Autoblog advies: volvette youngtimer voor 20 mille

Auteur: , 86 Reacties

Kan zo'n oud besje nog wel mee in de moderne tijd?

Audi A8 (D3)

Later, over een tientallen jaren, dan lachen we erover. De tijd dat de Nederlander zijn auto kocht puur en alleen op bijtelling. Normaal tarief? Oninteressant. Maar alles met een lage bijtelling werd massaal gekocht. Driecilinder Polo’s, Outlanders die 1 op 7 lopen, Priussen die vastgeplakt zitten op de linkerbaan van de snelweg. Man, er waren zelfs mensen die dachten dat een Tesla een fatsoenlijke auto was. Aan de andere kant: het scheelde heel erg veel geld. Zeker op auto’s met een hoge catalogusprijs maakte de bijtelling enorm uit.

Autobloglezer Yunus maakte er ook gebruik van. Op dit moment verplaatst hij zichzelf in een Volvo XC90. Helaas werd er een maandagmorgen-auto gekregen afgeleverd. Er zijn nogal veel pechgevallen geweest met de auto. Hij heeft zoveel technische mankementen met de auto ondervonden, dat Yunus er een beetje klaar mee is. Na een tijdje erover nagedacht te hebben was hij erover uit: de Volvo gaat weg. Maar wat komt er dan voor in de plaats? Daarvoor vulde hij dit formulier in met de nodige begeleidende tekst.

Yunus wil een grote en luxe youngtimer met minimaal een V8 onder de kap. Kijk, nou hebben we het ergens over! Het moet een zo luxe en comfortabel mogelijke auto zijn. Het liefst met adaptieve cruise control. Dat is op zich te vinden, 15 jaar geleden waren luxe auto’s er voor het eerst ermee uitgerust. Maak overigens niet de fout door te denken die opties net zo functioneren als op de Volvo. Die auto is veel moderner. De adaptieve cruise control, het navigatiesysteem: het is allemaal 15 jaar oude techniek. Dus lang niet zo verfijnd als het tegenwoordig is. Hieronder staat het wensenplaatje van Yunus:

Huidige /vorige auto's:Volvo XC90 T8
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 20.000
Jaarkilometrage:40.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:XC90 gaat wegens teveel technische mankementen
Gezinssamenstelling:Single
Voorkeursmerken /modellen:SL500, Daimler V8, Pheaton V8
No-go modellen / merken:Frans, al heeft de C6 wel mijn aandacht

Lexus LS430 President (UCF30)
€ 19.900
2003
41.500 km

Als sportiviteit je niet interesseert, evenals imago, dan is dit een uitstekende keuze. De Lexus LS430 is een cocoon van rust. De V8 motor levert 289 pk en kan, als het moet, zorgen voor prima prestaties. Echter, de auto gedijt het beste bij een uitermate rustige rijstijl. Het wordt verheven tot een soort kunst in de Lexus LS430. In het budget kun je kiezen uit de mooiste exemplaren. Ga daarom voor de versie die nét in de regeling valt met de minste kilometers. Dat zijn relatief dure auto’s. Dat komt mede omdat ze bekend staan als onverwoestbaar. Mits het onderhoud correct wordt uitgevoerd, kun je hier in lengte van dagen nog meer doorrijden. Nog een reden om voor de Lexus LS430 in deze President-uitvoering te kiezen: alles zit er standaard op, inclusief de briljante Mark Levinson audio-installatie. Nuchter bekeken is dit de beste keuze die je kunt maken.

Lexus LS430 (UCF30)

Audi A8 4.2 quattro (D3)
€ 15.950
2003
65.000 km

Wil je iets meer betrokken zijn bij het autorijden, dan is de tweede generatie een valide optie. Niet dat het een GTI is, maar alles voelt in de A8 net iets stugger en directer. Of minder zompig, zo je wil. De motor houdt er wel van om wat toeren te maken. Je wordt dan beloond op solide vooruitgang en een uitstekend klinkende V8-brom. Het interieur is een groot pluspunt van de A8. Je hebt niet het idee dat deze auto alweer 15 jaar oud is, mede dankzij het MMI-infotainmentsysteem. In het budget zijn er voldoende nette A8’en te vinden. Kijk uit voor exemplaren met niet-originele onderdelen (Koplampen, velgen, bumpers etc). Dat is niet gedaan omdat het zo mooi is, maar omdat origineel veel duurder (en beter) is. De A8 kent zo zijn onderhoudspuntjes, die worden in dit aankoopadvies behandeld.

Audi A8 4.2 quattro (D3)

Mercedes-Benz S500 (W220)
€ 19.900
2003
110.000 km

De S-Klasse is de maatstaf in dit segment, niet zonder reden. Je hebt het gevoel dat werkelijk aan alles is gedacht om het leven van de bestuurder en inzittenden zo geriefelijk mogelijk te maken. Net als de Lexus is het voornamelijk een comfortabele auto. Het rijden is een isolerende bezigheid. De bediening (sturen, gas, remmen) voelt afstandelijk aan. In tegenstelling tot de Lexus is de S-Klasse wat capabeler. Het is meer een auto dan een boot, in dat opzicht. Aan het interieur merk je dat de S-klasse iets moderner en verfijnder is dan de Lexus, maar overduidelijk ouderwetser is dan de Audi. Ga altijd voor een zo laat mogelijk exemplaar van ná de facelift. Met name de roestpreventie in die modellen is veel beter voor elkaar, evenals andere issues. Welke issues kun je lezen en bekijken in dit aankoopadvies.

Mercedes-Benz S500 (W220)

BMW 745i (E65)
€ 15.950
2002
90.000 km

Net als de Audi A8 is de 7 Serie aanzienlijk moderner dan de Lexus en de Mercedes. Het mooiste aan deze auto zijn de aandrijflijnen. Dit was de top van BMW destijds. Dus uiterst verfijnde, trillingvrije en krachtige motoren. Qua rijden zit de 7 Serie tussen de S-Klasse en A8 in. Het interieur is ook nog behoorlijk bij de tijd. De olifant in de kamer is natuurlijk het uiterlijk. Dit is de 7 Serie die iedereen lelijk vond. Persoonlijk kan ik de auto wel waarderen. Zeker in een donkere kleur met nette wielen is het een gave verschijning. Er staan er een hele hoop te koop voor dumpprijzen. Kijk daarmee uit. De 7 Serie is een bijzonder complexe auto. Als er iets mis mee is, dan is het vaak goed raak. Een aankoopadvies hebben we (nog) niet gemaakt, maar maak een proefrit en controleer of alles werkt. Als meerdere opties het al niet doen is dat vaak geen goed teken.

BMW 745i (E65)

Volkswagen Phaeton W12 4-Motion
€ 17.950
2002
60.000 km

Dankzij die angstaanjagende afschrijving van de Phaeton is het nu een geweldige kiloknaller geworden. Dat geldt eigenlijk voor alle auto’s in deze categorie, maar de Phaeton is gezegend met een ‘VW’-logo op de neus dat potentiële klanten afschrikt. Is de Phaeton dan zo slecht? Neen, absoluut niet. Kwalitatief kan de Phaeton zich eenvoudig meten met de auto’s in dit lijstje. De rust, het comfort, de afwerking: allemaal op topniveau. Dat geldt ook voor de motor. De V8 zou logischer zijn in dit gezelschap, maar de 4.2 (zelfde als in de Audi) kwam ietsjes later. De Phaeton is, ondanks de twaalf cilinders, niet heel veel sneller dan de rest in dit rijtje. Het is wel een heel fijne motor: stil, krachtig en majestueus. Oh, en gezegend met een zuipgedrag waar de lever van Bonnie St. Claire bang van word. Je gaat je er bijna schuldig door voelen, om zo’n corpulente auto te rijden. Dat ‘VW’-logo is gewoon een excuus om je te goed te doen aan de kwaliteiten van de auto.

Volkswagen Phaeton W12

Daimler Super V8 (X308)
€ 17.900
2000
95.000 km

Als de Japanner en de Duitser te klinisch zijn, kun je naar deze aristocraat krijgen. De Daimler Super V8 is voor mensen die wel veel vermogen onder de kap willen hebben, maar het niet willen laten zien. Het is in principe de luxe variant van de Jaguar XJR. Maar bij de Daimler variant is het sportieve er met talent uitgehaald en is alles ingesteld op comfort. Speciaal, extra zacht gelooid leder. Vloermatten waarin je voeten helemaal wegzakken. Hout dat daadwerkelijk van een boom is geweest. Toegegeven, de Daimler is een ouderwetse benadering van het concept luxe-limo, maar vervult die rol met verve. De motor is een hoogtepuntje. De supercharger staat afgesteld om zo adequaat mogelijk te kunnen reageren. Vergis je niet in het klassieke uiterlijk. Deze auto is nog altijd serieus snel.

Damiler Super V8 (X308)

YOLO: Maserati Quattroporte Evoluzione Ottocilindri Biturbo
€ 16.995
2000
120.000 km

Is dit een raszuivere YOLO? Nou, nee, niet helemaal. Maserati werd eind jaren ’90 overgenomen door Ferrari. Dat lijkt alsof de lamme de blinde helpt, maar dat is niet waar. Een van de eerste wapenfeiten was de Maserati 3200 GT, maar we mogen de Evoluzione-varianten van de Quattroporte niet vergeten. De kwaliteit werd aanzienlijk verbeterd. Nu is deze auto redelijk onderhoudsgevoelig en is het onderhoud duur. Duurder dan de andere auto’s in dit rijtje. In ruil voor die kosten krijg je iets heel bijzonders. Allereerst dat design. Dat valt niemand op. Je kan echt anoniem rondrijden zonder dat iemand omkijkt. Toch is het een briljant design. Geen lijn is te veel, waardoor het uiterlijk erg tijdloos is. De motor is slechts een 3.2 liter, maar je hebt wel twee IHI-turbo’s. Dat resulteert in 335 pk. Omdat de Quattroporte een slag kleiner en lichter is, is dit een bijzonder kwieke automobiel. Niet alleen in rechte lijn, maar ook in de bochten. Diep tussen al het hout en leer huist sportwagen DNA.

Maserati Quattroporte Evoluzione Ottocilindri Biturbo

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



86 reacties

E39 M5 is het eerste waar ik aan moet denken zelf..
@spykerboy: Te sportief voor zoveel kilometers. En zonde van zo’n mooie auto.
@gekketurbo: Hoe oud ben je? te sportief voor zoveel kilometers hoor ik alleen mensen op hoge leeftijd zeggen over het algemeen… als je wilt kan je ook gewoon met een F430 scuderia dagelijks rijden hoor… tis een mindset.
Je bent natuurlijk gek als je met 40.000 km/jaar een benzine motor koopt in dit segment.

Niet alleen brand je je geld weg, je staat ook keer op keer bij de pomp.

Ik zou de Jaguar XJL x350 kopen in plaats van de Daimler, een generatie jonger. Een stuk minder onderhoud. En met de 2.7D 6cilinder heb je een hele grote range. Adaptieve cruise control heeft dat model niet.

Wil je wel wat meer ind de opties/elektronica/acc dan zou ik een volgeladen Pheaton, A8 of SL kopen.
@fiestacruizer: waarom? Hij koopt ‘m zakelijk, dus 35% bijtelling over de dagwaarde, de benzine zal ‘m dus worst wezen
@406_v6: ja dus? Normaliter betaal je dan toch zelf de brandstof. Óf je hebt een baas waarvan je een youngtimer mag leasen… maar zo’n werkgever ben ik nog niet tegen gekomen.
@jorden: eigen baas misschien?
@406_v6: kost je met 40d km per jaar wel dikke 2k netto extra (bij 1:7 benzine vs 1:15 diesel, ex btw/2)
@porker: er daar komt het begrip autogek om de hoek. Ik ga mijn Megane 1.5dci die 1/17 diesel rijdt inruilen voor een 911 die 1/9 benzine rijd.
Waarom? Omdat ik als autogek graag in mijn lievelingsauto rijdt. Ik denk dat deze beste man iets soortgelijks denkt.
@porker: die €2000 extra per jaar zorgt er wel voor dat ik iedere ochtend een glimlach op me bek krijg als ik de motor start, is voor een petrolhead ook wat waard. Een meiske erbij is netto veel duurder en die gaat me echt niet iedere ochtend een glimlach bezorgen.
@fiestacruizer: mooie keuze, de Jaguar is prachtig.
@fiestacruizer: De XJL x350 is inderdaad een pracht van een wagen. Kijk nog steeds om als ik er 1 zie. Stond ook op mijn shortlist. Maar dan zou ik toch voor de v8 variant gaan. Als ik iets verstandigs zocht, kwam ik waarschijnlijk uit bij een polo tdi. Bij jaguar maak ik me toch een beetje zorgen om het onderhoud, al is dat waarschijnlijk een fabeltje dat onbewust blijft hangen…
@fiestacruizer: echter kom je er met een 15+ jaar oude youngtimer in steeds meer steden niet meer in…
@e1000bmw523i: youngtimer op diesel uiteraard…
Qua comfort is er niets fijner dan de C6 Yunus, alleen jammer dat hij bij nog lange na niet als youngtimer valt te rijden.

Als je het mij vraagt is een S500 de mooiste optie. Dat vind ik nog steeds een erg fijne bak met vandaag de dag opties en luxe nog steeds erg goed mee kunnen komen. In jouw prijsklasse zijn er zelfs S500’s te vinden met een bijzonder lage kilometerstand. Als je een beetje goed kunt handelen of nog iets meer ruimte in je budget kunt krijgen, neem je deze mee:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=301219804

Uit 2003, nog geen 22.000 kilometer, een dikke V8 en bijzonder strak uitgevoerd.
@viezefreddyw: dat is idd een enorme strak exemplaar
@viezefreddyw: helemaal met je eens. Voor de C6 moet hij nog even wachten, wel de fijnste auto ooit gemaakt.
@viezefreddyw: Die C6 he, een droom van een auto. Dat Citroen het heeft aangedurft om dat ding in productie te gooien, wat een lef! Zal over 2-3 jaar weer op me lijstje verschijnen denk ik…

S500, plus de BMW en Audi vind ik eigenlijk te saai in dit segment. Ze niet bijzonder genoeg, een Pheaton heeft bijvoorbeeld voor mij veel meer charisma door het verhaal en de nutteloze voefjes. Ook de Britse Duitser is een auto met veel meer charme. Maar een SL500 daarentegen heeft veel meer mij aandacht dan een S500; Zelfde fantastische innerlijk in een veel elegantere body. Soort van ideale vrouw ;)
Een S80 T8?
En waarom niet kijken naar een maatje kleiner met v8.
Een 540i, een dikke a6, of een e500?
Scheelt natuurlijk al erg in onderhoud en verbruik.
Die Masser ziet er samen met de Daimer en Merc redelijk gedateerd uit t.o.v. de rest …
40d km per jaar met zon benzine monster gaan rijden?! Zeker geld te veel. Ik denk dat een youngtimer qua onderhoud dan ook vies tegen gaat vallen.
@trustmeiamanengineer: Ik zou voor een dikke D segmenter gaan met de vetste diesel. Rijd je toch wel op met die kilomters, dus restwaarde maakt niks meer uit. En dan blijft het nog enigszins betaalbaar. En dan voor de lol een V8 benzine wagen erbij voor de leuke ritjes.
@trustmeiamanengineer: dat kan nog wel eens meevallen. Maatje kleiner maar ik heb in 3 jaar een Alfa 166 V6 3.2 van 70.000 naar 185.000km gereden gewoon op benzine. Aanschaf EUR 7.000 en verkoop EUR 2.500. Ofwel zeer beperkte afschrijving. Dat beetje extra brandstof en onderhoud wordt meer dan gecompenseerd. De nieuwere Alfa 159 1750 was absoluut een duurdere auto.
@trustmeiamanengineer: Ja hoor, daar heb je ze weer. Er staat toch duidelijk dat hij geen diesel wil? Leuk dat zo’n roetende stinkbak jou bevalt, maar sommigen willen een auto met klasse. Een benzine V8 of V12 is gewoonweg veel leuker. Geen geratel, trillingvrij, stil, soevereine prestaties en je mag iedere stad in. Dat kost inderdaad meer geld dan een diesel. So what? Eten in een restaurant is ook duurder dan boodschappen bij de Dirk. Verwen je zelf eens.
@goed_koopman: Als je t leuk vind om al je geld op te rijden op de snelweg aan 130km/h moet je dat lekker doen. Ik zou het niet doen. Iets verstandiger die hoeveelheid kilomters maken. En je zelf verwennen met een écht leuke auto, op leuke momenten.
@goed_koopman: boekje cliches uit de jare 80 opgedoken? Denk dat je met de diesels uit de bovengenoemde periodes echt niet meer met een halve tractor op pad bent hoor.
@kle500: Eh, nee. Heb voldoende moderne vier-, zes-, en achtcilinder dieselmotoren gereden. Een 4.2 V8 TDI vind ik redelijk goed. Maar zodra ik in een moderne auto met V8 of V12 benzinemotor zit weet ik het weer: dit is zoveel verfijnder dan welke diesel ook. Je hoort en voelt het verschil. Als je het tegendeel beweert heb je een slecht gehoor of geen gevoel in je bips.
@goed_koopman: juist!! Ik rij zelf een 3.0 liter 6L benzine omdat ik na 5 jaar diesel helemaal zat was.. geen sportief geluid, stationair volop lawaai en stinkwalm en roet. Ben nu duurder uit maar geen seconde spijt van gehad!!
@trustmeiamanengineer: hij gaat ‘m zakelijk rijden…kosten komen dus op de zaak
@406_v6: Ja, die kosten betaal je ook gewoon zelf. Weliswaar wel aftrekbaar en dergelijk, maar kosten blijven kosten.
@trustmeiamanengineer:

1+1=2 !! Uit jou ??
maat .. je laat me helemaal schrikken ..

Nu weet ik hoe Rutte zich elke dag voelt ..
@trustmeiamanengineer: Als ik ieder advies had opgevolgd over verstandige keuzes maken, was ik nu getrouwd met kinderen, verdiende ik 4 keer minder dan nu en reed ik in een Golf GTE. Zoals iemand heeft uitgerekend kost het me netto €2000,- per jaar extra en dat heb ik er met alle liefde voor over. Leuke dingen kosten nu eenmaal geld en daar heb ik vrede mee.
Wat blijft de A8 D3 toch een tijdloos model… prachtige auto.
@smoked: Eens, de nieuwe A8 breedbek kikker ziet er gewoon infantiel uit naast deze ingetogen beauty.
@smoked: absoluut
Volkswagen phaeton met w12 zou me het meest trekken. Natuurlijk absoluut niet goedkoop in alles wat er bij komt kijken. Maar dit is eigenlijk gewoon een bentley, of de bentley een phaeton. Het is maar hoe je het ziet! Details als de de houten sierlijsten die de ventielatieroosters bedekken en open gaan wanneer nodig, is gewoon prachtig. Serieus nadeel is dat er geen bluetooth-module in zit, optie was er gewoon niet zover ik weet. Kilometerteller en toerenteller, zelfde als een bentley flying spur, evenals het onderstel. http://karakullake.blogspot.nl/2012/01/bentley-continental-flying-spur-vw.html?m=1

Ps: s500 niet aan beginnen. Zover ik weet, oa ontzettend veel/vaak problemen met de luchtvering
Een LS met minder dan 50k op de teller vind ik meer iets voor de verzamelaar. Een onderhouden facelift 430 met 300k is net zo betrouwbaar, voelt en ziet er hetzelfde uit, en dan houd je wat centjes over voor de vaste lasten.
Op de Daimler en de Yolo na, vind ik het leuke limo’s.
De A8 vind ik samen met de Bangle 7 serie de mooiste.
Zelf zou ik gaan voor een Pheaton met 6 cilinder en als outsider een Honda Legend 3.2 V6. Mooi understeatment door niet poenerig te doen en lekker te genieten van auto’s die het overige volk niet begrijpt.
zo’n Jaguar zou mijn keuze zijn. Die stille liefde is er al sinds de xj 4.2 in de jaren 80. Dat beeld van een blauwe met creme leer zie ik nog voor me.

En deze schijnen ook nog betrekkelijk onderhoudsvriendelijk te zijn omdat ze uit de Ford-tijd stammen.
20.000 euro voor een 15 jaar oud slagschip die 5 jaar geleden voor 6 rooitjes bij jetcars stonden !!

Jahaa .. Duitse import met origineel 65.000 km ..
oudere dames rijden daar allemaal met een M5 en alleen op de snelweg zonder files hooguit 3000 km per jaar ..

Deze wake up call was de suggestie van mij ..
alsjeblieft .. makkelijker kan je het niet verdienen vandaag ..
@lincoln: Ik schrik er een beetje van, maar je zegt zowaar iets zinnigs.
@trustmeiamanengineer:

Ambtenaartjes zijn altijd geschokt ..
Makkelijker kunnen ze het niet verdienen ..
@lincoln: Het was helaas van korte duur blijkbaar ..
@lincoln: hehe. Tenminste iemand die het snapt.
Dat gelul over auto’s uit Duitsland die altijd minder gereden hebben. Grootste onzin. In Duitsland is geen autopas. En Duitsers schrikken er nog steeds van wanneer een auto 100000km gereden heeft.
Think about it!
@pa045: straffen op kilometer manipulatie zijn daar veel hoger dan hier. Duitsland is veel groter dan onze kleine landje. Veel meer kans op pareltjes dan hier. Sterker nog, bij ons mag je een kilometerstand gewoon terugdraaien. Als jij denkt laat ik mijn auto 100 000 km terugdraaien, dan is het jouw goed recht. Alleen bij de verkoop moet je het vertellen, tja.

Als een auto verkocht wordt met 60k km’s en hij zou er 300k gereden hebben, merk je dat aan alles. Hou je ogen open!
@kritisch: is niet waar. Bij veel auto’s van meer dan 2 ton zijn dingen als koppeling en alle ophangingsrubbers al eens vervangen. Als ze wat onderhoud hebben gehad rijdt zo’n auto doorgaans strakker dan eenzelfde tussen de 100.000 en 200.000
@kritisch: de straffen zijn hoger maar er wordt niet gestraft.
Open mobile eens. Kijk naar de kilometerstanden en vergelijk die met de in nl aanboden auto’s. Hoe kan dat? Wij leven in een land welke 8 keer past in Dld en toch hebben de auto’s hier allemaal veel meer gereden. Wanneer wij een conferentie hebben en je moet vanuit de provincie naar de randstad, rijdt je hooguit 250km enkel. Rij eens naar Berlijn of München. Hoeveel kilometers zijn dat?
Geloof jij maar lekker in die duitse pareltjes. Ik hoef ze niet. En het gel.l dat een duitser beter met zijn auto omgaat is ook fabel 1e klas. Ik woon vlak bij de grens en kom veel in Duitsland. Dus ik zie wel wat.
Bovendien is het bij onze oosterburen al jaren gebruikelijk ook je 2e handsje te private leasen. De auto’s zijn dus A niet eigendom van de berijder, maar worden ook geleased met een maximaal aantal kilometers per jaar. Boel je hem?
@pa045: voel je hem? Moest de laatste vraag/zin zijn.
Als ik voor dezelfde keuze had gestaan : 1 de Maser en op 2 de Pheaton; daarnaast zou ik mezelf verplichten 1x per jaar te wisselen
Betrouwbaar krachtig en tijdloze design…. yunus: ik zou absoluut bmw gaan
@elemento:

Yep .. wel van voor 2000 (jaar) .. daarna worden ze aanzienlijk beroerder ..
3500 euro heb je het mooiste exemplaar ..
1500 euro groot onderhoud ..

Hou je nog 15 rooitjes over voor een suikerspin ..
@lincoln: beroerder?! wacht eens even…ik heb zelf een 7 uit 2002 en op een motorrevisie, transmissierevisie, nieuwe radio, ruitenwissermotor, raammechaniek, kofferklepmotor, xenonlamp, schuifdakrubber en voorstoelen na is het gewoon een betrouwbare bak hoor…
@mopar: Tssss.. een xenonlamp? die had ik nu niet verwacht.
@mopar:

Vandaar dat Balkenende permanent met dat druilerige jankbekkie rond liep ..
@lincoln: en 4 eyes hoefde het niets eens zelf te betalen …

Kan je nagaan …
Lancia Thesis
Al het bovenstaande naar dan met een V8 of groter diesel motor inderdaad.
Ik rij zelf sinds kort een 500 SEL W140, wat een fantastische auto, veel mooier dan de w220 (al zeg ik t zelf) en technisch veel betrouwbaarder. Zoveel luxe voor 90 euro netto bijtelling kan ik iedereen aanraden!
@rickilicious: tot je kabelboom naar de filistijnen gaat…trek dan je knip maar open. Mercedes gebruikte voor de W140 onder druk van de milieulobby destijds een biologisch afbreekbare kabelboom die bijna 100% recyclebaar is. Helaas blijkt nu die wagens wat ouder beginnen te worden dat die plastic coating op de kabels na een tijdje kan afbrokkelen en dat kabels hierdoor elkaar kunnen aanraken en allerhande storingen kunnen veroorzaken. De W140 foras staan er vol mee. Het grote probleem is dat die kabelboom letterlijk achter het dashboard zit weggewerkt en dat het dash bij de w140 erin gelast is. Dus een gruwelijk duur karwei om te repareren.

Mag hopen dat die van jouw probleemloos blijft.
@mopar: dat geldt niet voor alle w140ers. Facelift heeft dat probleem niet. En bij de pre faceloft gaat het ook enkel over de motorkabelboom. Tegenwoordig goedkoper op te lossen.
@creaminator: de facelift W140 moet je niet willen. Die cost cutting van Mercedes destijds begin je in de modellen van na ‘96 (meer plastic) al terug te zien helaas. Op die kabelboom na zijn de pre facelift W140 de best gebouwde exemplaren.
@mopar: ik heb het met mijn E320 Coupe w124 gehad, nieuwe kabelboom er in en €1.500,- lichter maar dat weet je als je zo’n auto rijdt, inmiddels zijn ze al bij veel auto’s vervangen dus die gaan weer jaren mee. Je moet wel reëel zijn, koop niet zo’n auto om goedkoop zakelijk te rijden en goedkoop uit te zijn met onderhoud, je moet er natuurlijk wel een beetje liefde in stoppen, dat verdient zo’n schoonheid op leeftijd😉
Wie 8-cilinder benzine wil cruisen, die zegt toch Cadillac? STS lijkt me de logische variant.
@mout: daadwerkelijk een tof alternatief te bedenken!
@mout:
Mooi alternatief inderdaad. Kosten uiteraard weer geen drol, maar christelijke exemplaren zijn wel wat moeilijk te vinden.
Aangenomen, dat de auto up to date is qua onderhoud en ie geen schade heeft gehad, zou ik van de hier genoemde auto’s voor de Audi gaan. Niet in de laatste plaats vanwege de lage kilometerstand. Bovendien is het waarschijnlijk een van de lichtere, hetgeen weer scheelt qua MRB.
@willeme : zou het mogelijk zijn om na elke editie te laten weten voor welk merk/model de lezer uiteindelijk heeft gekozen?
@sntial: die heeft @willeme al een keer gedaan, zie https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-dit-is-het-uiteindelijk-geworden-89085

Echter, het is een tijdje geleden weer (ietsjes meer dan een jaar). Dus het kan inderdaad weer.

FYI: bij mij wordt de JAG XF berekend.
@dunhozzie: cool, thanks voor de info!
Ik zou zoeken naar een touareg of a8 met 4.2tdi eerlijk gezegd, full option zeker te betalen, en lekker koppelrijden (na remap 900nm, en tegen 210 op Autobahn @ 2000rpm voor de touareg).

Andere optie richting benzine is de vorige generatie s6 met v10, ook betaalbaar-ish
Man man man, wat vind ik die Maser toch heerlijk!
Wellicht dat een Touareg of Cayenne wat voor je is? Worden vanaf volgend jaar youngtimer als ik het goed heb.
Ik zou die 745i lekker skippen. Dat blok is zo onbetrouwbaar als wat (zelfs in de eerste serie F01’s 750i’s). Dat blok vreet zichzelf op. Daarnaast is ie ook gewoon mega lelijk, maar dat vind ik van wel meer auto’s in deze lijst (maar de 7er spant de kroon).
XJR
@cloverleaf: precies, kijk wat een schoonheid:

http://www.hetgeldersautohuis.nl/occasion/jaguar/xj/r-42-v8-supercharged-396pk/occ3689239-2d3525a7#voorraad
@dunhozzie:
Die dealer heeft wel een mooi slootje XJ’s staan.
Ik zou alleen het R model lekker laten staan en voor zes cilinder gaan.
@Rob: ook een mooie keuze. En waarschijnlijk een stuk betaalbaarder 😉
@Rob: vind ik ook niet zo gek, aangezien het een Jaguar en Saab specialist betreft. ;)

OT: van bovenstaande lijst hands down de Ja…Uh…Daimler. Een mooie rode bijvoorbeeld: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=324911653
Waarom niet een vorige generatie XC90 V8 Executive??
@kennone: misschien omdat hij die heeft en daar z’n buik vol van heeft?
@tenaci: dat was de T8. Ik doel op het model met de Yamaha V8. Niet met een klein vierpittertje..
Hij is single. Waarom dan niet een dikke coupé of GT in plaats van al die taxi’s?
Hij rijdt nu in een XC90. Ik heb nog wel een tip : de Range Rover Sport 4.2 V8 of een Porsche Cayenne V8. Die moeten voor EUR 20.000 toch ook te krijgen zijn.
Voor dit geld moet een S8 V10 toch ook mogelijk zijn? Lijkt me wel wat. Ik heb de S6 V10 gereden en kan zeggen dat het een geniale wagen is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).