Autoblog advies: tuning-project voor € 17.500

Auteur: , 87 Reacties
Nissan Skyline GTS-t (R33)

Een auto hebben is leuk. Een auto helemaal naar je smaak maken is nog leuker!

Tuning. Je hebt er wat mee of niet. Voor sommigen is het heilig om de auto volgens fabrieksspecificatie te houden. Alles zo origineel mogelijk. Er zijn echter ook mensen die het wel kunnen waarderen om de auto helemaal naar hun wens af te stemmen. Het mooie eraan is: je bent eigenlijk nooit klaar. Altijd is er wel iets wat je nog kan aanpassen, verbeteren of verfraaien.

Zo denkt Autoblog-lezer Wesley er ook over. Hij is op zoek naar een gaaf project. Wat het precies moet worden is nog niet helemaal duidelijk voor Wesley. Hij kan de Nissan Skyline erg waarderen, een auto met een welhaast mythische status in de tuning-scene. Logisch, het is typisch zo’n auto die zich leent om gekieteld te worden.

Wesley heeft een lekker budget gespaard van zo’n 17.500 euro. Dit zijn zijn wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:Ben opzoek naar mijn eerste auto
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:Max. € 17.500
Jaarkilometrage:Nog geen
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Ik ben opzoek naar mijn eerste auto
Gezinssamenstelling:Vrijgezel
Voorkeursmerken /modellen:Nissan Skyline
No-go modellen / merken:BMW

Kleine tip van onze kant: neem wat cursussen rijvaardigheid met de auto. Zo veel mogelijk. Sommige aangeraden opties zijn zeker in de handen van beginners best listige auto’s. Een auto met veel vermogen en achterwielaandrijving vergt nu eenmaal meer kennis en kunde dan een kleine voorwielaandrijver. Dan nog een advies: koop een klein, oud autootje voor de dagelijkse kilometers. Dan kun je daarmee de al de eerste ervaring opdoen. Ook voor de verzekering wel handig, want het verzekeren van onderstaande auto’s kan bijzonder lastig blijken.

Nissan Skyline GTS-t (R33)
€ 16.750
1996
65.000 km

Een van de meest populaire auto’s in de tuningscéne. Er zijn enorm veel tuners die zich bezighouden met Nissan Skyline’s. Mede dankzij het enorme potentieel wat er in de auto zit. Standaard zijn het al best vlotte auto’s, maar het vermogen kan met gemak verdubbeld worden. Waarom een GTS-t en geen echte Skyline GT-R? Als geld geen rol speelt is zo’n GT-R natuurlijk nog bruter en je kunt ze vinden voor 17 mille, maar dan zit je aan de onderkant van het aanbod, terwijl er zeer nette exemplaren van de GTS-t te koop staan. Ook is de techniek van de GTS-t veel simpeler: er kan minder kapot. De GTS-t heeft een eenvoudige RB25DET zes-in-lijn met een enkele turbo en achterwielaandrijving.

Nissan Skyline GTS-t Veilside (R33)

Ford Mustang GT Convertible
€ 16.950
2007
105.000 km

Deze inzending kregen we binnen van ene J. Klaver uit Amsterdam. De Ford Mustang is al jaren een icoon en met de vijfde generatie Mustang wist Ford weer precies de goede sfeer te reproduceren. Geweldige looks, een formidabele V8 en een redelijk prijskaartje. Geen wonder dat ze in Amerika zeer goed verkopen. Net als bij de Skyline zijn er bijzonder veel aanbieders die zich specialiseren in upgrades voor je Mustang. Ook hier is de Sky the limit, of de limiet van je credit card. Onze tip: ga voor de cabrio, ondanks het hogere gewicht en mindere stijfheid. Een messcherpe stuurmansauto wordt de Mustang toch niet. Zo’n open dak is altijd leuk met mooi weer: dan hoor je de V8 nog beter brullen!

Ford Mustang Roush

Mitsubishi Lancer Evolution VIII GSR (CT9A)
€ 17.500
2004
150.000 km

De meest effectieve auto uit het lijstje. Dankzij het superslimme vierwielaandrijvingssysteem is er bijna geen situatie waaruit je je niet kunt redden. Daarbij heeft de 4G63 viercilinder turbo enorme reserves. Er zijn voldoende exemplaren die probleemloos rondrijden met 400-500 pk. Dan moet je wel serieus investeren, maar het is mogelijk. Waarom specifiek deze Mitsubishi? Het model is namelijk geleverd in Nederland. De importeur kreeg enkel tot 265 pk terug getunede exemplaren, maar met een paar simpele ingrepen heb je er 100 pk bij. Ook is er voor de Evo enorm veel aan tuningspullen te krijgen. Je kan er een rally-replica van maken of juist furieuze straatracer. Misschien niet belangrijk, maar het zijn best praktische wagens. Je hebt vier deuren en een bruikbare kofferruimte.

Veilside Mitsubishi Lancer

Chevrolet Corvette Coupe (C5)
€ 16.900
2000
100.000 km

De beste keuze voor als je echt serieuze snelheden wilt kunnen halen. Standaard levert de LS1 V8 motor al 344 pk, waarmee je 281 echte kilometers per uur kunt halen. De motor leent zich uitstekend voor de montage van turbo’s of een supercharger voor als je het wel wat sneller mag. Tuners als Callaway en Lingenfelter hebben uitstekende kits voor je klaar liggen. De Corvette C5 wordt nog wel eens onderschat: je kan hier ook redelijk mee bochten nemen en remmen. Het kan echter wel een intimiderende auto zijn dankzij het surplus aan koppel en achterwielaandrijving. Je kan de Corvette in drie smaakjes krijgen: Cabrio, Coupe en Hardtop. De Coupé kun je het beste vinden in het budget en is het meest praktisch, dankzij de grote derde deur. De Hardtop is het lichtste en heeft de grootste stijfheid.

Lingenfelter Corvette Turbo

Seat Leon Cupra R (1P)
€ 16.950
2012
100.000 km

Als het iets minder exotisch moet zijn, is de Seat Leon een goede optie. Uiteraard kun je ook kijken naar een Volkswagen Golf GTI. Ons advies: pak dan de Leon Cupra R. Het interieur is iets minder luxe en fraai, maar gewoon functioneel. Je krijgt wel de veel sterkere EA888-viercilinder motor uit de Golf R. Die zijn een stuk sterker: dat is uitstekend voor de tuningsplannen. Standaard levert het blok 265 pk en 350 Nm. Dus echt langzaam is de auto niet, maar ook voor deze motor is zoveel leuks te krijgen. In Nederland zijn er voldoende specialisten te vinden die zich bekommeren om VAG-tuning. Net als bij de Lancer heb je het voordeel dat de Leon een heel praktische auto is. Je kan er gewoon dagelijks mee rijden. Kies je een grijze en doe je enkel motorische tuin, dan is het nog eens een leuke sleeper ook.

JE Design Leon Cupra R (1P)

Saab 9-3 Viggen
€ 17.000
2001
95.000 km

De Saab 9-3 Viggen is het schoolvoorbeeld van een matige uitwerking van een briljant idee. Het idee van de Viggen was een 9-3 die sneller was dan de Aero. Dat lukte, dankzij de 2.3 viercilinder motor met enorme turbo. Het nadeel is dat remmen en onderstel minder zijn berekend op de krachten. Dit is een auto die echt daadwerkelijk beter wordt van tuning. Je maakt af wat Saab kennelijk was vergeten. Er zijn niet veel tuners meer die zich richten op Saab, alhoewel er nog voldoende Hirsch onderdelen voorhanden zijn. Ook heeft Abott Racing in Engeland en Neuschmidt in Duitsland nog onderdelen voorradig. De Viggen kwam als Coupé, Liftback en Cabriolet. Die Cabriolet moet je vermijden: deze is een stuk zwaarder en heeft een zeer torderende carrosserie.

Saab 9-3 Hirsch

Mazda MX-5 2.0 Sport (NC)
€ 14.900
2009
95.000 km

Eigenlijk zou iedereen een Mazda MX-5 gehad moeten hebben. De combinatie van een atmosferische motor, handbak, achterwielaandrijving, open dak en een laag gewicht maken de rijervaring van een MX-5 uniek. Het is een raszuivere sportwagen, ondanks het ontbreken van indrukwekkende prestatiecijfers. Aan die prestaties kun je gemakkelijk iets doen. De MX-5 wordt wereldwijd verkocht in grote getallen, dus overal zijn er tuners te vinden. Ook voor de Europese MX-5’en is er voldoende mogelijk en het zijn niet de minste namen: Cosworth, Litchfield en BBR-GTI hebben diverse pakketten voor de MX-5. Het leuke is dat je bij de MX-5 ook direct de uitwerking merkt van de tuning.

BBR-GTI Mazda MX5

Non-YOLO: Renault Clio Renault Sport 200
€ 15.000
2011
55.000 km

Je kan natuurlijk ook gaan voor een auto die al perfect is. En weinig auto’s zijn zo volmaakt als de Clio III Renault Sport Phase II. Bijna alles klopt aan deze auto. De 200 pk sterke FZ1-R motor met uiterst felle gaspedaalrespons. De uitgekiende wegligging en de formidabele besturing. Dit is een miniatuurracer pur sang. Ja, het interieur is een beetje basic, maar dat hoort nu eenmaal bij de bescheiden herkomst van de Clio. Als je echt wil tunen is deze auto minder geschikt. Bij tuners als Elia en K-Tec racing is er het een en ander voor te krijgen, nodig is het echter niet. Standaard is het al perfect. Mocht je een iets uniekere auto willen, dan is de Gordini-variant een goede optie. Het zijn enkel cosmetische aanpassingen, maar ze passen uitstekend bij de Clio.

Renault Clio Renault Sport 200

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



87 reacties

Of een Subaru Impreza, of als je meer sleeper wil zijn, de Legacy. Honda S2000 doet het ook leuk. Er zijn zelfs Mercedes AMG’s te vinden binnen het budget.
@rike: ga voor de 200SX, S13 of S14. S13 worden zeldzaam heerlijk te tunen (bezit er zelf een)
Wesley is ook echt een naam voor iemand die auto’s tuned
via Android app
@mikje90: ja gaaf he?? Succes Wesley!
@mikje90: Doe niet zo raar.
@mikje90: en wat dan? Mikje90 heb jij 17.5k liggen om uit te geven aan een speeltje? Wesley met zn tunernaam heeft zijn zaakjes toch redelijk voor elkaar gekregen. Dat moet bij jou dus nog blijken
@wheresmycossie: Alsof het zo moeilijk is om 17,5k bij elkaar te sprokkelen. Ik spaarde 30k in 2 jaar toen ik nog thuis woonde, iets wat je regelmatig ziet bij jonge gasten met dure (eerste) auto’s.
@flutterby: ja prima voor je maar dat is t punt niet.
@wheresmycossie: mijn punt is dat 17,5k voor speeltje niet zoveel is voor iemand die fulltime (zelfs minimumloon) werkt en thuis woont.
@flutterby: staat genoteerd👍🏻
@mikje90: Ik zie een ‘Mike’ anders zo naast Wesley bij de McDonalds staan.
@ippy: zeker en jullie moraalridders stemmen straks weer op groenlinks XD
@ippy: hahahab..heerlijk
@maarten020: Maarten uit 020 kan ook prima aansluiten bij de groep.
@mikje90: ja want diegenen die dat niet doen heten allemaal Roderick.. nutteloze opmerking!
@pexers: nee. Mikje.
En mikje heeft een zielig p…
@mikje90: ach meid toch
Volgens mij is een subaru brz ook goed haalbaar.
@xiran: Niet voor dat geld.
@techniekmeneer: wel bij de oosterburen, toch iets beter kijken.
“Deze inzending kregen we binnen van ene J. Klaver uit Amsterdam”

Haha, ik denk serieus dat hij er van droomt ’s nachts. Heerlijke rechtse dromen…
@jaapies: Ik denk dat ie voorlopig alleen maar van vieze luiers droomt … en van borsthaar …
Ik weet niet wat de Escort Cosworths tegenwoordig doen maar net als de EVO en Skyline zijn de 2.0 turbo blokken van de cossies probleemloos naar 450/500 pk te brengen en rij je ook nog eens iets echt bijzonders met toch wel een heel dik geluid

Subaru’s, Audi, Seat’s en Evo’s for breakfast;-)
@wheresmycossie: een escort cosworth voor 17.500 zal niet lukken denk ik. Misschien een roestbak.
Die C5. Klaar man.

Je bent alleen, hoeft in principe niet op de km op te letten en je kunt de remmen redelijk betaalbaar als eerste aanpakken. En de cool factor is ruim boven de rest, want je bent unieker dan de (ook smakelijke) opties uit het oosten.
@dunhozzie: idd de C5 . Is de mooiste die erbij staat. Targa en knallen
Zou het over een andere boeg gooien dan het in een tuningsproject te stoppen. Dat zorgvuldig bij elkaar gespaarde geld dat je er in pompt krijg je nooit meer terug met zo’n tuningsproject.

Ik zou investeren in een waardevaste auto. Maar je wil natuurlijk wel de blits maken en meer aan de auto prutsen dan alleen af en toe een poetsdoek er over heen te halen…

Genoeg gekkigheid te koop waar je je helemaal op uit kan leven, zoals bijvoorbeeld deze, een Corvette C3:

https://goo.gl/images/sFLSW9

Steel je helemaal de show mee, kan je mooi aan leren sleutelen, altijd handig. Én kan je ook nog optisch nog een wat aan doen zonder hem te verprutsen. Zoals een paar sidepipes en bling bling velgen. Dingen die ook zo weer terug te draaien zijn.

Op zoiets zal je als je hem ooit weer verkoopt nooit veel verliezen. En zo zijn er nog wel een paar leuke alternatieven te verzinnen die én leuk zijn, én nog verstandig ook.
@moveyourmind: of een porsche 996 die gaat nooit meer dalen in projs
@dirkiii: Ook een hele goeie!

Zou wel uitkijken naar één waarvan de motor al gemodificeerd is ter preventie van het veel voorkomende koelingsprobleem. Scheelt weer in de kosten als dat al gedaan is.
Audi s4 B5 is ook een prima optie.
BMW een no-go!? Ik zal toch eens een proefritje gaan maken in zo’n atmosferische, 6-in-lijn, handbak, achterwielaandrijver. De juiste basis ingrediënten voor een top gerecht.
@jorden: hij is exact als me broertje .
Bmw is te Goed en valt te weinig aan te sleutelen . Dus rijdt hij een skyline
17k voor een oude Saab? Ok dan.
@willeme Er ligt een F4r in de Clio 200. De FZ1-r is een motorfiets van Yamaha.
@ricksteenbeek: oh ja en er is meeeer dan genoeg te tunen :)
Mijn keuze zou zijn : mazda 3 MPS! Sturen super en je ziet ze vrijwel nooit.
@tmenges: Ik heb er eentje. Van de tweede generatie. Niemand verwacht dat die snel is. Heerlijk is dat!
Ik zou het een stuk creatiever zoeken. Een volvo 360 bijvoorbeeld, of een Mercedes 190. Dat zijn beide auto’s met een zeer goede basis. Enkele simpele ingrepen en je hebt een ware bochtenridder. Ze kostten geen drol dus je hebt dan een enorm budget om er technisch een monster van te maken. Zeg nou zelf, een volvo 360 met 350pk, dat verwacht toch niemand?
@lekbak: ja dat is dik. Hier in het dorp rijd een Benz 190 met ongeveer 450pk. Er zit nu een 3.0 in van (volgensmij een oude E klasse) enige aanpassing in het blok is een stale koppakking. Bizar grote turbo er naast en klaar. Ding rijd als een kogel en drift als een malle!!
@kennone: kan idd, is een OM606, wss met grotere turbo, andere plunjers in dieselpomp. En andere intercooler. Wou ik ook doen met de mijne.
@lekbak: of een Lexus IS200. Als ik me niet vergis heeft carthrottle daar een track build van gemaakt.
Is een 350z haalbaar? Of een 3000gt? Japan heeft zoveel leuke auto’s gebouwd die binnen budget zouden moeten passen, Sylvia’s, impreza’s, wellicht een FTO of Eclips, Toyota Celica of MR2. Och man, kan wel een advies vullen met aanvullende suggesties.
Als je toevallig in de buurt van Hoogeveen woont, bezoek dan zeker een keertje Sam Woo. Specialist in dik Japanspul met tuningspotentieel. Je zult er vast je droom Skyline of andere Japanse dikwagen vinden. Succes
Rij zelf ook een 1p en ben langzaam aan het kijken naar een kleine upgrade richting de Cupra R. Auto rijdt echt heerlijk, en persoonlijk stuurt hij ook lekkerder dan een golf etc!
Nissan Silvia lijkt me ook een optie
@wza1979: daar dacht ik ook direct aan. Minder populair dan een skyline, maar serieus veel mogelijkheden. Zie je ook veel als drift auto’s
Koop nou eerst een afschrijfwaggie voor een jaar; die Ford convertible klinkt heerlijk, maar je loopt leeg op de kosten en zo snel en lekker rijdt ie ook niet (spreek uit ervaring). Datzelfde geldt voor de meeste alternatieven … beter probeer je een paar modelletjes voordat je gaat trouwen & samenwonen, want die big bucks krijg je bijna nooit terug bij tuner-modellen …
Als je €17,5K budget hebt zou ik beginnen met een auto van €5K. Dan kun je de auto lekker tunen voor 5K en het dan zoals gebruikelijk nog 3x over doen met het laatste geld wat je over hebt. Dan 4 jaar verder heb je eindelijk een rijdende auto en wil je er vanaf.

Geld weg, auto weg en een illusie armer. Yolo met de Clio lijkt me een goed advies.
@stephane8200: ergens heb je wel een punt. Maar dan word je door iedereen die na 4 jaar hun project auto houden toch goed stront gereden
@stephane8200: Inderdaad, de YOLO klinkt als de beste keuze. Naar mijn inziens ook nog eens de leukste keuze uit het rijtje.
Mazda RX-7, Nissan Silvia S14/S15, Ford Sierra Cosworth Sedan. En natuurlijk (omdat de Saab ook mee doet) de Volvo C70, S/V70, 850 met het T-5 blok
Ik mis echt de RX-7 die is er voor deze prijs ook goed vindbaar
Of de supra
@juniorclk: of de Eclipse
@juniorclk: Ik heb een FD te koop staan. ;-)
Mitsubishi Galant VR-4. Mooier dan de Lancer en een V6.
Mijn keus zou de evo of de skyline zijn.Maar wat hij ook beslist ik wens hem veel plezier met het aanpassen en veel veilige km’s
BMW een No-go.. maar toch.

koop een e36 met een M50/52. een nette moet lukken voor onder de 7k.
houd je een mooi budget over voor het tunen, maak een keuze voor drukvulling (supercharger of turbo)
leer en lees veel, en kom er dan achter dat je toch echt meer geld nodig hebt.

vergis je niet in wat het “tunen” zelf kost. iedereen lult over een “grotere turbo” maar zodra je daar induikt verzuip je en besef je dat het niet zo makkelijk is. zomaar een holset op de kop tikken is meestal een slecht idee.

mijn tip:
begin simpel. koop een autotje wat je leuk vind voor een bedrag waardoor het geen ramp voor je is eens wat te verknallen. daarom ook een e36/e46, onderdelen genoeg en ook info genoeg.

of uit het lijstje:
die GTS-t, vrij simpele maar briljante auto, aftermarket boostcontroller erop en gaan.
@shogun: jou tip: koop een auto die je leuk vindt en dan een BMW aanprijzen die de aanvrager dus juist niet leuk vindt. Goede tip!
@ikleesookoverautos: ja ach, ik drink een biertje, surf wat op t web, tiep wat en druk dan op enter.

De auto uit m’n 2de deel van de tip hoeft niet perse een BMW te zijn.
Zolang t maar geen auto is waar je je volledige budget op stuk slaat.
helaas is het beste voorbeeld wat ik daarbij heb een BMW, want veel onderdelen, ook bij de dealer nog verkrijgbaar. niet duur in de aanschaf, en veel lol.

beter zo?
Simpel, de Mustang.
Voor €17.500 heb je ook een nette R34 GT-T Skyline. Naast een mooie auto ook een goede investering want deze stijgen ook al behoorlijk in waarde.
Voor die 17.500 heb je alleen rechtsgestuurde Evo’s. De prijzen van linksgestuurde exemplaren lopen weer op tot ver boven de 20K. 100 pk erbij met simpele ingrepen gaat met een global spec Evo8 helaas niet lukken ervan uitgaand dat met simpel alleen een uitlaat, brandstofpomp en remap wordt bedoeld.

Ik rij zelf een Evo, maar als eerste (snelle) auto zou ik een Evo laten staan!
@evo4g63t: precies als 18 jarige zou ik ook niet beginnen aan een auto met zoveel vermogen.

Ik zou een mx5 doen en daar lekker 2 jaar mee leren rijden.
@evo4g63t: Mijne is onderweg. Ondertussen al in europa (barcelona) nog even wachten dus… , voor 10-15k kan je een hele nette evo krijgen in japan (all included op uk kenteken) . Hogere km stand = lagere prijs zo werkt dat eenmaal daar. hoe dan ook nette exemplaren zijn ook daar steeds moeilijker te vinden. Indien je hem een beetje netjes houdt ga je hier niet snel geld op verliezen. Is trouwens ook mijn eerste snelle auto. hier voor motoren e.d. gehad :)
B5 Audi S4 of RS4. Heerlijk te tunen
@ko4n: heerlijk te verzekeren. En heerlijk jatvoer. De ideale eerste auto.
Mis het golfje
@toeter11: ja precies een dikke VR6, wat is er mis met Golf?
Geld sparen en niet verknallen aan een auto. Jammer geld…
@shadowbroker: wow.. Wat een fantastisch moraal heb je. Ik wou dat iedereen zo dacht. Dan waren er tenminste geen leuke auto’s meer op de weg. Ik wil ook een saaie wereld.
Direct voor de skyline gaan als je uit dit lijstje zou moeten kiezen!! Mooie auto met een prachtig geluid.
Nissan 350Z. Klaar.
Is dit echt?
Nissan 350z! Heb nog een hele mooie voor je te koop staan Wesley! Origineel en in nette staat
Klinkt wel een beetje als de jeugddroom waar het rationale aspect nog niet echt is doorgedrongen. Het brandstofverbruik (zeker bij een getunede), de kostprijs van de verzekeringen evenals de kostprijs van eventuele kosten zijn bij dergelijke auto’s wel zeer aanzienlijk. Hiernaast zijn dit zoals autoblog zegt zware auto’s. Iedereen denkt op zen 18 (of hoe oud wesley ook is) wel dat ie een aardig stukje kan rijden maar feiloos is dit meestal nog niet. Mij lijkt dan ook een top tip een sportiever model van een hatchback of een lichtere achterwielaangedreven auto (genre subaru brz of bmw 325i) om te starten. Kan je als je de broodnodige ervaring hebt en een realistischer zicht op de kostprijs van een auto nog veranderen.
Wesley heeft 50 papa’s die allemaal denken dat Wesley een debiel is kijkend naar de reacties hier… Hij heeft 17.5K liggen voor een auto dus zal wel wat ouder zijn dan 18. Zo niet, dan zal vast al 100x tegen hem gezegd zijn dat dit wss niet de meest verstandige keuze is. Gelukkig heeft Wes hier mooi schijt aan en koopt ie een oude Benz (w201) en bouwt hij ‘m helemaal DTM spec! Succes gozer, living it!
@2wheeler: Als je de mening vraagt van reageerders, moet je wel kunnen verdragen dat iedereen zijn eerlijke mening geeft. Met super jom ben je niks. Een skyline r32 gtr is ook 1 van men droomauto’s maar dan moet je wel beseffen dat dergelijke auto’s veel geld kosten (zeker als er kosten aan zijn met de ontbrekende expertise en onderdelen hier) en heel zwaar geschut zijn als 18 jarige. De aankoopprijs is maar een fractie van de kost bij dergelijke auto’s. Een leukere hatchback of leuke betaalbare rwd coupe kan dan voor iemand zonder auto ervaring evenveel rijplezier geven zonder alle bijhorende financiele risico’s. En dan kan je later nog overstappen naar zo’n auto’s als je iets meer reserve hebt. Een leuk eigen huis is ook altijd top.
@ty5500: waarom denk je dat hij 18 is? Had jij 17.5K op je 18e? Waarom neem je aan dat hij nog geen huis heeft? Ik had eerst een huis en een motor voordat ik m’n eerste auto had. Waarom denk je dat hij niet beseft dat het veel geld gaat kosten? Geef gewoon leuke tips waar hij wat aan heeft op automotive gebied en pretendeer het niet allemaal beter te weten. Daar heeft ‘ie ongetwijfeld familie en vrienden voor.
No go BMW? Tja zelf weten.. als ik dan moest kiezen tussen de aangeschreven modellen Lancer of Skyline.
@bmwfreak038: Tsja, niet iedereen ziet in BMW de heilige graal. Er is zoveel meer leukers en boeienders te vinden….
@tge1: ja maar een E36 met 192 pk oplopend tot 321 en achterwielaandrijving een échte rijdersauto..
@bmwfreak038: Een Mazda MX5, RX7, 3 MPS, Nissan Skyline, Renault Clio RS, Toyota Supra, Yaris GRMN, Subaru Impreza, …. Etc. ook hoor. BMW is prima, maar niet dé keuze.
fijn trouwens een edit knop.. nog even ter aanvulling, waarom een soort van stadsauto? tuurlijk doe je ervaring op, maar je leert dan niet met het vermogen omgaan. dus ik zou juist niet een aldanniet (goedkope) auto doen.
Ik vind het eerste advies nog altijd het beste. Koop voor een kleiner bedrag een goedkope auto. Een MX5 NA is een goed idee in de categorie niet duur, heel leuk, leerzaam rijden. Leer daar mee sturen, driften op een besneeuwde parkeerplaats of een vochtig grasveld. Even een jaar schade vrij opbouwen. En als je dat genot hebt gehad en je heel wat rijervaring rijker bent iets echt gaafs kopen. Je eerste eigen auto is altijd gaaf, maakt eigenlijk niet uit wat het is. Op deze manier heb je dubbel plezier. Het is niet voor niets dat dergelijke exoten heel duur zijn in verzekering voor jonge bestuurders. Je kan beter een MX5 kort rijden, dat doet al zeer genoeg….
Wil je echt genieten dan zou ik S2000 zeggen.
Nissan Stagea of de Honda S2000, daar zou mijn voorkeur naar toe gaan.
Zelf heb ik diverse “projecten” gehad, Charade GTti, Mazda MX5 NA, Nissan Silvia S14, Subaru Impreza WRX etc.
Tussendoor een “verstandige” auto gekocht, e90 330i. Maar toch voelde ik de drang om weer een jap te kopen en deze keer met een geblazen 6-inlijn in het vooronder.

De Skyline R33 heeft zeker op mijn lijstje gestaan als kandidaat, echter heeft de RB25DET in originele vorm in mijn optiek te weinig potentie. Voor een vermogen boven de 400pk moet je toch al gauw een blok gaan bouwen.

Uiteindelijk ben ik tegen een Toyota JZX100 Mark 2 aangelopen (variant op de bekendere Toyota Chaser). Met de 1JZ-GTE heeft deze veel meer potentie. vandaar mijn keuze.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).