• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW gaat opties aanbieden ná aanschaf

Auteur: willeme, gepost 9 november 2019 om 11:58 – 40 Reacties

BMW Connected Drive


Opties, het blijft toch een dingetje met die Duitsers.

We moeten het Tesla wel nageven, ze hebben de autoindustrie even goed wakker geschud. We gaan het even niet hebben over de elektrische aandrijflijn. Want voor de Model S waren er ook elektrische auto’s en na de Tesla Model S zijn die er nog steeds. Nee, het gaat dit geval om een ander aspect.

Niet het autonoom rijden, het hebben van een eigen brandstofinfrastructuur of Falcon vleugeldeuren. We hebben het over de updates. Als je smartphone een update krijgt, kan deze in sommige gevallen sneller reageren of zelfs een compleet nieuwe interface hebben. Dat is bij Tesla hetzelfde, maar dan cooler. De meeste updates heb je niet direct door. Maar het is natuurlijk wel leuk om wakker te worden en op Twitter te lezen dat je auto 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u gaat. Bij veel merken moet je dan toch een nieuwe auto kopen.

BMW Connected Services

BMW gaat iets soortgelijks dopen. Je kunt namelijk via ConnectedDrive diverse functies bedienen. Tot voorheen moest je dan altijd je opties uitkiezen die je wilde hebben. Achteraf kon je niet via de fabriek de opties alsnog installeren. Maar binnenkort is het de bedoeling dat er meer opties geactiveerd kunnen worden. Het zou gaan om opties als de BMW Drive Recorder, ‘High Beam’-lichtsensor en actieve cruise control. Dat meldt Vice President Product Placement Peter Heinrich aan Carscoops.

Het achteraf activeren van dit soort voorzieningen heeft een paar voordelen. Het biedt voor BMW commerciële voordelen. Misschien dat er een optie was die de eerste eigenaar niet nodig vond, maar de tweede eigenaar wel. Dan kan deze via de BMW dealer de optie activeren. Maar het biedt nog een voordeel. Mochten er opties en functies op een later moment worden geïntroduceerd, dan is het alsnog mogelijk om dit op een bestaande BMW te introduceren. Dan moet het wel gaan om een BMW met die uitgerust zijn met Remote Software Upgrade (op OS 7.0).

BMW Connected Drive

BMW wist het nieuws te halen door geld te gaan vragen voor services als Apple Car Play, iets waar ‘het internet’ het niet mee eens was. Volgens BMW is dit model onvermijdelijk. Als het aan de Duitse autobouwer ligt, worden de opties gelinkt aan de eigenaar, niet aan de auto. Op zich logisch, je neemt je apps ook mee naar je nieuwe smartphone, die gaan niet naar de tweede eigenaar. Overigens komen er nog serieuze updates aan, functies als het starten van de motor op afstand of de afstelling van het Adaptive M onderstel moeten ook via een afstandje geïnstalleerd kunnen worden. Het zou kunnen kleven. Want als je niet betaald hebt voor de opties, krijg je ze dus wel in je auto, maar ze werken (nog) niet.

Ook interessant!

  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video
  • BMW M440i xDrive Cabrio rijtest
    BMW M440i xDrive Cabrio rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, ConnectedDrive

Vorig bericht: « Maak je Continental GT Convertible nog Britser
Volgend bericht: De beste Mustang komt niet bij Ford vandaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. elmerblues zegt

    9 november 2019 om 12:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. XO101 zegt

    9 november 2019 om 12:08

    Zullen ze bij de belastingdienst al met de handen in het haar zitten? Zo kun je natuurlijk geen bijtelling vangen of achteraf geleverde opties.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      9 november 2019 om 12:19

      @xo101: Dat is al langere tijd het geval. Je kon al veel vaker zelfs bij de dealer opties als accessoire bestellen die dan achteraf werden gemonteerd. Denk aan trekhaak, lederen bekleding, en bij Alfa Romeo kon je zelfs het hele entertainment systeem als accessoire bestellen. Allemaal buiten de bijtelling. Het is voor een Tesla Model 3 ook goedkoper om het Self Driving optie achteraf te activeren.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        9 november 2019 om 14:21

        @hiostu: Behalve dan dat je gezeik krijgt met de LM. Althans, das in mijn ervaring zo.. heb ook gevraagd of ik die optie voor de model3 apart later kan bestellen, maar was absoluut uit den boze..

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          9 november 2019 om 15:34

          @olivier420: Je moet het gewoon direct bij het bestellen van de auto configureren zodat het meteen in het leasetarief wordt meegenomen. Achteraf is altijd wel wat lastiger. Alle leasemaatschappijen waarmee ik tot nu toe heb gewerkt hebben mogelijkheden voor het configureren van accessoires naar de fabrieksopties.

          Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    9 november 2019 om 12:26

    Alleen bij Tesla is het (op FSD na) gratis extra functionaliteit. Terwijl BMW geld vraagt voor iets wat niets kost (ook niet in ontwikkeling).

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      9 november 2019 om 12:35

      @flutterby: Tesla is dan ook een liefdadigheidsorganisatie, right?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        9 november 2019 om 12:56

        @racerx: ze maken in ieder geval amper winst. #nonprofit

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          9 november 2019 om 13:04

          @flutterby: hahaha, daar zou het haast op gaan lijken inderdaad.

          Login om te reageren
    • mistermini zegt

      9 november 2019 om 19:41

      @flutterby: Een nieuwe motor ontwikkelen kost 5 miljard euro, dat geld moet ergens van komen

      Login om te reageren
  4. roesplace zegt

    9 november 2019 om 12:36

    Dat kan toch bij veel meer merken? Een vriend van mij wilde achteraf toch Pilot Assist in zijn Volvo hebben nadat hij dat in mijn auto had meegemaakt. Is door de dealer georganiseerd. En sinds de laatste onderhoudsbeurt heeft mijn auto de extra functionaliteit ‘Connected safety’.

    Login om te reageren
    • ffw88 zegt

      9 november 2019 om 13:08

      @roesplace: ja maar zodra BMW met iets komt, dan pas is het (hier) nieuwswaardig. Valt me nog mee dat er geen 100+ foto gallery bij dit artikel zit.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        9 november 2019 om 14:06

        @ffw88: Ah, je bent niet alleen het zonnetje in huis bij Apparata :-D. Het grote verschil is dat de opties al ‘in’ de auto zitten en geactiveerd kunnen worden. Er zijn een paar merken die dat hebben en een heleboel die dat nog niet hebben. BMW is een gpopulair automerk, dus ja: dan kan het voorbij komen.

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          9 november 2019 om 14:27

          @willeme: Alleen het bizarre wat ik hier uit haal, is dat opties niet meer bij de auto horen maar bij de eigenaar. Ik voorzie dat BMW bij een nieuwe eigenaar opnieuw de reeds betaalde opties in rekening denkt te kunnen brengen. En daar gaat het vergelijk met de smartphone mank. Bij een smartphone betaal je voor apps van derden. Of content van derden. De hardware op de telefoon is betaald en dus ook gewoon bruikbaar. Ook als ik mijn telefoon doorverkoop.

          Login om te reageren
  5. smex zegt

    9 november 2019 om 12:38

    Iets wat VAG eigenlijk al een tijdje doet. Ik heb bij mijn Audi ook naderhand opties als bochtverlichting, coming/leaving home, needlesweep etc aan kunnen zetten met VSDS.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      9 november 2019 om 13:38

      @smex: BMW kon dat al bij de facelift generaties van de e46’s en de e39’s dus ik begrijp het nieuws niet zo erg. Met enige software van derden kun je dit via je smartphone instellen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2019 om 09:01

      @smex: dat zijn natuurlijk geen opties maar instellingen. Je moet hier meer denken aan iets als DAB+ de tuner zit er gewoon al in maar je moet betalen als je het wilt hebben (heeft Audi ook nu al).

      Login om te reageren
  6. n0zem zegt

    9 november 2019 om 12:41

    Dit lijkt me wel vrij hackgevoelig. Een kale auto kopen en daarna alle opties laten aancoderen door de plaatselijke ict nerd.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      9 november 2019 om 13:21

      @n0zem: Dat gebeurt al jaren, de enige eis is dat de hardware in eerste instantie aanwezig is, wat dus vaak wel het geval is tegenwoordig. Je kan er amen op zeggen dat ze dus meer werk gaan steken in hun beveiliging en dat ze zonder BMW account dus tzt je opties helemaal niet meer ter beschikking hebt staan.

      Login om te reageren
  7. geertvn zegt

    9 november 2019 om 12:42

    Als je een programma van BMW installeert kun je die zaken via de obd zelf activeren! Is vaak maar een vinkje plaatsen!

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      9 november 2019 om 13:40

      @geertvn: MyCarly, als je daar op zoekt kun je met een OBD2 dongel en je smartphone de auto uitlezen en programmeren. Inderdaad een kwestie van vinkjes plaatsen.

      Login om te reageren
  8. kminne zegt

    9 november 2019 om 12:43

    Retrofitten van hardware is natuurlijk al sinds jaar en dag mogelijk. Hier lijkt het te gaan om zaken die achteraf softwarematig geactiveerd kunnen worden. Zoals bv bij Audi’s al jarenlang de optionele bluetooth module in alle auto’s bleek te zitten maar alleen af fabriek werd geactiveerd als je 500 euro extra lapte. Of een handiger vagcommer kende die dat na aflevering voor een kratje bier deed.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      9 november 2019 om 13:09

      @kminne: dat betekent dus dat je bij aanschaf van de auto alle hardware al hebt betaalt, ook als je er geen gebruik van wil maken. Belachelijk idee natuurlijk dat je dan voor de software, die ook allang geprogrammeerd is en alleen even geïnstalleerd moet worden, nog weer een bom duiten moet neertellen.

      Login om te reageren
      • geertvn zegt

        9 november 2019 om 22:01

        @vroaaaaaaaaaar: het is makkelijker en goedkoper om al die zaken in iedere auto te installeren en dan naargelang de opties die je neemt via de software te activeren.

        Login om te reageren
        • vroaaaaaaaaaar zegt

          9 november 2019 om 23:27

          @geertvn: dat lijkt me stug want dan zou elke auto gewoon full-option de fabriek kunnen verlaten. Hoe dan ook zijn de onderdelen dan al in de prijs van de auto opgenomen.
          Blijft over de kostbare software upgrade die feitelijk maar 1x geprogrammeerd hoeft te worden om daarna (honderd)duizenden keren vrijwel kosteloos gekopieerd te worden. Is naar mijn idee een raar verdienmodel…

          Login om te reageren
      • frederik zegt

        10 november 2019 om 19:24

        @vroaaaaaaaaaar: Dat geldt natuurlijk altijd voor software. De investering van het maken van de software wordt verdeeld over alle gebruikers. Zo kun je ook wel zeggen: Office is al geprogrammeerd dus ik hoef er niet meer voor te betalen, maar dat werkt zo niet.

        Login om te reageren
  9. karhengst zegt

    9 november 2019 om 13:24

    Afijn je betaalt straks dus 800€ voor dat verschrikkelijke digitale display van hen, om vervolgens online andere skins tegen meerprijs te mogen downloaden.

    Beetje wat nu dus met de navi en audio reeds gemeengoed is: moedwillig de boel niet om aan te zien / horen maken in de hoop dat men de upgrade aanhaakt.

    Login om te reageren
  10. michiel_vandelft zegt

    9 november 2019 om 13:51

    Ik leg m’n codeer spullen vast klaar, dit word leuk!

    Login om te reageren
  11. raoufff zegt

    9 november 2019 om 14:16

    Het mooiste zou zijn als je na aankoop de achterkant van je 2 Serie Gran Coupé kan wijzigen!

    Login om te reageren
  12. joki zegt

    9 november 2019 om 15:24

    Fantastisch, want nu moet ik op zoek naar een professional om andere stabilisatorstangen en ophangingsrubbers te plaatsen en dan kan het online via BMW. Of geldt het weerom enkel om opties die niks met rijden te maken hebben???

    Login om te reageren
  13. evoness zegt

    9 november 2019 om 16:15

    Adaptive cc werkt met een radar. Om die optie achteraf te activeren moet er dus in al die BMW modellen al een radar ingebouwd zijn. Stel dat maar 25% die optie achteraf gaat activeren. Wie betalen dan de overige 75% aan hardware in de andere auto’s?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 november 2019 om 16:24

      @evoness: waarschijnlijk gebruiken ze dezelfde module voor city safety wat vanuit de NCAP soort van verplicht is voor een fatsoenlijke rating.

      Login om te reageren
  14. ko4n zegt

    9 november 2019 om 18:38

    Dit kunnen handige harrys al jaren. Gewon de beunhazen wind uit de zeilen halen

    Login om te reageren
  15. p3r0x zegt

    9 november 2019 om 19:40

    Bij Audi binnenkort ook; je kan dan ook tijdelijk voor een bepaalde optie kiezen. Denk dan aan periodes van 1 of 2 jaar of lifetime. Kan dan zonder dealer direct van een app op je smartphone. Gaat dan om zaken als matrix led, dab radio of bij meer pk’s en een hogere v-max bij elektrische auto’s

    Login om te reageren
  16. nikk zegt

    9 november 2019 om 19:58

    Dat moet je Tesla inderdaad meegeven. De concurrentie loopt mijlenver achter op dit gebied. Dit BMW idee is ook niet bepaald spectaculair te noemen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2019 om 09:06

      @nikk: ik denk juist dat Tesla achterloopt, die monteren allerlei dure sensoren waar de klant niet om gevraagd heeft en niet voor betaald heeft. Op de manier wordt je nooit winstgevend. De klassieke fabrikanten pakken dit veel slimmer aan. Alleen kleine zaken (zoals een DAB tuner van een paar Euro) die die tegen een hoge prijs verkocht kunnen worden.

      Login om te reageren
      • j05b zegt

        10 november 2019 om 14:24

        @mashell: de hardware zal niet verschrikkelijk duur zijn, en de kostprijs zal dalen als het in elke auto zit. Ook het assemblage proces is weer simpeler.

        Betalen naar gebruik is een model dat je meer en meer gaat zien. Je kan ook denken aan betalen per minuut dat je de functies gebruikt. Google eens naar iota en de samenwerking met o.a porsche. Dr gaat echt nog een hoop veranderen de komende jaren!

        Login om te reageren
  17. nikk zegt

    9 november 2019 om 19:59

    Bij je VAG mobiel een kabeltje via Ali kopen en dan kun je ook diverse opties aanvinken. Heus

    Login om te reageren
  18. awesome zegt

    10 november 2019 om 14:54

    Haha betalen voor iets dat al op je auto is geïnstalleerd.
    Bukt u maar even…

    Login om te reageren
  19. Dutchcarwizard zegt

    12 november 2019 om 07:45

    Europese automerken brengen al jaren dezelfde motoren uit in diverse vermogensvarianten. Enkel de aansturing is verschillend.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North