• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley W12 motoren voor Audi vanaf eind 2014

Auteur: CasperH, gepost 20 maart 2014 om 09:12 – 15 Reacties

W12


Bentley gaat W12 motoren leveren aan Audi vanaf eind dit jaar.

En nu denk je natuurlijk “Huh, maar die hebben toch al een W12 motor?” Dat klopt: de W12 is in principe een Volkswagen product dat Bentley óók gebruikt maar op dit moment worden die motoren nog gebouwd op meerdere plekken. Een deel wordt al gebouwd in Crewe bij Bentley, zo’n 5000 stuks per jaar verlaten daar de band om ook daadwerkelijk in Bentleys te belanden. Audi maakt echter ook nog altijd gebruik van de W12 motor, het merk met de vier ringen lepelt het ding op verzoek nog in de Audi A8 L namelijk. Op dit moment worden die motoren nog gebouwd in Salzgitter in Duitsland maar omdat het om zo’n klein volume gaat is nu besloten de productie volledig naar Crewe in Engeland te verplaatsen.

De W12 motor werd in 2001 geïntroduceerd in de Volkswagen W12 Nardo Concept en was daarna te vinden in onder meer de Bentley Continental GT en Continental Flying Spur, de Volkswagen Phaeton en Touareg, de Audi A8 L W12 en enkele Spykers.

Bentley gaat met de productie van dit blok in Crewe honderd banen creëren en verwacht in 2017 of 2018 een volume van 9000 W12 motoren per jaar te realiseren. Dit zorgt ervoor dat Bentley voor het eerst in haar bestaan motoren gaat leveren aan merken buiten het Verenigd Koninkrijk. Het is wederom lekker nieuws voor Bentley, dat 2013 met een record afsloot.

Bentley introduceerde overigens ook een teaser voor de toekomstige SUV, die nu bevestigd is voor een marktintroductie in 2016.

Ook interessant!

  • Dit is de eerste Bentley Bacalar W12 voor een klant
  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12
  • Reguliere Bentley modellen niet meer met W12
  • Laatste Audi A8 twaalfcilinder
    Laatste Audi A8 met twaalfcilinder krijgt rare bijnaam

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

a8l, Audi, Bentley, Techniek, w12

Vorig bericht: « Audi TT Allroad vult de volgende niche
Volgend bericht: Driftgekkies p0wnen BMW 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    20 maart 2014 om 09:26

    Dus de non turbo variant wordt nog voor Audi gebruikt? Of is dit ook een twin turbo set up? W12 in de A8 was altijd een NA motor.

    Login om te reageren
    • martijn1993 zegt

      20 maart 2014 om 10:11

      @E34M5Touring: Zo begreep ik het ook, dus men kan ofwel een 500 PK atmosferische 6.3 W12, ofwel een 575 PK Twinturbo 6.0 W12 in de A8L bestellen?

      Login om te reageren
  2. lambo4all zegt

    20 maart 2014 om 09:30

    Er veranderd dus eigenlijk niks.. de W12 is zoals in de tekst aangegeven wordt sowieso geen bentley motor. de enige echte bentley motor die ze verkopen is de 6.75 liter V8!

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      20 maart 2014 om 11:23

      @lambo4all: Maar hoe lang nog? Bentley gaat zonder twijfel voor alle modellen over op de groepsplatforms en dan komen de VAG-motoren toch ook in beeld.

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      21 maart 2014 om 02:27

      @lambo4all: niet om het een of ander, maar die V8 is een Chrysler motor.

      Login om te reageren
  3. reggie-boy_rood zegt

    20 maart 2014 om 09:40

    En hoe zit het eigenlijk met een rs8?? En dan gelijk even hebben over een BMW m7??

    Login om te reageren
    • Okkii zegt

      20 maart 2014 om 10:11

      @reggie-boy_rood: wat is het nut van een supercar in limoformaat. Dat is iets voor een merk dat een zeecontainer met een 6.2 v8 voorziet.

      Bij audi zal je moeten kijken naar een rs7 en bij bmw nu toch ook eeb m6 gran coupe

      Login om te reageren
      • sjaakk zegt

        20 maart 2014 om 17:55

        @Okkii: Maarja die 63amg en 65amg(v12) gaan wel als warme broodjes over de toonbank. Ik gok dat BMW en audi daar wel wat van mee kunnen pikken

        Login om te reageren
  4. roadrebel123d zegt

    20 maart 2014 om 09:58

    Groei van 5000 naar 9000? Hoezo downsizing?!

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      20 maart 2014 om 13:36

      @roadrebel123d: Het aantal 5000 is van één van de twee fabriek die de motor maken, nu wordt het dus totaal 9000…

      Login om te reageren
  5. gearhead zegt

    20 maart 2014 om 13:41

    @lambo4all; waarbij de 6.75 V8 eigenlijk een in licentie gebouwde Buick motor is. Dus geschiedenis herhaalt zich.

    Login om te reageren
  6. celicatwincam zegt

    20 maart 2014 om 14:58

    Ach hulde, nu hebben we zekerheid dat er tot en met 2018 nog auto’s met W12 geleverd worden. There is no substitute for cubic inches

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      20 maart 2014 om 15:12

      @celicatwincam: Of zoals ze dat bij Bentley zelf zeggen: There’s no replacement for displacement. :)

      Login om te reageren
      • celicatwincam zegt

        20 maart 2014 om 15:26

        @dondeboer: klinkt inderdaad beter dan de Amerikaanse variant

        Login om te reageren
  7. jeanclaude zegt

    20 maart 2014 om 21:51

    Even ter infomatie, de W12 van de Audi A8 op dit moment is niet dezelfde W12 als die van de Bentley. De 6.0 W12 uit de Bentley zijn in principe 2 3.0 V6 motoren die audi zo’n 10 tot 15 jaar geleden leverde in bijvoorbeeld de A4 en A6, en ze hebben er 2 turbo’s op geschroefd. De 6.3 liter W12 die nu in de A8 word geleverd is een apart ontwikkelde W12 op basis van 2 3.2 fsi V6 motoren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North