Autoblog-advies: krachtige opvolger voor gekietelde 325d

Auteur: , 85 Reacties

Iedereen heeft ze wel een keer of wat gezien: de Top Gear races. James en Richard gaan met het openbaar vervoer om Jeremy te verslaan in een supercar (DB9, 612, SLR, Veyron).

Mercedes-Benz C350 CDI

Uitermate vermakelijk, maar het slaat nergens op natuurlijk, want de Range Rover volgauto is snel genoeg. Hierin zitten de mensen die Jeremy daadwerkelijk filmen, dus die Supercar is totaal niet nodig.

Dus je hebt een auto nodig met voldoende power, maar ook het verbruik bescheiden zijn. Eduard denkt er net zo over. Op dit moment rijdt hij in zo’n auto: een compleet uitgeruste  BMW 325d Touring in M-Sport uitvoering, met mooie velgen en als klap op de vuurpijl ook nog eens lekker gekieteld tot 300pk. Klinkt goed.

Niet dat de auto hem tegenvalt, integendeel, maar het wordt wel weer eens tijd voor wat anders. Iets nieuws. Hij heeft het AB adviespanel ingeschakeld om op zoek te gaan naar een geschikte opvolger. Het mag wederom een stationwagon zijn, maar is niet vereist. Sterker nog: een sedan, coupe of zelfs een roadster mag ook. De auto moet zeker niet groter zijn dan zijn huidig, dus geen E-segmenter. Een handbak is een pre, maar gaat erg lastig worden. Zo lang het verbruik binnen de perken blijft en het vermogen lekker veel is. Voordeel, we mogen shoppen in Duitsland, want Eduard komt uit België. BPM kennen ze in die landen niet…

Voordat we verder gaan, het wensenlijstje van Eduard:

Huidige /vorige auto's:BMW 325d Touring (E91),
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 35.000
Jaarkilometrage:24.000km
Brandstofvoorkeur:Maakt niet veel uit, als hij maar 1 op 9 haalt
Reden aanschaf andere auto:kilometers huidige auto tikken aardig aan
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen en twee pubers
Voorkeursmerken /modellen:geen
No-go modellen / merken:Geen, maar geen SUV

Dit gaat een lastige worden, want met dit eisenpakket rijdt hij eigenlijk al de ideale auto. Echter, wij laten ons niet kennen en gaan toch op zoek. Dankzij de restricties is het wel een beetje een Germaans feestje geworden, maar we wisten een paar uitzonderingen te vinden. Dit zijn de opties:

Gewoon een racewagen voor op de weg, zo'n 330 diesel!

BMW 330d:
De opvolger van de auto die je al had. Als je wilt, kun je zelfs gaan voor een 335d. De 335d hoeft dan niet meer getuned te worden, want deze zit al op 313 zeer gezonde pk’s. Er zijn toch twee redenen om toch voor de 330d te gaan. Echt zuinig schijnen de biturbodiesels van BMW in de praktijk niet te zijn en zit je ook niet vast aan AWD. En met 258 pk nog altijd voldoende power onder de kap. Zo’n 3-serie is toch de meest logische keuze. Er zijn er veel in het budget te vinden, dus je bent niet meteen de hoofdprijs kwijt. Aangezien de huidige auto is aangepast is naar jouw wens, kun je bij BMW los gaan op de accessoiregids van M Performance.

'We are the champions, my frie-heeend!!!!'

Audi A5 3.0 TDI DTM Champion Edition:
Eduard wil graag 250pk, en deze Audi A5 van na de facelift haalt dat net niet, maar met een simpele chip zit je zo op 280pk. Met wat werk is 300 geen enkel probleem, dan nog is het verbruik te overzien, net als bij zijn huidige auto. Misschien niet een bochtenridder als de 3-serie, maar er zijn weinig betere Autobahnstormers denkbaar. Maak niet de fout door genoegen te nemen met de 2.7 diesel, deze is aanmerkelijk zwakker zowel in kracht als kwaliteit. De DTM was een jubileum model om de behaalde DTM titel in 2013 te vieren. Voor 35k kun je er een paar in Duitsland van vinden. Uiteraard allemaal zeer compleet uitgevoerd.

Is toch chique?

Renault Laguna Coupe 3.0 V6 dCi:
Wellicht een betere koop dan je zou denken. Want de betrouwbaarheid staat op eenzame hoogte. Daarbij is het gewoon een zeer fraaie auto om te zien. Die Aston Martin trekjes verouderen nauwelijks. Qua luxe hoef je je geen zorgen te maken, want werkelijk alle opties zitten er op. Voor 35 mille kun je een van de laatste Coupe’s met demo-kilometers ophalen. Het rijdt wel totaal anders dan een BMW, dus een proefritje moet gaan uitwijzen of dit je ding is. Het is in elk geval een zeer onderschatte auto die zeker de moeite waard is om te bekijken.

Gaat als de brandweer, zo'n C350

Mercedes-Benz C350 CDI Estate Avantgarde:
De C-klasse coupe werd gek genoeg niet met zescilinder diesel geleverd, deze bleef voorbehouden aan de E-klasse Coupe. Echter, voor 35 mille heb je in Duitsland een hele late C350 Estate. Deze werd nog een tijdje geproduceerd naast de huidige (de nieuwe C-klasse). Af fabriek hadden ze al veel vermogen: 265 pk (Brabus D6 kuurtje en je zit op 300). Zoals gewoonlijk was dit ook een uitloopmodel welke tegen een spotprijs met allerlei luxe uitgerust kon worden. Leer, groot navi, mooie wielen, panoramadak: zit er meestal wel op. Check deze video om te zien waar je op moet letten.

Dat de markt voor sporteive Citroëns zo groot is in Duitsland...

Citroen C5 Biturbo By Carlsson:
Carlsson (en zusterbedrijf Hartge) hebben al jarenlang ervaring met het maken van snelle Fransozen, denk aan de vorige C5 Carlsson en de Laguna en Safrane Biturbo. Gek genoeg hoefden ze voor deze het vermogen niet op te voeren (alhoewel het wel mogelijk was). Hoe het kan begrijpen we nog steeds niet, maar iemand leek het een goed idee om de 241pk sterke V6 diesel in een C5 te leggen. De Carlssons zien er wat dikker uit en rijden ook fijner (zeker op hogere snelheid), maar een gewone C5 sedan op kleine wielen is de ultieme sleeper. Mooie exemplaren beginnen al rond 20 mille, met uitschieters naar 30 voor hele late exemplaren met nauwelijks kilometers. Het is in elk geval uniek. Carlsson bouwde de C5 in opdracht van Citroën Duitsland, het is dus niet zomaar een getunede auto.

Als man kun je hier echt wel in gezien worden. Niet dat ik het ooit heb gezien.

Mercedes-Benz SLK250 CDI:
Een tweezitter was ook geen probleem. Wil je dat combineren met vermogen, dan gaat dat veelal gepaard met een hoger benzine verbruik. Zowel de Audi TT als Mercedes SLK zijn leverbaar met een dieselmotor. Aangezien de Mercedes een sterkere motor heeft, evenals achterwielaandrijving én standaard een klapdak gaan we voor deze auto. Je ziet ze weinig, die R172. En dat is zonde, want ze zijn een hele stap beter dan de voorganger, met name het interieur is er op voorruit gegaan. De SLK is niet echt een raszuivere sportwagen, maar voor dagelijks gebruik erg geschikt. Een V6 diesel is niet leverbaar, maar de 250 CDI levert al 204pk en is een heel stuk lichter dan het V6 blok.

Olie in dieselgate grapjes in de commments!

Volkswagen Passat 2.0 TDI 4-Motion Highline:
Een van de sterkste vier cilinder diesels is de 2.0 TDI. Maar liefst 240 pk levert dit blok. Als je wilt, kun je naar de vrienden van ABT Sportsline en maken ze er 280 van. Toegegeven, de Passat is niet zo spannend. Het is wel een heel erg goede auto en het interieur is zeer fraai te noemen. De Duitse Highlines zijn over het algemeen erg compleet uitgerust. Nog een voordeel, deze Passat is een volle generatie jonger dan de A5, C5, C-klasse en Laguna. En dat merk je bijvoorbeeld aan de navigatiebediening. Die is in de Passat top. Het zet je broek niet in de fik, maar de Passat biedt veel waar voor zijn geld.

Dikke B em, ehh, nee. Te flauw.

BMW 225d Coupe Sport:
Net als de SLK een maatje kleiner, maar zeker niet minder leuk. De M235i is een topper, maar de zes-in-lijn is met de beste wil van de wereld niet zuinig te noemen, zeker niet als je hem gebruikt waarvoor die gebouwd is. Echter, de 2.0 diesel met dubbele turbo wordt ook geleverd, een handbak is zelfs mogelijk (alhoewel deze zeer schaars zijn). Standaard zijn ze al behoorlijk vlot, alhoewel AC Schnitzer vast wel iets lekkers er voor heeft. De meeste uitvoeringen zijn in Duitsland compleet uitgevoerd. Je levert wel iets in qua power, dus ik zou eerst even een ommetje om te kijken of het bevalt.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



85 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zo een Citroen Brabus lijkt me ook wel stoer. Maar uiteraard de C met een Brabus kracht kuurtje minder frans en meer duits op de weg..
WIthout a doubt de BMW 3-serie. Prachtige auto! Beter als een v-v-v-v-vijf serie.

Dan.

Nheeeehh, beter, hè.
@nidlaobud: volgens mij mis ik iets…
@klaasjevaak: ja. Het internet
@klaasjevaak: https://www.youtube.com/watch?v=3glLjmRnpCc
@ruzzz: het internet blijft me maar teleurstellen. Blijkt het weer om zoiets onnozels te gaan…
@lekbak: Ik gebruik ook liever teletext.
Een Alfa 159.
@faalhaas: ha haaaaaa
@faalhaas: TI 200 pk. Daarna kietelen bij squadra massimo naar +/- 240 pk
@kimhung: 2.4 jTDM met 210 pk als basis pakken hier zit een andere turbooooo op (garett) en die is fijner te tiejoenen…. (Dat zegt squadra tenminste)
@faalhaas: Blijft de beste keuze!
Alfa 159 Sportswagon……

Ohnee is niet grappig meer.
350 CDI motor kan niet fout zijn, dus die Merc is wel goed. Anders is zo’n F30 ook wel aantrekkelijk.
Focus ST?
Ik vind de C5 een verrassende keuze! Je hebt iets heel apart en je kunt lekker meekomen in het verkeer. Zeker qua luxe en comfort kom je niet te kort. Zeker aparter dan de zoveelste VAG-orgel.
Een 330 of 335 diesel, al het andere valt toch tegen als je uit zo n auto komt.
Ik vond dit wel een mooi uitgevoerde 330d: http://ww3.autoscout24.de/classified/286835371?asrc=pl|as
Mercedes C63 AMG € 30.000
Inbouw Prins VSI ~€ 4.000 (gokje)
Vervolgens lachen gieren brullen met die V8 en tanken voor 38 cent per liter.
@Femme: lekker die high performance motor van binnen opbranden door deze op gas te laten lopen. Goed plan zeg…
@lekbak: met maar 457pk uit 6,3 liter cilinderinhoud heeft de C63 AMG nou niet bepaald een motor die de grenzen van het mogelijke opzoekt. Ik rij al tien jaar op lpg, waaronder zes jaar in een V8, en het enige probleem dat ik tot nu heb gehad is een kapotte zekering. Buiten de wat hogere verbrandingstemperatuur en mindere smering heeft lpg voordelen zoals de schonere verbranding en de veel hogere klopvastheid.
@Femme: Een 6.2 AMG pareltje op gas ??? Ga je schamen ! Autoliefhebber zijn en Nederlandse gierigheid gaan niet samen.
@turboboy: waarom niet? Als het voor hem toch werkt, dan is dat toch prima? Hij lacht jou en mij uit hoor, bij de pomp.
@camber24: is niet veel voor nodig om mij uit te lachen bij de pomp 😅
@turboboy: dit vind ik echt dikke lulkoek… Op gas rijden is beter voor het milieu en is goedkoper. Wtf is dan het probleem?
@tjorque: het milieu ? Het is zondag misschien nog niet helemaal wakker maar het milieu gaan wij niet veranderen hoor. Kom voor me werk in Indonesië, als je dan terug bent en plastic staat te scheiden voel je, je een rund.
AMG rijden en aan geld denken gaat niet samen.
@turboboy: Heeft niets met gierigheid te maken maar gewoon met gezond verstand. Waarom zou je € 1,45 per liter voor benzine willen betalen als het ook voor 50 cent kan? Tevens vind ik het jammer dat iemand wél 35K aan een auto wil uitgeven (wat best een smak geld is) maar zich wil beperken tot een auto die maximaal 1:9 verbruikt. De reden zijn neem ik aan de kosten. Halveer je die kosten dan gaat er een wereld open aan auto’s die je kunt rijden en hoef je jezelf niet meer te beperken tot opgeblazen koffiemolentjes.
Een Jaguar XJ-8 van de laatste generatie!

Dijk van een 8-cilinder met 298 pk met 6-traps automaat. Verbruik kan iets hoger zijn dan de genoemde 1 op 9, maar met een gewicht van 1600 kilo ben je aan wegenbelasting voor het formaat auto goedkoop uit. Én deze generatie zit kwalitatief goed in elkaar.
@moveyourmind: goede keus, maar heb je er ook rekening mee gehouden dat het om een Belg gaat?
@lekbak: Nee, en ook even uit het oog verloren dat hij niet veel groter mag zijn dan de huidige auto…
@moveyourmind: je bent werkelijk alle eisen uit het oog verloren, behalve powerrrr en de carosserievorm. Al zaten er niet echt eisen aan die laatste… Toch zou ik deze altijd in overweging nemen, mits het budget toereikend is.
@Thijsj: Je hebt gelijk,

Tja, liefde maakt blind…
Audi S4, snel zat, redelijk praktisch en nipt 1 op 10.. ook makkelijk nog wat meer vermogen uit te halen als je eenmaal gewend bent

Hier is vast nog wel een paar duizend euro van af te lullen:

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-s4-avant-s-tronic-bang-olufsen-brugge/221225798.html?&origin=PARK&ticket=ST-23958154-xF2UnYWO2CToFVuioPMR-mycas47-1_c01_4201
@4x4wheels: of een Audi s3 limousine, ook leuk.
De auto moet een bescheiden verbruik hebben, zolang ‘ie maar 1 op 9 haalt. Juist ja… Rijd een zaterdag langs de dealer straten in de stad en koop degene die er leuk uit ziet en na de proefrit ook qua rijden niet tegenvalt. Want van SLK tot C5 Tourer tot A5 DTM Edition…: volgens mij maakt het weinig uit, als je maar iets nieuws rijdt. Het wordt dus vast geen F31.
Maserati quattroporte
Volgens mij is dit een akelig compleet advies. Veel meer dan een voorkeur geven kan ik dan ook niet doen. Ik zou zelf voor de c-klasse gaan. Lekker een uitontwikkeld uitzwaaimodel en een mooie wagen.
Ik zou voor de mercedes gaan. Nog betere bouwkwaliteit en vergelijkbaar comfortniveau. Nette kleur met nette velgen, amg pakketje en rijden maar.
Een volvo v60 D5 misschien? Kan je makkelijk kietelen naar 240 pk en je hebt een fijne vijfcilinder in het vooronder.
@autofanaat: Niks tegen de Volvo, maar als je een BMW met 300 pk gewend bent en op zoek bent naar iets vergelijkbaars dan lijkt me die leaseslet niet de leukste keus.
@berlinetta: Daar heb je gelijk in, je zou ook nog voor de t6 kunnen gaan maar die automaat is niet echt verfijnd.
@autofanaat: een s/v60 polestar kan ook met dit budget
Vooruit, toch een optie. Ik vind dat je er mee voor lul rijdt. Zowel interieur als exterieur vind ik helemaal niks. Maar het is iets wat je niet vaak ziet, in een felle kleur, het blok is gemakkelijk verder te tunen, hij is zo nieuw als kan zijn (3.900km), heeft sportieve opties en ligt na een gezond potje pingelen binnen budget: een brandweer rode CLA250 Shooting Brake

http://ww3.autoscout24.nl/classified/282873114?asrc=st|as
@phaeton: de tering. Ding heeft niet eens led verlichting. Maakt m een stuk lelijker als je het mij vraagt
Peugeot 308 SW GT Line. Of de 508. Skoda Superb RS station. Mazda 6 MPS
@dailydriver: bestaat de Superb RS?
@fastnloud: kan op dit moment niet de correcte benaming voor de geest halen voor de snelste/ sportieve uitvoering. Dus dacht aan de RS. De octavia kan tevens ook een optie zijn.
@dailydriver: die met de r36 motor
Lexus IS 300h
Mooie design auto’s, maar diesel techniek, daar schrik ik wel van, zo ouderwets, daar kun je je toch niet meer mee vertonen sinds de uitgelekte Duitse dieselfraude. Lawaai makende kankerverwekkende roetuitstotende diesel-motoren zijn zo pre-historisch, niet meer van deze tijd. Elektrisch is hot, stilzoemende auto’s die de stad leefbaar en aangenaam houden, dat is de toekomst van nu.
@zebedeus:

Hallo .. Chriet ..

Je hebt zo een fijne stem ..
@zebedeus: oh oh, komen die elektrogekkies nu opeens over van AutoWeek?
Van een 325d naar een Citroen of Laguna yeah right!
@thomasthomas:
Waarom niet, misschien is hij het gestuiter zat en wil hij een beetje comfort.

Ik kende de C5 Carlsson niet maar ik zou hem best willen hebben.
@thomasthomas: want? In jouw ogen minder? Voorlopig scoort de Laguna zeer hoog op betrouwbaarheid. En dat kun je van veel zg. premium merken niet zeggen!
@thomasthomas: je weet dat een Laguna Coupé (met 4Control) een hogere snelheid door de pionnen slalom haalt dan een Porsche Boxter? En de 3.0 V6 dCi rijdt heerlijk en loopt prachtig, Super rustige en krachtige motor.

Zou dus niet weten waarom niet eigenlijk? Hetzelfde, op het sturen na, gaat ook op voor de Citroën. Veel comfortabeler dan dat kan je niet rondrijden…
@thomasthomas: Haha… Dat dacht ik ook gelijk een premium BMW inruilen op een citroen/renault. Dan moet je wel heel gek zijn.
Als je 1 op 9 al zuinig vindt, kun je net zo goed voor een 335i gaan. Net met de 535i F11 retourtje Frankfurt gedaan en verbruik was 1:11 met snelheden rond 150-160. Hoef je niet in zo’n fijnstofkanon rond te blazen. :-)
Valt een tweedehans Alpina D3 niet binnen het budget? Zo ja, dat zou mijn keus zijn.

En anders een 335d, al dan niet touring. Chippen naar 360 pk. Dan heb je een kanon.
@berlinetta: op de Duitse markt miet dat zeker haalbaar zijn.
@e1000bmw523i: Alpina gaat helaas niet lukken. De E90 is gebaseerd op de 320d, en is eigenlijk een mindere auto dan Eduard nu rijdt, maar bij de nieuwe 3-serie zijn de prijzen nog iets te hoog. Dat is dan wél weer op basis van de 330d.
@willeme: My bad. Ik was even vergeten dat de D3 o.b.v. de 320d was.
Is een mooi Volkswagen Passat CC niet wat? Vind het best sierlijke en stijlvolle dingen. De huidige is best mooi, maar van daarvoor is eigenlijk nog veel fraaier:
http://www.conceptcarz.com/images/Volkswagen/volkswagen_CC_2008_04-800.jpg

Zit waarschijnlijk wel een sjoemeldieseltje in……..
Of haal je zelf in Duitsland een Infiniti Q70. Staan nagelnieuwe Q70 diesels met 240pk te koop voor dit budget…..
A6 3.0 BiTDI: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273566333

Ook weer klaar.
@knipperlichtje: prachtig!!
@knipperlichtje: verrassend! Een grijze Audi!👍🏻
@rufctr01: je kunt ook voor een 535d gaan als je niet zo van Audi bent, die is ook voor dit geld verkrijgbaar als occasion. Ik heb deze Audi aangeraden vanwege de net iets pittigere motor, het strakke rijgedrag van de S-line, het mooiere interieur, het leukere geluid en de uitstekende mogelijkheid tot tuning bij JD. Daarbij is het aangeboden model heel erg ruim uitgerust, een vergelijkbare 535d was binnen het budget niet te vinden. Helaas zijn ze alle twee groter dan de wel erg compacte E91, de aanvrager rijdt graag krap.
@knipperlichtje: Geen E-segment/groter dan de E91.
@phaeton: ik heb daar overheen gelezen, maar moet wel zeggen dat dat een onzinnige eis is. De E91 was schofterig weinig auto voor z’n geld, de enige estates die kleiner zijn dan een E91 zijn de Fabia Combi en Clio Estate. Ik heb medelijden met de benen van die pubers.
@knipperlichtje: Ben ik met je eens hoor. Als je geen F31 wilt en écht iets anders, blijft er als station met >200pk eigenlijk alleen Mercedes en Audi over. Dat behoeft weinig fantasie.

Een Mondeo 2.5 zou leuk zijn, maar is vermoedelijk te oud en ook al te groot. Sedans en roadsters geven meer keuze, maar om nou twee pubers achterin een SLK te zetten…

Een Jaguar XE 2.0 is een leuke optie zonder BPM, maar het blijft een rare wensenlijst met of erg beperkte of juist ongelimiteerde keuze.
Opel insignia OPC. Gemiddeld 1 op 9,4 daarnaast met handbak verkrijgbaar
En een Jaguar XF 3.0D S? 275pk standaard en niet zo saai als de voor de hand liggende Duitse keuzes.
Heb hem gereden en ik vond het wel wat..
En voor rond de 30k is ook wel een 2.2d met 250pk te krijgen.
@aj26sc: +1, schitterende wagen!
Passat R36? HGP turbo kit er op….Oke, 1 op 9 haal je niet, maar 740pk in een Passat is behoorlijk humor.
Een Golf GTD is wel wat
Ehm, die A5 koop je voor 35k schijnbaar in Duitsland, vergeet je dan niet de invoerkosten mee te nemen….
@freezzr: auto gaat naar België, niet naar Nederland. Dus de invoerkosten zijn aanmerkelijk lager :-).
– Jaguar XF 3.0D
– BMW 535D
– Mercedes-Benz E 350 Coupé CDI
– Audi A8 3.0TDI
– Audi A7 3.0 TDI
Toyota GT86
Infinity fx 30d?
We zijn allemaal allergisch voor VAG. Ik vind de renault laguna en de bmw 2 serie wel echt de meest gave opties…waarom geen amerikaans ijzer?
Tjah, een octavia rs zou ik ook overwegen, of een superb met 4×4 aandrijving
Maar omdat dat al allemaal gezegd is:

een accord Tourer 2.4 vtec
M135i
Megane rs
Lexus is 250
Chrysler 300C SRT-8

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).