Autoblog advies: zevenzits roadtrip apparaat voor weinig

Auteur: , 59 Reacties

Wat is er te krijgen op dit specifieke stukje van de markt? Team Autoblog zocht het voor je uit!

Toyota Previa '02

Ondanks dat AutoBlog zijn roots op de Veluwe heeft, gaan we redelijk met onze tijd mee. Nee, we gaan Elon Musk niet verafgoden en praten over plofmotoren. Dat is niet met je tijd meegaan, dat is op de hypetrein stappen na kwistig strooien van de Nederlandse overheid. Nee, we hebben het vandaag over het moderne gezin. Vandaag behandelen we namelijk een vraagstuk van Erica, die onderdeel is van een samengesteld gezin.

Erica heeft zelf enkele kinderen en haar nieuwe man heeft ook al kroost. Ergo: kinderen zo ver het oog strekt. Nu willen ze deze zomer graag met zijn allen door Europa kruisen. Er zijn dan een paar opties. Ze kunnen met twee auto’s gaan. Er hoeft niets bij gekocht te worden en iedereen weet waar ze aan toe zijn. Echt gezellig is dat echter niet. Een andere optie is om een auto te huren. Maar als je een paar weken op pad wil gaan, kan dat al snel een prijzige exercitie worden. Dat is ook niet wat je wil. Is het dan mogelijk om met een beperkt bedrag een auto te kopen? Dat is precies wat Erica zich afvroeg.

Het antwoord is: jazeker! Grote zware MPV’s zijn namelijk helemaal uit de mode. Diesels zijn absoluut niet salonfähig meer. Als het ook nog eens non-premium is, is er ook geen interesse van lokale fastfood ondernemers. De wensen en eisen kun je lezen onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Opel Astra Stationwagon 1.4T
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 2.000
Jaarkilometrage:Enkele duizenden kilometers
Brandstofvoorkeur:Maakt niet uit
Reden aanschaf andere auto:Zevenzits roadtrip auto voor zomervakantie
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, 5 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Renault Espace, Volkswagen Sharan
No-go modellen / merken:Alles minder dan 7 zitplaatsen

Een paar algemene tips in dit specifieke geval:

1. Koop particulier
In deze categorie kun je terecht bij zowel bedrijven als particulieren. Ons advies: ga naar een particulier. Er is geen bedrijf die je een deugdelijke garantie gaat bieden voor dit geld. Ook ben je qua verleden en staat niet beter af, integendeel. Dit soort type auto’s zijn winkeldochters die erg lang blijven staan en vaak tussendoor nog eens verhandeld worden. Daarbij kom je terecht bij de meest schimmige bedrijven die ongetwijfeld goede intenties hebben, maar niet met jouw vakantie. Hetzelfde geldt overigens voor een particulier, maar dan krijg je over het algemeen in ieder geval een goedkopere auto en dus meer auto voor je geld.

2. Check historie/eigenaren
Als er niet geadverteerd wordt met een kenteken, is het raadzaam direct op het kruisje bovenin te drukken. Vul het kenteken in op een van de vele internetsites en check de historie. Heeft de auto de afgelopen maanden vier eigenaren gehad? Loop weg. Heeft de auto de afgelopen vier jaar één eigenaar gehad: dan is het interessant. Check sowieso de historie van de auto: niet zozeer de boekjes, dat zegt bij deze kilometerstand niet zo heel erg veel. Nee, check even de laatste facturen en wat er de laatste jaren aan gebeurd is. Dat zo’n dure MPV een beurt heeft gehad 13 jaar geleden geloven we wel. Waar het om gaat is of er recentelijk nog wat gebeurd is.

3. Check staat, APK en airco
In principe moet je dit bij elke auto doen, maar in het geval van Erica in het bijzonder. Loop alles even na. Aangezien de rit naar Zuid-Europa gaat, check de airco of deze nog goed werkt. Je hebt geen zin om voor een hoog bedrag een thermostaat te moeten vervangen. Zeker bij zo’n grote MPV zit er een enorme unit in, dus deze dient goed te werken. Aangezien het om een paar maanden gaat, wil je niet halverwege de APK moeten nalopen, zorg dat je een auto vind waarvan de APK nog een tijdje geldig is. Uiteraard is het ook zaak om de staat te controleren. Lichte roestvorming maakt niet uit, de auto gaat toch weg na de vakantie. Maar banden die zo goed als kaal zijn of een matige radiateur wil je niet.

Tot zover de tips, dan gaan we nu verder met de alternatieven:

Mazda MPV 2.3 Active (LW)
€ 2.300
2004
180.000

Een auto die iedereen over het hoofd zit is de Mazda MPV. Gedeeltelijk ook terecht, want die auto was niet echt een uitblinker in zijn klasse. Het is een heel gemiddelde auto. Dat komt nu heel erg goed uit, want de MPV is voldoende ruim, compleet, praktisch en behoorlijk betrouwbaar. In het budget kun je bij particulieren prima Mazda MPV’s vinden die met gemak er nog even tegenaan kunnen. Qua rijden is het niet zo’n fijne auto als een Toyota Previa en qua interieur is het niet zo’n briljante auto als een Grand Espace. Maakt niet uit; de Mazda MPV doet precies wat je verwacht. De kracht van de auto is dat er heel aardige exemplaren te koop zijn. De ‘keuze’ is overigens niet al te ruim, dus je moet er wel net eentje tegen het lijf lopen.

Mazda MPV 2.3 Active (LW) '04

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI GLS
€ 1.950
2003
210.000 km

Als je niet het totale budget wil opmaken aan een auto, dan is de Mitsubishi Space Wagon een goede optie. Gevoelsmatig is deze net even wat compacter dan de de andere auto’s in dit lijstje en dat klopt ook. Mochten de kinderen niet al te groot zijn, is het een redelijke optie. Wellicht dat je een moet denken aan een dakkoffer, want met alle stoelen in positie valt de beschikbare ruimte iets tegen. Qua rijden is het overigens een verrassend fijne auto. Je zit minder op de bok dan in andere MPV’s. De 2.4 motor is verrassend goed bij de les (de 2.0 is in principe voldoende).

Mitsubishi Space Star 2.4 GDI GLS '03

Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Luna
€ 2.400
2002
280.000 km

De Toyota Previa is in principe niet te vinden in het budget. Een goede Previa doet al gauw zo’n 4-5 mille, óók met 350.000 op de klok. Het verschil met de drie die wij vonden is het motorblok. Er zijn enkele exemplaren verkocht met dieselmotor. Deze zijn wel te vinden in het budget. De 116 pk sterke 2 liter kan maar nét het gewicht van de Previa aan. Als je vol bepakt de heuvel oprijdt en de airco aanzet, voel je ‘m op de motor afremmen. Het is overigens wel een prettige motor in de omgang en in tegenstelling tot de 2.2 D4-D van Toyota behoorlijk betrouwbaar. Ga voor een Luna, die zijn lekker luxe aangekleed. Qua wegligging is de auto overigens beter dan je zou denken, zonder daarbij veel te stug te zijn.

Toyota Previa '02

Peugeot 807 SV Premium 2.2 16v
€ 2.400
2003
240.000 km

De Peugeot 807 valt ook in de categorie ‘te groot voor Nederland’. Veel mensen gingen voor een 307 SW met twee extra stoelen destijds. Bij diverse particulieren vonden we heel aardige exemplaren. In dit geval zelfs een 2.2 benzine in zeer luxe SV-uitvoering. Superrelevant is het niet, een 2.0 HDI in basis specificatie (maar met airco) is aan te raden als dat specifieke exemplaar in betere staat is. Mocht je niets met Peugeot hebben, maar wel wat met Citroen, Fiat of Lancia, dan is er goed nieuws, want dan kun je kijken voor een C8, Ulysse of Phedra. Dat zijn identieke auto’s met een ander frontje.

Peugeot 807 SV Premium 2.2 '03

Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Aut. Limited
€ 2.250
2006
240.000 km

Er is een periode geweest dat deze auto’s nog best populair waren in Nederland. Terecht, want ze hadden absoluut hun charme. Bij een MPV niet relevant, maar zo’n Grand Voyager ziet er best cool uit. Qua interieur heeft ‘ie niet het vernuft van een Grand Espace, maar je hebt wel een enorme lading ruimte. De 2.8 diesel past verreweg het beste bij het karakter van de auto. Het is een beetje een rauwdouwer, maar op de goede manier. Stel je niet te veel voor van het verbruik, want ondanks het feit dat het een zelfontbrander is, lust de Voyager altijd wel een slokje. Ga voor een luxe uitvoering en wees blij met de opties en accessoires die het nog doen.

Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited '06

Chevrolet Trans Sport 3.4 LE
€ 1.500
2003
255.000 km

Als je echt niet te veel kwijt wil zijn aan een auto, maar wel lekker comfortabel op stap wil gaan, is de Chevrolet Trans Sport een optie. In principe is het een Opel Sintra, maar dan met een langere wielbasis, dus meer ruimte. Ook heb je een grotere motor in het vooronder liggen, een 3.4 V6 in plaats van een 3.0 V6. Qua prestaties moet je je er overigens niet al te veel bij voorstellen. In het budget zijn er prima exemplaren te vinden die de komende paar maanden echt wel gaan overleven. Sommige kosten zelfs minder dan 1.000 Euro en hebben nog negen maanden APK! Nadelen? Het verbruik ligt vrij hoog en ze zijn heel erg lastig door te verkopen. Aan de andere kant, voor 1.500 euro huur je niet voor een paar maanden een zevenzitter.

Chevrolet Trans Sport 3.4 LE '03

YOLO: Renault Grand Espace Initiale 3.5 V6 (J81)
€ 2.250
220.000 km
2005

The real deal. De Renault Espace is koning op het gebied van MPV’s en de Grand Espace 3.5 Initiale is de meest ideale MPV ooit gebouwd. Aan alles merk je dat deze auto gebouwd is om iedereen in luxe en comfort te vervoeren. In vergelijking met de andere auto’s in deze lijst is de Espace veel praktischer en doordachter. In technisch opzicht hebben ze de naam storingsgevoelig te zijn, maar de modellen die het anno 2019 nog doen, zullen het niet direct begeven. Check of alles werkt en of het je dwars zit dat niet alle elektronica functioneert. De motor is dezelfde uit de Nissan 350Z, zij het met 245 pk. Meer dan voldoende. Echt een fantastische auto om mee te zoeven door Zuid-Europa. Mits de meeste onderdelen het blijven doen, natuurlijk.

Renault Grand Espace Initiale 3.5 V6 (J81) '05

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



59 reacties

Ik zou gaan voor de Mitsubishi, ziet er nog best leuk en sportief uit ook.
@pors: Jeu de Boules is ook een sport..
@eklasse: en zo spannend dat je er ballen van staal voor nodig hebt
Recent een Espace III voor de vakantie aangeschaft voor appel en ei. Beste kar met enkel wat kleinigheden die aandacht verdienen. Kinderen zijn er al weg van. Rij 1:12 en ding weegt ook nog eens bek minder dan andere 7-zitters. Spanje we komen er aan!
Ik was in deze vergelijking enorm nieuwsgierig naar de yolo. En deze stelt niet teleur! Maar inderdaad als het nu nog rijdt, zal het elektronisch niet snel stuk gaan.
Yolo had ook best een verlengde limo kunnen zijn
@peidur: Goede optie! Wel naar gekeken, maar helaas niet gevonden. Voor 3-4 heb je verlengde Cadillac Sevilles met een hoop gebreken. Dat zijn dan ook nog eens volgauto’s of stortauto’s. Je weet wel, van die auto’s die achter een lijkenauto rijden. Tussenstuk is vaak goedkoop erin geflanst. Wel erg grappig en je kunt de blits maken, maar voor 2k hebben we helaas niets kunnen vinden.
@willeme: goedkope limo’s zijn studentenwagens. Die gasten hebben bezuinigen op onderhoud tot een ware kunst verheven. Goed dat je die niet hebt aangeraden.
Het advies bij punt 2 wat betreft het aantal eigenaren vind ik wel een beetje tegenstrijdig in een artikel wat over het aanschaffen van een vakantie auto gaat. Ben die van mij aan het klaarmaken voor de vakantie en de auto zal na de vakantie in betere staat verkeren als toen ik deze aanschafte. Ook al doe je dat niet dan zal een auto er van een vakantierit meestal niet op achteruit gaan. Verkoop je de auto na de vakantie ben je een eigenaar verder. Geen punt.
@nikk: daar zit wel wat in, maar ik vermoed dat @willeme meer de auto’s die elke maand van eigenaar wisselen bedoelde
@shibby: Klopt. Je ziet het vaak gebeuren. een auto die er gaaf uitziet wordt voor een scherpe prijs aangeboden. Eerste proefritje is overwegend positief. Paar bijgeluidjes en hij trekt wat en er branden een paar lampjes, maar verder geen probleem dat een beurtje niet op kan lossen, aldus de verkoper.

Je koopt de auto in kwestie en brengt m naar de garage, om erachter te komen dat de aanschafwaarde aan onderhoud nodig is. Het hoognodige wordt gedaan om een paar maanden later een keer stil te valen. Je verkoopt de auto door en ergo: weer een eigenaar. Zeker bij goedkope auto’s met dure techniek zie je dat vaker. Jaguars, Cayennes, dikke BMW’s en Mercedessen van 15 jaar of ouder.
Ik zou voor het budget en de plannen voor een europese auto gaan. De grand espace is dan helemaal niet zo gek. Die was retepopulair en daardoor zijn er altijd in de buurt wel garages met onderdelen te vinden mocht er iets stuk gaan. Dat is bij oudere japanners wat lastiger. Een grand voyager zou ook niet verkeerd zijn, die zie je nog steeds vrijwel elke dag.
@thijsj: een vakantie langs de Franse Renault garages.. koffie all inclusive.
@eklasse: hahaha is ook weer eens wat anders.
@thijsj: goede tip. Ik zie het sacherijnige gezicht van de Renault garagist nog voor me, toen hij mijn Lincoln van de snelweg moest slepen.
Koop gewoon mijn Ford S-max!
2.5 turbo met 220pk, handgeschakeld, lekker sturend en 7-zitter. Wel wat duurder dan die dingen hierboven, maar dan ook panoramadak, half leer, sportstoelen en 18 inch. YOLO!
Leuke opties, maar als je voor 7 man troep mee moet nemen op je roadtrip, dan zou ik nog even een klasse groter zoeken.

https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/121806052/iOS?s=49-49-1-1-1-24
@bernoulli:
Transit, eerste waar ik aan dacht.
Dingen maken wel een takkeherrie en rijdt natuurlijk als een busje, maar verder het meest verstandige wat je kunt kiezen.
Je zou ook naar een Mazda 5 kunnen kijken. Wellicht heb je dan wel een dakkoffer nodig.
@jerry: dat is meer een 5+2.
Bij ons op het werk verkopen we een 807 2.0 HDI uit 2008. Heeft 180 000 km gelopen en is altijd van een werknemer geweest. Voor 2500 krijg je hem zo mee, er is alleen 1 nadeeltje: hij staat in België te koop.

Verder zou ik voor een Grand Voyager gaan. Extreem ruim en zeer comfortabel
@e270cdi: foto’s ?
@autopetje: Kan ik via autoblog foto’s doorsturen? Anders kan ik via e-mail de foto’s doorsturen.

Kleine correctie: de auto heeft maar 140 000 km gereden. Er is wel een grote kras op rechter achterportier.
@e270cdi: graag fotos naar onderstaande mail. Alvast dank. info.importexport@gmail.com
@autopetje:
Lekker aan het handelen met je petjes emailadres? 😁
@stationcar: ik wil ook met vakantie
Ik had zelf ooit een Opel Sintra. Heerlijke auto. Wellicht is dat ook een optie. Is volgens mij vrijwel identiek met de Chevrolet Trans Sport.
Sowieso de Yolo vanwegen de motor en alle opties die waarschijnlijk al kapot zijn,, en anders een Multipla, 3e voor in deze godslelijke icoon
@kennone: Multipla is een leuke optie, maar een zeszitter geloof ik.
@kennone: die Multipla is de lach en bespotting al enige tijd voorbij en wordt meer en meer als cultauto gewaardeerd. Goede exemplaren gaan inmiddels niet meer voor de voorheen schappelijke bedragen weg.
@kennone: vreselijke auto die Multivla. Totdat ik erin zat, toen begreep ik hem opeens..!
Zoals hierboven al aangegeven een transitbusje. Espace kan zeker een goede optie zijn. Met Franse auto’s uit die tijd is het wel vaak zo; of je koopt er een waarmee je nog tot Japan door kan rijden zonder problemen, of je staat voor je in België bent als langs de kant van de weg.
Hoe kan die Renault zo goedkoop zijn? Lijkt me een fijne auto. Ziet er ook uit alsof ie dit jaar nog in productie had kunnen zijn.
@jipino: Omdat het een grote , zware auto is die duur in het gebruik is. Dat doet de prijs geen goed. Als je deze echt alleen voor de vakantie zou kopen en daarna weer weet te slijten voor ongeveer hetzelfde bedrag als aankoop dan valt het nog mee.
Een R-klasse:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=279874852&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelGroupId=15&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=1385a4bd-20a7-1f2e-68e7-6da1e242d6d4
@rulefollower: is een zeszitter, aldus de advertentietitel. En qua budget ook buiten bereik, vrees ik.

Toch zijn dit geniale auto’s, als je houdt van groot, luxe en veel (noodzakelijke) binnenruimte. Juist omdat deze Mercedes zo geflopt is, denk ik dat dit een leuke klassieker kan worden voor de nabije toekomst.
De Espace is toch wel de ultieme keuze. Bij zo’n ding krijg ik al direct een vakantie gevoel. Bovendien één van de meest veilige keuzes uit dit lijstje wel zo prettig met al die kids aan boord.
Ik kwam op Marktplaats ook de Honda Stream nog een aantal keer tegen. Misschien is dat ook wat? Een stuk suffer, minder Euroncap sterren, maar wel Japanse betrouwbaarheid?
@vpowert: is een 6 persoons
Mijn advies: een Mitsubishi Grandis.

Rijden bovengemiddeld goed en zijn behoorlijk betrouwbaar.
Zijn inmiddels ook spotgoedkoop aan t worden.
@sudbina: heel goed advies!
Er zijn ook busjes met 7 zitplaatsen op twee rijen. Drie voorin en vier achterin naast elkaar. Dan heb je altijd genoeg ruimte voor je spulletjes en heb je ook nog eens geen problemen met onderdelen van zeldzame Japanners of zuipende benzinemotoren. En na de vakantie ben je er ook nog eens zo weer vanaf.

Met de grotere versies van de espace of voyager zou het misschien nog gaan maar met de meeste 7 persoons auto’s heb je echt tekort aan bagageruimte voor zo’n reis.
Grand Voyager. No doubt. Ik kom uit een gezin met 5 kiddos en dit was vroegah de enige goede oplossing waar iedereen comfortabel kon zitten. Zeker later met het stow-N-go systeem geniaal. Alle tassen in de vloer en gaan. Laatste was ook de 2.8 crd en volgens mij reedt ie 1 op 7…

Rijdt wel als een zeecontainer.
@olivier420: reedt.. au.
Zou zeker geen Chevrolet Trans Sport of Opel Sintra kopen. Kwamen als levensgevaarlijk uit de botsproeven.
In ieder geval voor een diesel gaan. Die hogere MRB heb je er zo uit.
Met een grand espace heb je nog fiks ruimte achter de laatste zitrij lekbak. Als dat nog niet genoeg is moet je inderdaad voor een busje gaan. Wij gaan waarschijnlijk ( indien dochter met kleine niet meegaan ) met zijn viertjes op pad. Drie stoelen er uit en plek zat!
Zelf rijden we inmiddels 450.000km vanaf nieuw met een grand espace dci. 175pk diesel waarmee we 1:13 rijden. Kan me echt geen betere auto voorstellen die alles kan. Natuurlijk wil ik als autoliefhebber wel van alles proberen, maar deze kan echt alles. Ik zeg: doen!
Ford Windstar. Heb ik 2 jaar geleden gehad. Allemaal oude techniek maar wel degelijk. En het ding is enorm. Overal opberg vakjes. Aparte airco voor + achter. Hij lust alleen wel een slok.
Ga voor de Toyota.
Hoe zit de Citroën C4 gran picasso? Dat ruimteschip heeft mijn moeder, en met 1,80 kan je ook nog aardig helemaal achterin zitten. Of valt dat omdat de stoelen weg kunnen klappen onder 5 2?
Ik zou thuisblijven….
Beetje Europa rondkruisen in een ruime bak is leuk hoor kruij. Thuisblijven kan altijd nog
Eigenlijk had dat ding al voor de deur moeten staan…

En had je een half jaar geleden al moeten beginnen met zoeken, dan had je lekker veel tijd gehad om net op dat ene exemplaar te stuiten waarbij je de vorige eigenaar in gedachten voor gek verklaard dat hij zo’n mooie auto voor een habbekrats aan jou verkoopt. Nu wordt het krap aan zo vlak voor de vakantie, al is dat ook een uitdaging.

Persoonlijke favoriet zou de Espace zijn, gevolgd door de Voyager.
Lelijk als de nacht, maar daardoor redelijk betaalbaar en dus óók het overwegen waard: de Mercedes Vaneo.
Ik zeg Espace.

Heerlijk comfortabel en zelf duizenden kilomters mee door Europa gecruised. Verbruik was best acceptabel en betrouwbaar.
Een Grand Voyager is het kleinste waar je wat mee kunt in dit geval, en verreweg de grootste uit dit lijstje: zeven zitplaatsen lukt vaak nog wel, maar de bagage is ook van zeven personen……personenbusje is verstandiger. Of een aanhangwagen.
@sizedoesmatter: Mwoah moet lukken met een Grand Voyager. Zoals ik al zei, ik heb 15 jaar lang praktijk ervaring gehad :-). Zeker laatste model met stow-N-go (na 2006?) genoeg opbergruimte
Espace. Leuke herinnering .
Ford Galaxy , Seat Alhambra , Volkswagen Sharan. Zijn ook nog opties
@jarnobakker: maar zonder aanhanger voor de bagage echt te klein.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).