Na twee jaar geen Top Marques kon het event dit jaar weer plaatsvinden. Een goed excuus om de Audi S3 naar Monaco te rijden.
Voor diegenen die niet bekend zijn met Top Marques. Dit is een prestige event in het Grimaldi Forum in Monaco. Jaarlijks goed voor veel (gepimpte) supercars en een gezellige buzz in het Vorstendom. In 2020 ging het evenement vanwege covid niet door. Een jaar later ook niet. In 2022 kon het event eindelijk doorgang vinden!
De beurs zelf is niet heel spectaculair. Tenminste, ik heb niet heel veel met stilstaande auto’s op een beursvloer. Hoe duur of hoe exclusief ook. Het echte feest is buiten te vinden. Top Marques trekt veel publiek aan. Als autoliefhebber is het altijd goed toeven in Monaco, maar met een evenement als deze is het extra genieten.
Tevens was dit een uitstekend excuus om de Audi S3 op een roadtrip te nemen. Dat had ik namelijk nog niet gedaan met deze auto. En tijdens deze rit ging de hot hatch door de 120.000 kilometer op de teller. Dat betekent dat ik alweer 20.000 (heel veel plezierige) kilometers heb gereden met de S3.
Heen & terug via Zwitserland
In plaats van de gebruikelijke Autoroute du soleil te nemen, koos ik voor een andere route. Ik had met een compagnon een huisje gehuurd ten oosten van Monaco. Daardoor is een route rijden via Zwitserland en Italië ook goed te doen en scheelt het nauwelijks qua tijd. Kers op de appelmoes is natuurlijk de prachtige uitzichten op de Zwitserse alpen.
We vertrokken 00:00 vanuit Nederland en reden een kleine zeven uur later bij Basel. Je ziet de zon dan achter de bergen opkomen. Geen files onderweg en zelfs in één keer doorrijden door de Gotthard tunnel. Lekker hoor! Wel was het af en toe even van het gas af bij wegwerkzaamheden in met name Italië.
Ook voor de reis terug is voor deze route gekozen. Op de heenweg via België en Luxemburg, een stukje Frankrijk en dan Zwitserland. Voor de terugreis werd het Italië, Zwitserland en Duitsland. De reiscompagnon is woonachtig in Gelderland, wat het stukje Duitsland verklaarde.
Een enkele reis was zo’n 1.370 kilometer. Op de heenweg deden we er met wat pauzes 14 uur over. Op de terugreis (enkel gestopt voor tanken) zat de rit er al in 12 uur op. Moet wel zeggen dat er flink is doorgereden. Ik zal niet gek opkijken als er nog een souvenir de komende weken of maanden in de brievenbus verschijnt.
Het verbruik heb ik eerlijk gezegd niet bijgehouden. De S3 lust wel een slokje als het gas erop gaat. Vier keer stoppen om voor meer dan 100 euro de tank te vullen was wel nodig. Maar als je daarover klaagt moet je maar een Prius rijden.
De heuvels in
Het is een klere end rijden, maar het in mijn ogen absoluut waard. In Zuid-Frankrijk is het langs de kust heerlijk toeren. En wil je wat meer uit je auto halen dan ga je de heuvels in. Boven Monaco is het lekker scheuren, met als beloning een prachtig uitzicht over het landje. Zeker buiten het hoogseizoen was er geen kip bovenin de heuvels. Ik had de wegen helemaal voor mezelf met een ondergaande zon. Goud.
Met vierwielaandrijving zijn haarspeldbochten natuurlijk niet zo spannend als met achterwielaandrijving. Toch was het ontzettend leuk rijden. Het geluid van de turbo en uitlaat hoorde je goed terugkaatsen vanuit de omgeving. De olietemperatuur liep wat op naar 105 graden met het boenderen, maar de auto gaf geen krimp. Top spul, zo’n Wagner Competition Intercooler.
Rondje over het circuit
Hoewel de tribunes waren afgebouwd, stonden de vangrail en diverse reclameborden nog wel op het stratencircuit. Dat geeft een rondje Monaco zelf rijden toch wel een extra dimensie. Omdat ik er slechts een week na het plaatsvinden van de Grand Prix aanwezig was, waren de zwarte strepen nog goed zichtbaar op het asfalt. Uiteindelijk tokkel je op een rustige manier door de stad. De politie stond immers op scherp met al het bezoek voor Top Marques.
Auto’s spotten
Auto’s spotten in Monaco is kinderspel. De ‘gewone’ supercars gaan eigenlijk aan je gezichtsveld voorbij. En met gewoon bedoel ik een Lamborghini Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista Spider. Het zijn de échte pareltjes die overblijven. Dat maakt het alsnog speciaal maakt als je deze ziet rijden. Onder andere een Porsche Carrera GT, 918 Spyder, Bugatti EB110 en gouden McLaren Senna passeerden mijn netvlies. Oké, die laatste kan eigenlijk niet.
Genieten van Zuid-Frankrijk
De Audi S3 heeft tijdens deze trip naar Monaco geen krimp gegeven. Gedurende het verblijf heb ik mijn werk voor Autoblog voortgezet. De vrije tijd werd gespendeerd in bezoekjes aan de omgeving. Denk aan lekker eten in Menton, of koffie drinken in Cannes. Het verblijf zelf was ook prima vertoeven.
Uiteindelijk was Nice een terugkerende bestemming om de avonduurtjes door te brengen. Met een temperatuur die ’s avonds niet onder de 23 graden komt is het heerlijk zitten op de terrassen. Verder doen we geen uitspraken over het feit waarom ik toch elke avond toevallig in Nice te vinden was ;-)
Conclusie
Een week is eigenlijk te kort voor deze, in mijn ogen, geweldige omgeving. Er waren echter ook andere verplichtingen voor mij en mijn compagnon. Door overvolle agenda’s konden we net dit weekje ertussen prikken. Legere agenda’s en meer terrasjes pakken is nog iets waar ik aan moet werken merk ik.
Het was niet mijn eerste keer in Zuid-Frankrijk en normaal gesproken geef ik de voorkeur aan het vliegtuig. Anderhalf uur vliegen en een paar uur later zit je aan een Aperol Spritz.
Echter, met je eigen auto rijden in een dergelijke omgeving is toch gaaf. Ten eerste levert het toffe kiekjes op die je leven bij zullen blijven. Daarnaast is het een stuk praktischer om ook de omgeving te kunnen ontdekken. En tenzij je eigen auto een Citroën Xsara is, heb je meer lol met je eigen auto dan een huurauto.
Ik kan het zuiden van Frankrijk aan iedereen aanraden in de periode mei, juni of september. Het is met 25 tot 28 graden niet heel warm, waardoor wandelen en verkennen aangenaam blijft. Toeristen zijn er in een veel mindere mate. Je kunt goed doorrijden naar de bestemming én de prijzen voor het verblijf zijn zacht. Mocht je niet gebonden zijn aan het hoogseizoen een dikke aanrader dus. Stap in de auto en gaan!
Eerder in deze serie:
- Introductie in Autoblog Garage: Audi S3
- Meer PK’s en koppel voor de Audi S3
- Apple Carplay & Android Auto voor de Audi S3
- 5.000km Audi S3 update
- Een koele zomer voor de Audi S3
- Autoblog Garage: Downpipe voor de Audi S3
- Met getunede Audi S3 naar dealer voor onderhoud?
- Mijn Auto: Audi S3 (420 pk) van Ruben
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
bmwf20 zegt
Momenteel ook in zuid Frankrijk en het is hier nog heerlijk rijden, S3 maar gewoon een fijne 116i ‘14 alleen al die achterwielaandrijving is en blijft heerlijk om mee te rijden!
Drukte begint langzaamaan te komen dus het wordt tijd om weer naar huis te gaan.
bmwf20 zegt
Geen S3*
mashell zegt
Heb even het harnas aangedaan ben op het moraliteitspaard geklommen en breek een lans door op te merken dat het beter zou zijn met twee handen aan het stuur te rijden…
jaapiyo zegt
Bwoaaah…We weten inmiddels toch wel dat je zelfs slaapt op dat peerd, ouwe deugert 🐎
faalhaas zegt
Ik reed eerst met een Xsara, en nu met een Prius. Het nadeel daarvan is dat ik veel op vakantie ben.
Roskampies zegt
Idd gave tocht. Zelf paar keer in Mei deze route gereden. Zeer aan te bevelen. (Of toch niet haha wordt her er ook druk 🫣
Johanneke zegt
Mooi man, al is het een flink stuk rijden, ik pak eigenlijk altijd liever de auto dan het vliegtuig. Aangezien ik eerst nog een uur naar een vliegveld moet rijden en daar een uur of 3 vantevoren moet parkeren, valt het vaak best mee hoeveel tijd het scheelt. Laatst teruggevlogen van milaan naar amsterdam, toen trein naar huis. Nou dat is ook 8 uur je bed uit 4 uur ’s middags thuis met al het gezeik en getaxi. Je bent alsnog de hele dag aan het reizen.
jeroenm83 zegt
Uiteraard weer het jaarlijkse tripje-naar-de-boot gedaan. Gardameer, en uit noodzaak (airco kaputt) ‘s nachts de rit gemaakt met de RS6. ‘Fuck de brandstofprijs’ was wel het motto. De 1130 km rit in 10:30 kunnen klaren, waarvan 09:30 rijtijd. Dus volgend jaar mezelf de Ärger inderdaad besparen door dan maar ‘s nachts te rijden. Als de zon ‘s ochtends op komt kun je toch nog ff echt fatsoenlijk rammen in Zuid Duitsland.
Gisteren na de Ferrari-musea nog even de wagen op z’n donder gegeven op het kleine circuit van Modena. Aanrader!: FF betalen, “I agree-I die” tekenen en off you go. Na een kwartier stonden alle 4 de remmen te roken, olietemperatuur op 134 degr C. en de wagen begon wat in te houden. Is toch niks voor het circuit zo’n ding, maar vermakelijk was het wel om ‘m eens goed uit te wonen.
Leuk verhaal, Martijn! Die sla ik even op bij de ‘to-do’s ‘.
RubenPriest zegt
Ik heet geen Martijn:(
jeroenm83 zegt
@rubenpriest Mi scusi! Het zullen de Peroni’s en het gebrek aan airco geweest zijn. Evengoed een leuk verhaal.
RubenPriest zegt
Haha thanks!
jippie zegt
Nu is iedereen toch wel heel benieuwd naar wat daar in Nice nou was…?
Dutchdriftking zegt
@jippie: Nice in de nacht, de enige plaats waar er ooit in mijn auto is ingebroken. Blijkbaar heeft @rubenpriest een goede autoverzekering en wil hij graag een nieuw raampje.
RubenPriest zegt
De S3 stond in Nice in een parkeergarage naast de Rolls-Royce (foto in artikel) met tegenover de receptie waar een bewaker zat ;-) Nee op straat parkeren zou ik niet doen met deze auto.