Uiteraard gaan we gewoon weer door het met updaten, verbeteren en verfraaien van de BMW. Voor vandaag: optische aanpassingen in de vorm van schadeherstel, een Alpina-spoiler en keramische glascoating.
Aanvankelijk was de aanschaf van de Alfa Romeo 159 duurtester bedoeld als experiment. Een soort ‘banger’ (US) of een ‘beater’ (UK) of een ‘hok’ (NL). Kijken hoelang de Italiaan het vol zou houden. Maar een Alfa Romeo is als een vrouw. Het heeft enorm veel zorg, aandacht, liefde en geld nodig en dan weet ze je positief, maar ook negatief te verassen. Uiteraard ben je er zelf bij. Ik heb met mijn Alfa Romeo veel kunnen doen en heb er absoluut geen spijt van. Elke keer als ik een 159 zie, word ik er zelfs blij van. Het blijft een plaatje.
Vergezochte analogie
De huidige BMW is dan meer de ietwat stijve directiesecretaresse. In een mantelpakje komt het mooi tot zijn recht. De analogie is natuurlijk ver gezocht, hopeloos seksistisch en magertjes, maar in dit geval wel treffend, mijn inziens. Het enige waar ik spijt van heb met de Alfa, is dat ik het niet heb afgemaakt. Ik had nog wat optische aanpassingen in gedachten. Mijn idee was om de Alfa Romeo 159 te voorzien van een Brera-neus, alle schades te verhelpen en te spuiten daar waar nodig.
Er zat echter te veel werk aan, wat zich uitte in de kosten om het een beetje mooi te krijgen. Drie- tot vierduizend euro ben je zo kwijt. Dat geld heb ik maar in het BMW-fonds gestoken. Vergeeft u mij de lange intro, maar ik kan er enorm veel waardering uit halen om auto’s lichtjes te modificeren, technisch in topconditie te brengen en optisch goed te verzorgen. De reden is simpel: als je alles simpelweg bijhoudt, vallen de kosten lager uit dan wanneer je constant gaten moet dichten. Oh: en je kan naar een mooie auto kijken. Dat is ook wat waard.
Upgrades BMW
Qua design is de Alfa Romeo 159 véél mooier dan de BMW 3 Serie, maar mijn witte BMW is optisch gezien in betere conditie dan mijn ex-Alfa Romeo ooit was. Dat gezegd hebbende, was het niet allemaal hosanna. De kilometers vliegen onder de KS-742-X heen. In een paar maandjes tijd is er al weer 21.000 km bij gereden. Ik heb de auto eerst een grote beurt gegeven. En daarna nog eentje.
Twee weken later heb ik alle defecten, mankementen en schoonheidsfoutjes laten verhelpen. Vervolgens is er een setje BBS RX-R velgen onder gemonteerd en als laatste modificatie een Bilstein B12 Pro-kit gemonteerd. Nu is het tijd voor de volgende stap: zorgen dat ze optisch in topconditie blijft.
Exterieur (nog) niet in topconditie
Want ondanks dat de BMW 325d technisch in topconditie was, was het exterieur dat niet helemaal. Toen ik de auto kocht, zat er een plek op het rechter-achterscherm. Dat was het enige echt grote ‘mankement’. Verder stond de auto behoorlijk goed in de lak. Echter, Alpin Weiss II is géén metallic lak. Daarnaast was de auto een beetje smoezelig. Elke week wassen werd door drukte om de drie weken wassen. Kortom, het was tijd voor een beetje liefde en optische aanpassingen.
Zeker de velgen konden liefde gebruiken. In twee maanden tijd hebben de wielen drie flinke optaters gehad. De eerste keer was een subtiele stoeprand schade (leuk man, dat Amsterdam…). De tweede keer was bij het aanrijden naar een tolpoortje (met rand). Die twee keren viel de schade wel mee. De derde keer was een uitwijkmanoeuvre voor een zeer haastige Duitser. De daardoor ontstane schade viel helaas niet mee. Overigens een speciale melding voor de Dunlop SP Sportmaxx RT-banden, daar zit een ring omheen die juist dit soort schades voorkomt of beperkt. Ze hebben goed werk geleverd.
Ringen
Maar ja, als je 19” monteert is de kans dat iets fout groter dan met 17”. Dus niet mekkeren, zo spoedig mogelijk laten fixen. Gelukkig bleken de velgen erg sterk en de wielranden voorzien van ‘ringen’. Deze levert BBS standaard op alle flowformed-velgen. Het voordeel: de eerste twee keer is de beschermingsring aan gort gereden. Echter. De derde keer een ring én een paar spaken. Au.
Blote billen gezicht
Kortom, dat moest dus allemaal even aangepakt worden. En als we dan toch bezig zijn: de neus. Zoals gezegd vond ik de Alfa Romeo veel mooier qua lijnvoering. Echter, de BMW 3 Serie van na de facelift (LCI zoals dat heet bij BMW) kan ik erg waarderen. Alleen vond ik de auto altijd een beetje een ‘blote-billen-gezicht’ hebben: ik was op zoek naar wat optische aanpassingen zonder te veel aan te moeten passen.
Oplossing
Nu is daar een oplossing voor in de vorm van een M Sport-pakket. Echter, ik vind die voorbumper niet zo mooi (maar een beetje lelijk) en de achterbumper is op zich prima, maar dat zwarte vlak wat een ‘diffuser’ moet voorstellen, vind ik ‘knaak’. Het maakt de auto optisch ook smaller. Daarbij vind ik het juist wel leuk dat de auto aan de achterzijde niet zo spannend oogt.
Aan de voorzijde wilde ik graag wat meer ‘überholprestige’, zonder de basis-lijnvoering te kort te doen. Een Kerscher-bodykit of imitatie M3-kit gaat mij even te ver. Het moest én in lijn zijn met de rest van de auto én van goede kwaliteit.
Alpina
Zo kwam ik uit bij Alpina voor de optische aanpassingen. Naast fabrikant is Alpina ook gewoon een tuner. Je kunt diverse Alpina-onderdelen gewoon bij Alpina bestellen. Uiteraard kun je nèt niet alles bestellen en voor de meeste motorische upgrades zul je alsnog het complete product bij hen moeten kopen. Maar onderstellen, velgen, bumpers, spoilers, oliekoelers en dergelijke kun je gewoon bij Alpina aanschaffen.
Zodoende heb ik een paar keer door de folder gekeken en een voorbumper-lip ‘419’ besteld. Deze optische aanpassing is specifiek voor de BMW E90 en E91 LCI, voor de pre-LCI modellen is er een andere lip. Hetzelfde geldt voor de Coupé en Cabrio. Die Alpina-lip is niet alleen van Alpina, maar ook voor een Alpina: de B3 Bi-Turbo en D3 Bi-Turbo hadden exact deze lip. Die D3 Bi-Turbo is een beetje een rare. In principe komen de prestaties van de 325d (204 pk) en Alpina D3 Bi-Turbo (215 pk) behoorlijk overeen. Later hierover meer.
Van Essen Carcleaning
Paar dagen later was de Alpina-voorspoiler inclusief toebehoren binnen. Daarna een afspraak gemaakt bij Van Essen Carcleaning in Nunspeet, met de vraag of de auto weer helemaal strak gemaakt kon worden, inclusief montage van de Alpina bumper-lip. Maar natuurlijk! Wel prettig als je geen prijs krijgt, maar het verzoek om even langs te komen met de auto. We komen er zo nog even op terug, maar voor een auto naar topstaat brengen is geen ‘vaste prijs’ of ‘indicatie’. Het hangt er natuurlijk van af wat je mee brengt.
Lijstje met optische aanpassingen / punten:
Het was een mooie gelegenheid om over de fraaie snelwegen van de Veluwe te rijden. Bij Van Essen concludeerde ze dat de auto in goede fraaie staat was, maar die lakschade moest zo snel mogelijk bijgewerkt worden. In totaal moest dit allemaal gebeuren:
- 2 BBS RX-R velgen repareren
- Schadeplek rechtsachter bijwerken
- Schadeplek rechtsachter spuiten
- Alpina 419 frontlip spuiten en monteren
- Reinigen exterieur
- Ceramic Glass coating
Ceramic glasscoating
De Ceramic Glasscoating a.k.a. glascoating is een geval apart. Ja, je kan een auto geregeld wassen en dat helpt ook daadwerkelijk, maar het beestje is 9 jaar oud en heeft al meer dan anderhalve ton gelopen. Dus een extra beschermings laag kan geen kwaad. Je kan ‘m goed in de was zetten. Daar gaat ‘ie in sommige gevallen briljant van glanzen, maar een paar weken later ben je dan weer aan de slag. Je kan ook kiezen voor een polymeercoating, maar dan kun je een paar maanden later weer opnieuw beginnen. Met een glascoating ben je meteen een tijdje onder de pannen.
Over een tijdje gesproken: je moet wel even zonder auto kunnen. Daarom stond er een weekje een Fiat Punto voor de deur. Vanwege het feit dat Van Essen Carcleaning niet helemaal naast de deur ligt (en zeker niet op de route), was het even uitvogelen wanneer we de auto konden halen. Het werd om 07:00 ’s ochtend op een zaterdag. Man, wat smaakt koffie dan goed!
Cliché
Het voordeel was namelijk dat we de auto konden aanschouwen in de ochtendzon. Het moment dat Arien (Van Essen, de eigenaar) de auto om de hoek rijdt en je ziet je eigen auto op die manier, word je er toch een beetje emotioneel van. Althans, ik als zelfverklaarde petrolhead. Ik wilde niet direct het cliché-matige fabrieksnieuw van stal halen, maar de auto kwam gewoon nieuw over.
Uiteraard is het iets dat je in het echt moet aanschouwen om het op je in te laten werken. Er was werkelijk geen krasje of plekje te bekennen op de lak. Er waren voordat ik ‘m bracht wel wat kleine dingetjes, zo kon je onder bepaalde hoeken ‘///M325d’ lezen, dat was de badge die ik zelf ‘kundig’ verwijderd heb. Tot zover de inbreng van mijn twee linkerhanden.
BBS RX-R velgen en Alpina-bumper
De BBS RX-R velgen waren eveneens als nieuw. Ze zijn helemaal gereinigd, behandeld en de beschadigde velgen zijn gerepareerd en opnieuw gespoten. Ook zijn de beschadigde ringen vervangen. Deze ringen kun je gewoon bij BBS bestellen en zijn ongeveer 65 euro per stuk. Dat scheelt een enorme slok op de borrel. Ook de voorbumper zit er keurig op. Niet ongeveer goed: maar precies goed. Volgens Van Essen is het lekker werken met Alpina-onderdelen: de pasvorm is gewoonweg perfect.
Vandaar dat een klein beetje investeren in originele kwaliteit geen kwaad kan. Zowel voor de velgen als met de voorbumper. Ik vind het qua looks een enorm verschil maken, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Ik heb expres niet gekozen voor de zwarte letters of de Dekoset-striping. Het is geen echte Alpina, dus dat laten we even lekker zo.
Kosten glascoating
Ja, we gaan ongetwijfeld de vraag krijgen wat kost dat nou? Bij deze zullen we het antwoord geven, zodat er vervolgens gezegd kan worden dat het ‘te duur’ is. Prima. Houd er even rekening mee dat het aanbrengen van de coating in dit geval slechts een gedeelte van de kosten was. Voordat je de coating eroverheen aanbrengt, moet de auto helemaal grondig zijn gereinigd. En nee, dat is niet een kwestie van even met een spons en zeem erover heen gaan.
De twee-laags keramische coating kost voor een E91 ongeveer 1.000 euro exclusief de btw. Dan moet je niet met schades aankomen (zoals ik wel gedaan heb). Persoonlijk ben ik van mening dat die kosten gewoon reëel zijn. Ze zijn er immers meer dan een week mee bezig geweest. Betreft het interieur en de motorruimte, die opties kun je ook aanvinken om aan te pakken. Ik heb daarvoor nu (nog) niet gekozen. Wel is alles helemaal netjes gemaakt en heeft het interieur een ozon-behandeling gekregen. Dus wellicht dat we hier in de toekomst wat aan kunnen doen.
Investering
De laag is namelijk dermate sterk dat krasjes, plekjes en dergelijke pas véél later terugkomen. Ik zie het wat dat betreft als investering. Oh, en ik vind het bijzonder gaaf. Aangezien er 50.000 kilometer per jaar mee gereden wordt, hoop ik diverse 200-300 euro plekjes te kunnen voorkomen. Nu is dat heel erg lastig te meten, we weten het. Op deze manier kan ik de auto beter in goede staat houden, want na elke keer wassen is de auto weer zoals op de foto’s en dat is met een waxoil of polymeer behandeling alleen in de beginperiode het geval.
Over wassen gesproken, dat mag pas na twee weken. De laag moet eerst even goed inwerken en zich ‘zetten’. We houden jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen. Per jaar zal ik één keer bij Van Essen langs moeten komen om de boel te inspecteren en bij te werken waar nodig. Aandachtspuntje, in geval van schade moet het hele paneel weer opnieuw gecoat worden.
Nog meer updates
Op die manier kan de auto in fraaie conditie blijven. Uiteraard zullen we tussendoor voldoende updates schrijven over het wel en wee van de lak en hoe deze zich nu houdt. En uiteraard staat er nog het één en ander op de planning voor de BMW 325d. Geen optische aanpassingen meer, overigens. Nee, volgende update gaan we even wat dieper in op de techniek. De auto komt ‘goed’ over, maar klopt dat ook? En kan het beter? We behandelen de motor , de transmissie en een hoop ongebakken lucht. Houd Autoblog dan ook goed in de gaten!
stalensnuitje zegt
Poeh, mooi hoor. Ik zou het nooit zelf zo doen, een auto is mij daarvoor toch te veel een gebruiksvoorwerp. Maar chapeau hoe ‘ie erbij staat ??
willeme zegt
@stalensnuitje: thanks!
henk123456 zegt
Over de kosten kun je inderdaad discussiëren, maar respect voor de ‘onvoorwaardelijke liefde’ die je voor je auto’s hebt. Ik heb ook een e91 LCI maar het zou niet in me op komen om de wagen voor dat bedrag te laten coaten, puur gezien de leeftijd en dagwaarde. Maar je hebt met de Alfa al duidelijk laten zien dat je die afweging niet per se realistisch maakt ?
De upgrades (velgen en Alpina lip) had ik niet direct bij je verwacht maar ze staan de BMW absoluut goed! Wat ik echt bij je wagen mis zijn de dakrails. Ik vind dat er toch bij horen als je een touring hebt. Veel plezier met de wagen!
willeme zegt
@henk123456: Dankjewel!
Mijn Alfa had het ook niet en deze ook niet. Persoonlijk vind ik dit wat strakker staan, maar die E91 rails hebben ook wel wat. Ik zou ‘m er niet om laten staan. Er kunnen wel dakdrgaer op, dus die rails heb ik niet direct nodig. Misschien komen we eens een setje tegen ;-)
boxergt zegt
@henk123456: Mijn reactie ook! Dakrails horen er gewoon bij, anders is het zo’n blotekontenauto!
mashell zegt
Die wagen staat er weer strak bij!
grasvreter zegt
Nette auto nu zeg, spoilertje staat ook goed!
De schades die je al snel hebt met grote velgen is voor mij de reden geweest om de 15 inch stalen velgen te vervangen voor 15 inch lichtmetaal. Ja 17 inch ofzo was mooier geweest, maar je hebt ten 1e meer kans op schade, en ten 2e kan het flink negatieve invloed op de rijkwaliteit hebben. Comfort gaat dan achteruit omdat je een veel dunnere band moet gebruiken. Je zou er wel beter mee door de bochten moeten kunnen gaan.
Jij nog wat van deze effecten gemerkt toen je van 17 naar 19 inch ging?
willeme zegt
@grasvreter:
Sowieso moet je altijd doen wat je zelf wil doen ;-). Persoonlijk vind ik grotere velgen veel mooier staan dan kleinere velgen. Op een E91 is 17″ de minimale maat, 18″ de perfecte maat en 19″ helemaal af.
De 17″ wielen stonden op afgrijselijke runflats. Absolute ondingen. Ja, ze zijn beter geworden in de laatste 15 jaar, maar het blijft mijn inziens een slecht compromis. Dus qau comfort scheelt het niet heel erg veel om van 17 naar 19 te gaan. Wel is de auto nu veel stabieler en een stuk strakker. Een standaard E91 op 17″ rijdt een beetje als een bootje: weinig controle en veel bewegingen in het koetswerk. Maar sommigen vinden dat al sportief voldoende en houden het lekker standaard.
Dus ik vond de effecten zelf wel meevallen, Ik heb overigens een heel klein beetje gesmokkeld, alleen @cpp1 viel het op vorige keer. ik heb een klein beetje gesmokkeld met de banden. De 245 banden hebben een 35 wang. Daarmee is de rolomtrek een paar centimeter groter en is er ook iets meer wang in de band. Het zit nog in de marges, maar het helpt wel ietsje.
SpeedGeek zegt
Dit zijn de artikels waarom Autoblog leuk is om te lezen. Ik heb werkelijk niets met de huis, tuin en keuken auto gerelateerde nieuwssites maar een artikel als deze is waarom Autoblog de enige site is die ik open. Alpin(a) Weiss springt bij de kleur velgen er goed uit. Jammer dat de prijs voor alleen de glasscoating niet wordt vermeldt maar die is gerust wel ergens op het internet te vinden. Je wordt als lezer al blij voor de eigenaar bij het lezen van de tekst.
willeme zegt
@SpeedGeek: prijs staat er bij vermeld ;-).
Houd er wel rekening mee dat het afhankelijk is wat voor auto je meebrengt. Een 2 weken oude Fiat 500 of een 40 jaar oude Lincoln kun je alle twee glascoaten, maar de prijzen zullen iets anders uitvallen. Vandaar alleen de richtprijs voor een E93 (kleine D-segment middenklasser)
SpeedGeek zegt
“Houdt er even rekening mee dat het aanbrengen van de coating in dit geval slechts een gedeelte van de kosten was.”
Ik begrijp hieruit dat die €1000ex voor de totale prijs was en niet alleen het aanbrengen van de glasscoating.
willeme zegt
@SpeedGeek: De coating zelf is ongeveer 1.000 euro. Het is in dit geval een tweelaags coating. Een enkel-laags coating is goedkoper, een drielaags coating duurder.
Voordat de coating op de 325 kwam, werd de auto eerst grondig gereinigd, minutieus schoongemaakt (wat ze detailing noemen tegenwoordig :-)), schades verholpen en de gehele lak gepolijst. Dan pas komen de lagen erop. Vandaar dat ik de auto ook een week kwijt was. Er zitten gewoon veel manuren in.
davelepeef zegt
@willeme: ik neem aan dat je nu spreekt over de detailbeurt incl coating, excl schadeherstel? Ik hoop van wel anders rol ik straks van m’n stoel…
willeme zegt
@davelepeef: Alleen de glascoating is zo’n 1.000 euro. Beetje afhankelijk wat voor auto je mee brengt. Als je kiest voor enkellaags op een kleine nieuwe auto is het goedkoper. Moet het op een 20 jaar oude G500, ben je meer kwijt.
maarteno zegt
Ik vind het artikel echt interessant enzo en ik snap dat het voor jouw auto was. Maar je blijft hier toch wat onduidelijk, want je kan wat je zegt nog altijd dubbel interpreteren. Die 1000 ex, is daar de gehele reiniging en polishing van de lak om er vervolgens de glascoating op te kunnen doen bij inbegrepen. Of betaal je daar nog los voor? Zo ja, hoeveel?
willeme zegt
@maarteno: de auto wassen, reinigen, polijsten en coaten is om en nabij de 1.000 voor een auto van het formaat E91.
davelepeef zegt
@willeme: dus reiniging en polijsten van lak komt daar nog bij? Dan vind ik het wel een serieus dure hobby gaan worden. Voor dat geld kun je ‘m ook een paar detailbeurten geven. Dan heb je wellicht een kortere standtijd, glansgraad kan ik niets van zeggen, maar de lat zodanig hoog leggen bij een auto van deze leeftijd en waarde… Ik kies er niet voor.
willeme zegt
@davelepeef: nee, nee. Gelukkig niet.
Voor het aanbrengen van de coating moet alles een beetje netjes zijn. Daardoor kunnen de prijzen uiteenlopen.
Polijsten, reinigen en coaten zitten er allemaal bij de prijs in. Mijn auto was echter niet meer nieuw en moest eerst even netjes gemaakt worden voordat ie netjes gemaakt kon worden, zeg maar ;-)
mp014 zegt
Sterk staaltje auto liefde! Applaus en bewondering voor hoe je je auto verzorgt en hoe je dat op papier zet. Mooi gedaan.
Die coating lijkt me idd een Investering te zijn hoewel ik dat dan eerder zou verwachten (en doen) op een nagelnieuwe dure M of zo. De velgen vind ik persoonlijk wat minder, ben nooit een BBS fan geweest en zou ze, onder een witte wagen, eerder in een andere kleur nemen. Die spoilerlip vind ik dan weer prachtig! Groot verschil (voor de kenner) voor relatief weinig geld. En wat hierboven al vermeld is, ik zou er tat dakrails laten opzetten. Dat is wat een touring een touring maakt volgens mij. En dan accentueer je ook de prachtige lijn van de wagen.
Nogmaals, applaus en waardering voor het stukje passie dat je laat zien!
willeme zegt
@mp014: Dankjewel! Het zijn ook de leukere artikelen om te mogen maken ;-)
breakingpoint zegt
Nice Willem! Die verf ziet er echt heel strak uit, haast dieper en meerlaags, liquid ahw.
Het overwegen wel waard, al hoopte ik bij het lezen eerder op 500 euro… Simoniseren of polijsten ze voordat ze de coating aanbrengen?
willeme zegt
@breakingpoint: Dankjewel! Ja, het is een tweelaagse glascoating. Een-laags of drielaags kan ook. Als je een kleinere auto hebt die in betere staat is en je gaat voor 1 laag, kan het wat lager uitvallen.
De auto is eerst helemaal gepolijst voordat de coating is aangebracht.
breakingpoint zegt
Hulde dat je dit doet, en zo’n goed verslag geeft man. Zoals ik al eerder zei, je zou een gedeeltelijke onkostenvergoeding moeten krijgen want deze artikels maken autoblog aantrekkelijk.
vaakbenjetebang zegt
Optische aanpassingen aan een grofweg 10 jaar oude BMW, dat is toch altijd wat ongemakkelijk. Een beetje zoals zelf vuurwerk maken: het kàn goed uitpakken, maar in veruit de meeste gevallen maak je de situatie er niet beter op. In mijn ogen is dat laatste hier ook het geval. De ‘schade’ qua sjonnificatie valt nog mee, maar op een knap setje originele wielen en zonder die koortslipbumper was-ie wat mij betreft fraaier geweest.
sanderz28 zegt
@vaakbenjetebang: azijn bij het ontbijt?
davelepeef zegt
@sanderz28: de kerel geeft gewoon z’n mening. Waarom dan zo’n irriterende reactie? Reageer dan gewoon inhoudelijk op wat hij stelt, of laat ’t achterwege…
vaakbenjetebang zegt
@sanderz28: Altijd. Azijn for life. Maar los daarvan: zodra je een auto optisch gaat aanpassen, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat mensen daar een mening over zullen hebben. Immers, je past het uiterlijk toch aan omdat het naar jouw persoonlijke mening een verbetering is? Een deel van de mensen zal het met je eens zijn, en een deel oneens. Niks aan de hand dus. Als je dan vervolgens een heel verhaal op een blog gaat schrijven over deze aanpassingen, en er is een reactiemogelijkheid onder dat blog, moet je niet verbaasd zijn als uit de reacties blijkt dat niet iedereen gecharmeerd is van wat je aangepast hebt. Dat lijkt me ook niet erg, je past je auto immers voor jezelf aan en niet voor een ander. Of heb ik een memo gemist en mag je hier alleen iets posten als je een de meerderheid welgevallige mening hebt?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: Nee hoor, je mag het zeker lelijk vinden. Geen enkel probleem. Persoonlijk houd ik zelf erg veel van de betere tuning. Zolang de modificaties subtiel zijn en van goede kwaliteit, vind ik het vaak een leuke toevoeging. Hetzelfde geldt voor de wielen, ik vind ze heel erg gaaf, maar ze zijn zeker smaakafhankelijk. Dus het totaalplaatje zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen, maar daar is het mij niet om te doen. Hetzelfde geldt voor jouw auto. Die heb jij gekozen omdat jij het mooi vind, niet om wat de buurman ervan vindt ;-). Daarbij is het oeverloos kletsen over auto’s uiteindelijk het leukste om te doen, toch?
vaakbenjetebang zegt
Helemaal met je eens. Mijn auto’s zijn stuk voor stuk zoals ik ze wil en daar vinden mensen ook vaak wat van (“welke gek schroeft er nou voor 4000 euro aan onderstel onder een 30 jaar oude auto om te eindigen onder vering?”, “wat een lelijk hok joh!”, “zal wel flink roesten zeker?”, “oh, ik wist niet dat je een kamper was?”, “wat een gaye kleur!” – afhankelijk van de auto in kwestie, of “was dat ding nou eens een keer” over allemaal) en dat kan me geen lor schelen. Ik houd er ook van als mensen met hun auto doen wat ze zelf willen qua aanpassingen. Altijd liever een uitgesproken keuze die ik totaal niet snap dan een veilige non-keuze. En er dan over ouwehoeren is ook mooi. Blijf dus vooral aanpassen, schrijven en updaten, en dan blijf ik reageren.
alino zegt
In meeste gevallen heb je helemaal gelijk, maar persoonlijk vind ik een BMW zescilinder diesel heerlijk klinken. Deze hebben toch echt een typisch geluid. Vooral rond de 3000 toeren bij zacht acceleren. Een mooier geluid dan mijn viercilinder benzine alleszins.
En met 50000km per jaar blijft een diesel wel fiscaal interessant natuurlijk
maferick74 zegt
Heerlijk als er voldoende geld is…
SimonMc zegt
…wat een keuze voor diesel voor mij altijd onbegrijpelijk maakt. Diesel maakt mij gewoon depressief. De stank, het geluid en de beperkingen. Velen fakkelen elektrische auto’s af omwille van het geluid ( of het gebrek er aan ), maar diezelfde mensen hebben klaarblijkelijk geen probleem om een diesel te rijden. Bij een diesel hoor je ofwel wat gesis, of een monotoon gekletter wanneer je het gaspedaal fatsoenlijk indrukt, en bij 4000-5000 toeren houdt het ook op.
Komt er dan nog eens bij dat diesels hun legendarische betrouwbaarheid de laatste jaren hebben kwijtgespeeld, én dat reparaties je vaak doen achterovervallen qua kosten.
scalvaro zegt
Wat een clifhanger! Zou Willem de auto naar Alpina brengen voor een kuurtje? Spannend! En daardoor lekker leesvoer. Dankjewel.
sanderz28 zegt
Heel mooi geworden, qua uiterlijk is hij gewoon klaar. ?
E34M5Touring zegt
Ik heb net vd week mn 2e Mk6 GTI opgehaald. Zit nu bij JD (as we speak!) en ga met deze wel aan de gang. Wil deze wat meer eigen maken. Je updates wrijven af Willem, nou wil ik ook :)
Dedude zegt
Zoals eerder gezegd / boven ook aangehaald, heerlijk artikel waar de liefhebberij weer van afspat, complimenten. Glascoating doet m goed en die Alpina bumper, nooit aan gedacht maar ziet er echt top uit.
Ga je nog sport stoelen installeren of laat je het hier bij? Ik weet nog met mijn F31 (vorige auto) ik bij de proefrit destijds al gelijk die standaard stoelen helemaal niks vond. Veel te glad en vlak, schoof alle kanten op en te weinig steun onder benen (ben vrij lang ).
Benieuwd naar de volgende update en vooral het stukje ongebakken lucht ;-)
P.s. het wordt nou wel een keertje tijd om mij van de watchlist te halen is het niet? “Uw reactie wacht op moderatie”
vaakbenjetebang zegt
Dat laatste heb ik ook vaak, “wachten op mederatie”. Ik voel me nou ook echt zo’n ontzettend boefje.
breakingpoint zegt
Join the club… Is het door onze scherpe comments, of is dit bij iedereen zo? Het duurt vaak meer dan een uur vooraleer het goedgekeurd raakt. Maakt de interactie soms echt dood.
willeme zegt
@dedude: Ik vind de sportstoelen wel mooier om te zien. Ze zitten mij echter iets te smal. Nu kun je wat eraan verstellen, maar het zijn krappe zetels. Misschien als ik een leuk passend setje zie, maar moet zeggen dat de standaard stoelen gewoon prima bevallen. Het is niet als bij veel Saabs en Volvo’s, die koop je alleen al vanwege de stoelen. Het is gewoon een 7, naar mijn mening. De stoelen van de Alfa waren iets beter, het leer was veel mooier, maar de zitpositie in de 3 is weer beter (lager en meer verstelmogelijkheden). Dus ik denk dat ik het zo laat, tenzij er iets leuks voorbij komt ;-).
soes750 zegt
Glascoat is het imo altijd waard. Mijn 2012 focus ST dit jaar ook laten coaten bij een specialist hier in de buurt. Nu wel altijd met het handje wassen, want ook een glascoat kan krassen.
pcooperworks zegt
Smoelt letterlijk weer goed mbv Alpina
mpgc zegt
Ik moet zeggen dat die Alpina voorspoiler een gouden keuze is. Vond de LCI versie van deze 3 serie altijd al geslaagd maar onderste deel van de voorbumper was het net niet. Nu is ie helemaal af. Die coating is ook fantastisch. € 1200,00 is een hoop geld, maar elke dag instappen met een glimlach is wel wat waard ?. Zou het aanbrengen van zo’n coating ook zinvol zijn bij een nieuwe auto?
kniesoor zegt
@mpgc: Qua dat laatste : in mijn beleving wel. De mijne – ook een BMW, grijsmetallic (Silverstone II) – is nieuw in zo’n glascoating gezet (Modesta). Die zit er inmiddels bijna 6 jaar op en de lak blijft mooi glanzend. Ondanks, dat ik niet zo’n poetser ben, de auto wordt gemiddeld eens in de 6 weken gewassen. Wel met de hand en met de nodige voorzichtigheid.
willeme zegt
@mpgc: juist! Sterker nog, ik zou het iedereen aanraden met een nieuwe auto. De conditie van de lak blijft langer goed. Dus de auto blijft er langer mooi uitzien.
Ook valt de prijs in verhouding met de waarde van een nieuwe auto relatief gezien meer mee.
Uiteraard houden wij jullie op de hoogte of het ook mooi blijft ;-).
pyrat zegt
Mooie aanpassingen weer! Heerlijke motor die 25d, had m’n vader ook toendertijd in z’n E90. Hij had hem ook gechipt naar 231 pk, kan de 3.0 makkelijk aan.
Enige must have optie zijn sportstoelen. Die platte standaard stoelen geven geen ondersteuning en zijn killing voor je onderrug (in mijn ervaring).
butcher zegt
Mijn ocd hoofd zou de uitlaat nog wel even recht hangen.
Verder niets meer dan lof over je aandacht en aanpak. Is toch elke keer weer genieten als je hem ziet staan
shane12 zegt
Die voorbumper maakt toch wel een enorm verschil, staat wel echt een stuk mooier. Vooral in combinatie met de velgen word ik er toch wel een beetje hebberig van!
shane12 zegt
@shane12: nja, “voorbumper”. Lip uiteraard but you get the point
tge2 zegt
Ik heb op onze GRMN ook glascoating laten zetten. Zit er nu al ruim twee jaar op en het resultaat is nog steeds top. De auto staat wel altijd beschut, dan gaat het een stuk langer mee. Mijn MX5 gaat binnenkort ook in de glascoating.
dirkv zegt
Mooi hoor Willem!! Je wagen staat er weer heel puik bij.
willeme zegt
@dirkv: Dankjewel!
Dimitriej zegt
De oplettende kijker heeft de Gucci tas weer gespot..
dirkiii zegt
@Dimitriej: dat ik zo’n belangrijk detail kon missen zeg.
danmar zegt
Gucci is voor paupers. Dit is een Louis V.
autopetje zegt
De auto is inderdaad ontzettend opgeknapt. Maar…… er word wel heel exclusief gedaan over zo’n glascoating. Dat stelt echt geen ruk voor. Ik bedoel, het meeste werk zit m in de lak gereed te maken om de coating er op te brengen. Het meeste werk zit m in de klei behandeling, het polijsten of slijpen van de lak. Het aanbrengen van de coating is als een waslaag aanbrengen. Zachtjes insmeren, laten inwerken en weer uitpoetsen. Ik heb dat met mijn eigen auto gedaan. Die zat na een dagje Terein rijden onder duizenden krassen. Zonder al te veel ervaring was ik wel in 2 dagen klaar. Dus die €1000 ex lijkt mij iets overtrokken. Zo, ik ga even de azijn wegspoelen met een beetje water ?
blackeye zegt
@autopetje: doe eens 16x uurtarief en de benodigde materialen. €1000 excl is dan niet gek hoor.
davelepeef zegt
@blackeye: blijkbaar was er een week voor nodig?
blackeye zegt
@davelepeef: hmmm… Ik zou zeggen, lees de tekst nog eens door.
davelepeef zegt
@blackeye: klopt, zat meer werk aan.
pinganz zegt
Ik kan je uit ervaring melden dat het juist aanbrengen van een coating best wel een klus is. Ik heb zelf heel veel meegeholpen aan mijn auto. Het aanbrengen van de coating is opzich niet het werk, dat kun je in een halve dag wel doen. Maar wat je zegt al het voorbereidende werk. eerst moet de auto grondig schoon, dan moet je kleien. daarna kan de auto gepolijst worden wat flink wat manuren kost aangezien je geen coating over een bekraste laklaag wilt aanbrengen, dan finishen ontvetten en je kunt gaan coaten, Dit moet je ook op een juiste manier aanbrengen en laten kuren anders hard het niet correct uit. dus ja er is best wel vakmanschap en tijd nodig om het goed en netjes te doen, laten beide nou net geld kosten.
dan moet ik zeggen dat 1000 euro geen geld is gezien de tijd en de kosten van het materiaal. en ik durf dan zelfs nog wel te beweren dat er dan op bepaalde gebieden concessies gedaan worden.
willeme zegt
@pinganz: die 1.000 euro ex. BTW is een indicatie voor een in nieuwstaat verkerende auto van dit formaat. De kosten aan mijn E91 waren aanzienlijk hoger. Wat je zegt, om het goed te doen zul je secuur te werk moeten gaan wat erg veel tijd kost.
gandini zegt
Ik vind het echt een klap geld, maar als ik die BMW nu zo zie glimmen, lijkt de auto ook echt een paar duizend euro meer waard. Het is dus maar net hoe je er tegenaan kijkt.
sportevo zegt
Ik heb er altijd wat tegen als iemand een auto anders doet laten voorkomen dan wat het is.
Een M3 badge op een 320i plakken bijvoorbeeld maar ook andersom. Wat wil je laten zien?
Een Alpina bumper op een niet-Alpina plaatsen, dat valt daar ook onder. Het hoort niet op de auto thuis.
willeme zegt
@sportevo:
Ik vind het mooier staan. Geeft net dat beetje extra, naar mijn mening.
Ik heb ook gekeken naar een Alpina D3, maar dat zijn helaas alleen maar viercilinders. Dus ik heb het even zo gedaan ;-)
alino zegt
Bwa Er staat nergens Alpina op. Dit is eerder het equivalent van een M pakket bestellen op een 320i. Maar dan van Alpina en enkel de lip. Had hij de striping en velgen er ook opgezet zou het inderdaad gevalletje M3 badge op een 320i zijn.
autospotter2punt0 zegt
Wat voor merk coating zit erop? Je noemt het een keramische glascoating. Echter zijn dat 2 totaal verschillende soorten coatings in 1 zin. Het is of glas of keramisch. Wat ook kan is dat je een glas coating ‘onderlaag’ hebt en een keramische coating daaroverheen voor de waterafstoteneheid
willeme zegt
@autospotter2punt0:
U vraagt, wij draaien!
Merk: Caraat
Type: Lacquer 24.
Mohs hardheid: 7.5H
2 jaar/50k garantie
edward330d zegt
Mooie update en zolang het bescheiden blijft dan is het alleen maar een verbetering. Misschien nog mooi om er een paar dak rails op te zetten. De allerlaatste serie zijn het mooiste die hebben geen ruimte tussen de rail en het dak. In de kleur zwart uiteraard. Leuk contrast met dat Alpin weiss
ouwedibbes83 zegt
@edward330d: is het gemakkelijk dit nog achteraf te doen? Dacht dat voor sommige aanpassingen de dakhemel eruit moet, wat het een ingewikkelde klus maakt.
Poulusma zegt
@willeme
Mooie wagen kerel! Na de aanpassingen echt een plaatje om te zien!
Persoonlijk vind ik dit mooier dan een 159, daar die wat lomp over komt.
En die coating, tsja het is een hoop geld idd, maar een erg arbeid intensieve klus. Er gaan een hoop uren in zitten, en vooral als je professioneel spul gebruikt loopt het aardig op. Uiteindelijk ben je zelf degene die het waard moet vinden, en dat zeker niet door een ander moet laten bepalen!
Misschien nog een leuke kleine optische aanpassing, een BMW sport grille. Dan is de chrome omlijsting zwart.
Dat maakt het front in mijn ogen net dat beetje dikker!
willeme zegt
@poulusma:
Dankjewel, kerel! ;-)
Poulusma zegt
@willeme
?? Veel rijplezier!
bennyblisto zegt
Staat er erg strak bij ? Een mooi gepoetste auto komt wel echt verzorgd over, ook al is hij al wat ouder. Ik kan daar zelf ook erg van genieten!
Zelf zou ik misschien wel opzoek gaan naar sportstoelen, en sowieso het stuurwiel vervangen voor de kleinere/dikkere die in executive en M-sportpakket geleverd werden. Vind het originele zelf niet lekker in de hand liggen qua dikte en te groot.
Heb je hier al eens over nagedacht? Is ook vrij simpel zelf te vervangen!
willeme zegt
@bennyblisto: ja, wel over nagedacht. Persoonlijk zit het mij niet zo heel erg dwars. Ik had beide mooi gevonden, beetje om het even. Na een paar maanden vind ik het op zich prima zo. De meeste sportzetels die te koop staan hebben er al een heel leven op zitten, terwijl het interieur bij die van mij voor een 9 jaar oude auto er nog goed uit ziet. Mijn vriendin vind de stoelen heerlijk en vond sportstoelen iets minder. Stuurwiel van de sport-modellen vind ik zelf minder mooi, zeker omdat daar de plastic coating er snel afbladdert.
bennyblisto zegt
Zo blijkt maar weer; allemaal een kwestie van smaak! Wat ik ten alle tijden zou doen als ik de bezitter was van deze auto is hem chippen ;) Dat x25d blok laat zich flink kietelen als ik het mag geloven. Ik heb zelf nog een tijdje naar e92 325d’s gekeken, omdat je dan wél een handbak kan krijgen in combinatie met en 6-cylinder diesel, dat leek me een leuke en aparte combo. En dan naar ±300pk chippen ;)
Ben jij van plan om dat nog te gaan doen?
willeme zegt
@bennyblisto: het is wel even zaak om er goed op te letten welke 25d je pakt, ook bij de LCI. Bij de F11 heeft de 25d een automaat doe niet meer kan hebben dan de 450 Nm die het blok levert.
Dat gezegd hebbende, ‘toevallig’ zit ik met deze redelijk safe om een kuurtje uit te laten voeren. Dus tzt is het wel om daar eens naar te kijken, er staan eerst nog een paar andere onderdelen op de planning ;-).
bennyblisto zegt
Toevallig ;)
Zeker in Duitsland zijn die extra pk’tjes welkom zou ik zeggen, denk dat je het grootste verschil zal merken bij 150+
Wordt dan wel echt een fatsoenlijk snelle auto :D
Ik ben benieuwd naar de toekomstige updates
fanatic zegt
Waarom bieden de fabrikanten dit eigenlijk niet aan bij de configuratie van een nieuwe wagen? Toen ik mijn nieuwe auto kocht zei ik ook “ik ga er een goede coating op laten zetten wanneer hij wordt afgeleverd. Ondertussen zijn we een jaar verder en heb ik dat nooit gedaan. Maar als ik dat kon aanvinken bij de bestelling, dan had ik het sowieso wel gedaan…
pinganz zegt
Dat hangt erg af van de dealer waar je de auto koopt. Ik weet uit ervaring dat een aantal dealers samenwerken met detailers die vervolgens een coating zetten voor een klant.
Ikzelf kan het van harte aanbevelen en helemaal de velgen in de coating zetten. Echter blijft een auto ondanks een coating zo mooi als je hem zelf onderhoud. En daarbij moet je ook heel erg kijken waar je het laat doen, de prijzen varieren van 500 euro tot een meervoud van dat. alleen is goedkoop vaak duurkoop in deze zin.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! En wat is de Alpina lip mooi! Veel mooier dan een M bumper die ik persoonlijk ook dikke prima vind. De wielen gaan ook meer wennen. Een erg fijn totaal pakket deze wagen.
donaldjgarrison zegt
-edit: hier, kies maar een snoepje uit. –
Ot92 zegt
Begint er steeds beter uit te zien die 325d van je.
Ikzelf zou nog de nieren zwart maken en al het chroom rondom de ramen nog zwart, dan is ie optisch wel af imo.
isleofman zegt
Hele mooie verschijning zo! Ik zou persoonlijk nog wel iets aan de achterkant aanpassen. Ben geen fan van de standaard eind demper. Iets te dikke sier stukjes in een soort mat Chrome. Een m performance demper of eisenmann (niet te groot) die er ook wat strakker onder komt te hangen zou al een mooie upgrade zijn.
Wellicht in combinatie met een alpina lip oid aan de achterzijde?
En als we dan toch bezig zijn; ik vind Chrome in combinatie met wit niet fantastisch. Alles zwart incl. de nieren kan weer wat te worden mogelijk.
Hoe dan ook; echt een mooie wagen zo. Complimenten!
willeme zegt
@isleofman: Een Alpina lip voor de achterzijde bestaat helaas niet voor de E91. een Eisenmann-demper zou een mooie optie zijn, maar die kosten meteen 845 euro incl btw. Een andere optie zijn twee Eisenmann sierstukken, dan ben je voor 100 euro klaar volgens mij. Ik ga er eens naar kijken!
mcshine zegt
Als ik een 325d had liet ik ook liever de “d” weg..
freshlife zegt
Hi Willem, nog opzoek naar een leuk wintersetje? De m3/m4 wielen passen mooi onder de E9X lci’s: https://link.marktplaats.nl/m1590564984
willeme zegt
@freshlife: dankjewel! Ik heb echter al een setje BBS-wielen klaar liggen ;-)
steventure zegt
Zag ‘m laatst al staan! Mooi ding!
robertvanheerde zegt
Erg mooie auto in de basis. Maar die wielen…. Passen naar mijn idee totaal niet bij de auto. Voor de rest mooi ding!
p3r0x zegt
Je BMW kwam me zojuist voorbij. Weet niet wat me meer opviel: de linker xenon lamp die het niet deed of het toch afwijkende front met de Alpina spoiler ivm de verlaging. Het ding smoelt beter dan op de foto’s.
willeme zegt
@p3r0x: koplampen doen het gelukkig weer ;-).