gebruik mijn raam nooit en gaat bij 170000km stuk, welke is dan betrouwbaarder?
@civicfk3: Goed punt, maar In mijn oude 3 serie is nooit gerookt het kan daarom ook niet zo zijn dat de vorige eigenaar het raam vaak open/dicht deed om eventueel te ventileren, en waardoor er meer slijtage plaats vond. In die zin vind ik uitgaan van km-stand een prima referentie.
@mikje90: dat je je complete betrouwbaarheid laat afhangen van een raammechaniek…
@koeckenbacker: Is inderdaad niet helemaal representatief. Maar helaas ken ik meer mensen die de betrouwbaarheid van een auto beoordelen via verhalen op de verjaardagen. Hierin wordt altijd die ene, exemplarisch slechte Alfa als voorbeeld genomen. Of nog beter: de Alfasud. En dan zeggen ze dat Alfa’s roesten. Slaap verder..
@koeckenbacker: Nu weten we dat we zijn comments niet al te serieus moeten nemen…
@mikje90: God deze man krijgt echt een darwin award voor je redenatie logica.. Man man man heb je het wel ff terug gelezen?
@soundgarden: Wat is er dan niet logisch aan?.
@mikje90: Zit wel logica in idd.
Raammechaniek in mijn volvo 850 gaat al 400k km mee, blok loopt als een zonnetje.
Dus op die manier wel degelijk een verband te zien in de betrouwbaarheid van een auto/de onderdelen.
@mikje90: misschien het feit dat je over modellen lult die totaal niet ter sprake komen?

En dan nog een onbenullig iets als de raambediening beginnen. 🤦‍♂️
@karhengst: Men vroeg om onderbouwing en die heb ik gegeven, zodoende kwamen deze modellen ter sprake. Dat jij goed functionerende ramen niet belangrijk vind is iets persoonlijks. Maar het zegt wel degelijk wat over de kwaliteit van BMW blijkbaar vinden mensen dit confronterend.
@mikje90: Ik heb zelf ook genoeg redenen om de 1-Serie niet als de meest betrouwbare auto voor te doen laten komen, maar met het aanhalen van de 3-Serie compact, de voorloper van de voorloper van het model waar het hier over gaat sla je de plank gewoon mis.

Er zijn legio voorbeelden dat binnen een merk de betrouwbaarheid per generatie sterk wisselt: VW Golf, Renault Laguna, Mercedes modellen van 15 jaar terug ofzo.
@wildewesten: mwua luxe. Ik vind luxe in een instap BMW 1 uit die generatie vergezocht. Dan moet je idd flink opties hebben aangevinkt
Ik heb jarenlang de lexus ct200H gereden, echt een aanrader. Stuurt super strak, en is absoluut niet langzaam. Ook niet heel snel natuurlijk, maar je bent best rap van je plek door de elektromotor, en, qua verbruik kon ik de 1 op 20 halen.
De motor zelf is echt heel betrouwbaar, taxi priussen halen er de miljoen km mee. Ik zou het wel weten, en voor die lexus gaan. Ook omdat het net wat edgyer is als weer een a klasse of golf ofzo. En kwalitatief beter.
@grasvreter: Hoor je bij die Lexus niet dat gehuil van de CVT? Dat is voor mij nogal een afknapper van de CVT bakken, dat geluid van die constant hetzelfde toerental.
@rike: De CVT maakt geen geluid. De motor wel en als deze hoog in de toeren gaat dan is dat inderdaad niet de meest premium ervaring.

Maar ja, als je gewoon met het verkeer meerijdt dan komt dat probleem eigenlijk helemaal niet voor. En anders: neem de IS.
@rike: moet je de radio maar harder zetten. En zeker met een Mark en levinson of jbl audio systeem erin.
@rike: Inderdaad, wat een uitvinding zeg, het rijdt zo slecht daardoor. in een oude Daf oké, maar in een moderne auto..
@nopetrolnofun: Ik vind juist een CVT een heerlijke combi voor de dagelijkse kilometers. Rijd heel rustgevend, lineaire acceleratie. Als je normaal met het verkeer mee optrekt heb je 0,0 last van een gierende motor. Ik zou in dit geval de Lexus aanraden.
@grasvreter: Inderdaad echt een fantastische auto. Neem wel de facelift versie, deze is een stuk beter. Echte aanrader is de Mark Levinson installatie, lederen bekleding was ook van hoge kwaliteit, dus geen PU leder (zweet reet) wat je wel bij de rest krijgt. En natuurlijk ontzettend betrouwbaar, stabilisator stangen gaan bijvoorbeeld al 600K km mee….
@grasvreter: Voor betaalbare luxe dan is Lexus de beste keus. Ik heb hem zelf niet gehad, maar wel meerdere malen succesvol aangeraden aan kennissen.
@flutterby: ik wilde hem ook kopen toen ik een brave auto voor het werk zocht. Is toch een golf gte geworden. Niet premium, maar ook niet Duits-kaal. Redelijk zuinig en net dat beetje meer vermogen. Dat laatste is voor mij ook premium.
Ik zit over een paar maanden in hetzelfde scenario. Fijn lijstje met de usual subjects, al was de Lexus mij ontschoten.
Normaal maak ik zelf wel snel een keuze maken als ik mocht kiezen, hier vind ik het vrij lastig. Niet een auto die er qua vereiste flink boven uitsteekt
Een exoot met de onderhoudskosten van een 308, waarom niet? Grapje zeker.. Mijn keus zou naar de Lexus gaan. Leuke auto met de onderhoudskosten van een Toyota, dat klinkt beter ;)
@techniekmeneer: zo slecht is de 308 ook niet….
@techniekmeneer: heb je het aanbevolen onderhoudsinterval van een Lexus wel eens gezien? Dan mag je hopen dat de kosten meevallen ;-) . Dit is o.a. Waarom ik twijfel over een Lexus, 3x per jaar een onderhoudsbeurt…
@b088y: 3 x per jaar? Heb net ff gecheckt bij Louwman, 15.000 km of 1 keer per jaar onderhoud voor de CT 200h. De prijzen vallen ook nog erg mee (194,- voor een standaard beurt)
@techniekmeneer: mijn fout ;-), ik rijd 50k per jaar, betrok het dus op mezelf. Ik kijk op het moment voor een Lexus (es300h) ,maar het onderhoudsinterval staat mij tegen. Daarnaast vind ik het entertainment/navigatiesysteem niet fijn. Echter qua standaard opties, formaat en rijcomfort verrast hij enorm. Onderaan de streep zijn de voordelen denk ik toch sterker dan de nadelen ;-)
@b088y: Wat wil je dan? Auto’s met onderhoudsinterval van 30k of meer? Ik kan het iedereen afraden om 30.000 km met dezelfde olie rond te rijden, helemaal met moderne motoren.
@techniekmeneer: heb nu inderdaad onderhoudsinterval van meer dan 30k met mijn BMW, en nooit problemen
@b088y: Komt op lange termijn nog wel, zeefjes en oliekanalen die dicht slippen door black sludge. Ook bij BMW niet onbekend..
@techniekmeneer: Je zou ongetwijfeld gelijk hebben. bij onze Audi A1 is het trouwens ook 30.000 of 2 jaar en de Fiat 500 die wij hiervoor hadden ook 30.000.
Op lange ter maakt het wellicht een verschil, feit is dat wij zelf geen tonnen rijd met een auto, max. 200K.
@b088y: dat is tegenwoordig normaal bij moderne motoren. Zelfs mijn ibiza tdi uit 2000 moest iedere 15000km een kleine beurt
@jarnobakker: o ja en met die ibiza reed ik 3 ton in 5 jaar , dus ik was kind aan huis bij garage ( gelukkig auto van de zaak toen ).
De bekende weinig verrassende suspects passeren de revue. Ik voeg hier nog aan toe: de Lexus IS. Zijdezachte rijervaring, mooi, uberbetrouwbaar en zelfs de kale versie is nog rijker uitgerust dan een ‘rijke’ Duitse A.
@frank2b: of deze, is het geen plaatje: https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-gs-450h-president-navi-leder-dealer-onderhouden-elektro-benzine-grijs-394e1153-c4cc-4838-998c-ce1f737257f3?cldtidx=9
@dunhozzie: Dat is Premium én met 340PK en 350NM koppel óók het vermogen. Maar dit keer zónder de torenhoge kosten, met een verbruik bij normaal rijgedrag van 8 liter / 100 km en bulletproof technologie….
@frank2b: yup. En met 25000 km a 70 km per uur gemiddeld zit je toch aan een uurtje of 6 a 7 per week in de auto. Kom je een stuk relaxter aan met deze dan vriend @willeme zijn suggesties. Alleen die zijn weer een stuk economischer.
@dunhozzie: Gaaf ding. Zat er zelf ook naar te kijken. Maar compleet iets anders dan wat de aanvrager in kwestie graag wil. Daarbij is zo’n. GS nog verrassend duur in onderhoud, als er dingen misgaan of onderdelen vervangen moeten worden. Ik had niet het idee dat de aanvrager daar in dit geval op zit te wachten.
@willeme: Ik snap je voorstel helemaal en ik geloof 100% dat je beter aansluit bij zijn vraag. Ik hoopte echter de aanvrager te motiveren een betere keuze (in mijn ogen) te maken.

@dunhozzie: Tsja, wat is beter. Waarschijnlijk ziet hij de meerwaarde niet in van een Lexus. Als je een leuke, compacte premium hatchback wil, is een groot en oud slagschip natuurlijk compleet anders. Ik vind het wel lachen (hou van slagschepen), maar snap dat iedereen het links laat liggen. Financieel ook best onhandig, zo’n Lexus. Best duur om aan te schaffen en te onderhouden. Vervolgens bijkans onverkoopbaar. Zo’n A3 of 1 Serie raak je altijd wel kwijt.
De Lexus. Kan nooit kapot en de meest luxe
@baklava: deze laat je staan als je er een keer mee gereden hebt, afwerking is ruk (veel plastic). De auto is enorm klein van binnen enn dan bedoel ik niet alleen de ruimte,, maar ook de stoelen, stuur, bank,, echt alles! Als je lekker aan het toeren bent en je wilt even een tractor in halen kom je er al snel achter dat je geen vermogen genoeg hebt om dit te kunnen doen. Wij hebben 2 van deze hokken op het werk staan en de gene die ze rijden balen serieus van hun keuze. Mijn Volvo 240 Polar met ruim 6 ton achter zijn kiezen is serieus sneller naar de 100 dan deze ellende bakken.
@kennone: Net als de A klasse dus
@kennone: Ellende zou ik zien als onbetrouwbaar…dat is zeker bij de lexus niet zo.
@kennone: Ik snap de lovende reacties ook niet echt.. Dit is gewoon een plastic Toyota met een ander logo.
@1audi1: Nee wat snap je dan wel…dat stront uit de lucht komt vallen en verandert in een audi?
-edit: doe normaal-
@1audi1: zielig ventje.
@2wheeler: Omdat ik een andere mening heb? Apart man
@1audi1: mag hopen dat je óf stottert óf een typo maakt en anders je diep gaat schamen
@1audi1: zelfs middels een forum laat je je al kennen als een kneus. Knap hoor.
Ze rijden hard genoeg zometeen kun je maar 100km rijden want harde mag toch niet wegens het stikstof probleem.
@cappie: Nee, 90km/h per uur. Althans, als je D66 hebt gestemd. ;-)
Lastig zou kijken naar de BMW, lancia of de Volvo.
Kijk eens wat verder dan alleen de Preeemmijum merken. Probeer eens een 2014/15 Mazda 3. 2.0 120pk, heel acceptabel verbruik, in de GT-M uitvoering voorzien van Leder, Navi, gescheiden klima, cruise, 18 inch wielen, Xenon/LED, BOSE audio etc. Het rijd heel erg goed en mocht je nu toch vermogen tekort komen kunnen de 2.0 skyactive motoren gechiptuned worden naar 180 pk. Wellicht valt zelfs een 2016 Mazda3 nog binnen budget.
@kevindb: daar dacht ik ook aan. Of zoals een klein beetje in de tekst vermeld een overcomplete Ford Focus.
de alfa zeker checken… in destinctive uitvoering mooie auto vanbinnen en vanbuiten en de 1.4 tjet motor is echt aangenaam en vlot
Ik heb mijn Alfa Giulietta 1.4 Turbo Multiair in de aanbieding voor 11k, wegens aanschaf van iets ruimers ivm gezinsuitbreiding.
Perfect en aantoonbaar onderhouden (ben 2e eigenaar), gekocht bij 100.000 en inmiddels 147.000 gelopen. Uiteraard in de kleur Alfarosso. Verder instappen en rijden.
Enige nadeel, de voorbumper heeft steenslag en 1 plekje met loslatende lak en moet voor het mooie opnieuw gespoten worden. Advertentie is te vinden op Autoscout.
@Specht: @redactie: bannen dit bericht. Dit soort verkoop praatjes doe je maar op marktplaats.
@ethylestra: Bepalertjes zijn pas irritant!
@pa045: en dat bepaal jij?
@ethylestra: nee. Dat is zo.
@ethylestra: of op Autoscout
Lexus CT steekt er voor mij met kop en schouders boven uit. Verder is de Mazda 3 GT-M een zeer goede optie, zoals Kevin al aanhaalt!
Altijd in dit soort lijstjes kies ik Freude am fahren…gewoon omdat de rest niet meekan qua stuurplezier. Echter, als YOLO is de RCZ een serieus alternatief
Je kunt denk ik op je klompen aan voelen wat dit gaat worden; Natuurlijk een A180 met AMG pakket. Zodat iedereen bij de mac denkt dat je vermogend en een snelle jongens bent, terwijl je in je eigen vuistje lacht als je bij de pomp staat. Dat huilen wanneer je om power vraagt, moet je dan maar voor genoegen nemen.
@michiel_vandelft: vorige week nog in zo’n A klasse gereden wat een klote omderstel en slechte stoelen.
Mazda3?
Waarom hou je die Golf dan niet gewoon?
@alcantara: Automatisch airco, xenon (LED mag ook), navigatie, lederen bekleding, mooie wielen, goede stereo: het mag, nee moet er allemaal opzitten. Dus de huidige Golf voldoet daar niet aan in alle waarschijnlijkheid
@alcantara: Iets met versleten ruitenwissers vermoed ik
Tip voor de Mercedes: kijk toch over de grens. Meer mogelijkheden om een comand-systeem erin te hebben. Ziet het scherm er toch een heel stuk fraaier uit dan zo’n ielig schermpje met dikke bezels.
Grappig dat juist uitgerekend de 1-serie M-sport als niet bijzonder sportief wordt bestempeld, terwijl hij toch echt het sportiefste is van heel het rijtje. Ook qua zitpositie. Op de voet gevolgd door de Guilietta.
@alcantara: ik heb vaak het idee dat het commentaar bij de auto’s een samenraapsel is van meningen uit verschillende reviews die door iemand gelezen zijn. Zo krijg je nooit een eerlijke vergelijking natuurlijk.
@alcantara: Want sportief is het belangrijkste? Ik weet zeker dat de Volvo ook sportief genoeg rijdt met dat Ford onderstel. En dan ook nog comfortabel genoeg. Er hoeven geen ronde tijden gehaald te worden toch?
Snurk
Lexus ct zou mij 1e keus zijn
@redbeams: *mijn
Een Mini? Is voor vrijwel elk budget wel te vinden dus voor 15.000 kan je er eentje zoeken die exact aan jouw wensen voldoet.

(Enne, ik heb de wensenlijst gezien, maar wil een Mini niet Engels noemen…)
Koop gewoon de nieuwe generatie VW Polo, ruim en luxe voldoende in Highline pakket!
@peurst: onder de 15k? Ik weet dat er langzaam staat maar om zo’n 1.0 zonder Turbo met 65 pk te rijden moet je echt een masochist zijn.
@peurst: kan je net zo goed voor de Skoda derivaat gaan of de Seat versie. Maar voor max 15k vind je die niet.
Als de ruimte niet heel belangrijk is, waarom niet kijken naar een Opel Adam? Staat best wat leuke Adams te koop, en door de kleine motoren en laag gewicht een stukje voordeliger dan genoemde auto’s. Bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-adam-1-0-turbo-6-bak-1e-eig-14000km-nap-vol-nieuw-benzine-rood-0c61f42b-79d8-46e7-935d-d6f71f91b58f?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
Mijn buurtjes hebben een RCZ, weleens een stukkie in gereden, leuke bak, maar echt geen exoot om in t zitten of te rijden. Beetje net als een Scirocco; wat gewoon een platgeslagen golf is, is een RCZ gewoon een apart vormgegeven 308.

Mijn advies: ga voor een Alfa 147 in de dikste non-GTA spec die je kunt vinden en hou zoveel geld over dat je drie jaar aan benzine en een leuke vakantie overhoudt.
Importeer een goed uitgeruste 1-serie. Chip er in en je hebt ondanks dat je het niet gepland had tóch vermogen.
@dutchdriftking: Jazeker. Pak een “eerlijke” Duitser met gegarandeerde kilometerstand. Echt een aanrader. En bij de verkoop over een paar jaar laat iedereen die van jou links liggen. Genoeg origineel Nederlandse 1-series in de aanbieding.
@pa045: zo grappig dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een auto uit duitsland altijd terug gedraaid moet zijn………..
@bimmerfan: er zijn steeds meer mensen die ervan bewust zijn dat het gebeurd. Daarom heeft dit steeds meer impact op de beleving van import.
@pa045: dan geef ik als tip in duitsland. zeg tegen de verkopende partij dat je een handelaar bent in 90% van de gevallen trekt een verkopende partij zich terug ivm gesjoemel met de km standen als er daadwerkelijk mee gerotzooid is. En spreek uit eigen ervaring.
@bimmerfan: a ben je verkeerd bezig wanneer je moet sjoemelen om sjoemelen te ontdekken. En b klopt het volgens mij niet dat handelaren (de partij die beschikt over de nodige expertise), beter beschermd worden dan een particulier.
@pa045: ik ga vrijwel nooit voor een Origineel geleverde NL auto, waarom ? Omdat ze veelal karig geleverd worden. En al mijn Duitse imports gewoon verkocht. Snap dat origineel Nederlands niet…. zie geen meerwaarde. Km stand garantie heb je in NL ook niet, wordt veel gesjoemeld, alles is te omzeilen, wat dat betreft hebben ze in België een beter systeem met de carpas.
@slickrick: carpas is beter. Dat klopt. Maar bij een auto die bij een dealer in onderhoud is, wordt bij bijna ieder bezoek een kilometerstand automatisch verzonden naar NAP. Dus ook al komt die voor een lampje of een wintercheck.
Iedere keer je km stand manipuleren voor dat je naar de garage gaat is niet te doen. Conclusie is dat de NAP dan toch echt wel werkt.
Dan het verhaal over de Duitse autokopers die meer opties kiezen.
In Duitsland is private lease en leasen van gebruikte auto’s al tientallen jaren een begrip. Dat wordt er heel veel gedaan. Een hogere prijs voor bijvoorbeeld lederen bekleding, is dan enkele duizenden in het volledige bedrag, maar een €10 per maand. Dat kan er dan nog wel van af.
En die contracten hebben dan een looptijd van 5 jaar en max 60000 km. Mag je zelf invullen wat er gebeurd wanneer ze keer dan 12500 km per jaar rijden.
@pa045: ja maar wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Overal kan zoiets gebeurd zijn, het is een kwestie van goed zoeken en goed kijken. Daarnaast doe je net alsof elke auto terug gedraaid is. Mijn bmw heb ik ook uit Duitsland gehaald en deze heeft gegarandeerde kilometers. Dealer onderhouden in Duitsland en alles is te volgen tot aan in Nederland. Dat valt allemaal te zien. Dan heb ik echt geen keurmerk nodig die mij komt vertellen dat een auto met nap goed is en nier terug gedraaid is.

Met elke auto kan er wel iets gebeurd zijn. Genoeg import auto’s in Nederland die goed rijden en goed onderhouden zijn. Genoeg nap auto’s die bijna uit elkaar vallen.
@bmwe46m3balling: ja. Iedere bezoeker van Autoblog heeft natuurlijk dat ene exemplaar met volledige documentatie. Maar dat is exemplarisch. 80% wat geïmporteerd is, heeft niet zo een historie. Kijk alleen maar eens naar de betaalde bpm bedragen.
@pa045: Klopt, import blijft erg risicovol. Als je een bijzonder exemplaar hebt kan ik het begrijpen, maar bij een doorsnee auto heb ik altijd mijn vraagtekens als het een import is. Bij mij op het werk verkopen we niet eens importauto’s meer. Te vaak ellende mee gehad. Importjes die ingeruild worden gaan direct naar de handel toe. Inruil krijg je dan dus ook minder als het een import betreft.
@pa045: nah daar is de meuk die ik rijd te oud voor. Gewoon kijken naar de staat en hoe het rijdt tijdens de proefrit zegt genoeg…
Ik zou 100% voor de Lexus gaan. Rijdt superstrak, betrouwbaar als een labrador, mooi en met een CVT (=beste aandrijving ooit).

Wat dat laatste betreft besef ik dat ik niet helemaal neutraal ben met m’n Daf 66 en Auris Hybrid, maar ook objectief gezien zijn er zeker veel pluspunten aan een CVT.
@tenaci: voor mij zijn de CVT en de aandrijflijn gek genoeg juist de grote afknappers bij de CT.
Het zal vast wennen na verloop van tijd maar ik vond het persoonlijk helemaal niets.

Het ontbreken van versnelling die gelijk opgaat met de stijgende toeren. Brrrrr.
Volkomen onredelijk, ik weet het, maar ik krijg er jeuk van.
1 Serie.
Sws de 1 serie de best rijdende auto in deze klasse met al die fwd shit!
Niet bepaald compact, maar wel premium en ik zou ze serieus overwegen:

https://m.mobile.de/auto-inserat/infiniti-fx-3-5l-v6-awd-lpg-münchen/284213945.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/lexus-rx-400h-aut-leder-bi-xeno-egsd-bonn/284928638.html?ref=srp

https://m.mobile.de/auto-inserat/infiniti-g37-coupe-aut-glasdak-leder-bose-navi-memory-xe-drachten/286470500.html?ref=srp

Yolo:
https://m.mobile.de/auto-inserat/porsche-cayenne-4-8i-v8-facelift-camera-pano-full-rhode-saint-genese/286332521.html?ref=srp
@dunhozzie: voor 15.000 vindt je ook prachtige MX5’s maar ja das net zo min wat hij zoekt….
@tenaci: tis minder dan 50 cm langer dan de RCZ voor de FX, de RX & G zijn nog korter. De FX is LPG, de RX is hybride. Het zijn premium auto’s en de hoge zit is een voordeel, ook bij het verkopen.
Het ligt ongetwijfeld aan mij. Maar als ik door dat lijstje scroll, overvalt me een acute vorm van tristesse. De burgerlijkheid druipt er als ’t ware af. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik zit duidelijk niet in die doelgroep. Tot ik de Peugeot zag staan. Daar word ik dan weer vrolijk van. Nou ja, vrolijker. Dus: doe mij maar de RC-Z. De rest laat ik met heul veul plezier aan me voorbij gaan.
Een a klasse is niet fijn, slecht zicht, slecht onderstel en te duur voor wat je krijgt. De Lexus is al helemaal walgelijk, vreselijk interieur, slechte infotainment. Audi is ook te duur voor wat je ervoor krijgt. Kortom: ik zou gaan voor de 1 serie of een lekker dik aangeklede golf 7
De A klasse… wat een overgewaardeerde auto. Gedateerd, plastic, Mercedes onwaardig. No way dat ik een A klasse ook maar aan iemand zou aanraden. Ongeveer net zo treurig als een A3, wat een harder afgeveerde Golf is, met onderhuids verder alles van VW, maar een veel te dure en slechte Audi-saus er overheen.

Zoals @alcantara al zei; waarom hou je je Golf niet? Is niet uit de aanvraag of het artikel te halen, maar ik zie namelijk echt geen enkele verbetering tov je Golf (tenzij het ding oud, versleten, of in de poeier ligt).

Ga voor de veilige keuze; kies een leuke Golf. Veel meer waar voor je geld, zeker als je iets premium zoekt maar niet genaaid wilt worden door een A-merk badge.

PS Vergeet ook zeker de 308 niet. Heerlijk rijdende auto’s. Geen premium badge, maar een veel volwassenere auto dan een A-klasse of A3.
De Prius heet wel een paar unieke features.

*heeft
De Benz heeft klasse. Punt. (En is snel zat nu je binnenkort toch slechts max 100 mag)
Mocht je echt totaal geen smaak hebben voor een goed gestileerd exterieur, dan zeker voor de A klasse gaan. Mocht je een mooie auto zoeken waar de verhoudingen wel van kloppen dan heeft autoblog hier een mooi rijtje auto’s.
Als hogere hatchbacks telkens er nog een fraaie outsider in de vorm van de Infiniti Q30. In feite wordt er veel geleend van de A-klasse, maar dan een stuk unieker op de weg. Áls je er een kunt vinden.

Wellicht maakt onbekend onbemind en valt er een goede deal mee te maken?
Waarom wordtbde 116i aangeraden? Er bestaat toch een nog langzamere 114i?
@mikje90: Behalve dat het interieur lang niet zo ‘ premium’ is als die van de concurrentie. De A-klasse (ondanks z’n goedkopere plastics t.o.v. hoger-segment MBs en mogelijke kraakjes) heeft een veel mooier interieur dan de Alfa. Ben geen fan van het (design van het) interieur van de A3, maar ook dat is kwalitatief echt een stuk beter. Ik deel je mening ook dat als je moet kiezen tussen een ander merk met ~125pk vs de Alfa met 170pk voor hetzelfde geld; dat de dynamiek van de Alfa veel meer waar voor je geld is; maar volgens mij is een leuk aangeklede A-klasse veel meer wat de TS zoekt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).