Autoblog Advies: zoveel mogelijk praktische fun voor 45k

Auteur: , 115 Reacties
Renault Mégane R.S.

Je leeft maar één keer.

Even leek het erop dat alles goed zou komen. De BPM zou worden afgeschaft, de bijtellingsregels moesten minder heftig en de CO2 meting mocht wat realistischer. Uiteraard heeft de overheid zich eraan gehouden, maar op een magische manier hebben ze het voor elkaar weten te krijgen dat de automobilist nog meer gaat betalen. Wauw. Geweldig. Knap gedaan.

Autoblog-lezer Rick voelt hem al aankomen en kiest eieren voor zijn geld. Hij rijdt op dit moment in een BMW 330e, naar eigen zeggen een fantastische auto: een heerlijke combi tussen vermogen, comfort en rijplezier. De kofferbak is hem te onpraktisch, mede waardoor er toch echt een andere auto moet komen. Deze auto hoeft niet groter of ruimer, maar wel iets praktischer. Naast het feit dat de auto praktisch moet zijn, is het ook van belang dat Rick er voldoende rijplezier mee kan beleven. Met de alsmaar strenger worden milieuregels en financiële consequenties die daar aan hangen besluit Rick in elk geval nog éénmaal zoveel mogelijk lol te beleven met een auto.

Rick wil een auto die praktisch genoeg is om kinderen met benodigdheden te kunnen vervoeren zonder een centje pijn, maar waar hij ook een robbertje mee kan stoeien. Daarover gesproken, op dit moment heeft Rick nog één kind, maar een tweede ligt in de planning. Wat Rick nog meer wenst kun je zien in onderstaand overzicht:

Huidige /vorige auto's:Nu: BMW 330e Vorige: F20 116i en 118d, ‘00 Clio 1.4Si
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 45.000 (fiscale waarde ivm bijtelling)
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Tweede kind in de planning, wil niet wachten vanwege de WLTP en omdat het leuk is om weer wat anders te rijden.
Gezinssamenstelling:Vrouw, kind (2), tweede kind in de ‘planning’ :)
Voorkeursmerken /modellen:Hot hatch segment: nieuwe Megane RS, Focus ST (wagon), Leon Cupra (wagon)
No-go modellen / merken: Auto’s die saai zijn om te rijden

Ford Focus ST Wagon ST3 (DYB)
€ 40.955
Dit is een heel erg logische keuze die eigenlijk nergens teleurstelt. De Focus ST (rijtest) heeft alles mee: een potige 2.0 Ecoboost motor met 250 pk, een heldhaftig uiterlijk en een behoorlijke uitrusting. Ook de prijs valt eigenlijk heel erg mee in dit gezelschap. Een afgetekende winnaar? Nou, nee. Niet helemaal. De Ford Focus gaat al een paar jaartjes mee (de facelift dateert van vier jaar geleden…) en dat is te merken. Niet zozeer aan het exterieur, dat nog vrij vers oogt, maar aan het interieur. Ook is de Focus ST niet echt hardcore, wat zowel een voordeel als nadeel kan zijn. Zo is een sperdifferienteel afwezig, ook op de optielijst. Daar staat wel tegenover dat het chassis welhaast perfect is afgestemd.

Ford Focus ST

Renault Mégane Renault Sport
€ 42.340
De Mégane Renault Sport is altijd een klasse apart geweest. Een beetje de 911 GT3 onder de Hot Hatches. Goed voor dagelijks gebruik, maar op het circuit uiterst capabel. Zou dat met de nieuwe generatie Mégane R.S. (rijtest) ook het geval zijn? Jazeker, het is alleen net wel hoe je hem samenstelt. Standaard is de Mégane op zich ok, maar je wilt eigenlijk het cup chassis dat de auto een stukje strakker maakt. Het is een unieke feature voor deze auto. Je kan de Mégane bestellen met een EDC-automaat, maar dan heb je geen sperdifferentieel. Tip van @CasperH: ga voor de handgeschakelde versie met Cup Chassis. Dan heb je de Mégane zoals ‘ie hoort te zijn.

Renault Mégane R.S. Sport

Peugeot 308 GTI 270 (T9)
€ 42.510
Dankzij de Mégane R.S. zal deze auto wat over het hoofd worden gezien. Zonde, want er is heel veel voor te zeggen. Persoonlijk is ondergetekende helemaal lyrisch over het uiterlijk van de 308 GTI: strak, onopvallend en subtiel dik. Voorheen kon je de 308 GTI (rijtest) in twee smaakjes krijgen: de 250 pk en 270 pk met grotere remmen, mechanisch diff en strakkere wielophanging. Dat is precies hoe je de auto in de eerste plaats moest bestellen. Het interieur is bijzonder strak, misschien wel te strak voor sommigen. De knopjes zijn bijna allemaal vervangen door een groot touchscreen. Het komt de ergonomie niet altijd ten goede, maar het oogt allemaal erg strak. De stoelen zijn geweldig, de zitpositie is even wennen. Sinds kort is de 308 echter ook leverbaar in een sterkere 225 pk sterke ‘GT’-uitvoering, maar die moet je links laten liggen. Niet dat dat een slechte auto is, maar de GTI 270 is niet veel duurder en heeft veel serieuzere hardware, die de GT moet ontberen.

Peugeot 308 GTI (T9) '18

Seat Leon ST Cupra 300 (5F)
€ 42.910
De standaardkeuze voor papa’s met heel erg veel haast. Bijna elk jaar krijgt de Leon Cupra een kleine update. De auto begon zijn carrière met 265 pk of 280 pk (de eerste is nooit in NL geleverd). Later werd dat 290 pk (rijtest) en tegenwoordig zitten we op maar liefst 300 pk. Eigenlijk is de Leon Cupra een ordinair resultaat van een zondagmiddag actief zijn in een grabbelton van VAG-onderdelen: een MQB chassis, motor uit de Golf R, sperdiff van de Golf GTI, interieur uit een Vento uit ’94 en een saai koetswerk erover. Je hebt dus wel de hardware, maar het oogt allemaal ietwat saai en belegen. Is dat erg? Nou, nee, want de Leon ST Cupra 300 is een bijzonder snelle en capabele auto. De Nordschleife in minder 8 minuten is gewoon een bijzonder knappe prestatie. De prijs is laag, maar voor fatsoenlijke sportstoelen, navigatie, Performance Pack en dergelijke dient bijbetaald te worden.

Seat Leon ST Cupra 300 (5F) '18

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super (952)
€ 42.170
Hey, dit is geen hatchback. Sterker nog, waarschijnlijk is de Alfa niet veel praktischer dan de BMW die je nu hebt. Toch willen we je even verzoeken om te kijken naar de Alfa Giulia, om te checken of deze praktisch genoeg is. Ook onder de indrukwekkende Quadrifoglio (rijtest) zijn er voldoende leuke Giulia’s. De 2.0T benzinemotor klinkt niet heel bijzonder: 200 pk is niet zoveel meer tegenwoordig. Gelukkig is het een 280 pk-blok (uit de Veloce) dat is teruggetuned. Een vermogen van 280 pk is lekker, maar ook iets meer is absoluut mogelijk. Een sperdiff is te bestellen, een koolstofvezel aandrijfas is standaard. Kies je je opties wijselijk uit, dan kun je een bijzonder fijne auto samenstellen. Nadelen? Het uiterlijk is niet bijzonder en er is niet heel veel financiële ruimte voor opties.

Alfa Romeo Giulia Super (952) '18

Skoda Octavia Combi vRS
€ 47.290
Ja, we weten het: deze Skoda is te duur. Hij staat er vooral tussen om aan te geven hoe spotgoedkoop die Seat is. Ondanks de 5 mille meer die je kwijt bent voor de Skoda, is de motor niet afkomstig uit de Golf R, maar de Golf GTI. Dus 245 pk en minder tuningsmogelijkheden (het ‘R’-blok heeft veel meer potentie). Het hoeft geen betoog dat de Seat sneller is op alle gebieden, alhoewel het verschil ook weer niet zó groot is: 0-100 duurt in de Skoda 7 tienden langer dan in de Seat (6,0 seconden). Wat zijn dan de verschillen: de Skoda heeft een mooier interieur dan de Seat. Daarbij is de tech veel completer uitgerust dan de wel erg karige Seat.

Skoda Octavia vRS Combi (5E) '18

Hyundai i30 N2 Performance
€ 45.696
Hoe Aziatisch is deze Koreaan eigenlijk? De i30 is in Rüsselsheim ontworpen door een Duitser en de auto wordt gebouwd in Tjechië. Als je een complete en competente familie auto zoekt, kijk niet verder dan deze Hyundai. De tijden zijn echt aan het veranderen. Met de i30 N (rijtest) heeft Hyundai een uitstekende auto neergezet, die op eigenlijk geen enkel vlak tekortschiet. De auto kan zich prima meten met de anderen in dit lijstje. Qua rijervaring boven het VAG-duo, net onder de Mégane. Dus een goede concurrent voor de Peugeot 308 GTI. In het budget kun je kiezen voor de i30 N2 Performance. N2 staat voor extra luxe, Performance staat voor meer vermogen en meer mechanische hardware. Altijd die kiezen dus. Kortom, een prima aanbieding voor een prima prijs. Zie de merknaam Hyundai niet als een nadeel, maar als een voordeel: je krijgt namelijk net als elke andere Hyundai 5 jaar fabrieksgarantie.

Hyundai i30 N-Perofrmance

YOLO: Audi S6 Avant (C6) met sportuitlaat
€ 22.500
2007
100.000 km

Misschien is dit wel de slechtste tip aller tijden. De Audi S6 (A6 aankoopadvies) van deze generatie is als rijdersauto hopeloos. De automatische transmissie is traag. Het 5.2 literblok heeft een serieus koppel tekort. Op papier moet ‘ie 435 pk halen, maar je mag blij als die de 400 haalt. De auto is zwaar, de ophanging is te hard afgestemd. Kortom, geen M5 concurrent. Of een E63 alternatief. Maar dat maakt niet uit. Gebruikt zijn ze voor een scherp bedrag te vinden. Het zijn in principe auto’s waar je elke dag mee kunt rijden. De prestaties zijn niet overweldigend, maar zeker snel genoeg. De V10 zuipt zeldzaam veel, maar je houdt geld over qua aankoop. En je wordt beloond met een geweldige soundtrack! Dus een open uitlaatsysteem eronder en elke tunnel kun je F1-geluiden maken.

Audi S6

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



115 reacties

Alle geboden opties voelen als een stap terug vanaf de 330e.
@Donstil: waarom? Ze hebben misschien niet de naam maar een Megane RS of een Ficus ST rijden serieus veel beter dan de Beemer.
@janjansen: niets stuurt prettiger dan een achterwiel aangedreven auto.
@toniominestrone: dan stuur je toch echt met de verkeerde wielen… Het gaat natuurlijk om de auto als geheel, een oude Kadett stuurt veel minder dan een Megane RS. Wel zijn de auto’s die tegenwoordig nog met achterwielaandrijving worden geleverd *gemiddeld* meer rijdersauto dan de auto’s met voorwielaandriiving. Generaliseren kun je zeker niet, daarvoor zijn er te veel fijne moderne voorwielaandrijvers, waarvan er een flink aantal hier genoemd zijn.
@janjansen: Maar het interieur is om te huilen van die dingen. Laat staan de Seat. Daarin is de BMW mijlen voor op deze klasse, geeft niet omdat de 3 een klasse hoger is maar daarom dus mijn mening.
@donstil:

Waarom zijn jankmannen altijd zo interieur gevoelig ??
@lincoln: Dat zijn de mannen die een rechte naad in het interieur belangrijker vinden dan de wegligging van een auto, m.a.w. de mannen die alleen rechtuit hard durven te rijden.
@fordnut: Omdat echt goed rijden er helemaal niet toe doet in Nederland, dat is een mythe die alleen nog op dit soort websites leeft.
@donstil: er niet toe doet en ook niet nodig is met al die moderne systemen die alles corrigeren.
Maar het is nog wel erg leuk!!
Daarom zijn oudere auto’s zonder al die correctie-systemen ook zo leuk, dan voel je echt wat er gebeurd met dat stuk techniek onder je kont. (yep ik weet het, ben 45+)
@spideriv: heeft niks met leeftijd te maken, ik ben 24 en denk er precies zo over :) Doe mij maar youngtimers, nog enigzins wat moderne techniek. Maar niet al die beschermsystemen (of veel minder en kunnen nog ECHT uit)….
@Donstil: okay, we wonen niet in een alpenland, maar kom dan in ieder geval een keer van de snelweg af. Slingers moet je zelf ophangen in das Leben. Zet je nav eens op kortste route i.p.v. snelste. Genoeg lol te beleven met goed sturende automobielen.
@garp: ik heb een tijd en MX5 gereden en buiten de snelweg is er echt genoeg plezier te beleven in NL. Nu tijd ik veel meer km’s, en dan is wat meer comfort wel erg lekker. Oftewel, het hangt volledig van je prioriteiten af.
@janjansen: veel te veel vermogen op de voorwielen, een e39 m5 of een M3 rijd 1000 keer beter dan welke ford dan ook
@juniorclk: dat is dan niet mijn ervaring.
Bijvoorbeeld een Fiesta ST vind ik zo ontzettend goed rijden, daar komen de BMW’s die je noemt niet bij in de buurt. Er zit ook nogal wat jaren ontwikkeling tussen. En ik heb lang geloofd in die mythe dat een BMW een rijders auto zou zijn, heb er 3 gehad. Maar ze zijn gewoonweg te zwaar geworden. De nieuwe m2 is gelukkig weer wat lichter, maar nog steeds fors.
Toegegeven, ik ben ik wel bevooroordeeld met mijn Caterham. Maar ik kan je van harte aanraden eens in zo’n lichte auto te rijden (of in de Fiësta ST), dan voel je eens hoe goed sturen echt kan.
@Donstil: Die hybride 3er is wel de slechts rijdende versie van de serie. Dat dikke accupakket op de achteras heeft een serieus negatieve invloed op de stabiliteit en neemt bovendien de nodige kofferbakruimte in.
@trustmeiamanengineer: idd.
Eigenlijk hoort een 3 touring met 6 cilinder of M135i / M140i ook wel in het advies thuis…
@ukbob: valt weer buiten de gestelde eissen van 45.000,- fiscale prijs (in andere woorden catalogus prijs). Dit is omdat meneer bijtelling gaat betalen. En ja een dikke gebruikte m5 is al voor minder als 45k te krijgen maar de fiscale waarde is nog steeds de nieuwprijs. Uitgezonderd de youngtimers daar is de fiscale waarde de dagwaarde.
@trustmeiamanengineer: ik heb momenteel 350 pk op de voorwielen zonder tractiecontrol of wat dan ook, maar ik heb daar 10x zoveel lol mee dan welke BMW dan ook.
@sr20det: is ook lastig on plezier te hebben van een BMW waar je niet in kan omdat hij op slot staat.
Prachtig YOLO-advies!! Een auto die om van alles wordt afgeraden, maar vanwege de emotie van het geluid een aanrader is! Love it!!
@peidur: ik overweeg ook om er 1 te kopen nu t nog kan
@nautique206: je krijgt er ook V10 onderhoudskosten bij. Zou even wachten tot het Youngtimers worden, dan is het weer betaalbaar.
Besef wel dat ze echt slecht sturen, het is geen grapje wat er hierboven wordt geschreven. Interieur daarentegen is fantastisch afgewerkt en dit soort topmodellen zijn vaak afgeladen met opties.
Er staat een mooie E61M5 binnen budget te koop in Amersfoort. Betere yolo dan!

Knap hoe de S6 met zo weinig woorden in de pan gehakt wordt. 😂😂

Ot: station is wel handig met 2 kids. Skoda en Seat zijn sleepers. Ik houd ervan!
@ijoost: een e39 is toch de betere keus
Je bent duidelijk fan van bmw. Ik zeg: Wees creatief. Haal een nette e46 touring met van binnen de opties die je graag wilt. Daarmee is de praktische kant opgelost. Laat er vervolgens de motor uit een m550d in lepelen voor de fun. Diesel, dus nog relatief zuinig ook met die kilometers. En youngtimer uiteraard. Een dikke moderne geblazen benzinemotor is uiteraard ook een optie. Dit alles is vast wel te doen voor aanzienlijk minder dan het gestelde budget.
@lekbak: en je versnellingsbak, remmen etc etc dan? Lijkt me handig dat je die ook aanpakt. En je moet hem laten herkeuren
@dunhozzie: Uiteraard. En je diff en je assen. En je zult custom software moeten hebben om de auto en motor aan te sturen, en sowieso zal je halve motorruimte opnieuw ingericht moeten worden. Maar daarom is er ook budget beschikbaar. Een andere motor erin hangen kost niks (en werkt niet).

Maar het resultaat is dan een waarschijnlijk unieke auto. Eén van de mooiste bmw’s ooit die erg fijn rijdt en ook nog eens een ontzettend brute aandrijflijn. Ik zou zoiets altijd boven een standaard hothatch verkiezen (maar dan een w115 met de laatste 220cdi motor en overige besproken dingen).
Hij wil toch geen Audi?? Slechte YOLO…
@rufctr01: Er staat nergens dat hij geen Audi wilt.
@techniekmeneer: “
No-go modellen / merken:
Auto’s die saai zijn om te rijden”
@jochempie: Daar zat ik al op te wachten. Als een Audi tegenwoordig al te saai is, zet hem dan hier maar op de stoep.
@techniekmeneer: ik dacht, ik kop ‘m maar even in ;)
@techniekmeneer: Hmm dan bedoel eerder Mercedes denk ik. Als er iets saai rijd.
Ik zou wel iets praktisch nemen. Ander schiet je er praktisch niks mee op. En dat is niet praktisch.
@e34m5touring: De auto’s waar je het best mee op kunt schieten zijn dan weer vaak totaal niet praktisch.
Ik zou zeggen de Megane, i30N of toch voor de Giulia gaan. Maar ik zou als Alfist een echte hot hatch toch niet kunnen laten staan denk ik.
@trustmeiamanengineer: ik zou de Giulia als eerste laten afvallen. Probeer maar eens een kinderwagen in de kofferbak van een sedan te proppen. En als dit al past, kun je nergens meer de luiertas, de reservekleding en de rest van de baby/peuter entourage kwijt.
@RRRobert: je kan die dingen ook inklappen he? In mij station ben ik daar vaak te lui voor, maar aan 350 liter heb je ruim voldoende voor je koter. Dit geld meestal ook pas één jaar dat je echt veel meeneemt.
@flutterby: ach ja, die kofferbak ruimte scheelt natuurlijk per merk, maar vlak ook de afmetingen van een kofferklep niet uit, ook dat kan een beperkende factor zijn.

Ik heb jarenlang sedans gereden, pas bij de tweede kleine ben ik zelf overgestapt naar een stationwagen. En alhoewel een mooie sedan me nog steeds kan bekoren, zie ik mezelf de komende tien, twaalf jaar nog wel met een stationwagen blijven rijden. De beschikking over zo’n hoeveelheid ruimte werkt toch ook wel een beetje verslavend hè.
Jeetje dit is toch zo klaar als een klontje: BMW E61 M5. Voor €40k heb je er eentje met 125k km op de teller. Hou je nog een beetje geld over voor achterstallig onderhoud.

Al denk ik dat de E61 minder is afgetrapt dan een standaard E60: petjes vinden een station niet fijn, scoort niet zo lekker bij de dames.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-m5-5-serie-benzine-zwart-dda0784e-d6f3-4e48-a07a-f109177b5bea
@olivier420: haha. Jij bent volgens mij nog alleen. Als een vrouw al voor een man kiest om zijn auto, zou het geen 15 jaar oude petjes bak zijn. Hoe leuk een M5 ook is.
@pa045: was een geintje.. niet gelijk zo persoonlijk. Alsof de dames-doelgroep van de petjes überhaupt een M5 herkennen.

Overigens is mijn vriendin wel erg gecharmeerd van BMW, net als ik. Ik rij nu alleen in een bijtellingsknaller, vraag me af of ze me daarom dan zou hebben gekozen… vragen des levens.
@olivier420: voor 38k heb je een e39 met 58k op de teller
@juniorclk: Die is nog fijner. Alleen geen station dus wat minder praktisch. 540i dan?
@olivier420: er staat niet bij dat het een station moet zijn.
Een e39 heeft een bredere en diepere kofferbak die behoorlijk praktisch is.
Vooral met skiluik er in voor de lange spullen.
@olivier420: je zit dan nog altijd met de bijtelling van een auto van meer dan een ton ;-).
@willeme: ahhh die had ik gemist ! Dan een E39? Ivm youngtimer regeling
@olivier420: een E61 als Yolo kan natuurlijk, E39 is inderdaad ook geweldig!
@willeme: Heeft een s6 trouwens ook niet last van die enorme bijtelling ;-)
@olivier420: ja, en niet zo’n klein beetje ook!

Enige verschil is dat die S6’jes voor dumpprijzen aangeboden worden in vergelijking met de M5’s.
Ik zou gaan voor een jonge M135i occasie. Praktische wagen en retesnel met die 320 pferden.
De octavia is duurder, maar qua ruimte overklast hij alle andere opties….
Ik heb ook twee kids en dan is ruimte toch ook een prioriteit.
@tjorque: Je verdedigd je aankoop? Hahaha geintje kon het niet laten :)
@isn1981: neen helemaal niet, als er een superb combi vrs bestond dan had ik misschien niet meer getwijfeld… maar nu rijden we nog steeds met een Franse slak die scenic heet.
Het feit dat sportief en groot niet echt bestaat weet ik wel, maar ik zoek nog naar het beste compromis (en geld).
@tjorque: S-Max?
@dunhozzie: voorlopige shortlist:
S-Max 2.0 ecoboost (alleen mooi met “sport package”)
Zafira 1.6 turbo 200pk (jammer geen automaat en klein blok, maar nieuw zelfs betaalbaar)
Superb combi 2.0tsi (tweedehands tsi heb ik twijfsels bij)
E 200 (rwd! 😁 prijs en opa allure 😞)
Soit, als de scenic “op is” kijken we del verder 🤪
@tjorque: e200 business solution is een top keuze, maar de Skoda biedt meer ruimte voor een veel lagere prijs. Kijk nou: http://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=GGNCC
@tjorque: ik zou eens kijken naar de 5008
@tjorque: Elke 5 deurs in het c-segment heeft genoeg ruimte voor twee kids. Als je slim pakt heeft zelfs elke 5deurs een segment lager genoeg ruimte. Leuk, een station. Makkelijk ook, maar zeker niet noodzakelijk en een grotere station dan andere stationwagens is helemaal niet noodzakelijk.
@lekbak: dat hangt er allemaal wat vanaf wat je er van verwacht. Ik heb jaren met een Evasion gereden, er is weinig boeiends om te rijden op de markt dat qua ruimte in de buurt komt.
De jaren na de evasion heb ik volgende auto’s gereden: scenic (huidige auto) en firmahokken C3, 1 serie, mini, Punto, golf, A4 avant, meriva. Allemaal naar mijn zin te klein om met twee kids comfortabel te gaan kamperen met de tent. (En dan doen we de hond al op hotel)
@tjorque: Ik ben vroeger twee keer wezen kamperen met vriendjes en hun gezinnen. De eerste, ouders met2 kinderen en ik, hadden een nissan urvan lang hoog met tandemasser huifkar helemaal tjokvol en nog ruimte tekort. De ander, vader met twee kinderen en ik, hadden genoeg aan een corsa a met drie deuren. Bij die laatste bleven de ligstoelen thuis uiteraard dus wellicht zou iemand dat niet comfortabel noemen.

Ik blijf erbij, tenzij je hele specifieke wensen hebt zijn verreweg de meeste (5 deurs) auto’s groter dan a-segment groot zat als je slim pakt. En helemaal elke stationwagen comfortabel ruim genoeg.

Ik ben zelf trouwens ook iemand die geen auto groot genoeg kan vinden, maar dat heeft niks met de kinderen te maken.
@tjorque: maar hij is ook saai! En lelijk
@henkhekje: mee eens
Als tweedehands een optie is zou ik kijken naar een Golf R Variant. Wat een bak is dat!
Kan er maar 1 de beste keuze zijn……. Toyota Prius!
Ik snap niet waarom je de 330e weg doet met de lage bijtelling van 7% of 15%.. en dat alleen om een wat ruimere kofferbak..
@audirijder: idd. Hij moet gewoon de 330e houden en er een clio rs cup bijkopen.
BMW 330i Touring
De Seat of de Ford lijken mij wel een mooie keuze. Dan zou tussen de twee wel de Seat mijn voorkeur krijgen wegens de motor uit de Golf R. 360pk met een simpele stage 1 in een station, gewoon heel leuk.
Vind die i30 echt wel geil zeg !
De Peugeot en Seat zie ik eerder aan voor 1.2 diesels met een GT line pakketje.
Zonde van je 45k dus, ga dan voor een dikke bak.
@awesome: zeker nog nooit met de 308 gereden.
Ik zou voor zoiets gaan, in Duitsland is er vast een mooi exemplaar binnen budget te krijgen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-550-touring-550i-high-executive-benzine-grijs-726a1404-2835-4790-9a6b-3e37d164baa7
@racerx: hij rijdt zakelijk, gok dat de bijtelling pijn doet…
@dunhozzie: good one… is natuurlijk nog lang geen youngtimer
Vind zelf de Seat juist wel gaaf. Mocht je deze nog zoeken, bij Auto Traa in Nijmegen staat een erg mooi exemplaar!
Ik wil niet dood gevonden worden in een station….
@hollandbest:

Who cares waar jij dood gevonden wil worden ..
http://www.stichtingcorrelatie.nl cares ..

Maar dan ook alleen omdat ze er geld voor krijgen ..
@hollandbest: kans is best groot dat je je laatste ritje toch in een station maakt ………..
Een echte no-brainer!… BMW M550d Touring, what else?
@bennyweisz: inderdaad, no brains. Zoek jij even een M550d met maximaal €45.000 bijtelling!! Nog even oefenen met lezen..
Zoek een youngtimer van 15 jaar oud met jouw wensenpakket, dan betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde/taxatiewaarde en die word elk jaar lager.
Easy. 330 inruilen voor een 335 station. Ruimte zat voor het hele gezin, behoorlijk rap en betrouwbaarder.
46k voor een Hyundai? Sick
@silverscope: ooit van een Santa Fé gehoord?
Ik had er eerst overheen gelezen, maar dit stond bij de Guilia:

“Nadelen? Het uiterlijk is niet bijzonder en er is …….”

Een saaie Alfa? Mag dat wel op Autoblog gezegd worden? 😂
@ijoost: terechte opmerking. Ik vind van niet. Weliswaar niet de mooiste Alfa maar nog steeds een hele mooie auto Autoblog!
@alfalfa: Met de goeie kleur, goeie velgen en beetje bodykit is de Guilia helemaal goed. Alleen in de meest basic uitvoering en dan ook nog in het muisgrijs, vind ik er niet veel aan.
@ijoost: als t niet van VAG of BMW is dan is t troep volgens AB
S6 V10, staat mijn persoonlijk record van 280km/h mee. Met juiste inlaat/uitlaat chip is 450pk (standaard rond de 400) en zulk geweldig geluid!
Zou zelf voor de Seat of de Ford gaan uit dit lijstje. Oh wacht ik heb geen kinderen en dus hoef ik gelukkig niets praktisch.
@ikleesookoverautos: ik heb ook geen kinderen maar wel vrienden en troep..
@jochempie: mijn vrienden hebben kinderen kan ik mooi al mijn troep in die stations van ze gooien.
Ga voor “out of the box”: kies voor de verrassende Hyundai i30 N2 Performance.
Persoonlijk zou ik gaan voor de Megane RS. In mijn ogen een ontzettend gave auto om te zien, praktisch, meer dan genoeg vermogen, waarschijnlijk net wat betere restwaarde dan de Hyundai en natuurlijk een fantastische stuurmansauto!

Mocht je toch bij BMW willen blijven, er staat een leuke M140i te koop, geen achterwiel aangedreven, maar een xDrive versie met zo’n beetje alle opties! En valt binnen het budget….

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-140-i-xdrive-m140i-high-executive-automaat-schuif-benzine-zwart-2a013dad-6149-4f01-a9d6-a2d966551285
Wat een slechte Yolo. De Audi is uit 2007. Hiervoor moet hij nog steeds de bijtelling over de fiscale waarde uit 2007 betalen.
@paulvtec: daarom is het een Yolo ;-).
@willeme: Dan had de Yolo wat mij betreft een snelle bak uit 2002/2003 kunnen zijn. Hij wil bijtelling over 45k en niet 129.000 euro.
Een 330e schijnt geen leuke BMW te zijn, dus waarschijnlijk heb je met een Focus ST al een leukere auto onder je kont. Zou ik daarvoor gaan? Nee, toch voor de nieuwe Mégane RS.
Als je voor een Focus ST gaat, kijk dan zowieso wel voor eentje met sperdifferentieel, ook al is het elektronisch. Zonder dit zie je er alleen maar een hooligan uit als het nat is.

En als niet-VW fanaat zou ik toch eens gaan kijken bij de Leon Cupra station. Lijkt me de winnaar van dit lijstje als je praktische fun zoekt.
Uitgemaakte zaak lijkt me; de Alfa!
Mocht dit niet praktisch genoeg zijn; neem de Peugeot. Best of both worlds. Moeilijk snel als je dat wilt, maar niet zo oncomfortabel dat je ruggengraat door je schedel schiet bij elke verkeersdrempel. Daarnaast ook nog eens serieus mooi!
Heel stiekem is het de beste hot hatch van dit moment, ook al durft niemand dat te zeggen vanwege de Renault en de fanboys.
Ik ben juist van een 2015 Focus ST (terug) naar BMW gegaan.

Met dat budget haal je een M140i uit Duitsland en kan je de BPM ook nog betalen. Heb je een een auto waar je als intern 9-jarige blij van wordt en het is nog praktisch ook. Vrouw en kinders zijn er hier allemaal blij mee dus doe eens gek 😉
Vermoed dat de Hyundai Performance het leukste is af fabriek. De Megane Cup zou ik het liefst sturen. Echter persoonlijk zou ik met twee kids een vijfdeurs een beetje krap vinden, hangt er natuurlijk van af hoe vaak men op stap gaat met gans de kroost.

Van de estates, de ST is het meest speels qua weggedrag maar geen fan van het electronisch gedoe dat een echte sper moet nabootsen en, hoppla, het interieur.
Tussen de Seat en de Skoda wordt er gezeurd over het interieur, voor mij is het gelijkaardig daar (en op de Golf krijg je premium(?) glanzende zwarte plastiek) maar blijkbaar heeft men de buitenkant niet gezien. De Seat heeft wat zuiderse stijl m.i., de Skoda is, euhm, blokkerig? Spreekt alvast mij totaal niet aan. Beide hebben echter wat kleine aanpassingen nodig om écht leuk te zijn (uitlaatgeluid, fake inlaatgeluid, lange manuele schakelwegen en slag koppeling, beetje onderstuurd vgl. de Focus, etc)…
@Onehp: Ik krijg het gevoel dat je bij de zin beginnende met “Tussen de Seat” nog wel wat wou vertellen, maar eigenlijk geen zin meer had om te typen.
“Tweede kind in de planning, wil niet wachten vanwege de WLTP en omdat het leuk is om weer wat anders te rijden”.
Dit moet wel de vreemdste zin zijn die ooit op autoblog heeft gestaan.
@audirijder: idd. Hij moet gewoon de 330e houden en er een clio rs cup bijkopen.
@por100: foutje dit moest ergens anders staan.
Renault Mégane RS.

Natuurlijk.

Past alles in. En wat er niet meer inpast, heb je toch niet nodig.
Tip: stem de babyzooi op de auto af en niet andereom. Dus een compacte kinderwagen en niet zo’n groot ding waar je bijna een paardetrailer voor nodig hebt.
@henkp1: nonsense.. als je 2 kids hebt en 2 kinderwagens sterkte ermee.
@bmwfreak038: vaak is die eerste wel ter been als de tweede komt. Dus dan kun met één met een stepje eraan wel uit. Of twee compacte buggies en een draagzak als de kleine nog mini is. Oftewel: een ruime hatchback zou voldoende moeten zijn.
Een hatch met 2 kids kan, echter niet jonge kinderen ivm kofferruim 2 buggys gaat niet passen. Ik zou zowiezo gaan voor station of sedan.
@bmwfreak038: niet mee eens. Je moet eens weten hoeveel ruimte er nog is boven de hoedenplank. Twee buggies en luiertas e.d. kun je zeker kwijt in ruime hatch. Je moet alleen een netje plaatsen achter de hoofdsteunen zodat de rommel niet naar voren vliegt bij een mooie uitremactie.
De YOLO optie is the way to go, leuke 4 cylindertjes allemaal, maar er gaat niets boven een heerlijke 10 cylinder.
Waarom niet privé een auto kopen? Als je zakelijk toch niet least maar koopt is het boekhoudkundig niet zo moeilijk om meer salaris te nemen en daar een auto van te kopen. Geen bijtelling en mooie onkosten vergoeding. Tenminste als je zelfstandig ondernemer bent of in iedergeval eigenaar van je bedrijf bent?
Kun je ineens hele dikke bakken rijden….
Het juiste antwoord staat in de tekst verborgen: niet de s6 maar dus wel de m5 (e60 touring). Zeker redelijk in het budget te vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).