“Baas van Opel treedt af na overname door Peugeot”

Auteur: , 39 Reacties

Rommelt het nu al binnen de vers gesmede alliantie?

Opel-baas Karl-Thomas Neumann zal het veld ruimen zodra de overname (overzichtsartikel) van het Duitse merk door PSA is afgerond, als we Frankfurter Algemeine mogen geloven. Het aanstaande vertrek van Neumann heeft alles te maken met een verschil in visie over elektrisch rijden.

Zoals bekend was Opel/General Motors een behoorlijke voorloper op het gebied van elektrische auto’s, denk bijvoorbeeld aan de Ampera. Baas Neumann zou zich zorgen maken over de vraag of PSA het belang van EV’s wel inziet en kennelijk is dat genoeg aanleiding om het schip te verlaten.

Eén en ander kan helaas niet door de Duitse krant worden onderbouwd met harde feiten of quotes dus we houden een slag om de arm. Wees echter niet verbaasd als Neumann inderdaad het veld ruimt zodra de overname helemaal is afgerond.

Neumann zou het namelijk niet geweldig kunnen vinden met PSA-baas Carlos Tavares. Hij zou vrezen dat PSA te centralistisch geleid wordt en dat heeft mogelijk gevolgen voor de positie van Opel binnen het concern. De Duitser staat overigens sinds 2013 aan het roer bij Opel en was daarvoor werkzaam bij VAG.

UPDATE 1: het is officieel, Karl-Thomas Neumann treedt af als CEO. De financiële chef (CFO) Michael Lohscheller zal hem opvolgen. Tavares gaf het volgende statement:

We fully support the decision to appoint Mr. Lohscheller who will be surrounded by Opel’s best talents to bring Opel / Vauxhall to new horizons for the benefit of its employees, customers and partners. My personal interactions with Michael have been extremely positive, where he has shown a great deal of insight of Opel and Vauxhall, as well as a solid understanding of the international marketplace.

UPDATE 2: er gaan geruchten dat Neumann weer terug zal keren naar VAG (Audi).

Foto: Opel Insignia door @combat, via Autojunk.nl.



39 reacties

Fransen aan de leiding… Sterk hiërarchisch, (te) licht ontvlambaar, flink veel politiek en ze weten het natuurlijk VEEEEL beter dan alle anderen. Lijkt me idd moeilijk voor Duitsers om zich daar in te voegen.
@w0o0dy: Als je het cynisch bedoelt, dan deel ik jouw visie.
@w0o0dy: Eigenlijk op ALLE vlakken is Opel al het minst begeerwaardige merk van Duitsland (al zit v.w. er niet ver vanaf) . Dus what’s there to lose?

Er komt al jarenlang géén enkele innovatie uit Russelsheim, in duurzaamheid van de auto’s bungelen zowel de diesels als benzines ook onderaan in het Europese lijstje, en winst wordt er al 17 jaar niet gemaakt.

Het bedrijf is al decenia volledig lamgelegd door de vakbonden. En een ding is wel zeker, daar weten de Fransen beter raad mee dan de Amerikanen van GM.
@fiestacruizer: lol, Fransen en vakbonden. Daar leggen ze je gewoon een maand plat als de sla op je broodje in de kantine niet heel vers is.
@porsche928: Toch wordt er bij Peugeot, Citroen of Renault dit jaar veel meer winst gemaakt dan er gemaakt is bij Opel A.G. de afgelopen 20 jaar.
@fiestacruizer: Ik vind VW/VAg veruit het minst begerenswaardige bedrijf, complete Maffiaclub waar ik niets mee te maken wil hebben. Auto’s zijn op zich niet echt verkeerd, da’s waar. Maar een ambitieuse manager zou toch voor Opel moeten kiezen: daar valt nog wel het een en ander te doen / verbeteren.
@fiestacruizer: geen inovatie? Toen de insignia in 2009 gelanceerd werd had deze veiligheids opties als de grotere duitse wagens… geen passat of mondeo die dit toen had. En ja de motoren zijn nooit top geweest, maar onbetrouwbaar zou ik ze nu toch ook weer niet noemen. Hoe ze die testen doen, ik weet het niet maar VAG met hun olie verbruik en problemen met kettingen, bmw met de kettingspanners… de felbeheerde 651 diesel van mercedes die xxxxxxx aantal keer verbeterd is … daar hoor je niks over
@fiestacruizer: Voor jou is VW misschien het op 1 na minst begeerlijke merk van Duitsland, denk alleen dat de waarde van VW laat zien dat het heeeeeeel begeerlijk is. Ondanks alle schandalen en toestanden nog zulke cijfers weerleggen laat zien hoe sterk het merk eigenlijk is.
@fiestacruizer: Dat ben ik niet met je eens, vooral recent maakt Opel erg fijne dieselmotoren en die driecilinder benzinemotor is een van de beste op de markt.
@fiestacruizer: je vergeet Ford.
@w0o0dy:
Niet alleen voor duitsers hoor, eigenlijk iedereen die niet frans is heeft er moeite mee. (Spreek uit ervaring)
@super: Ik ga ervan uit dat Woody het cynisch bedoelt, want de eigenschappen die hij normt, gelden onveranderd ook voor onze oosterburen. Overigens, ik heb 30 jaar business ervaring met Frankrijk, prima te doen hoor.
@henkp1: normt?? Noemt!
@henkp1:
Ik heb weinig ervaring met duitsers maar heb idd begrepen dat ze behoorlijk hierarchisch zijn. Omdat ik al jaren voor een internationaal bedrijf werk met merendeel franse werknemers heb ik daarentegen wel een goed beeld van de franse bedrijfscultuur, en ik kan wat @w0o0dy zegt beamen; vrijwel iedereen heeft moeite met ze. In mijn dagelijks werk stoort mij het meest dat ze niet geneigd zijn (belangrijke) informatie te delen en geen samenwerking te zoeken (of accepteren) omdat ze denken dat ze er persoonlijk voordeel uit kunnen halen. Het achterlijke franse onderwijssysteem is denk ik de voornaamste reden van de neiging om niet te kunnen of willen samenwerken. Op persoonlijk vlak kan ik het daarentegen meestal prima met fransen vinden.
@super: Ik heb veel ervaring met Duitsers. De beschrijving “Sterk hiërarchisch, flink veel politiek en ze weten het natuurlijk VEEEEL beter dan alle anderen” past heel goed.
Maar Duitsers zijn wel International georiënteerd en willen graag met iedereen samenwerken. De Fransen daarentegen, als je geen Frans spreekt hoef je niet te komen (bij velen) en zij, de Fransen, zijn “La Grand Nation” en dat zul je weten ook. Fransen zijn 10 keer erger als Duitsers.
@henkp1: euh, nou ik neem aan dat hij toch echt de Fransen bedoelt, want het is een vrij nauwkeurige omschrijving van hoe de Fransen een bedrijf runnen. Zaken doen met Fransen is echt iets anders dan voor ze werken.
De Duitsers zijn ook sterk hiërarchisch (net als de meeste andere volken), maar hebben aanzienlijk meer respect voor kennis van anderen (zijn geen betweters) en hebben een veel betere werkethiek, zeker als het aankomt op het maken van afspraken. En dat laatste is vooral de reden dat wij Nederlanders graag zaken met ze doen.
@erwh: Duitsers respect voor anderen, en geen betweters? Duitsers weten het áltijd beter dan anderen. Zijn nog arroganter dan Fransen.
@lalancia: Verschil met Duitsers en Fransen is dat Duitsers het waar maken, en Fransen niet.
@lalancia:
ja, als ik afga op wat ik van de EU politiek zie zijn duitsers inderdaad zo arrogant dat ze zelf niet eens doorhebben dat ze arrogant zijn ze hebben immers gewoon altijd gelijk.
@erwh: ik heb altijd zéér intensief met alle EU nationaliteiten gewerkt, en het verschrikkelijkst zijn de Duitsers voor mij. Angst om stelling en beslissingen te nemen wanneer zaken niet 100% duidelijk zijn of de baas zich al heeft uitgesproken. Als je ze begrijp – wat ik doe – kun je met Spanjaarden en Italianen de meest productieve en efficiënte samenwerkingen op de lange termijn tot stand brengen. Relatie boven alles, op alle niveaus in de organisaties, zelden arrogant. Velen zullen andere ervaringen hebben.
Vlak ons Nederlanders trouwens niet uit, ook wij scoren zéér hoog op de arrogantie ladder!
@bischero: dat is jouw persoonlijke ervaring, probleem is alleen als jij er persoonlijk niet meer bent dat ze gewoon iets anders doen. Dan heb ik het dus over de zuiderlingen hè. Duitsers zijn daarentegen niet echt punctueel ondanks dat ze daarom bekend staan, maar betrouwbaar zijn ze wel. Conclusie: leuk om met die Spanjaarden/Italianen een biertje te drinken…
@bischero:
Italianen zijn geweldig volk
@super: en alle anderen, we zijn ÉÉN Europa, brūder, frères, brothers, broeders, frattelli, broederiskis, broedertjes, kom op nou, Juncker en Timmerfrans staan al te janken!
@desjonnies:
Duitsers zijn net iets meer broeders dan de rest denken ze zelf volgens mij.
het velt?
@alfapeter: de zondagochtend ;) Thanks! Is gefixt.
@MauritsH: rommelt het nieuw al? eerste zin btw.
@gwnbmw: We gaan lekker zeg… Is gefixt, thanks!
De lamme helpt de blinde.
Ik denk dat die man een hele goede vertrekregeling heeft afgesproken.
Herr Doktor Übergeschäftsführer Karl Thomas Neumann werd nog net niet uitgelachen toen hij bij PSA kwam met het idee om verbrandingsmotoren uit te faseren en over te gaan op elektrische aandrijving…

Het antwoord van Tavares liet geen ruimte voor onduidelijkheid:

https://youtu.be/-Gi4tOrKphw
Om Opel vanwege één elektrische auto direct tot voorloper te benoemen lijkt me toch een beetje overdreven. Bovendien gaat om het Chevrolet-techniek is het maar de vraag in welke mate Opel/Peugeot er kan blijven over beschikken.
Op zich niet onlogisch dat Neumann er geen zin meer in heeft. Wat moet de sjef van Opel de komende tijd gaan doen? Flink reorganiseren! Bij Opel zal waarschijnlijk de complete motorenontwikkeling verdwijnen. Dat doen de Fransen immers heel veel beter. En waarschijnlijk zal hij nog meer ontwikkelingsafdelingen en fabrieken moeten sluiten. Dat is niet leuk om te doen.
Als ik hem was ik weer bij VAG aanpappen, het gerucht gaat dat er iemand bij Audi op de schopstoel zit.
@mashell:
Je kunt veel zeggen over de fransen, maar volgens mij bouwen ze best aardige motoren voor kleine/middelgrote autos.
@mashell: inderdaad. Nog een argument waarom die motoren straks allemaal uit Frankrijk worden betrokken, is dat GM hoogstwaarschijnlijk ook wil voorkomen dat dergelijke technologie uit eigen ‘keuken’ naar de concurrent doorlekt (hét argument wat een doorstart van Saab destijds dwarsboomde). Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat dit voor de technologie van de Chevrolet Volt/Opel Ampera zal gaan gelden.
Naar het schijnt is Neumann in beeld om de in ongenade gevallen Stadler van Audi op te volgen, dus niet zo gek dat hij dan bij Opel weg zal gaan als de overname afgerond is.
@lalancia: Vandaar ook zijn elektro-retoriek terwijl Opel 0,0 heeft gedaan aan elekrtische auto’s.

*Behalve een nieuw neusje plakken op de Amerikaans-Koreaanse Bolt & Volt-
Ik kan me zo voorstellen dat de Duitsers zich redelijk in het broekje getast voelen nu de Fransen een bedrijf als Opel overnemen.
Logische kostenbesparing: Je begint te snijden in de overlap aan de top en dan langzaam naar beneden. Voor een CEO die jarenlang niet in staat is geweest winst te maken voor de onderneming is er maar 1 optie: Exit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).