
Minder dan duizend euro per stoel: kan dat?
Nog niet zo heel lang geleden stonden de verkooplijsten vol met MPV en vergelijkbare auto’s. Praktische, ruime en comfortabele wagens voor het hele gezin. De fullsize MPV heeft al enorm ingeboet aan populariteit en ook de midi-MPV’s zijn niet meer zo in trek als voorheen. Om maar te zwijgen van de kleine MPV’s: die markt is helemaal opgedroogd. U begrijpt dat het tegenwoordig allemaal SUV-achtige crossovers zijn.
Allemaal erg leuk, maar voor Autobloglezer Jan is het niet al te handig. Hij heeft op dit moment 3 kinderen en als er een neefje of buurmeisje mee moet, zit de auto al vol. Dus een zevenzitter is een vereiste. Op dit moment rijdt Jan met grote tevredenheid in een Ford Focus, een prima auto, ware het niet dat het een vijfzitter is. Die komt uit 2003, dus het zou prettig zijn als de nieuwe auto iets jonger is, ook in verband met aankomend onderhoud.
Jan heeft voor ons de tabel der tabellen ingevuld, deze ziet er als volgt uit:
Huidige /vorige auto's: | Ford Focus 1.6 (2003) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €5.000 - €6.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Oude auto is aan vervanging toe |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassen, 3 kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Geen |
No-go modellen / merken: | Geen |
Citroen Grand C4 Picasso 1.8 Prestige
€6.000
2007
157.000 km
Dat een MPV er niet duf hoeft uit te zien, bewijst de Citroen Grand C4 Picasso. Het was destijds een zeer futuristische auto en nog steeds oogt ie niet verouderd. Zeker in de goudgele lak, die daadwerkelijk nog eens verkocht is en perfect matcht met een setje Nederlandse kentekenplaten. Het interieur is behoorlijk ruim en zeer veelzijdig. Het is een Franse auto, dus het is allemaal praktisch volgestopt met bakjes en vakjes om spullen op te bergen. De 1.8 motor is absoluut niet bijzonder, maar heeft wel de voorkeur. De 2.0 verbruikt ietsje meer, zonder echt sneller te gaan. Waar je wel op moet letten is de electronica. Nu zullen de meeste nukken er wel verholpen, maar check even of alles werkt, zoals de verlichting en alle elektrische accessoires. Maak niet de fout door voor een gewone C4 Picasso te gaan, want dat zijn altijd vijfzitters!
Dacia Logan MCW 1.6 Laureate
€5.250
2008
140.000 km
Good news! Heel nuchter bekeken is dit een prima auto. Bekende, uitontwikkelde (Renault-)techniek, veel ruimte en nog lekker jong ook. Het is net welke eisen je stelt aan een auto. Want laten we eerlijk zijn: qua design, uitrusting, comfort en rijeigenschappen is het buitengewoon matig. Deze rijdende zuurkoolstamppot houdt 7 personen warm en droog. That’s it. Dankzij de bekende overjarige Renault-techniek ie ie lekker goedkoop in onderhoud en gebruik, alhoewel de 1.6 relatief dorstig is. Toch, het is niet zonder een reden een verkooptopper, dus wellicht het overwegen waard.
Mazda 5 1.8 Touring
€5.750
2005
130.000 km
Een goed voorbeeld van hoe het ook kan is namelijk deze Mazda 5. Gewoon een puike auto, eigenlijk. Voor een 7-zitter prima looks, een verzorgd en variabel interieur, Japanse betrouwbaarheid en bovengemiddeld fijne rij-eigenschappen. Waarom de auto vaak overgeslagen wordt is ons onduidelijk, want er valt niet veel op aan te merken. Ok, standaard staat ‘ie op wieldoppen en dat geeft de auto een wat goedkope uitstraling. Dat is het ongeveer wel. Voor de rest een topper.
Mitsubishi Grandis 2.4 Intense
€5.500
2005
170.000 km
Het is soms even zoeken, maar er zijn wel degelijk gave zevenzitters gebouwd. De Mitsubishi Grandis is daar een goed voorbeeld van. Zowel van binnen als van buiten een uiterst originele verschijning. Qua uitrusting is het Japans: lekker compleet. Ook Japans: de betrouwbaarheid. De 2.4 motor lust een best slokje, alhoewel dat ook een beetje inherent is aan het type auto. Diezelfde motor zorgt trouwens wel voor een topsnelheid van 200 km/u. Compleet irrelevant, natuurlijk, maar het kan wel. Er staan voldoende exemplaren te koop in het budget, dus het kan lonen even goed te gaan shoppen. De Grandis lijkt niet alleen een maatje groter dan de rest, dat is deze Japanse MPV ook. Dus die wegenbelasting valt ook wat hoger uit. Daar staat tegenover dat de ruimte nog overdadiger is.
Opel Zafira 1.8 Cosmo
€5.900
2005
155.000 km
De Opel Zafira was de eerste midi-MPV met zeven zitplaatsen. Dit is al de tweede generatie. Het is een typische Duitse auto: no-nonse, strak en snel vertrouwd. Alles zit keurig in elkaar, ook hier overal aflegruimte en handige stoelen. Qua uitrusting en motor moet je even opletten: de 1.6 motor komt gewoon kracht tekort en de ‘Business’. uitvoering is wel érg kaal. De 1.8 heeft 35 pk meer zonder noemenswaardig meer te verbruiken. Fijne motor in de omgang ook. Benzinemotoren maken kunnen ze wel bij Opel. Er staan enkele Zafira’s in ‘Cosmo’ uitvoering, dat was destijds de meest complete die kon bestellen. Alle aandachtspunten vind je in dit uitgebreide aankoopadvies. Niet de meest spannende keuze, maar wel heel verantwoord.
Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-i Linea Sol
€5.500
2004
155.000 km
Ook voor Toyota was dit de tweede generatie. De eerste generatie was maar heel kort in productie. Ook omdat er veel vraag was naar zevenzitters. Niet allemaal zijn het zevenzitters, dus let er even op. Qua auto doet de Verso denken aan de Mazda 5: gewoon een goede auto. Qua uiterlijk niet het meest sprankelend, maar het interieur is keurig voor elkaar. Er staan er voldoende te koop, maar veel exemplaren hebben al behoorlijk wat kilometers achter de kiezen. Qua rijden is het niet verkeerd. Niet zo comfortabel als de Citroen, niet zo strak als de Mazda, maar gewoon het beste van twee werelden.
Volkswagen Touran 1.6 16v FSI Highline
€5.250
2006
140.000 km
Het had wat voeten in de aarde voordat de Touran op de markt kwam. Omdat de Zafira standaard zeven stoelen had, werd de Touran enkele jaren uitgesteld om er ook een zevenzitter van te maken. In vergelijking met de Opel ziet het er wel èrg belegen uit, alhoewel je er niemand mee tegen het hoofd stoot. Het interieur is overigens keurig, maar ook hier niet sprankelend. Net als bij de Opel geldt: ga niet voor de basisvarianten, want Tourans kunnen erg kaal zijn. Check dus goed of alles wat je wenst er ook daadwerkelijk op zit. Gelukkig waren ze nieuw behoorlijk populair, dus ze zijn goed te vinden als occasion.
YOLO: Renault Espace 3.5 V6 Initiale
€4.250
2003
225.000 km
De grondlegger van de zevenzits MPV. De Renault Espace was destijds de eerste met een echte comfortabele zevenzitter. Tegenwoordig is de Espace (uiteraard) ook een crossover, maar de vorige had absoluut grandeur, zeker in de meest luxe uitvoering. De Initiale had standaard eigenlijk alle items die je maar kunt wensen. Daarvan doet de helft het waarschijnlijk niet, dus check even deze video van @CasperH. De motor is van Nissan, dus dat is je baken van betrouwbaarheid. De prijzen zijn verrassend mild. Je hoeft niet eens het uiterste van het budget aan te spreken. Uiteraard ligt er een enorme anaconda onder het gras. De kosten voor brandstof, verzekering en onderhoud zijnvele malen hoger dan de rest. Vandaar de Yolo.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Dit is autoblog. Wat kan ik op deze panelen anders dan de yolo van harte aanbevelen?
Geloof me, er zijn echt wel goeie Espaces te vinden, dus doe je zelf een lol en koop gewoon de dikst gemotoriseerde refocontainer die je kunt vinden en geniet van een 3,5 V6.
De rest van je budget is de ‘post onvoorzien’ in je autobudget.
Toyota Previa ook een goede optie
Wel eens zo’n espace gereden met 3.5 V6. Trekt er behoorlijk aan!!
Ik vind de Grandis wel apart. Bijna zelfs mooi. Geen idee hoe de kwaliteit is, maar zou wel op mijn shortlist staan
@ijoost: Kwaliteit van Grandis is “super goed”. Toevallig zit ik in zelfde geval als “Jan”. Heb ook een Focus als gezinsauto, ook 3 jonge kids en nu ook grote auto nodig. Van alles wat aangeboden is Grandis wellicht de duurste qua wegenbelasting, maar ze zijn redelijk bullit proof en je hebt zeeën van ruimte! S-max was ook een optie, maar die is toch echt minder qua bouwkwaliteit.
@TheMaster: de grandis is wel het meest praktisch lijkt me, en ziet er aardig uit! Anders zou ik voor de citroën of de mazda gaan, die zien er ook nog vlot/modern uit. De rest oogt echt saai of gedateerd en een espace met 3,5 v6 rijden kan wel aantikken idd..
@TheMaster: kijk ook eens naar de Renault Scenic, met een 1.5 dci oerzuinig en betrouwbaar. Interieur is gemaakt voor gezinnen met kinderen en is super praktisch. De 2.0 FAP (hihi) mist wat pit en zuipt gigantisch. De Grand Scenic is helemaal een ruimte beest, is goedkoper in onderhoud en verbruik dan de Zafira en Touran.
@TheMaster: rijdt ook goed zo’n Grandis! Ooit nog eens met 6 vrienden naar de IAA geknald met een Grandis. Niet verkeerd!
@themaster: Nou, super goed…. Ik heb zijn voorganger gehad (Space Wagon 2.4) toen ik in deze situatie zat, en dat is me slecht bekomen. Niet per se vaak storingen, maar áls er wat is, blijkt zelfs diagnose stellen al moeilijk en duur. Op onderdelen is het altijd drie weken wachten (komen ze per kano of zo?!), en kosten compleet van het padje. Ik ben tegen een paar rekeningen van boven de €2.000 aangelopen. En dan waren er nog dragende balken doorgeroest bovendien.
Misschien is dat met de Grandis allemaal beter, maar ik zou toch eerst eens een prijsopgave vragen voor zaken waarvan je bij je huidige auto de prijs kent. Van gaspedaalsensor tot synchro-ringen, het kostte allemaal meer dan het dubbele van andere grote auto’s die ik heb gereden.
Volvo v70 met 3e bankje. Ruimte om lading te vervoeren wanneer nodig. En als het moet 2 kinderen extra vervoeren.
@seanxtype: deze had ik inderdaad ook in de lijst verwacht!
@seanxtype: ik ken mensen die hebben 4 kinderen en die rijden in een volvo xc70 rond met een 4-persoons achterbank.
@realracing3: voor zo een speciale achterbank hoef je niet perse een volvo te hebben.
@seanxtype: heb ik! Prima auto met d5, zuinig, comfortabel, praktische en ziet er nog redelijk uit.
Zo een Japanse optie kiezen; en die Espace is niet alleen #YOLO, maar ook #BodemlozePut, je ziet die dingen niet voor niets na 10 jaar niet meer op de weg….
@dawwg: ook een tijdje voor een espace gekeken maar als je op autoscout eerst voorbij gemakkelijk 30 wagens met verschillende (motor)problemen moet, leek mij dat ook niet echt een goede keuze. Dan is het maar een Lancia phedra V6 geworden en dat heb ik me na vijf jaar zonder grote problemen mij nog niet belaagd.
@phdg: een espace van na de facelift is erg betrouwbaar en super comfortabel. Maar met 1750kg ook duur om te rijden. Ik heb na 4 jaar nog geen spijt. Voor de facelift in 2006 was de betrouwbaarheid minder en zeker de turbo na ca 150dkm stuk. De 170pk versie is echter gewoon erg betrouwbaar.
Voor max 6k heb je nét een Ford S-Max – en dat is toch één van de leukere zeven-persoons MPVs. Bovendien zal het stuurgedrag je waarschijnlijk fijn bevallen als je een Focus gewend bent. En een 2.5 vijf cilinder van Volvo, whoohoo!
Casper legt ’t uit: https://www.youtube.com/watch?v=ksTzAMdeFWs
En dan kun je dus deze kopen: http://www.autotrader.nl/auto/82J5H/detail/
@vpowert: dat is helaas een 5-persoons auto volgens de advertentie, wel leuke auto verder.
Chrysler Grand Voyager. Als een Amerikaans tapijtje en icm het stow-go systeem kan je álles kwijt. Echt álles.
Lust wel wat qua benzine.
In de Mercedes W211 kon je een derde Zit rij bestellen. De stoelen stonden dan wel in tegenovergestelde richting maar dan gingen er toch nog 2 man extra in. Overigens is dit nog steeds mogelijk. En was er ook niet zo’n systeem waarmee je je achterbank in meerdere delen kon opdelen?
@henkhupelschoten: zelfs bij de 211 nog ja?
Er zijn in het verleden best een aantal stationwagens geleverd met dit idee. De meeste echter hadden kinderstoeltjes in de kofferbak. Volgens mij enkele generaties Mercedes en sowieso de 406 familiale hebben officieel 4 volwaardige zitplaatsen. Absoluut mijn keus als je slechts enkele keren de auto vol hoeft.
Waaarom staat hier geen Fiat Multipla tussen?
Ford s max 7 pers?
@fordje:
Staat er tussen ..
Noemen het hier alleen Mazda ..
De motor is van Nissan, dus dat is je baken van betrouwbaarheid.
Ik kan me herinneren dat meerdere kennissen van mijn ouders zo’n espace hadden (volgens mij ook datzelfde model) die allemaal rond 180k het blok aan puin hadden. Volgens de garage kwam het heel vaak voor. Dan kon je kiezen voor schrootwaarde of blok vervangen voor een vermogen.
Iemand die daar meer over weet?
@timberleek:
geloof niet dat je dat hardop mag schrijven op autoblog ..
@timberleek: olieverbruik en de kettingspanners…
@timberleek: was dat de 1.9 diesel?
@dieselkameel: ik heb het in het verleden ook vaak gehoord. Allen de v6.
@lekbak: ah oké ik ken de verhalen wel van de 1.9 diesel, je zou toch verwachten dat de 3.5 V6 redelijk betrouwbaar moet zijn. In verhouding pompt dat blok er geen hele hoge waarden uit.
Lancia Phedra ..
Wel wat ouder en goedkoper ..
Maar als je er 1 kan vinden met niet teveel km,s en alle opties lijkt me dat een prima yolo geval ..
By far de chiqueste iig ..
@lincoln: daar komen we later vandaag nog op terug ;).
@willeme:
Jammerrrrrrrr .. ik dacht dat je met een special zou komen over de Phedra Ulysse C8 807 kwartet ..
Maarja .. 1april gaat voor ..
En een Citroën c8 dan. Geen idee wat die nog kosten. Suzuki grand vitara. Had je ook in 7 persoons. Volgens mij dan met 2.7 v6.
Ga voor de Mazda, Toyota of VW uit dit lijstje. De Mazda 5 staat wel bekend om zijn olieverbruik, verder zijn het prima auto’s!
een discovery 2 kan je ook als 7 zitter vinden.. een d3 valt denk ik buiten het budget.
er wordt niks gesproken over running costs, of ik lees er over heen, maar een v8 klinkt heerlijk.
Ik ga voor de C4 Picasso, gewoon omdat het de mooiste MPV is. Een luxe variant nemen en je geniet van elke kilometer.
@rufctr01: Totdat je de rekeningen krijgt van de vele storingen en mankementen die je zult krijgen met zo’n auto.
De Grandis ziet er het beste uit van de keuzes.
Als yolo een Chevy Van met een 5.7. Wel een oudere,maar je krijgt die ook niet versleten.
Ik zou voor een stationwagen met derde bankje naar achteren gaan. 9 van de 10 keer rij je een normale 5 zitter met fatsoenlijke bagageruimte en niet de nadelen van extra gewicht en verbruik. Maar als je eens wat vriendjes en vriendinnetjes moet vervoeren kan dat gewoon. Baggage zal je dan toch niet veel bij je hebben.
Enkele merken die dit hebben geleverd zijn Volvo, Mercedes Benz en peugeot. @willeme kan vast en zeker precies de modellen vertellen die leverbaar waren met deze optie.
@lekbak: klopt. Je hebt Familiale uitvoeringen gehad, enn ook bij Benz (E-klasse) zie zie het eel eens. Het is zeldzaam, je ziet ze bijna niet.
Maar het zijn echt noodoplossingen. Oncomfortabel en onveilig bovendien. En je hebt geen bagageruimte meer. Tevens de reden waarom het concept niet meer bestaat. Alhoewel het op de Model S van Tesla wel geleverd kan worden.
@willeme: mijn vriendin is ermee opgegroeid en ik ken het daarom ook goed. Bagageruimte heb je inderdaad niet meer maar voor incidenteel gebruik is het ideaal.
Onveilig is ook maar voor de helft waar. Als er iemand achterop komt is je kroost slechter af, maar als ze 25cm van de achterklep zitten zoals bij sommige opties hierboven is het ook niet prettig. Echter omdat ze achterstevoren zitten zijn ze wel beter beschermd als je zelf bij iemand achterop klapt.
Persoonlijk vind ik de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Een gewone stationwagen vind ik echt veel prettiger (en is goedkoper). Ik heb dan ook al een derde bankje liggen voor in mijn volgende w124 (uiteraard ga ik dan eerst langs de rdw).
@lekbak: Ooit eens op zo’n bankje achter in een XC70 van Luxemburg naar Utrecht gereden. Ik was blij dat ik het hele bankje voor mij alleen had want het was krap en bijzonder oncomfortabel.
Gebruik je de 3e zitrij vaak dan is het eigenlijk geen optie.
Tijdens die rit heb ik overigens vanaf dat bankje wel veel lol gehad met andere weggebruikers, en bumperklevers namen gouw afstand.
@robert110: als ik het goed begrijp wil Jan zo nu en dan eens wat extra jeugd mee kunnen nemen. Begrijpelijk, maar dan zal het vast voor incidenteel gebruik zijn. Als je het vaak gebruikt ben je uiteraard beter af met een echte 7 zitter.
http://www.7zitter.nl ..
Yep .. die site bestaat echt ..
De enige fijne 7-zitter is een Peugeot 307 SW 2.0 16v. Comfortabel en het komt nog een beetje vooruit. Lees: klein beetje…
De Dacia, en dan op LPG!
@erik2907:
Niet als je uit een Focus komt ..
Echt 20 stappen terug ..
@lincoln: bijna alles betaalbaar is een stap terug als je uit een focus komt…
Land Rover Discovery, zowel de eerste als de tweede generatie, een derde generatie zou ik voor dat geld niet zoeken.
Nissan Pathfinder, maar daar zit je wel aan de onderkant van de markt.
Nissan Patrol
Nissan Terrano
Ford Explorer
Eigenlijk kan je hier de gemiddelde Japanse/Koreaanse en Amerikaanse terreinwagen wel opnoemen. Om er mee te rijden zijn ze in vergelijking met een MPV of station natuurlijk wat prijziger.
@robert110: ahum, we hebben hier in Nederland zoiets als wegenbelasting. Ook is brandstof stervensduur. Een inefficiënte awd/4×4 is dan natuurlijk niet wat je wilt.
Ik heb veel ervaring met de Dacia, is heel goed aan te bevelen als je geld in je portomonee wilt houden, maar niet als je autoloefhebber bent.
Gewoon niet aan zo’n 7 zitter beginnen. Als er een achterop knalt, is de 3e zit rij je kreukelzone. Spreek uit ervaring. Niet als slachtoffer.
Ik zou doorsparen voor een landcruiser 100, dat is pas een tank. Ja een stuk duurder, maar veiligheid VS. Geld….no way dat ik mijn kids op z’n 3 zitrij tegen een ruit aan ga vervoeren
Ik zou zeggen, gooi 1 kind richting marktplaats en koop een 5 zitter! Of neefjes moeten voortaan in de dakkoffer.
Heb zelf een tijdje in de Mazda gereden. Niks mis mee. Samen met de Grandis de beste keuze.
Audi A6 Avant had vroeger ook de optie voor een extra bankje in de kofferbak. Vaak genoeg naar Frankrijk gereden zo achterin de kofferbak!
Zou die Mazda doen
Als je boven de 1m95 groot bent is de mazda af te raden als bestuurder. Zou persoonlijk voor de zafira gaan in opc trim, als betaalbaarder alternatief is de 1.8 16v een schitterende motor. Had deze ook in een vectra gehad, geen druppel olie verbruik na 220000 km! Als je wilt dieselen is de 1.7CDTI aangeraden, de 1.9CDTI is niet de beste keuze…