Autoblog advies: opvallende en sportieve auto voor €40.000

Auteur: , 121 Reacties

De sport(ieve) auto voor elke dag. Wie wilt dat nu niet? Precies. Dat is de reden waarom de Porsche 911 zo populair is. Weinig auto’s weten gebruiksgemak en sensaties te combineren als de 911. Gelukkig zijn er veel alternatieven, want als er ergens geen te kort aan is, is het wel aan 911’s.

Nissan 370Z

Maar welke dan? Dat vroeg Cas zich ook af. Niet omdat hij een 911 wilde, maar wel een snelle, compacte en gave auto waar je dagelijks mee kunt rijden. Ondanks dat het wel een bruikbare auto moet zijn, hoeft het niet per se een vierzitter te zijn.

Een ander ding waar Cas mee zit is de afschrijving. Mocht deze meevallen, is het geen probleem om het budget iets te verhogen. Cas had zelf al gekeken naar een BMW 335i en een Audi S5, maar deze vind hij er ‘zo gewoon’ uit zien. Een RS5 spreekt al meer aan, maar valt buiten het budget.  Aangezien Cas nog jong is, is een Jaguar XK nog niet aan de orde.

Zoals je gewend bent: de tabel met de eisen en wensen:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€40.000
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:zoek een snelle, compacte en gave auto
Gezinssamenstelling:Geen gezin. Ik ga soms met vrienden weg, maar de auto hoeft niet perse hierop afgesteld te zijn.
Voorkeursmerken /modellen:Audi TT (R)S, Bmw M135i, Nissan 370Z, BMW M3
No-go modellen / merken:Geen Mercedes of Volkswagen

De redactie ging in beraad en het was al snel duidelijk: voor 30-40k kun je echt alle kanten op. De lijst had met gemak 3 keer langer kunnen zijn. Na urenlang overleg kwamen we met de volgende aanbevelingen:

Effectief bommetje: Audi TT-RS:
Dit was de terugkeer van de legende, namelijk de vijfcilinder turbo. Dat het gewoon de motor was uit de Amerikaanse Jetta (wel met een turbo erop) laten we even buiten beschouwing. De motor van de TT-RS (rijtest) is namelijk grandioos: veel koppel onderin, veel vermogen bovenin en natuurlijk die kenmerkende roffel. Het uiterlijk is lekker dik en van binnen ziet het er ook keurig uit. Qua rijeigenschappen is het vooral een zeer effectief en capabele auto, niet waanzinnig spannend. In het budget is het wat lastig om een exemplaar in Nederland te vinden, maar in Duitsland vind je voldoende 2009-2010 exemplaren pre-facelift exemplaren met ongeveer een ton op de klok voor 30-32,5k. Houd er wel rekening mee dat daar nog een bedrag aan BPM bijkomt.

Audi TT-RS

Geraffineerd: Porsche Cayman (987)
Eigenaardig hoe twee gelijk geprijsde Duitse sportcoupés totaal verschillen als het gaat om karaktereigenschappen. Dit is namelijk het tegenovergestelde van de TT-RS. De 2.9 motor is een stuk minder sterk dan de vijfpitter van de Audi, maar loopt schitterend. De Cayman is verder veel verfijnder. Oneerbiedig gezegd: de TT-RS is een Golf Sport, de Cayman een 911 Light. Sturen en schakelen gaat heerlijk precies, evenals de motorrespons. Het chassis en diens balans is magistraal. Van binnen hoef je niet op een houtje te bijten, want het interieur is keurig. Voor 40k vind je een late 987, zelfs van ná de facelift. Over het algemeen zijn Porsches behoorlijk waardevast. In Nederland zijn ze te vinden, maar we raden aan om ook even over de grens te kijken, want het aanbod is in Duitsland vele malen groter.

Porsche Cayman

Topper: Nissan 370Z
Leuk dat je zelf deze auto ook al noemde, want deze auto lijkt je op het lijf geschreven. De Nissan 370Z (rijtest) ziet er zeer kenmerkend en stoer uit zeker naarmate de jaren vorderen. Knap. Het interieur is wat minder strak dan die van de TT-RS, maar het is zeker origineel. In een 370Z is duidelijk dat het voornamelijk om het rijden gaat. Aandrijving op de achterwielen, een handbak en een lekker onbehouwen atmosferische V6. De 370Z biedt nog meer voordelen: ze zijn naar Japans gebruik betrouwbaar. Nog een pré is dat de 370Z nog geleverd word, dus je hebt niet overduidelijk een ‘oude’ auto. Tussen de 30 en 40 mille kun je de mooiste exemplaren vinden die weinig kilometers hebben gelopen. Mocht je tóch een achterbank wensen kun je kijken naar de technisch identieke Infiniti G37 Coupe.

Nissan 370Z

De maatstaf: BMW M3 (E92)
Kijkend naar jouw eisen is de M3 ook een goede keuze. De M3 (rijtest) is snel en spectaculair zonder dat het praktisch gemak er onder lijdt. De V8 is episch, evenals de wegligging. Kortom, de ideale auto. Het enige is dat je tussen de 30 en 40k wel een iets ouder type hebt met hogere KM-standen. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar houdt er rekening mee, net als een paar andere punten. Ook de onderhoudskosten liggen op een flink niveautje hoger. Qua afschrijving lijkt de E92 M3 een goede kandidaat te zijn. Het is de laatste M3 met atmosferische motor en de voorganger (E46 alsmede de E36) begint in goede staat behoorlijk zelfs iets in waarde toe te nemen. Je gaf aan dat je een M135i zou overwegen als deze de hogere afschrijving waard is ten opzichte van de M3. Dat is een lastige. Qua onderhoudskosten en verbruik is de M135i een stuk voordeliger, maar zoals je zelf aangeeft heb je te maken met de afschrijving. Gezien het feit dat je heel weinig kilometers maakt opteren wij voor de M3.

BMW M3

Monsterlijk: Ford Mustang Shelby GT500
Laten we beginnen met de nadelen: hij zuipt als een tempelier en de verfijning ontbreekt. Verder heeft de Shelby GT500 alles mee. Het grootste voordeel is die 5,4 liter V8 uit de Ford GT. Deze zou terug getuned zijn naar 500pk, maar het schijnt dat SVT (ondanks de naam is het geen echte Shelby) gewoon de opgave op papier heeft aangepast. Mocht je meer willen: ze zijn erg goed te kietelen. Qua snelheid ontbreekt het je dus niet. Het interieur is nogal rudimentair, maar wel karaktervol en het is nog een praktische auto ook. Je kunt twee volwassen extra vervoeren voor korte ritjes. Restwaarde technisch is het wat lastig inschatten want er zijn er niet veel. Voor een goede Mustang GT500 is altijd wel een liefhebber te vinden.

Ford Mustang Shelby GT500

Monsterlijk II: Ford Focus RS500 (DA3)
Compleet andere Ford ‘500’, maar beide bieden veel spektakel en gebruiksgemak. De Focus RS500 (rijtest) was een feestuitvoering van de Focus RS Mk2. Je herkent de RS500 aan de matzwarte wrap en glanzend zwarte velgen. Zoals gezegd is de Focus totaal anders dan de Mustang: hier is het geld gestoken in het onderstel. Weinig hatches sturen zo goed als deze. Misschien dat de Megane RS nóg een tandje scherper is, maar de Focus zet daar flink wat sensatie tegenover. Ten eerste dankzij de motor: de vijfcilinder (van Volvo origine) is een monster. Deze blaast, sist en bromt erop los. Tussen de 30 en 40k kun je kiezen uit een exemplaar met lage kilometerstand. Een 500 is zeldzaam, dus een een gewone RS (rijtest) is ook een optie.  De RS500 is technisch gelijk op de Mountune performance kit na (die je ook op een gewone RS kunt krijgen). Voor de restwaarde is een originele het handigst.

Ford Focus RS500

Zeer ondergewaardeerd: Peugeot RCZ-R
Zelden waren auto’s zó goed en is dat blijkbaar bij niemand bekend. Peugeots topper is typisch zo’n auto waar de techneuten en designers op los zijn gegaan, maar de marketingafdeling per ongeluk gemist hebben. De ‘R’ versie (rijtest) kwam pas na de facelift, gelukkig: deze toont een stuk strakker. Het dashboard is ook een plaatje en doet bijna Audi achtig qua fit en finish (wat logisch is, want beide zijn gebouwd door Faurecia) maar dan met iets meer Joie de Vivre. In vergelijking met een TT is de Peugeot een sportievere en strakkere auto. Gewoon beter uitgebalanceerd. De motor is ‘slechts’ een 1.6, maar deze sleurt er wel enorm aan. Voor 40k heb je een heel jong demo exemplaar. Qua gebruikskosten is dit waarschijnlijk de voordeligste uit het rijtje maar je zult wel iets afschrijving hebben.

Peugeot RCZ-R

Yolo: Ferrari Mondial
Jazeker: de onderhoudskosten grenzen aan het epische. Verzekering zal ook wel een dingetje kunnen zijn. Maar verder is de Mondial een uitstekende Yolo optie, voornamelijk omdat ze licht in waarde toe lijken te nemen. Het eens zo lelijke eendje word telkens meer gewaardeerd, en terecht. Voor €40.000 heb je namelijk een Mondial welke zich in goede staat bevindt. Uiteraard is het zaak je goed te verdiepen, maar je kunt best een goede koop doen. De laatste serie van de Mondial, de T, had de motor in lengte in plaats van overdwars en levert 300 enthousiaste steigerende paarden. De gebruikskosten liggen hoog, maar de afschrijving lijkt minimaal te zijn.

Ferrari Mondial T

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



121 reacties

M3. Klaar. Zo, deze was niet zo moeilijk dit keer.
@camber24: waarom? Er zijn genoeg alternatieven die beter rijden, minder doorsnee zijn (een bmw 3 is toch op elke straathoek te zien) en prettiger op het netvlies liggen.
Lotus Evora bijvoorbeeld.
@JanJansen: Dank JanJanssen. Voor de trouwe lezers: ik doe m deze keer korter.
Waarom M3?
Als je van geluid houdt, zal een V8 je vaak goed in het gehoor liggen. Op lager toeren is die van AMG indrukwekkender; klopt. Op hoge toeren gaat er weinig boven die van de M3; zeker als je naar die prijs-categorie kijkt.

Te gewoontjes? Ja, maar nog altijd vrij prachtisch! Hij is breder en die heupen doen m goed. De bumpers zijn mooier en indrukwekkender. Daarnaast is ie relatief tijdloos; netzo als de e46 M3.
Aan de voorkant heb je ook de powerdome: die zie je constant als je rijdt: bij mij geeft het me elke weer een smile op mijn gezicht.
Van de achterkant heb je het orgel met 4 pijpen. Dik, niet overdreven en ECHT; niet zoals die moderne rare opzetstukjes.
De stoelen zijn heerlijk, het stuur ligt ook goed in de hand.

Ik had eigenlijk precies dezelfde vraag toen iemand mijn oudere geliefde 330i vanachter kapot reed. Heb rondgekeken en rondgekeken. Uiteindelijk echt alleen de upgrade naar M3 genomen.

Over het onderhoud: zit je onder de 100k km, dan zit er vaak nog een onderhouds contract aan vast. Prima. Koop/onderhandel garantie en voordat ie verstrijkt spendeer je bij de garage man een paar uur werktijd om te kijken of er iets vervangen moet worden.

Over de S5. Als je graag een RS5 wil, koop geen S5; ze hebben veel gemeen, maar de verschillen zijn zo in het voordeel van de RS5: je zal altijd stiekem spijt hebben.

@Cas: als je aankooptips wil over de M3. Laat maar weten.
@gregorius: ik dacht dat @desjonnies de enige was die artikelen in de reacties schreef ;)
@banaan7: zijn verhalen uit de oude doos zijn een stuk beter!
@gregorius: Bedankt voor je betoog, beste Gregorius!

De M3 vinkt alle hokjes aan. Topkeuze.

Ik ben het echte niet mee eens dat de RS5 een betere optie is ten opzichte van de S5. De S5 4.2 zou ik altijd links laten liggen. Die transmissie is niet prettig (en vaak kapot…). Ik zou de S5 3.0 TFSI aanraden: veel fijnere motor.

De RS5 heeft serieus koppel te kort en is ook nog eens wat zwaar. Qua uiterlijk wel mooier dan een M3 of C63, evenals het interieur. Dus of een M3, of een S5 3.0 met RS5 bumpers en een keurtje bij JD (470pk).
@willeme: Waarom zo’n oude mustang die inderdaad vreselijk zuipt. Pak dan het 2015 model met de ecoboost, dan heb je meteen de onafhankelijke ophanging, hele moderne nieuwe auto die van binnen ook nog eens veel beter is als het vorige model. Ruimer en veel zuiniger als de V8. Wel even 1 uit duitsland of engeland halen, grijze import op taxatie dan red je het wel met 40.000 euro en heb je een zo goed als nieuwe… als je wilt zelfs een cabrio ;)
@dutchneon: er gaat dan nog wel BPM overheen. Dan kom je toch al gauw op 50k, 10k boven het maximale budget. Dat is net even te veel.

De Mustang Shelby GT500 is wel even een échte Mustang. Rauw en ongefilterd. Niet de beste auto, wel een heel goede Mustang.
@willeme: je hebt ze inmiddels al van ruim een jaar oud, op taxatie is de bpm een heel stuk lager ;)
@janjansen: precies dit, van het rijtje hier zou de M3 mijn laatste keuze zijn, opvallen doe je niet in zo’n auto. De Mustang zou mijn eerste keuze zijn overigens, of toch de mondial… hmm. Helaas (of gelukkig) zit ik niet met de mogelijkheid om deze keuze te maken.
@janjansen: Evora is niet alround. M3 wel. Onderhoudskosten liggen ook een stukje lager.
@camber24: goedkoop zijn ze beiden niet, maar een M3 lagere kosten dan een Evora met Toyota blok?
Een Evora hangt naast Toyota verder vol met Ford Mondeo en Honda Civic onderdelen, ook niet echt de hoofdprijs
Een Evora is daarnaast nog eens een stuk lichter wat weer minder banden, remmen, brandstof en wegenbelasting kost.
Dus nee een Evora is niet duurder om te rijden, in tegendeel
@camber24: niet allround? Kids passen prima op de achterbank. Je kunt er zelfs isofix op krijgen. Dikke prima ??
@janjansen: in vergelijking met een M3, totaal ander verhaal.
@camber24: kan je dat een onderbouwen, “een ander verhaal” is op zijn minst een beetje vaag.
@camber24: B3 (Alpina) is een stukje exclusiever. Slechts 20pk minder, maar ook 2 cilinders… Voor mij een lastige keuze.
@klaasjevaak: ik hou niet van Alpina
Focus rs of impreza !
Honda NSX
@suzignis: valt die niet buiten het budget? Zo niet, dan is de keuze niet moeilijk, NSX! Of doorsparen voor een Nissan Skyline R34 GT-R. Word nog meer waard ook
@larsdbs9: valt zeker buiten het budget. Skyline mooie optie. Alleen het stuur rechts zou mij er van weerhouden.
@larsdbs9: R34 GTR is uiterst zeldzaam en zitten rond de 50k-70k in t buitenland
M3 duhh
Meteen de Ferrari. Leuk, BMW of Audi, maar als je ook gewoon Ferrari kunt rijden, waarom niet?!
@jobberns: Natuurlijk, de onderhoudskosten zijn gelijk aan BMW of Audi!
Kunnen we allemaal Ferrari rijden.
@BmwMPower: even beter lezen. ‘Als je ook gewoon een Ferrari KUNT rijden’ dat betekent zoiets als dat het reëel is om er mee te rijden en zo’n ding te hebben, en dus ook te KUNNEN onderhouden. En wat betreft onderhoudskosten: een M3 of TT RS zijn ook niet bepaald een golf 1.2 qua onderhoudskosten…
Nissan zonder twijfel. Redelijk nieuw en weinig gereden. Voor dit budget krijg je geen schonere auto in zijn klasse. Er gaat nooit wat kapot en het onderhoud valt mee.
@marc94: helemaal mee eens, hele bijzondere auto om te zien, de rest zijn allemaal redelijk dramatisch qua onderhoudskosten, en minder bijzonder om te zien naar mijn mening. Absoluut de 370Z!
BMW E63 M6
Alfa spider met z’n v6 natüürlijk
Focus RS natuurlijk. Gewoon een groene, en dan motorische updates van Wolf racing installeren. Laat uiterlijke opsmuk achterwege, origineel is deze het mooist.
@dutchdriftking: Rijdt lang niet zo lekker als RWD, tandje te hard geveerd en het blijft een Focus… Zou dan nog eerder voor een RS3 gaan; ook lekkere T5 en iets meer auto & uitstraling. Als het om het echte sturen gaat, kies je toch wel een M3 of 370Z of van mijn part een Lotus…
een Focus is veel meer op rijden gericht dan een RS3. M3 of 370Z word al snel erg duur.
ik zou kijken voor een Z4 M Coupe, wel een bmw maar zeker geen onopvallende, lekker in vel blauw of een andere knal kleur
mustang of m3 veruit de beste
@janmetdelangeachternaam: overigens, lekker budget/auto om mee
@janmetdelangeachternaam: Deze Mustang heeft nog prehistorische vrachtwagen-vering; geen aanrader. PS zie trouwens net dat de nieuwe V8 die in de UK 4K ponden duurder is dan de 2.3T Ecoboost in NL 60K aan euro’s duurder is; WTF ?!?!?!
996TT – 997c2s
Die Peugeot RCZ R staat heel hoog op mijn verlanglijstje als een volgende auto. Prachtig ding en rijdt geweldig. Mooi dat niemand hem wil, drukt de prijzen lekker.
Voor dat geld kun je ook een dikke Skyline GT-R R34 kopen…
Ik wist het wel.
@BmwMPower: Wel allemaal rechtsgestuurd.
@kilum: kan je vergelijken tussen het overschakelen tussen een azerty en qwerty toetsenbord :het went wel
@trolle: Aan het trolle?
Voor dat geld heb je ook auto’s zoals een Aston Martin DB7, of een masserati 3200 (of quattroporte als je dat liever hebt). Maar ik zou zelf voor een Camaro gaan. Dan heb je de laagste onderhoudskosten, een dikke V8 als je wilt, zelfs open dakje is mogelijk.
Ik mis een Jaguar XK in dit lijstje.

http://www.topgear.com/sites/default/files/styles/fit_1960x1102/public/cars-car/carousel/2015/02/buyers_guide_-_xk_-_front_quarter.jpg
@martinus: Nee, er is uitdrukkelijk gevraagd niet de Jaguar XK te benoemen, gezien de leeftijd van Cas. Zijn leeftijd wordt nog met twee getallen aangeduid, niet drie.

Het stond ook vermeld in de tekst:

“Aangezien Cas nog jong is, is een Jaguar XK nog niet aan de orde.”
@willeme: Kort door de bocht om een XK neer te zetten als een oude lullen bak imho. Goed het is een GT, geen rauwe bolster als een 370z. Maar 3 cijferige leeftijd….

En een XKR – daar is maar weinig mis mee, ook als je sportief wilt: http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/jaguar/xkr-42-v8-supercharged/6267064
@dunhozzie: De aanvrager had in de aanvraag staan dat een Jaguar XK of soort gelijke auto hem niet aan spreekt. Hij voelt zich daarvoor nog te jong. Op zich logisch, want de Jaguar XK, ook de XKR is een auto waar je meestal oudere mensen (met smaak!) ziet rijden.

Die wensen honoreren wij wel graag bij de aanvragen.
@willeme: overheen gelezen. En volgens mij het gebrek aan jongeren ook wel een beetje met de prijs te maken ;)
ja afschrijving niet hoog, dan moet je een bmw of audi al te jong sowieso niet kopen en al helemaal niet de dikke motoren als 335i rs etc, want die koopt men 2e hands niet zo graag bij je als je doorverkoopt…inruil krijg je ook een drol en drie knikkers.

heb zelf een 335i jong gekocht, premium selection en de afschrijving was echt gigantisch als ik vergelijk met mijn Type R’s die ik heb gereden. onderhoud ook stuk hoger…

350Z is een mooie auto…
@johanw: de 3er is de 2 na meest populaire occasion en schrijft relatief geen reet af……
@lekkaah:

het is allemaal relatief maar in 2 jaar tijd 12.000 euro puur op afschrijving vind ik fors…ik had een 3 jaar oude 335i en dan was mijn afschrijving nog netjes te noemen want er zijn er bij die schrijven wel wat meer af….wat denk jij dan? auto van mij was 85.000 euro…nu koop je een 335i van 2007 voor een fractie hiervan…
@johanw: 85k voor een 3 jaar oude 335i? Heb je ‘m uit China gekocht?
@e550:

Waar lees jij dat ik zeg dat ik mijn auto voor 85000 eiro gekocht heb toen deze 3 jaar was? Lezen is ook een vak…

Nee mijn auto was nieuw 85000 euro, heb deze gekocht toen deze 3 jaar oud was

Hij zegt 335 heeft weinig afschrijving..nou nu koop je al een 2006-2007 335i startend vanaf 15-16000 euro..dat is 70.000 euro in 9 a 10 jaar tijd afgeschreven…dat gaat bij de Nissan niet gebeuren want die is heel wat goedkoper..
@johanw: Je kan het ook lezen als ”mijn auto was 85k… toen ik ‘m kocht”. Zeker op dat late tijdstip, waneer je met 1 oog onder je deken zit te lezen, zodat je vriendin niet wakker wordt van de helderheid van de tel :P
De Focus RS of de Nissan!
Corvette C6!!!
In plaats van de M3, zou je ook een 335i coupé kunnen opteren. Stukje langzamer, maar een flink stuk goedkoper. Rijdt verder ook top en is ook aardig snel.
Of wat dacht je van een 135i? Nog sneller dan bovengenoemde 335i, en mijns inziens ook een stuk specialer.
En om maar bij BMW te blijven: een Z4 M Coupe. Parel van een auto. Serieus snel en behoorlijk speels.

De Cayman is daarnaast de beste sportwagen die je voor dit geld gaat vinden. Punt.

De 370Z en de Mustang zijn de meest brute sportwagens die je voor dit geld gaat vinden. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de 370Z. Ziet er erg cool uit, stuurt fantastisch en is een sportwagen zoals ze niet meer worden gemaakt.

Een tweedehands Donkervoort is misschien ook nog een idee. Voor iets meer dan 40k vind je ze op Autoscout.

In Waddinxveen staat overigens een Challenger voor 45k te koop… met een Hemi V8. Die motor alleen al is een feest.

Succes met je keuze!
@berlinetta: In de handen van de amateur (waaronder ik zelf ook val), zal een 335 misschien zelfs sneller zijn; zeker als je op weggetjes onder de 80kmh blijft.
Wil je 6cyl of V8 geluid. En vind je de M er beter uitzien?

Collega van me heeft overigens de Cayman S. Het is net een sketler. Van binnen ziet het er echt ouder uit en de kwaliteit van binnen is een stuk slechter. Het is een leuk ding om mee te spelen; maar je hebt minder het gevoel dat je in een dure auto zit. Overigens is ie echt echt heel onpractisch.

370Z vind ik ook erg cool. Spartaans maar eerlijk. Sterk blok ook en mocht je een keer de stoute schoenen aan willen trekken: volop keuze voor uitlaten en compressors.
@berlinetta: Challenger moet je geen 45.000 voor betalen… je kunt al een SRT8 uit duitsland halen incl bpm voor minder als 30.000 euro!
„Opvallen zei U?” deel II. Voor als je écht iets bijzonders wil:
https://www.carsforsale.com/vehicle/details/17412398

Panoz, Amerikaanse sport- en racewagenbouwer. Oke, 30 duizend aan dollars en er komen ongetwijfeld een hoop meerkosten bij om „em naar Nederland te halen. Maar één ding durf ik wel te stellen: niemand anders in Nederland die zoiets heeft. Niemand!

En het is gewoon een serieuze sportwagen! Je kunt natuurlijk ook gewoon een Corvette kopen, maar da’s niet „leuk” ;-)
@Rob: doet me denken aan TVR. Die wilde ik ook nog adviseren maar dat is niet echt handig bij dagelijks gebruik.
@lekbak:
Die hoek moet je het ook een beetje zoeken, meer Marcos misschien. Vind Panoz om een één of andere vage reden wel sympathiek volk… En rommel is het zeker niet!

(en ik vind het gewoon leuk om rond te neuzen in de wat obscuurdere kanten van de autoindustrie ;-))
@Rob: dat merk ik wel vaker. Jij kunt zo aanschuiven bij @dizono en @willeme wat kennis betreft. Alle respect daarvoor!
Alpina, maakt niet uit welke, blijft speciaal!
Dat is niet zo’n moeilijke keuze, uiteraard een SL600. Eén van de weinige auto’s die zowel open als gesloten prachtig is. En voor een prijs van pakweg € 26.000,- heb je voldoende budget over om die V12 te voorzien van Jus want dat heb je hard nodig.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/290606054?asrc=st|as
@jack_abarth:

Ik weet het Mercedes mocht niet, maar soms moet je mensen tot inkeer brengen…
Yolo: Noble M12 GTO, you can thank me later.
Ik ben op dit moment aan het werk dus ik heb helaas niet de tijd om de auto’s van commentaar te voorzien, maar binnen het budget zou je zeker eens kunnen kijken naar:

Cadillac XLR
Ford Escort Cosworth RS
Alpina B5 (E60)
Corvette C6

En dan de YOLO-wagen: de Ford F150 Raptor. Niet sportief in de traditionele zin, maar het is wel de sportwagen onder de offroaders. En dan heb ik het niet over de X5M of GLE63, maar auto’s waarmee je écht hard offroad kan.
Zo, dit is toch wel echt een lastige zeg! Ik ben zelf niet echt merkentrouw dus dit zou voor mij een nachtmerrie zijn, ze zijn allemaal zo gaaf!
Als je voor de looks,status en kwaliteit gaat duidelijk de M3!
Cayman is the one for me. Op 2 staat voor mij de M3 en 3 de TT-RD
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291866411

Opvallen doe je met dit ding
@dirkiii: dit is toch wel een hele gave http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=289020226
@dirkiii: Wat een domme advertentie is dat zeg. In de titel staat zowel M Coupe als M135i, wat twee verschillende auto’s zijn. Als carrosserietype staat Sedan en de foto’s zijn van een ‘gewone’ M135i vijdreus hatchback.

WAT WILLEN ZE NOU!

En nee, hiermee ga je totaal niet opvallen in het verkeer.
Opvallen, dat zou nou echt het laatste zijn wat me boeit.

Uit de lijst hierboven zou ik persoonlijk voor een TT-RS of een M3 gaan.
Tot zover het rijtje ‘open deuren’. Ik had toch wel wat meer verrassing of inspiratie verwacht van jullie.Voor dat geld rij je ook
– Aston Martin (DB7, V8 Vantage)
– Lotus (Elise, Evora)
en als YOLO een TVR.

Verwacht van een beetje autoliefhebber dat hij zelf wel op de Duitse standaard was gekomen.
@Breinstein: Het doel is niet om ze veel mogelijk aparte auto’s te benoemen, maar de meest geschikte. Daar kunnen zeker ‘open deuren’ in zitten.

Een Aston Martin V8 Vantage of DB7 hebben we niet eens overwogen. De aanvrager heeft aangegeven niet zo veel voor een XK8 te voelen. De Astons zitten ook in dat straatje.

Een Lotus Elise is een fantastisch speeltje, maar absoluut geen alternatief gezien de eisen. Een Evora is dat dan meer, maar we hebben de Cayman aan geraden omdat dat A. de betere auto is, en er B. meer exemplaren te koop staan in zijn budget.
Opvallen: check
Sportief: check
Gaaf: check
Binnen budget: check
Vrienden kunnen mee: bonuscheck
Gewoon een quattroporte kopen dus. De ZF-bak ligt binnen het budget, dus ook geen stoekerig geschakel. Onderhoud lijkt me met dat kilometrage nog wel te doen?

1: lekkere kleurencombinatie, zwart stuur is jammer
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290528102?asrc=st|as

2: Beetje saai wel
http://ww3.autoscout24.nl/classified/230153126?asrc=st|as

3: Inpakken en meenemen, gewoon perfect toch?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290661220?asrc=st|as
@scottishcarspotter2000: of een GranTurismo?
@rvds15: te duur helaas
http://ww3.autoscout24.nl/classified/225451441?asrc=pl|as

Iets met ongelooflijk dik. Geld over. En zwaar origineel.
@kilum: Iets met ongelooflijk lelijk. Geld over. En zwaar zwaar.

En dat net een luie V6 en dito automaat
@appelvis: Nee, een Jaguar XJS zoals je hieronder suggereert is een lichtgewicht…
Overigens vind jij het lelijk maar een ander kan het dan weer mooi vinden.
V10, 507 PK en redelijk praktisch. Juist de M6

http://ww3.autoscout24.nl/classified/276699619?asrc=pl|as
Een Jaaag werdt het niet? Wat dacht je van een heuse Aston Martin?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/275082501?asrc=st|as
Keuze te over echt. Leuk budget om in te shoppen. Zo veel Yolo keuzes mogelijk.

Corvette?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/271787984?asrc=st|as

911 kan ook gewoon:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/288525303?asrc=st|as
Als de Nissan 350Z een (kleine) achterbank had gehad, had ik hem al lang gekocht.
Of haast je naar Frankrijk, Le Mans, en biedt op 9 juli op dit ding!
http://www.artcurial.com/en/asp/fullCatalogue.asp?salelot=2929+++++130+&refno=10571647

Wederom, voor als je tegen beter weten in écht iets speciaals wil hebben…
Voor 40k is er een hoop mooi spul te koop. Ik zei gelijk de 370z tot ik de m3 hoorde. Dat is toch iets meer ruimte binnenin. Zou voor mij een lastige keuze zijn die alleen door te gaan rijden weg te nemen zou zijn. Die 2 dus.
M3 of focus rs 500
Maar luister gewoon naar @gregorius en haal die M3 in een kek kleurtje. Of desnoods een 135i-serie coupe. Lijkt mij by far de beste keus als ik het verhaaltje van Cas zo door lees.
Wauw, dit zijn de leukste adviesvragen die er gesteld kunnen worden. Wel zou het een beetje makkelijk kiezen kunnen zijn voor Cas, maar het geeft ons de kans om even weg te dromen bij al dat moois.

Er is zeker niets mis met het advies van Willem. Stuk voor stuk zijn het allemaal bommen op wielen die elk wat wilds bieden voor een ieder. Het is maar net afhankelijk wat je nou precies zoekt in dit soort type auto’s. De M3 is ontzettend goed in hetgeen wat hij moet doen. Mijnbeste @gregorius vertelt je precies wat en waarom. Is misschien wel de beste auto die je kan vinden voor jouw gestelde eisen.

De TT-RS is wat meer hardcore en biedt je minder ruimte maar is echt een kanon op wielen. Één van de weinige Audi’s die ik echt te gek vind! Zo is het ook met de Cayman. Veel beter dan een 911 en ik vind het ook leuker. In mijn ogen is Porsche een geweldig merk, als het maar geen 911 is. @rob weet wel wat ik bedoel..

Maar het allervetst is nog de Focus RS. Dat is geen bom of kanon op wielen maar pure oorlog. Want welke idioot verzint het om zoveel PK in een hatchback los te laten barsten op de voorwielen.. Het eigenlijk bijna altijd brave Ford. Geweldig ding! Zou misschien wel mijn keuze zijn..

Maar goed. Je bent op zoek naar een opvallende en sportieve auto en je hebt ruim 40K te besteden. Sportief rijden kan hij als de beste en opvallen moet ook aardig lukken met deze Maserati GranSport. Dat zo’n ding sportief rijdt hoef ik je niet uit te leggen, het is tenslotte een Maserati. Maar hé, dit ding valt op he!? De maagdelijk witte kleur in combinatie met de donkere, grote velgen. Ik vind het fantastisch staan. Het enige nadeel vind ik het interieur, dat is mij iets té. Maar goed, het valt op en dat is waar je naar op zoek bent. En mocht het uiterlijk niet opvallen, dan doet het motorgeluid dat wel. Dit produceert namelijk een geweldig geluid.

Een RS5 spreekt je al meer aan maar je zegt dat ze niet binnen het budget vallen. Nou, zoals je HIERRR kan zien blijkt dat reuze mee te vallen. Je houdt zelfs een paar rondjes in de kroeg over ;-).
Ik moet zeggen, een geweldig ding is zo. Maar ikzelf ben er nooit zo kapot van geweest. Voor hetgeen wat hij moet doen is ‘ie mij altijd wat te ingetogen geweest. Wat te braaf, ook in het geluid..

Zoek je iets dat waardevast is en tijdloze schoonheid met zich meedraagt? Een V12 heeft en gekoppeld is aan een handbak? Dat door zijn schoonheid ook nog eens opvalt? Hier heb je ‘m dan, een Aston Martin DB7. Absolute schoonheid, ik kan er niks anders van zeggen. Het is echt iets exclusiefs wat je onder je kont hebt. Het zal duur zijn in het onderhoud en in brandstofverbruik al zal dat je niet zo veel uit moeten maken als je een auto als dit zoekt. Het feit dat je 10.000 kilometer per jaar er mee zal maken is dit een erg geschikte auto. Al zal het mij niets verbazen als je minstens het dubbele er mee gaat rijden. Hij zal je namelijk plezieren..

Misschien zoek je een auto die qua uiterlijk niet helemaal opvalt maar qua rijeigenschappen en geluid juist wél. Dan heb je met een Mercedes C63 AMG alles in huis wat je zoekt. De leek ziet dat je een fraaie Mercedes rijdt, de kenner ziet dat je in een AMG aan het gummen bent. Dat vind ik de charme van auto’s als deze. En als je aan het gummen bent begin je flink op te vallen door het dikke gebulder dat uit de vier uitlaten komt en de rook die van je achterbanden afkomt. Maar een comfortabele reis met vier personen naar Zuid-Frankrijk doet hij evengoed. Maar ben je op zoek naar meer stijl dan deze C-Klasse maar wil je wel het AMG-geweld? Dan heb je met deze Mercedes CLS63 AMG de perfecte oplossing gevonden. In stijl achterbanden oproken, het lukt met een auto als deze.

Maar misschien wil je opvallen omdat je onderscheidend bent van de rest? Moet wel lukken met deze E60 Alpina B5. En kolere zeg, 500PK!! Over strepen trekken gesproken… Dit is echt iets anders dan alle anderen. Een E60 Alpina zie je namelijk alles behalve vaak. De kleur staat hem fantastisch en in combinatie met de beige lederen bekleding is het een fraai beestje te noemen. Deze dingen zijn snel, serieus écht snel! Maar wel gewikkeld in luxe en comfort. Mooie combinatie als je het mij vraagt, zeker in een Alpina-jasje.

Maar misschien wil je iets totaal anders dan alles hierboven en ben je op zoek naar pure American muscle. Snap ik best, want zo’n Ford Mustang uit 1970 is geweldig. Een pareltje dit hoor, met zijn blauwe lak en zwarte accenten, potverdikke! Je gaat weinig kilometers per jaar maken, dus de keren dat je gaat rijden wil je er ook goed van kunnen genieten. Wat maakt het dan uit dat je 1 op 4 rijdt!? Niks. De grootste smile krijg je namelijk van een geluid van een American V8. Mooier bestaat namelijk niet. Dit is iets speciaals, en iets speciaals moet je willen kopen als je zo veel geld uit geeft en er weinig mee gaat rijden per jaar.

Misschien ben je op zoek naar een Porsche killer voor op het circuit? Ga op zoek naar een Lotus Exige. Dit is een kart voor op de openbare weg, echt bizar. Iets met een betere wegligging en prestaties ga je niet vinden dan dit. Geweldig ding, maar wel echt een weekendauto. Dit wil je niet meenemen voor een lange trip naar Spanje.. Maar het is een echte sportieve auto die opvalt door zijn prestaties. Toppertjes zijn het.

Succes met de zoektocht, ik ben benieuwd wat je nieuwe speeltje gaat worden.
@viezefreddyw: Om met @MauritsH te spreken: was dat snel of was dat snel?
@willeme: Kolere Willem, dat was echt snel! Thanks!
@viezefreddyw: Hé, die Alpina B5 had ik ook genoemd. Great minds think alike! De Maserati GranSport was ik trouwens helemaal vergeten. Die wat jij doorlinkte is wel een bijzonder fraai exemplaar. Ik ben niet snel fan van blauwe interieurs, maar op deze wagen staat het absurd mooi.
@Edge: @viezefreddyw: Fijn dat jullie die Alpina al genoemd hebben, dan hoef ik het niet meer te doen…

Overigens, fijn lijstje @willeme!

Omdat het op moet vallen valt elke E39 M5 of Alpina B10 (van beide staan er hele frisse exemplaren binnen dit budget, van de B10 zelfs een zeldzame B10 V8S met 375pk) af, aangezien de E39 voor de meeste mensen toch nog “oude BMW” is die niet echt opvallend is.

Een E36 M3 in dakar gelb valt echter natuurlijk wel degelijk op. Houd je nog wat wisselgeld over voor banden en onderhoud…

Niet alledaags qua design (en ook niet op elke straathoek te vinden): de BMW 840Ci. Ja, de 850CSi is handgeschakeld en daarmee wellicht “sportiever” dan deze automaat, maar daar staat weer tegenover dat de V8 wat gretiger aan het gas hangt. En deze colorline staat hem goed. En die 13pk-tjes ga je echt niet missen.

Je had al aangegeven dat je bij een lage afschrijving eventueel je budget kon ophogen. Wat dacht je van helemaal geen afschrijving met deze E24 M635CSi/M6? Me dunkt dat dat rood niet opvalt! En lekker puur(!) genieten van die 286 paarden.

Een laatste BMW-optie komt uit de meer comfortabele hoek (wellicht een beetje Yolo): Alpina B11 3.5. Geef toe, dat valt wel op, zo’n slee. :D En kan nog redelijk sportief uit de hoek komen ook.

Andere optie: een hele jonge Renault Megane RS.
@e1000bmw523i: Jij weet anders ook wel weer fraai spul neer te zetten hoor. De B11 vind ik echt schitterend.
@e1000bmw523i:

Wowowow .. Die E34 !!
Close to perfection ..
@lincoln: Huh? Welke E34? Ik heb de E34 er – net als de E39 – met opzet uit gelaten.
@e1000bmw523i:

E34 – 2 ..
5 serie + 2 ..

Zelf ook een beetje nadenken aub ..
@lincoln: Ah die. Mooi is ie hè! En Toch net wat specialer dan die B5 die al voorbij gekomen is.

Stiekem gun ik ‘m ook eigenlijk alleen mezelf, mja…nog ff door sparen, dus dan maar een andere liefhebber.
@e1000bmw523i:
Potverdikkeme, mooi lijstje BMW’s weer. Zelfs die 8-serie, ben der normaal niet zo’n fan van, maar zo in onberispelijke staat? Cool ding wel…
@Edge: De Alpina is mooi he? Als je echt wilt opvallen en het geld er voor wilt uitgeven had ik het wel geweten.
De Maserati vind ik best fraai maar het interieur is me iets té blauw. Maar ik zou er wel mee kunnen leven natuurlijk..
helaas is de Audi R8 nog buiten bereik.

Mijnkeuze gaat daarom uit naar de Maseratie 3200GT
Lotus Exige
Lotus Evora
TVR (verschillende modellen)
BMW Z3 M
Jaguar XJS V12
Heb al gezien dat ik je geen corvette kan aansmeren ..

TT – RS natuurlijk ..
100X chiquer dan Porsche en BMW bij elkaar ..
En een stuk opvallender ook ..
Zou gaan voor een Maserati Coupé of Gransport. Coupé is ook met handbak gemaakt.
Stijlvol, beschaafd en met Ferrari techniek ook probleemloos. Onderhoud is niet goedkoop maar niet anders dan andere auto’s uit die prijsklasse.
@alfablog: ik heb destijds gewerkt bij een bedrijf dat deze Maserati’s verkocht en en in onderhoud had.

Ze zijn minder erg dan in de jaren ’80 en ’90, maar probleemloos kan je de techniek absoluut niet noemen. Integendeel, in vergelijking met Jaguars uit die periode zijn ze best storingsgevoelig.
Toyota GT86 of Subaru Brz. Snap niet dat deze er niet bij staan. Echte fun bak. Heerlijk de bocht in met piepende bandjes. En je houdt zelfs nog beetje geld over! Rij er mee naar werk
Eitje. De Shelby GT500
Een van de eerste Dodge Vipers?
Kan niet kiezen tussen de RS500 en de 370z
De Porsche, TT of M3.
Geen idee waarom ik hier nog niet op reaguurde, maar komt ie:

Supra
Skyline GTR
Corvette
Plymouth Prowler
Viper

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).