• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies: ruime reis sedan voor AutoBlog user (€10k)

Auteur: willeme, gepost 17 september 2016 om 14:00 – 146 Reacties

BMW


Een aanvraag van een prominente AB-reageerder!

Vaak krijgen we aanvragen van mensen die AutoBlog graag en veel lezen (waarvoor dank!) maar niet altijd even actief zijn. Hoe het AB advies werkt mag duidelijk zijn. We krijgen de eisen en wensen om vervolgens te komen met een aantal aanbevelingen.

Ondanks dat we altijd met zorg een zo gevarieerd en compleet advies willen geven, zijn er altijd vaste users die nog even verder kijken. Eén van deze users is Emile, beter bekend als @e1000bmw523i. Zoals je kunt afleiden uit zijn naam rijdt hij een BMW 523i en heeft hij een grote voorliefde voor dat merk. Dat laat hij ook zeker doorschemeren bij de andere adviezen, want het maakt niet uit wat het budget is en wat de eisen of wensen zijn, Emile weet altijd een passende BMW te vinden.

Zijn huidige 523i (E39) begint nogal ‘op’ te geraken dus is Emile aan het zoeken naar iets nieuws. Hij kan via zijn werkgever een leaseauto krijgen, maar Emile heeft gekozen voor een uitstekende kilometerkosten vergoeding. Een gebruikte auto it is, en het liefst een wat ouder exemplaar. Een youngtimer zo u wilt. Daar worden we altijd blij van hier op de redactie.

BMW

Er zitten wel een paar haken en ogen aan. Het moet een comfortabele auto zijn met automaat. Ondanks het hoge jaarkilometrage moet de auto op benzine lopen. Met een diesel komt Emile zijn stad niet in en gas is om op te koken (zijn woorden, ook de mijne). Cruise control is uiteraard ook een must, evenals velours of lederen bekleding. Moet lukken toch? Oh ja: geen auto’s uit de Volkswagen Groep, daar heeft Emile niet zo veel mee. Dus een A6 of Phaeton is een no-go, evenals alle Aziaten. Daar wordt Emile niet koud of warm van.

Zoals u gewend bent van ons, een tabel met daarin alle eisen en wensen:

Huidige /vorige auto's:BMW 523i (E39)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé en zakelijk
Budget:€10.000
Jaarkilometrage:42.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto is bijna op
Gezinssamenstelling:Niet van belang
Voorkeursmerken /modellen:BMW
No-go modellen / merken:Handbak, VAG, Aziaten en de dikke Bertha W140

Maar onze topreageerder voorzien van BMW advies is een beetje vreemd. Dat besefte Emile ook dus begon hij zichzelf al te adviseren (het zit in zijn bloed!). De meest realistische optie is een 525iA Touring (E39, LCI). De meest voor de hand liggende keuze voor hem is om een schitterend mooie 528i sedan  (E39, pre-LCI) te scoren bij een Youngtimer boer. Goede keuze, dan heb je de mooie koplampen in plaats van de kermisringen.

Ook een klassieke keuze als een 730i (E32) kan Emile wel bekoren. Als hij zijn budget iets ophoogt is een 740i of zelfs 750i (beide E38) een optie. De laatste is wel een optie van het Yolo kaliber. Qua Mercedessen weet Emile ook precies van de hoed en de rand. De W140 is een no go, en de rest roest nog al veel of zijn toch wat geplaagd door kleine gebreken. De late jaren ’90 waren niet de beste periode als het aankomt op Benzen (alhoewel nog altijd beter dan sommige aanbevelingen die wij in enkele momenten gaan geven).

Kortom, de vraag van Emile was of er iets is wat hij wellicht over het hoofd ziet. Dit zijn onze aanbevelingen:

Zweedse underdog: Saab 9-5 Griffin 3.0t Automaat
Lange afstanden en comfort. Een Saab 9-5 (aankoopadvies) is een uitstekende optie. Ditmaal niet een 9-5 Aero met driespaaks velgen, bumperkit en kilometers onderstuur. Ondanks de populariteit van de Aero was het niet eens het topmodel, dat was namelijk deze Griffin. De motor is een bijzonder pareltje. Ja, het is een GM V6, maar Saab zou Saab niet zijn als ze de boel naar hun zin hadden gezet. Dus heeft de V6 een  asymmetrische turbo. Dus slechts drie cilinders werden bediend door een turbo, de andere potten waren atmosferisch. De Griffin is uiterst compleet uitgedost en heeft de mooiste bekerhouders ooit. De Saab 9-5 is een soort Rivella op wielen. Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Saab

Stijlvol: Jaguar S-Type 3.0 V6
Vraag iedere 40 plusser naar de mooiste sportsedan en de kans is groot dat ze zeggen: Jaguar MkII. En terecht, want het is een icoon op wielen. De S-Type is daar een schaamteloze herinterpretatie van. Bij introductie was de S-Type (aankoopadvies) best populair ondanks wat kinderziekten en een paar ergonomische missers in het interieur. Daarom loont het om een exemplaar te zoeken van ná de facelift. Laat je overigens niet misleiden door het klassieke uiterlijk, de S-Type is een uitstekend rijdende auto. De J-gate automaat is minder ouderwets dan bijvoorbeeld de transmissie van de Saab en de aandrijving geschied op de juiste wielen: die aan de achterkant. Hoe goed de S-Type wel niet was bleek uit het feit dat de vorige generatie XF gewoon hetzelfde onderstel heeft. Voor 10k kun je helemaal los gaan. Er zijn ook achtcilinders te vinden in het budget, maar de V6 is niet veel langzamer maar stuurt aanmerkelijk fijner.

Jaguar

Géén BMW: Alpina B10 3.2 (E39)
Op het kentekenbewijs staat geen BMW dus kunnen we deze E39 (aankoopadvies) van harte aan bevelen. De B10 3.2 was destijds de entry-level Alpina 5 serie en heeft geen V8 maar een goddelijke zes-in-lijn. Het is eigenlijk een doorontwikkeling van de 523i (eigenlijk 528i) waarin je nu rijdt. Maar dan alles net een tandje fijner, sneller en comfortabeler. Het hoeft geen betoog dat deze B10 uiterst zeldzaam is, in Nederland stond er welgeteld één. Maar zoveel auto’s heb je op dit moment ook nodig, dus dat komt goed uit.

Alpina

Excentriek: Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale
Als je dan toch van de gebaande paden af wilt gaan… De Vel Satis is weliswaar geen sedan, maar je kunt er met 4 personen uitstekend in zitten. En hoe, de Vel Satis heeft echt fauteuils in plaats van stoelen. Comfort is uiteraard het toverwoord, werkelijk alles is afgestemd om zo geriefelijk mogelijk voort te bewegen. Behalve de motor, de VQ35 is van Nissan origine en drijft onder andere ook de 350Z aan. Met deze motor is de Vel Satis echt snel (en een beetje onbehouwen). Op hoge snelheid (200 plus) merk je dat de Fransen dit niet voor ogen hadden. Het is daarbij ook een geplaagde auto. Dankzij vele innovatieve ideeën waren er nogal wat kinderziekten. De meeste zijn echter wel verholpen. Frans en groot is altijd lastige handel dus je kan op zoek naar een zeer verzorgd exemplaar met weinig kilometers.

Renault

Ultiem comfort: Citroen XM 3.0 V6 24v Exclusive 
Je kan ook elke ambitie om sportief te rijden op zij zetten en voor ultiem comfort gaan. Voor 10k kun je kiezen uit de mooiste XM’s van het land. Allemaal late Exclusive’s met dikke zescilinder en automaat onder de kap. Nadeeltje is wel dat de XM een jaren ’80 ontwerp is. Dus je gaat er qua interieur een hele stap op achteruit. De XM is snel zat, maar lust een behoorlijk slokje. Onderhoud is minder riskant dan je zou denken. De laatste series waren behoorlijk uitontwikkeld en er zijn diverse specialisten die deze moderne snoeken rijdend houden. Een succesvollere interpretatie kwam in 2005. Misschien te jong, en lastig om een benzine variant te vinden, maar de C6 is een topper.

Citroen

Temperamentvol: Alfa Romeo 3.0 V6 24v (936)
Een van de mooiste sedans ooit gebouwd, volgens ondergetekende. De 166 is een van de weinige auto’s die met de jaren fraaier en mooier wordt. Die kleine koplampen, die vloeiende lijnen op de flanken en die hoge kont geven de 166 onnoemelijk veel karakter. Dat kan ook gezegd worden van de motor. De Busso V6 is de reden dat je verdacht weinig de radio aanzet. Het interieur is wat krapper dan dat van de concurrentie, maar voorin heb je niets te klagen. In tegenstelling tot de XM kijk je naar een geslaagd dashboard. De 166 is zeker niet oncomfortabel, maar in dit gezelschap duidelijk meer op sportiviteit afgestemd. Ook hier kun je met het beschikbare budget de mooiste exemplaren uitzoeken.

Alfa Romeo

Zwaar ondergewaardeerd: Cadillac CTS 3.2 V6 Sport Luxury
Amerikanen. Aanvankelijk wilden wij de meest (letterlijk) misselijkmakende zwalkbak opzoeken. Gewoon omdat het kan. Maar die zijn bijna altijd uitgerust met een dorstige V8. Daarnaast doen we de CTS (rijtest) schromelijk te kort. Dit is gewoon een Amerikaanse 5-serie. Het interieur is niet zo perfect als dat van een E39, maar dynamisch gezien staat deze CTS op een (iets) hoger plan. Ook hier een prima automaat met een lekkere V6 waardoor de CTS meer dan vlot genoeg is. Nog een voordeel: aangezien niemand dit doorheeft kun je ze echt voor een prikkie ophalen. Wel oprijden, want doorverkopen wordt een hele kluif.

Cadillac

Tussenacceleratiekampioen: Volvo S80 T6
Toen de S80 T6 (aankoopadvies) net op de markt was, werd deze niet echt begrepen. De motor was veel te veel voor de voortrein en dynamisch waren de rijeigenschappen niet. De automaat is slechts een viertraps Geartronic. Dat zijn de nadelen. Dit zijn namelijk perfecte lange afstands auto’s. Uitmuntende stoelen, waanzinnige audio en een tafelberg aan koppel om moeiteloos alle lease 520d’s achter je te houden. Mocht de hitsige 2.8 T6 te veel zijn, de 2.9 zónder turbo’s loopt net zo mooi en past wat beter bij de auto.

Volvo

No-go: Lexus GS300 (S160)
Je hebt duidelijk aangegeven geen Aziatische auto’s te overwegen. Sterker nog, het is een absolute no-go. Echter willen wij je misschien wel de beste keuze niet onthouden. Dat is namelijk de Lexus GS300. Bij het ontwikkelen van de S160 had Toyota een duidelijk doel: combineer het comfort van een E-klasse met de dynamiek van een 5-serie. En dat lukte heel erg goed. De motor is een zijdezachte zes-in-lijn met 220pk. Dat vermogen en de verfijnde automaat staan garant voor uitstekende prestaties. Het interieur is on-japans origineel. Standaard waren ze zeer compleet, een kale GS bestaat gewoon niet. Tel daarbij op dat de GS300 zéér betrouwbaar is en je hebt gewoon een winnaar. Dat vond de Sultan van Brunei ook, gezien het feit dat hij hem in zijn collectie heeft opgenomen.

Lexus

Yolo: Land Rover Range Rover 4.4 Vogue (LR322)
Een stijlvolle Brit kon je waarderen, evenals een BMW. Deze Range Rover combineert het beste van twee werelden. Onder de kap vind je de bekende 4.4 V8 met 286 pk en 440 Nm. Echt snel daarmee is de Range Rover niet, maar je kunt er prima mee uit de voeten. Het verbruik kan wel een dingetje zijn, maar hey: dit een Yolo keuze. Mensen begrijpen niet altijd waarom je zo’n grote SUV moet hebben. Die hebben er niet in gezeten. Het interieur is een oase van rust. Je kijkt overal over heen en het comfort is buitengewoon. Elektronica, navigatie en dergelijke is allemaal ‘period’ BMW, dus je zult je er snel thuis voelen.

Land Rover

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • premium benzine stationwagon
    Premium stationwagon op benzine - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

166, 9-5, advies, Alfa Romeo, alpina, autoblog-advies, b10, BMW, Cadillac, Citroen, CTS, e39, gs, Jaguar, Land Rover, Lexus, range-rover, Renault, s-type, s80, Saab, vel-satis, Volvo, xm

Vorig bericht: « Hier, de goedkoopste Audi R8 van Marktplaats
Volgend bericht: Gespot: 8x Tesla Model X op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeps90 zegt

    17 september 2016 om 14:07

    2014 belde net, ze wil haar artikel terug. Is yolo nog steeds een ding?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      17 september 2016 om 14:17

      Beste @jeps90:

      Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Ten tweede gefeliciteerd: je hebt de eerste reactie geplaatst. Een digitale pluim!

      Waarschijnlijk ben je in de war, aangezien jaartallen natuurlijk niet tastbaar zijn, laat staan dat ze kunnen bellen! Ze hebben toch geen duimen om de toetsen in te drukken. Tsss.

      Ondanks dat het al in het artikel staat, een kleine toelichting. Bij het AB advies kunnen lezers hun eisen en wensen geven. Op basis daarvan gaat de redactie op zoek naar de leukste opties. Bij de eerste opties houden we soms redelijk strak aan de wensen en eisen.

      Aangezien je maar één keer leeft en het leven te kort is geven we één optie welke wat uitdagingen biedt op het gebied van brandstofverbruik, betrouwbaarheid, onderhoud of gebruikskosten. Maar over het algemeen word je er wel blij van.

      Deze optie is dus omdat je maar een keer leeft. Vertaal dat in het Engels en pak de eerste letters en je komt op YOLO uit. Het is @MauritsH zijn wekelijkse hoogtepunt om de Yolo keuze aan te dragen. Pak dat niet van hem af.

      Login om te reageren
      • jeps90 zegt

        17 september 2016 om 14:22

        @willeme: Ik gun het @MauritsH. Ik zal geen zure pruim meer zijn en je hebt inderdaad gelijk. 2014 heeft inderdaad niet gebeld, dat was een leugen om digitale bestwil. Verder vind ik jullie adviezen gewoon top en zitten er meestal verfrissende ideeen tussen. En bedankt voor de pluim! Een eerste reactie schrijven doet gewoon ontzettend veel voor mijn tere ego. Je ontleent daar toch een bepaalde status aan.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          17 september 2016 om 17:19

          @jeps90: respect hoe je omgaat met je fout :P (Y)

          Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        17 september 2016 om 14:24

        @willeme: En nu is het jouw beurt:

        “Willem out!!!”

        *Drops mic*

        Login om te reageren
        • jeps90 zegt

          17 september 2016 om 14:28

          @viezefreddyw: Palms are sweaty, knees weak, arms are heavy. Ik weet niet of ik stoer genoeg ben voor een battle met de gehele Autoblogredactie. Redactieleden plagen, kusjes vragen?

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            17 september 2016 om 14:29

            @jeps90: Mom’s spaghetti.

            Login om te reageren
            • jeps90 zegt

              17 september 2016 om 14:30

              @willeme: Daar hoor je mij niet over want die was altijd goed te eten

              Login om te reageren
            • jeps90 zegt

              17 september 2016 om 14:36

              En mijn wel oprechte sorry omdat mijn poging tot grap verkeerd overkomt. Ik had geen kwade bedoelingen want jullie artikelen lees ik altijd graag! Goef d weekend@willeme:

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                17 september 2016 om 14:44

                @jeps90:

                The jerkstore called ..
                They running out of you ..

                (Vermakelijk excuus dude .. Thumbs up) ..

              • jeps90 zegt

                17 september 2016 om 14:52

                @lincoln you win some, you lose soms. En nu ben ik de terechte loser

              • desjonnies zegt

                17 september 2016 om 15:04

                @jeps90:
                Kusje erop?

              • jeps90 zegt

                17 september 2016 om 15:08

                @desjonnies dat is lief. Dan beloof ik dat ik het nooit meer zal doen

              • ukbob zegt

                18 september 2016 om 10:01

                @jeps90: je voelt de liefde hier op autoblog.. :)

            • kobus1967 zegt

              17 september 2016 om 16:07

              @willeme: vommits on his sweater already.

              Login om te reageren
          • geertjan zegt

            18 september 2016 om 23:30

            @jeps90: plusjes vragen.

            Login om te reageren
      • hummer95 zegt

        17 september 2016 om 14:59

        @willeme: Hier kon jeps ook niet veel aan doen. Door het lezen van de afkorting Yolo heeft hij zich waarschijnlijk verslikt in zijn dagelijkse portie azijn. Ik kan me erg goed voorstellen dat dit wat irritaties oplevert.

        Login om te reageren
        • jeps90 zegt

          17 september 2016 om 15:10

          @hummer95: klopt! Ook heb ik een kleine piemel, heb ik thuis niets te vertellen en is mijn baas een eikel. Gelukkig begrijp jij me. Sorry(L)

          Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        17 september 2016 om 16:15

        @willeme: ha errug mooi verwoord +1!

        Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      17 september 2016 om 17:16

      @jeps90: Yolo was en is k.t ja, maar welk leuk onderdeel van de adviezen

      Login om te reageren
  2. autofanaat zegt

    17 september 2016 om 14:09

    Ga niet voor de s80 t6, daar zit een automaat van GM achter en die is niet berekend op het vermogen van de t6. Mijn keuze zou of weer een e39 zijn of een mooie Alfa Romeo 166 met de busso v6.

    Login om te reageren
  3. rw1994 zegt

    17 september 2016 om 14:10

    Ik mag hem niet maken, maar een alfa met een getal dat 7 onder de 166 zit ;)

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      18 september 2016 om 08:56

      @rw1994: Stiekem miste ik hem ook wel eigenlijk. Zeker omdat ik zelf rond dat budget zit te kijken naar een dergelijke Alfa (de 147 is een beetje op aan het raken) was dat mijn eerste gedachte.. Komt ie gewoon NIET in het lijstje voor.

      Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    17 september 2016 om 14:11

    Wilde inderdaad al de E39 noemen, maar de Lexus GS300 is zeker een leuk alternatief. En een Chrysler 300C? Ook voor vergelijkbare prijzen op te halen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 15:27

      @granlusso: is eigenlijk gewoon een E-klasse die oude 300C. En dat uiterlijk, tja, ik zit niet bik de maffia. Hoewel, gezien de branche waarin ik actief ben…

      Login om te reageren
      • nvn1993 zegt

        17 september 2016 om 15:52

        @e1000bmw523i: ik kan je uit de grond van mijn hart een W210 E55 AMG aanraden. Maar als BMW liefhebber zul je wel de taxi bellen als je een Mercedes wilt rijden haha. Veel succes ben benieuwd wat het gaat worden!

        Login om te reageren
      • mopar zegt

        17 september 2016 om 15:54

        @e1000bmw523i: is wel op die lexus na wellicht de enige wagen uit dit rijtje die het nog lang zal doen lang nadat de rest al op de schroothoop ligt. Oude Mercedes of niet, als je dagelijks lange afstanden moet afleggen en zoals ik uit je verhaal kan opmaken ook redelijk afhankelijk bent van je wagen dan moet je iets hebben waar je op kunt vertrouwen. Heb de mijne al 9 jaar en op een set nieuwe fuseekogels na heb ik geen onkosten gehad.

        Login om te reageren
      • ettie zegt

        17 september 2016 om 23:03

        @e1000bmw523i: een e65 7-serie. Rijden als een vorst voor weinig en hij wordt elke dag een stukje mooier!

        Login om te reageren
  5. mobieler zegt

    17 september 2016 om 14:15

    Cadillac. Meteen.

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    17 september 2016 om 14:21

    Leuk lijstje, stiekem vind ik de Lexus het mooist!

    Login om te reageren
  7. cars4all zegt

    17 september 2016 om 14:23

    Ga voor de Volvo! Er is niks comfortabelers op de lange afstand!

    Login om te reageren
  8. bmw507coupe zegt

    17 september 2016 om 14:25

    S80, meteen

    Login om te reageren
  9. Tiemen zegt

    17 september 2016 om 14:27

    Een E klasse vanaf 2002.

    Login om te reageren
  10. danmar zegt

    17 september 2016 om 14:28

    Peugeot 607? Zijn voor dat budget zeker te vinden. Nadeel kan zijn dat de meeste al heel wat kilometers hebben gelopen.

    Login om te reageren
  11. KEV9 zegt

    17 september 2016 om 14:32

    Citroën C6? , maar van dit rijtje absoluut de Vel Satis.. als het gaat om pure rijcomfort is er geen duitser die daar tegen op kan. Heerlijke stoe eeh nee zetels, enorm veel ruimte, heerlijke v6 .. Vel Satis it is.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      17 september 2016 om 16:03

      @Soulmaster: en evenveel storingen… wij hebben thuis eentje, aangeschaft bij een dealert voor 5000€ met een jaar garantie erbij a 750€. In dat jaar is er een kleine 3000€ aan versleutelde bij de dealer…. daarna 1 jaar storingsvrij en nu begint de ellende weer. Bandenspanningsensor, gasklepsensor die gecalibreert moet worden ga zo maar door… het is een superfijne auto om te rijden maar elektronisch een fiasco. En zodra er iets stuk gaat wat verhindert dat de auto rijd of de kachel ophoudt gaat deze in onderdelen weg en komt er een andere.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        17 september 2016 om 16:25

        @peug206: Ik rij al heel lang Audi en ik kan je vertellen dat als de enorme berg storingen die ik al bij mijn a8’s heb gehad niet onder garantie hadden gevallen dan had ik allang en breed iets anders gekocht.

        Kleine opsomming van de problemen bij een auto van boven de 100K in euro’s:

        1. roest, kofferklep/motorklep/deurlinksachter al vervangen of overgespoten
        2. versnellingsbak ellende bij mijn eerste a8, de 2004 versie, vervangen bij 110.000 km omdat repareren geen optie meer was
        3. electronische problemen, de dealer is er op leeggelopen zovaak stond het de A8 in storing, als je het gaat optellen kom je snel aan de 8 á 9000 euro
        4. nokkenassen, bij de 2004 A8 moesten na 60.000 km de nokkenassen worden vervangen omdat ze versleten waren, gelukkig onder fabrieksgarantie, anders ging het mij 5000 euro kosten.
        5. groot verbruiker remschijven, elke 50.000 km setje remschijven voor.. later bij een upgrade wel goede gekregen.

        De auto heeft nu 390.000 km gereden en gaat er binnenkort uit om nooit maar dan ook nooit meer een duits product te kopen. Ik heb ook nog een lancia thesis staan voor de fun, 560.000 km heeft de diesel nu gereden, en ja de standaard lancia problemen met de electronica door te krap bemeten kabelboom, deze jaren geleden laten verlengen, kosten een lieve duit en vanaf dat moment probleemloos. de 2.4JTD 20v is getuned naar 230pk en 510nm en zal de 600.000 km ook probleemloos gaan halen.

        Nee, Duits topproduct… koop dan iig geen audi.

        Login om te reageren
  12. Tuono zegt

    17 september 2016 om 14:33

    Binnenkort op autoblog,een technisch artikel over de asymetrische turbo techniek?

    Willeme, je schrijft de adviezen goed en doordacht. Lees ze alleen nog wel een keertje door voor het plaatsen. Afgelopen weken zitten er (te) veel foutjes in. Waarschijnlijk zinnen die je eerst anders had bedoeld, maar waar je bij het herschrijven een paar woorden over het hoofd hebt gezien.

    Login om te reageren
    • Trionic zegt

      17 september 2016 om 15:39

      Leuk artikel met veel aantrekkelijke auto’s. Ik blijf een zwak houden voor de 9-5.
      In de omschrijving in het artikel lijkt het echter of er een cilinderbank drukvulling heeft en de andere normaal ademt. Bij de 9-5 V6 wordt de turbo door drie cilinders aangedreven en hebben alle zes cilinders drukvulling.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 15:42

      @tuono: Ik stem voor!

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      17 september 2016 om 16:03

      @Tuono: jaaaaa

      Login om te reageren
  13. jorgos zegt

    17 september 2016 om 14:35

    BMW X5 van de eerste generatie? Ik schat dat een leuke versie te doen zou moeten zijn voor het budget.

    Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      17 september 2016 om 15:31

      @jorgos: die 1e generatie is ook t mooist in mijn ogen. Nog heerlijk bruut en onbehouwen, vooral in t zwart.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 15:44

        @sanderm3: Blauw! Zwart is zo zwart. Hoewel een lichte kleur een prima contrast levert met de zwarte stootlijsten e.d.

        Login om te reageren
    • krimson zegt

      17 september 2016 om 17:19

      @jorgos: De 3.0i (M54) is onverwoestbaar.

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        17 september 2016 om 21:17

        @krimson: totdat de dubbele vanos units beginnen te rammelen.. maar goed, alles valt te fixen.

        Login om te reageren
        • krimson zegt

          17 september 2016 om 22:20

          @sanderm3: klopt is ook betaalbare reparatie, disa en carter ontluchting ook maar overall ijzersterk blok. Bij mij staat er nu 410k op de teller.

          Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    17 september 2016 om 14:39

    @e1000bmw523i adviseren is een soort van @moveyourmind de les lezen ..
    Het voelt een beetje onnozel en je hoopt dat het toegevoegde waarde heeft ..

    OK .. Neem de Chrysler Pacifica mee in je overweging .. Kijk maar of je er iets mee kan ..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 15:47

      @lincoln: Zelfs een professor heeft af en toe wat assistentie van z’n pupillen nodig…

      Wat de Chrysler betreft: ziet er een beetje uit als kruising tussen een MPV (Voyager zo je wilt) en een station, correct? Soort van cross-over.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      17 september 2016 om 18:36

      @lincoln: Grinnik…

      Mij de les lezen, dan moet je op zijn minst van hoogopgeleide allooi zijn…
      Én met een hele samenscholing. Anders vergeet het maar, tevergeefse moeite.

      Login om te reageren
  15. Bart_V zegt

    17 september 2016 om 14:48

    Ik zal zelf voor de 2JZ no shit gaan

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    17 september 2016 om 15:08

    Cadillac vind ik eigenlijk wel erreug leuk, zo on-Cadillac anders, ’t is eigenlijk een anti Caddy

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 september 2016 om 16:18

      @desjonnies:

      De laatste STS serie .. Net effe wat groter en heel veel chiquer ..

      Login om te reageren
  17. dunhozzie zegt

    17 september 2016 om 15:14

    De Jaguar ;-)

    Login om te reageren
  18. e1000bmw zegt

    17 september 2016 om 15:18

    Dank voor de suggesties @willeme.
    Er zitten inderdaad wat verrassingen in de lijst.

    Wat de Alpina betreft: ik heb alleen een exemplaar met handbak kunnen vinden, maar wellicht dat ik wat beter moet zoeken.

    De opties die er verder uit springen zijn wat mij betreft toch wel de Saab, Jag (nee, het is geen Mondeo), en Alfa (beauty).

    Ik ga eens ff met de diverse zoekmachines aan de slag.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 15:20

      @e1000bmw523i: en de Cadillac natuurlijk.

      Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      17 september 2016 om 16:10

      @e1000bmw523i: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=287495667

      Toch ook gaaf!!

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 16:43

        @dirkiii: Zeker, maar dan pak ik toch liever een 740i of 750i. Net wat meer oempf… ;)

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 17:21

        @dirkiii: De 750i.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 17:02

      Update: van de BMW-opties die @willeme gezien (en genoemd heeft), heb ik te horen gekregen dat de rode 528i inmiddels verkocht is. Ze moeten alleen nog de advertentie offline halen. Bij hetzelfde bedrijf zag ik overigens wel een Alfa 166 staan.

      De Saab 9-5 was ff zoeken naar een goede, maar ik heb er een gevonden met lage km-stand.

      Een goede Jag met ook nog eens een lage km-stand (waar ik persoonlijk niet zo heel veel om geef; de staat van het voertuig is belangrijker) was makkelijker te vinden.

      De Cadillac vind ik na wat exemplaren gezien te hebben, op basis van de foto’s toch wat minder. En dat komt met name door het dashboard. Iets waar ik toch het grootste gedeelte van de ritten tegenaan kijk.

      En zeg nu zelf, zo’n oldschool E32 is toch veel mooier? :P En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zie ze niet meer zoveel op de weg. De 730i die ik op het oog heb, heeft wel een paar puntjes waar naar gekeken moet worden (juist afhangen rechter voorportier en wellicht nog een paar kleine dingetjes), maar die zijn te overzien. En het is niet de 6-in-lijn, maar de V8 welke in de plaats kwam van de 3.5l 6-in-lijn. De 3.0l 6-in-lijn is naar mijn mening een beetje underpowered in relatie tot z’n gewicht.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 17:23

        @e1000bmw523i: de Jag.

        (blijkbaar vergeet ik hier en daar een toets, of is meer dan 1 url per comment niet langer mogelijk?)

        Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    17 september 2016 om 15:26

    Saab 9-5 natuurlijk! Alhoewel ik wel altijd de 4 – cilinder Turbo zal nemen. Een échte Saabmotor. Supersterk en oerbetrouwbaar.

    Login om te reageren
  20. bischero zegt

    17 september 2016 om 15:26

    S80 absoluut niet doen, dweil en ronduit gevaarlijk als er een comfortonderstel onder zit.
    Mijn keuze zou de 166 zijn, maar dan de 3.2 met handbak. De automaat kan mij niet bekoren. Onderstel is prima, wel andere achterveren monteren om het doordeinen op verkeersdrempels tegen te gaan. Veel rijplezier!

    Login om te reageren
  21. nopetrolnofun zegt

    17 september 2016 om 15:27

    Jongens, waar is de ST220 in dit lijstje? Zeer zeldzaam en goede motor+ besturing

    Login om te reageren
  22. O plaat zegt

    17 september 2016 om 15:40

    Ik weet niet hoe het in NL zit maar in belgie heb je voor dat bedrag al het nieuwere model van de Cadillac CTS.
    Met een VEEL mooiere neus. Betere motor en een beter afgewerkt interieur.http://www.2dehands.be/autos/cadillac/cts/cadillac-cts-3-6i-v6-24v-303198003.html

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 15:49

      @shiva: Nederland is k*t wat dat betreft… Ik wil de BPM CO2-tax niet eens gaan berekenen, omdat we hier dan heel droevig worden…

      Login om te reageren
  23. bluebird zegt

    17 september 2016 om 15:42

    Is dit een optie?
    https://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-156-sportwagon-3-2-v6-gta-selespeed_3429/

    Login om te reageren
  24. Rob zegt

    17 september 2016 om 16:08

    Hmmm, een advies voor @e1000bmw523i geven….
    Ga ik lekker bijdehand een Aziatisch auto aanbevelen ;-)
    Maar serieus, dit is echt een mooi ding:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/272400126?asrc=st|as

    Zit ruim in de opties, veel vermogen icm 4×4 en met een schuifdakje (dat is altijd een grote plus wat mij betreft). En Subaru, das toch één en al karakter enzo? ;-)

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 september 2016 om 16:36

      @rob:
      Oja, automaat, deze doen dus:
      http://ww3.autoscout24.nl/classified/292325764?asrc=st|as

      Login om te reageren
  25. pinut187 zegt

    17 september 2016 om 16:13

    Oude 6-serie?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 16:32

      @pinut187: Wat heb je niet begrepen aan het begrip “sedan”…? Ik heb die paar extra portieren zo nu en dan nodig…

      Login om te reageren
      • z4coupe30si zegt

        18 september 2016 om 11:45

        @e1000bmw523i: fatsoenlijk reageren is te moeilijk?

        BMW 6 serie generatie E63/E64 valt buiten budget evenals fatsoenlijke Alpina E39. Afgetrapte Alpina of zonder sluitende historie lukt wel binnen budget..

        Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        18 september 2016 om 12:50

        @e1000bmw523i: ik had er overheen gelezen en vind de oude 6-series 1 van de mooiste BMW’s. De Vel Satis die in het lijstje staat van oke Willem is eigenlijk ook geen sedan. Succes verder me je zoektocht, de keuze is er reuze en dat maakt het alleen maar lastiger..

        Login om te reageren
  26. allesmetturbo zegt

    17 september 2016 om 16:13

    S80 met yamaha V8

    Login om te reageren
  27. Rob zegt

    17 september 2016 om 16:17

    Dit is trouwens ook een leuke optie, Renault Laguna, al denk ik dat je dat doet gruwelen ;-)
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/295623084?asrc=st|as

    Maar wederom een hartstikke luxe wagen. Rete-betrouwbaar. En dat “4Control” schijnt echt te werken. Veel waar voor je geld wel.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 september 2016 om 16:18

      @rob:
      Al zou ik lekker de stationwagon nemen. Ziet er een heel stuk fraaier uit, helemaal in dit hippe blauw:
      http://ww3.autoscout24.nl/classified/277853900?asrc=st|as

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 16:33

      @rob: z’n voorganger was mooier.

      Login om te reageren
  28. shibby zegt

    17 september 2016 om 16:29

    De Alpina, het zelf roeren in de bak heeft ook leuke kanten. En lekker zeldzaam wat je verkoopwaarde mogelijk ten goede komt

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 16:34

      @shibby: zelf “roeren” is inderdaad leuk…totdat je in een kilometerslange file staat… Daarom automaat.

      Login om te reageren
      • shibby zegt

        17 september 2016 om 17:36

        @e1000bmw523i: klopt! Dan is het minder leuk

        Login om te reageren
  29. DonEmilio zegt

    17 september 2016 om 16:54

    No brainer, weer een e39. Tijdloos design, zowel interieur als exterieur. Zou mij persoonlijk tegenvallen moest ik overstappen van een e39 naar een Saab 9-5 of 166. Gewoon een goed onderhouden 530i of 540i uitzoeken met wat lekkere opties ;)

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1083103622-bmw-5-serie-530-530i-24v-aut-lifestyle-ed-nap-leder-clima.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90974

    http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1087343548-bmw-5-serie-540i-executive-schuifdak-xenon-leder-bj-2001.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90974

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 17:13

      @donemilio: de 530i moet alleen wel naar de pixeldokter. De 540i vind ik too much voor een 5-serie. Een 6-in-lijn is sterk zat. Bovendien hebben de 8-cilinder modellen een stuurhuis uit de E34. De 6-cilinder modellen hadden een compleet nieuw ontwikkeld stuurhuis dat net wat strakker was en secuurder reageerde i.c.m. servo.
      Daarnaast heb ik dezelfde afwijking als @willeme: Pre-LCI koplampen zien er imo beter uit dan de LCI Halloween-verlichting. Daarnaast geven de optisch grotere nieren van de pre-LCI de wagen een beter smoelwerk.

      Login om te reageren
  30. e1000bmw zegt

    17 september 2016 om 17:16

    Waar blijft @viezefreddyw trouwens? Die maakt er ook altijd goed werk van qua Mercedes…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      17 september 2016 om 17:21

      @e1000bmw523i: Ik wil wel een flinke reactie schrijven en voor deze eisen heb ik wel het een en ander in het hoofd gehad. De meesten er van zijn al benoemd en ik denk dat jij een van de reageerders bent die geen advies nodig heeft. Maar ik vind een fraaie CL500 van de C215 wel wat voor je.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 17:25

        @viezefreddyw: Ah, duidelijk! :)

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          17 september 2016 om 19:03

          @e1000bmw523i: Is dit dan niks voor je? De E39 is de mooiste 5-serie die je kunt kopen en dit exemplaar ziet er gewoon strak uit. Het is AutoLeitner, prijzige tent maar je koopt er wel altijd een goede auto voor heb ik het idee. Ietwat boven het budget maar wellicht valt er wat mee te doen…
          http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296003841

          Of misschien een E500. Meesterlijke blokken zijn dat, beresterk en genoeg vermogen maar rijd uiterst comfortabel. De facelift versie hiervan heb ik gereden en is de beste Mercedes die ik ooit gereden heb.
          http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=295221412

          Of de eerder genoemde CL500. Een auto vol met luxe wat de gevestigde orde tegenwoordig nog steeds hanteert en de merken daaronder nog niet in productie hebben. Prachtige auto, tijdloze coupé. Beenruimte achterin is er amper maar voorin is het riant en de kofferbak is gigantisch. Stiflers moeder gaat je sexy vinden.
          http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288376315

          Wellicht wil je wat sportiever en ietsje meer ruimte achterin, ga dan kijken naar de CLK500. Vind ik nog steeds een prachtige auto en het interieur is zeer luxe. Praktisch hetzelfde als dat van de E-klasse. Mooie bak, rijd zeer sterk en snel. Misschien wel de betere auto dan de CL qua betrouwbaarheid.
          http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=294305326

          Maar ik denk dat een E39 je beter past. Een auto die jij op je duimpje kent. Hierover hoef ik je natuurlijk niks te vertellen, mij zou je hier meer over kunnen leren dan ik jou. Dit exemplaar ziet er prachtig uit en het blok is heerlijk.
          http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296025253

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            18 september 2016 om 10:52

            @viezefreddyw: Ik had die bij Leitner al gezien ja. Goede kanshebber! Op de andere kleur pinkers en velgen exact hetzelfde aan de buitenkant (kleur).
            Wat de Mercedessen betreft: dit is juist de periode dat ik het wat minder vond worden qua uiterlijk…

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              18 september 2016 om 11:58

              @e1000bmw523i: Die van Leitner vind in prachtig. Misschien wel de mooiste auto die je kunt kopen voor het budget ook al valt ie er ietsje buiten.

              En wat de Mercedessen betreft, ik snap dat je dit tijdperk niet het mooist vind.

              Maar er is er nog eentje. Ik vind het een erg gaaf ding en met mij nog meer want Autoblog wist er over te schrijven een korte tijd terug. De kleurencombinatie moet je wat vinden, ik vind het wel wat hebben.
              http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=292974492

              Login om te reageren
              • e1000bmw zegt

                18 september 2016 om 12:47

                @viezefreddyw: dat is “dikke Bertha”… Dat was dus een no-go. ;) Maar als je eventjes verder kijkt in de voorraad bij dat bedrijf tref je een wagen die ik zelf al als kandidaat geselecteerd had. Hint: NIET de M5… Hint2: m’n avatar.

              • viezefreddyw zegt

                18 september 2016 om 13:15

                @e1000bmw523i: Oh sorry, had ik niet gezien. Dat is ook een mooie auto zeg, ik zeg doen! Ik denk dat je het stiekem zelf ook wel weer dat het een mooie youngtimer BMW gaat worden.

              • e1000bmw zegt

                18 september 2016 om 13:23

                @viezefreddyw: Zeker! En in Duitsland zal ik er bij een staandehouding i.v.m. een overtreding altijd met “een waarschuwing” vanaf komen met die sticker! XD

        • viezefreddyw zegt

          17 september 2016 om 19:04

          @e1000bmw523i: Ik heb een hee kort verhaaltje geschreven met mijn telefoon alleen @willeme moet nog even goedkeuren. Hup Willem, gauw!!

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            17 september 2016 om 19:20

            @viezefreddyw: Ik lees het morgen wel. ;)

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              17 september 2016 om 20:02

              @e1000bmw523i: Trouwens. Aangezien je aardig wat kilometers maakt is een diesel ook wel aantrekkelijk lijkt me. Ik heb nog een 2007 525D voor je staan. Heeft wel de wereld aan kilometers gereden, 3 tonnetjes, maar het ding is snaarstrak. Sedan, zwart met fraaie zwarte velgen. Setje winterbanden met velg erbij. Voor een Autoblog vriendenprijsje is ‘ie van jou.

              Login om te reageren
              • e1000bmw zegt

                17 september 2016 om 20:31

                @viezefreddyw: E60? No, Thanks! Maar eh, diesel en Utrecht gaan niet zo goed samen… ;)

              • viezefreddyw zegt

                17 september 2016 om 20:57

                @e1000bmw523i: Ah, Utrecht. Mijn home town. Dan snap ik inderdaad dat je geen diesel wilt.

                En ja, E60. Niet de meest geliefde 5-serie. Wel een heerlijk rijdende auto. Kilometervreter.

            • viezefreddyw zegt

              17 september 2016 om 20:03

              @e1000bmw523i: 525D is overigens het facelift model.

              Login om te reageren
          • willeme zegt

            17 september 2016 om 19:52

            @viezefreddyw: zit nu met Willemijn te eten ;). Als ik zo thuis ben zal ik hem even goedkeuren ;)

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              17 september 2016 om 20:00

              @willeme: Geniet er van! Keurinkje kan wel op zijn beurt wachten.

              Login om te reageren
  31. alfablog zegt

    17 september 2016 om 17:25

    Heb zelf ook een E39 523i. Als ik het mooie rijtje doorlees, is de Alpina het logische vervolg. Hetzelfde, maar dan nog beter en vooral exclusiever. Zou mijn keuze zijn.

    Login om te reageren
  32. Joost zegt

    17 september 2016 om 18:03

    Pre-BMW….

    http://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&mmvmk0=61&cy=NL&ustate=N%2CU&ipc=home%3Asearchbox&ipl=button&zipr=200&zipc=NL&dtr=s

    Login om te reageren
  33. mckroket zegt

    17 september 2016 om 18:06

    zoveel geld en dan in principe een ouwe bak rijden die zo op is gezien het aantal kilometers per jaar. bovendien, vanwege de leeftijd en het type wat gezocht wordt, niet hele zuinige auto`s (understatement).
    smaken verschillen gelukkig maar zelf zou ik voor iets verstandigs gaan, want alle auto`s die hier genoemd worden zijn wat mij betreft yolo`s gezien het doel wat je voor ogen hebt.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 19:04

      @mckroket: gelul! Larie! Dingen kunnen makkelijk drie ton of meer draaien zonder problemen. Mijn huidige wagen is daar dan ook ver overheen. Wat aandrijving betreft kan hij nog wel ff mee. Punt is dat alle randapparatuur (om het zo maar te noemen) op is en langzaam sterft. Dit zijn juist de dure geintjes. Dan kun je kiezen: oplappen, of een andere. Gezien het feit dat ik nu een handbak heb en toch echt een automaat wil gezien het verkeersbeeld, is voor mij de keuze gevallen op de tweede optie: andere auto.

      Een “ouwe bak” is juist verstandig. In de praktijk (!) is het verbruik niet eens zo heel veel slechter dan de huidige gedownsizede rijdende computers. En minder computergestuurd, dus minder storingsgevoelig. Hoef je dus ook niet zo vaak naar de garage… Daarnaast duurt het bij een youngtimer met weinig kilometers op de teller wel ff voordat die op is. Mits goed onderhouden en er juist mee omgesprongen wordt.

      Login om te reageren
      • super zegt

        18 september 2016 om 11:08

        @e1000bmw523i:
        meh, mijn e46 330xda was bij 200,000km toch echt rijp voor de sloop, 3 kapotte differentielen @ 2-3k euro per stuk, automaat (van gm) was ook niet helemaal lekker meer trouwens. Als je googelt zie je dat die differentielen een zwak punt zijn van veel bmws (niet alleen 3 serie) hoewel die dingen in het vlakke nederland natuurlijk veel minder belast worden dan als je in een bergachtig gebied woont.

        heb trouwens een e91 325d met niet al te veel kms in de aanbieding, kom je je stad wel mee binnen, maar ws te klein voor je.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          18 september 2016 om 12:50

          @super: maar dan noem je ook wat op. De 330d had het inderdaad als aandachtspuntje en de x-drive versies waren al ten tijde van de E30 berucht.

          En E90 is inderdaad te klein. Zijn wel mooie auto’s. Vooral de pre-LCI zonder die onnodige plooien op de motorkap. Heb daar altijd zo’n hekel aan met poetsen…

          Login om te reageren
          • super zegt

            18 september 2016 om 14:58

            @e1000bmw523i:
            nee, voor mij idd nooit meer iks draaif, totaal onnodig ook, met winterbanden rijd ik ook met acherwiel aandrijving een besneeuwde helling makkelijk op en bovendien zit het gevaar in afdaling waar 4wd helemaal niks helpt.

            die differentielen zijn niet alleen een e46 330d probleem, fora staan vol met mensen met gezeik met bmw diffs, komt ook bij alle e46, e9x en x5 en 1 serie voor, 5 serie weet ik niet echt.

            weet trouwens niet wat voor automaat in een e39 zit, maar tussen e46 (5v van gm) en e9x (6v van zf) zit echt een wereld van verschil.

            succes met je zoektocht verder

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              18 september 2016 om 15:36

              @super: E39 had nog een 5-traps… De E38 pre-LCI ook.

              Login om te reageren
            • lincoln zegt

              18 september 2016 om 15:41

              @super:

              Benzine ZF ..
              Diesel GM ..

              Login om te reageren
              • super zegt

                18 september 2016 om 22:38

                @lincoln:
                ok, wist ik niet.

    • phaeton zegt

      17 september 2016 om 19:47

      @mckroket: Dus, wat moet het dan worden… een C-Max diesel?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 20:33

        @phaeton: een VW Polo diesel *proest*

        Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      18 september 2016 om 01:03

      @mckroket: Ja joh ga lekker verstandig lopen doen, met zo’n kopie van een saaie leasewagen waaraan je leeggezogen wordt door storingen…. Bovendien als je een beetje autoliefhebber bent wil je wat leuks rijden zoals onze bmw-man hier. Dat is meestal juist niet de ‘verstandige’ auto waarin iedereen al rijdt!

      Iedereen verklaarde mij ook voor gek toen ik een 2003 range rover kocht met 190.000km. Inmiddels 5jaar en de teller op 340.000km lach ik er om. En krijg aan t eind van elk jaar een blij belletje van Rutte met een grote dank voor de jaarlijkse bijdrage aan diesel MRB. Ding is rijdt nog super en bij elkaar zo’n 900 euro per jaar aan onderhoud gehad. Dat is inclusief banden, een set tweedehand velgen met winterbanden en een halve tankwagen olie voor de beurtjes ;)

      Login om te reageren
  34. Edge zegt

    17 september 2016 om 18:50

    Een ruime sedan? U vraagt, wij draaien. Zie deze ruimte maar eens te overtreffen!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 18:55

      @edge: LOL!!! Ik wil niet weten wat dat in de houderschapsbelasting doet! :D

      Login om te reageren
  35. cossiekiller zegt

    17 september 2016 om 19:09

    Ik zou gewoon een mooie C6 zoeken. Ben absoluut geen Citroën fan, maar deze is echt een uitzondering! Is nu al zeldzaam en zal dat nog meer worden. De Alpina is ook wel een goeie optie.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 september 2016 om 19:15

      @cossiekiller:

      Toch een beetje een pretentieus ding ..
      Meer voor een directeur van een kinder-stichting die voor een subsidie komt bedelen ..

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        17 september 2016 om 19:22

        @lincoln: Kun je in het CDD-circuit echt niet mee aankomen, idd.

        Login om te reageren
  36. mrrallycross zegt

    17 september 2016 om 19:11

    Makkelijk, de alpina

    Login om te reageren
  37. rd1991 zegt

    17 september 2016 om 19:15

    Emile, met een E38 of E39 kán je gewoon niet de mist in gaan. Dat weet je toch wel. Dat dus!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 19:27

      @rd1991: Weet ik. Maar “verandering van spijs doet eten”… Tussen E38 en E32 neig ik trouwens naar de E32 omdat die net wat minder voorkomt in het straatbeeld. ;) O, en om het imago natuurlijk… :D

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        17 september 2016 om 19:30

        @e1000bmw523i: jaa met de E38 ben je instant gangster. Als onderdelen een beetje fatsoenlijk leverbaar zijn bij de E32 heb je daar ook zeker geen kwade aan!

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          17 september 2016 om 20:36

          @rd1991: huh? De E32 was toch instant gangsta’? Een beetje zoals de oude jags zeg maar.

          Login om te reageren
          • rd1991 zegt

            17 september 2016 om 20:40

            @e1000bmw523i: jaa ook wel hoor! Maar voor mij is de E38 ultiem gangsta’!

            Login om te reageren
  38. alpinafanb10 zegt

    17 september 2016 om 19:17

    er staan op autoscout diverse prachtige Alpina B10 te koop wel V8

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 19:25

      @alpinafanb10: Ik heb ze gezien. Heb ze ook ff overwogen, maar toen dacht ik:
      V8 in E39 betekent stuurhuis uit E34
      Alpina specifieke onderdelen zijn duur!
      V8 is wel erg veel voor Ne’erlands wegen. M’n rijbewijs wil ik graag houden…

      Login om te reageren
  39. Benny_Weisz zegt

    17 september 2016 om 19:31

    Leuke suggesties allemaal, maar wat ik niet snap is: Waarom wil je bij 42.000 km/jaar nog benzine rijden???
    Ik zou een E60 535d zoeken. Oké, voor EUR 10k heb je nog geen strakke, maar na half jaartje doorsparen, even je vakantiegeld erbij doen, krantenwijkje erbij….. en voilà!
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/144174333?asrc=st|as

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 september 2016 om 20:38

      @bennyweisz: Omdat ik geen E60 blief…? En als ik dan een youngtimer neem ik vanwege de milieuzones gebonden ben aan benzine…?

      Login om te reageren
    • sracert zegt

      17 september 2016 om 21:25

      @bennyweisz: Diesel stinkt en benzine ruikt heerlijk!

      Login om te reageren
  40. sezz zegt

    17 september 2016 om 20:19

    Mercedes E W211 320 CDI bij voorkeur met airmatic.

    Login om te reageren
  41. leaper035t zegt

    17 september 2016 om 20:36

    In willekeurige volgorde: Jaguar, Alpina of RR. Neen, toch de Alpina op de eerste paats. Wat blijven het heerlijke wagens. Je rijdt met iets speciaals, je maakt jezelf blij én je maakt er iedere autoliefhebber mee blij. Meer dan met de andere wagens die je werden voorgesteld!

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      17 september 2016 om 20:59

      @leaper035t: die CL500 van @viezefreddyw lijkt me ook wel een heerlijke wagen! Al las ik ergens anders dat je liever een sterke 6 in lijn hebt dan een V8…

      Login om te reageren
  42. sracert zegt

    17 september 2016 om 21:24

    7 serie in org. staat, zoals op de foto in Zilver.

    Login om te reageren
  43. sulobb zegt

    17 september 2016 om 21:25

    Als een 730i kan, kan een 530i ook!!! Ik zou gewoon bij BMW blijven…anders ga je er vroeg of laat spijt van hebben vrees ik. Overigens ziet de Alpina er ook best geinig uit, kan je ook overwegen…

    Login om te reageren
  44. creaminator zegt

    17 september 2016 om 21:50

    Als je lange tijd een E39 hebt gereden zal iedere Amerikaanse, Zweedse, Franse en Italiaanse auto in deze klasse, een stap achterwaarts zijn. Over design valt te twisten, maar op grond van aandrijving, afwerking en bouwkwaliteit is een e39 simpelweg superieur. De logische keuze zou een e60 zijn, maar afwerking en bouwkwaliteit van de e39 is op hoger peil (heeft ook veel hogere productiekosten gehad). De w210, en pre facelift w211 zijn echte asfaltvreters, maar hebben serieus last van roest. Een w211 met sportonderstel is zeker een vooruitgang op de e39, maar ook hier is de bouwkwaliteit van de voorganger beter. Je geeft aan dat je niet Aziatisch wilt rijden, maar misschien is een proefrit met een GS toch geen slecht idee. Als de kilometertjes bij de Europeanen hun tol beginnen te eisen, rolt een GS fluitend verder. En de mate waarin rol- en windgeluid wordt weggewerkt, in combinatie met een perfecte aandrijflijn is echt indrukwekkend. En omdat ik het niet laten kan; de V8 varianten van e38, e39, W210, vroege W211, GS en LS kunnen allemaal heel goed op LPG lopen. En dan je nog steeds op gas koken.

    Login om te reageren
  45. frederik zegt

    17 september 2016 om 21:53

    Dapper om een XM te suggereren aan een BMW fan. Laat ik toevoegen dat het dashboard van de facelift echt lelijk is, maar de serie 1 heeft wel een fraai hoekig dashboard met eenspakig stuur. Deze zijn echter wat minder betrouwbaar (elektrisch).

    Een C6 ga je nog niet vinden voor 10k. Persoonlijk vind ik het model ook niet echt tijdloos, het dateert tegenwoordig nogal. En de benzine V6 heeft weinig kracht en zuipt als een tempelier. Het hele ding is ook enorm zwaar. Geen wonder dat het een flop is geworden.

    Login om te reageren
  46. tjorque zegt

    17 september 2016 om 22:00

    +jes voor het voorstellen van de xm! ☺️

    Ik vind het enorme zonde dat ze in de C5 nooit een deftig benzineblok gehangen hebben… Een dikke V6 in de laatste generatie (neen niet de HDI) had het een geweldig reisapparaat gemaakt voor mensen die geen diesel lusten…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      18 september 2016 om 15:16

      @tjorque: Er is een benzine V6 leverbaar geweest in de laatste versie. Maar of er daar meer dan 10 van verkocht zijn in NL durf ik niet te zeggen. De diesel V6 was ook een zeldzaamheid jammer genoeg.
      In Duitsland staan ze wel.
      http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=232735184&fuels=PETROL&sortOption.sortOrder=DESCENDING&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&ambitCountry=DE&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&scopeId=C&minPowerAsArray=140&minPowerAsArray=KW&makeModelVariant1.makeId=5900&makeModelVariant1.modelId=13&pageNumber=1

      Login om te reageren
  47. mout zegt

    17 september 2016 om 22:43

    Kijk, wij Francofielen reageren wat laat. Onze auto’s zijn niet zo snel, begrijp je?
    Maar de beide XMs zijn zonder meer de hoogtepunten uit mijn automobiele loopbaan. Ik heb ervaren hoe belangrijk comfort is. Je stapt werkelijk uitgerust, ontspannen en opgeknapt uit na een uurtje of 2 rijden. Met de auto ervoor en die erna begon het uitrusten toch echt thuis pas.
    Dat zat hem in – veercomfort, – iets lome, sterke TD12 motor, – rust aan boord (weinig gadgets is ook rust!), – en de legendarisch goede stoelen. Mán, wat zijn die XM stoelen griezelig perfect.

    Login om te reageren
  48. mrB zegt

    17 september 2016 om 23:03

    @willeme: De sultan van Brunei is geen geldige rede, die heeft alles op wielen! Maar gewoon letterlijk alles. Voor het artikel wel jammer dat @e1000bmw523i niet van Aziatische auto’s houd.

    Login om te reageren
  49. kempenaer zegt

    18 september 2016 om 10:52

    Ik zou doorsparen voor een Mercedes-Benz die niet roest.

    Login om te reageren
  50. e1000bmw zegt

    18 september 2016 om 13:34

    Ik heb de volgende wagens geselecteerd voor nadere inspectie:
    1. De door @willeme geadviseerde Jaguar S-Type 3.0 V6: http://ww3.autoscout24.nl/classified/294448755
    2. De door onder andere @viezefreddyw geadviseerde E39 540i: http://ww3.autoscout24.nl/classified/296025253
    3. Tweemaal een E39 528i in dezelfde kleur als mijn huidige wagen. De een bij Leitner, de andere bij Han: http://ww3.autoscout24.nl/classified/296003841 en http://ww3.autoscout24.nl/classified/295001061 Weet iemand trouwens of die lelijke telefoonconsoles gelijmd of geschroefd zitten?
    4. De E32 730i uit mijn avatar: http://ww3.autoscout24.nl/classified/293170225 Dit is toch wel een klassieker aan het worden welke je nauwelijks meer ziet.
    5. Deze bijzonder mooie E38 740i met velours ipv. leer: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286919394
    6. De Yolo van het stel, een E38 750i: http://ww3.autoscout24.nl/classified/294789394

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 september 2016 om 13:39

      @e1000bmw523i: Mogelijk dat ik over de grens nog kijk voor een Alfa 166, want in Nederland is het aanbod karig.

      Login om te reageren
    • tombarry zegt

      18 september 2016 om 18:27

      @e1000bmw523i: Ik ben misschien een beetje laat met deze reactie (advies?), maar hoop dat je het nog leest. Mijn vader heeft een jaar geleden een hele nette E38 740i gekocht voor zo’n €4000,- (wel meer kilometers op de teller) om daar nu €12.000 voor te betalen lijkt mij dus iets te veel. Na 60.000 km na de aankoop lekt er nu wel olie waardoor dat wat vaker bijgevuld moet worden. Om het op te lossen moet de hele motor uitgebouwd worden. Voorlopig blijft mijn vader nog maar even olie bij vullen. Het rijdt echter wel fantastisch zo’n 740i, vooral op lange afstanden. Hoop dat je iets kunt met deze info, succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        18 september 2016 om 21:07

        @tombarry: ik zal het in m’n achterhoofd houden. Punt is dat deze 100% aan mijn wensen voldoet én nog geen ton gelopen heeft. Daarnaast is velours vrij zeldzaam. €12.000,- misschien niet, maar wie weet wat we daar eventueel vanaf kunnen snoepen.

        Login om te reageren
  51. lincoln zegt

    18 september 2016 om 21:10

    Jaguar X350 natuurlijk ..
    Inmiddels betaalbaar en een ECHTE limousine .. V6 komt prima vooruit .. Kom je echt nix aan te kort ..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      19 september 2016 om 20:28

      @lincoln: Oeh, de ultieme Britse bazenbak (voor het gewone volk)!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North