Autoblog advies: onverstandige auto voor 12.5 k

Auteur: , 119 Reacties
Volkswagen Golf R32 '06

Kijk, het hoeft niet per se degelijk!

Vandaag behandelen we een aanvraag van Stefan. Meestal zijn de aanvragen voor de ‘eerste auto’. Je weet wel: daily’s. Auto’s die je dag in dag uit gebruikt. Stefan is op dit moment de trotse bestuurder van een Clio Renault Sport 172, maar hij is intussen echt wel toe aan een iets luxere, modernere en liefst snellere auto, met wat meer basiscomfort. Stefan krijgt binnenkort een auto van de zaak, dus het hoeft niet de meest zuinige auto aller tijden te zijn. Sterker nog: onderhoudskosten en verbruikskosten zullen Stefan, naar eigen zeggen, ‘een worst zijn’. Nu het nog kan, wil hij genieten van een lekker onverstandige auto in de weekenden. Overigens kan het voorkomen dat hij de auto ook zakelijk gaat inzetten zo nu en dan, dus het moet niet direct een heel schreeuwerige auto worden. Een getunede Nissan 350Z is geweldig, maar niet helemaal de bedoeling in dat opzicht.

Qua snelheid wil Stefan er niet op achteruitgaan, integendeel. Ietsje sneller is geen enkel probleem. Wel moet de auto aanzienlijk luxer zijn dan de Clio. Nu is dat niet heel erg moeilijk, maar (half-) lederen bekleding is wel iets wat hij graag wil zien op zijn nieuwe auto. Waar Stefan absoluut niet op zit te wachten zijn cabrio’s. Voor de rest maakt het niet zoveel uit, maar ein oben Ohne ist nicht im Frage. Qua kilometers absoluut niet meer dan anderhalve ton, het liefst mag het een stuk lager zijn en NAP. Tenslotte is een onderhoudshistorie vereist.

Stefan heeft ook wat variabele eisen c.q. voorkeuren. Het liefst wil hij een auto met atmosferische motor en een handbak. Echter, een goede turbomotor met karakter is toegestaan. Een automaat mag ook, mits het een modern item is met snelle reactietijden. Een Selespeed is iets waar Stefan absoluut niet op zit te wachten. Ook een ouderwetse koppelomvormer die 8 seconden bij de 0-100 km/u tijd toevoegt is een no-go. Qua merk is een Mercedes-Benz een absolute no-go. Voor de rest zijn alle opties mogelijk. De verdere wensen en eisen kun je zien in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Renault Clio 172 RS
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 10.000, mag een paar (2-3) duizend meer zijn als het het geld waard is.
Jaarkilometrage:5.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Meer comfort, vermogen en iets mooiers
Gezinssamenstelling:1 persoon
Voorkeursmerken /modellen:Alfa Romeo
No-go modellen / merken:Mercedes, Abarth

Mis je wat door de No-Go’s?
Begeerlijke Mercedes coupé’s zijn er goed te vinden in dit budget. De C-Klasse Sportcoupé is eigenlijk een vreemde driedeurs hatchback. Ondanks enkele gave uitvoeringen (V6!) is het de moeite niet waard. De CLK (C209) daarentegen wel, in het budget zijn zelfs enkele CLK500’s te vinden van de tweede generatie. Dat is wel een bijzonder aantrekkelijke propositie. De CL is een geweldig cruiseschip, maar wellicht iets voor mensen die 25 jaar ouder zijn. Dus mis je iets? Eerlijk gezegd niet, alhoewel zo’n CLK 500 toch echt een absolute luxe-raket is.

Mercedes-Benz CLK500 (C209) '04

Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive (937C)
€ 12.500
2005
65.000 km

Dit was je oorspronkelijke keuze en het is begrijpelijk waarom. Het is een beetje zo’n typische ‘laatste van zijn soort’ auto. Het is de laatste Alfa Romeo gebaseerd op de 147 en 156 techniek. Het is de laatste Alfa Romeo met een koetswerk van Bertone. Het is ook de laatste Alfa Romeo met een Busso zescilinder onder de kap. Ondanks dat dit de motor uit de GTA is, merk je dat het karakter van de auto minder intens en hitsig is. Daarmee is het meer een ‘GT’ dan een ‘GTA’ en heeft Alfa Romeo uitstekend de naam gekozen. Houdt er wel rekening mee dat het in basis een vrij oude auto is en dat geldt ook voor de techniek (aankoopadvies). Het is nu eenmaal wat brozer dan bij een latere Brera, die je ook kunt vinden in dit budget. Qua styling en interieur is die auto véél geslaagder, qua rijeigenschappen en motor is de GT weer superieur.

Alfa Romeo GT 3.2 V6 24v Distinctive (937C) '04

Renault Laguna Coupe 3.5 V6 Initiale (X91)
€ 11.500
2009
135.000 km

Zo af en toe komt deze auto weer voorbij zitten. Dit is typisch zo’n Renault die als nieuwe auto helemaal niet zo’n goede aanbieding was, maar als occasion juist wel. Dat komt door twee dingen. Ten eerste is de Laguna Coupé behoorlijk voordelig geworden. Groot, duur en Frans is geen gelukkige combinatie in dat opzicht. Althans, voor de eerste berijder. Voor de tweede (of derde) bestuurder is het juist een voordeel, want je kunt echt hele fraaie exemplaren uitkiezen in dit budget. In vergelijking met de Alfa Romeo is de Laguna vooral heel veel meer auto qua formaat. Qua rijden overigens ook, het is meer een fijne cruiser dan een raszuivere sportcoupé. Het is ook een veel modernere auto dan de overduidelijk op leeftijd gerakende Alfa GT. De betrouwbaarheid staat op een ongekend hoog niveau, inclusief een Japanse V6 (uit de Nissan 350Z).

Renault Laguna Coupé 2.5 V6 Initiale (X91) '09

Ford Focus ST (DA3)
€ 12.500
2009
130.000 km

In eerste instantie is niet de fraaiste auto met deze motor. De bijna identieke Volvo C30 T5 is een stuk fraaier en exclusiever. Voor beide auto’s valt wat te zeggen. De Volvo is aanzienlijk volwassener, de Ford is aanmerkelijk leuker. Alles voelt een stuk lichtvoetiger en wendbaarder aan. De motor voelt ook potenter, waarschijnlijk door de kortere overbrengingsverhoudingen. Kortom, de Focus ST is de keuze voor de enthousiaste chauffeur. Die vijfcilinder is een prettige dominante factor. Niet alleen vanwege het altijd overvloedig aanwezige koppel, maar ook vanwege diens geluid. In het budget is een redelijk recent facelift-exemplaar mogelijk. Nadelen zijn er ook: het ziet er uit als een Focus en ook het interieur is niet bijster spannend. Dus mocht je niet zo’n fan zijn van het ‘bolracer’ uiterlijk, dan is die Volvo toch het overwegen waard.

Ford Focus ST (DA3) '08

BMW 330Ci Coupe M-Sport (E46) ’01
€ 12.250
2001
80.000 km

Nog niet zo heel lang geleden konden we zeggen: nog even doorsparen voor een M3 E46. Maar de laatste jaren zijn de prijzen enorm gestegen en kun je voor 15 mille enkel exemplaren vinden met het stuur aan de verkeerde kant of ‘lichte rolschade.’ Maar ook als 330Ci is de E46 een absolute heerlijkheid. Een tijdmachine waarin BMW’s nog werkelijk ‘perfect’ waren. De 3.0 zes-in-lijn produceert de kenmerkende turbine-achtige huil, de zesbak dient met zorg bediend te worden en de balans is bijzonder goed. Stiekem zijn dit hele fijne auto’s om lange lappen asfalt mee te verslinden. Echte circuit-tijgers zijn het niet. Houd er rekening mee dat de bouwkwaliteit niet op ‘Japans’ niveau is en er zeker wel punten zijn waar je op letten (aankoopadvies).

BMW 330Ci Coupe M-Sport (E46) '01

MINI Cooper S JCW (R56)
€ 11.950
2008
110.000 km

Wil je zoveel mogelijk lol hebben voor dit bedrag in een relatief moderne auto, dan kun je gewoonweg niet om de MINI Cooper S heen. Dit is de laatste serie van deze echt kleine, wendbare skelters. Daarna werden ze toch iets volwassener, wellicht iets te. Bij deze MINI zit de beruchte 1.6 THP motor onder de kap, dus is het van belang dit aankoopadvies te lezen. In het budget zijn er veel exemplaren te vinden. Je hebt dus keuze qua uitvoering en uitdossing. Er is een behoorlijke levendige tuning-scene voor de MINI. De kans dat er op de auto enige vorm van mechanische aanpassingen zijn gedaan is dan ook absoluut niet ondenkbaar. Controleer in elk geval of het deugdelijk is uitgevoerd. Is het allemaal voor elkaar, dan heb je een van de leukste auto’s in zijn segment. Zeker op bochtige binnenwegen een echte reuzendoder: veel snellere auto’s laat je met gemak achter je. Gniffel.

Mini Cooper S JWC '08

Volkswagen Golf R32 (1K)
€ 11.000
2006
125.000 km

Wat? Het moet een beetje leuk zijn en wij komen aanzetten met een Golfje? Eh, ja. Er valt namelijk heel veel te zeggen voor de R32. Ten eerste de motor, net als de eerste R32 beschikt deze Golf over een schitterende, atmosferische en hemels klinkende 3.2 liter VR6. Het geeft de auto absoluut cachet, die motor. Bij de tweede generatie leverde ie maar liefst 250 pk, 9 meer dan voorheen. Het onderstel van de Golf V met zijn onafhankelijke achteras is zoveel meer verfijnd dan de eenvoudige setup van de IV dat het niet meer leuk is. De tweede R32 stuurt echt een stuk strakker en stabieler dan de eerste. Dankzij het 4-Motion vierwielaandrijvingssyteem kun je in weer in wind gebruik maken van het vermogen. Nog een voordeel zijn de bijzonder prettige sportstoelen. Nadelen? Tsja, het is een Golfje. Maar mede daardoor ben je wel verzekerd van een behoorlijke restwaarde, dit soort modellen doen het traditioneel erg goed. Mocht je echt geen Golf willen, dan kun je de techniek krijgen in een Audi TT 3.2 quattro.

Volkswagen Golf R32 (1K) '06

Semi-Yolo: Porsche 944 Turbo
€ 12.400
987
145.000 km

Deze keuze is goedgekeurd door onze eigen Brabantse Schone: @jaapiyo. Als je toch niet al te veel kilometers gaat maken en maximaal wil genieten, dan behoort een Porsche 944 tot de mogelijkheden. Sterker nog, we vonden zelfs een enkele 944 Turbo-modellen. Ondanks de respectabele leeftijd en de relatief bescheiden prestaties op papier is het nog altijd een uiterst snelle auto. Dankzij de geweldige gewichtsverdeling en het relatief lage gewicht is dit nog altijd een van de betere rijdersauto’s die er gebouwd zijn. De leeftijd van de auto zorgt er wel voor dat je heel erg op je hoede moet zijn voor chronische problemen. Die komen nu eenmaal sneller voor bij een dergelijke auto. Voordeel is dat afschrijving bijna minimaal is. Sterker nog, goed verzorgde Porsche’s zullen altijd geld opbrengen, zeker dit soort leuke modellen.

Porsche 944 Turbo '88

YOLO: Subaru Forester STI (SG)
€ 11.000
2004
120.000 km

Deze is helaas nooit geleverd in Nederland, sterker nog: enkel in Japan. Het stuur zit dus aan de verkeerde kant. Nu zijn er voldoende bedrijven die zich specialiseren in het ombouwen hiervan, dus je kan er een Euro-Spec Forester van maken. Het is een van de lelijkste auto’s uit zijn tijd en verreweg de lelijkste auto uit dit rijtje. Maar je moet kijken naar de hardware en die is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Je hebt de JDM-spec boxermotor. Dus standaard 265 pk, maar na een keer erop hoesten zit je al op 300 pk en een simpele stage II (chip, inlaat, uitlaat, intercooler) brengt het al naar 350-380 pk. Het zijn hele praktische auto’s: alles kan met gemak mee en de ruimte is bovengemiddeld. Dankzij het relatief lage gewicht zijn deze auto’s bloedsnel en dankzij de iets hogere bodemspeling verrassend geinig in de bochten. Nadelen? De turboboxer is extreem dorstig, onderdelen zijn prijzig, het stuur zit aan de verkeerde kant en het ding is extreem lelijk. Maar wel gaaf. Oh, zakelijk compleet onverantwoord, alhoewel het voor de meeste mensen gewoon een lelijke crossover is.

Subaru Forester STI (SG) '07

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



119 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Volvo S60R of Mazda 3 MPS misschien nog een optie?
@oceanview: idd. En de 130i/135i past ook goed tussen dit lijstje.
@matter: 130i wel, maar een 135i red je nooit met dit budget.
@tazmania: jawel hoor, tot 13k zijn er wel een paar te vinden in NL/DE. De vraag is wat je op je hals haalt. 😊 Ik zou de 130i in ieder geval boven de 330ci verkiezen. Rijdt echt leuker!
@matter: echt niet 1 zit je veel minder comfortabel
@oceanview: Hij vraagt om een onverstandige keuze en jij komt met een Volvo.
@michaelb: Die gaan ook prima kapot net als Bmw, Audi en Mercedes hoor. Net zo premium…
@oceanview: De mazda 6 MPS is zeker nog een kanshebber! En al hoeft het niet per sé een onverstandige keuze te zijn is een Volvo mij toch iets te veilig en degelijk.
944 👍
1alfa
2 Laguna
3 clk
Oef, die Forester blijft wel erg dik hoor!!
@denniss00: mijn neef had er een (niet de STi dus) en dat ding ging echt als de brandweer. Bij een rijvaardigheidstraining waren de instructeurs best onder de indruk. GLK’s AMG waren er nog niet. Ze noemden het de snelste laars die ze ooit gezien hadden 😋
@denniss00: Ik heb hem een paar keer voorbij zien komen maar nooit echt overwogen, misschien toch wel de moeite waard om het aanbod eens nader te inspecteren. Voldoet in principe precies aan de eisen, zo zie je maar weer, kan nooit kwaad zo’n adviesje.
De styling van de Brera geslaagder dan de GT?!
@karaya: ik vind ze allebei niet zo geslaagd. *duikt onder*
@toyotafortuner: uit die tijd was alleen de spider met die styling mooi…
@karaya: Tja, ik vind de GT veel beter in balans. Niet dat de Brera lelijk is, maar de GT heeft m.i. mooiere lijnen. Vandaar dat hier ook een GT voor de deur staat :)
@dondeboer: De Brera was in zijn oorspronkelijke vorm mooi. De productieversie is volkomen uit balans.

De GT heb ik altijd fantastisch gevonden, vooral als er blackline velgen onder zitten.
Voordeel van zo’n Subaru Forester is dat de dak niet open geknipt wordt door kansloze steeldieven.
@appeltaartislekker: de dakje
@kennone: die dakje wollah
@kennone: het dak. Sorry, ik heb gisteren vermoedelijk te veel gedronken.
@appeltaartislekker: “teveel” …
@bara: tenminste, als je je reputatie overeind wilt houden. ;-)
Laguna, Aston Martin rijden (want daar lijkt zijn kont in het echt op) voor Renault geld.
En qua Subaru zou ik een GC 8 JDM RHD Impreza WRX STI type R kiezen, zeg maar de civiele uitvoering van het Colin McRae rally kanon.
@desjonnies: ik zou voor de Laguna gaan! Een fraaie probleemloze auto!
Mini JCW, no doubt.
Die Laguna is prachtig, maar een tikkeltje slank hoogvoetig vormgegeven vanuit de achterzijde gezien.

De CLK vind ik erg mooi en droogt goed op (mits origineel, zonder te grote velgen), maar Mercedes, dus geen optie.

Dus toch maar de Laguna!
Makkie,

De 916 GTV, al dan niet met V6. Met jouw budget moet je een heel net exemplaar kunnen vinden en geld genoeg overhouden voor de puntjes op de i te laten zetten.

Blijft een bijzondere verschijning met die eigenwijze koets met vouw over de flank en lekker dikke kont. Is hard op weg een klassieker te worden.
@moveyourmind: gtv is ook een veel leukere auto dan een GT. Zet er gelijke lengte voorpijpen onder en een fatsoenlijke novitec schroefset en je hebt een soort mini ferrari (ook qua wegligging)
Zithouding is alleen niet voor iedereen
@moveyourmind: De GTV is zeker overwogen, echter wordt het als de voorkeur toch bij een Alfa komt te liggen bij een Busso V6. Is toch wel een bucketlist item. Helaas blijft er erg weinig tot vrijwel geen keuze over binnen de criteria. Mooie V6 modellen (en ook sommige 4 cilinders) zijn inderdaad al klassiekers aan het worden en de prijzen lijken ook te stijgen.
@danoontjepower: Ik denk dat de GTV 3.0 24V echt een slimme investering is. Heb er momenteel zelf 2 in restauratie omdat zo’n wagen met Busso V6 en Pininfarina koets eigenlijk een geweldige auto is. Betaalbare auto met beleving en looks die je van een junior-Ferrari mag verwachten :-)
@1000bochten: Er staan er slechts zo’n 2 te koop in Nederland die aan de gestelde criteria voldoen, geen van beiden spreken ze me echt aan. Daarbij staan al onze garages vol en moet het allemaal wel werken als het een keertje nodig is.

Ik betwijfel dan dus ook of een 20 jarige Alfa in weer en wind voor de deur te zetten wel zo’n strak plan is, zowel voor de auto als voor mij. Als ik de ruimte had had ik er eentje gestald maar helaas is dat niet het geval.
Nissan Skyline kan je ook halen voor dat geld.
@grrrrommmmm: klopt. Maar omdat het nog onverstandiger kan zou ik zeker voor een RX-7 gaan,, voor dat bedrag mag je er wel van uitgaan dat een revisie nodig is👌🏼👌🏼
1. Alfa
2. Mini
3. BMW
Waarom weer een VAG laten zien als hoofdfoto. Verschrikkelijk die reclame of voorkeur.
@drommedaris: omdat er naast “onverstandige auto” staat. Hoort automatisch een vag product bij.
@v6ti: jij snapt het:VAG onverstandig!👍🏻
@jupke: * Onvagstandig.
@jupke: En daar is ie weer..
@techniekmeneer: heb ik jou wat gevraagd? Dacht het niet! Ga strepen trekken in je aygo.😜
@drommedaris: Verschrikkelijk dat gezeur van sommige. Als het een ander merk was geweest was je wel tevreden geweest . Wat een gezeik.
@dijan: Verschrikkelijk dat jij alleen reageert als je geliefde VAG wordt “aangevallen”. Als het een ander merk was geweest was je wel tevreden geweest. Wat een gezeik.
honda s2000?
@arashrsf: voor 12.500?
@maotje: als je er een van over de oost- of westgrens haalt is dat best te doen. Zit je wel aan de onderkant van het aanbod
@gulli: dat zit je met zowat alle auto’s hierboven
@gulli: rechts gestuurd zou voor mij nooit een optie zijn. Sterker nog. In mijn ogen rijd je daar gewoon mee voor lul. Want iedere autokenner ziet dat je een auto hebt gekocht die je eigenlijk niet kan betalen. Dus dan maar met stuur rechts want die zijn lekker goedkoop.
Zowiezo zou ik ook nooit aan de onderkant van de markt shoppen in dit soort bedragen en auto’s. Dat is vragen om ellende.
@maotje: lekker boeiend zeg, wat jij of andere “autokenners” van je zouden vinden… man wat een treurnis. Mijn auto is gewoon LHD maar als ik een RHD had zou de mening van een ander me toch echt aan m’n aars oxideren.
@maotje: Waarom zou een autokenner een auto met het stuur aan de rechterkant “idioot” vinden. Ik heb jaren (als kenner en liefhebber) een rechtsgestuurde RX7 FD gehad omdat het aanbod LHD extreem schaars en overgeprijsd was. Ik vond het de extra €10-15.000 niet waard om door figuren als jij voor “vol” aangezien te worden. De auto reed er zeker niet minder door!
@arashrsf: is een cabrio…
@arashrsf: holy moly, zit net te kijken maar wat zijn die wagens nog behoorlijk aan de prijs! ik had eigenlijk zonder vooronderzoek eigenlijk de S2000 hier gecommentarieerd, maar jullie hebben gelijk, inderdaad ver uit budget
Vind de C30 T5 die tussen neus en lippen wordt genoemd een super keuze! Onderstel van de focus dikke 5 cilinder, heerlijke handbak en, zeker bij de laatste bouwjaren, nog een zeer bij de tijds design…

En nog comfortabel ook (zolang je niet teveel bagage hoeft mee te nemen, that is).
@jaapies: Volvo schijnt bezig te zijn met een XC20, een kleine Crossover. Dat zou betekenen dat er een platform beschikbaar is voor een nieuwe kleine Volvo. Als ze met de huidige huisstijl een nieuwe C30 maken kom ik mijn leasebudget aan ze doneren (in ruil voor 4 jaar een C30 uiteraard)
@jaapies: is het onderstel van een C30 hetzelfde als een Focus? Lijkt me sterk!?
@davelepeef: yup! waarom lijkt dat je sterk?
@jaapies: omdat het twee merken met eigen identiteit zijn. De basis, het platform van beide auto’s komt overeen maar dat is heel wat anders dan de onderstelkarakteristiek. Een Focus is vrij sportief van karakter (in de zin van, doorgaans beste wegligging binnen z’n klasse), en dat verwacht ik niet bij een C30. Check het nog ’s zou ik zeggen, doe ik hetzelfde ;)
@davelepeef: “De C30 hoort in de modelserie C30, S40 en de V50, die allemaal gebaseerd zijn het op het Ford C1-platform (bij Volvo P1-platform genoemd). Dit platform is ook gebruikt voor de Ford Focus.”
-aldus Wikipedia-

Het is in ieder geval het zelfde platform/onderstel, of 100% van de componenten overeenkomen durf ik niet te zeggen, maar de wegligging en sportieve aspiraties van de C30 komen verdomd dicht in de buurt van een focus. Heb zelf 3 jaar in een S40 gereden, dat was echt een heerlijke ‘sportieve’ auto.

De C30 zal niet de zelfde afstelling/componenten hebben als een ST maar gelijk aan een standaard focus lijkt me niet gek…
@jaapies: van het platform zeg ik toch, onderstelafstemming vraag ik me af. Vandaar mijn vraagtekens :)
Waarom geen nieuwere clio rs?
@koentje0: ivm comfort denk ik… ze rijden geweldig, maar zijn door het harde onderstel en hoogtoerige karakter wel vermoeiend bij wat langere ritten… tenminste dat vind ik (3 jaar een gehad).
@koentje0: Is ook zeker nog een optie. De huidige Clio doet alles naar verwachtingen en houdt goed stand. Echter zit er op elektrische ramen en spiegels (inmiddels uiteraard vrijwel standaard) niets aan merkwaardige opties of luxe in. Ook vind ik het spartaanse van zo’n kleine hot hatch fantastisch en zijn de RS-jes er zeker niet minder op geworden. Sterker nog, de trouwe Clio heeft de no go: alles Frans volledig van de kaart geblazen, al moet je alles wel in perspectief zetten.
Meer basiscomfort in de tweede auto die eigenlijk onverstandig mag/moet zijn? Maar waarom dan? Je zit er niet dagelijks in dus kan je die paar liefhebber uurtjes in de maand toch wel verdragen? Koop iets écht sportiefs en kom iets te warm maar mét een glimlach van oor tot oor aan op je bestemming.
@original_arnoud: Het hoeft echt geen landyacht te worden. Het Spartaanse en basale van de Clio vind ik heerlijk. Echter zijn wat minder rammeltjes en is iets minder plastic meer dan welkom. Ook zijn dingen als de airco en het audio systeem van de Clio gewoon verre van ‘optimaal’. Voor de prijs zijn deze prima maar om alles aan te pakken moet je er zo veel geld in gaan steken en de auto dusdanig om gaan bouwen dat je beter een nieuwere Clio RS kan kopen, wat zeker een optie is en zelfs de leidraad is van het budget.
Ik zou eens kijken naar een jaguar xkr. Prachtige auto, maar helaas met automaat. Anders wellicht een madza RX-8, als brandstof en onderhoud je toch een worst weest ;-)
Ga voor de alfa gt. Beste rijervaring van allemaal je zal er geen spijt van hebben. Wel een ding om rekening mee te houden is, alfa’s zijn duur in onderhoud en hebben dat ook echt nodig.
@mikje90: heb je ze echt allemaal gereden?
Eerste generatie cayenne …. meer auto voor dat geld kan je niet krijgen
@slickrick: hahaha, meer onderhoud ook niet… na ja een Quattroporte is waarschijnlijk nog een tikkeltje erger…
Peugeot 406 Coupé V6 misschien?
Megane RS?
@remus1997: niet heel comfortabel denk ik
@punicaoase: O zeker wel comfortabel hoor. Beter dan een Mini met works.
@remus1997: Is ook zeker nog een mogelijkheid. De Clio was de eerste Franse auto in ons gezin en op standaard onderhoud na heeft de auto zich ontzettend goed gehouden, dusdanig goed dat een iets nieuwere RS (Clio of Megane) zeker niet van de kaart is.
R32, bull-x uitlaat d’r onder en gáán!
Een E46 M3 uit de absolute bodem vd markt, zeer onverstandig :) :P
Laguna.
Een van de meest moderne auto’s uit dit lijstje. Automaat is een van de ouderwetse soort, maar redelijk vlot en comfortabeler dan die dubbele koppeling bakken uit dezelfde tijd. Nadeel: Renault heeft al vrij snel na dit bouwjaar het navigatiesysteem aangepast naar TomTom en is toen vrijwel direct gestopt met updates voor het oude systeem. Google map doet het natuurlijk ook goed, maar dat verouderde systeem zit nogal prominent midden op het dashboard.
@hannibal: wat is er nou eigenlijk modern aan dan? De styling?
Absoluut de R32 met DSG bak, wat klinkt die auto gaaf zeg, ondanks dat hij niet echt snel is..
@nopetrolnofun: eens! Paar jaar geleden proefgereden met een r32. Viel helaas buiten budget en toen voor een gti gegaan. Hoewel dit ook een toffe bak was heb ik stiekem een beetje spijt dat ik niet langer gewacht had voor een r32…
Ja het mag weer een keer,, een Volvo 850R. Lekker onzuinig en na een simpele stage 1 tuning sneller dan een golf GTI👌🏼
@kennone: een vereiste was minder dan 150.000 km , een 850R met die kilometerstand is een zeldzaamheid die je voor dat geld niet gaat vinden denk ik.
Een Audi S5 V8 uit duitsland
Als je geen getunede 350z wilt neem je toch een niet getunede Z…. De beste keuze en voor die prijs heb je een hele nette originele met niet teveel km’s. Uit dit lijstje de BMW 3 Coupé.. Brera absoluut links laten liggen!
@cloverleaf: en je verliest met een nette Z ook geen waarde.
R32 is mijn keuze, staat niet voor niets als de hoofdfoto
Audi S4 zou ik kiezen
Mijn eerstr ingeving staat meteen bovenaan het lijstje. De GT met Busso V6.
Ik zou lekker een 335i uit Duitsland importeren. Chip uitlaat en gassen maar laat je dat hele lijstje ver achter je. Ik heb zelf een 335d met 5ton op de teller goede stoelen stuurt goed. Luister nou maar naar Sahbe
@maroksahbe: heb liever 5 ton op mijn rekening
Yolo doen en stuur laten ombouwen, je kan redelijk makkelijk een zo goed als nieuw exemplaar vinden in Japan of Engeland. Een andere downpipe en een tuning beurtje haal je er zo 360pk uit gekoppeld aan een 6bak met AWD.
@civicfk3: aftermarket downpipe = apk afkeur
Mooi z’n 944, maar toch best op leeftijd! Ze bouwde toch mooie auto’s in de tijd van Vladimir de Grote.
Infiniti G37 van 2009, zal ook best leuk zijn voor het geld.
Verstandig weet ik niet en onderhoudshistorie is ook nog maar de vraag:

http://link.marktplaats.nl/m1315372196?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=115956
Onverstandig? Een 540i! Met V8 blok. Gewoon voor 6k€ in D halen. 4k€ issues fixen en 2,5k€ voor de extra benzine die je kwijt zal zijn… yolo!
@tjorque: En dan heb je een oude e39. Fijna auto hoor maar in geen 100 jaar is zo’n ding nu nog 10k waard.
@johnhert: hij vroeg een onverstandige keuze… doe me dan maar iets vets luxueus…
Een onverstandige keuze..

Een gare Lancia delta hf turbo.
Onverstandiger kun je het niet krijgen.
@hubert: Ik heb inderdaad een hele mooie zien staan, wordt alsmaar in orijs verlaagd. Ziet er fantastisch uit maar valt toch net een beetje buiten de boot met de huidige criteria.
Ik heb 2 jaar geleden dezelfde keuze
@vanquish: Ik heb twee jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Is een giulietta 1.4 geworden. Geen seconde spijt van gehad.
@vanquish:

En wat is daar onnverstandig aan?
Lijkt me een meer dan veilige keuze.
@danoontjepower even twee uiterste als optie:

Mazda RX-8?
https://m.mobile.de/auto-inserat/mazda-rx-8-40th-anniversary-1-von-169-bose-wo-mainz-kostheim/267944163.html?ref=srp

Jaguar XK8?
https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-xk8-coupe-völklingen/268930306.html?ref=srp


Afwijkend van je eisen maar auto’s die me opvielen binnen je criteria:
https://m.mobile.de/auto-inserat/hyundai-genesis-coupe-2-0-turbo-gepflegt-41978-km-lengede-broistedt/267778443.html?ref=srp

Heel erg YOLO (je moet bij deze je innerlijke Tempelton Peck aanspreken):
https://m.mobile.de/auto-inserat/chevrolet-corvette-c4-bad-saarow/266120672.html?ref=eyeCatcher&eyecatcher=1

Ook heel yolo:
https://m.mobile.de/auto-inserat/maserati-2-0-v6-biturbo-s-h-kennzeichen-2-hand-starnberg/260333959.html?ref=srp
@dunhozzie: De RX-8 heb ik serieus overwogen. Met name omdat binnen het budget de mooiste exemplaren binnen de verkrijgen zijn. Maar ondanks dat onderhoud en verbruik niet de hoogste prioriteit hebben zit het er gewoon niet in om voor een RX-8 te gaan. De RX-7’s hadden iets stevigere blokjes maar de mooie liggen veelal buiten het budget.

Een Jaguar XK8 is niet helemaal mijn ding. Plus is het niet een ideale auto voor mij om mee naar werk en klanten te rijden mocht dat een keertje nodig zijn of zo uitkomen.

De Genesis Coupe turbo zou een compromis zijn qua snelheid en rijgenot. Daarbij is de auto erg ‘Amerikaans’ ingesteld en zie je dat er snel vanaf.

Een C4 is ook net iets tè, en zou voor zakelijk verkeer al helemaal door de mand zakken.

Maserati Biturbo’s heb ik wel serieus bekeken. De meeste zijn redelijk ingetogen en klinken heerlijk. Ook zien ze er uitstekend uit en kunnen ze prima door voor zakelijke ritjes. Hoewel onderhouds kosten niet zo belangrijk zijn mag de auto wel iets betrouwbaarder, net als de RX-8 zijn er gewoon erg veel factoren waardoor veel van zelfs de mooiste modellen ernstige gebreken kunnen (of zullen) tonen.

Toch bedankt voor de tips en andere invalshoeken, heeft me toch weer een uurtje bezig gehouden met rondstruinen op de occasion sites!
Infinity G37, Porsche Boxter…
@redactie: het zal me worst zijn, niet een worst.
Lekker zeg! Voor mij de Focus of de Golf.
Een 156 GTA???
@kevin1989: Dit was eigenlijk wat ik voor ogen had voor ik een budget vastelde. Echter vallen de mooie modellen volgens de criteria rond de 15-20k en daarmee buiten budget.
@danoontjepower: serieus? Dan zijn ze wel weer in prijs gestegen. En een guilietta 1750 met softwareaanpassing ga je al richting de 250pk. Echter wel een stuk minder spannend dan de busso V6.

Om terug te komen op de 156 gta: is echt wel een dijk van een wagen.
Dit is toch best een net exemplaar:

http://link.marktplaats.nl/m1334361511?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

@kevin1989: De GTA is en blijft een fantastische bak. De advertentie in de link staat al in mijn lijstje, echter gaan de meeste exemplaren met zo’n kilometerstand richting de 17-20 duizend en moet je je dus afvragen, waarom is deze dan zo betaalbaar? Misschien de kleur of samenstelling, misschien iets minder jofels.

Maar ik houd hem zeker in de gaten, een setje normale velgen eronder en hij is weer helemaal strak.

Een Guilietta is leuk maar als ik nu voor een Alfa ga moet en zal het toch echt een V6 worden, en die kans zit er dik in.
@danoontjepower: Er zijn genoeg specialisten die zo’n ding kunnen keuren voor aankoop voor een paar 100 euro. Precies dit exemplaar was de auto waar ik aan dacht bij het lezen van de topictitel. Wat een schitterend exemplaar, die kleur is juist fantastisch. Als dit is wat je wil, ga ervoor…
@dizono: Ik vind de kleur persoonlijk ook geen probleem, het interieur gaat ook schitterend samen met de rest. De auto zal er pas rond de jaarwisseling komen maar mocht hij er tegen die tijd nog op staan dan overweeg ik wel zo’n keuring te laten uitvoeren.
@dizono: En binnen het budget zouden slechts enkele perfecte auto’s passen, een mooie GT of een iets nieuwere RS. Het goeft dan ook niet perfect te zijn, dat was mijn huidige auto ook niet. Ik kocht hem met een respectabele kilometerstand en te grote velgen (te zien op Autojunk), kwaliteitsproducten dat wel, maar die gingen niet samen met een Clio. Een origineel setje bleek moeilijker te vinden dan ik had verwacht maar ook dat hield me niet tegen. Ook had het uitlaatsyteem al 16 jaar te leiden onder het Nederlandse klimaat, ook dat kon ik wel voor lief nemen. (ook vrijwel geheel moeten vervangen) Tenslotte had de originele koppeling zo’n 190k op de teller, erg veel voor zo’n autootje, en ook die gaf na een jaartje de geest.

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat als het tè mooi om waar lijkt te zijn, is er een goeie kans dat het zo is. En vooral met een Alfa ben ik daar wel bang. Ik denk dat ik sowieso voor een aankoopkeuring ga, of het nu de mooiste of meest twijfelbare is in het land.
De 330i heeft niet standaard een 6-bak, maar een 5-bak. De 330i zou ik zeker verkiezen, maar ben dan ook wat bevooroordeeld

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).