
Praktische hatchback voor naast de EV, voor de lange afstanden en maximaal 14.000 euro. Wat kun je dan krijgen? Team Autoblog zoekt het voor u uit!
Elektrische auto’s zijn geweldig, maar er kunnen ook een paar kanttekeningen bij gemaakt worden. In dit geval ondervond Wilhelm (je verzint het niet!) het. Hij en zijn vrouw rijden op dit moment met heel erg veel plezier in een Audi A4 Avant, maar kunnen binnenkort een Audi e-tron in ontvangst nemen.
De e-tron heeft een groot nadeel en dat is de relatief beperkte actieradius. Nu is het voor Wilhelm in meer dan 90% van de gevallen meer dan adequaat, maar het zou wel handig zijn om een praktische en handige auto voor ernaast te hebben.
Voor de nieuwe auto vroeg Wilhelm zich af: kun je niet beter een diesel nemen? Zeker bij de modaal gemotoriseerde diesels is het verbruik dermate laag, dat je de kosten voor de extra MRB er in no time uit hebt. Eh, ja dat klopt. Kortom, wat is de beste praktische hatchback voor naast een EV?
De eisen en wensen van Wilhelm kun je hieronder lezen:
Huidige /vorige auto's: | Audi e-Tron, Audi A4 Avant |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Voornamelijk prive, |
Budget: | Zo rond de 14.000 euro |
Jaarkilometrage: | Waarschijnlijk zo'n 30.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel lijkt erg interessant |
Reden aanschaf andere auto: | Zoek een goede aanvulling voor de e-Tron. |
Gezinssamenstelling: | 2 Volwassenen, 2 honden |
Voorkeursmerken/modellen: | Skoda, BMW, Mazda: sta voor alles open eigenlijk |
No-go modellen / merken: | Audi A3. te zware auto's.Sowieso geen zware auto's. |
We beginnen met de meest nuchtere keuze, en gaan zo door naar de modellen met iets meer sjeu.
Fiat Tipo 1.6 Business Lusso automaat
€ 12.999
2017
45.000 km

We beginnen helemaal onderaan de ladder. De Fiat Tipo is zo’n fles wijn die niet heel erg duur is, maar wel erg lekker. Nu komt dat door twee dingen: dankzij de lagere prijs stel je onwillekeurig toch je verwachtingen bij. Ten tweede heeft de auto een meer dan uitstekende motor onder de kap. De 1.6 JTDM heeft redelijk wat vermogen (120 pk) en vooral behoorlijk wat koppel. Maar er zijn meer voordelen. De ruimte is prima voor elkaar en voor het geld heb je een hele jonge auto met zeer weinig kilometers. Qua verfijning merk je wel dat de Tipo niet is afgestemd op de dure premium smaak van veel Europeanen. Maar het is zeker geen Dacia-achtige ervaring. Daarbij ziet de Tipo er best goed uit. Qua uitrusting ook alles dik voor elkaar. Een goede aanbieding, maar verwacht geen wonderen.
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline (5E) Elegance
€ 11.850
2015
110.000 km

De meeste auto voor je geld krijg je ook gebruikt bij Skoda. Als je kijkt naar de meters, decimeters en centimeters is de Skoda Octavia bijna onverslaanbaar. De Skoda is niet noemenswaardig breder dan de concurrentie, maar wel veel langer. De Octavia is daardoor bijna een alternatief voor mensen die D-segment ruimte wensen voor C-segment kosten. Tel daarbij op dat de Skoda gebruik maakt van prima VW-techniek en je hebt een winnaar. Het is wel een beetje een lege overwinning, want de Octavia is echt droge kost. De techniek is niet ontwikkeld om je blij te maken. Er zit nul franje aan. Het is strak en kaal. Zelfs in exemplaren die goed zijn uitgerust, bekruipt er een kaal gevoel. Zeer functioneel, past prima in het eisenpakket, maar doet dat zonder charme.
Renault Mégane dCi110 Zen
€ 12.200
2016
105.000 km

De Renault Mégane heeft aanzienlijk meer charme in de aanbieding. In de juiste kleurstelling met goede wielen is het gewoon een fraaie auto. Qua rijeigenschappen is de Mégane heerlijk Frans: veel comfort, zonder week te zijn. Het is meer een auto voor de bon vivant die zich graag hier aan laaft. De motor is lekker soepel, maar voelt niet heel erg krachtig aan. Als je veel haast hebt, kan dat leiden tot frustratie. Qua interieur moet het je ding zijn. Het heeft meer sjeu dan de Octavia, maar vroeger deden de Fransen dit beter. Met name het infotainment scherm wordt niet mooi oud. Een beetje alsof je 13 jarige neefje een budget Android-tablet van de Kruidvat voor 89 euro in het dashboard heeft geplakt. Het werkt overigens redelijk goed. Gewoon een prima praktische hatchback naast je EV.
Opel Astra 1.6 CDTi Innovation (K)
€ 13.500
2016
70.000 km

Vroeger was de Opel Astra de gouden standaard. Naarmate ze beter werden, ging het achteruit met de verkoopcijfers. Deze generatie Astra is een perfect voorbeeld van een degelijk Duitse auto. Alles voelt goed in elkaar gezet, de afwerking is keurig en de materialen zijn van behoorlijke kwaliteit. Deze generatie Astra is aanzienlijk lichter dan zijn voorganger en dat merk je. De rijeigenschappen zijn meer dan ordentelijk. Het is geen hot hatch qua wegligging, maar dat zwaarlijvige heeft ‘ie niet meer. De motor is een prettige metgezel die prima prestaties levert, zeker gezien het beperkte verbruik. De uitrusting is in de meeste uitvoeringen dik voor elkaar. Eigenlijk zou Opel de Astra een andere naam moeten geven, want de connotatie die men heeft, strookt niet met de auto.
Ford Focus TDCI 1.5 Titanium (DYB)
€ 12.795
2017
80.000 km

De Ford Focus is het perfecte voorbeeld dat een verstandige auto geen saaie auto hoeft te zijn. Het is sowieso een praktische hatchback naast de EV, maar ook een leuke. Nu is de Focus per generatie telkens meer een allemansvriend en heeft de concurrentie de achterstand behoorlijk goed gemaakt. Maar het feit blijft dat de Ford Focus een goed compromis is. Je gaat er namelijk graag voor de lol een rondje in rijden. De Focus heeft een fijne stuurinstallatie, prima bak en een onderstel dat niet hard is, maar wel strak als u begrijpt wat ik bedoel. Waar sommige fabrikanten het budget steken in goede infotainment, aaibare dashboards of achterwielaandrijving, heeft Ford wat extra geld gestopt in het onderstel en dat merk je. De Titanium uitvoering is meer dan compleet. De 1.5 TDCI is niet bijzonder spannend, maar maakt het wel mogelijk om erg zuinig te rijden. Binnen het vandaag gestelde budget is hij ook goed te vinden. Ook lekker: het is de laatste uit de serie, dus de meeste kinderziekten zullen er wel uit zijn.
Volvo V40 D2 Inscription (Y555)
€ 12.950
2016
60.000 km

De Volvo V40 staat gedeeltelijk op hetzelfde platform als de Focus. Het is een variatie waar Volvo zijn eigen draai aan gegeven heeft. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want de V40 rijdt niet beter dan de Focus. Ja, de V40 is iets comfortabeler en verfijnder, maar mist scherpte. Daar staat tegenover dat je een veel betere badge hebt. De Volvo V40 ziet er fraai uit en het interieur staat op een hoger niveau. Laten we eerlijk zijn: daar heb je altijd lol van. Wel is de V40 verrassend krap, zeker als je wat groter bent. Het grote voordeel is dat we in Nederland gek zijn op de auto. Bij de Blokker kun je de onderdelen kopen en de timmerman op de hoek kan het onderhoud doen. Ook zijn occasions werkelijk overal te vinden, tegen heel aantrekkelijke prijzen. Ook leuk: er zijn veel luxe uitvoeringen van geweest. Ga voor de Inscription, de meest luxe variant. Past uitstekend bij de auto.
BMW 118d High Executive (F20)
€ 13.950
120.00 km
2014

Als je premium wil, is er eigenlijk maar een keuze: de BMW 118d. Het is de enige auto met achterwielaandrijving. Daardoor is het zeker geen betere C-segment hatchback. Wel geeft het de auto een eigen cachet. Qua ruimte valt de 1 Serie behoorlijk tegen, zeker de kofferbak en ruimte op de achterbank zijn niet al te best. Als je per ongeluk een driedeurs hebt, is het eigenlijk meer een coupé qua ruimte, dan een hatchback. Voorin zit je trouwens uitstekend. Het is echt zo’n favoriete jas die je graag aantrekt. Qua motor kun je voor een 116d of 118d gaan, het zijn dezelfde motoren, zij het met andere software. Althans, voor de facelift. Daarna werd de 116d een driepitter. Qua onderstel is het geen Focus, maar voor de dempers zijn er voldoende oplossingen. Let ook even op de opties: 1 Series kunnen bijzonder karig uitgerust zijn.
Yolo: Mercedes-Benz E250 CDI Coupé Elegance (C207)
€ 13.950
100.000 km
2009

Het is een beetje afhankelijk van hoe praktisch de hatchback moet zijn. Maar stel dat het gewoon een handige tweede auto moet zijn, waarom niet deze Mercedes? We beginnen even met de Yolo-kenmerken. Het is namelijk geen praktische hatchback voor naast een EV. Het is een grotere auto, dus zwaarder. Duurder in onderhoud. Dat laatste is ook het geval omdat de auto een paar jaartjes ouder is. Maar is het verder écht zo’n gekke auto? De ‘250’ CDI is een relatief zuinige viercilinder. De E-Klasse Coupé is stiekem een C-klasse, dus zo zwaarlijvig is ‘ie ook weer niet. Het mooie van de Elegance is dat het geen semi-sportieve uitvoering is, maar juist een heel luxueuze. Ze zijn te vinden in het budget, ook met normale kilometerstanden, maar het is bijna allemaal import. Dus wel even checken dat de auto niet met 0 euro aan BPM is ingevoerd en dat alle boekjes, facturen en dergelijke aanwezig zijn.
Totaal off topic, maar toen ik in de zelfde situatie zat heb ik een 5-serie touring als YOLO aangeschaft, afgezien van de wegenbelasting zijn er genoeg mogelijkheden redelijk goedkoop te rijden.
Volgens mij zou Wilhelm goedkoper uit zijn met een benziner.
@jaapiyo: Grofweg 180 euro(diesel) vs 280 euro(benzine) aan brandstof in de maand. Heb je nog 100 euro aan MRB verschil over… Wilhelm kan beter benzineren.
Eigenlijk is het best bijzonder, een dure EV kopen met amper actieradius en daarnaast een andere auto moeten kopen.
Mijn mening is dat je dan beter gelijk een dikke 6 cilinder diesel had kunnen kopen, had je aan één auto genoeg gehad.
Het huren van een auto voor de langere ritten lijkt mij goedkoper.
@banderas: Kun je nagaan hoe brak men Tesla’s vindt. De aanvrager heeft wel degelijk een Tesla overwogen, maar wilde geen ‘speelgoedauto met een plastic-fantastic budget interieur’. Het moest een auto worden, geen gameconsole. Sowieso was een tweede auto nodig, dus met 1 Tesla is het probleem nog niet opgelost.
@willeme: Staat deze persoon synoniem voor “men”? Volgens mij zijn er de afgelopen 2 jaar meer S en X verkocht dan de Etron hoor.
Nu is de Etron zeker geen slechte auto, maar wel aan de andere kant van het spectrum van Tesla. Gelukkig is er tegenwoordig ook elektrisch voor iedereen wat.
@flutterby: heeft ook iets met beschikbaarheid te maken.
Qua aandrijflijn heeft Tesla zijn zaakjes voor elkaar. De Audi is meer een elektrische auto voor mensen die een echte auto wensen. De overgang is wat minder groot.
Ik zou zelf niet zo snel een Prius kopen, wel een Auris Hybrid. Het ligt er minder bovenop. Zelfde als met een Tesla. Prestaties zijn bizar, ev-aandrijflijn is briljant. Maar de auto’s vind ik matig en de hele sfeer eromheen vind ik eng.
@willeme: aantal Etrons op Marktplaats: 101
Aantal Tesla S/X van na 2018 op Marktplaats: 85
Wat nou beschikbaarheid? 2018 was het laatste jaar met 4% bijtelling en dus het beste ijkpunt als concurrentie met de Etron die pas december 2018 op de markt kwam.
Jij kan een Tesla wel geen echte auto vinden, maar de cijfers liegen niet. Veel meer op de weg en minder gebruikt aanbod klinkt mij als een succes.
@monsieurleloure: een Q8 aangezien hij Audi mannetje is.
@mercedesbenze350cdi: en staat er dan in het hele lijstje geen enkele Audi bij.
@mercedesbenze350cdi: de audi was no go, die etron zal dus wel bevallen..
@thijsj: Misschien wil hij gewoon wat anders? Eng concept hè?
@banderas: een goede Tesla.. daar gaat het al mis
@monsieurleloure: met dat idee liep ik dus vorig jaar ook rond. Toen toch maar dat E-tron idee gauw vergeten.
De keuze om niet bij te tellen bestaat ook nog steeds. Lijkt me in dit verhaal misschien nog wel logischer? Maar ja, de e-tron is er intussen…
101% BMW 1 Serie
Een Prius.
Veel praktischer gaat het niet worden op hatchback-gebied …..
Mazda 3. Die maakt het hele lijstje verder onnodig. Zoiets:
Mazda 3 2.0 Skylease (bj 2015)
€ 14.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1539422080?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Hoe ga je trouwens en 30k met deze hatchback en nog meer met een e tron rijden?? Of is 30k het totaal, dus 90% e-tron, 3k per jaar met de hatchback.
@grasvreter: Helemaal mee eens, ook nog mogelijk voor wanneer er perse een diesel moet komen.
Vergeet bij de diesel niet dat ze keihard afschrijven, mede doordat de toekomst erg onzeker is voor diesels.
@sleepyj: Dat zie je nu ook in de prijzen. Je hebt enorm veel auto ten opzichte van een benzine. Wil je een jaartje rijden, dan zou ik het niet doen. Maar voor 3-4 jaar moet het niet zo’n probleem zijn. Er is gelukkig altijd nog zoiets als een export markt ;-)
Heb net vorige week mijn lease V40 diesel overgenomen. Vergelijkbare benzine modellen zijn 5k duurder in de aanschaf. Die afschrijving zie je nu al. (deels, er zijn er ook gewoon heul veel) En met een euro6 versie moet je nog best wat jaartjes toekunnen!
Mazda 3, einde zoektocht
Als een A3 zwaar is, wat is de etron dan..?
@flutterby: lease? Dan boeit de houderschapsbelasting niet.
@bernoulli: koopt een auto van 80-90k en dan zeuren over een tientje MRB..?
@flutterby: Ik denk niet dat Wilhelm de E-tron zelf koopt.
@florisje: koopt, least, wat dan ook.. je betaalt flink voor z’n auto. Zelf al betaald de baas dan alsnog is dat waarschijnlijk geen liefdadigheid en moet hij er gewoon voor werken.
@flutterby: de no go’s zijn de A3 en te zware auto’s. Er staat niet dat de A3 een te zware auto is.
@bernoulli: “Audi A3. te zware auto’s.Sowieso geen zware auto’s.”
@flutterby: precies.
Een praktische hatchback en dan met een 1 serie aan komen zetten. Gezien er ook niet specifiek om sportiviteit gevraagd wordt lijkt me dat toch geen hele logische keuze.
@r525: inderdaad. Achterin minder ruim dan een opel corsa. En oppassen met je benen als je de deur dichtgooit als je achterin zit. Door tekort aan ruimte ben je geneigd je been naast de voorstoel te zetten maar dan knal je de deur ertegen. Vind 1 series erg leuke auto’s (nieuwe model laat ik nog even open) maar praktisch zijn ze niet.
Geen idee wat voor honden het zijn, maar volwassenen zitten voorin als in een klasse groter. Ik zou juist een driedeurs nemen en de banken eventueel permanent plat gooien voor bagage en de viervoeters. Dan zit je voorin vorstelijk en de auto kan in tegenstelling tot wat Mercedes in het segment aanbiedt daadwerkelijk door voor een shooting break. Daarnaast is de 1-Serie, als je niet verder gaat dan 17″ wielen, gewoon een heerlijk comfortabele reiswagen te noemen. Mijn C-klasse (W205, AMG-line) vond ik straffer dan de 1-Serie met sport-onderstel.
Renault Mégane, is gewoon een fantastische wagen. Neem er eventueel één met een wat sterkere motor.
Waarom niet een Lexus CT200h? Hybride benzine, verbruik 1 op 20+, betere restwaarde tov diesels (vermoedelijk helemaal in de toekomst), lagere wegenbelasting en betrouwbaarheid top..
@mahansz: hebben er 2 op het werk gehad, buiten dat ze behoorlijk traag zijn (of ik misschien verwend met rappere auto’s?) vind ik ze erg klein van binnen. Kreeg er telkens een benauwd gevoel van als ik er in reed. Plus dat geluid van die motor met de CVT bak ook geen win. Vergelijkbaar als een Henry stofzuiger.
@kennone: hé hé, wat is er mis met een Henry!?
@davelepeef: opzich prima maar ik ben dan altijd bang dat mijn vriendin met dat ding voor me beeld gaat staan
@mahansz: helemaal eens.. En geen onderhoud naast de beurten.. Gewoon top kwaliteit..
In de CT200h zit gewoon een Prius motorblok. Exact dezelfde. Daarnaast heeft deze motor geen transmissie, geen koppeling etc. Dan weet je dat even.
@nissanfairladyz: cvt is ook een transmissie
@kennone: maar er zit geen CVT in een Prius..
Wat houd een goede aanvulling op de Etron precies in dat je er 30.000 km mee gaat rijden? Wat ben je van plan waar de Etron niet in voorziet?
Is dit een tweede auto voor woon-werkverkeer of ga je door Europa heen? Gezien de gezinssamenstelling zou ik zeggen een CT200h, al zit een IS300h net iets boven budget. De honden kunnen prima op de achterbank.
De Octavia. Als je de juiste uitvoering pakt heb je écht veel waar voor je geld.
Bijzondere keuze. Minimaal ‘besparen’ op je bijtelling (want >€45k 22%) en dan juist het geld wat je bespaart investeren in een oude gebakje. Het argument milieu kan je ook doorstrepen. Twee auto’s op de oprit is meer vervuilend dan eentje.
@detroitv8: nog vervuilender is om met twee auto’s tegelijk te rijden, maar ja.. als dat nodig is.. Die 30.000 km/j zal vast niet voor boodschappen zijn.
@flutterby: die 30.000km kan je prima met een E-tron maken. En als je dat niet lukt, heb je een verkeerde instelling of een verkeerde auto gekocht.
@detroitv8: ik neem als je een auto zoekt met een budget voor een bepaalde hoeveelheid kilometers per jaar dat het over die auto gaat die je zoekt en niet wat je al hebt.
@detroitv8: Ooit weleens bedacht dat sommige bedrijven ook een leaseregelement hebben?
Bijvoorbeeld:
Je mag in functie X alleen een EV leasen. (Moet 4 deuren hebben, van merk X, kleur X/Y/Z)
Of je mag een nieuwe auto kiezen, tenzij er een auto in de pool zit?
(En ja, er zijn mensen die een auto in bestelling hebben en het bedrijf verlaten waardoor je ook een nieuwe auto uit de pool kan krijgen)
Of de ‘baas’ kiest de auto.
(Zo kocht/kreeg mijn werkgever ooit 10x een V60 PHEV, medewerkers die toe waren aan een auto hadden weinig te kiezen).
@b088y: daar heb ik zeker wel eens aan gedacht. Ben zelf fleetmanager, ik ontwerp die regelingen voor de baas. Dan nog zet dit mijn opmerking niet in een ander licht. De etron kan overal perfect aan voldoen, mits je je eigen instelling maar aanpast.
Ik begrijp de keuze voor een diesel als tweede auto niet. De e-tron wordt ingezet als 1e auto en de hatchback alleen als tweede auto en als er een keer een lange rit moet worden gemaakt. Met een Diesel heb je dubbele wegenbelasting en iets hogere verzekering. Ik zou voor een 118i (F20 LCI) gaan of een A3.
Praktische hatchback. En dan met een V40 aankomen. ?
Een keer met dat ding bij de IKEA gestaan. Ging nog geen plank in.
Ik zou gaan voor een Seat Leon fr tdi of Focus 2.0 tdci met een st-line pakket
Geen Audi A3 omdat tie zwaar is? Alle auto’s in dit lijstje wegen ongeveer evenveel en op de bmw na zijn het allemaal kleinere motoren. Een A3 2.0 TDI weegt niet meer dan 30-50kg meer dan de genoemde suggesties.
@choecoe: Er staat niet dat de A3 te zwaar is. Hij wil gewoon geen A3.
De E-tron is goed voor 90 % van de ritten volgens het verhaal. En dan nog een diesel nodig hebben voor 30000 km per jaar . hoe veel rijd hij dan vredesnaam wel niet.
@jarnobakker: ik vermoed dat de partner er woon werk mee gaat rijden
Ik zou voor een Ford Fiesta 1.6 tdci gaan vanaf bj 2013, betrouwbaar, mooi(zeker met een st pakket), zuinig en onder de 1050kg waardoor belasting voordelig is. Aanrader.
Als je de Focus pakt zorg dan wel dat je er één pakt waarbij de bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar is. Een langer persoon komt met z’n knieën klem te zitten tegen het dashboard als achterin ook personen zitten. Helaas heb ik bij de aankoop daar niet op gelet
Seat Leon ST 1.0 tsi FR
Voor de lange ritten (vakantie) lijkt me de Benz heel plezant. Mooie auto ook. Maar kunnen daar twee honden in? Dan misschien toch maar de Tipo, met een bench achterin. Bagage kan dan op de achterbank.
Tip: lijk ook eens naar een Peugeot 308 SW diesel. Was destijds een 14% auto, dus veel verkocht. Kosten haast niets meer. Heel ruim, fijne diesel (voelt rap) en met leer is de afwerking ook heel fraai. Alleen het infotainment is echt ruk. Maar misschien zijn daar oplossingen voor?
Wat een tristesse. Heb je een dure, luxe, elektrische yuppentractor die van alle gemakken is voorzien, durf je er niet mee op vakantie en is uitwijken naar een armzalige C-segmenter blijkbaar een alternatief. Zie het aan, kom er proefondervindelijk achter hoe het is op de langere afstand. Het aanbod aan snelladers en ultra-snelladers is behoorlijk ruim, in West-Europa valt om de 100 kilometer wel wat te vinden. Nadelig is wel dat de Audi e-tron zo nu en dan in storing schiet bij het snelladen, waardoor opladen ineens onmogelijk blijkt.
90% met de e-tron. Dus 10% met wat anders. 10% = 30.000 km.
Dus je rijdt 270.000 km met de e-tron. Netjes..
@aikon1694: wellicht wil mevrouw Wilhelm ook nog naar haar werk?
De Tipo! Leuk dat die genoemd wordt. Dat ding ooit eens als leenauto meegekeken bij een schadeherstel. Wat verraste dat ding me zeg! Rijdt veel lekkerder dan ik dacht, en zit stiekem best volwassen in elkaar. Ik had de 120 pk diesel, en het koppel was idd erg prettig.
Over dit lijstje; ik kan het ook moeilijk volgen, 30K km met je tweede auto. Rij gewoon lekker benzine man. Ga voor een leuke Golf, 1-serie, Qashqai (ruimer voor je honden en makkelijker inladen), of: de tipo! ;-)
Ik zou ook zeggen koop een A3 8p met een 1.8T of 2.0T en gebruik de 5.000 euro voor het prijsverschil. Een benzinemodel doet minder pijn ala de auto een maandje stilstaat. 30.000 km voor een tweede auto lijkt mij nogal veel als je daarnaast een e tron rijdt. Dan vind je vanzelf wel oplossingen voor het laden.
Ik heb een f30 zitten zoeken, je moet goed je best doen wil je een mooie met een beetje opties tegen komen. Ik wilde perse een volautomatische dualzone airco, xenon en cruise control. En
een mooi sportstuurtje is ook niet weg. Voor die prijs een iets oudere 3 serie met meer ruimte (want dat is niet best bij een f30) kunnen bemachtigen. Voor de kleine koeckenbacker ook praktischer
De octavia voldoet het meeste aan zijn wensen, en is echt zijn geld waard. Mocht je de Octavia iets te saai vinden kan je eventueel een leuke Golf zoeken. GTE’s beginnen ook bij 15k, wel met iets hogere km standen. Wil je ook nog wat plezier tijdens het rijden? ga dan voor een 1 of 3 serie vanaf 2012 (al zijn deze wel wat zwaar). Als Yolo zou ik dan een 3 serie E90 335D opteren, dan ben je echt het mannetje.
Wat een sneu klein grilletje op die 1-serie. Zo snel gaat wennen dus….
De Octavi wordt omschreven als saai en kaal, maar dat is zeker niet het geval. Het is zakelijk, maar zeker niet kaal. En het rijdt gewoon erg goed.
Alleen maar die Europese meuk. Mazda of Lexus/Toyota bieden mooie, zuinige auto’s aan.