Blyat! De Torpedo krijgt een zitje bij Ferrari

Auteur: , 28 Reacties

Blijkbaar was Ferrari nog niet overtuigd door Vettel's rijgedrag.

Blyat! De Torpedo krijgt een zitje bij Ferrari

Na heel wat wikken en wegen heeft Daniil Kvyat het toch voor elkaar gekregen om in de Formule 1 te blijven. En hoe! De Rus, die keer op keer door Red Bull werd gedropt, mag aanschuiven bij het meest iconische team uit de geschiedenis van de Formule 1. Weliswaar niet als eerste of tweede rijder, maar als reservecoureur. Chapeau!

Het nieuws komt uit een hele onverwachte hoek, gezien er eigenlijk nog geen geruchten bestonden over de mogelijkheid dat de Rus naar de Scuderia zou vertrekken. Nadat Toro Rosso hem eind vorig jaar had laten vallen ten gunste van Gasly en Hartley, leek Williams de enige resterende optie voor Kvyat te zijn.

Laatstgenoemde team bevindt zich alweer even in een mild drama, nu dat het afscheid heeft genomen van Felipe Massa. Met Sergey Sirotkin, Robert Kubica en hijzelf was het een heuse Battle of the Oostblokkers om de laatste zetel. In het kamp van de Britten schijnen overigens ook de nodige ontwikkelingen te zijn. Volgens de berichten presenteert het team Kvyat’s landgenoot Sirotkin volgende week als tweede coureur naast Lance Stroll.

Hoewel Ferrari de 23-jarige Kvyat een kans geeft, is de kans buitengewoon klein dat ze hem de komende jaren een full-time stoeltje zullen aanbieden. De Italianen hebben met Giovinazzi en Leclerc immers een aantal hyper-getalenteerde jongens onder hun vleugel. Toch zou het ontzettend gaaf zijn als Daniil op wonderbaarlijke wijze een comeback weet te maken en er binnen nu en vijf jaar met een wereldtitel vandoor gaat. Ach, dromen mag, niet?

Met dank aan Martijn voor de tip!



28 reacties

Droom maar lekker verder. Als hij nog steeds zo slecht blijft rijden als vorig seizoen of dat ervoor. Dan kan die een vaste plek wel vergeten.
Da minde gij nie
Het achtste wereldwonder! Gefeliciteerd
Ferrari zet never nooit jonge talenten achter het stuur. Dus ik zie nu Kvyat als voornaamste kandidaat om Kimi op te volgen. Zowel Giovinazzi als Leclerc migen eerst nog wat jaartjes ervaring opdoen.
@bluebird: Het oude Ferrari misschien niet, maar het Ferrari onder Sergio Marchionne wel. Marchionne zei onlangs on in een interview nog dat hij het volste vertrouwen heeft in Raikkonen, maar als dat als de tijd daar is om hem te vervangen die vervanger een jonge coureur wordt.
@edge: Mwah, die Marchionne zegt wel meer ;) Maar ik juich het toe, daar niet van. Voorlopig heeft Ferrari bij 3 teams aanzienlijke invloed, maar heeft het slechts één talent kunnen stallen…. in een Sauber nota bene :(
@bluebird: Ferrari hoeft geen talent te stallen. Ferrari kan talent kopen. Als ze Max willen dan krijgen ze Max, Red Bull contract of niet. Dan krijg je mooie woorden dat het altijd een droom was om voor het legendarische Ferrari te rijden. En rijdt Red Bull met Ferrari motoren. Als Honda de motoren niet aan praat krijgt niet eens een onrealistisch scenario.
@mashell: volgens mij is één van de redenen van het Sauber-Alfa verhaal toch het stallen van talent. Naar verluid hadden ze Giovinazzi ook graag aan een stoeltje geholpen bij Sauber of Haas. Lijkt er toch op dat Sauber nu een soort juniorenteam zal worden a la Red Bull – Toro Rosso.
Wat is dat nou weer voor rare ondertitel (en titel)?? Hadden jullie weer inkomsten nodig?

Positieve comment; blij voor de Rus dat hij toch nog serieus genomen wordt, zou sneu geweest zijn als hij echt van het toneel had moeten verdwijnen terwijl sommige broekies het nog maar waar moeten maken.
@gulli: Duimpje van mij. Het kan natuurlijk niet zonder een Vettel/Ferrari sneer in Nederland.

Het enige zinnige comment die ertussen staat. Laat die jongen lekker testen, hij is vlot genoeg. Misschien kan ie in de GTE/GT3 een zitje krijgen. Zou inderdaad zonde zijn als hij verdwijnt, terwijl bepaalde apen wél in de F1 blijven.
Fulltime crashtest dummy!
@duckmefaddy: dat was maldonado toch al?
Ideaal toch? Als Kvyat de auto niet stuk krijgt weet je in ieder geval zeker dat Vettel zonder problemen op Hamilton kan insturen als het nodig is.

Maar zonder gekheid, ik gun het Kvyat wel. Zijn prestaties waren eigenlijk sinds zijn seatswap met Verstappen ondermaats, maar ik heb toch sterk het idee dat dat ook kwam door de mentale klap die dat met zich meebracht en de bijkomende druk vanuit Helmut Marko. Marko is immers niet de meest gemakkelijke man om mee samen te werken.
In ieder geval: Met Kvyat komt het wel goed. Ferrari heeft natuurlijk prima connecties bij Sauber en Haas, dus ik sluit een terugkeer in de Formule 1 in 2019 niet uit. Ferrari heeft ook genoeg GT activiteiten waar Kvyat uiteindelijk terecht zou kunnen en de Formule E zou eventueel ook nog mogelijk zijn als Ome Sergio Maserati aan de elektrsiche raceklasse verbindt.
@edge: M’n reactie moet nog worden goedgekeurd? Ik zie toch geen woorden die een spamfilter zouden moeten triggeren.
@edge: Misschien dat elektrische raceklasse nog een beetje gevoelig ligt.
@edge: Gebeurt me regelmatig. Maar ik ben dan ook een schobbejak.
Met Kvyat haal je wel iemand binnen met ervaring en waar nodig kan hij nog eens een race voor je rijden.

Ik denk dat als je iemand als hem, op zo’n jonge leeftijd, als ontwikkelingsrijder hebt, dat je een goede slag slaat.
Als hij binnen 5 jaar wereldkampioen is, trek ik 2 liter alcoholvrij bier adtje voor de draaiende camera’s van Autoblog…
@nicolasr: Maak er maar 4 liter van. We hebben er immers nog 2 van je tegoed. AB doesn’t forget…
Geweldig! Heel erg gaaf. Kvyat die z’n zenuwen onder controle heeft is nog steeds een fantastisch coureur.
Leuk als Kvyat het weer kan gaan opnemen met de snelle jongens, zeker met Max.
Slim van Ferrari. Kvyat heeft overduidelijk aangetoond dat hij Ricciardo helemaal zoek kan rijden. Toch wist hij dit niet vast te houden maar ergens zit er een topcoureur verborgen in hem. Hij zal niet veel kosten en zal ook informatie van zowel Red Bull als Torro Rosso door kunnen spelen naar het team, ideaal om hem als ontwikkelingscoureur aan te nemen. Mocht het dan toch blijken dat hij in de komende jaren z’n mojo weer terug heeft kunnen ze hem een stoeltje bieden anders kan hij alsnog naar huis. Ferrari kan hier niet verliezen.

Ferrari heeft LeClerc wat de nieuwe prodigy moet zijn maar we hebben al zo vaak wonderen gezien in de lagere klassen terwijl F1 toch echt een stap te groot is. De vader van Kevin reed records na records en brak zelfs die van Senna terwijl Jan eigenlijk een ondermaatse coureur was in F1. Giovinazzi was nu ook niet meteen een wonder op het Circuit en de 70 jaar eraving die Ferrari in F1 heeft heb je met Kvyat een goede backup. Het zal mij niet verbazen als Kvyat in 2019 naast Vettel staat op de grid als 2e coureur en LeClerk en Giovinazzi in een Haas of Alfa-Romeo (Sauber) zien. Maar dan wordt het nu wel echt tijd dat de Rus z’n zaakjes op orde krijgt.
@bassx: spelen Jan en Kevin tegenwoordig in the prodigy?
Hoewel je allerlei aanknopingspunten in je verhaal hebt ingebouwd kan ik er toch geen touw aan vast knopen.
@mashell: Je hebt helemaal gelijk en waar is die edit knop wanneer je hem nodig hebt?

Poging 2: Iedereen heeft hoge verwachtingen van LeClerc maar zelden is een coureur extreem succesvol in alle klassen. Goed voorbeeld blijft Jan Magnussen, hij werd gezien als een prodigy (wonderkind) omdat hij maar liefst 14 van de 18 races in de formule 3 won (Senna 12 van de 20). Daarom mocht Jan invallen voor Mika Hakkinen in een McLaren en maakte zijn debut meteen in een top team maar kon geen potten breken en zijn carrière als F1 coureur was dan ook relatief kort. LeClerc is snel in GP2 maar dat waren coureurs als HulkenBerg, Palmer en Grosjean ook. Het artikel leest alsof Ferrari al zeker is dat LeClerc eerder een stoeltje krijgt dan Kvyat. Met mijn bovenstaande voorbeeld lijkt het mij voor Ferrari een heel groot risico om LeClerc zomaar in Ferrari’s A-team te plaatsen. De italianen zetten hem liever eerst in een Haas of Alfa-Romeo. Ik denk dat de kans voor Kvyat dan ook niet “buitengewoon” klein is maar als de Rus z’n zaakjes op orde krijgt acht ik de kans nog redelijk in.
Ferrari heeft een Russische sponser, namelijk Kaperski (of zoiets). Baas van deze firma rijd ook in de Ferrari Challenge.
@ericc: Als de Russische en Italiaanse maffia samenspannen kan de rest wel inpakken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).