De beste Mustang komt niet bij Ford vandaan

Auteur: , 11 Reacties

Zie het een beetje als een Mustang van Ruf.

De Ford Mustang is traditioneel leverbaar in veel varianten. Van goedkope instappers tot speciale trackday uitvoeringen. Het absolute topmodel is de Mustang Shelby GT500. Zonder dat we de auto überhaupt van dichtbij hebben gezien, zijn er drie dingen die knagen.

Ten eerste komt het door de Shelby GT350 R, dat is een echt rauwe Muscle Car met circuit-aspiraties, check hier de rijtest. Ten tweede is de GT500 te hightech met zijn automaat met dubbele koppeling. Het past bij een Nissan GT-R, maar niet bij een Mustang. Alsof je een flinke hoeveelheid wasabi door de appeltaart doet. Wellicht dat het magistraal uitpakt, maar het klinkt niet aantrekkelijk. De derde reden is het uiterlijk, dat wellicht over the top is. Ze hebben ‘m dermate bruut gemaakt, dat het weer kinderlijk wordt.

Roush Mustang Jack Roush Edition '19

Enfin, voor de traditionele Mustang-liefhebbers, waaronder ondergetekende, is er goed nieuws. Dit is namelijk de Roush Mustang Jack Roush Edition. Roush sleutelt al sinds jaar en dag aan Mustangs en hun benadering is net even anders dan Ford, Shelby American of een andere willekeurige tuner. Ze steken evenveel moeite en geld in goede remmen, onderstel en onderdelen in de aandrijflijn als de motor. Begrijpelijk, want 700 pk uit de Coyote V8 peuteren is geen enkel probleem, voor weinig geld heb je een monster. Maar wel eentje met ernstige beperkingen op het gebied van grip, wegligging en remweg.

Roush Mustang Jack Roush Edition '19

De Jack Roush Edition is aanzienlijk duurder, zonder dat je extreem veel extra pk’s krijgt. De 5.0 V8 is in dit geval namelijk goed voor 775 pk. Dat is meer dan de Shelby levert, maar het scheelt erg weinig. Qua koppel doet de Jack Roush Edition het niet verkeerd: 908 Nm. 908! Maar Roush heeft veel meer aangepakt, zoals grotere remmen (van Brembo), actieve uitlaat, verbeterd koelsysteem, koolstof vezel achterspoiler, gerecalibreerd MagneRide onderstel en andere veren. Om het geheel af te maken heeft de Jack Roush Edition een uniek uiterlijk met kenmerkende grille, luchtinlaten, velgen en een complete ‘aerokit’.

Roush Mustang Jack Roush Edition '19

Ook in het interieur zien we een goede combinatie tussen modern en klassiek. De stoelen zijn opnieuw bekleed met zwart leer en rood alcantara en rode stiksels. Ook het stuurwiel is van alacantara, op het onderste gedeelte na. Het ziet er keurig uit. Erg leuk detail is de pookknop, die monteer Roush sinds jaar en dag op zijn auto’s. Wat de prijs gaat worden is niet bekend, maar op de SEMA (waar de auto geïntroduceerd werd) gingen de geruchten dat dit weleens een heel dure Mustang gaat worden. Er worden slechts 70 exemplaren van gebouwd, waarvan 10 voor exportmarkten. De rest blijft in de Verenigde Staten.



11 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zal dit een Porsche killer zijn? Wat een unit!
@gummertje: op het gebied van geluid zeker 😉
Alleen andere veren, en dan met name verlaagde veren is vaak een slecht idee.
Ik quote hier even schaamteloos Colin Chapman:
“All changes in height, width, weight, stiffness, etc., change the delicate balance of the original design. I’m not saying don’t do it; personally I’m incapable of leaving a car stock; just do it intelligently and with a full understanding of the consequences.”
@janjansen: “gerecalibreerd MagneRide onderstel en andere veren”. Dus niet alleen andere veren. Verder denk ik dat ze bij Roush wel weten wat ze doen..
Maar ook: “gerecalibreerd MagneRide onderstel en andere veren”
MagneRide zijn dus de dempers :), dus dan is wel het onderstel volledig aangepast :)
Leuke auto, zou er absoluut wel in willen rijden. Helaas onbetaalbaar gemaakt hier door de belastingen.
Wat een heerlijkheid! Zet maar voor de deur.
Gewicht is het probleem, een Shelby GT500 weegt 4200 lbs, wat zo’n 1900 kg is.
Ook deze Roush Mustang zal een olifantje blijken met ongeveer dezelfde aanpassingen als aan de Shelby GT500, namelijk meer koeling- en meer rem-capaciteit. Logisch want het zijn weinig subtile muscle-cars, met alles op standje bigger is better.
Doe mij maar een simpele GT350 met de carbonwielen optie. Veel meer race gevoel dan dit monster.
Niet de beste auto maar denk wel dat je elke dag in de auto stapt met een big smile.
Die wielen zijn exact zelfde ontwerp als de Audi R8 LMX
Geweldige kleur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).